Annons:
Etikettpolitikerna
Läst 4009 ggr
[Göstage]
1/18/19, 7:43 PM

Tillståndet i Sverige sett med danska ögon

Kanske är det arvet från HC Andersson och hans berättelse om den orädda gossen som vågade tala om att Kejsaren var naken som gör att det finns en uppriktighet i vårt grannland som vi saknar. Jyllands-Posten hymlar hur som helst inte med sina åsikter kring tillståndet på den här sidan sundet.

"Så fick den självutnämnda humanistiska stormakten Sverige omsider en ny regering."---

"Förhandlingarnas förlopp kan markera en lägstapunkt i svensk parlamentarisms moderna historia. Man har haft ett enda mål: att hålla de slemma Sverigedemokraterna och deras väljarunderlag på 17,6% undan från varje inflytande ännu en mandatperiod. Allt annat har varit underkastat denna ambition. Det är en förbluffande negativ hållning till hur politik bedrivs i ett gemensamt folkstyre."---

"De problem som Sverigedemokraterna pekar på försvinner inte bara för att övriga partier inte vill höra talas om dem. Tvärtom verkar det onekligen som om de bara växer sig större. Nu skjuts det inte längre bara på Malmös gator. Nu kastar man handgranater. Brottsstatistiken, inte minst för våldtäkter, leder bara åt ett håll, och det är utför.

Om vi härhemma upplever problem i ghettokvarteren så kolla då Sverige. Det knirkar och knakar i det svenska folkhemmet, och även om det fortfarande finns utrymme i de stora skogarna, som den dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt konstaterade efter en flygresa, så har generationer av svenska politiker pressat välfärdssamhället och landet nära stupet. Det måste man kunna diskutera. Det hjälper ingen att bara blunda.

När man detaljstuderar svenska medier upptäcker man att ett visst uppvaknande inför verkligheten påbörjats. Det finns sprickor i verklighetsförnekelsen. I åratal har svenska medier stått för en samhällsdebatt som i förljugenhet inte överträffas någonstans i Europa. 

Nu sipprar ett visst erkännande fram, medan riksdagspolitikerna drar ännu ett varv, där man förespeglar att nutidens motgångar enbart beror på de påstått rasistiska Sverigedemokraterna. Det finns faktiskt skäl att vara bekymrad på broderfolkets vägnar, inte minst för den  saknade viljan att få till stånd ett politiskt samtal som omfattar alla.

För övrigt kan man undra varför den moraliska klubben endast angriper Sverigedemokraterna. I åratal har Socialdemokraterna förklarat Vänsterpartiet som parlamentariskt rumsrena. Partiet har förvisso utvecklats, men deras rötter griper lika fast i en totalitär historia som väl Sverigedemokraterna gör på motsatt ytterkant. Även här upplever man ett särskilt svenskt hyckleri.

Sverige går mot vanskliga tider. Med tanke på den svenska invandrardebatten finns det fortfarande skäl att konstatera: Se Sverige som ett exempel på hur man inte skall göra."

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE11123152/sverige-har-faaet-en-ny-regering-men-problemerne-taler-vi-ikke-om/

Ikke se, ikke høre. Sverige tager endnu en tur med fortrængninger og en forløjet debat.
  • Redigerat 11/29/23, 9:14 AM av Fornöga
Annons:
Tjeja
1/18/19, 9:00 PM
#1

😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Jimmy.L]
1/19/19, 7:56 AM
#2

Amen på det.

[Hayabusa]
1/19/19, 10:10 AM
#3

"…den självutnämnda humanistiska stormakten Sverige…"

[[eskils_]]
1/19/19, 11:03 AM
#4

"… De problem som Sverigedemokraterna pekar på försvinner inte bara för att övriga partier inte vill höra talas om dem. Tvärtom verkar det onekligen som om de bara växer sig större…"

[Göstage]
1/19/19, 11:17 AM
#5

"I åratal har svenska medier stått för en samhällsdebatt som i förljugenhet inte överträffas någonstans i Europa."--- 

[Göstage]
7/23/19, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Anders Fogh Rasmussen,  tidigare statsminister i Danmark och därefter NATOs generalsekreterare är befriande rättfram i sina åsikter om svenskarna i en intervju med norska Nettavisen:

"Rasmussen har mye å mene om söta bror, og som dansk snakker han gjerne fra levra. I hans hjemland er det vanlig med en tøff debatt, og ganske brutale karakteristikker. I Sverige har imidlertid medier blitt beskyldt for å begrave saker de ikke ønsket ut i offentligheten.

– Noe helt annet. Hva synes du om svenskene og den politiske utviklingen der?
Anders Fogh Rasmussen ler høyt, og lenge, før han samler seg.

– Svenskene har gått av hengslene med politisk korrekthet. Det er ren galskap. De har valgt en farlig strategi ved å isolere Sverigedemokraterna. Vi gjorde det motsatte i Danmark med Dansk Folkeparti. Min tanke er å inkludere alle demokratiske krefter inn i forhandlinger og inkludere dem. Dermed blir de mer ansvarlige og parlamentariske partier. Det har vi sett i både Danmark og Norge. Det svenskene gjør er helt feil, sier han." 

https://www.nettavisen.no/okonomi/danmarks-tidligere-statsminister--det-svenskene-driver-med-er-ren-galskap/3423696569.html

Annons:
[Hayabusa]
7/24/19, 11:28 AM
#7

#6 Det är ju tur att man inte är svensk 😉

[Göstage]
8/7/19, 1:05 PM
#8

Mikael Jalving, historiker, författare och krönikör i Jyllands-Posten, tar upp de fasansfulla "vardagsbrott" som skett nyligen i Tyskland, med människor som knuffats mot sin död framför tåg eller huggits ner med svärd.

"Likväl är dessa handlingar, hur spektakulära de än är, varken overkliga eller oväntade. Man måste vara "humanist" eller ledamot av vänsterns ledning för att detta Herrens år 2019 inte se sambandet mellan invandring, våld och mord. Vardagens terror har för länge sedan kommit till Västeuropa, även om våra ledare låtsas att det bara är isolerade händelser orsakade av män med psykiska störningar".---

"Även om en majoritet beslutade att stänga gränserna hermetiskt i morgon, skulle vi ha gott om fiender inom murarna. Det är hit humanismen lett oss."---

Längre ner kommer Jalving in på utvecklingen i vårt land - här är lite av den salvan, men inlägget är långt, så läs helst hela krönikan i sin helhet (och gör det "snart", för det riskerar bli betalartikel).

_"Sverige var landet av mjölk och honung, där toleransen för det annorlunda var så elegant satt i system att det bara var naturligt att den goda tonen blev navet för all officiell självförståelse i det etablerade politiska, ekonomiska och kulturella systemet.
_

Men det förslog inte mot den sociala och kriminella förråelsen. Idag är Sverige sannerligen kulturberikat."---

Denna grupp (våldsbenägna) "nysvenskar" är naturligtvis inte svenskar, utan allt annat - helst från exotiska miljöer med inbördeskrigstradition, jihad och stening av otrogna kvinnor."---

JP: "Fler mord, våldtäkter och våldsamma överfall är den pråliga humanismens pris. Den skiter i medborgarnas faktiska lidande och tragedier."

[Hayabusa]
8/7/19, 1:22 PM
[Göstage]
8/14/19, 1:36 PM
#11

#8 Debattören och journalisten Mikael Jalving fortsätter att oroas över "det svenska tillståndet", och hans oro omfattar nu även hans eget land- han misströstar om den nuvarande danska  ledningens förmåga att hålla emot trycket från Sverige, såväl politiskt som inför den svenska kriminella expansionismen.

"Med de nuvarande politikerna vid makten är det bara en tidsfråga innan Danmark också blir ett Sverige med all den progressiva upplösning det medför. Med en lägre hastighet, men i samma riktning.

Vad som kommer efter Sverige å andra sidan vågar jag inte svara på. Förutom att det blir kaotiskt, våldsam och oöverträffat i både dansk och svensk historia. Och att det är våra barn och barnbarn som ärver eländet."

