Annons:
Etikettekonomi
Läst 1423 ggr
[Göstage]
2018-09-26 13:31

Höjda framtida pensionsåldrar - bra eller dåligt?

"I den blocköverskridande pensionsöverenskommelse som slöts i december föreslogs en formell höjning av pensionsåldern till följd av den ökade medellivslängden."--- 

"Dagens 35-åringar bör sikta på att arbeta tills de är 70, medan den som i dag är 21 år gammal lär behöva arbeta tills de är 71. Dagens femåringar kommer att behöva arbeta tills de är 72 år. Detta åtminstone om de vill att pensionen ska ligga på en nivå på 70-80 procent av slutlönen (och de börjar arbeta när de är 23 år). 

Pensionsmyndigheten har på regeringens uppdrag lämnat förslag på beräkning av den så kallade riktåldern. Det innebär en beräkning av den ålder vi behöver arbeta till med bibehållen nivå på vår pension. Riktåldern är anpassad till det faktum att vi lever allt längre."---

"För personer födda mellan 1958 och 1960 blir riktåldern 66 år, för att sedan stiga till 67 år för dem födda mellan 1961 och 1963. Den så kallade riktåldern för varje årskull ska enligt förslaget fastställas vid 60 års ålder."---

https://www.expressen.se/dinapengar/nya-pensionsforslaget-sa-lange-maste-du-jobba/

Du som ännu inte är pensionär - vad tycker du om förslagen? (De har ännu inte behandlats av riksdagen).

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-26 13:40
#1

Jag vet inte, är det så att man tjänar på att jobba länge så visst men det beror på kroppen med.

Emo
2018-09-26 15:25
#2

Även om jag inte borde svara, så gör jag det ändå.
Många tjänar så bra att de kan sluta förvärvsarbeta långt tidigare om de vill spara, så de kan det. Andra har sådana arbeten att de knappt orkar fram till den pensionsålder som gäller nu.
Förslaget behöver gås i genom och revideras flera gånger innan det är bra, men det är nog nödvändigt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ghosthunter
2018-09-27 21:32
#3

Låt de som vill arbeta längre att göra det. Jag vill jobba till max 65 år, men gärna tidigare. Så jag vill inte se några lagstadgade höjningar. I grund och botten är jag en person som älskar frihet och att jobba är inte frihet för mig. Sänk pensionsåldern för de som vill och inte orkar med!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Mooniq
2018-09-28 17:39
#4

jag är född -66 och inser att jag kommer att få jobba länge om jag ska ha ca 80% av en normallön. Många i min ålder förstår inte det. Brandgula kuvertet borde ange en % istället för siffror - då borde det bli klarare för varenda person hur låg pensionen verkligen blir. Inte många förstår att siffran i det brandgula kuvertet är en prognos och att det även dras skatt. 

Jag förstår att ju äldre vi blir ju längre får vi jobba, problemet är att dagens unga och barn inte rör på sig på samma sätt som min generation gjorde och sannolikt att många yngre kommer att få stora problem med skelett och muskler i framtiden, vilket gör beräkningarna svåra. Dagens unga är supersmarta men rör på sig mycket mindre än tidigare generationer. De muskler en människa bygger innan 10 års ålder är den grundmuskelatur som människan har genom livet, därför är den extremt viktig. 

Så jag ser 2 problem - dels att vi bli äldre och friskare och dels kommer det en eller två generationer som får en sämre hälsa redan i unga år. Att göra beräkningar på det blir inte lätt. 

Jag anser att man ska skrota hela pensionssystemet, A-kassan, sjukkassan och skapa en existensminimum utbetalning. Så oavset om du är sjuk, gammal eller arbetslös så får du existens minimum - inte många pensionärer får det i dagens system tyvärr. Då blir det även extremt tydligt hur viktigt det är att ha eget sparande från riktigt unga år. 

