Alliansen spricker alltså,
4 år till med Löfven 🤮
Jimmy.L inte nödvändigtvis att det blir löfven.
Han sa efter första talmansrundan att man inte bara ska få stöd för en regering utan även få stöd för sin budget.
Börjar med regering. SD lär rösta nej till en rödgrön. Och det var ju så att alliansen var de som såg till att rösta bort löfven som statsminister så att dom ska rösta för han nu är väl inte sannolikt.
Men säg att de släpper fram hans regering, genom att lägga ner sina röster. Då kommer vi till budgeten. De rödgröna röstar för sin egen budget (144 mandat).
Lägger M en budget som sen KD röstar för och även SD röstar för den så är det över 150 mandat så då får löfven genomföra M:s budget. Det lär inte löfven acceptera.
Tittar vi på förra valet 2014 så var det ju så att de rödgröna fick genomföra alliansens budget och då "ropade" löfven om nyval. Det var ju efter det som DÖ överenskommelsen kom till. Men som det sagts nu så kommer det inte bli nån ny Dö. Så då är det sannolikt att det bli nyval.
Så om inte C och L ändrar sig gällande löfven och aktivt röstar för han gällande regering och ger han besked att de kommer rösta för hans budget, så har han samma hopplösa sits som kristersson.
.
annia1 Du tror inte sprickan i Alliansen gör att Annie Lööf och Jan Björklund väljer byta sida.
Ska man tro media så har ju Löfven en stor chans nu att få över dom på hans sida.
Som jag har sagt hela tiden. Det kommer sluta med en S, MP, C, L-regering med stöd av V.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
V vill ju ha en bit av kakan har dom ju sagt.
Jo, fast V lär ju knappast rösta för en höger regering eller högerbudget bara för att sätta sig emot en vänsterregering utan V i… Eller vad tror du Jimmy.L?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Föga förvånande att Kristersson inte lyckades sy ihop det. Alla pratar om samarbete men ingen vill ägna sig åt det.
Jimmy.L #3 man ska aldrig säga aldrig. Men håller lööf och björklund det dom sagt så kommer de inte stödja löfven, i alla fall inte aktivt.
Björklund har sagt att V är lika uteslutet som SD. Och Lööf har sagt att C ska arbeta för att SD och V inte ska ha nåt inflytande. Och löfven behöver ha även V på sin sida om han ska kunna bilda regering. Och sjöstedt har ju sagt att de inte stödjer en regering om de inte får inflytande.
Så när det gäller C + L. Som de sagt hittills så får löfven inget aktivt stöd från dom. Däremot kan jag tänka mig att de ger han stöd passivt genom att lägga ner sina röster, men det räcker inte då M + KD + SD har fler mandat.
.
#9 Det där med att hålla vad dom har sagt är ju väldigt svårt, får dom en ministerpost så kan ju deras löften snabbt bli tomt prat. Alliansen verkar ju vara väldigt splittrade just nu.
Jimmy.L #10 visst kan det bli så. Men de hade ju fått fler ministerposter med en alliansregering.
Dessutom i en regering med S så kommer de med största sannolikhet få igenom mindre av sin egen politik än dom fått med M.
Ja att alliansen verkar splittrad är helt klart. Jag skulle nog till och med säga att den är död.
Lööf och björklund har bundit ris åt sina partier med att vara så kategoriska gällande SD och V. Frågan är vad deras väljare tycker. Det finns ju en del kritik inom partierna hur de har agerat.
.
#11 Om alliansen är död så är ju det större risk att vi får se en blocksamarbete tillslut.
#12 Nu beror det på vad man lägger in i blocksamarbete. Båda sidorna har ju sagt att det kommer finnas frågor som de kommer samarbeta i. Så vissa frågor kommer de göra upp över gränsen om oavsett vilken regering det blir.
Men om man pratar om regering. Det alternativ som en del förespråkar är M + S och det är nog som det är idag enda som alla andra kan acceptera så att de då kan regera även om dom två inte själva får majoritet. De får 170 mandat.. Andra konstellationer (utifrån vad partierna sagt) faller på att de inte får majoritet.
Skulle nån av sidorna prata med SD så är det den sidan som kan bilda regering för de får då klar majoritet.
.
Flera småpartier vill inte ha extraval pga extrakostnaden det innebär, men frågan är om inte rädslan för att tappa väljare är större.
DÖ skapades 2014 och en stor anledning då var att inte KD hade råd med extraval.
Skulle det bli extraval nu så ligger C, L och MP rätt illa till i tappade väljare. Får inte Björklund ministerpost så lär han nog inte sitta kvar speciellt länge som partiledare.
#14 Att dom är tveksamma till nyval kan jag förstå. För endera blir det samma resultat som nu eller så är det möjligt att SD blir ännu större. Och det sistnämnda vill inte de partierna se.
När det gäller DÖ. Jag vet att det finns dom som tror att det kan bli en ny sån. Men det tror inte jag. En överenskommelse ska inte bara gälla för den här mandatperioden utan även efter nästa val. Och med tanke på att SD växer så kan det bli så att de då efter nästa val då kan bilda regering baserat på den överenskommelsen. Om det skulle bli så så skulle de andra "dunka huvudet i väggen" för att dom varit så dumma.
.
#15 det där med att C, L och MP ligger risigt till vid ett extra val. Det håller jag med om. Risken är att alla tre åker ur, eller åtminstone L och MP.
Man kan tycka att C borde sitta säkert, men det finns mycket kritik inom partiet idag.
.
Chansen är rätt stor att SD blir betydligt större om det blir ett extraval. MP kommer inte klara av riksdagsspärren, för det kommer inte finnas några som vågar sympatirösta då.
Räcker med att C och L trycker gult så har vi ett nytt DÖ.
C är extremt toppstyrt och gud nåde den som har nån form av negativ kritik eller som inte dansar efter Lööfs pipa, denne får en spark i rumpan snabbare än blixten slår ned.
De som påstår att C är ett demokratiskt parti behöver nog läsa på lite.
#18 Nej räcker inte med att C och L lägger ner sina röster. För M + KD + SD har 154 mandat så de tre har mer röster än de rödgröna(144). Så om de tre gör gemensam sak så är de rödgrönas förslag (oavsett vilket) nerröstat.
.
Du kan nog räkna bort SD där skulle jag tro.
#20 det beror nog på vilken fråga det gäller.
Tar man tex budgeten så kan man nog sannolikt räkna med att SD röstar för en M budget (istället för de rödgrönas) och röstar då även KD så är det M:s budget som gäller. Och det kan gälla andra frågor.
När det gäller budgeten om löfven inte är säker på att få igenom sin så lär han inte ens försöka bilda regering.
Så de rödgröna måste vara absoluta säkra på att C och L aktivt röstar för deras förslag (oavsett vilket) för att de ska veta att det går igenom.
.
Nu pratar du om helt olika saker. Vi pratade om antal mandat.
Här ett exempel på hur det kan gå.
https://www.sydsvenskan.se/2018-10-14/sydsvenskan-avslojar-c-lagger-ner-sina-roster-baddat-for-s
Att bilda regering är inte problemet. Det som blir problem är att kunna regera efteråt.
För att kunna bilda regering så får man inte få 175 aktiva nej emot sig.
Men för att få igenom tex en budget så räcker det med att andra sidan har mer röster än dom själva. Alltså 154 är mer än 144. Och det gäller i stort sett alla förslag man lägger i riksdan.
Så visst kan C och L lägga ner sina röster och på det viset låta löfven bilda regering, men när det gäller tex budgeten så hjälper dom inte löfven med att lägga ner rösterna.
sydsvenskan är en betalartikel.
.
Stämmer, men mandat har absolut ingenting med att godkänna en budget att göra just nu. Vi är långt ifrån en budgetomröstning. Först måste man ha en statsminister och en regering, och det är ju det de handlar om först och främst.
Har väldigt svårt att se att C och L skulle godkänna Stefan Löfven som statsminister men underkänna dess budget. Trycker man grönt eller gult nu så kan man knappast trycka rött sen.
Du behöver inte kunna läsa hela artikeln i Sydsvenskan för att förstå innebörden..
#24 möjligt att C + L lägger ner sina röster vid olika voteringar senare. Men du har de andra tre. Och de andra tre kan fälla alla förslag som de rödgröna lägger. Och varför skulle C + L inte kunna rösta nej sen. De är olika partier som vill olika saker.
När det gäller bildande av regering så är det väl möjligt att de lägger ner sina röster, men att de skulle rösta för en sån regeringen är knappast sannolikt då de var med och röstade bort dom.
Och skulle vara märkligt om de skulle rösta för deras budget.
Så länge du har de andra tre som kan göra gemensam sak så lär löfven få problem. Om inte C + L tvärvänder i det som sagt gällande sån regering.
.
Lööf har ju lovat svenska folket att C inte skall bli stödhjul åt S.
Om C och L trycker gult och SD, M och KD rött så är det kört för rödgrön röra såvida inte L och/eller C ansluter. Nu är ju Lööf maktgalen så det finns ingenting som säger att hon kommer stå fast vid sitt löfte. Såvida inte hon blir statsminister.
"26 Ja du. Lööf och björklund leker i nån egen sandlåda. Visst jag har inte mycket till övers för politiker, men så stor idiot kan man inte vara att man helt missar det alla andra skriver/säger. Att det är dom som gör att läget är låst. Men dom bara fortsätter skylla på andra.
Är väl lööf som leder och björklund "tagit rygg" på henne. Så om lööf skulle ändra sig så kommer björklund göra det.
Lööf kommer inte bli statsminister.
Men jag läste en sak i aftonbaldet igår. Att lööf inte vill göra en romson. Jag begriper inte riktigt hur den resonerar, men tydligen så sa romson nåt under almedalen 2014 som gjorde att MP förlorade väljare. Och de väljarna gick tydligen till C eftersom dom är så kategoriska gällande SD. Så nu kan inte annie ändra sig även om hon vill för då kommer C förlora dom nya väljarna och det vill dom ju inte.
Så som det verkar så kommer det här fortsätta ett taaaaaag till. Så för min del så blir det nog så att jag slutar lyssna/läsa när det gäller de här sonderingsrundorna. För det är ju bara som en skiva som hakat upp sig.
.
Kan bara hålla med till 100%. Denna LP-skiva är raspig och repig så in i Norden.
Lööf säger att hon inte tänker vara med i en regering om inte S är med. Vad Björklund säger vette fasen. M och KD säger att S inte skall vara med i en regering men samarbete funkar. Lööf säger att Kristersson skall vara statsminister i kommande regering där S ingår för annars ställer inte Lööf upp som regeringsparti 🤪
Medan dessa jättebebisar håller på och bråkar i sandlådan så drabbas svenska folket.
Sjöstedt gillar inte Löven´s nya förslag. Den ende som vill prata med alla partiledare och se om man kan komma överens på nåt sätt är Åkesson vars företräder 1.1 miljoner väljare och han får inte vara med i denna sandlåda och leka. Han är ju den enda partiledare som erbjudit sig att prata med alla och det oavsett vad han och hans parti tycker om vissa andra partier. Detta för att finna nån lösning på problemet.
Ändå så har många andra partier ganska så lika vallöfte som SD´s fyra kärnfrågor.
Varför inte 100% av svenska folket kräver fullständigt tjänste och ämbetsmannaansvar är för mig en gåta.
#28 vet inte, kanske jag som läser lite galet just nu (trötter för inte sovit än). Men korrigera dig lite när det gäller första meningen om lööf. Hon ska ha sagt att hon inte sätter sig i en alliansregeringen med mera än att löfven stödjer dom. Så det räckte inte med att S la ner rösten utan att de skulle rösta för.
Den andra stämmer rätt bra. Att alliansen + S skulle bilda regering och kristersson som statsminister.
Björklund har väl sagt nåt i stil med att S och M måste prata med varandra. Att det ligger på dom två.
M och vad jag vet KD har ju båda sagt att de inte tänker ge S veto om dom ska bilda regering.
Det blir tragikomiskt att höra både lööf och björklund eftersom både löfven och kristersson har varit glasklara med vart dom står ändå fortsätter dom mala. Man kan ju tycka att Lööf och björklund borde inse att de bara gör sig löjliga (och svenska folket ser det) och att det är dom som i längden förlorar på detta.
Ja även Åkesson har ju varit klar med vart han står. Att han är beredd att prata med vem av dom och att han är beredd att kompromissa.
Även om jag nu är less på detta så kommer det bli intressant att se hur dom till slut löser det.
.
Menade så klart S´s stöd för en alliansregering gällande Lööf.
Samtidigt skall vi veta att Lööf inte avfärdar Löfvens smöreri mot både C och L och det gör han helt öppet.
Vi är nog många som är rätt trötta på den här sandlåderetoriken och jag själv och många andra vill se ett extraval så det blir nån ordning på torpet (vilket jag hoppas det blir) då MP lär ryka och L inte sitter så säkert. Men vi är långt ifrån ett extraval även om det just nu inte ser ut att finnas nåt annat alternativ.
Tyvärr så finns det en del luckor i grundlagen gällande detta parlamentariska läge som nu råder.
Vi har nu fått uppleva två val i rad där partiledarna gör att för att motarbeta parti istället för att lyfta fram sitt eget partis politik samt ta ansvar för landet och dess befolkning. Vuxna människor beter som som små barn. Man skäms för mindre.
#30 jag kan just nu inte komma på att jag sett nåt om direkt smörerier mot L. Utan allt verkar handlar om C av det jag läst/hört. Björklund har ju varit klar med att V är uteslutet. Och Löfven måste även ha stöd av V för att kunna regera. S + MP + C med stöd av V blir 175. Så frågan är om Lööf godtar V:s inflytande med tanke på det hon sagt att inte heller dom ska ha nåt inflytande.
Ja som det verkar är vi långt ifrån. Det var ett par stycken som diskuterade i nåt nyhetsprogram häromdan. Och på slutet fick frågan hur lång tid de trodde det skulle ta innan vi hade en regering. Ena sa att hon inte visste. Den andra sa att hon trodde det skulle bli på tredje försöket. Dock framgick det inte om hon menade tredje sonderingsförsöket eller tredje röstningen i riksdan.
Men jag kom på en sak här tidigare idag. Björklund har inte varit lika synlig på sista tiden som lööf. Visst spelar det in vilka journalister vill prata med.
Men jag undrar om vi inte kan få se en konstellation som ingen nämnt tidigare. M + KD + L att de bildar regering och tar aktivt stöd av SD. (Det blir över 180 mandat så de får egen majoritet). För jag tror nog att björklund har mer insikt (än lööf) i hur löjligt detta är och att det faktiskt är han och lööf som blockerar.
Vi får väl se om löfven misslyckas så lär det väl gå tillbaka till kristersson.
Ja du det med att stänga ute SD. De skäller över SD, men det är ingen som har provat att samarbeta med dom så det är ingen som vet hur det skulle funka. Och det är ju enkelt. Endera fungerar det eller så fungerar det inte. Fungerar det inte ja då har man i alla fall provat. Men funkar det ja då har de partierna fått igenom sin politik och det är ju deras politik man röstar för att den ska bli genomförd.
Och jag tror att även C och L:s väljare inser att det dom gör är åt skogen. Visst de tycker säkert att det är bra att de håller ord om att utestänga SD och V, men samtidigt kan ju inte finnas nån som tycker att det är bra som det blivit.
.
#32 Jo men den där är skriven i juli. Så det är nog överspelat med tanke på det som björklund sa under valrörelsen och nu efteråt. Så jag tror inte löfven lägger nå krut på L. Utan det är väl snarare så att han ev tänker att får han över lööf så följer björklund med på köpet.
.
Jag orkar inte googla åt dig. Antingen så får du lita på det jag säger eller så låt bli. De sa det även på nyheterna för ett par dagar sen.
#34 att löfven även vill få över L är en sak. Men han måste först få över C eftersom de har flest mandat. Så det är där han måste lägga "krutet" först. Inte bara få över C utan även få dom att acceptera V.
Men om man tittar på sånt som skrivs i media/sägs på tv så det mesta är spekulationer från utomstående/före detta politiker som kommer med sina spekulationer om vad som krävs för att få över dom. Och sen finns det journalister som kommer med sina analyser av vad de olika partierna sagt. Men även det är ju deras spekulation.
Sen visst alla partier läcker/planterar olika saker för att få se vilken reaktion dom får.
Så allt som skrivs/sägs från andra får man ta med stor nypa salt.
Läser man det som skrivits idag (i expressen) gällande L så kan löfven helt glömma dom. Även om björklund själv skulle kunna tänka sig att gå över så har han riksdagsgruppen emot sig. Det är omöjligt för han att förhandla om att ingå i en regering med S om inte hela alliansen ingår. Och det ska han sagt till löfven.
Enligt det som skrivs så föredrar de i så fall att L ska rösta för en M + KD regering som tar passivt stöd av SD. Att det ska vara lättare att försvara. (Fast då blir det där att SD lär inte ge passivt stöd.)
Så inte annat jag ser så kommer löfven misslyckas även han.
.
Då tolkar jag det som att jag skall ta det du skriver med en nypa salt oxå då. Eller sitter du inne på några insidersinformatörer 😉
#36 jag har aldrig påstått att det jag säger är sanningen. Utan det jag skriver är utifrån vad jag tror utifrån det jag läser.
När det gäller politiska uttalande. För att jag ska tro på dom någorlunda så ska det komma från partiledarna eller deras talesmän. Andra har ju bara sina spekulationer. Och som läget är så är det väldigt gott om spekulationer.
Så vad du tror på är upp till dig.
.