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mikaeljalving/ECE11551205/Svenske-bombemænd-i-København/

[Göstage]
9/21/19, 10:10 AM
#12

#0 Ur JP:s ledare från årsskiftet som citeras i TS:  

"När man detaljstuderar svenska medier upptäcker man att ett visst uppvaknande inför verkligheten påbörjats. Det finns sprickor i verklighetsförnekelsen. I åratal har svenska medier stått för en samhällsdebatt som i förljugenhet inte överträffas någonstans i Europa. Nu sipprar ett visst erkännande fram, medan riksdagspolitikerna drar ännu ett varv, där man förespeglar att nutidens motgångar enbart beror på de påstått rasistiska Sverigedemokraterna. Det finns faktiskt skäl att vara bekymrad på broderfolkets vägnar, inte minst för den  saknade viljan att få till stånd ett politiskt samtal som omfattar alla."---

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE11123152/sverige-har-faaet-en-ny-regering-men-problemerne-taler-vi-ikke-om/

Idag ser Johan Hakelius tecken på att sossarna "dragit det där varvet" och kanske kommer ut med ett annorlunda synfält: 

"Hotet här bestod av de på ytan gemytliga och lyckliga danskarna, som i själva verket befolkar – Lena Sundströms ord, inte mina – ”det mest främlingsfientliga landet i Europa”. Ni känner spänningen, eller hur? Och så knorren: ”Hela tiden frågade hon sig om samma utveckling är möjlig också i Sverige?”---

"Nu väntar den sista kapitulationen. En efter en radar socialdemokratiska tänkare och karriärister upp sig – Irene Wennemo, Torbjörn Hållö, Ardalan Shekarabi, för er som vill ha namn – och framhåller den danska socialdemokratin som modell.

En del av dem ger sken av att det handlar om att de danska socialdemokraterna nyligen bildat en vänsterregering. Men egentligen handlar det om att de danska socialdemokraterna både har varit beredda att samarbeta med Sverigedemokraternas motsvarighet, Dansk Folkeparti, och själva har lagt sig till med mycket av Dansk Folkepartis program.

_Precis så kommer det att bli här i Sverige också. Det är bara en fråga om tid. Så svaret på Lena Sundströms gamla fråga är att det inte bara är möjligt, utan närmast oundvikligt, att Sverige går Danmarks väg.
_

Vi är också danskar. Bara lite långsammare, lite tråkigare och lite sippare."

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/retratterna-ar-i-gang-snart-ar-sverige-som-danmark/

Men sexpartikallelsen till överläggningarna om gängkriget visar tyvärr nog att sossarna trots allt nog borde ta ett varv till. I friska luften…

[Göstage]
9/29/19, 8:34 AM
#13

Danmarks drottning Margrethe funderar om den svenska klimatdebatten:

"Egentligen är det konstigt att man i ett land som Sverige, där avstånden är så stora, ska skämmas över att man flyger. Men man kan ju inte köra skottkärra från Malmö till Haparanda, om jag får uttrycka mig så."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/qs/drottning-margrethe-jag-ar-ingen-bra-farmor/

Annons:
Carmarino
9/29/19, 10:31 AM
#14

#13 Den artikeln var tydligen kontroversiell, för den är inte tillgänglig längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/29/19, 10:42 AM
#15

#14 Mystiskt  - för mig fungerar den (och jag har rensat cachen både automatiskt och manuellt).

Carmarino
9/29/19, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Kommer till den här sidan oavsett om jag använder din länk eller länken på Kvällspostens hemsida.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
9/29/19, 11:00 AM
#17

Ja, nu blev resultatet det samma för mig, både med min egen länk och när jag klickade på Expressens hemsida. Men artikeln finns kvar i rubrikform så den är nog inte borttagen, utan det är väl ett fel på något vis. Borde fungera igen senare.

Carmarino
9/29/19, 11:48 AM
#18

Nu verkar den funka igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
10/3/19, 6:38 PM
#19

Den danske EU-delegaten Peter Kofod är inte nådig i en debattartikel i Jyllands-Posten över Ylva Johanssons skroderande i EU-hearingen. Kofod sitter i Libekommittén, vars uppgift bland annat berör gränskontroll och migration. Här är inledningen på hans krönika - läs den gärna i sin helhet på länkadressen!  

"Jag är stolt över att Sverige kunde hysa så många flyktingar då, och jag är stolt över att så många har blivit så väl integrerade." Detta helt bisarra och galna uttalande kom på tisdagen när den svenska kandidaten till EU-kommissionär Ylva Johansson hördes i Europaparlamentets utskott för rättsliga och inrikes frågor.

För vad är det verkligen att vara stolt över i det sammanhanget? Gängbrottsligheten, våldtäkterna, islamisk fanatism, bombexplosioner? Att det finns områden där svensk polis helt har tappat kontrollen och bara kommer i styrkor? Att var fjärde svensk nu har utländsk bakgrund? Eller att 58 procent av alla misstänkta i brottmål i Sverige är invandrare eller ättlingar? 

Som jag ser det finns det inget att vara stolt över; långtifrån. Det finns en rak linje från den hopplösa svenska utrikespolitiken till djupa, våldsamma problem i det svenska samhället. Människor som ansvarar för det svenska kaoset ska skämmas - men istället sätter man nu en av de ansvariga bland EU: s chefsarkitekter."---

https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/peterkofod/ECE11658274/svensk-kommissaerkandidats-bizarre-udsagn-roser-svensk-integration/

[Göstage]
10/5/19, 10:37 AM
#20
Annons:
[Göstage]
10/7/19, 8:26 AM
#21

Susanna Birgersson i Expressen tycker att det är anmärkningsvärt att dansk och svensk socialdemokrater skiljer sig så i synen på migrationspolitik. I Danmark är det vänstern som vill ha stramare migrationspolitik, och gräsrötterna är pådrivande.

I Sverige flyr LO-kollektivet och pensionärer allt mer uppenbart från sitt gamla parti eftersom de inte kan komma till tals.

"Motiven för den strama migrationspolitik som danska S driver kommer från vänster. Det är anmärkningsvärt att inget svenskt vänsterparti har valt att företräda de människor som påverkas negativt av invandring."---

"Mattias Tesfaye kommer från vänster. Som 14-åring gick han med i kommunistpartiets ungdomsförbund, varpå han avverkade medlemskap i båda de etablerade vänsterpartierna, först det ena sedan det andra, innan han 2013 landade hos Socialdemokraterna.

Från vänster kommer också motiven för den strama invandringspolitik han var med om att förankra i partiet redan förra våren. Hans huvudargument är att invandringens verkliga kostnader bärs av de medborgare som redan har det sämst ställt: Tillskott av okvalificerad arbetskraft gör arbetsmarknaden ännu besvärligare för dem med lägst utbildning. Den otrygghet och kriminalitet som kan kopplas till invandringen drabbar framför allt dem som bor i fattiga och segregerade områden. Och när trycket på välfärden ökar är det de anställda inom vård, skola och socialtjänst som får slita hårdare, ofta till låg lön.

Invandringen ökar ojämlikheten, menar Tesfaye, inte bara genom en växande etnisk underklass, utan också i bemärkelsen att det är de minst privilegierade danskarna som mest märker av de negativa konsekvenserna."---

https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/har-ar-migrationsministern-som-vagar-vara-vanster/

[Göstage]
10/10/19, 10:09 AM
#22

"Det svenska tillståndet" skrämmer danskarna, och det är väl i ljuset av det man skall se beslutet om skärpt gränskontroll från Sverige. Återstår att se om det räcker för att hejda försvenskningen…

"10 bilar sattes i brand i Köpenhamns stadsdelar. Det händer bara. Bränderna kan inte kopplas direkt till gruppupplopp, säger polis och media, men utelämnar möjligheten att brännandet av upp till 800 bilar per år är en varning för ett relaterat krig. Den mot danskarna.

De täta bilbränderna är en ögonblicksbild av Danmarks försvenskning. Försvenskningen sker i en glidande postmodern rörelse där saker flyter ut, medan alla kämpar desperat för digital uppmärksamhet och ingen minns något äldre än 24 timmar. 

Forskaren och generalsekreteraren för Unicef ​​Danmark, Karen Hekkerup, uppmärksammar att ett ökande antal barn upplever fysiska straff hemma, men ingen kopplar våldet och relaterar det till den demografiska förändringen i Danmark. Samtidigt klagar folk över att de nya tunnelbanespåren är bullriga, men de bryr sig inte om att gäng nu hemsöker vanliga invånare några hundra meter bort.

År för år blir Nørrebro, nordväst och andra distrikt i Köpenhamn, Århus och flera andra danska städer som Angered, Bergsjön, Botkyrka, Rosenborg, Södertälje, Växjö. Samhället förvittrar snabbare i Sverige, men Danmark avvecklas på samma sätt med samma sociala påverkan. Ju längre upp den sociala pyramiden du bor, desto lättare kan du ignorera förstörelsen."---

Mikael Jalvings blogg  i Jyllandsposten

gruvel
10/10/19, 12:43 PM
#23

Dansk gränskontroll mot Sverige start 12 november.  Danmark väljer det säkra före det osäkra.  Det artar sig.

[Göstage]
10/21/19, 10:46 AM
#24

#21 Verkar ske saker på vissa håll vänsterkanten även i Sverige…

[Göstage]
11/24/19, 1:50 PM
#25

Danskarna skrattar åt oss, Stefan…😭

"Vi såg det inte komma" - var det för att ni hade en soppskål över skallen? 😃

Edit

Emo
11/24/19, 2:41 PM
#26

😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
11/24/19, 2:42 PM
#27

Man skäms hur Sverige blivit.

