Debatt iFokus

Debatt

Etikett: invandring
Läst 511 ggr
[Göstage]
3

Myndighet i professionell människosmugglingskedja?

"En tidigare anställd på Migrationsverket misstänks ha hjälpt 121 afghaner att få visum till Sverige på falska grunder. Vissa av dem skulle besöka tennisveckan i Båstad – enligt förfalskade handlingar."---

"Den misstänkta huvudmannen är i 50-årsåldern och började jobba på Migrationsverket i mitten av 2000-talet. Han ska ha begått brotten då han var utlånad till utrikesdepartementet som ansvarig för migrationsavdelningen på en ambassad."---

"I tisdags morse greps mannen i en gryningsräd i Stockholmsområdet. Samtidigt greps en man och en kvinna i Göteborgstrakten. Dessa två har inte varit anställda på Migrationsverket. – Huvudmannen är misstänkt för grovt tjänstefel, de andra för medhjälp till det brottet, säger Arne Fors, kammaråklagare vid Riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet. Samtliga släpptes senare samma dag efter förhör. De är skäligen misstänkta och förundersökningen går vidare."---

"I samtliga 121 fall rör det sig om afghanska medborgare. Flera av de afghaner som kommit till Sverige på detta vis har sedan sökt asyl. Migrationsverkets utredare skriver: ”Av asylutredningarna framgår att det hela är en del av professionell människosmuggling”.---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbvVed/gryningsrad-mot-tidigare-anstalld-pa-migrationsverket

Inget unikt fall, men formuleringen "det hela är en del av professionell människosmuggling" föder en del tankar om hur den ser ut, vilket led i den kedjan visumutfärdandet utgör, och hur insyltade myndigheter är, oavsiktligt eller medvetet.

[Jimmy.L]
3

Långt straff är väl för mycket att begära. 😓

[Hayabusa]
2

Föga förvånande.

[Göstage]
1

#2 Nej, det är ju heller ingen ny händelse, men tydligen har man  kommit till en ny fas (eller helt enkelt fått tid att jobba med fallet).

https://www.svd.se/ud-anstalld-gav-felaktiga-visum (2016)

[Hayabusa]
2

#3 Precis. Kommer vi att få se något liknande när det Gymnasielagen? Dvs lärare som undviker låga betyg för att elev ska få stanna i Sverige?

[Göstage]
2

#4 Ja, det har ju skett ett och annat på Mig och UD under årens lopp…

[Göstage]
1

Att ha "rätt berättelse" när man kommer till Migrationsverket är lite av ett sesam öppna dig, och nu uppmärksammar Ekot att metoden fortfarande är gångbar.

"Ekots granskning visar att en ukrainsk jobbagentur som förmedlat tusentals jobb för ukrainare i flera europeiska länder har hittat ett sätt att utnyttja det svenska asylsystemet. Eftersom man har rätt att arbeta under asylprocessen i Sverige erbjuder företaget sina kunder en falsk asylberättelse.

– De sa att jag skulle säga att jag söker asyl och så fick jag en berättelse som jag skulle berätta för Migrationsverket, säger Nasarji. Han visar också den uppdiktade asylberättelse som han säger att han fått av den ukrainska jobbagenturen Pelekh.

Ekot har intervjuat flera personer som betalt motsvarande 12 000 svenska kronor till jobbagenturen Pelekh för att få jobb i Sverige men som på plats i Sverige istället skjutsas till Migrationsverket och uppmanas att söka asyl."---

SR

Ett ukrainskt företag säljer jobbresor till Sverige men väl här skjutsas deras klienter till Migrationsverket och uppmanas att söka asyl. När man har ...
[Jimmy.L]
1

#6: Skrämmande hur lätt det är att lura Migrationsverket.

[Göstage]
1

Sida på Facebook erbjuder asylresor till Sverige och marknadsför sig med Migrationsverkets logga, skriver Rebecca Weidmo Uvell.

Samtidigt som Facebook stänger av Donald Trump och censurerar saker som bikinibilder är det mycket som kan pågå ostört.  Som den här sidan, som skapades 3 januari 2020 och som dessutom har snott Migrationsverkets logotyp och bilder.  Det är en påstådd byrå för asyl.