Debatt

TV-skatten

2018-11-17 09:31 #0 av: Göstage

Ann Heberlein ställer på ledarsidorna.se sig kritisk till skatten som skall ersätta TV-licensen och till Public Service överhuvudtaget i nuvarande utformning.

"Hur kommer det sig att borgerliga väljare och Sverigedemokrater har lägre förtroende för public service än de rödgröna? Min hypotes är att Sverigedemokraternas och Alliansväljarnas lägre förtroende för SR och SVT är en konsekvens av två fenomen: För det första är vi inte längre utlämnade åt svensk medias rapportering av händelser i vår omvärld. Många läser på regelbunden basis utländsk media och gör då oundvikligen en jämförelse mellan svensk och internationell media där svensk media inte sällan framstår som tveksam. För det andra tycks journalistkårens privata politiska övertygelser slå igenom i rapporteringen. Tidigare forskning visar att journalistkårens politiska övertygelser skiljer sig från allmänhetens. De bekänner sig i högre utsträckning än allmänheten till det rödgröna laget och sympatiserar sällan med SD."---

"Jag är inte principiell motståndare till public service. Tvärtom kan jag se att public service kan fylla en funktion, i att erbjuda djuplodande samhällsreportage, nyanserad politisk debatt, seriös och objektiv nyhetsrapportering. Dessvärre misslyckas public service på samtliga punkter. Det som erbjuds tittare och lyssnare är i alltför hög grad uppfostran eller underhållning. De uppfostrande programmen är jag gärna utan, och underhållningen sköter kommersiella aktörer bättre. Varför lägga skattemiljoner på taffliga dramaproduktioner, outhärdliga dokusåpor, fåniga lekprogram och trist familjeunderhållning? Det är inte försvarbart att tvångsbeskatta medborgarna för att finansiera ett dejtingprogram eller en trött talkshow med en norrman som arbetar på övertid. Lägg ner.

I Danmark minskades nyligen public services budget drastiskt. Vi borde följa danskarnas exempel och minska statsbidraget rejält. Renodla samtidigt statsfinansierad medias uppdrag. Omvandla SVT till en streamingtjänst. Får jag högkvalitativ politisk debatt, djuplodande reportage och tillförlitlig nyhetsrapportering kan jag tänka mig att betala, av fri vilja, inte av tvång."

https://ledarsidorna.se/2018/11/ett-skandalost-beslut/

Personligen tycker jag den nya skatten är bra, av den enkla anledningen att den fångar in gratistittarna. Det som är trist är att även de som faktiskt inte tittar på SVT också måste betala. Sedan håller jag med Heberlein om den politiska färgningen av innehållet på SVT, och  att man gärna undvarar pekpinneprogrammen och de fåniga lekarna på PS.

Edit. 

Re:tired, men stolt medis på Kust & hav iFokus.

Anmäl
2018-11-17 09:43 #1 av: Hayabusa

Drygt 8 miljarder skattekronor till PS - det är en hel del...instämmer i det stora hela med Ann Heberlein.

Anmäl
2018-11-17 10:23 #2 av: VSK

I ett sk demokratiskt land så borde man få rätten att själv bestämma över sin peng, med vissa undantag för viktiga samhällsfunktioner som tex nyheter (gärna opolitiskt färgade) samt varningar till samhälle mm.

Betal-TV är en teknik som funnits länge och är ganska enkelt att implementera, så de som vill se underhållning eller vad det nu kan vara får betala för den tjänsten, precis som man får betala för all annan specifik tjänst. 

Slår jag ut per år så skulle jag gissa att max 1% av TV-tid är inom SVT och SR går inte ens att spekulera om. 

Men en symbolisk grundsumma tycker jag alla skall betala för även om man inte nyttjar tekniken. 25 kronor i månaden per vuxen person hade varit en lämplig summa. 

Däremot så anser jag att vägtrafikskatten är nåt vi alla vuxna (privat bruk) borde vara med och betala för och det oavsett om vi har bil eller inte. Alla nyttjar "asfalterat väglag" mer eller mindre och dessa pengar borde vara öronmärkta för nyproduktion samt underhåll av vägnät, cykel och gångbanor. 

Nu har jag ingen siffra på vad drift och underhåll kostar per år men 200 kr i månaden för varje vuxen människa torde vara en rimlig nivå. Resterande kostnader får tas som vanligt. 

Denna avgift fångar inte in alla gratistittare för de som lever på bidrag betalar inte en krona. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-17 10:29 #3 av: Hayabusa

#2 Ja, man bör skilja på vad man som medborgare verkligen behöver eller vill ha "om-ifall-att". Under de kategorierna faller inte PS.

Anmäl
2018-11-17 10:33 #4 av: VSK

Ungefär som "alla åker vi Volvo nån gång". 
Detta stämmer så klart inte riktigt men var mer vanligt förr. Numer så finns det väl betydligt fler begravningsbilstillverkare som är vanligt i detta landet. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-17 10:39 #5 av: VSK

Budgeten för SVT & SR smyghöjs som befarat med nya TV-avgiften med 626 miljoner kr till rekordhöga 9,08 miljarder kr.

Anmäl
2018-11-17 10:48 #6 av: Hayabusa

#5 Se där...en nätt höjning Förskräckt Men...de visar Damallsvenskan och inte Herrallsvenskan så det får väl ses som ett gott jobb i rättvisans namn.

Anmäl
2018-11-17 12:07 #7 av: Hayabusa

Henrik Jönsson tycker till om PS och skattefinansiering. 

Anmäl
2018-11-17 12:20 #8 av: Novachan

#2 Håller med, tror många glömmer detta.

Anmäl
2018-11-20 09:55 #9 av: VSK

Ska man behöva betala skatt för sånt här skit? 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3940&artikel=4572159&fbclid

Anmäl
2018-11-20 10:41 #10 av: Hayabusa

#9 Upplever jag som tämligen gränsöverskridande...Jag är inte pryd, men en del saker bör hållas på det mer privata planet. Oavsett det så är frågan om PS berättigad. 

Anmäl
2018-11-20 10:57 #11 av: VSK

Inte bara tämligen. Vidrigt gränsöverskridande. 

Anmäl
2018-11-20 17:06 #12 av: Göstage

Dags för licenskontrollanten att hänga in kavajen och blekna bort i ett evigt sändningsuppehåll.

Anmäl
2018-11-20 17:35 #13 av: VSK

Skrattar

Anmäl
2018-11-22 12:33 #14 av: Göstage
Från SR:s hemsida

#9 Fler som reagerar på P3-snusket.

https://nyheteridag.se/runktips-och-deepthroat-srs-programsatsningar-skapar-debatt/

Anmäl
2018-11-22 12:39 #15 av: VSK

Illa, jag mår illa -sjöng Uggla. 

Anmäl
2018-11-25 09:59 #16 av: Hayabusa

*

Anmäl
2018-11-25 20:41 #17 av: VSK

Se där. 700 mille rakt ned i statskassan. Rent bedrägeri men det är väl inte oväntat precis. 

"För ett normalhushåll höjs avgiften för public service i stället med 200 kronor. Totalt väntas SVT-skatten dra in 9,1 miljarder kronor. Det är nästan en miljard mer än de 8,2 miljarder som public service kostade 2018. Men anslagen till public service ökar ”bara” med 200 miljoner nästa år. Resten, nästan 700 miljoner, går rakt in i statskassan."

https://www.aftonbladet.se/a/bKP6vA

Anmäl
2018-11-25 21:27 #18 av: JarlVI

Svenska folket är totalt överkörda!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.