Annons:
[Göstage]
11/24/19, 2:57 PM
#28

Ja, danskarna var tidigt klara över vad som höll på att hända i Sverige. De här uttalandena citerades redan 2014 på iFokus:

I september sade den dåvarande danska justititeministern  Karen Hækkerup (S):  

"Jag tror att jag måste vara försiktig med vad jag som medlem av en danska regeringen om Sveriges invandringspolitik ,men jag skulle vilja säga att regeringen aldrig kommer att tillåta något liknande hända här hemma, eftersom jag inte tror att ett land i vår storlek kommer att kunna integrera så många människor på så kort tid och det kommer säkert att hota sammanhållningen i Danmark".---

Länk

I december samma år sade den förre danske finansministern Claus Hjort Frederiksen (V, borgerligt parti) att "det på sikt inte kan vara hållbart att negligera ett parti med tvåsiffrigt väljarstöd", och: 

"Genom att vägra att samarbeta blåser man under oron för ökad invandring. Det ger väljarna intrycket att man inte lyssnar på folket. Man förstår inte att de är bekymrade. Det är ett misslyckande", säger Hjort Fredriksen, som fortsätter:  "Och det förefaller mig lite naivt om man tror att den svenska befolkningen är helt annorlunda än övriga befolkningar i Europa. Givetvis kommer verkligheten ikapp de svenska politikerna."---

Länk

[Göstage]
11/24/19, 6:47 PM
#29

"Givetvis måste Sverige falla samman innan det kanske blir bättre igen", skriver Morten Uhrskov Jensen i en för svensk del mycket dystopisk  blogg på Jyllandsposten. Några utdrag: 

"Nu är Sverige (och Danmark tids nog, dock 20 år efter Sverige) i ett sådant tillstånd att varken etablerade medier eller politiker kan undgå att förhålla sig till att Sverige har blivit ett farligt land att vistas i för laglydiga innevånare."---

"Det kommer att bli alltmer uppenbart, att driftiga svenskar som har råd till det kommer att emigrera för att aldrig återvända."---

"Att Sverige i sin nuvarande form är dödsmärkt är ställt utan allt rimligt tvivel. Det måste ett antal danska politiker känna till - Gud vet vad de tänker göra för överväganden med anledning av detta.

Eller är det fortfarande så att det är ett fåtal av oss som insett att det både kan och kommer att bli värre, mycket värre, innan det sker något helt nytt?

Svaret blåser i vinden, och under tiden sörjer de danska politikerna för att vi långsamt följer Sverige i spåren, som det nu verkar."--- 

Jyllands-Posten

Emo
11/25/19, 8:01 AM
#30

😭🤐

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
11/30/19, 8:31 PM
#31

#29 Ännu ett danskt sorgekväde över Sverige.

"Men tyvärr räcker inte min fantasi till när det gäller Sverige. Jag blir förvånad varje dag. Medan den nya vänstern fokuserar allt på klimat och könskampen mot vita män och kärnfamiljen, är Sverige, som vi har känt Sverige i minst 100 år,  helt enkelt på väg att försvinna. Vad som kommer ut på andra sidan anar vi inte. Vad som helst kan hända."---

Mikael Jalving, dansk historiker och författare i Jyllands-Posten

[Göstage]
11/30/19, 8:48 PM
#32

Inledningen av ledare i Jyllandsposten, tyvärr betalbelagd.

"Invandringsdebatten har nu också nått Sverige - tyvärr för sent. Verkligheten har hunnit ifatt landet. Men statsministern fortsätter att blunda.

Proppen flög slutligen ur flaskan i Sverige. De våldsamma problemen med invandring kan inte längre pratas bort eller tigas ihjäl.

Inte en dag nästan utan nya explosioner, likvidationer, sprängningar, knivdåd. Ingen har längre någon överblick av antalet drabbade, men det  svenska folkhemmet är så skakat i sina grundvalar, även ekonomiskt, att till och med den svenska offentlighetens legendariska förmåga att omskriva och förtränga de mest uppenbara fakta inte förslår."---

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE11781248/udlaendingedebatten-er-nu-ogsaa-naaet-til-sverige-desvaerre-alt-for-sent/ (betalartikel)

[Göstage]
12/2/19, 3:12 PM
#33

Jyllands-Posten i en profetisk ledare  augusti 2015

"Sveriges migrationspolitik har utvecklats till ett komplex. Med hänvisning främst till abstrakta humanitära skäl blundar man för faktiska konsekvenser i form av miljardutgifter för sociala myndigheter, ökande våld och brottslighet, kulturell segregering, fritt fallande skola/ utbildningssystem och religiös radikalisering i storstadsområdena, tillsammans med ett gryende folkligt missnöje över vad som fler och fler svenskar upplever som invandringens förvandling av den sociala verkligheten. 

Många känner helt enkelt inte igen det i rekordfart förändrade Sverige som ingen verkar ha kontroll över. Inte heller eliten, som i mer än 30 år har blundat för omvandlingen och därför har en obestridlig svårighet att erkänna att de har fel och måste revidera synen på utveckling och prognoser."---

"Det kan vara svårt att se vilka som är de goda och de onda i Sverige idag. Årtionden av socialdemokrati och kulturell liberalism har byggt ett moraliskt imperium som håller på att kollapsa, och nya röster utmanar stabiliteten, även i delar av den etablerade pressen. Det nya är att jämvikten inte längre håller, att landet blir allt mer uppdelat, kluvet i block. 

Svenskarnas säkerhet hänger till stor del på om de lyckas lösa problemen politiskt. Om inte blir lösningen ickepolitisk, dvs. våldsam och blodig. När makten inte längre kan legitimeras riskerar samhället alltid att upplösas i våld. Det händer i Syrien, men det kan också hända i Sverige med 9, 15 eller 30 miljoner invånare." 

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE7942276/Gode-og-onde/

[Göstage]
12/4/19, 8:01 AM
#34

"At en statsminister kan være så blind og tonedøv, ville i ethvert normalt land have medført, at denne omgående måtte træde tilbage", skriver Pia Kjaersgaard i ett debattinlägg om situationen Sverige i JP under rubriken "Hvornår vågner Sverige op?", tyvärr betalspärrat.

Annons:
[Göstage]
12/30/19, 10:26 AM
#35

Svenska S-profilen  Aida Hadzialic uppmanar sina partikamrater att se och lära av systerpartiet i Danmark. "Socialdemokraterna måste blicka mot Danmark när det kommer till invandring", menar hon.

"– Våra partivänner i Danmark har hanterat migrationspolitiken på ett sätt som även den svenska socialdemokratin troligtvis behöver. Sedan har de gått något längre än vad jag hade velat, men de har ändå visat att de har ordning och reda i den här frågan. Jag tror att det finns anledning för den svenska socialdemokratin att blicka åt det hållet, säger Aida Hadzialic till Dagens Nyheter."---

https://www.expressen.se/nyheter/s-profilen-vill-strama-at-invandringen-allvar/

[Jimmy.L]
12/30/19, 10:52 AM
#36

Hon lär få skit för det uttalandet inom S så är den sortens politik tabu.

[Hayabusa]
12/30/19, 1:04 PM
#37

#35 Nykter (!) syn på verkligheten…

[Göstage]
1/24/20, 11:22 PM
#38

"Myndigheterna i Danmark och Finland tar till krafttag för att knäcka de kriminella gängen. Det danska gänget Loyal to familia (LTF) måste upplösas efter beslut i Köpenhamn tingsrätt och i Finland förbjuds gruppen United Brotherhoods verksamhet för att undvika att man drabbas av samma våldsvåg som i Sverige."---

 https://www.svt.se/nyheter/utrikes/danska-och-finska-gang-forbjuds

Det är väl det enda Sverige duger till i sådana här sammanhang - att vara avskräckande exempel…

[Jimmy.L]
1/25/20, 4:46 AM
#39

Man skäms hur utvecklingen ser ut i Sverige.

[Göstage]
5/31/20, 6:56 AM
#40

Henning Duus, dansk lektor i statsvetenskap, gör ett tankeexperiment på vad som skulle hända om de ansvariga för svensk coronastrategi ställdes inför den internationella brottmålsdomstolen i Haag  med anklagelsen att inte tillräckligt skyddat svenskarnas liv. Han avslutar:

"Det blir intressant att se om den svenska styrande eliten kan möta sitt eget misslyckande och den katastrof de har förorsakat människor som litar på dem och vidtar nödvändiga rättsliga åtgärder mot den svenska coronastrategin, som genom myndigheternas dumsmarta envishet och likgiltighet har tagit livet för många svenskar, eller om de hittar en stor matta att sopa det hela under?"

https://denkorteavis.dk/2020/sveriges-coronastrategi-og-krigens-love-tankeeksperiment-og-virkelighed/

[Jimmy.L]
5/31/20, 6:57 AM
#41

Danmark har till skillnad från Sverige långledigt under pingst. Och till skillnad från skåningarna får danskarna åka på nöjesresor över Öresundsbron.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/danska-turister-rads-inte-skane-det-ar-bara-politik

Annons:
[Göstage]
5/31/20, 7:12 AM
#42

Ja, de svenska och den övriga nordiska strategierna har ju varit olika. Vi får aldrig veta vad som hade hänt om politiker och myndigheter handlat på samma sätt på alla sidor av gränserna, men sannolikt hade svenskarna idag varit välkomna  att besöka grannländerna. 

Vad vi däremot nu vet är att det kan ta tid innan länderna kommer i fas igen, och lång tid innan grannländerna åter litar på Sverige igen, så att  det nordiska samförståndet återupprättas (även om det redan var naggat i kanten  genom svensk migrations- och kriminalpolitik).

Carmarino
5/31/20, 3:54 PM
#44

Jonatan Unge blir kränkt av det mesta verkar det som. Han ska ju vara stå-upp-komiker, men hittills har jag inte skrattat en enda gång jag sett honom. Tycker han har en väldigt konstig humor, som absolut inte stämmer överens med min.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
5/31/20, 6:26 PM
#45

#43 Unge är en pinsam sopa. Han måste acceptera att Danmark utfärdar sin regler som de själv behagar - inte som Sverige vill. Det är inte alls svårt att förstå Danmark med tanke på de "Corona-siffror" som Sverige visar upp. Dessutom - rekommendationen från svenska myndigheter är bilresor på max 1-2 timmar från hemmet vilket gör att Danmark de facto är utom räckhåll för en majoritet av Sveriges befolkning.  "Icke-nödvändiga" resor avrådes, såväl inrikes som utrikes. Är det så j-a svårt att fatta Unge?

[Göstage]
7/10/20, 8:19 AM
#46

Professor Stefan Hedlund skriver på DGS om Sveriges förvandlade roll i Norden, från (självupplevd) konvojledare till den skämmiga vingelekan på släp. 

"I våra närmaste grannländer märks nu i vissa kretsar något som närmast kan beskrivas som ren skadeglädje. Det blir inte bättre av att uppmärksamheten kring vår hantering av pandemin följer i kölvattnet av tidigare skildringar av en misslyckad migrationspolitisk och ett eskalerande gängvåld. Allt fler bedömare i både Finland, Norge och Danmark har under senare år börjat uttrycka allt större oro över att Sverige är på väg att växa fram som ett allt större hot även mot deras säkerhet.

Till tidigare anklagelser om att vi exporterar militant islamism och grovt gängvåld läggs nu även att den svenska smittspridningen kan omintetgöra de framsteg grannarna har gjort i att bringa sina delar av pandemin under kontroll. Det är inte svårt att mellan raderna se en del som anser att gränserna till vårt land borde förbli stängda under överskådlig tid."---

"När utrikesminister Ann Linde beklagar sig över att gränsstängningarna kan få allvarliga konsekvenser för det nordiska samarbetet, kanske hon borde försöka lyfta blicken ur den egna naveln och begrunda vilka rent objektiva anledningar grannarna har att hysa oro över vår export av elände.

Vägen till en förbättrad bild av Sverige kan inte gå via arrogans och oförskämdheter. Den måste gå via utformning av åtgärder som kan visas ha förutsättningar att återföra vårt land till det vi skulle kunna kalla normalt nordiskt umgänge. Det innebär att ta itu med islamiseringen, att knäcka gängvåldet och att stoppa smittspridningen. Är det någon som tror att vi kommer att lyckas med detta? Annars får vi nog vänja oss vid att vara paria."

https://detgodasamhallet.com/2020/07/10/stefan-hedlund-den-moraliska-stormakten-forodmjukad/#more-29820

[Göstage]
7/28/20, 9:12 AM
#47

#46 Torbjörn Nilsson i Expressen påminner om hur det var -nyligen- när Sverige var de farsotsdrabbades samarit.

"De som ryckte ut till dödens land var Läkare utan gränser, Röda korset och så en nation: Sverige. Hur är den med den saken idag?

I Finland talar man om att organisera hjälpinsatser. Vi måste hjälpa svenskarna med coronan. Sveriges sak är vår!"---

https://www.expressen.se/nyheter/qs/i-tegnells-sverige-finns-inte-langre-nagra-garantier/

[Göstage]
7/29/20, 7:34 AM
#48

Om "bara" Sverige tog sig samman skulle ett  samstämmigt agerande Norden  kunna utgöra ett kraftcentrum i vår del av världen, skriver Thomas Gür i en ledare i GP. Men då måste Sverige anpassa sig till grannarna, inte tvärtom, vilket varit och är den svenska inställningen.  

"Redan före corona-epidemin uppvisade Finland, Norge och Danmark ett betydligt bättre handlag i vad som fortfarande är en ödesfråga för samtliga fyra länder – migrations- och flyktingpolitiken. De har med skicklighet och framsynthet undkommit att hamna i det bedrövliga läge som Sverige försatte sig i, under flyktingkrisen 2015, främst därför att de inte sysslade med de migrationspolitiska dumheter som regeringarna Persson, Reinfeldt och Löfven har ägnat sig åt."---

"Vår oförmåga i migrations- och kriminalpolitiken och nu senare i corona-bekämpningen, har till och med fått det nordiska samarbetet och de nära relationerna att knaka i fogarna. I Norden framstår sålunda Sverige som problembarnet av de fyra i syskonskaran."---

https://www.gp.se/ledare/norden-kan-blomstra-om-sverige-tar-sig-samman-1.31830903

Kanske kan utfallet av coronapandemin skapa förutsättningar för en mer ödmjuk svensk inställning?

Annons:
[Göstage]
9/1/20, 8:08 AM
#49

Statsvetaren Hanna Lindholm är imponerad och lite avundsjuk på hur danskarna hanterar gängbrottslingar i jämförelse med Sverige. Hos oss startar man med pukor och trumpeter närmast symboliska insatser med tjusiga namn,  sedan rinner det ut i sanden. "Mindre snack och mera verkstad" är ett beprövat uttryck som kommer för en som ett önskemål när man hör om den svenska strategin.

"Danmark har troligtvis knäckt Dödspatrullen för gott och skickat en tydlig signal till gängkriminella i Sverige, något den svenska regeringen under lång tid misslyckats med. Samtidigt som Danmark gör jobbet åt oss verkar Sverige nå ännu ett dystert rekordår i skjutningar. År 2017 slog Stockholm rekord i dödsskjutningar när 19 personer miste livet. Men redan nu har 15 personer skjutits ihjäl i Stockholm, och då återstår fyra månader av 2020."

https://nyheteridag.se/hanna-lindholm-dansk-rattvisa-lyckades-dar-svenska-regeringen-misslyckats/

[Göstage]
9/10/20, 10:52 AM
#50

Ulf Kristersson lyfter på Expressen debatt fram Danmark som föregångsland i kampen mot våldskriminaliteten.

"Nyligen såg vi hur flera svenska medborgare med anknytning till kriminella gäng dömdes till långa fängelsestraff för brott de begått i Danmark. Det är genant för Sverige att det är först när de begår sina brott där som det verkligen tas på allvar. Och det är en skam för Sverige att vi exporterar grovt kriminella till Danmark.

Samtidigt finns det ljus i tunneln. För Danmark visar att det går att vända utvecklingen med rätt politik. Men då kan vi inte längre nöja oss med små justeringar i marginalen. Det krävs mönsterbrytande åtgärder som leder till förändring. För om vi bara gör som vi alltid har gjort kommer det att gå som det alltid har gått."---

https://www.expressen.se/debatt/en-borgerlig-regering-hade-redan-gjort-som-danmark-/

[[eskils_]]
9/10/20, 7:44 PM
#51

Danmarks tidigare justitieminister Pape Poulsen från Konservative folkeparti var idag inbjuden av Ulf Kristersson (M) till riksdagshuset i Stockholm, på bl a lunch med honom och Ebba Busch (KD).

Poulsen berättar om Danmarks framgångsrika metoder mot den grova kriminaliteten. Några citat:

Vi har goda erfarenheter när man ökar straffen. Vårt system med dubbelstraff vid gängkriminalitet har verkligen betytt mycket för att få bort gängen från gatan.

Minsta straff för innehav av skjutvapen är fängelse i två år om du har ett vapen på dig, och så är det dubbelstraff och du kan bli utvisad ur Danmark om du inte är dansk medborgare. Det är de väldigt rädda för. Det är väldigt centralt.

Löfven säger nu att man kan koppla ihop invandringsfrågan med brottsligheten. Är det en viktig insikt?

Självklart hör det ihop. Det kan man se ute i dessa bostadsområden hur kriminaliteten pågår. Det är ett problem som har med invandringen att göra.

Det värsta man kan säga i den danska invandringsdebatten är att vi inte ska ha det svenska tillståndet. Så får Danmark aldrig aldrig bli.

https://www.expressen.se/tv/politik/danska-politikern-skrattar-at-lofvens-svangning-om-migrationen/

  • Redigerat 9/10/20, 7:58 PM av [[eskils_]]
[Göstage]
9/14/20, 8:02 AM
#52

"Valet om två år kommer att bli en folkomröstning om huruvida Sverige ska bli som Danmark, sägs det. Tyvärr tror jag att brottsligheten har vuxit sig för svår för att det ska vara möjligt", skriver Susanna Birgersson, bosatt i Köpenhamn, på Expressens ledarsida.

"Sverige ligger oerhört långt efter. De gängkriminella skrattar åt det svenska rättsväsendets försiktiga påföljder och polisen förutspår en skrämmande eskalering. Ändå pratar vi fortfarande om en ”misslyckad integrationspolitik” – som om det faktiskt skulle finnas en integrationspolitik som hade kunnat hantera den stora invandring som Sverige haft de senaste decennierna. Och fortfarande – ja, fortfarande – har de partier som vill ha en större invandring veto i migrationspolitiken.

Om detta får fortgå bara ett litet tag till kommer de som räds att Sverige ska bli som Danmark, innan 20-talet är slut bitterligen önska att Sverige verkligen hade blivit som Danmark.

För när allt fler områden har förpestats av det gängkriminella våldet och de oskyldiga offren räknas i hundratal kommer också efterfrågan på hårdför, högerradikal politik att växa. Då kommer Danmark att framstå som ett fredligt och tolerant litet Matadorland."

https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/det-ar-for-sent-for-sverige-att-bli-som-danmark/

  • Redigerat 9/14/20, 8:03 AM av [Göstage]
[[eskils_]]
9/14/20, 10:58 AM
#53

#52 Mycket bra artikel! Ett citat till:

I snart tjugo år har dansk politik hanterat frågorna om migration, integration och brottsbekämpning. Sedan 2001 har migrationspolitiken steg för steg stramats åt. Uppehållstillstånden har blivit allt kortare, medborgarskapet alltmer otillgängligt, bidragen allt lägre. Anhöriginvandringen har minimerats, liksom arbetskraftsinvandringen, medan repatrieringsstöden blivit allt saftigare.

Allt fler har helt enkelt insett att integrationspolitik har begränsad effekt. Trots en dansk litteraturkanon, trots allt tal om ”danske verdier”, trots massvis med sociala initiativ och rikligt med utbildningserbjudanden, trots krav och trots ekonomiska incitament är förankringen på arbetsmarknaden fortfarande svag bland danskar med rötter i icke-västliga länder. Samtidigt frodas parallellsamhällena.

Därför råder numera blocköverskridande enighet om att det skydd som Danmark erbjuder flyktingar ska vara tillfälligt. Och därför är nettoinvandringen numera historiskt låg.

(fetstil i artikeln)

Ja, man måste faktiskt vara realist som danskarna, och inse att en del av invandrarna inte vill integrera sig i ett modernt, västerländskt samhälle. De kommer hit med andra syften. Spelar ingen roll hur mycket pengar man öser över dem, hur många fritidsgårdar man bygger. Då ska de heller inte få Permanent uppehållstillstånd och medborgarskap!

  • Redigerat 9/14/20, 11:48 AM av [[eskils_]]
[Göstage]
9/20/20, 7:13 AM
#54

Jörgen Huitfeldt på Kvartal klär av delar av det svenska politiska etablissemanget in på bara kroppen i fråga om deras synsätt på Danmark.

"Plötsligt hörs det överallt: ”Vi har tittat på Danmark”, ”Danmark har hittat en lösning som gör att…”, ”i Danmark har de lyckats med…”

Vad var det som hände? Danmark var ju för oss motsvarigheten till en vanartig kusin. En som aldrig riktigt har kunnat uppföra sig och sedan hamnade i dåligt sällskap. Någon man gärna jämförde sig med för att framstå som lite bättre och finare själv."---

"Jag vet inte om ni minns, eller ens vill minnas, hur det har låtit genom åren. Hur Danmark i otaliga sammanhang har framställts som känslokallt, vulgärt och rasistiskt."---

"Men det anmärkningsvärda med exemplet Danmark är ju att landet har på ganska kort tid har gått från att vara den svenska debattens självklara spottkopp till att nu allt oftare användas som positiv referens i det offentliga samtalet. Och inte nog med det: Danmark håller på att bli en förebild av exakt samma skäl som landet tidigare var ett avskräckande exempel. Hur de hanterar frågor kring migration och gängkriminalitet beskrivs allt oftare som något Sverige borde ta efter."---

”Det är något ruttet med bilden av staten Danmark” konstaterade Kvartals Ola Wong redan i samband med det danska valet förra året och radade upp exempel på hur svenska medier ständigt höll fram Danmark som skräckexempel. Det finns en risk med att använda ett annat land som projektionsyta för fantasier om vad som kan hända i Sverige, eller som spegel för hur svenskarna vill se sig själva, menade Ola Wong då.

Och den risken har nu blivit rätt uppenbar i ”det nya Sverige”. För det har blivit dags för de politiker och debattörer som tidigare tävlade i att fördöma Danmark men nu går raskt i deras riktning att se sig i spegeln. Frågan är vad de då ser? En auktoritär barbar som tappat sin demokratiska kompass eller en senfärdig åsiktsposör som tvingats möta verkligheten?

https://kvartal.se/artiklar/nar-danmarks-sak-blev-var/

  • Redigerat 9/20/20, 7:22 AM av [Göstage]
[Göstage]
9/26/20, 9:16 AM
#55

Gunnar Sandelin skriver på DGS om en podcast han spelade in tillsammans med två danska journalister i samband med att han mottog Yttrandefrihetspriset 2020.

"Jalving skriver att svenskarna är försökskaniner för sin politiska elit och att massinvandringen har slagit sönder ett samhälle som var byggt på social ingenjörskonst och statsindividualism."---

"Morten Uhrskov Jensen är tillsammans med Mikael Jalving sedan länge en återkommande krönikör i Jyllands-Posten. Sådana röster som dessa har inte någon motsvarighet i svensk media. Båda har ett starkt engagemang för utvecklingen i vårt land och känner förvåning och oro, vilket de ofta återkommer till i sina dystopiska krönikor av det svenska samhällstillståndet. Som några oroade åhörare sade till mig: ”Vi är oroliga, för vi har Sverige i våra hjärtan”.

https://detgodasamhallet.com/2020/09/26/gunnar-sandelin-en-resa-till-danmark/

Annons:
Draken
9/26/20, 11:42 PM
#56

Tillståndet i Sverige är katastrofalt redan nu, och värre kommer det bli.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
2/26/21, 9:34 AM
#57

Klar sikt över Öresund...

Arbetslöshetskulturen i problemområdena måste ersättas med ett normalt liv där människor arbetar och sköter sig, säger den danska bostadsministern Kaare Dybvad Bek i en intervju med Bulletin. Om olika grupper blandas kan det enligt honom inte uppstå några parallellsamhällen. "Vi känner ju till hur svenskar umgås på svenska krogar när de kommer till Gran Canaria. Om man är syrian och kommer till Stockholmsområdet bosätter man sig i Södertälje", säger han.
[Jimmy.L]
2/26/21, 9:51 AM
#58

#57: Vikenskillnad mot Sverige.

[Göstage]
3/4/21, 10:15 PM
#59

Krönikören Mikael Jalving på Jyllands-Posten känner sig hemma i Vetlanda och blev illa berörd över dådet där.

"Några dagar före attacken kontaktades jag av en journalist från Svensk TV. Han ville bjuda in mig att delta i en tv-debatt om svensk invandringspolitik nästa vecka. Min första reaktion var att den svenska regeringen inte har en invandringspolitik, men jag förklarade för journalisten lite mer pedagogiskt vad jag menade, inklusive att den rådande mångkulturalismen och den extrema migrationen till Sverige riskerar att främlinggöra vanliga svenskar i deras eget land, och att det till och med kan få mycket våldsamma konsekvenser redan under de närmaste 20-30 åren.

Jag sa också att jag gradvis hade kommit till slutsatsen att terror bara är toppen av isberget. Därunder har du narkotikahandel, gäng- och klankultur, exploderande välfärdsutgifter, parallella samhällen och etniska spänningar från vaggan till graven.

Den vänliga journalisten tackade för åsikterna och sa att han bara skulle diskutera det med sin programledare. Naturligtvis visste jag väl vad det innebar. Igår återvände han sedan med meddelandet att de skulle använda en socialdemokrat."---

Sverige bliver år for år et farligere sted at opholde sig. Selv i lille Vetlanda i Småland, hvor en 22-årig immigrant gik amok og sårede syv tilfældige svenskere.
  • Redigerat 3/4/21, 10:16 PM av [Göstage]
[Jimmy.L]
3/5/21, 7:03 AM
#60

#59: Sjukt.

[Göstage]
3/5/21, 7:07 AM
#61

#60 Dessvärre är det väl så det fungerar här. Sedan tror jag inte att det dröjer 20-30 år innan omvälvningens tid är över oss- den riskerar komma långt tidigare.

[Jimmy.L]
3/5/21, 7:08 AM
#62

#61: Ja tyvärr.

Annons:
[Göstage]
6/29/21, 7:01 AM
#63

Nye medarbetaren på Bulletin Mikael Jalving från Jyllands-Posten intervjuas om sin syn på vårt land:

"– I Sverige har vänsterkanten en större kontroll över opinionen än i Danmark. Här i Danmark finns det en större diversitet och mångfald i den politiska debatten. I Sverige har det under många år varit en konsensuskultur där partierna till vänster har dominerat debatten om invandring, integration och folkvandring."---

"Det gamla maktpartiet, Socialdemokraterna, skiljer sig markant mellan de två grannländerna, menar Mikael Jalving. Han påpekar att socialdemokratin i Danmark har bett om förlåtelse för en tidigare generös migrationspolitik.

– Det har ju inte hänt i Sverige. Socialdemokratin i Sverige har ännu inte sagt ”förlåt” för 30–40 års vanvettig invandringspolitik. Men kanske kommer det senare. Vi får se.

Jalving tror också att det pågår ett närmande från Sverige till den danska invandringspolitiken. Han menar att Sverigedemokraterna har haft betydelse, men också Moderaterna vars politik har förändrats under de senaste fem åren. Nu tycks man vilja adoptera delar av den danska invandringspolitiken till Sverige så att det blir mer realism och mindre naivitet, och mindre liberal optimism."---

Mikael Jalving har de senaste tolv åren skrivit opinionstexter för Danmarks största tidning Jyllands-Posten. Nu blir han ny kolumnist på Bulletins ledarsida. Jalving har under lång tid följt utvecklingen i Sverige. – I Sverige har vänsterkanten en större kontroll över opinionen än i Danmark. I Danmark finns det en större diversitet, mer mångfald, i den politiska debatten, säger Mikael Jalving till Bulletin.
[Göstage]
7/19/21, 9:26 AM
#64

Johan Sundeen på Bulletin konstaterar att vi nu inte bara har No Go-zoner i Sverige, utan även No Go-vägar. Att attackerna på E65 är riktade mot danskar förbättrar inte den danska synen på det svenska tillståndet, menar han.

"Med en frenesi som enbart svensk politisk korrekt vänster förmår uppbåda förnekades länge förekomsten av No Go-zoner i Sverige. Idag är en del av dessa att betrakta som Inte bo i-zoner, då stora delar av (den inte sällan invandrade) befolkningen på grund av klanvälde och brutalt våld vill bort från områden som ökända Biskopsgården i Göteborg.

I Skåne finns det numera också No Go-vägar, i vart fall om du har en danskskyltad nummerplåt."---

"Även om skälen bakom dessa övergrepp kan vara flera, kan händelserna inte isoleras från det politiska klimatet i Sverige."---

"Övertygelsen om den egna förträffligheten i vår provinsiella offentlighet slår stundom över i hätskhet mot det danska folk och de danska politiker som har mage att inte tänka och agera på svenskt vis.

Kvällstidningsjournalistiken har i bokform läxat upp förment rasistiska danskar. Storebrorsmentaliteten är lika arrogant som obefogad. Mycket talar för att det är vi som borde lära av danskarna, inte tvärtom.
Nu märks våldskulturen i Sverige alltså också i utländska feriefirares vardag."---

"Steningsorgierna längs E 65 är ett av många exempel på hur kriminella element har tillåtits ta över offentliga rum i vårt land. Den som i likhet med undertecknad regelbundet läser dansk press kan ta del av en Sverigebild som våra översåtar näppeligen kan känna sig stolta över. Under rubriken ”I ligornas våld” berättar ansedda Weekendavisen ”hvordan det kunde gå så galt” med utvecklingen i en gång fridfulla Sverige. I Jyllandsposten beskrivs utvecklingen i vårt land med orden ”en självförvållad tragedi”.

Som Österlenbo på deltid sedan femtio år tillbaka har jag i takt med att stenar faller från broar och gangsters med svenskt medborgarskap opererar på dansk mark allt oftare tänkt ”måtte våra bröder och systrar en gång i framtiden kunna förlåta oss”.

Trots att det länge förnekades finns svenska No Go-zoner. Nu har vi också fått No Go-vägar, skriver Johan Sundeen.
  • Redigerat 7/19/21, 9:26 AM av [Göstage]
[Göstage]
7/20/21, 8:57 AM
#65

"Existerar Sverige om 50-60 år?", frågar sig talmannen och tidigare partiledaren för Danskt Folkeparti Pia Kjærsgaard i en krönika på Jyllands-Posten. Många uppgivna svenskar har kortare perspektiv än så i synen på hur snart vi når slutstationen.

"Hele verdens øjne hviler på Sverige. Har landet overhovedet en regering, når det kommer til stykket? Hersker der overhovedet lov og ret, eller er realiteten ikke snarere, at indvandrerbanderne i snesevis af forstæder har taget magten og skabt zoner, der ingen sammenhæng har med det omgivende samfundet? Områder, hvor det er den stærke og mest kriminelle, der definerer, hvad der er lov og ret.

Mange spørger sig selv, om Sverige har nået ”point of no return”. Kan landet overhovedet reddes? I rekordåret 2016 fik ca. 110.000 mennesker asyl, og i 2018 lå tallet på omkring 70.000 – og siden 2013 er der givet 63.000 opholdstilladelser årligt i forbindelse med enten asyl eller familiesammenføring. Resultatet er et grundlæggende ændret samfund – noget, som et flertal af svenskerne aldrig har efterspurgt.

Hvis den nuværende indvandring til Sverige fortsætter, er det ikke svært at regne ud, hvad resultatet bliver: Den svenske befolkning bliver på langt sigt fremmede i deres eget land. Utrygheden vil vokse sig større og større. Det samme med kriminaliteten og de hermetisk lukkede muslimske parallelsamfund med en kvindeundertrykkende og udemokratisk kultur."---

Svårt med danska språket? Google översätt här.

Svenskerne er fuldkommen handlingslammet og lader en svækket Stefan Löfven fortsætte som leder uden at lede.
[Göstage]
8/25/21, 9:35 AM
#66

Danske invandringsministern Mattias Tesfaye (S) i en intervju på Bulletin med Lars Åberg. (Skynda att läsa- den lär bli läslåst inom kort.)

"– Jag kommer aldrig att hävda att Sverige är ett skräckexempel. Men jag är glad för att vi i Danmark har avsevärt lägre migration från länder i Mellanöstern än vad Sverige har haft.

Varför det?

– I Danmark har vi nu ungefär hundra afghaner som saknar uppehållstillstånd och ska skickas ut – vilket inte går på grund av situationen i Afghanistan. Sverige har sjutusen som saknar skäl att vara i landet. De politiska utmaningarna blir markant större i Sverige. Hos den danska högern har man ett lite ensidigt fokus på Sverige. Och nästan varje dag sker det ju skjutningar eller något annat kriminellt som i Danmark skulle ha varit en förstasidesnyhet, men som nu är vardag i Sverige. Det är jag glad att vi slipper."---

Det är missriktad solidaritet att ta emot så många asylsökande som möjligt, hävdar den danske integrationsministern Mattias Tesfaye (S). Det nuvarande systemet är omoraliskt, säger han i en intervju med Bulletins Lars Åberg.
[Göstage]
8/26/21, 5:26 PM
#67

Danska Ekstra Bladet är på ledarplats brutalt uppriktiga i sin bedömning av den snart avgående svenska statsministern.

"Sveriges socialdemokratiska premiärminister, Stefan Löfven, har meddelat att han avgår i november.

Grattis! Tillykke, Sverige. Löfven har varit en eländig statsminister. Faktiskt unikt inkompetent när det gäller en för ett lands ledare mycket grundläggande uppgift, nämligen att skydda lag och ordning och säkerställa säkerheten för alla landets medborgare. Det är under Löfvens ledning som Sverige verkligen har utvecklats till ett gängland."---

Læs mere her
[Göstage]
11/3/21, 12:57 PM
#68

"Varför talar inte de politiskt korrekta längre hänfört om det svenska paradiset?", frågar bloggaren Morten Uhrskov Jensen på Jyllands-Posten om nyheten att tyska Bild pekat ut Sverige som Europas farligaste land.

"Jo, det går därhän med broderfolket på andra sidan Sundet. Vi är ett antal som i åratal varnat för detta. Vi har kallats för språkets värsta glosor, men vi har fått rätt. Inte för att vi önskade det, men för att vi såg det komma.

Vad skall Sverige ta sig till de närmaste åren? Förhoppningsvis kommer vi att få se återskickningar i miljonformat- om inte så kommer de etniska svenskarna att bytas ut som folkstam."---

Hvorfor taler de politisk korrekte ikke længere henført om det svenske paradis?
  • Redigerat 11/3/21, 12:59 PM av [Göstage]
[Göstage]
12/10/21, 8:18 AM
#69

Efter de senaste gängmorden i Danmark fruktar man där en export av den svenska gängkriminaliteten, men tror och hoppas att danska straff och polisiära befogenheter är en avskräckande faktor.

”Trots den senaste tidens skjutningar med kopplingar till Sverige tror inte Peter Suppli Benson att svenska gängkonflikter är på väg att börja drabba Danmark mer än de redan gjort. Den danska polisen har betydligt mer långtgående befogenheter och verktyg än vad den svenska har, påpekar han.

”Och så är det det där med längden på danska domar – ett faktum som har nått till Sverige”, skriver han."---

Efter tre dödsskjutningar i Köpenhamn på en vecka – varav två med svensk koppling – frågar sig danska Berlingske om det svenska ”skräckscenariot” med dagliga skjutningar är på väg till Danmark. Men de hårdare danska lagarna avskräcker, konstaterar tidningen.
  • Redigerat 12/10/21, 8:20 AM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
1/11/22, 7:25 AM
#70

#69 I oro över vad svenska gänginfluencers kan innebära för tryggheten i Danmark sonderar dansk media ånyo tillståndet i sitt östra grannland.

Ulf Boström, polis med 43 års erfarenhet av arbete på gatan, talar ut om gängkriminaliteten i ett långt reportage i dansk press (bakom betalvägg): "De (Hjällbo och Angered) er præget af tung bandekriminalitet, om voldelige familieklaner, som har taget dele af magten i området – det siger selv politiet – og så fortæller det om…
  • Redigerat 1/11/22, 7:25 AM av [Göstage]
[Göstage]
2/18/22, 9:16 AM
#71

DGS uppmärksammar att Folketingets vice talman och Danskt Folkepartis partiledare Pia Kjaersgaard i Jyllands-Posten förutspår en ny Mohammed-kris i Sverige.

I danska Jyllands-Posten (JP) förutspår Folketingets vice talman och Danskt Folkepartis partiledare Pia Kjaersgaard en ny Mohammed-kris i Sverige. Detta med bakgrund av de muslimska demonstrationerna mot socialtjänsten och LVU-lagen när det gäller att omhänderta barn.  Kjaersgaard menar att detta är konsekvenserna av världens mest generösa och ansvarslösa invandringspolitik och kallar Sverige för Absurdistan. Det…
Fornöga
9/14/22, 10:34 AM
#72

Marie Høgh, sockenpräst och debattör på Jyllands-Posten ser hur valutgången krossar illusionen om den humanitära stormakten. (Översättning med Google Translate.)

"Barmhärtighetens tillstånd öppnade gränserna, hela världen kunde hitta ett hem i Sverige, invandringen blev en invasion, och den svenska verkligheten har förändrats radikalt, och man kan bara frukta: för alltid. Hur som helst är det svårt att se hur svenska politiker ska få igång Sverige igen – även om de har slängt den övermänskliga asylpolitiken och hela nådbadet i historiens soptunna.

Eftersom Sverige levde för en ideologi, en sak, kallade de det välgörenhet, och det var tänkt att ge Sverige en identitet och en mening som mänsklighetens stora välgörare. Just i tanken att Sverige ska kunna klara av något som ingen annan var kapabel till, finns en avskyvärd självöverskattning och självtillfredsställelse, en mänsklig arrogans och ett hån mot människan."---

"Å, du gamla, du fria, det är fortfarande långt kvar. Du har bara nått första delen av värderingskampen som helt enkelt handlar om att upprätthålla lag och ordning, stoppa invandringen, slå ner på brott, riva betong, skicka hem folk. Den andra delen handlar om er själva, självskattningen. Vad finns kvar i Sverige att leva på när ideologin är död? Vem är du? Vad är roten till ditt väsen? Vart kommer du ifrån? Var är din historiska efterklang - var är ljudet av ditt hjärta? Jag hoppas att du kan hitta den - annars har du förlorat."---


Re:tired.

Det er svært at se, hvordan svenske politikere skal få genrejst Sverige, selv om de har smidt den superhumanistiske asylpolitik og hele barmhjertighedsbaduljen på historiens mødding.
Fornöga
9/16/22, 1:44 PM
#73

Enligt SVT tycker danska borgerliga och konservativa att Sverige nu visar vägen. Det var länge sedan de hade den åsikten senast…

"Frågorna från danskarna fokuserar på Sverigedemokraterna. De undrar varför SD har varit en sådan politisk paria som hållits utanför inflytande under nästan hela tiden de suttit i riksdagen, säger han. (Malthe Sommerand, utrikesreporter på DR.)

Han berättar också om reaktioner från politiskt håll i Danmark – Konservative Folkeparti var snabba med att gå ut och lyckönska Ulf Kristersson (M) som kommande borgerlig statsminister.

– De danska borgerliga och de danska konservativa är riktigt glada över valet i Sverige. De känner att det visar en riktning för Norden. De danska konservativa hoppas att det här valet kan bidra till att de också kan få ett maktskifte och en borgerlig regering."


Re:tired.

Danska konservativa firar, finländarna gör sig lustiga över regeringsbildningen och islänningarna undrar varför gängkriminaliteten har blivit en valfråga. Det är bilden som ges när SVT Nyheter pratar med utrikesreportrar och statsvetare från våra grannländer i Norden.
kamera0710
12/13/22, 3:24 PM
#74

I Danmark hade Christian Sonesson riskerat riksrätt, skriver liberala Hallandsposten. Sedan är det ju inte första gången en kommunpamp inte fattar att de har att rätta sig efter de lagar som stiftats i Sveriges riksdag.

"I Staffanstorp är det inte den enda gången styret har utmanat grundläggande kompetensbestämmelser i gällande lag. Så sent som i mars meddelade kommunen att man inte avsåg att ta emot sina tilldelade kvotflyktingar, trots att kommunen inte har behörighet att fatta ett sådant beslut. Placeringen av flyktingarna lyckades man dock på så sätt obstruera en viss tid.

Svensk lagstiftning är alldeles för slapphänt mot politiker som visar likgiltighet inför vår gemensamt beslutade rättsordning. På andra sidan sundet fick den danska migrationsminstern Inger Støjberg så sent som förra året fängelse för ett illegalt beslut om att separera gifta asylsökanden och statsministern Mette Fredriksen blev i år tvungen att utlysa nyval efter det olagliga beslutet att avliva landets alla minkar, för att undvika en riksrättsprocess.

Kanske vore det värt att kasta ett öga på den danska kriminalpolitiken – även i det avseendet."

https://www.hallandsposten.se/%C3%A5sikter/ledare/i-danmark-hade-sonesson-kunnat-riskera-riksr%C3%A4tt-1.87772236

Svensk lagstiftning är alldeles för slapphänt mot politiker som visar likgiltighet inför vår gemensamt beslutade rättsordning.
H
12/13/22, 3:48 PM
#75

#74 ”Visst kan man för all del problematisera slöjan. På många sätt är den ytterst en symbol för en patriarkal hederskultur där kvinnans sexualitet avses begränsas – ett uttryck för värderingar som vi som samhälle med all rätt kan vara kritiska mot. Diskussionen om olika slags huvuddukar, och särskilt avseende de heltäckande formernas existensberättigande i förskolan, där man svårligen kan prata om något fritt val, måste fortsätta och det finns huvudsakligen ingen anledning att måla ut dem som berör frågan för att drivas av dunkla motiv.”

Fornöga
12/13/22, 3:51 PM
#76

#74 Inte för att jag är insatt i danska förhållanden, men kan verkligen en (motsvarande) kommunstyrelseordförande ställas inför riksrätt där? Så som jag uppfattar saken så omfattar lagstiftningen regeringsledamöter- har du andra uppgifter så låt höra.


Re:tired.

Annons:
H
12/13/22, 4:06 PM
#77

Danmark:

”Muslimske kvinder er velkomne i det danske forsvar. Men en hijab er ikke en del af den militære uniform, og har man den på, kan man ikke være soldat.”

kamera0710
12/14/22, 4:33 AM
#78

#76 Det är visst bara rubriken som säger något om riksrätt, inte ledartexten. Miss av mig (och den som satte rubriken).

kamera0710
12/14/22, 4:40 AM
#79

#75 De som har invändningar mot en lag kan ju verka för att ändra den. Vi får väl se vad den nya riksdagsmajoriteten gör.

Fram till dess har tjänstemän i offentlig förvaltning att följa den lagstiftning som gäller. Tyvärr fattar vissa kommunpolitiker inte detta.

H
12/14/22, 7:13 AM
#80

#79 Politik, kallas det 😉

Frågan om huruvida hijab är en religiös symbol eller inte har händelserna i t ex Iran aktualiserat.

”Fram till dess har tjänstemän i offentlig förvaltning att följa den lagstiftning som gäller. Tyvärr fattar vissa kommunpolitiker inte detta.”

Gäller nog en del tjänstemän också 😉

kamera0710
12/14/22, 7:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

#80 Kanske gäller det även vissa tjänstemän. Och även en del debattörer på i fokus.

https://politik.ifokus.se/discussion/1460950/it-skandalen-och-datainspektionen

Politik iFokus är ett forum för diskussioner kring politik och samhällsfrågor.
  • Redigerat 12/14/22, 7:19 AM av kamera0710
H
12/14/22, 7:21 AM
#82

#81 Du själv?

H
12/14/22, 7:22 AM
#83

På vänstersidan förefaller saker som civil olydnad uppmuntras.

Annons:
H
12/14/22, 7:41 AM
#84
Varken V eller SD är mogna att sitta i en regering. Men det är bara Ulf Kristersson som drar en tydlig gräns vid Rosenbads portar.
Fornöga
2/21/23, 12:42 PM
#85

#63 Mikael Jalving är ett återkommande namn i denna och några andra trådar. Nu tycker han till i en nätintervju som jag inte sett, men rubriken är härligt Jalvingsk: ”Ni ville bli Amerika, men blev Afghanistan”


Re:tired.

Den danske historiken, författaren och krönikören Mikael Jalving utvecklar i ett långt samtal i Swebbtv sin syn på hur massmigrationen drabbat Sverige och Danmark. Jalving är Sverigekännare och utkom för drygt ett decennium sedan med boken Absolut Sverige, där han varnade för den situation vi har idag och menade att vi sopade problemen med invandringen…
Pyttelite
2/21/23, 1:12 PM
#86

#85: Så gängkriminalitet är en Afghanistans gren och inte en Amerikansk?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Fornöga
2/21/23, 1:52 PM
#87

#86 Som sagt tyckte och tycker jag att det var en bra Jalvingism. Som också sagts har jag inte sett nätintervjun (vilket du kanske har gjort?) och ser ingen anledning till ytterligare kommentarer från min sida.


Re:tired.

Pyttelite
2/21/23, 2:09 PM
#88

#87: Nej jag tittade inte på nästan två timmars TV för att kommentera en titel men det verkar inte som du gjort det heller.

Sen är väl Jalvingism ngt hittepå som man kan misstänka handlar om att invandrare är kriminella och USA luktar frihet.

Men vad vet jag - ser fram emot att bli utbildad ifrågan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2/21/23, 2:09 PM av Pyttelite
H
2/22/23, 3:05 AM
#89

#85 Tack för tipset, ska lyssna inom kort.

Fornöga
5/20/23, 11:03 AM
#90

Den tidigare danske justitieministern Søren Pape Poulsen, partiledare för Det konservative folkeparti, är i en intervju i SvD som Expressen citerar öppet kritisk till den kriminalpolitik som Sverige har fört.

"Han säger till SvD att han hoppas att svenska kriminella ska avskräckas från att komma över Öresundsbron, efter de danska domarna mot fem män med kopplingar till Dödspatrullen 2019. Två män som var 17 år vid dådet fick 16 års fängelse.

I Sverige hade de fått ungdomsvård.

– Enligt min åsikt är det här den absolut sista minuten för Sverige att kunna rädda sig från vad som pågår."---

"Den tidigare ministern menar att Sverige varit rädda att koppla migration till kriminalitet, och att det skapat problem, medan en mer öppen debatt i Danmark hjälpt dem.

Han tar som exempel när han fått höra att dåvarande justitieministern Morgan Johansson (S) sagt att det inte går att koppla migrationen till den växande gängkriminaliteten.

– Jag tänkte, herregud, är det där debatten ligger? Det är galet hög migration till Sverige. Jag förstår helt enkelt inte."


Re:tired.

Den tidigare danske justitieministern Søren Pape Poulsen menar att det är absolut sista minuten. Annars blir det svårt för Sverige att ”rädda sig” från gängkrigen. – Jag är väldigt oroad över situationen i Sverige, för alla med svenska pass kan köra över till Danmark, säger han till SvD.
Annons:
Fornöga
7/27/23, 1:57 PM
#91

Lars Åberg skriver på Fokus om skillnaden mellan svensk och dansk hantering av gängkriminaliteten. (Fokus är läslåst för vissa läsare.)
"David Sausdal, född och bosatt i Danmark, är lektor i sociologi vid Lunds universitet med inriktning på kriminalpolitik."---

– Nu har vi barn i Sverige som är en del av gängkriminaliteten. Det är hemskt, och det är ovanligt att så unga finns med i frontlinjen. De är inte bara springpojkar, de är krigare. I Danmark har man inte sett den trenden.
En klassisk förklaring är att man lär sig att bli kriminell. Växer man upp med äldre bröder som begår brott ökar risken för att man gör likadant. Samma sak gäller en uppväxt i ett område där många lever ett kriminellt liv.

Poängen med den teorin, säger David Sausdal, är att man inte ärver kriminalitet utan måste lära sig den. Det handlar om inskolning.

– Hela gängmiljön har blivit så pass stor i vissa områden i Sverige att man hör unga människor prata om att det är omöjligt att komma undan gängen. När de har nått en viss storlek finns ett tryck som gör att nya ungdomar lättare dras med. Att man blir kriminell är naturligtvis ett uttryck för hur och var man växer upp."---


Re:tired.

Danmark har markant färre dödsskjutningar och färre gängkriminella än Sverige. Fokus söker efter orsakerna.
Fornöga
7/27/23, 1:58 PM
#92

#91 Forts. från Åbergs artikel:

"Christian Marcussen är kommunikationschef och sitter i den danska regeringens nationella integrationsråd."---

"På frågan hur han vill beskriva skillnaderna mellan Danmark och Sverige när det gäller gängbrottslighet tar han genast upp invandringen.

– En sak som kan ha betydelse är att många av de riktigt hårda brottslingarna kommer från invandrarfamiljer, och Sverige har fler invandrare. Ni har helt enkelt fler områden av den sort som vi kallar ghetton och det har nu gått över styr.
"De värderingar som ibland tar över i miljonprogramsområdena ingår i en lojalitetskultur, säger Christian Marcussen.

– Det är släkten, klanen, subkulturen mot den svenska majoritetskulturen. De ser sig själva som i opposition. De har en kulturell och religiös identitet som binder dem samman. Där finns en annan inställning när det gäller föräldraskapet. I de nordiska länderna är vi hands off, vi har en mild uppfostran där vi försöker resonera med barnen. Uppfostran i en del av invandrarkulturerna är mer hands on, bokstavligen. Det är tvång, man slår barnen, tuffhet är det som räknas. Den som är hårdast bestämmer.

En sak som skrämmer kriminella mer än något annat är risken att bli utvisad ur landet, slår Marcussen fast.

– Att hamna i fängelse är en sak, att hamna i Irak är något helt annat. Vi behöver titta på hur vi ska kunna utvisa fler brottslingar utan svenskt eller danskt pass. Det innebär också att man måste vara väldigt noga med vem man ger medborgarskap till."---

"Integration ska enligt Christian Marcussen vara en enkelriktad historia.

– Det här är västvärlden, detta är Danmark och Sverige, och om du bor här integrerar du dig i vårt sätt att vara, inte tvärtom. Den framtid vi ser framför oss är en segregerad framtid och det gör mig oerhört orolig."---


Re:tired.

Fornöga
9/12/23, 6:41 PM
#93

Danmark skärper straffen mot gängkriminaliteten. "Vi ska inte få det som i Sverige här i Danmark", lovade Justitieminister Peter Hummelgaard på en presskonferens enligt SR.


Re:tired.

Danmarks regering presenterade under tisdagen ännu ett paket med lagskärpningar riktade mot den organiserade brottsligheten – ett så kallat bandepakke.Dagens ...
Fornöga
11/29/23, 8:03 AM
#94

Debatten fortsätter i denna parallella tråd.

(Se även tråden "Tack Danmark!")


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 11/29/23, 9:14 AM av Fornöga
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: