Annons:
Etikettdebatt
Läst 1011 ggr
[Göstage]
11/17/18, 9:31 AM

TV-skatten

 Ann Heberlein ställer på ledarsidorna.se sig kritisk till skatten som skall ersätta TV-licensen och till Public Service överhuvudtaget i nuvarande utformning.

"Hur kommer det sig att borgerliga väljare och Sverigedemokrater har lägre förtroende för public service än de rödgröna? Min hypotes är att Sverigedemokraternas och Alliansväljarnas lägre förtroende för SR och SVT är en konsekvens av två fenomen: För det första är vi inte längre utlämnade åt svensk medias rapportering av händelser i vår omvärld. Många läser på regelbunden basis utländsk media och gör då oundvikligen en jämförelse mellan svensk och internationell media där svensk media inte sällan framstår som tveksam. För det andra tycks journalistkårens privata politiska övertygelser slå igenom i rapporteringen. Tidigare forskning visar att journalistkårens politiska övertygelser skiljer sig från allmänhetens. De bekänner sig i högre utsträckning än allmänheten till det rödgröna laget och sympatiserar sällan med SD."---

"Jag är inte principiell motståndare till public service. Tvärtom kan jag se att public service kan fylla en funktion, i att erbjuda djuplodande samhällsreportage, nyanserad politisk debatt, seriös och objektiv nyhetsrapportering. Dessvärre misslyckas public service på samtliga punkter. Det som erbjuds tittare och lyssnare är i alltför hög grad uppfostran eller underhållning. De uppfostrande programmen är jag gärna utan, och underhållningen sköter kommersiella aktörer bättre. Varför lägga skattemiljoner på taffliga dramaproduktioner, outhärdliga dokusåpor, fåniga lekprogram och trist familjeunderhållning? Det är inte försvarbart att tvångsbeskatta medborgarna för att finansiera ett dejtingprogram eller en trött talkshow med en norrman som arbetar på övertid. Lägg ner.

I Danmark minskades nyligen public services budget drastiskt. Vi borde följa danskarnas exempel och minska statsbidraget rejält. Renodla samtidigt statsfinansierad medias uppdrag. Omvandla SVT till en streamingtjänst. Får jag högkvalitativ politisk debatt, djuplodande reportage och tillförlitlig nyhetsrapportering kan jag tänka mig att betala, av fri vilja, inte av tvång."

https://ledarsidorna.se/2018/11/ett-skandalost-beslut/

Personligen tycker jag den nya skatten är bra, av den enkla anledningen att den fångar in gratistittarna. Det som är trist är att även de som faktiskt inte tittar på SVT också måste betala. Sedan håller jag med Heberlein om den politiska färgningen av innehållet på SVT, och  att man gärna undvarar pekpinneprogrammen och de fåniga lekarna på PS.

Edit.

Annons:
[Hayabusa]
11/17/18, 9:43 AM
#1

Drygt 8 miljarder skattekronor till PS - det är en hel del…instämmer i det stora hela med Ann Heberlein.

[VSK]
11/17/18, 10:23 AM
#2

I ett sk demokratiskt land så borde man få rätten att själv bestämma över sin peng, med vissa undantag för viktiga samhällsfunktioner som tex nyheter (gärna opolitiskt färgade) samt varningar till samhälle mm.

Betal-TV är en teknik som funnits länge och är ganska enkelt att implementera, så de som vill se underhållning eller vad det nu kan vara får betala för den tjänsten, precis som man får betala för all annan specifik tjänst. 

Slår jag ut per år så skulle jag gissa att max 1% av TV-tid är inom SVT och SR går inte ens att spekulera om. 

Men en symbolisk grundsumma tycker jag alla skall betala för även om man inte nyttjar tekniken. 25 kronor i månaden per vuxen person hade varit en lämplig summa. 

Däremot så anser jag att vägtrafikskatten är nåt vi alla vuxna (privat bruk) borde vara med och betala för och det oavsett om vi har bil eller inte. Alla nyttjar "asfalterat väglag" mer eller mindre och dessa pengar borde vara öronmärkta för nyproduktion samt underhåll av vägnät, cykel och gångbanor. 

Nu har jag ingen siffra på vad drift och underhåll kostar per år men 200 kr i månaden för varje vuxen människa torde vara en rimlig nivå. Resterande kostnader får tas som vanligt. 

#1

Denna avgift fångar inte in alla gratistittare för de som lever på bidrag betalar inte en krona.

[Hayabusa]
11/17/18, 10:29 AM
#3

#2 Ja, man bör skilja på vad man som medborgare verkligen behöver eller vill ha "om-ifall-att". Under de kategorierna faller inte PS.

[VSK]
11/17/18, 10:33 AM
#4

#3

Ungefär som "alla åker vi Volvo nån gång". 
Detta stämmer så klart inte riktigt men var mer vanligt förr. Numer så finns det väl betydligt fler begravningsbilstillverkare som är vanligt i detta landet.

[VSK]
11/17/18, 10:39 AM
#5

Budgeten för SVT & SR smyghöjs som befarat med nya TV-avgiften med 626 miljoner kr till rekordhöga 9,08 miljarder kr.

[Hayabusa]
11/17/18, 10:48 AM
#6

#5 Se där…en nätt höjning 😮 Men…de visar Damallsvenskan och inte Herrallsvenskan så det får väl ses som ett gott jobb i rättvisans namn.

Annons:
[Hayabusa]
11/17/18, 12:07 PM
#7

Henrik Jönsson tycker till om PS och skattefinansiering.

Novachan
11/17/18, 12:20 PM
#8

#2 Håller med, tror många glömmer detta.

[VSK]
11/20/18, 9:55 AM
#9
[Hayabusa]
11/20/18, 10:41 AM
#10

#9 Upplever jag som tämligen gränsöverskridande…Jag är inte pryd, men en del saker bör hållas på det mer privata planet. Oavsett det så är frågan om PS berättigad.

[VSK]
11/20/18, 10:57 AM
#11

#10

Inte bara tämligen. Vidrigt gränsöverskridande.

[Göstage]
11/20/18, 5:06 PM
#12

Dags för licenskontrollanten att hänga in kavajen och blekna bort i ett evigt sändningsuppehåll.

[VSK]
11/20/18, 5:35 PM
#13

😃

Annons:
[Göstage]
11/22/18, 12:33 PM
#14

Från SR:s hemsida

#9 Fler som reagerar på P3-snusket.

https://nyheteridag.se/runktips-och-deepthroat-srs-programsatsningar-skapar-debatt/

[VSK]
11/22/18, 12:39 PM
#15

#14

Illa, jag mår illa -sjöng Uggla.

[Hayabusa]
11/25/18, 9:59 AM
#16

*

[VSK]
11/25/18, 8:41 PM
#17

Se där. 700 mille rakt ned i statskassan. Rent bedrägeri men det är väl inte oväntat precis. 

"För ett normalhushåll höjs avgiften för public service i stället med 200 kronor. Totalt väntas SVT-skatten dra in 9,1 miljarder kronor. Det är nästan en miljard mer än de 8,2 miljarder som public service kostade 2018. Men anslagen till public service ökar ”bara” med 200 miljoner nästa år. Resten, nästan 700 miljoner, går rakt in i statskassan."

https://www.aftonbladet.se/a/bKP6vA

JarlVI
11/25/18, 9:27 PM
#18

Svenska folket är totalt överkörda!

[Göstage]
12/1/18, 7:48 AM
#19

Liberala debattören Malin Lernfelt tycker till på GP Debatt om mängden tramsprogram Public Service förser oss med, och vill ha annat för den skatt som nu är bestämd.

"Public service bör inte ha som uppgift att förse svenskarna med program där präster söker fru, avdankade kändisar som bor på slott, flamstramsig morgonradio eller lägga pengar på dyra amerikanska serier som de flesta redan plöjt på Netflix. Allt det där finns redan i mängder på kommersiella kanaler och kommer att fortsätta göra så eftersom det genererar reklamintäkter så det står härliga till."---

"Det går inte att förneka att mycket av den viktigaste och mest intressanta samhällsdebatten i dag förs inom public service ramar eller att de dokumentärer, kulturprogram och kvalitetsproduktioner som i dag görs på SVT och SR är en tillgång. Men allt detta fina överskuggas i dag allt för ofta av Mellodebaclet vilket får var och varannan svensk att från tid till annan ifrågasätta public service själva existens.

Det är också så att 2 600 kronor (vilket är vad ett hushåll med två vuxna kommer att få betala efter årsskiftet) är relativt mycket pengar för de flesta människor. Särskilt mycket är det om man valt att varken äga en TV eller radio och framförallt inte är intresserad av att titta eller lyssna på statsfinansierad sådan. Även om en majoritet av svenskarna när det kommer till kritan uppskattar sin public service, blir det helt fel att av princip tvångsansluta hela befolkningen och till och med tvinga demenssjuka och dödsbon att betala för kalaset."---

http://www.gp.se/debatt/ut-med-flams-och-trams-renodla-public-service-1.11374226

[Göstage]
8/27/20, 8:30 AM
#20

Malcom Kyeyune anar i en krönika i DS en dold agenda bakom det nu (åtminstone tills vidare) fällda  förslaget om grundlagsskydd av public service.

"Förslaget att grundlagsskydda public service oberoende lät givetvis ädelt. I praktiken talar vi dock inte enbart om att skydda programmens innehåll, utan även om att skydda budgeten."---

 "Att grundlagsskydda public service “oberoende” låter givetvis ädelt. Det leder lätt tankarna till att allt skulle handla om att se till så att klåfingriga politiker inte ger direkta order till programledare om vad de ska säga på tv. I praktiken talar vi dock inte enbart om att skydda innehåll, utan även om att skydda budget."---

"Nu lever vi dock i en demokrati här i Sverige, så vitt jag förstår saken. Frågan uppstår därmed: ska det svenska folket inte ha rätten att ha synpunkter på SVT:s eller SR:s budget?"--- 

"Detta kan tyckas som en överspelad fråga eftersom förslaget nu har fallit, men den sortens tankesätt som gav upphov till att förslaget lades till att börja med är faktiskt riktigt farligt. Kommer det att komma andra kelgrisar som våra politiker vill försöka skydda mot sin egen befolkning framöver? I riktiga kristider riskerar sådana försök bara att spä på ett redan allvarligt politikerförakt här i Sverige."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/public-service-behover-inte-en-egen-graddfil-33288

Skulle vilja tillägga till raderna om att tillse att "klåfingriga politiker inte ger direkta order till programledare om vad de ska säga på tv", kanske borde ha formulerats "andra klåfingriga politiker än de som nu bestämmer", för nog kan man uppleva som om sådana kopplingar existerar idag mellan S, V och MP och vissa redaktioner?

Annons:
[Hayabusa]
8/27/20, 9:06 AM
#21

#20 Ja, det är nog mitt onödigaste abonnemang jag har. Sett i relation till hur lite jag använder det. Jag borde säga upp det, men…

[Göstage]
9/16/20, 8:44 AM
#22

"DN:s Johan Croneman skrev i en krönika om "Ebba Buschs attack mot SVT", något som han märkligt nog förstorade upp till en attack mot oberoende journalistik och demokratin. Vad serverar de för svamp till risotton i DN-skrapan egentligen?", undrar Carolin Dahlman i Kristianstadsbladet.

"Ebba Busch (KD) sa nyligen i en intervju i Expressen att hon önskar att förtroendet för public service stärks, samt att innehållet renodlas till samhällsinformation, nyhetsbevakning och högkvalitativ kultur. Det vill säga att det ska sluta läggas en massa stålar på deckare och dejting-program.

Detta uttalande kallade DN:s krönikör Johan Croneman för en "attack". Det var till och med en sådan mot "oberoende journalistik och nyhetsförmedling". I hans konspiratoriska huvud väntades "en samordnad och iskallt genomförd gryningsräd".

Hoppla. Hur ett förslag om fokus på nyheter och granskning i hela landet kan förvandlas till en attack mot nyhetsförmedling är bristande logik på hög nivå. Men tydligen kutar kristdemokrater nu runt i gryningen för att iskallt sätta stopp för schlager och äktenskap vid första ögonkastet…"---

Det kanske är ett främmande sätt att tänka för DN-krönikören, men ett parti som värnar om att skattepengar ska gå till kärnverksamhet kommer att ifrågasätta huruvida 8 miljarder om året till SVT, Sveriges Radio och UR är rimligt. Partier som uppmärksammar den ekonomiska krisen i kommunerna eller att vårdpersonal och poliser får låg lön kommer sannolikt att vilja att flytta Melodifestivalen, McLeods döttrar eller timtal av medioker popmusik till kommersiella kanaler.

Croneman frågade var pengarna som blir över efter SVT-skroten ska läggas på. För en liberal är det väl inte så konstigt att miljarder i stället kan läggas på äldreomsorgen? Eller till och med stanna på folks bankkonton, så att pengar kan användas för den underhållning enskilda, unika individer själva diggar. Fotboll? Bärs? Bio? Ja, märkligt nog är det att inte alla människor som prioriterar schlagern.

Att tycka så är inte en attack på någon. Däremot är det en attack mot valfriheten och folks plånböcker att kräva att vi alla ska betala för den.

https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/dn-vimsar-om-busch-attack-mot-public-service-8450d8de

[Göstage]
9/22/20, 6:55 AM
#23

Det lönar sig att vara lydig mot husse.

*Under måndagen presenterades regeringens (MP-S) och dess stödpartiers (C-L) nya budget för nästa år.

För de tre skattefinansierade statliga mediebolagen SVT, SR och UR (Utbildningsradion) innebär den nya budgeten en höjning av budgeten för public service-bolagen från 8,563 miljarder till 8,735 miljarder. En höjning med 172 miljoner kronor.

"Pengarna fördelas enligt följande:

• Sveriges Radio: 3,1 miljarder

• SVT: 5,1 miljarder

• UR: 0,5 miljarder

Pengarna skjuts till de tre bolagen utan att de först måste presentera en budget."---

https://nyheteridag.se/skona-jackpoten-for-svt-och-sr-nu-okar-regeringen-deras-miljardbudgetar/

  • Redigerat 9/22/20, 6:57 AM av [Göstage]
[Göstage]
9/22/20, 7:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#23 Steget Efter kommenterar.

[[eskils_]]
9/22/20, 4:58 PM
#25

#23-#24 Nej, rättsväsendets behov är väl inget att bry sig om i budgeten, jämfört med de regeringstrogna kompisarna på SVT, SR och UR. 😍

Krisen inom kriminalvården är nu så allvarlig att den ansvariga myndigheten har beslutat att gå upp i så kallat stabsläge. (…)
Enligt Holmgren riskerar myndigheten att inte kunna utföra sina uppdrag.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/krisande-kriminalvard-i-stabslage-1

  • Redigerat 9/22/20, 5:37 PM av [[eskils_]]
[Göstage]
11/21/20, 9:47 AM
#26

Matilda Ekeblad, nu MUF-ordförande vill lägga ner svensk public service helt och hållet.

– Det kanske är bra med långa intervjuer och Agenda, men jag tror att andra aktörer skulle kunna göra det lika bra. Sänk skatten med en hundralapp i stället så har alla råd med Netflix, säger hon.---

https://omni.se/blivande-muftoppen-lagg-ner-hela-public-service/a/aPP6Jd

Lägg gärna ner Public Service (eller förändra åtminstone grundligt) och sänk skatten, men Netflix kan jag vara utan…

[Göstage]
4/9/21, 7:03 AM
#27

Kritik mot public service, dess finansiering och utbud har väl främst hörts från sverigedemokratiskt håll, men nu verkar även centerns ungdomsförbund genom William Fröding och Caroline von Seth reagera och fundera över vad vi egentligen får för pengarna.

I en debattartikel i Aftonbladet begär de att den regering som skall bevilja nästa tillståndsperiod "skall strypa de onödiga kostnaderna för program som inte uppfyller public service primära syfte".

"Centerpartiets ungdomsförbund anser inte att det är rimligt att skattebetalarnas surt förvärvade slantar ska gå till att bekosta flamsiga program där B-kändisar ska leka i tv och radio", skriver ungcenterpartisterna. Amen!

Cuf: Public service lägger våra skattepengar på fel saker
  • Redigerat 4/9/21, 7:04 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
4/9/21, 7:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#27 Fast visst finns det kategorier som tas på allvar av Public Service.

Ekot Radio Sweden lanserar en ny podcast på arabiska. Podden ska publiceras varje fredag och kommer att fördjupa sig i ämnen som svensk politisk debatt, integrationsfrågor, brott och kultur. – Det finns en växande arabisktalande publik som vill ha den här typen av journalistik, säger Firas Jonblat, producent på Ekot Radio Sweden till Kulturnyheterna.
[Göstage]
8/18/21, 6:50 AM
#29

Ett antal moderata lokalpolitiker skriver på Expressen debattatt deras partis stöd till public service-skatten i riksdagen var ett misstag som skadat väljarnas förtroende, och att man nu föreslår att finansieringen sker genom budgetanslag och användaravgifter.

Moderaternas stöd till public service-skatten i riksdagen var ett misstag som skadat vårt förtroende. Vi föreslår att finansieringen sker genom budgetanslag och användaravgifter, skriver moderaterna Oliver Rosengren, Alexander Abenius, Niklas Borg, Olov Holst och Robert Wenglén.
Fornöga
8/25/22, 8:33 AM
#30

"Varför behöver staten ett så stort mediebolag? Miljarderna som går till Public service hade kunnat läggas på elförsörjningen, försvaret eller cancervården"*, skriver Aron Flam på Expressen debatt.

"Med anledning av det undrar jag om det verkligen är rimligt att lägga så mycket pengar på Public service som vi gör här i Sverige? Tillsammans har bolagen fler anställda i Sverige än vad CNN har över hela världen. SVT och SR når som allra mest de tio miljoner som bor här. CNN sägs nå långt över miljarden människor. Varför behöver staten ett så stort mediebolag? Särskilt i en tid då de flesta kan göra långfilm med sin mobiltelefon.

"Årligen kostar Public service närmare nio miljarder kronor om man avrundar uppåt. 8 563 000 000 kronor för att vara exakt. Per år. Om SVT, SR och UR fortsätter kosta närmare nio miljarder kronor varje år så kommer det om tolv år ha kostat cirka hundra miljarder."---

"I dag betalar du som vuxen arbetande svensk 1327 kronor per år i Public service-avgift. Det är 110 kronor i månaden. Vad hade du annars kunnat göra för de pengarna? Vad hade samhället kunnat göra? När medier ändå avslöjat så många skandaler och bevis på dålig företagskultur och desinformation från Public service, är det verkligen värt så mycket som nio miljarder per år? Kan vi inte göra det med fem i alla fall?"---


Re:tired.

Varje år betalar vi nästan nio miljarder till SVT, SR och UR. Varför behöver staten ett så stort mediebolag? Miljarderna som går till Public service hade kunnat läggas på elförsörjningen, försvaret eller cancervården, skriver Aron Flam.
Fornöga
8/25/22, 8:51 AM
#31

#30 Johan Westerholm på Ledarsidorna uppmärksammar Flams debattinlägg och tar fasta på jämförelsen med CNN.

"Det är relevant att utöver, som Flam, ställa svensk public service kostnader mot andra kostnader i statsbudgeten. Lika relevant är det att se vad svenska skattebetalare får för resultat när SVT, SR och UR ställs bredvid och jämförs med internationella aktörer.

Vad de svenska skattebetalarna egentligen får för pengarna."


Re:tired.

Komikern, författaren och konstnären Aron Flam ställer kostnaderna för svensk Public Service mot kostnaderna för bland annat den svenska cancervården. Det finns en relevans i detta, lika relevant s...
[Fredrika00]
8/25/22, 10:41 AM
#32

#30: "När medier ändå avslöjat så många skandaler och bevis på dålig företagskultur och desinformation från Public service, är det verkligen värt så mycket som nio miljarder per år?"

Bra fråga! En del av de pengarna skulle behövas till vården och försvaret, t ex.

Fornöga
12/28/22, 8:36 AM
#33

Hur transparenta är staten och Public Service ifråga om avgiftspengarna som skattebetalarna betalar årligen? Om detta, och den eviga frågan om statligt bekostade etermedias anställdas politiska sympatier, skriver gästskribenten Mats Waltré på DGS.

"Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio (SR) och Sveriges Utbildningsradio (UR) är systerföretag i samma stiftelsekoncern. Namnet på denna stiftelse är ”Förvaltningsstiftelsen”. Genom Förvaltningsstiftelsen slussar staten cirka nio miljarder av skattemedel varje år. En skatt som Riksdagen valt att kalla ”Public service-avgift”.  

Det normala – och anständiga – när man förfogar över och spenderar andras tillgångar är transparens. Det ska vara tydligt till vad medlen används till, men framför allt ska det vara tydligt varför man valt att satsa så som man valt. Man ska kunna stå till svars för varför man valt prioritera på det sätt man gjort och inte på ett annat sätt. Och det är här varför dunkelhet inom och kring Public service blir så problematisk."--- 


Re:tired.

Obesvarade frågor, dunkla beslutsvägar, dolda rum skapar misstänksamhet, men de genererar också oro för vad som egentligen sker. Ingen vinner förtroende genom hemligheter. Frågan ”Varför dölja om du inte har något att dölja?” pockar på uppmärksamhet när maktens vägar formas i halvmörka rum. Frågan blir särskilt trängande när det handlar om den politiska maktens vägar.…
Fornöga
3/2/23, 5:15 PM
#34

Håkan Boström på GP:s ledarredaktion välkomnar att regeringen givit direktiv åt den parlamentariska utredning som ska ligga till grund för Public Service nästa sändningstillstånd.

"Ett Public Service med starkt förtroende fyller en stabiliserande roll i samhället. Regeringen gör därför rätt som i direktiven vill undersöka hur förtroendet kan stärkas hos fler grupper. Det är oerhört viktigt att Public Service-bolagen inte får en politisk slagsida och upprätthåller sin professionella standard även vid kommande generationsskiften, liksom att olika röster får komma till tals."---

"Merparten av framför allt SVT:s budget – som är den största i sammanhanget – går till annat än nyheter och samhällsbevakning. Det kan vara motiverat att SVT sänder även andra program som annars inte hade blivit gjorda: exempelvis för minoriteter, barn och pensionärer – liksom att man producerar kvalitativa kulturprogram, inklusive spelfilm och dokumentärer. Däremot finns det inget principiellt försvar för att skattebetalarna ska betala publikfriande bred familjeunderhållning. Även den som aldrig tittar på TV tvingas i dag betala drygt 100 kronor i månaden för program som rimligen bör betraktas som privat konsumtion snarare än samhällsnytta.

Det är förstås ett politiskt dilemma. De populära programmen är svårast att ta bort – trots att de i praktiken skulle dyka upp igen i någon privat TV-kanal. Men dagens ordning är mest en följd av historiska omständigheter och det tidigare TV-monopolet, trots krystade argument om att SVT:s breda utbud fyller funktionen som "lägereld för hela folket". Det är varken sant eller relevant.

Hade Public Service startat i dag hade det utformats på ett helt annat sätt. Argumentet att de mindre seriösa programmen skulle få fler att titta på de seriösa är också föråldrat i den digitala värld vi lever, där ingen längre sitter klistrad framför en kanal för att det saknas alternativ."---


Re:tired.

Skattefinansierad verksamhet som Public Service-bolagen måste tillföra kvalitet och fördjupning till samhällsdebatten för att behålla sin legitimitet. Ändå går
Annons:
Fornöga
10/4/23, 11:23 AM
#35

SVT måste spara 200 miljoner, skriver deras nyhetssajt.

"– Det är ett tufft ekonomiskt läge i Sverige, med nedskärningar överallt i vår bransch. Alla mediehus är pressade av stora kostnadsökningar, och det gäller naturligtvis även SVT, säger Hanna Stjärne under ett möte med SVT:s personal.

Man kommer att spara pengar bland annat på vikarier och tjänster.

– Totalt när vi tittar betyder det att 70 – 80 tjänster försvinner, störst blir besparingarna i Stockholm. En tredjedel av besparingarna görs på språk och tillgänglighet, säger Hanna Stjärne och fortsätter:

– Vi har försökt skona nyheter och program. Det kommer vi inte klara nu. Det blir besparing på redaktioner, på redaktionell personal. Vi kommer inte klara det här utan uppsägningar."---


Re:tired.

SVT:s planerade sparpaket på 100 miljoner kronor utökas med det dubbla. SVT kommer nu att behöva spara 200 miljoner kronor, och mellan 70 – 80 tjänster försvinner. Det meddelade SVT:s vd Hanna Stjärne under ett möte med hela SVT under onsdagen.
Fornöga
11/14/23, 3:25 PM
#36

#35 TV4 tycker att Public Service kommer för lätt undan i den kris som nu skakar flera av deras konkurrenter, skriver företrädare för kanalen på Expressen debatt.


Re:tired.

Ett starkt och oberoende public service är viktigt för hela mediebranschen och en politiserad debatt om bolagens innehåll är farlig för demokratin. Det vore dock inte helt orimligt att kräva av public service att de löser sitt viktiga uppdrag genom effektiviseringar, som vi andra, snarare än att just nu ropa efter mer pengar, skriver Mathias Berg och Viveka Hansson från TV4.
Upp till toppen
Annons: