Hur var det med matsvinnet, EU?
"Varje år slängs ungefär 88 miljoner ton livsmedel i EU till en beräknad kostnad av 143 miljarder euro. Det är ungefär 20 % av alla livsmedel som produceras. Vi försöker dock på alla sätt förebygga slöseriet och öka hållbarheten i livsmedelsproduktionen."
saxat från Europeiska kommissionens faktablad om hur EU vill minska matsvinnet (28 nov 2016) se bifogad PDF
Rimmar inte det ganska illa med att det är olagligt att sälja eller ens skänka ägg sju dagar innan bäst-före-datumet här i Sverige…?
Man riskerar alltså fängelse för att man sålt eller skänkt fullt ätlig mat.
Ni kan läsa mer om idiotin i svenska handelns (EU styrda) hantering av ägg och dess datum-märkning här i en debattartikel skriven av Magnus Johansson, vd Coop Sverige. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/8mO7xQ/eu--sluta-tvinga-oss-slanga-fullt-atbara-agg
…om EU inte ens kan få till en fungerande lag för hur EU-länder ska hantera hönsägg, är man då inte bra naiv om man tror att samma gökbo ska kunna få ihop en fungerande invandringspolitik…?
// Harley
EU har så många korkade regler för livsmedel. Helt idiotiskt att slänga så mycket mat som det inte är något fel på..
#1 Eller hur?! Att man inte ens får skänka bort den. Idiotiskt var ordet.
// Harley
#2 Ja verkligen det skulle kunna skänkas bort eller säljas för nedsatt pris till människor med svag ekonomi.
Vad har invandring med matsvinn att göra? Typisk SD retorik.
#4 Typiskt Vänster retorik svar.
#4 Ingenting, EU är den gemensamma nämnaren.
Vad jag menar är att om EU inte ens kan få till en fungerande lag för hur vi medlemsländer ska hantera en så simpel sak som en typ av livsmedel, t ex hönsägg. Är man inte då bra naiv om man tror att EU ska kunna få ihop fungerande lagar om en så mycket mer komplex sak som en fungerande invandring.
// Harley
"EU-lag tvingar butiker att slänga ägg i mängder". Känns nästan som om man skulle vilja hjälpa till att kasta de där äggen. Men jag säger inte på vem.😉
#7 Ge mig tid och plats så är jag redo! *värmer upp kastarmen*
// Harley