Debatt iFokus

Debatt

Etiketter: samhälletdebattbrottslighetekonomi
Läst 1080 ggr
[Göstage]
2

BankID- snart "ett måste"?

Inte minst under pandemin har det blottlagts en spricka mellan myndigheterna och delar av befolkningen, ofta äldre, om nödvändigheten att inneha BankID (eller bank-ID som det också skrivs).

Vad är då BankID?

"BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar", enligt hemsidan för BankID.

"Bank-id är det i särklass största e-legitimationssystemet i Sverige och förvaltas av företaget Finansiell ID-Teknik BID AB som ägs av flera svenska banker. I mars 2018 fanns det cirka 6,5 miljoner aktiva Bank-id-användare och mer än 600 webbplatser som stödjer bank-id."---

Wikipedia

Närmar vi oss ett tillstånd där BankID kommer att betraktas som i det närmaste obligatoriskt?

• Redigerat 2021-04-28 09:35 av [Göstage]
  • Redigerat 2024-01-15 08:26 av Fornöga
[Göstage]
0

Även om Bank-ID är rätt allmänt förekommande bland "yngre äldre" gjorde sig det digitala utanförskapet påmint när vissa vaccingivare begärde att man skulle boka in sin tid för vaccination digitalt och bekräfta med BankID.

Nästan 74 procent av alla folkbokförda i Sverige i åldrarna 71-80 har ett bank-id. I åldrarna 81 och uppåt är det knappt 39 procent, enligt statistik som Bank-id själva sammanställt.
[Göstage]
0

I takt med att planerna på ett covidpass för resor utomlands tar form har också BankID förts fram som verifikation, men enligt den svenske EU-ministern kommer det inte att bli ett krav - men det underlättar, enligt honom.

EU:s förhoppning är att vaccinationspassen kommer börja införas i slutet av juni. Diskussionerna har på förhand handlat om krav på att vaccinera sig och om man behöver ha bank-ID: – Det är inget krav men en stor fördel. Det kommer underlätta resor till många europeiska länder och det är naturligtvis väldigt positivt, säger EU-minister Hans Dahlgren i Morgonstudion.
  • Redigerat 2021-04-28 09:34 av [Göstage]
[Göstage]
0

Att det finns många som oroas över "kraven" på BankID gör sig påmint inte minst på många debattsidor i tidningar och på nätet. Många mindre bevandrade på datorer uttrycker tveksamhet, men det finns också principiella invändningar. Och alla är inte "gamlingar" som är ifrågasättande.

Det tas för givet att alla antingen har en smartphone, eller en dator hemma med internetuppkoppling, men stora grupper har inte tillgång till internet, skriver
[Göstage]
0

Tilltron till BankID som en garant för trygg nätlegitimering kan vara överskattad, och inte minst i takt med ökad e-handel under pandemin har man kunnat läsa om hur förslagna bedragare utnyttjar tekniken.

Massor av svenskar isolerar sig i sina hem och handlar på nätet i stället för i butiken.
  • Redigerat 2021-04-28 09:57 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

Det kommer göra att fler hamnar utanför samhället.

Draken
3

generationen (20, 30 och 40 talister) över oss har oftast inte bak-id. Min far har bank-id men min mor vägrar hon kan inte med internet, hon vet knappt hur man startar på en dator. Hon har fortfarande en knapptelefon.

Jag tycket att de borde se till att det finns ett annat system, för dessa som absolut inte kan/vet hur man använder bank-id

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
3

För att få det kommande vaccinintyget måste man inledningsvis ha e-legitimation.

En papperslösning väntas först senare, något som fått SPF Seniorerna att ilskna till på regeringen:

– Ska man nu som vaccinerad, kunna hindras från att resa bara för att man saknar e-legitimation? Det är helt absurt, säger Eva Eriksson, förbundsordförande på SPF Seniorerna.

https://www.expressen.se/nyheter/kritiken-mot-regeringen-missar-hundratusentals/?referrer=todays-news

För att få det kommande vaccinintyget måste man inledningsvis ha e-legitimation. En papperslösning väntas först senare, något som fått SPF Seniorerna att ilskna till på regeringen: – Ska man nu som vaccinerad, kunna hindras från att resa bara för att man saknar e-legitimation? Det är helt absurt, säger Eva Eriksson, förbundsordförande på SPF Seniorerna.
Zadeira
2

Min pappa behövde skaffa BankID för att han inte kan övningsköra med min yngsta bror utan. Hittills har han klarat sig utmärkt utan, men nu kom han till den punkten att han inte får lov att ta handledarkursen (eller vad den heter som gör att han får övningsköra hemma) med min bror utan BankId. Mamma fasar för dagen då hon kommer behöva det, hon är livrädd för teknik och appar.

kamera0710
0

Skaffade det för första gången förra året, när man var tvungen att förboka och förbetala på turistföreningens fjällanläggningar.

[GIKmio]
0

BankID är perfekt att logga in med på myndigheters sidor. Till exempel Skatteverket och Försäkringskassan. Arbetsförmedlingen mer eller mindre kräver det numera att man knappar in BankID innan man får prata med någon i telefon.

[Göstage]
1

#10 Ja, det är ju det som är den springande punkten här: skall Skatteverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen närmast kunna kräva kräva att man knappar in BankID innan man får prata med någon i telefon?

Funktionen som sådan är säkert perfekt, men när blev/blir det ett obligatorium som legitimation för alla medborgare, oavsett ålder och digital kompetens?

Ofta läser jag om personer som blivit lurade med "hjälp" av BankId - "vad skulle de skaffa det för när de inte klarar av det", kan jag sucka. Men vad skall de göra när samhället mer eller mindre propsar på att man måste ha BankID för att styrka sin identitet? Där börjar debatten för min del.

• Redigerat 2021-04-30 09:25 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

#11: Exakt ett verktyg som många bedragare utnyttjar.

Draken
1

#7: Tycker det är helt sinnessjukt att det inte skall kunna gå att få ut ett vaccinationsintyg på papper.
Om min mor är på plats hos sin läkare borde ju han kunna skriva ut ett intyg på att hon är vaccinerad, när hon är det och vilket vaccin som är använd ? Skall det behöva vara så jävla krångligt 🤬

Mina föräldrar har inte träffat sina barnbarn på nästan 2 år, de har suttit i sin lähenhet utan kontakt med "omvärden" minst lika länge, skall hon nu inte kunna få åka till Sverige och träffa oss, träffa sina barnbarn pga nån jäkla paragrafryttare som sitter bakanför sitt skrivbord och pillar sig i naveln.

Ja visst kan vi åka dit, så hon får träffa sina barnbarn och oss, men hon vill ju komma hit och träffa dem alla, de vuxna barnbarnen som inte bor hemma längre, deras respektive , vissa har hon inte träffat alls. Ungdomarna som har flyttat hemifrån har inte råd att åka 100 mil, opch vi har inte råd att betala resorna för dem.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-05-01 17:39 av Draken
[Jimmy.L]
1

Den digitala klyftan visar sig tydligt när man ska boka vaccinationstid på 1177.se.

Alla har inte tillgång till datorer eller smarta telefoner, kunskap eller förmåga att navigera sig fram i den digitala världen.

"Det kan bli lite som djungelns lag – att bara de som har bäst tillgång till IT också får bäst tillgång till vaccinet", säger Sara Ljungblad, lektor i interaktiv design vid Göteborgs universitet och Chalmers.

https://sverigesradio.se/artikel/forskare-maste-finnas-alternativ-till-digitala-vaccinbokningar

Den digitala klyftan visar sig tydligt när man ska boka vaccinationstid på 1177.se. Alla har inte tillgång till datorer eller smarta telefoner, kunskap ...
[Göstage]
2

Com Hem har blivit Tele2, och möjligheten att logga in på medlemssidorna med annat än BankID har tagits bort. Därmed har alla som saknar BankID inte längre någon möjlighet att logga in för att kolla räkningar med mera.

Mitt Tele2 är din personliga kundservice som är öppen dygnet runt. Här kan du se dina fakturor, se samtalsspecifikation, uppgradera och köpa till tjänster och mycket mer!
  • Redigerat 2021-05-21 07:09 av [Göstage]
[Göstage]
1

EU vill införa ett gemensamt "Bank-ID" för hela unionen.

EU-kommissionen vill skapa ett europeiskt system, där nationella digitala id-handlingar som det svenska tjänsten bank-id fungerar, i alla medlemsländer. Det ...
[Jimmy.L]
1

#16: Bara den är säker.

[Göstage]
2

Hjälporganisationen "Vid din sida" hjälper äldre utsatta inte bara med en sängplats för natten - man underlättar även med annat:

"Att inte ha tillgång till Bank-id gör det väldigt svårt för många äldre att ha kontakt med myndigheter, inte bara när det kommer till vaccinering.

– Vi stöter på hemlösa som inte har tagit ut sin pension för att de inte vet hur man gör. Sådana saker kan vi på Vid Din Sida hjälpa till med.

Enligt Jeanette handlar det till stor del om skam. Det finns ofta en tröskel till att be om hjälp eftersom det kan upplevas pinsamt att be sina anhöriga om hjälp.

– Det är där vi vill komma in. Det är inte pinsamt och det ska inte vara något skamfyllt att be om hjälp. Vi vill hjälpa till med det vardagliga som man tar för givet, säger Jeanette."---

Stockholmsorganisationen kommer till Göteborg
kamera0710
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in den här skärmdumpen även här.

[Göstage]
2

Lena Mellin i Aftonbladet tar upp det digitaliserade samhällets avigsidor.

"I dag har det blivit närmast en medborgerlig plikt att inneha en smart telefon.

Boka tid hos doktorn. Betala räkningar. Köpa en biljett på bussen. Betala en p-avgift, en tågbiljett. Listan kan göras hur lång som helst.

Plikten att ha en smart mobil blev uppenbar i samband med att 80-plussarna skulle boka sina coronavaccinationer. Ofta krävdes ett bank-id, som fler har i telefonen än på datorn.

Men är det rätt att kräva att medborgarna har en viss sorts appart för att delta i samhällslivet? Jag tycker inte det."---

Digitaliseringen är exkluderande. Och det gäller inte bara åldringar, personer som tycker att det är svårt med teknik (och som inte kan välja att tala med en medmänniska i stället för att knappa in bokstäver och siffror i digitala fält), är synsvaga eller har något annat skäl att ha svårt för icke-muntlig kommunikation i vår vanligaste ”enhet”, som det heter. Även priset är exkluderande."---

"Den snabba digitala revolutionen går inte att hejda. Rationella och ekonomiska skäl talar för det.

Men vi kan inte lämna en digital underklass bakom oss. Det måste finnas utrymme för människor som inte kan, har råd eller inte vill sköta allt från inköp tillkommunikation med myndigheter från en intelligent telefon."

Allt fler samhällstjänster kräver att du har bank-id eller en app i din smarta telefon. Det är en medborglig plikt att ha en sådan telefon vilket skapar en digital underklass.
[Göstage]
2

Medan inte minst myndigheterna tycks ta för givet att befolkningen har tillgång till Bank-ID luras en del äldre som inte behärskar tekniken av bedragare, medan andra äldre (och andra riskgrupper) inte törs skaffa faciliteten eller vägrar av principiella skäl. Oavsett orsaken så verkar pandemin ha inneburit ett ökat allmänt digitalt utanförskap.

Det digitala utanförskapet för äldre visade sig extra tydligt under pandemin, visar en rapport som Myndigheten för vård- och omsorgsanalys har gjort. "Folk ...
[Göstage]
1

Digitala brevlådor är en annan digital skapelse som börjar bli vanligare i takt med att snigelposten försämras. Men det går inte friktionsfritt.

Många som skaffat en digital brevlåda får problem att hitta sin post.Det märker man tydligt på Pensionsmyndigheten, dit många nu hör av sig för att de ...
Cojimar
0

I ett försök att om möjligt komma tillrätta med köproblematiken för utfärdande av pass har polismyndigheten bestämt att man måste ha tillgång till E-legitimation för att kunna boka tid för passansökan. Den som saknar sådan hänvisas till att använda sig av ombud eller ställa sig i telefonkö.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Polisen inför krav på E-legitimation för bokning av tid för passansökan eller ansökan om nationellt ID-kort. Detta för att hantera köerna och göra bokningarna mer personliga.
Cojimar
0

#23 Åtgärden kommer inte att korta köerna, men man styr upp så att tidsbokningar inte blir handelsvara, sägs det från passpolisiärt håll.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Från och med i kväll klockan 22.00 krävs e-legitimation när man bokar passtid.Detta införs för att få bukt med problemet att passtider bokas upp och säljs ...
  • Redigerat 2022-04-19 19:18 av Cojimar
Draken
2

#23: Det är för djävligt egentligen, att man måste ha Bank-ID för pass. Min mor vet knappt hur man slår på datorn, än mindre hur hon skall hantera Bank-id. Hon har fortfarande knapptelefon.

Jag tycker det borde finnas så att även de som inte kan/klarar av Bank-id ändå kan få pass eller vad de nu behöver. Man behöver ju bank-id till ta mig f*n allt numera.

Mina tonåringar (nu 14, 15 och 17) har haft Bank-id sedan de fyllde 12 😒

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cojimar
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#23 Ja, det finns många frågor om e-legitimationen- en är hur stat och myndigheter gjort sig beroende av bank-ID, som framtagits och drivs av affärsbankerna.

Jag förstår att det är ett bekvämt sätt för legitimering, för såväl allmänhet och myndigheter, men det lämnar många utanför. #20 Äldre luras av bedragare och myndigheterna varnar för godtrogenhet, samtidigt som de alternativ man erbjuder i form av telefonköande och "ombud" (= släkt och vänner) är trögt och svårhanterat.

Själv är jag inte teknikrädd, men jag saknar smartphone, och jag är i den åldern att jag inte vet hur länge till jag kan tänka och handla rationellt om jag utsätts för bedrägeriförsök, därför vill jag inte skaffa bank-ID. Då hjälper det inte med TV-serier med äldre kändisar som omvänds till att bli tekniknördar, eller intygande från olika håll om hur lätt det är att skaffa bak-ID/e-leg.

Polisen i polisregion Nord har den senaste tiden fått in ett antal anmälningar som rör bedrägerier via telefon. I dessa fall har tillvägagångssättet varit i stora drag detsamma där uppringaren säger sig komma från ett inkassoföretag.
  • Redigerat 2022-04-20 07:00 av Cojimar
Zadeira
3

Tanken med bank-id är god, att man kan legitimera sig förhållandevis enkelt (om man har möjligheten och kunskapen). Men det blir så fel när man blir beroende av att ha bank-id. Man tvingas använda dator eller telefon och ett program man kanske inte själv vill ha av många anledningar. Just att man tvingas i princip att skaffa det känns obehagligt tycker jag.

Varken min pappa eller mamma har bank-id. De är inte ens gamla (mitten av sina 50s). Pappa skulle nog klara av det, men mamma kommer förmodligen aldrig lära sig för hon är rädd för teknik och har jättesvårt att lära sig. Det blir så fel att påtvinga dem det.

Draken
1

#27: Håller med dig helt. Pappa har nog inga problem att lära sig tror jag, men det kommer inte fungera för mamma.

Hon svär ve och förbannelse över spisen som har en meddelanderuta fram på som man ser vilket program (över/undervärme, varmluft etc) ugnen är inställd på . Och Varmluft kan man absolut inte använda, hur vet man om det blir varmt underifrån då ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cojimar
0

Även Norge har mobilt bank-ID, men nuvarande teknik skall fasas ut och ersättas av enklare och snabbare inloggning tillämplig i de flesta situationer. Det rör sig om biometrisk inloggning genom ansiktsavläsning alternativt tumavtryck, eller med pin. Endast vid överföringar med extra hög säkerhet skall man behöva tillämpa nuvarande inloggningsförfarande. Det nya systemet tros kunna börja tas i bruk under 2023.

BankID på mobil skal fases ut. Ny teknologi gjør framtidas innlogging lynrask og enda tryggere.
  • Redigerat 2022-04-29 08:06 av Cojimar
Cojimar
2

"Mot bakgrund av de ökade cyber­riskerna har Finansinspektionen fått i uppdrag av regeringen att lämna förslag för att stärka den digitala motståndskraften i den finansiella sektorn", skriver Erik Thedéen, generaldirektör på Finansinspektionen på DN debatt, och redovisar deras förslag spaltat i sex punkter. Punkt 6 behandlar något som tidigare berörts i denna tråd. Jag citerar inspektionens förslag här:

"Sätt bank-id och andra privata e-legitimationer under statlig tillsyn eller skapa en statlig e-legitimation. Sverige är ett av de få länder i EU som inte har en statlig e-legitimation. I stället finns bank-id, en tjänst i privat regi som används av över 90 procent av alla svenskar över tolv år. Bank-id är därmed en samhällsviktig tjänst. En cyberattack som slår ut bank-id kan få allvarliga konsekvenser för flera delar av det svenska samhället, inte bara betalningstjänster. Det motiverar att statens tillsyn av bank-id och andra liknande verksamheter kraftigt stärks."

DN DEBATT 9/5.Erik Thedéen, generaldirektör för Finansinspektionen: Banker och andra finansiella företag är i hög grad sårbara för it-angrepp, och måste
Cojimar
2

#30 Bank-id har fått något som är att anse som ett naturligt monopol och det är problematiskt, då dess användningsområde är skyddsvärt, påpekar Finansinspektionens generalsekreterare enligt Aftonbladet.

"– Om Bank-id ligger nere kan man inte boka läkarbesök, utföra bankärenden och allt annat som kräver identifikation på nätet. Det är systemkritiskt mot flera viktiga samhällsfunktioner."---

"Att något är skyddsvärt innebär att det är en typ av information som behöver skyddas från att hamna i fel händer och få skadliga följder för hela vårt samhälle.
– Bank-id har ju blivit centralt för allt vi gör dagligen. Så pass centrala system måste vara tydligt reglerade och det anser vi inte att appen är, säger Erik Thedéen."---

- Vi delar inte Bank-ids uppfattning om att de har tillräcklig tillsyn. Vår bedömning är att det måste skärpas med identifieringar på nätet, säger Erik Thedéen.

Om ökad tillsyn eller en statlig variant av Bank-id kommer att bli verklighet ligger just nu i regeringens händer."

8,3 miljoner svenskar använder Bank-id nästan varje dag – vilket utgör en säkerhetsrisk. Det menar Finansinspektionen, s
  • Redigerat 2022-05-10 12:04 av Cojimar
Cojimar
2

#31 Susanna Kierkegaard på Aftonbladets ledarsida uppmärksammar Finansinspektionens generaldirektör debattinlägg om bankernas och finanssektorns sårbarhet.

"Ett fåtal privata företag och banker avgör om du kan betala dina räkningar. Eller ens köpa frukost på 7-eleven, som en Swedbank-kund med tomt konto sa till Aftonbladet.

”Om Rysslands cyberkrigare bestämmer sig för att attackera består landets främsta försvarslinje av bankernas it-avdelningar”, skrev Andreas Cervenka.

Nu börjar det röra på sig i frågan. För ett par dagar sedan skrev Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen ett inlägg på DN Debatt om faran med bankerna och finanssektorns sårbara it-system. Han konstaterade att Sverige har en ”cybersäkerhetsskuld” och kom med sex förslag på sätt att förbättra situationen.

Bland annat vill Finansinspektionen få en statlig tillsyn av Bank-id, eller att ett statligt alternativ upprättas. Det är hög tid.

Det ska inte vara upp till en rysk hackare om du kan betala hyran."

Det är inte särskilt roligt att betala räkningar. Men det är förstås bättre än alternativet. Bara de senaste månaderna h
kamera0710
1

Apropå Kina:

"Bolaget Nuctech är nära kopplat till Kinas militär och det styrande kommunistpartiet.

Nu har företaget vunnit en upphandling hos Swedavia – och ska sköta toppmodern säkerhetskontroll på Arlanda.

– De vann för att de lämnade bästa anbudet, säger Annika Balazs, strategisk upphandlingschef på Swedavia."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AL5e15/kinesiska-nuctech-tar-over-sakerhetskontroll-pa-arlanda?fbclid=IwAR1lO2eO3s-hS_piqllC7QS4O8Sw_u4p1VclYEbiioJnavMvuIrq5AC70XI

Bolaget Nuctech är nära kopplat till Kinas militär och det styrande kommunistpartiet. Nu har företaget vunnit en upphand
Cojimar
2

#33 Den affären uppmärksammades uppmärksammades även i den här tråden när den blev klar (i februari).

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2022-05-29 07:05 av Cojimar
kamera0710
1

#34 Ok, blev uppmärksammad på det i dag, med anledning av kaoset som råder på många flygplatser, inklusive Arlanda.

Cojimar
1

Carl-Einar Häckner undrar i ett kåseri i GP undrar var bankmänniskorna bakom disk blev av.

"Jag känner djupt med dom som har svårt att anpassa sig till det nya bank-id-internet-moln-systemet. Det är för jävligt att det finns allt färre människor som kan hjälpa till på bankerna personligt med det viktigaste vi har. Våra pengar. Har du inte bank-id, en smart mobiltelefon eller internet, utan kör på med en gammal telefon med sladd, då är du utanför. Plötsligt sa banken upp bekantskapen med mamma och gjorde slut. Dom tvångsskickade hem ett bankomatkort utan medgivande och drog ur proppen och försvann in i ett svart hål i sin tegelvägg."---

Inte ens en hockeytackling kan vinna kriget för rätten att få ta ut pengar i fred. Hon ringer upp mig och berättar att hon läst Cecilia Hagens krönika om bankhelvetet
  • Redigerat 2022-06-08 09:07 av Cojimar
kamera0710
1

Försökte boka tid på banken förra veckan, för att "stuva om" i mina besparingar och ville ta det på plats. Det gick inte utan man hänvisades till att komma under öppettiderna 10:00-15:00. Det gick bra för mig som jobbar nära och kan flexa, men alla har ju inte den möjligheten, vid denna tid när många är på sina jobb.

Cojimar
1

#37 En öppen fråga sedan 1986.🤔😊

Provided to YouTube by Universal Music GroupI banken efter tre (Va i helvete har dom för sej) · Tage Danielsson · Fatima Ekman · Gösta Ekman · Hasse Alfredso...
Cojimar
2

#30 #31 Regeringen har gett gett Myndigheten för digital förvaltning (jodå, även en sådan myndighet finns) i uppdrag att analysera och beräkna kostnader för att ta fram, vidareutveckla och förvalta en statlig e-legitimation, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

En av regeringens främsta prioriteringar är att stoppa den organiserade brottsligheten. Bedrägerier har en tydlig koppling till kriminella gäng och...
Cojimar
1

Norges bank-ID ligger nere, efter enligt vad som uppges vara ett ryskt hackerangrepp.

Den russiske hackergruppa Killnet varslet onsdag morgen et storangrep mot Norge. Utenriksministerens ansikt brukes til å fronten trusselen - og Arbeidstilsynets nettsider er allerede tatt ned.
Fornöga
1

Den som saknar bank-ID kan komma att gå miste om möjligheten att köpa mot faktura i e-handeln om ett nytt lagförslag från regeringen går igenom. Syftet med lagförslaget är att förhindra bedrägerier genom köp av varor i annans namn.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Regeringen går nu vidare med ett lagförslag för att stoppa bedrägerier där bedragare köper varor på nätet i någon annans namn. Genom att införa ett krav på skärpt id-kontroll genom exempelvis bank-id ska den möjligheten försvinna.
kamera0710
1

Hoppas det blir någon offentlig motsvarighet till bank-ID. Jag är i likhet med twittraren i #19 väldigt skeptisk till att det ska ligga i händerna på ett privat företag.

Fornöga
0

Finland inför ett officiellt identitetsbevis i en mobilapplikation I början av 2023. Det får samma officiella status som pass och id-kort. HBL skriver:

"Produktexpert Petra Lautamäki vill poängtera att det nya identitetsbeviset är fullständigt frivilligt och att det krävs ett aktivt engagemang av användaren för att börja använda det.

– Det digitala identitetsbeviset är inte här för att ersätta pass och identitetskort, utan det är ett tredje alternativ till identifiering. Det digitala identitetsbeviset är gratis men för att börja använda identitetsbeviset krävs dock ett giltigt pass eller identitetskort, säger Partala."---

"För dem som inte vill eller har möjlighet att använda en smarttelefon kan man styrka sin identitet på nätet via ett så kallat separat identifieringsverktyg för fysiska personer. Att identifiera sig elektroniskt med exempelvis bankkoder går fortfarande lika bra."---

"Hon förklarar att den elektroniska identifieringen på så sätt blir mer jämlikt eftersom det inte lägre krävs bankkoder för att uträtta ärenden hos olika myndigheter och tjänster."---

Förvisso ingen hjälp för den som helt saknar mobil, men i övrigt verkar det vara ett välkommet steg från bank-ID:s dominans.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

I början av 2023 kan ett digitalt identitetsbevis användas jämte pass och id-kort. Det är ett officiellt identitetsbevis, men i en mobilapplikation. HBL besökte Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata för en tjuvtitt på hur det nya digitala identitetsbeviset fungerar.
  • Redigerat 2022-08-09 11:00 av Fornöga
[Vandring]
0

Det blir krångligare och krångligare att leva speciellt för våran äldre generation som inte alls varken har tekniken eller hänger med.

Jag trodde väl aldrig ändå att jag skulle ställa mig positiv till bank id i så många olika ärenden, var den där bromsen i många år men jag ser nyttan med det också även om det tekniska är så skört.

Jag handlar endast mot faktura så är rådet så det följer jag och det är ofta jag får använda bank id som bekräftelse och det är något bra för det är alldeles för enkelt att kunna handla annars i andras namn så den lagen hoppas jag på.

Sen kommer alltid bovar och banditer på nya metoder men det är ändå bra att politikerna gör något och försöker förhindra bedrägerier.

Dom jag känner med är alla äldre som blir utanför och mina egna föräldrar 93 och 89 år har varken smarta telefoner eller internet dom har vanliga fasta telefonin och gammal mobil utan internet så låt oss säga bank id skulle krävas i butiken när dom handlar mat om det skulle gå så långt så vanliga id kort eller körkort inte gäller som id handling då står många äldre där och kan inte identifiera sig det är en skrämmande utveckling som vi kan se.

Jag blir alltid berörd i den här frågan att det ska finnas alternativ så länge den äldre generationen finns samtidigt är jag positiv till att det görs något för att skapa säkerhet för oss mot bedragare men vi får inte glömma att alla inte kan hänga med ännu för än finns dom som varken kan eller vill ha tekniken kvar i livet.

Pyttelite
0

#42: Det finns även andra former för digitalt ID än BankID och eu samlar just nu in synpunkter för ett digitalt id gällande i EU.

https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-digital-identity_sv

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0
  • Redigerat 2022-08-09 16:59 av Pyttelite
Fornöga
0

#46 Se även #39.

Fornöga
0

"Enligt BankID har det den senaste tiden skett en ökning av bedrägerier med hjälp av BankID:s namn.

På sin hemsida skriver man att det ”just nu förekommer falska sms-utskick och telefonsamtal som utger sig för att komma från BankID”.

Vidare uppmanar man mottagarna att radera meddelanden och avsluta samtal – utan att följa några uppmaningar.

”Vi kontaktar aldrig användare på det sättet”, skriver man enligt Expressen.

BankID varnar svenskar för nya sms som hävdar att mottagarens BankID har spärrats ”av säkerhetsskäl”.
  • Redigerat 2022-10-31 09:14 av Fornöga
Fornöga
1

Anna Kinberg Batra, särskild utredare tillsatt av den tidigare regeringen, skriver i en debattartikel i DN att Sverige är i behov av en statlig e-legitimation med högsta säkerhetsnivå i stället för att som nu förlita sig på privata aktörer.

DN DEBATT 16/11.Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder, men det är ett fåtal banker och företag som i dag äger och kontroller
Fornöga
1

15 av 21 länsstyrelser anser att Sverige inte längre når upp till det politiska målet att alla ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster, alltså kontantuttag, dagskasseinsättning och betalningsförmedling, rapporterar SR.

I fjol var det bara tre länsstyrelser som gjorde den bedömningen. Stängningen i höstas av kassagirot, den sista privata lösningen för betalningsförmedling anges som en av orsakerna till den försämrade betalsituationen.

Sverige når inte längre upp till det politiska målet att alla ska ha tillgång till grundläggande betaltjänster, alltså kontantuttag, dagskasseinsättning ...
Fornöga
2

En ny statlig e-legitimation som skulle fungera parallellt med nuvarande privata sådana kan vara på gång, men det kommer att ta tid- först skall det utredas. 😩

"Regeringen tillsätter en särskild utredare som ska lämna förslag på hur e-legitimation kan utfärdas på högsta tillitsnivå (säkerhet) enligt EU-förordningen Eidas, " skriver TT.---

"Utredare blir rådman Henrik Ardhede. Han ska delredovisa uppdraget, inklusive kostnader och finansiering, i oktober 2023 och slutredovisa i maj året därpå."---

Sverige inför en ny säkrare e-legitimation om regeringen får som den vill. – Det är naturligt att staten tar kommandot och övertar ansvaret för att garantera en säker identifiering, säger civilminister Erik Slottner (KD) till TT.
  • Redigerat 2022-12-22 08:54 av Fornöga
Zadeira
2

Jag var utan telefon ett par timmar pga att det var knas med Vimla. Var helt begränsad. Kunde inte logga in på någon viktig sida som Försäkringskassan eller 1177 för att tillgången till mobilt bank-id inte funkade. Blev helt ställd och kände bara att dels, vad gör folk utan Bank-ID och dels att om något tekniskt problem uppstår funkar ju inget.

Draken
2

#52: Jag tror inte jag har någonting alls på pappersutskick längre. Jag skulle föredra det, men de flesta myndigheter skickar inte ens ut papper längre, utan det är Kivra eller andra liknande instanser som sköter kommuniceringen mellan folket och myndigheterna. Jag tycker det är skitjobbigt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lona
2

Jag har en vän som har blivit svindlad och därmed hamnat hos kronofogden. Trots att saken är polisanmäld så säger samtliga banker som hon varit i kontakt med nej till både bank-id och att ha ett konto hos dem.
Hon har alltså inte ens ett eget konto som pensionen kan komma in på och heller inga som helst möjligheter att utföra ärenden på nätet.
Det borde gå relativt lätt att ordna ett "begränsat" bank-id och ett konto med ett tak på, säg 25 000:- så att hon kan utföra vanliga ärenden som att få sin pension, läsa utskick från myndigheter samt betala hyran och andra löpande utgifter?
I synnerhet som det kostar en slant att göra transaktionerna fysiskt och det dessutom inte finns nästan några bank/postkontor längre.
Lite halvt OT kanske men totalt vrickat.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

annia1
0

Jag har läst igenom tråden och i stort sett allt som skrivs det fungerar eller skulle fungera för mig utan bank-id.

Som när det var dags att vaccinera sig så fanns det ett specifikt telefonnummer att ringa.
Vill jag ha kontakt med vårdcentral av nån anledning så kan jag ringa.

Jag har bankdosa till internetbanken så jag kan välja om jag vill använda den eller mobilt bankid. Och för den delen så klarar man sig utan internetbank. Det finns fortfarande kuvertgiro, man fyller i en lapp och sen lägger på lådan och sen finns åtminstone två banker som har telefonbank så man kan ringa och betala räkningar, man använder en personlig kod.

Alla räkningar, (nej har inte efakuta dock några saker på autogiro), och annan post från tex myndigheter kommer som vanlig post. Det har ju kommit erbjudande från de ställen jag har kontakt med att få det digitalt, men jag har valt att ha kvar vanliga. Jag kan om jag vill logga in och kolla men allt kommer hem.

Jag kollade på några sidor på nätet här och enda sidan jag måste ha bankid till är telia. Men å andra sidan vill jag ha kontakt med dom så kan jag ju ringa. Visst dom vill att man ska ange bankid, men om man inte vill eller kan så kopplas man fram i alla fall. Möjligt att dom inte svarar på vissa saker, men då kan dom skicka hem uppgifter då med vanlig post.

Visst är det smidigt med bankid, men för min del så klarar jag mig utan bankid. Åtminstone som det är idag.

.

• Redigerat 2022-12-22 23:07 av annia1
Fornöga
1

Funderar på hur många utredningar det behövs för att komma till skott med en statlig e-legitimation som en stor del av EU:s medlemsländer redan har. Anna Kinberg Batra har varit regeringens särskilda utredare om statens roll på betalningsmarknaden.

”Vi behöver e-legitimation på högsta säkerhetsnivå för att stärka vår digitala säkerhet och motståndskraft. Och det är en statlig kärnuppgift att ge ut en sådan”, avrapporterade hon enligt TT för någon månad sedan. (#49, debattartikeln nu prenumerantspärrad.)

TT skrev också (länk som ovan): "Frågan om en statlig e-legitimation har utretts och Myndigheten för digital förvaltning har fått i uppdrag komma med förslag om hur en sådan ska tas fram och drivas. Senast den 31 januari nästa år ska förslagen presenteras."

#51 Och nu har man alltså tillsatt ännu en utredare, som skall fundera till i maj 2024 hur en sådan legitimation skall fungera på e-nivå, när flertalet EU-länder alltså har systemet i drift. Uppenbarligen och tyvärr har den nya regeringen övertagit samma långbänkstänk i form av utredningar som kännetecknade deras företrädare.

Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder, men också ett av få EU-länder som saknar statlig e-legitimation. Nu måste det förändras, skriver Anna Kinberg Batra, regeringens särskilda utredare om statens roll på betalningsmarknaden, på Dagens Nyheters debattsida. ”Vi behöver e-legitimation på högsta säkerhetsnivå för att stärka vår dig...
Fornöga
0

#22 Regeringen vill utreda om att göra det obligatoriskt för alla medborgare att ha en e-brevlåda. Enligt civilministern (KD) skall det i samband med det också utredas om hög ålder eller "digital okunnighet" är ett giltigt skäl att slippa kravet på att hålla sig med e-brevlåda. Kommer det alltså bli obligatoriskt att vara nätansluten?

"Regeringen vill (också) utreda ett obligatorium för privatpersoner näringsidkare och juridiska personer att kunna ta emot elektronisk post från myndigheter, kommuner och regioner."---

"Han (civilministern) tillägger att det behövs ett undantag från kravet på e-brevlåda för vissa privatpersoner.

– Hög ålder och en digital okunnighet, eller hur man nu ska uttrycka det, det är den typen av personer som ändå kommer utredas om man kommer att slippa ett obligatorium."

Postutredningen föreslår att Posten ska få tre i stället för två dagar på sig att dela ut brev. – Sverige blir ändå bäst och billigast i Norden, säger utredaren Britt Bohlin. Regeringen vill också utreda om det ska bli obligatoriskt med e-brevlåda.
  • Redigerat 2023-01-30 18:06 av Fornöga
Fornöga
1

#57 NWT:s ledarsida om obligatoriska e-brevlådor.

"Det finns ett stort antal personer som inte kan tillgodogöra sig den teknik som detta kräver, det är viktigt att de inte glöms bort. Därtill finns det handlingar som inte kan skickas digitalt utan behövs i sitt originalutförande i pappersform, som exempelvis ett registreringsbevis eller en grundhandling. Ett tvång är fel väg att gå.

Ett samhälle som helt ut förlitar sig på digitala lösningar är därtill ett mycket sårbart samhälle. Precis som kontanter behöver vi fysisk postutdelning, såväl mellan privatpersoner som till och från myndigheter – än mer i kristider. Det är en fråga om beredskap och postutdelning är en samhällstjänst som inte skall rationaliseras bort."

Vi närmar oss med stormsteg den tidpunkt då uttrycket “som ett brev på posten” kommer att betyda exakt det motsatta mot sin initiala betydelse, att man kunde lita på att något skulle hända. Förr kom nämligen posten två gånger om dagen och en gång på lördagar – postutdelningen var snabb och pålitlig. Sedan några år tillbaka har dock tjänsten försämrats gradvis till att under förra året landa i en varannandagsutdelning i hela landet.
Fornöga
2

Per Sundgren, ordförande i Stiftelsen jämlikhetsfonden och f d kulturborgarråd (V) och hans hustru har utsatts för bedrägeri, om vilket han skriver på Aftonbladet debatt.

"Vi är inte dementa, utan två högutbildade akademiker, men dessa bedragare är förslagna och behärskar den teknik som finns nedlagd i våra mobiler och datorer till fulländning.

Att vi är så många som utsatts för dessa bedrägerier visar att systemet inte fungerar, i alla fall inte för oss bankkunder, men bankerna har under lång tid kunnat tjäna pengar på oss och har gjort oss beroende av denna moderna teknik som kräver att vi har bank-id.

Vi har inte bett att få dessa nya verktyg, som drivits fram av bankerna, men det går inte att fungera i dagens värld utan bank-id. Nu när det visar sig att detta system inte fungerar ställer bankerna krav på oss som är deras kunder.

Vi som gett dem förtroende att förvalta våra pengar få nu höra att vi misskött oss. Att vi är de ansvariga för bedrägerierna. Hur hamnade vi här?"---

Debattören: Vi har inte bett om tekniken ni tvingar på oss
Fornöga
0

#31 m.fl. Bank-ID och e-legitimation hör till de svenska it-tjänster och websidor som ligger nere just nu till följd av överbelastningsattacker från hackerkollektivet Anonymous Sudan.

Anonymous Sudan fortsätter rikta it-attacker mot Sverige. Under söndagen ligger flera webbplatser och tjänster nere.
  • Redigerat 2023-02-19 10:30 av Fornöga
Carmarino
2

#49: Anna Kinberg Batra har nu överlämnat betänkandet till finansdepartementet.

Inför en statlig e-legitimation, anser utredaren Anna Kinberg Batra. Staten måste ta ansvar för att betalningar kan ske säkert – både digitalt och fysiskt – såväl i vardag som i kris. Samtidigt anser hon inte att Riksbanken bör införa en e-krona.

Kinberg Batra konstaterar att Sverige fortfarande behöver kontanter, i synnerhet med beredskap i åtanke. Utredningen föreslår till exempel en skyldighet för apotek att ta emot kontanter för receptbelagda läkemedel och motsvarande lagstiftning för andra livsnödvändiga varor.

https://www.gp.se/ekonomi/utredare-inf%C3%B6r-statligt-bank-id-1.95897718

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Inför en statlig e-legitimation, anser utredaren Anna Kinberg Batra. Staten måste ta ansvar för att betalningar kan ske säkert – både digitalt och fysiskt –
Draken
0

Bank-ID är ju inte så säkert som de säger. Det räcker att någon vet personnummer och får tag på koden så kan man gå in på vilket baknk.id som helst och hitta på massa sattyg.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
0

Har just börjat lyssna på Jan Guillous senaste bok. I inledningen raljerar han friskt om bank-id och kraven på elektronik.

kamera0710
2

I går bokade och betalade jag boende på ett par ställen inför kommande vecka. Vid betalning nummer två drogs pengarna från bankkontot, utan att jag bekräftat med bank-id. Kollade för säkerhets skull med boendet och det var grönt. Men tekniken verkar inte alltid helt pålitlig.

Fornöga
2

"Att ersätta bankkunder som har blivit utsatta för bedrägerier skulle kosta mindre än en procent av bankernas miljardvinster.
Ändå fortsätter bankerna att neka ersättning – trots att HD har slagit fast att bedrägerioffer ska ersättas", skriver PRO Stockholm på Expressen debatt.

"Vad kan vi då kräva av de banker som under många år kunnat berika sig på våra bolån och bankinsättningar? Det är dessa banker som drivit på och tvingat oss alla att skaffa bank-ID, men de har inte tagit sitt ansvar och infört rimliga säkerhetsåtgärder. Bank-ID fungerar som en digital kofot för dessa bedragare som i lugn och ro kan sitta vid datorn och genomföra sina rån."---

"Det är nu dags att regering och riksdag tar sitt ansvar och tvingar bankerna att ersätta alla de kunder som på grund av bankernas bristande säkerhetsåtgärder kunnat berövas på delar av eller hela sitt sparkapital. Vi vet att folk i alla åldrar lurats, folk med låg och hög utbildning, men vi vet också att dessa skurkar särskilt riktat in sig på oss som är äldre."

Högsta domstolen har tydligt slagit fast att banker ska ersätta personer som har blivit utsatta för bedrägerier. Ändå nekar bankerna ersättning – fastän de badar i miljardvinster, skriver Curre Hansson och Per Sundgren.
Fornöga
2

"Att inte ha ett bank-ID är som att vara ett spöke som gör att man inte kan delta i samhällslivet på lika villkor," säger säger Sofia Alexopoulou, forskare i statskunskap vid Örebro universitet till Senioren.

Digitaliseringen lämnar många äldre utanför – speciellt i Sverige. Det visar en ny avhandling om äldre och digitalisering.
GikMio
3

Mitt pass har gått ut och inte ordnat med något nytt. Råkade radera mitt Bank-Id i mobilen. Tidigare gick det att skaffa nytt med hjälp av en säkerhetsdosa jag fått av Swedbank, men det funka inte nu utan man måste fotografera passet och ta en selfie och ansiktsigenkänning och liknande.. Är så mycket bedragare i det svenska samhället att man ökat kravet på legitimering. Så jag tog mig inte in på Kivra där mina fakturor fanns. Krävs inloggning med Bank-Id så jag fick maila Ellevio och Telia för att veta vilket belopp jag ska betala och OCR-nummer för att betala elen och tv-tittandet.

Pyttelite
0

#67: Trist och frustrerande - numera går det snabbt att få ett nytt pass men ändå jobbigt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
2

#61: En statlig e-legitimation bör ligga på ett fysiskt kort precis som Myndigheten för digital förvaltning, Digg, tidigare föreslagit. Det anser den statliga utredaren i ett första delbetänkande.

– Sverige är i dag ett av få EU-länder som saknas en elektronisk identitet på den högsta tillitsnivån och det beror på att vi sedan tidigt 2000-tal förlitat oss på olika väl fungerande lösningar inte minst genom bankernas försorg, säger han.

Men de uppfyller inte kraven på den hösta tillitsnivån som EU ställer för att vi ska kunna införa digitala plånböcker där vi kan identifiera oss digitalt inom hela unionen och också kunna samla digitala dokument och bevis.

Så därför krävs att Sverige snabbt får en sådan e-legitimation på plats och nu kommer också det första delbetänkandet från den utredning om säker och tillgänglig digital identitet som regeringen tillsatte i december förra året.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.780205/statligt-e-legitimation-foreslas-ligga-pa-fysiskt-kort

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

En statlig e-legitimation bör ligga på ett fysiskt kort precis som Myndigheten för digital förvaltning, Digg, tidigare föreslagit. Det anser den statliga utredaren i ett första delbetänkande.
Fornöga
2

#69 Lagen träder i kraft tidigast i mars 2026. Jag hade nog hoppats på lite snabbare ryck…🤔

Regeringen vill ha en ny säkrare e-legitimation. Den bör komma i form av ett fysiskt kort, som ska vara "kontaktlöst aktivt". Det är i alla fall uppfattningen
Carmarino
2

#70: Ja, om det är något politiker är bra på så är det att dra allting i långbänk.

Fornöga
1

*"Bankerna måste stärka sina rutiner för att stoppa gängens bedrägerier", skriver Naomi Abramowicz på GP:s ledarsida, och återger ett fall som SvD var först med att uppmärksamma.

"I ett oerhört raffinerat upplägg kopplades Jan från kundtjänst till sin bank och till slut till Polisens bedrägerirotel. Trodde han. Samtliga var i själva verket bedragare som jobbade för ett kriminellt nätverk. Genom att använda sitt bank-id och installera ett program på datorn, som ”polisen” sa skulle skydda från framtida bedragare, förlorade Jan 1,3 miljoner kronor. Jans riktiga bank reagerade först när det var för sent, och hittills har han inte blivit ersatt.

Jan är långt ifrån den enda företagaren som har drabbats av gängens förslagna bedrägerier. Statistik från branschorganisationen Företagarna visar att varannan företagare har utsatts för försök till bedrägeri. Så många som 16 procent har förlorat pengar på kuppen. Långt ifrån alla får pengarna tillbaka.

Det vore lätt att lägga skulden på företagarna, att säga att de behöver bli mindre naiva och inte använda bank-id i onödan. Men då inser man inte hur sluga gängen har blivit. Numera är de så pass skickliga att till och med den mest nogräknade cynikern har svårt att avgöra om ett mejl eller samtal kommer från en bedragare eller en legitim avsändare."---

När inte ens rutinerade företagare lyckas genomskåda bedragarnas metoder med hjälp av bank-ID, hur skall då en godtrogen pensionär kunna värja sig? (Ja, det finns förstås kluriga äldre företagare och andra vaksamma seniorer också, liksom det finns alltför tillitsfulla i samma skara.)

Tyvärr är det så att håller man sig med bank-ID så riskerar man att bli blåst, och väljer man att avstå från den faciliteten så hamnar man lätt utanför rutiner som andra tar för självklara.

Bankerna måste stärka sina rutiner för att stoppa gängens bedrägerier.
Fornöga
1

"Gängen lurar till sig miljonbelopp från svenska pensionärer. Bankerna rycker på axlarna," konstaterar Expressens ledarsida.

"Kunderna har mer eller mindre tvingats in i det digitala. För de flesta är det inget problem, tvärtom. Men det är orimligt att kräva att alla 90-åringar ska vara experter på hur man hanterar mobilt Bank-id, koddosor och internetöverföringar.

Mot den bakgrunden är det rimligt att bankerna tar ett större ansvar. En kund vars dagliga transaktioner består av inköp på mataffären och besök på vårdcentralen kan genomföra en överföring på hela saldot till ett okänt konto utan att banken reagerar.

Så får det inte gå till.

Telefonsvindleriet urholkar tilliten till samhället. Det krävs ständig vaksamhet för att slippa bli lurad. Och inte ens banken, där man kanske varit kund i femtio år, gör något för att stoppa det.

Bankerna måste ta bedrägerierna på allvar. Hur svårt kan det vara?"---

De kriminella gängen lurar till sig miljonbelopp från svenska pensionärer. På bankerna rycker man på axlarna medan kontona töms. Det är inte rimligt.
Carmarino
1

#73: Är glad att min bank inte hör till dem. Mitt kort blev skimmat en gång och det försvann några mindre summor. Tror det var totalt runt 800 kronor.

Några timmar senare skulle jag betala med kortet och det gick inte. Ringde banken och fick veta att de lagt en "mjukspärr" på kortet eftersom uttagen och betalningarna gjordes i bl.a. Oslo och det var emot mitt köpmönster.

Fick tillbaka alla pengarna efter några dagar och fick ett nytt kort rätt snabbt.

Fornöga
2

#74 Det borde ju vara så, regelmässigt.

Fornöga
3

Kanske är det här förslaget på Senioren något att överväga om man tröttnat på Fina Banken?

Lägg på luren. Lämna inte ut några koder. Tipsen för att slippa bli lurad på sina bankpengar känns igen sedan länge. Men det finns en annan sak man kan överväga – att byta bank. Läs mer nedan där du även kan läsa bankernas svar samt hur du lätt kan öppna ett konto i en nischbank.
  • Redigerat 2024-01-15 09:03 av Fornöga
Fornöga
0

Systembolaget sätter digitalt Bank-ID "på paus" i butik från och med idag, eftersom man inte ser det som tillförlitligt.

• Redigerat 2024-11-15 11:23 av Fornöga
Fornöga
2

Lena Halldenius, Lunds universitet, professor i mänskliga rättigheter och koordinator för profilområdet Mänskliga rättigheter:

"Att ”logga in med Bank-ID” som många av oss gör flera gånger om dagen kräver inte bara tillgång till teknik och vissa färdigheter. Det kräver också goda bankkontakter, för i världens modernaste land är det de kommersiella bankerna som utfärdar den elektroniska ID-handling som du måste ha för att kunna använda myndigheters digitala tjänster. Den som inte ses som en pålitlig bankkund kan varken logga in på Skatteverket eller boka Covid-vaccination på 1177.

I Formas-projektet Cash har vi, med fokus på betalningsmarknaden, analyserat situationen för de som är för fattiga och sårbara för det digitala samhället: de som är beroende av att betala kontant för att de inte har råd med en smart telefon, som är rädda för att göra fel, som har minnessvårigheter eller synnedsättning, som inte vill lämna digitala spår för att de övervakas i hemmet, eller som är nya i Sverige. De som behöver något så ineffektivt som ett personligt samtal. De väntar i telefon, det digitala samhällets brödkö. För dem är Swish-samhället inte snabbt, enkelt och effektivt. Det är tidskrävande och dyrt. Det är till exempel omöjligt att åka buss om kontanter är dina enda pengar."---

Länk från hösten 2023 men fortfarande en aktuell problembeskrivning.

(Se även tråden "Kort och kontanter".)

Lunds universitet. Det finns en ironi i det faktum att utvecklingen av avancerade chattrobotar med AI, som Chat GPT, kan leda till att vi lärare återgår till vad som helt nyligen sågs som förlegade examinationsformer: handskrivna tentor och muntliga förhör. Det här är exempel på att digitaliseringen av vår livsvärld kan ge upphov till problem som vi inte kan lösa med mer eller smartare digital teknik, dock med mindre teknik: papper och penna eller samtal i ett fysiskt rum. Men i det stora hela är våra examinationer ett marginalfenomen.
  • Redigerat 2025-01-15 08:10 av Fornöga
Fornöga
3

#78 I dessa tider blir man förvånad när saker och ting inte krånglas till i onödan. Jag har börjat få utskick med fel tilltalsnamn, och kunde spåra det tillbaka till Skatteverket. Där var det (förstås) telefonkö, men man kunde bli uppringd om så önskades. Det valde jag, och det dröjde inte alltför länge innan en vänlig dam hjälpte mig korrigera uppgiften utan något tjafs om Bank-ID eller andra obehagligheter. Tänk så lätt det kan vara att umgås med myndigheter- ibland… 😉

• Redigerat 2025-02-20 10:42 av Fornöga
Fornöga
1

När Tele2 och Com Hem gick samman 2018 miste många av senares kunder möjligheten att logga in på tjänsten Mina Sidor, eftersom Tele2 till skillnad från ComHem endast ger access dit mot uppgivandet av bank-ID men inte lösenord. Därmed ställdes kunder utan bank-ID inför valet att endera lämna Tele2 eller skaffa sådan anslutning om man vill komma åt att läsa sina fakturor, ta del av förmåner och rabatter o.s.v. Tele2 uppger säkrare identifikation som skäl för att lösenordsinloggning inte erbjuds.

Nu visar det sig att ett okänt antal kunder har utsatts för omfattande bedrägerier när företagets kundregister kommit i orätta händer, och där kunder med bank-ID lurats att ge bedragarna tillgång till sina bankkonton. Så var det med den "säkerheten"…

Tre personer som åtalats för omfattande bedrägerier och stölder mot äldre personer hade tillgång till Tele2:s kundregister, kan Ekot berätta.Männen jobbade ...
  • Redigerat 2025-04-11 06:41 av Fornöga
Fornöga
0

"Mona-Lisa Swärd i Falun har valt att inte skaffa till exempel internetbank, swish eller mobilt bank-id. Hon beskriver det som ett äventyr att kunna lösa vardagen ändå.

– Jag vill se hur länge man klarar sig utan", säger hon enligt SVT Nyheter.

Jag har heller inte någon av de faciliteterna och har klarat mig hjälpligt, utan att vara tekniknegativ eller ändringsobenägen. Däremot vill jag ha kontroll över sådant som jag har dåligt grepp om. När man var aktiv i arbetslivet var det enklare, för då uppdaterades man ständigt och kunde be om hjälp med sådant som kändes alltför avancerat. Idag avstår jag hellre än tar mig vatten över huvudet.

Mona-Lisa Swärd i Falun har valt att inte skaffa till exempel internetbank, swish eller mobilt bank-id. Hon beskriver det som ett äventyr att kunna lösa vardagen ändå. – Jag vill se hur länge man klarar sig utan.
Fornöga
0

#60 (#31) Sudan? 🤔

BankID är utsatt för en överbelastningsattack. – Tekniken är säkrad och vi jobbar för fullt med att lösa det här, säger Charlotte Pataky, pressansvarig på BankI
Fornöga
1

#82 Igång igen sedan midnatt, nu återstår för polisen att försöka identifiera vem eller vilka som attackerade. Swedbank och Sparbankerna har dock problem med sina swishöverföringar, oklart om det har samband med ovanstående händelse.

Bankid drabbades av en stor överbelastningsattack under onsdagskvällen vilket medförde att det inte gick att göra swishbetalningar eller identifiera sig via tjänsten.
Fornöga
1

#82 ff Inte oväntat lät kritiken mot Bank-ID inte vänta på sig efter gårdagsattacken, och det har hittills främst varit riksdagsmannen Niels Paarup-Petersen (C) som stått för den. Att det är ett sårbart system har förstås varit känt sedan tidigare (#31 m.fl.) och en myndighetsutfärdad variant är på gång, men det hjälpte ju inte den här gången. Dessutom riskerar ju även en sådan att bli sårbar, så det kan behövas minst två av varandra oberoende system för att minska risken för blockering i olika former.Tur i oturen för "allmänna användare" den här gången var ändå att överbelastningsattacken skedde sent på kvällen och inte när inloggningarna är som mest frekventa.

Aftonbladet skriver: "Civilminister Erik Slottner (KD) säger i en skriftlig kommentar att regeringen arbetar aktivt med att ta fram en statlig e-legitimation.

”Idag är det svårt att klara sig utan en e-legitimation och det används i allt från nätshopping till att boka vårdmöten. Det är rimligt att staten, på ett liknande sätt som vid passutgivning, ansvarar för och säkerställer medborgares digitala identitet. Gårdagens händelser visar på behovet av flera lösningar för e-signering ifall någon tjänst ligger nere, såsom vid en överbelastningsattack”, skriver han."---

Sverige är för beroende av Bank-id. Det menar riksdagsmannen Niels Paarup-Petersen (C) efter gårdagens cyberattack. – Det är helt oacceptabelt att vår tillgång
  • Redigerat 2025-04-24 22:28 av Fornöga
Fornöga
1

#82 ff "Attacken mot Bank-id borde mana till en större diskussion om alternativ till tjänsten, enligt cybersäkerhetsexperten.

– Det är inte bara enstaka betalningar utan hela verksamheter som stannar", skriver SVT Nyheter.

"Bank-id används av ungefär 8,6 miljoner svenskar till allt från att boka vårdbesök till att shoppa på nätet. Under onsdagskvällen låg tjänsten nere under ungefär tre timmar och enligt företagets säkerhetschef Andreas Bergqvist, var det den allvarligaste attacken mot tjänsten hittills. Företaget räknar med att det kommer att ske igen trots väl utarbetade säkerhetsrutiner.

– Det var en avancerad överbelastningsattack som satte alla våra skydd på prov, säger Andreas Bergqvist, och fortsätter:

– Det kommer definitivt att hända igen."---

Attacken mot Bank-id borde mana till en större diskussion om alternativ till tjänsten, enligt cybersäkerhetsexperten. – Det är inte bara enstaka betalningar utan hela verksamheter som stannar.
Fornöga
1

#85 Andreas Cervenka i Aftonbladet med anledning av de senaste stoppet i Bank-ID:

"Förra veckan hände det igen. En massiv överbelastningsattack slog ut Bank-ID.

Det är inte vilket it-system som helst. En sliten klyscha stipulerar att det inte är så smart att lägga alla ägg i samma korg. Bank-ID motsvarar en hel nations årliga äggkonsumtion lastad på en ranglig båt i hög sjö."

Av alla folkbokförda svenskar mellan 18 och 67 använder 99,9 procent (!) tjänsten. Det är siffror som får nordkoreanska val att framstå som nagelbitare.

Utan Bank-ID går det inte att göra bankärenden, vare sig för privatpersoner eller företag. Det går inte heller att betala med Swish eller logga in på tjänster som är viktiga för det som brukar kallas för samhället; 1177, Skatteverket, Försäkringskassan, fyll i valfri myndighet eller företag.

7500 olika tjänster är anslutna, mer än en fördubbling på fem år. 2024 gjordes 7,6 miljarder inloggningar. Enligt en undersökning rankar svenskarna Bank-ID som den viktigaste appen av alla.

Kort sagt: stannar Bank-ID stannar Sverige."---

"Det absurda i en ordning där privata banker kontrollerar allt som har med digital identifiering och betalningar att göra har debatterats i åratal. Väldigt lite har hänt.

Med ett alltmer aggressivt Ryssland har läget blivit akut. Eller som Riksbanken formulerar det på en myndighetsprosa som osar av underdrift:

”Mot bakgrund av det försämrade säkerhetsläget i Sverige och vårt närområde behöver både offentliga och privata aktörer skyndsamt växla upp arbetet med att skapa en betalningsmarknad som kan stå emot störningar.”

Att skylla på bankerna är lika meningslöst som att skälla ut en mikrovågsugn. Bankerna är som maskiner programmerade att producera vinst och inget annat.

Ansvaret för att Sverige gjort sig extremt sårbart på ett så viktigt område som pengar vilar på politikerna, som gjort alldeles för lite för att luckra upp det svenska bank-oligopolet. Denna flathet har utvecklats till en akut säkerhetsrisk."---

Sverige befinner sig i krig. Detta är inget påhitt av någon halvhysterisk kolumnist utan har slagits fast av såväl landets statsminister som cheferna för våra u
Fornöga
2

Återkommande avbrott på Bank-id och Swish skapar irritation och oro hos brukarna. Från Riksbanken efterlyser man ökad konkurrens på marknaden, men Bankföreningen säger att det inte löser några problem.

Källa

Digitala tjänster som Bank-id och Swish har blivit en central del av vardagen för miljontals svenskar. Över 180 incidenter har drabbat Swish det senaste året som påverkat kunders tillgång till tjänsten, enligt en sammanställning från SVT – och oro väcks över bristen på alternativ. – Svensk betalningsmarknad behöver steppa upp kring ökad konkurrens, säger Elin Ritola, enhetschef för betalningsanalys på Riksbanken.
Fornöga
0

87 Klarna lämnar Bank-Id.

Expressens direkflöde med senaste nyheterna i korthet • Största nyhetshändelserna i Sverige och världen
Fornöga
1

Snart slut med drop-inbesök på Nordea i Stockholms län, alla besök måste tidbokas.

Källa.

Nordea tar bort drop-in på sina bankkontor i Stockholms län. Framöver ska bankärenden tidsbokas. Lennart Lönn, som valt bort bank-id och smart phone, är inte den enda som upprörs. – Man tar bort enkelheten och det drabbar äldre och sjuka, säger han.
Fornöga
2

Lena Mellin i Aftonbladet noterar att Bank-ID nu får välbehövlig konkurrens:

"Staten tar äntligen upp kampen mot bankerna och deras Bankid. Från 1 december ska de som är minst nio år kunna ansöka om en e-legitimation hos polisen som också utfärdar nationellt id-kort och pass. Det är konstigt att privata företag ända tills nu skött e-legitimeringen i Sverige."

Riksdagsledamöternas viktigaste uppgift är att ta beslut.Det är därför de finns och det därför det direkt stötande kvittningssystemet borde avskaffas. Helst så
kamera0710
1

#90 På tiden!!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.