 Sen anser jag att det ska finnas bara 1 utbetalningsmyndighet - då blir det näst intill omöjligt att fuska och det skulle ge staten mycket pengar kvar.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Hayabusa]
2018-09-28 17:52
#5

Det handlar inte vad vi "vill" utan mer om vad vi har råd med och hur mycket var individ är beredd att avstå ifrån. Ska Sverige dessutom fortsätta agera "Global Socialförvaltning" så har landet en del frågeställningar att knäcka.

[Göstage]
2019-02-02 13:02
#6

Då  är tydligen förslaget taget ett steg vidare:

"Enligt det förslag som tagits fram i den blocköverskridande pensionsöverenskommelsen höjs den lägsta åldern för att ta ut allmän pension från 61 till 62 år, redan nästa år. Detta samtidigt som rätten att ha kvar sin anställning, den så kallade LAS-åldern, höjs från dagens 67 till 68 år."---

"Tre år senare, år 2023, är det dags igen. Då höjs lägstaåldern för allmän pension ytterligare ett år till 63 år. Samtidigt höjs gränsen för garantipension från dagens 65 till 66 år, samt rätten att ha kvar sin anställning som då blir 69 år.

Ytterligare tre år senare, 2026, höjs gränserna för både allmänpension och garantipension med ännu ett år, till 64 respektive 67 år.

Orsaken, skriver regeringen i ett pressmeddelande, är att svenskarna lever allt längre och friskare liv. I snitt ökar medellivslängden med 3,5 timmar varje dygn. Detta är dock en sanning med modifikation. Ja, svensken lever längre. Men är vi friskare än förut? Nja."---

http://www.gp.se/nyheter/sverige/pensionsåldern-höjs-redan-nästa-år-1.12910558 (Ej betalartikel ännu.)

Annons:
[Hayabusa]
2019-02-02 13:46
#7

Det är ju som det är. Det är flera faktorer som påverkar huruvida man vill/kan jobba längre och längre. Trivs man med jobbet? Är det rent av "roligt"? Hälsan? Hur ser det sociala livet ut utanför jobbet? Hobbies och intresse? 

I slutänden är det sannolikt ändå ekonomin som styr.

[Göstage]
2019-02-02 14:08
#8

Ibland är det skönt att ha passerat mållinjen för arbetslivets maratonlopp och betrakta fältet från sidan…😉

  För min del hade jag säkert klarat ett år till eller två, men samtidigt vet jag inte om jag i så fall hade legat mina arbetskamrater till last. Det perspektivet kommer inte fram så ofta - sitter man som gaggig pappersvändare på sitt kontor kan man nog bli kvar till åttio utan att någon upptäcker ens närvaro, men förväntas man ta ett tag för att bistå andra kan läget vara annorlunda. Kanske är det inte så bra för Andersson och Pettersson att Lundström hänger sig kvar på karusellen?

Carmarino
2019-02-02 15:02
#9

#6 Ungefär samma text finns på
https://www.expressen.se/dinapengar/pensionsaldern-hojs-redan-nasta-ar/.

Garantipensionen och taket för bostadstillägg höjs från och med nästa år. Det kan få en orättvis effekt:

En pensionär som varit arbetslös eller hemmafru under hela sitt vuxna liv kommer att få en disponibel inkomst på 14 000 kronor efter reformen. Snittpensionären, som har jobbat 40 år, får mellan 13 500 och 14 000 kronor i månaden, har pensionärsorganisationen SPF räknat ut. 

Det kan alltså löna sig bättre att inte bidra till välfärden genom förvärvsarbete än att slita sönder rygg och axlar som vårdbiträde under ett långt yrkesliv. 

https://www.expressen.se/ledare/hangmattan-ska-inte-ge-hogre-pension-an-slitjobb/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2019-04-09 13:16
#10

Barn som föds idag kommer att få en kortare livslängd varnade nyligen forskare, och det gäller även på våra breddgrader.

Samtidigt går Reinfeldt ut och tycker att man måste jobba till 75, eftersom befolkningen lever allt längre.

🤔

[Göstage]
2019-04-11 22:44
#11

Ann-Charlotte Marteus tycker att det är dags för Fredrik att komma ut som latmask.😃

"Vad kan Sveriges förre statsminister lära oss om att jobba längre upp i åren? Absolut ingenting. Fredrik Reinfeldt har skrivit en så kallad rapport: ”Att arbeta till 75 - en bra början”.---

"Det är en skrift om arbetsamhet, skriven av en latmask."--- 

"Vem är denna ”rapport” ens till för? Ja, det är det mest skrattretande av allt. Den är skriven på uppdrag av Delegationen för senior arbetskraft, som har tillsatts av regeringen. Reinfeldts löskokta trams ingår alltså i Statens offentliga utredningar. Ordföranden för Delegationen, Anna Hedborg, skriver i förordet att det är en ”underlagsrapport”. 

Underlag för vadå?! VM i plattityder? 

Jag kan randa en jämrans underlagsrapport, om det ska vara så. Den ska heta ”Vi har inte råd att sluta anstränga oss i 50-årsåldern - som Fredrik Reinfeldt.” 

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/latmasken-reinfeldt-vill-att-vi-ska-jobba-hardare/

Fetstilen är Marteus egen.

[Jimmy.L]
2019-04-12 06:29
#12

Haha.

[Göstage]
2019-04-12 08:36
#13

#11 Här är en till som pucklar på Reinfeldt:

"Rapporten får nu hård kritik från LO-ekonomen Torbjörn Hållö, som hävdar att ”verkshöjden är i nivå med ett sämre specialarbete på gymnasiet". – Dels är kvaliteten på produkten inte jätteimponerande. Det är en rapport utan referenser eller noter – det är lite fritt tyckande från Fredrik Reinfeldt, säger han."---

"Torbjörn Hållö utvecklar kritiken. – Reinfeldt skriver rakt upp och ner att en mer liberal migrationspolitik skulle kunna lösa problemen med att pensionerna är för låga. Det är helt enkelt inte sant – det är ganska väl utrett av experter inom demografi och på Pensionsmyndigheten, säger Hållö.

För att upprätthålla de nuvarande proportionerna mellan pensionärer och personer i arbetsför ålder skulle det behövas mycket stor invandring, säger Torbjörn Hållö. – Du får helt absurda siffror. I en rapport som Nordiska rådet tog fram för några år sedan slås fast att med den logiken behöver man ha en invandring på någonstans mellan 20 och 40 miljoner fram till 2080. Det är inte möjligt att ha den typen av volymer. Det är helt orealistiskt, säger han."---

https://www.expressen.se/dinapengar/pensionsilskan-mot-reinfeldt-fantasier/

Annons:
[Göstage]
2019-04-27 09:53
#14

Mats Persson, riksdagsledamot (L) och ledamot av pensionsgruppen uppmärksammar på Aftonbladet debatt  det orimliga att riksdagsledamöterna till skillnad från vanliga arbetstagare fortsatt kan gå i pension vid oförändrad ålder. 

"I takt med att vi lever längre handlar det för många om att arbeta längre upp i åldrarna. Pensionsmyndighetens beräkningar visar att 80-talister som jag själv behöver arbeta till omkring 69 år för att få samma pensionsnivåer som tidigare generationer. Det innebär ett yrkesliv på mellan 45 och 50 år. Men för riksdagsledamöterna gäller inte detta. Ledamöternas eget tjänstepensionssystem säger att full pension tjänas in på 30 år och att pension kan tas ut från 61 års ålder."---

"Det är helt orimligt. Beslutsfattare måste leva som de lär. Hur ska jag som förtroendevald med trovärdighet kunna argumentera för höjda pensionsåldrar när jag som riksdagsledamot kan räkna med att gå i pension långt tidigare än många andra? Frågan ska ses i ljuset av att vi den senaste tiden har uppmärksammats på hur förtroendevalda har andra villkor än vanliga löntagare. Ett exempel är fenomenet med riksdagsledamöter som tar ”time-out” från sitt uppdrag, samtidigt som man får arvode. Men det finns inga andra på arbetsmarknaden som kan gå in till chefen, begära time-out på obestämd tid och samtidigt behålla lönen.

