samhället

"Det svenska tillståndet" på export till Norge

2019-11-21 09:14 #0 av: Göstage

Kathrine Jebsen Moore, norskfödd men numera boende i Skottland, skriver utförligt på Quilette om hur den kriminalitet som blivit vardag i vårt land alltmer vinner terräng i Norge, och hur det avskräckande exemplet på andra sidan gränsen numera riskerar bli en självbild. 

"Länge har uttrycket det "svenska tillståndet" använts som en beskrivning av tillståndet i stora svenska städer som Malmö, Göteborg och Stockholm, med områden drabbade av bombningar, gängrelaterat vapenvåld, rån och våldtäkt. 

Tidigare använde norrmännen uttrycket något nedsättande och hävdade att ett sådant läge aldrig skulle kunna uppstå i Norge (samtidigt som de antydde att bilden av situationen i Sverige i sig självt var överdriven av dem med anti-invandringsagenda). Men gradvis har det "svenska tillståndet" börjat tyckas allt mindre avlägset."---

https://quillette.com/2019/11/21/fearful-norwegians-wonder-are-swedish-conditions-coming-to-the-streets-of-oslo/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-21 10:13 #1 av: Jimmy.L

Hoppas att man i Norge inser faran innan det är försent.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm 

Anmäl
2019-11-21 10:33 #2 av: Göstage

#1 Man drar sig ju till minnes så mycket skit i fläkten som blåste mot Norges dåvarande invandrings- och integrationsminister Sylvi Listhaug när hon reste till Sverige för två år sedan för att försöka lära av våra misstag. Så här skrev hon på Aftonbladet debatt:

"När laglösa områden har vuxit fram får det stora konsekvenser, och det är väldigt svårt att göra något åt.
Därför måste man bromsa i tid innan utvecklingen har gått så långt att den är närmast oåterkallelig. Jag tänker lära av de misstag som Sverige har begått för att undgå att vi får liknande problem i Norge."---

"Nu är jag själv i Sverige för att lära mig hur Norge inte ska hamna i samma situation. Jag vill inte att det som nu är ett bekymmer för Norges framtid ska bli en realitet. 

Det norska samhället ska vara tryggt och fritt, oavhängigt vilken bakgrund du har. Ska vi lyckas med det, måste vi kämpa för våra värderingar och inte låta laglösa områden växa fram. Jag vill inte ha ”det svenska tillståndet” i Norge."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/GdBK4/svensk-asylpolitik-ett-totalt-misslyckande

Tyvärr verkar det som om Listhaug kan ha varit för sent ute för att hejda utvecklingen.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-11-21 10:45 #3 av: Hayabusa

Väntad utveckling.

Anmäl
2019-12-07 05:29 #4 av: Göstage

Precis som det varnades för Frankrike tidigare varnas det nu för Sverige. Frankrike igår, Sverige idag - Chris Forsne ser sina farhågor bekräftas.

"Jag arbetade som utrikeskorrespondent, baserad i Paris, under åttio- och nittiotalen. Det var då de  stora spänningarna uppstod mellan det franska samhället och en växande immigrerad befolkning, oftast från tidigare franska kolonier, mestadels från muslimska sådana. Först när våldet eskalerade och arbetarförorterna övergavs av franskfödda personer medan migranter istället tog över såg man den problematik som vi nu inte längre kan blunda för i Sverige.

Francois Mitterrands unga medarbetare, nyutexaminerade från elitskolor, ville i det längsta blunda för konsekvenserna av migrationen. Sjunkande skolresultat, våld mot person och ordningsmakt, bilbränder, högt bidragsberoende. De föredrog att se sig själva som en god medkännande elit med ett uppifrån-perspektiv och en bättre insikt i vad Frankrike kunde klara av än de som närmast berördes i sitt dagliga liv. När svenska politiker kom till Paris brukade jag be dem ta del av vad som hände i Frankrike för att detta inte skulle behöva upprepas i ett Sverige där migrationen kraftigt ökade. Jag viftades bort. Naturligtvis kunde det svenska samhället aldrig bli så rått som det franska.

Frankrike har idag en rad förorter där en starkt politiserad islam styr. Man har en historia av våldsamma terrordåd. Skola. Frankrike har en betydligt lägre procent invandring per capita än Sverige. En invandring från länder som efter kolonialtiden ändå är fransktalande och där man i mycket anammat ett franskt administrativt system. Ändå har ingen idag någon lösning av konflikterna mellan de som kommit sedan länge – och inte kan benämnas med det svenska myndighetsuttrycket ”nyanlända” – och det traditionella franska samhället. Det som bygger på en katolsk tradition och på att skolan och offentliga institutioner ska vara sekulära."---

https://ledarsidorna.se/2019/12/populister-i-alla-lander-forenen-eder/ 

Anmäl
2019-12-07 05:31 #5 av: Göstage

Och cirkeln sluts - nu varnar Paulina Neuding på samma sätt omvärlden för erfarenheterna från Sverige. Så här säger hon  i en  intervju på Axess TV om varför hon informerar  i internationell media (bl.a. i Quilette #0) om utvecklingen i vårt land:

"Omvärlden måste lära av Sveriges misstag. Om man har ett av världens mest stabila länder med bland den lägsta brottsligheten i Västeuropa som plötsligt står med  bland Västeuropas värsta problem med brottslighet med bombningar och liknande som saknar motsvarighet i omvärlden, då måste man se på Sverige och lära sig- andra länder skall inte göra om samma misstag."---

https://debatt.ifokus.se/discussions/5d2dc9668e0e741301008771-dagens-samtal?discussions-1#1

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.