"Tumult" att vänta på börsen?
Det varnas ju med jämna mellanrum för "vargen" i form av en börskrasch. Nu är det dags igen, och den här gången kommer det från ett tungt namn.
_"Paul Tudor Jones, legendarisk hedgefondförvaltare som korrekt förutspådde börskraschen 1987, manar till beredskap inför "verkligt skrämmande ögonblick".
_
Paul Tudor Jones väntar sig en tumultartad utveckling framöver i takt med att Federal Reserve normaliserar räntorna samtidigt som bolagsskatterna sänks av Trumpadministrationen.
Det rapporterar Marketwatch från en hedgefondkonferens i Greenwich, Connecticut, på måndagen."---
https://www.di.se/live/fondforvaltare-som-forutsag-1987-krasch-spar-skrammande-ogonblick/
Snabb "respons"…😮
"Stockholmsbörsen föll återigen på tisdagen och brakade igenom stödet som har hållit vid flera tidigare börsfall. Nu väntar ett snabbt och omfattande kursfall, varnar Investtech i en teknisk analys."---
https://www.di.se/analys/teknisk-analys-stodet-bortblast-risk-for-borsras-pa-20-procent/
(Låst artikel.)
Kommer krisen nu lagom till jul.
Kanske följs Black Friday" av en "Black Monday"?
Börsen är hopplös att hålla koll på man får hoppas när det väl går ner att det inte drabbar en.
Ändå anses det att våra pensionspengar ska förvaltas av aktiehandel. Misstänker att den stora kraschen kommer lagom till det är dags för min pension att börja betalas ut. Så då får jag väl ett beklagande besked om att "tyvärr, det finns inga pengar kvar till din pension". 😭
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Börskraschvibbarna har börjat dyka upp igen.
Som så ofta i början av ett nytt år uppstår börsoro, den här gången bland annat efter dystra sysselsättningsuppgifter från USA.
Beskedet på tisdagen att den amerikanska inflationssiffran för augusti månad var högre än vad analytikerna hade förväntat sig orsakade stor oro på börsen i New York och fortplantade sig till andra öppna börser.
Börsraset var det största på två år, och eftersom det accelerrtade sista timmen innan stängning är risken uppenbar att det kan bli skakigt även under onsdagen.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2022-09-13 23:11 av Fornöga
2025 Väntar en "Black Thursday" till följd av Trumps tulldekret? Skakigt så det förslår är det åtminstone… 🤔
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#9 "Efterskalven" på börsen lär fortsätta ett tag…🙄
#9 ff Efter att Kina svarat på USA:s tullutspel med kraftiga importtullar på amerikanska varor och tjänster har Stockholmsbörsen vid lunchtid tappat tre procent sedan igår."Nu börjar det bli nervöst på allvar", säger SEB:s aktiestrateg.
Källa.
Snart köpläge med andra ord. 😉
#12 Ja, gå "all in"! 😁
Fördelen med månadssparande i aktiefonder är just att man över tid träffar in även alla bottnar.
Time in the market, är viktigare är timing the market för dom flesta sparare.
Om man inte akut är i behov av sina investerare pengar, så kan man välja att bli tacksam över att man nu får mer andelar för varje insatt krona.
Tids nog går det upp igen och då har man fått mer än man annars skulle haft.
Mvh // Johan
#12 ff "Har du en sparhorisont på över sex till sju år skulle jag sätta igång nu att månadsspara,", svarar Arturo Arques, privatekonom hos Swedbank och Sparbankerna, på läsarfrågan "ska man passa på att investera i börsen nu när den gått ner, eller är det risk för en börskrasch?"
- Redigerat 2025-04-04 14:25 av Fornöga
#15: Precis. Och har man kortare horisont är det ju nästan säkrare att ha ett konto med ränta istället. Låg risk, låg reward. Men man kan fortfarande hitta sparkonton med riktigt ränta, t ex hos Klarna.
Mvh // Johan
"President Donald Trump är på väg att skicka USA:s ekonomi rakt in i en recession. Det bedömer storbanken JP Morgan Chase & Co efter veckans börsras," skriver TT.
Gissar att många aktiehandlare och börsanalytiker fruktar en "svart måndag" i morgon, om än inte av samma styrka som den som gav upphov till benämningen- den här gången har ju raset varit utspritt över några dagar och började redan i torsdags. 🙄
- Redigerat 2025-04-06 08:41 av Fornöga
#17 Börserna bävar…🤔
- Redigerat 2025-04-07 06:43 av Fornöga
#18: Trump har lyckats bättre än vänstern någonsin gjort med att minska antal millionärer och miljardärer. Han verkar också lyckas med sin plan att ta bort vinstskatt.
Men han gör det genom att helt slakta alla vinster som miljonärerna gjort. 🤣
Mvh // Johan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#19 En något oväntad Robin Hood i så fall. 🤔
- Redigerat 2025-04-07 09:08 av Fornöga
Vänstern måste jubla i högan sky nu när kapitalet raseras.
#21: Och miljörörelsen jubla över att även rednecks och hardcore republikaner köper elbil.
Mvh // Johan
Stockholmsbörsen verkar ha återhämtat sig något sedan EU efter dagens ministermöte inte meddelat några omedelbara hämndtullar mot USA och att den amerikanska börshandeln hittills inte rasat fullt så stort som befarat, samt och inte minst, en nyhet som ingav falska förhoppningar…
- Redigerat 2025-04-07 17:04 av Fornöga
Enligt nyhetsbyrån Reuters som uppger sig ha tagit del av handlingar från EU kommer unionen med början den 16 maj att införa riktad tullbeläggning med 25% på en rad amerikanska varor. Start för pålagorna sprids ut över året, men huvudparten kommer att införas från startdatumet. Uppgifterna är inte verifierade.
- Redigerat 2025-04-07 20:54 av Fornöga
Efter gårdagens ras har det vänt på Asiens och Europas börser idag, och det är väl så här det kommer att vara den närmaste tiden, med en hypernervös börshandel som kan tvärvända i ena eller andra riktningen vid minsta rykte.
#25 Som sagt.
Vem, oavsett om det är en politiker eller inte, eller amerikan eller inte, tror ni hade kunnat skapa bäst balans för en sund handel som både vänster och höger tyckt var acceptabel?
Jag har inga illusioner om att vänster och höger kommer bli helt överens, men jag tror det finns en kompromiss som är tillräckligt bra för att få okej samsyn.
Ju mer jag läser av Johan Norberg, desto mer uppskattar jag hans förmåga att balansera många bidragande faktorer. Tidigare har jag mest trott att han är en ultra-kapitalist på högerkanten, men börjar inse att jag haft helt fel om det.
Tycker han haft många vettiga inlägg på X och bra uttalanden i intervjuer. En förmåga att se ett problem från flera infallsvinklar.
Mvh // Johan
#27 Jag har långt ifrån kompetens att svara på den frågan, men eftersom jag är den som skrivit mest här så ger jag ändå någon form av "svar" för att det inte skall uppstå ett vakuum.
Teorier om ekonomi och börshandel finns det ju gott om, några av de mest avancerade har rent av fått Sveriges riksbanks pris i ekonomisk vetenskap. Då har det alltså rört sig om teorier, men den som just nu pågår verkar vara ett experiment i full skala och skarpt läge, skapat av Donald J. Trump och rådgivare av olika dignitet. Ekonomiskt sakkunniga över en hel värld står i bästa fall undrande, i värsta fall är vettskrämda över det som nu sker.
För egen del har jag inget annat att tillföra diskussionen än citat och länkar över sådant som jag tycker speglar en större debatt, rätt eller fel. Men för att ändå återgå till ställd fråga så tror jag inte att Donald Trump är denne rätte man att skapa bäst balans för en sund handel som både vänster och höger tyckt var acceptabel. Jag kan rent av tänka mig att för första gången instämma i Greta Thunbergs "How dare you" till presidenten.
- Redigerat 2025-04-08 13:23 av Fornöga
#28: Enig. Även i bedömning av min egen kunskap om detta.
Jag tror jag bäst skulle beskriva mig själv som en libertarian, men som vill slänga in mer sociala skyddsnät än den världsbilden normalt har, i kombination med att jag är techno-optimist. För min del hade jag gärna sett 0 tullar som grundregel, men några få undantag för att undvika att t ex kinesiska staten subventionerar sönder andras länder bil-, batteri- och green-tech-tillverkning.
Sedan tycker jag det är bra att länder kan bli mindre beroende av andra också. Så gärna global frihandel, men med sunt förnuft och medvetenhet om dess risker.
Men den här protektionismen kombinerat med teknikfientlighet kombinerat med "jag är fysisk stor och tänker sno dina matsäck och du kan inte göra något åt det din tönt"-attityden är jävligt långt från var jag står.
Mvh // Johan
#29 Vi har nog "trots allt" en på det hela rätt samstämmig känsla av häpnad och (åtminstone i mitt fall) bestörtning över det som pågår.
Jag kommer i sammanhanget att tänka på uttrycket "revolutionen äter sina barn". Omsatt i det här sammanhanget så skulle jag inte bli förvånad över att de som påskyndat Trumps igångsättande av den här revolutionen blir de som först vänder honom ryggen och tvår sina händer.
- Redigerat 2025-04-08 13:36 av Fornöga
#30 I prövningens stund prövas även vänskapens band. 😉
#31: Eftertankens kranka blekhet. 😉
Men det enda särintresse som vägleder president Trumps beslutsfattande är det amerikanska folkets bästa sägs det. Då vet han inte ett dugg om vad som är det amerikanska folkets bästa, för det är de som kommer att lida mest av höjda priser.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Dow Jones rusar sedan Trump utfärdat 90 dagars respit i tullavgifter för de länder som inte vidtagit motåtgärder mot hans tullpålagor. Kina räknas inte dit, oklart ännu vad som gäller för EU.
Även EU omfattas av de 90 dagarnas "eld upphör", och de europeiska börserna lär liksom Wall Street stiga och stabiliseras, åtminstone tillfälligt. Nervositeten lär dock dröja kvar…🤔
”Ett utmärkt köptillfälle”, slog Donald Trump fast. Mindre än fyra timmar senare utlöste hans tullpaus ett historiskt börsrally.
Aldrig någonsin har en person med samma styrka och hastighet kunnat påverka världens finansmarknader. Donald Trump har därmed skapat en cocktail av panik, förhoppningar, modern kremlologi och oanade möjligheter till insiderliknande handel."
Torbjörn Isacson i DI. (Läslåst.)
#35 Naturliga reaktioner enligt principen "Caesars hustru får inte ens misstänkas". 🤔
#36 ”Jag efterlyser en utredning om huruvida president Trump manipulerat marknaden till nytta för sina Wall Street-donatorer”, skriver den demokratiska senatorn Elizabeth Warren på X.
Det är fy fan för många men dom har investerat fel och gått på politikernas råd i mångt och mycket.
Det bästa investeringarna vi har är kapital som växer inte börsen den är osäker men fast ränta med fast kapital då har vi något att komma med.
#38: Vad menar du? Över tid slår börsen räntekonton med marginal. Visst är ett räntekonto mindre riskfyllt, men indexfonder eller aktiefonder är har haft betydligt bättre avkastning för långsiktigt sparande.
Mvh // Johan
Det är bra att man börjar bli förbannad på politiker som handlar aktier baserat på information endast dom har.
Då kanske det äntligen kan bli ändring på att t ex Nancy Pelosi vid mängder av tillfällen handlat i aktier för bolag hon varit med att reglera. Pelosi är bara ett exempel, men det mest tydliga eftersom det är så många som härmar hennes trades då hon har otrolig avkastning.
Om man tror att det här är något endast Trump gör, så behöver man på riktigt bredda hur man tar till sig information. För det är väl inte så att man bara blir upprörd om ena sidan gör något?
Men det borde vara förbjudet för politiker att handla på börsen när dom har Insider info och dessutom reglerar bolagen.
Mvh // Johan
#40 Jag vet inte riktigt om det finns någon "adressat" här i tråden för ditt inlägg, men det som hänt de senaste dagarna har ju varit exceptionellt. Finns det något motsvarande så är det ju bra om det kommer upp i ljuset, oavsett vem eller vilka det gäller. Faran är kanske att man råkar hemfalla åt "whataboutism", för att använda ett slitet låneord.
Sedan har vi ju återkommande misstänkta insideraffärer på regeringsnivå även hos oss, men i sammanhanget är de, om än "fula", så små i jämförelse.
#41: Jag håller med i allt du säger.
Jag är bara så frustrerad över att saker skett så länge utan att någon brytt sig, men så fort det är Trump är det så otroligt oetiskt.
Som vanligt betyder det inte att jag försvarar Trump eller gillar vad han gör. Det är just bara en frustration över dubbelmoralen.
Mvh // Johan
#42 Ja just nu är ju uppmärksamheten maximal, och det som förut var förbehållet "USA-kännare" når nu även gemene man i högre grad. Som Kristersson brukar upprepa: "vi får hålla huvudet kallt". 😏
#39: Det är just det jag menar det är mindre riskfyllt och själv har jag inte drabbats eftersom jag inte investerar i aktier eller fonder men när jag ser och lyssnar på unga människor som gjort och blir av med pengar som dom tänkt köpa exempelvis bostad för då går jag i taket över hur Trump är skyldig till att den lilla unga människan förlorar så han eller hon inte kan påbörja sitt unga liv.
Trump är den stora skadan och för dom ungas skull hoppas jag att deras aktier och fonder kan stiga och att dom tänker längre säljer och lägger pengarna i ett fast räntekonto istället.
Visst i längden är aktier och fonder starkare dock finns inga som helst garantier för det men med folk som Trump som idag styr världen har hela kartan ritats om det såg vi nu och jag tycker det är fruktansvärt att höra unga som kämpat och jobbat men förlorat så pass så dom inte kan påbörja sina nya liv in i vuxenvärlden och jag blir skitförbannad över hur stora makthavare som Trump förstör människors liv världen över.
Kan bara hålla med Aftonbladets Andreas Cervenka, det finns en anledning till att sjuåringar inte får bestämma i kontrolltornet på Arlanda.
"Av allt att döma lyckades någon person med mentala förmågor inom normalspannet till slut få kontakt med Donald Trumps hjärna och förklara att USA var på väg mot en krasch som skulle få 2008 att framstå som ett konfirmationsläger.
Att räntan på amerikanska statspapper rusade i höjden talade sitt tydliga språk. Det började likna motsvarigheten till en bankrusning där kunderna lämnar i panik. Inget som ett land med en statsskuld på 120 procent av BNP har råd med.
Det geniala draget att sätta igång ett handelskrig mot allt och alla, inklusive världens pingviner, var alltså över efter bara 13 timmar. Också något slags rekord.
Efteråt tog Trump åt sig äran för att marknaden lugnat ner sig. Det är som en pyroman som tänder på och sedan vill ha medalj för att ha ringt brandkåren. Beautiful!
Aldrig har så många smarta människor ägnat så mycket energi för att intellektualisera något så dumt.Vad är Trumps egentliga plan? Det är som att leta efter en pärla i en gödselpool.
Var befinner vi oss nu? Donald Trumps paus innebär att de generella tullarna på tio procent ligger kvar, inklusive mot EU där ju Sverige ingår.
Vad som kommer efter den 90-dagar långa fristen vet ingen, men Donald Trump har gjort det tydligt att han förväntar sig att andra länder ska böja på nacken och ge honom vad han vill ha."
- Redigerat 2025-04-11 06:11 av kamera0710
#44: Der du beskriver har absolut inget med Trump att göra, utan en naiv bild om hur handel med aktier fungerar.
Visst, Trumps vimsande skapar ovanligt och onödigt mycket osäkerhet och därmed snabba skiften. Han är en idiot. Homeschooled by a pigeon, som någon underhållande uttryckte det.
Men om man har pengar i aktier som man vet man ska använda kommande året har man inte förstått eller har en naiv övertro på hur börsen fungerar.
Men självklart är det oerhört deppigt att se sitt sparande sjunka i värde. Mitt har gått ner mer än 1/3 pga Trump-drama. Hade jag tänkt köpa något i morgon hade det varit oerhört plågsamt. Men också dålig planering av mig.
På sikt kommer detta gjort att jag ökar vinsten, för jag får mer fonder eller mer aktier för det med regelbundna sparande köper nu.
Börs är risk. Förstår man inte det är det bättre att hålla sig till räntekonto utan bra avkastning men också utan risk. Synd bara där inflationen oftast är högre än räntan.
Mvh // Johan
Det är aldrig någon som lipar när börsen går uppåt, då är det bara som det ska vara 😉
Sparande är långsiktigt och innehållet en rad olika parametrar.
För övrigt:
Att vänstern plötsligt bryr sig om pengar är lite lustigt…
#47: Hehe.. Precis. Om man hade varit konsekvent hade man också varit upprörd över alla pengar som fullständigt östes ut till folk under pandemin och som orsakade inflation så att allas pengar blev mindre värda.
AOC och Warren är väl dom enda på vänstersidan som på riktigt är emot att politiker får handla med aktier och oundvikligen agera på insider-info. Ogillar båda, men i den här frågan stöttar jag dom fullt ut.
Mvh // Johan
#48 Alla dessa vänsterprojekt med inställningen ”det gör väl inget om det kostar pengar…”
Slöseri och vandel med skattemedel, det är ju något att bli lätt upprörd över.
”Donald Trumps nya tullar har skapat kaos på världens börser. På bara två dagar rasade förmögenheterna för världens 500 rikaste personer med över 5 300 miljarder kronor – den största förlusten någonsin, enligt Bloombergs miljardärsindex.”
Vänstern måste jubla och hjula hela vägen till källarlokalen 😉
Med tanke på att Elon Musk vill ha 0 tullar mellan EU och USA, och säkert gynnats av låg tullar från Kina också, så vore det spännande att höra hur dom som bestämt hävdade att Musk var en ovald skugg-president tänker nu senaste veckan…
Mvh // Johan
#52 Något som sällan/aldrig nämnts är de tullar som EU redan har gentemot andra länder.
Hör att det ska införas tull på import av konstgödsel, där huvuddelen kommer från Ryssland/Belarus.
Det innebär inte mindre volym från dessa länder utan högre kostnader för konsumenterna. Givetvis mer klirr i statskassan också.
#53: Tullarna för kinesiska elbilar har varit riktigt höga också för att skydda tyska bilmärken som inte klarar övergången några år till.
Mvh // Johan
Amerikansk bil: 10% tull + 25% moms = 12,5%
I ena ögonblicket får man genom media veta hur Trumps innersta krets berikat sig på börsen under tullutspelet, i nästa skrivs det om hur mycket de förlorat. Det är inte lätt att hänga med i svängarna alla gånger! 🤔
- Redigerat 2025-04-12 07:37 av Fornöga
#56 Nä, det är som en torktumlare på högvarv 😉
#56: Så länge de inte sålt något har de väl inte varken förlorat eller tjänat något?
#58 Nej, det brukar ju generaliseras när det gäller "vinnare" respektive "förlorare" på börsen, och inte minst nu. Rådet till "vanligt folk" från experterna verkar däremot vara att inte handla.
Vart tar de förlorade pengarna vägen..?
Upp i rök?