Politik är en förtroendebransch. Då kan inte riksdagsledamöter ha pensionsvillkor som är helt annorlunda än vad som gäller för andra på arbetsmarknaden. Det är dags att slopa riksdagsledamöternas gräddfil med tjänstepensioner."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/g7dGV0/orimligt-att-politiker-far-ga-i-tidig-pension

Men nu är det ju så att riksdagsledamöterna har ett kroppsligt tungt arbete. Gå i trappor om hissen och rulltrappan inte fungerar, vända papper, hålla sig vaken i riksdagsbänken, genomlida en lång påtvingad sommarledighet och så vidare.

Skämt åsido, heder åt Persson!  Nu kanske det åtminstone kan bli en utredning om det här?

[Göstage]
2019-10-13 13:08
#15

På onsdag röstar riksdagen om förslaget till höjd pensionsålder, och den väntas gå igenom lätt, enligt ordföranden i Socialförsäkringsutskottet.

Källa.

Carmarino
2020-01-02 14:23
#16

Ledarskribenten på HD/Sydsvenskan anser att det blir för dyrt med åldersfördomar. (Än så länge inte betalartikel.)

Det räcker inte alltid med kraft och vilja att fortsätta jobba. Ibland sätter rena fördomar stopp för karriären. Åldersdiskrimineringen är utbredd i arbetslivet och börjar redan i medelåldern, enligt en rapport från Delegationen för senior arbetskraft.

Forskarna Magnus Carlsson och Stefan Eriksson skickade ut över 6 000 fiktiva arbetsansökningar till sju olika yrken. De väntade sig en brytpunkt i 55-årsåldern och överraskades därför av mönstret de såg. Sannolikheten att gå vidare i en anställningsprocess minskar redan kring 40 och blir sedan mindre och mindre ju äldre de sökande är. Vid 65 år är det inte mer än ett par procent som väcker intresse hos arbetsgivare.

Resultaten var likvärdiga i samtliga undersökta yrken och för forskarna råder ingen tvekan om att det är diskriminering de ser. Det finns föreställningar bland arbetsgivare om att äldre är sämre än yngre på att anpassa sig, ta initiativ och lära nya saker.

-----

Vid tröskeln till det nya decenniet är det hög tid att göra upp med fördomarna. Sverige har inte råd med fortsatt tro på att folks förmågor och egenskaper går att utläsa i början av deras personnummer. Följden blir inte bara rekryteringsproblem. Med opåkallat hög arbetslöshet bland äldre blir försörjningsbördan också onödigt tung.

Något måste göras mot den stora paradoxen: att svenskar förväntas jobba till närmare 70, men börjar väljas bort på arbetsmarknaden redan vid 40.

https://www.hd.se/2020-01-02/aldersfordomar-det-blir-alldeles-for-dyrt


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-03-02 15:42
#17

Den 9 mars arrangeras Sveriges första Äldreriksdag. Det är ett initiativ från de tre pensionärsorganisationerna, PRO, SPF-Seniorerna, SKPF-Pensionärerna, och News55.

En riksdag med bara erfarna ledamöter.

Vi vill visa på den demokratiska obalans som råder i Sveriges riksdag. Efter det senaste valet var bara sex av riksdagens 349 ledamöter 65 år eller äldre.

Samtidigt som vi förväntas att arbeta tills vi blir 70 år, duger inte de äldre för riksdagsarbete. Sverige är världsunikt med vår utbredda åldersdiskriminering. Ansvaret vilar här tungt på de politiska partierna.

Inför Äldreriksdagen skriver Lena Adelsohn Liljeroth, Jan Scherman och Artur Ringart varsin krönika.

Det är märkligt att följa turerna kring det kommande presidentvalet i USA. Inte minst för att de flesta kandidater är 70+ som alla strävar efter det kanske tuffaste jobbet på jorden. Men få, i USA, förefaller hetsa upp sig över deras höga ålder och bristen på unga förmågor.

I Sverige haussas val av partiledare som ännu inte fyllt 30. Visst, de behärskar kanske det politiska spelet, men så särskilt mycket ledar- eller livserfarenhet har de knappast.

http://www.news55.se/kronikor/arbetsgivare-ge-oss-seniorer-en-chans/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-06-27 11:56
#18

Undrar hur politikerna skall kunna höja pensionsåldern till +70 när ålderdomsbräckligheten uppenbarligen tycks infalla när man fyllt 70 oavsett fysik status enligt deras senaste tolkningar.

[Göstage]
2020-07-21 09:24
#19

Dick Erixon på Samtiden ger inte så mycket för den svenska belåtenheten över kompromissen i EU-förhandlingarna om lån respektive bidrag till särskilt coronadrabbade medlemsnationer.

"Stefan Löfven står nu beredd att skänka bort ännu många fler miljarder av svenska skattebetalarnas pengar till länder som slösar och agerar oansvarigt. Varför kräver inte Löfven att dessa länder först höjer pensionsåldern till den svenska nivån, innan vi ska bidra?"---

"Därmed har Löfven givit upp linjen om att allt ska vara lån, och inga bidrag. Detta eftersom bidrag betyder att svenska folket kommer att få betala räntan på de lån EU lånar upp för att skicka till sydländerna som bidrag.

Miljarderna – från skattebetalarna i norra Europa – ska formligen forsa söderut. De lata och skrikiga i söder ska belönas, medan de skötsamma och solidariska i norr ska straffas. Pensionsåldern är exempelvis mycket lägre i dessa länder än i Sverige, och svenska politiker talar om att höja pensionsåldern till 75 år för svenskar."---

https://samtiden.nu/2020/07/lofven-viker-ner-sig-for-eu-igen/

[Göstage]
2020-07-21 09:31
#20

#19 Steget Efters syn på saken på Twitter

 https://twitter.com/StegetEfter

Annons:
[Göstage]
2020-07-21 10:16
#21

#20 Twittrat om EU-förhandlingarna

Cojimar
2022-05-31 15:54
#22

TT skriver att gränsen för att börja ta ut ut inkomstgrundad ålderspension höjs 2023 till 63 år, idag är det möjligt från 62.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Åldersgränser i pensionssystemet åker uppåt, efter beslut i riksdagen.
Carmarino
2022-05-31 16:58
#23

#22: Det beror på vilket år man är född.

För dig som är född 1961 kommer 63 år att gälla som tidigaste ålder för att ta ut allmän pension. För dig som är född 1958 kommer 66 år att vara åldern för när garantipension, inkomstpensionstillägg och bostadstillägg kan betalas ut.

För dig som är född 1957 eller tidigare gäller fortfarande 65 år som ålder för garantipension, inkomstpensionstillägg och bostadstillägg. När det gäller uttag av allmän pension är tidigaste uttagsålder fortfarande 62 år för dig som är född fram till och med 1960.

https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/nyheter/beslut-om-justerade-pensionsaldrar


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-05-31 17:12
#24

#23 Bra att du tillfogade det.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
2022-05-31 17:18
#25

#24: Lite lustigt att beslutet kommer just nu. Mailade pensionsmyndigheten för några dagar sedan och frågade när Riksdagen skulle besluta om pensionsåldrarna. Det har nämligen fram till nu stått "väntar på beslut" (eller något ditåt).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-05-31 17:52
#26

#25 Jag tror att när ditt mejl 🖥 kom fram så var det någon slog sig i pannan och stönade: "Va! Har dom glööömt det?" 🤦‍♀️ och så ringde 📞 hon till Lena ⏰ 😵 som tillkallade riksdagen 👨‍⚖️ och- voila! 😉


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
2022-05-31 17:56
#27

#26: Ja, så måste det ju vara. 😁
Eller också har de helt enkelt glömt att uppdatera webbsidan. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Åsa S
2022-06-01 06:58
#28

Tror bara att man flyttar kostnaden. Många arbetsgivare ratar ju redan idag alla över 45 så hos vem ska alla de här 65-70 åringarna jobba? Speciellt de där som jobbat i tunga yrken och slitit ut kroppen och som måste hitta ett nytt jobb. Så jag tror ju att det blir A-kassa och socialbidrag som ökar istället alt måste det till nån starkare lag som tvingar arbetsgivare att anställa ett visst procent äldre

Carmarino
2022-06-01 08:28
#29

#28: Håller med dig. Har sökt flera jobb som jag varit 100 procent kvalificerad för, men ändå inte ens blivit kontaktad på telefon, än mindre fått komma på intervju. Så gissningsvis kollar de först på åldern innan de kollar kvalifikationerna.

Jo, jag vet att det finns de som får jobb även efter 50, men de är nog snarare undantag än regel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cojimar
2022-06-01 08:40
#30

#29 Jag hör till undantagen, även om det ligger ett drygt decennium tillbaka i tiden. Redan då var budskapet att man var passé på arbetsmarknaden vid fyllda 40, men jag fick ett nytt jobb vid fyllda 59, och där blev jag kvar till jag 65. Lösningen blev att jag kollade var gamla arbetskamrater tagit vägen, och en av dem skapade en inkörsport till ett jobb som inte ens var utannonserat. Så- ge inte upp! 👍


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Cojimar
2022-06-10 18:00
#31

Svenskar/-or jobbar längre upp i åren än övriga nordbor, visar finsk undersökning.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Svenskar går i pension betydligt senare än seniorer i övriga nordiska länder.
kamera0710
2022-06-10 18:30
#32

Det cirkulerade ett tag ett skämt om att man helst ska vara 20 år och civilingenjör, med barn som är fullvuxna och utflugna och gärna 5 års arbetslivserfarenhet.

Jag fick i alla fall mitt nuvarande jobb när jag närmade mig 40, men hade flackat runt på åtskilliga anställningsintervjuer innan. Insåg efter ett tag att man inte alls ska framhålla att man är beredd att flytta dit jobben finns utan på varje ort låtsas att man vill dit och ingen annanstans.

[Toxin]
2022-06-11 08:46
#33

#29 & #30 Att ålder spelar roll, det vet vi, dvs att över en viss ålder så sorteras man bort.
Vad det gäller pensionerna så är det nog ingen medborgare som ser något positiv med att gränserna flyttas uppåt, men det finns nog få/inga alternativ till det. En oundviklig konsekvens.

Fornöga
2023-08-26 10:30
#34

2023 #23 "När delar av pensionssystemet höjdes vid årsskiftet hamnade personer födda 1957 skattemässigt i kläm. För många nyblivna pensionärer har det inneburit flera tusenlappar mer i skatt i månaden.

Nu satsar regeringen drygt tre miljarder kronor för att kompensera årskullen," skriver TT.


Re:tired.

När delar av pensionssystemet höjdes vid årsskiftet hamnade personer födda 1957 skattemässigt i kläm. För många nyblivna pensionärer har det inneburit flera tusenlappar mer i skatt i månaden. Nu satsar regeringen drygt tre miljarder kronor för att kompensera årskullen.
Annons:
Carmarino
2023-08-26 10:45
#35

#34: Träffade en av de drabbade igår och hon skulle upp till Stockholm och demonstrera någon gång i höst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: