Debatt iFokus

Debatt

Etikettsamhället
Läst 1114 ggr
[Hayabusa]
2018-10-22 16:29
0

Kyrklockor..?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Böneutrop är ett ämne som debatterats, huruvida Sverige ska tillåta det eller ej. De som försvarat böneutrop använder ibland argumentet att kyrkor ringer i kyrkklockor och det är samma sak, så…något förbud ska vi inte ha. Tror inte vi lär få det heller, men personligen är jag glad över att bo så att jag slipper såväl böneutrop som kyrkklockor. Nu är det inte så att jag har satt P för att ringa i kyrkklockorna (i min trakt) utan de finns helt enkelt inte. Men…"satt P för"??? Jo, tydligen går det, åtminstone på Kungsholmen. Lyssna och begrunda…

Novachan
2018-10-22 20:20
1

Jag tänker att kyrkklockorna är mer av ett kulturarv och som gynnar turism (antar jag, kyrkbyggnader drar till sig turism vet jag iaf) mer än att den uppfyller sitt tänkta syfte i dagens moderna samhälle. De är det två starkaste argumenten jag kan komma på än; att ring-ljud och ord är skilda saker (alla ljud kan uppfattas störande, vi har ju olika uppfattningar om vad som uppfattas störande ljudmässigt; alla är olika ljudkänsliga vad gäller decibel, typ av ljud och hur ofta)

Men kanske man kan fundera över om kyrkklockor ska finnas/ljudas i nya kyrkor som byggs?

Hellre inga kyrkklockor och böneutrop än att låta fler religiösa ljud höras långt utanför den religiösa platsens område. Men jag kanske har lite speciella tankar om hur de nya kulturarven bör influeras - alltså inte va mer religiösa aspekter: inte mer eller fler. Sverige ska väl vara och förbli ett sekulärt samhälle?  (om jag inte har missförstått vad sekulärt betyder…)

[Jimmy.L]
2018-10-22 20:47
0

Trenden är ju att fler kyrkor väljer att avstå från att ringa i kyrkklockorna för att grannar klagar.

Novachan
2018-10-22 23:43
0

Nu har jag kollat på videon. Trodde han skulle komma med nya och kanske starkare argument men det var knappt två argument och båda var konstiga. De som diskuterade om detta kom med vettiga argument och kommentarer

[Hayabusa]
2018-10-23 12:59
3

#3 Mest intressant, tycker jag, är att Pekka Heino fick sin röst hörd. Och vilja. Borde det inte gjorts en demokratisk röstning?

[Göstage]
2018-11-19 18:09
4

"För att moskén i Växjö ska få sända ut böneutrop krävs det att ljudnivåerna inte överstiger 45 decibel i förskolan intill.

Efter en oanmäld tillsyn menar kommunen att volymen kan vara för hög. – På plats märkte jag vid ljudmätningen att det var ganska högt ljud utomhus, säger Henrik Ohlin är miljö- och hälsoskyddsinspektör på Växjö kommun."---

"Henrik Ohlin utförde på fredagen en oanmäld tillsyn av ljudnivåerna. Vid inspektionen kunde Ohlin konstatera att ljudet uppmättes till 93-95 decibel, när han stod vid stängslet närmast förskolan. 

Nu har Växjö kommun skickat en förfrågan till Stiftelsen Växjö muslimer, för att få reda på om stiftelsen har undersökt ljudnivåerna inne på förskolan. Detta för att försäkra sig om att ljudet inte överstiger 45 decibel inomhus."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/boneutropets-ljud-kan-stora-forskola/

Troligt svar: "Nej, här inne är det faktiskt bara 44 decibel, och Saudiarabien kan sponsra barnen med öronproppar om ni vill."🎧

[Göstage]
2018-11-21 12:52
0

"Klagomålen mot böneutrop i Växjö får inte gehör i förvaltningsrätten i Malmö. Domstolen avslår överklagandena från människor som bor i närheten av högtalaren som en gång i veckan sänder ut förinspelade böneutrop under tre minuter.

#0 Den som bor inom en tätort måste räkna med vissa störningar i form av ljud och buller, skriver domstolen i ett pressmeddelande. Böneutropen strider inte heller mot regeringsformens bestämmelse om religionsfrihet, har domstolen kommit fram till. Religionsfriheten innebär "en viss frihet att sprida och ta del av religiös förkunnelse", skriver förvaltningsrätten."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLz35r/klagomal-mot-boneutrop-avslas

"Den som bor inom en tätort måste räkna med vissa störningar i form av ljud och buller" - vad säger Pekka Heino om det?

[Hayabusa]
2018-11-21 12:58
1

#6 Ja men DET är ju något helt annat…så mkt elände som kristendomen ställt till med.

[Göstage]
2019-04-18 08:27
1

#1 Apropå kulturarv: NWT:s ledarsida efter branden i Notre Dame. 

"Byggnadens värde för Frankrike och världen lever vidare efter elden. Historien och kulturen överlämnas från generation till generation. Det ogripbara förankras och förstärks genom konsten och byggnader. Det som tidigare generationer har byggt har även vi en skyldighet att förvaltat så kommande generationer kan uppleva arvet. Katedralen är en del av Europas och den västerländska civilisationens samlade kulturarv." ---

https://www.nwt.se/2019/04/16/elden-som-bekampats/

Faktiskt ingen självklar slutsats längre i vårt land.

Min fetning.

[Hayabusa]
2019-04-18 08:40
0

#8 Oh, nej…i landet Sverige finns inga byggnader som kan kallas "svenska" utan de är ett resultat av kulturella influenser utifrån. Hade Notre Dame varit uppförd i Sverige hade den betraktats som en symbol för nationalism.

[Göstage]
2019-05-03 14:15
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Steg 1: Böneutrop

Steg 2:  "I fjol fick Stiftelsen Växjö muslimer stor uppmärksamhet i medierna när man beviljades tillstånd att sända böneutrop varje fredag. Nu rapporterar Lokaltidningen att stiftelsen har planer på att bygga en ”jättemoské” med plats för 1 000 personer – med finansiering från arabvärlden."---

https://nyheteridag.se/vaxjos-muslimer-vill-bygga-jattemoske-med-pengar-fran-rika-arablander/

Steg 3…

Novachan
2019-05-03 20:11
2

Om jag inte minns fel, var det inte först bara tal om att tillåta Växsjö bygga en moské och att det inte skulle leda till fler,men inte så lång tid efter det byggdes det i andra städer?

"Sekulära Sverige"….

[Göstage]
2019-05-03 20:24
2

Ja, det byggs nog lite här och där, bland annat snart  i Halmstad. Det som det väl blivit lite mer uppmärksamhet kring är vilka som finansierar.

https://www.hallandsposten.se/åsikter/ledare/bekämpa-salafismen-med-hårdhandskarna-1.6910582

[Göstage]
2019-05-27 10:30
1

#10ff Smålandsposten i en fråga som är brännande aktuell i Växjö, med tanke på moskébyggandet.

"Undergräv islamismen. Utländsk finansiering av moskéer öppnar upp för spridning av extremism. Det är därför viktigt med mekanismer som undergräver islamismen och främjar demokratiskt sinnade församlingar på islamisternas bekostnad."---

http://www.smp.se/ledare/undergrav-islamismen/

[Jimmy.L]
2019-06-27 12:49
3

Ifall ”utövande av religion” inte ingår i arbetsbeskrivningen får arbetstagaren utöva den på fritiden. För offentlig sektor är det självklart att skattebetalarna inte ska finansiera bön på arbetstid, skriver Jonas Andersson (SD).

https://www.expressen.se/debatt/inga-fler-bonestunder-for-offentligt-anstallda/

[Göstage]
2019-10-09 11:27
1

Nu har hovrätten slagit fast att det inte var hets mot folkgrupp när en lokalpolitiker i Karlskrona 2017 skrev på Facebook att det var en sorgens dag när en minaret skulle invigas med böneutrop.

Källa.

[Göstage]
2020-11-03 09:48
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 "Religionsfriheten innebär en viss frihet att sprida och ta del av religiös förkunnelse, skriver förvaltningsrätten." Kanske snart ingen självklarhet för utövare av vissa religioner?

[Hayabusa]
2020-11-03 10:10
3

#16 Nej, det är inte självklart. Islamism kolliderar med västvärlden - och det på en plats som vi trodde var vår hemmaplan.

Fornöga
2023-03-11 19:20
2

”Sanningen är att böneutrop är lika mycket del av svensk kultur som allt annat som människor i Sverige ser som sin kultur. Det mesta av det som idag är ’urgamla svenska traditioner’ är varken urgamla eller svenska” skrev Anders Lindberg på Aftonbladets ledarsida.

När Chang Frick på skämt erbjöd 320:- till den som gjorde fem bönerop på en dag utanför Lindbergs hem tappade LO-koryfén det helt och anklagade Frick för att ingå i Kristerssons regeringsunderlag.

Påminner lite grann om när Lindberg förklarade att folk som reste med flyg borde skämmas. Det var innan han själv flög till Kina på semester.

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Aftonbladets Anders Lindberg ser böneutrop som en del av svensk kultur i en ledartext på fredagen. Men när Nyheter Idags grundare Chang Frick erbjuder sig att ordna böneutrop utanför Lindbergs hem ...
Pyttelite
2023-03-11 19:40
0

#18: Nu när SD regerar kanske vi kan få tillbaka klockringning.

Man kan slopa kvartarna med att få korrekta timslag varje timme är det minsta man kan begära.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Hayabusa-0001]
2023-03-11 20:24
1

#18 🤣