Misstroendeförklaring mot Morgan Johansson från SD
SR rapporterar att SD vid onsdagens partiledardebatt i riksdagen kommer att väcka misstroendeförklaring mot Morgan Johansson med anledning av våldsutvecklingen i Malmö.
Blir även ett intressant prov på sammanhållningen i "det konservativa blocket" och hur Centerpartiet och Liberalerna ställer sig till missförtroendeförklaringen. Gissar att aktiviteten är stor nu i regeringskansliet…
Röstar dom i mot missförtroendeförklaringen så är dom för våldet.
Ulf Kristersson (m) om de senaste våldsdåden i Malmö:
"”I ett normalt land hade detta lett till att justitie- och inrikesministrarna hade begärt — och fått — mandat och resurser långt utöver det vanliga, med det uttryckliga syftet att krossa gängen och låsa in mördarna. Eller så hade ministrarna tvärtom tagit på sig det personliga ansvaret för att ha misslyckats med sin allra mest grundläggande uppgift, och avgått.”"
Nu måste Moderaterna och KD (och gärna fler tänkande partier) stödja SD:s misstroendeförklaring!! 👍
Moderaterna tar ställning: "Det är rätt att rikta misstroende mot justitieministern", säger Ulf Kristersson.
Vi minns ju en kommunpolitiker (s) som uttalade sig i TV för ett par år sedan om Morgan Johansson:
"Han är så dum att klockorna stannar och blommorna vissnar."
😉
Expressens Madestam tror inte att misstroendeförklaringen har så stor chans att gå igenom.
"Enligt Jenny Madestam är misstroendeförklaringen mot justitieminister Morgan Johansson, S, ”bekymmersam” för regeringen. Men hon tror inte att den kommer att lyckas. – Mittenpartierna kommer nog inte gå med på att rösta bort honom, säger Madestam i Expressen TV."---
https://www.expressen.se/nyheter/jenny-madestam-plump-i-protokollet-for-regeringen/
(Och regeringen är "bekymmersam" för Sverige.)
#5 😃
Även KD ställer upp på missförtroendeförklaringen. Att Centerpartiet inte gör det är inte oväntat, men talespersonens motivering att "misstroendeförklaringar är inget som Centerpartiet tar lätt på. Det ska mycket till för att vi ska göra det", innebär sålunda att det som hänt och händer i Malmö tydligen inte är tillräckligt.
Liberalernas talesperson är mer ärlig och säger att man inte kan vara med på grund av januariavtalet (då man tydligen sålde sin själ till djävulen).
Men finns det inte några vildar bland regeringsunderlagspartierna som kan rösta emot sina gamla partier? Kom igen nu, Kakabaveh med flera! 😡😉
Svagt av L och C men som du säger dom har sålt sig till djävulen.
Johan Westerholm om förutsättningarna inför voteringen om misstroendeförklaring:
"Om ett misstroendevotum skall gå igenom kommer det kräva att inte bara att Moderaterna och Kristdemokraterna ansluter sig till Sverigedemokraternas initiativ i kammaren. Då ministern endast kan fällas om han har en majoritet emot sig kommer det kräva att minst hela Centerpartiet ansluter sig. Eller att Liberalerna plus två till ansluter sig.
Skulle Centerpartiet och Liberalerna istället välja att lägga ned sina röster och låta Morgan Johansson sitta kvar kommer de rimligen att även de ställas till ansvar för den fortsatta utvecklingen i Malmö och på andra orter i landet."---
Stefan Löfven kommenterar oppositionens misstroendeförklaring mot justitieministern.
Kan vara något av det mest arroganta jag någonsin läst.
Jimmie Åkesson (fb)

Advokat och civilekonom Carl Lindstrand förklarar än en gång vad det är som gäller när det handlar om misstroendeförklaring/omröstning.
Då tar vi det en gång till. Strandhäll gör sig här till megafon för en felaktig uppfattning som är alltför vanlig hos politiker. Det finns ingen som helst markering i regeringsformen om att möjligheten att förklara misstroende är avsedd att brukas med försiktighet. Som framgår av det aktuella lagrummet (nedan återgivet) handlar det helt enkelt om huruvida ett statsråd åtnjuter riksdagens förtroende eller inte. Det krävs följaktligen inga som helst skäl för att fråga om misstroende skall kunna väckas annat än att en kvalificerad minoritet av riksdagens ledamöter, av vad skäl det vara månde, inte har förtroende för ett statsråd. Och för att misstroende skall förklaras krävs inte heller några som helst skäl annat än att en majoritet av riksdagens ledamöter, av vad skäl det vara månde, inte har förtroende för statsrådet.
Och gott så. Detta är ett uttryck för en grundläggande parlamentarisk princip om den exekutiva maktens ansvar inför den folkvalda församlingen. Denna princip är i praktiken tämligen eftersatt i Sverige (på grund av förment ”praxis” och ovidkommande kollegial hänsyn partierna emellan) och problemet är därför knappast att misstroendeförklaringar förekommer för ofta i Sverige, utan det rakt motsatta.
—-
Regeringsformen 13 kap 4 § 1 st:
”Riksdagen kan förklara att ett statsråd inte har riksdagens förtroende. Ett yrkande om en sådan misstroendeförklaring ska väckas av minst en tiondel av riksdagens ledamöter för att tas upp till prövning. För en misstroendeförklaring krävs att mer än hälften av riksdagens ledamöter röstar för den.”

Exakt. Morgan Johansson har inte gjort något. Han har äntligen fattat. Eller inte.
Annars finns det ett episkt citat från 2017 då Anders Ygeman, tidigare inrikesminister, lät förstå att Sverige inte saknade några poliser alls.
Johan Westerholm

Det är märkligt att Löfven aldrig besöker eller kallar till presskonferens när kriminella skapar kaos och otrygghet men hade det varit ett hatbrott så hade han snabbt satt in alla resurser som finns.
Så är det ju. Det märkliga är ju att inte alla väljare ser detta.
Liberalerna traskar patrull i regeringsblocket.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3JebRP/sabuni-l-stodjer-inte-misstroende
Väntat.
Ja, det blir som man kunde ana. Skall man se någon följd är det väl att SD kan ha tagit ett steg närmare förverkligandet av ett konservativa block, samtidigt som man fått C och L ännu fastare fastklamrade i sosseknät.
Och oavsett om det blir bättre eller sämre med Morgan Johansson så sker det i alla fall en markering. Efter helgens händelser så känns det som om det måste ske någon form av parlamentarisk uppmärksamhet - tror faktiskt många väljare förväntat sig det.
Jo detta kommer gynna SD.
"– Jag väl säga att under de åren jag har haft ansvar för detta vill jag nog påstå att vi har gjort mer än någon annan regering för att möta den här typen av våld."
Morgan Johansson intervjuas av P4 Malmöhus och anklagar där många för våldsutvecklingen, men har svårt att se att sig själv eller den regering han sitter i som delaktiga i ansvaret.
1 April redan 😂
Hittat i flödet gällande Morgan Johanssons uttalande i radio.
För en gångs skull har du rätt Morgan Johansson!
Ni har släppt in isis medlemmar fritt på våra gator.
Ni har släppt in våldtäktsmän!
Ni har släppt in knivmördare och knarklangare!
Ni har bromsat terrorlagstiftning i 6 år
Ni har släppt ut extrema islamister från förvar och låter dem gå fritt i samhället!
Ni har gett miljoner och åter miljoner till islamistiska föreningar och religiösa samfund som vill krossa vårt sätt att leva och upplösa vår demokrati!
Ni har vägrat ta bort straffrabatter och höja straff för de unga grova brottslingarna!
Ni har försökt censurera och grundlagsändra vår yttrandefrihet!
Ni har trots varningar släppt in 2 miljoner människor i sverige utan kontroll på vem och vilka de är! Trots att ni saknar stöd för detta från folket!
Ni har dragit ned på vård för sjuka handikappade och äldre!
Ni har försämrat skolan och ökat arbetslösheten!
Ni har stulit våra pensioner och valt att skänka våra skattepengar till terroriststater och difusa klimatmål också detta utan stöd från folket ni som regering skall representera!
Så ja Morgan ni har gjort mer än någon annan regering någonsin!
Misstroendeförklaringen mot Morgan Johansson är nu väckt, och den redan som betydelselös förklarade omröstningen väntas äga rum i nästa vecka.
#23 Voteringen sker nu på fredag, enligt senaste besked.
Att hoppas på en skräll känns inte så troligt. Han kommer klara sig.
Ja, det är bara en formalitet, utöver debatten.
Johansson blir kvar- vilken skräll! Not.
"Jimmie Åkesson motiverade partiets misstroendeförklaring mot Morgan Johansson på följande vis: – Han är ytterst den som är ansvarig för den misslyckade kriminalpolitik och den slapphet som har präglat kriminalpolitiken, dels under Socialdemokraternas femåriga regeringsinnehav, men även dessförinnan när Morgan Johansson hade en topposition inom justitieutskottet. Och det har inte blivit en millimeter bättre under den perioden, det har tvärtom blivit sämre, sa SD-ledaren i Expressen TV."
https://www.expressen.se/nyheter/riksdagens-beslut-avgor-justitieministerns-framtid/
Ja det är rent bedrövligt.
Numer så kan inte vänstern neka till all skit som sker men ändå tillåter de det.
De (SS) har ju slagit sig på bröstet ett flertal ggr nu sista tiden och sagt att de gjort mera än alla andra för att motverka all skit som sker. De nämnde 50 ändringar (har för mig det var 52) men det är ju rätt ointressant när man medvetet ser till så att all skit eskalerar precis hela tiden. Man behöver inte fundera på vilken agenda globalisterna har.
Ungefär som man satt i en båt som läcker in vatten och SS säger att de öser mer skopor vatten än alla andra till antal skopor per minut, men de glömde säga att nån sitter och borrar två hål i skrovet för var skopa vatten man öser.
En annan jämförelse är när Reinfeldt stod inför valet (2014 har jag för mig) och sa att under deras mandatperiod så har de ökat vårdpersonalen med 6300 sköterskor och det var ju betydligt mer än förra regeringen. Reinfeldt glömde nämna att det kom in över 600 000 personer i landet under denna mandatperioden.
Alltså, politikerna måste ju tro att väljarna är totalt rökta. Iofs så har de väl rätt då folk röstar på de gång efter gång.
Morgan Johansson har som ansvarig för migrationspolitiken fört en politik som slitit isär samhället, skapat en stenhård segregation, motsättningar, sociala problem och dränerat samhällsvårdande instanser på resurser.
Vi befinner oss nu i en situation som är så allvarlig att man måste söka sig till krigszoner för att finna en motsvarighet.
Antalet handgranats-explosioner överträffar knark-kartellernas Mexico. Unga mammor avrättas på öppen gata med sina barn i famnen. Rånarligor hugger av kroppsdelar på sina offer. Var tredje ung kvinna utsätts för sexualbrott varje år. Våra grannländer stänger sina gränser mot oss för att skydda sig själva.
Under en lång rad år har justitieminister Morgan Johansson förnekat problemen, vilselett befolkningen och bortförklarat utvecklingen. Han har ljugit om statistiken både nationellt och internationellt och till exempel hävdat att skjutningarna och det dödliga våldet minskat när det tvärtom har ökat.
Trots kris-läget som vi befinner oss i så har Sverige idag, under Morgan Johanssons ledning ett lägre antal poliser per capita än vad vi tidigare haft.
I förra årets budget gjorde Morgan Johansson, trots protester från rikspolischefen, en miljardbesparing på polismyndigheten.
I årets budget gav Morgan Johansson inte det samlade rättsväsendet de resurser som de anser sig behöva för att kunna tackla utmaningen från den samhällsomstörtande kriminaliteten.
Justitieutskottet i riksdagen har riktat hundratals tillkännagivanden till regeringen om skärpta åtgärder mot kriminaliteten. Endast en bråkdel av dessa har efterföljts av Morgan Johansson.
Morgan Johansson har totalt misslyckats med att samla parlamentariskt stöd för verkningsfulla reformer. De s.k ”gängsamtal” han kallade till slutade i total kollaps.
Nyligen släppte regeringen ut samhällsfarliga islamister och dömda terrorister på landets gator.
Trots detta och mycket, mycket annat fick Morgan Johansson idag riksdagsmajoritetens förtroende att fortsätta sitt ämbete. Tack vare Liberalerna och Centerpartiet. De måste nu betraktas som lika ansvariga för trygghetskollapsen som S, V och MP.
Jag är dock stolt över att jag och mitt parti, med stöd av M och KD, röstade ja till handlingskraftig ledning genom krisen och ja till återupprättad trygghet.
Jag är också stolt över Henrik Vinges insats i debatten.
Hans Karlsson (SD)
Originaltexten finns på fb.
#29 "Liberalerna och Centerpartiet… måste nu betraktas som lika ansvariga för trygghetskollapsen som S, V och MP."
Absolut!
Japp.
Men då Palme tog bort tjänstemannaansvaret 1976 så är detta ansvar inget L och C kommer bry sig om.
Men politikeransvaret finns kvar, det var därför SD ställde misstroendeförklaring.
Ja men det gick ju, så där.
Förstår varför de alla flesta partier inte ville återinföra tjänstemannaansvaret för då skulle de ju börja få ta ansvar och stå för sina löften mm.
Ursäkta min okunnighet, men omfattar det avskaffade tjänstemannaansvaret verkligen politiker - det omfattar tjänstemän i den offentliga förvaltningen, men räknas politiker dit?🤔
Tjänstemannaansvaret/ämbetsmannaansvaret.
Va jag som var lite bekväm då folk överlag endast känner till tjänstemannaansvaret.
Världens bästa Alice har skrivit lite om detta.
https://www.gp.se/ledare/teodorescu-dags-att-återinföra-ämbetsmannaansvaret-1.4465034
Ja, det är förstås inte svårt att instämma med henne i det, men "var sak på sin plats - skridskorna i kylskåpet", som det brukar heta. 😉
Hörde jag skridskor? 😃
Så här efter att ha hört deras anföranden har jag ett lugnande budskap till gruppledarna för S, C, V, Mp och L: vi använder inte misstroendeverktyget för att visa allmänt missnöje.
(Det borde de förstås kunna räkna ut, eftersom vi inte har 23 misstroendevotum om dagen.)
Paula Bieler (SD)
Från fb.
#37 Den högg du på! 😃
☺️ 😃
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nån som hör vad Morgan Johansson säger?
"Hjälp mig att bekräfta att detta verkligen är vad Morgan Johansson (S) säger. Det vore brutalt och sannerligen sjukt om så är fallet. I mina öron håller jag med de kommentatorer som menar att Richard Jomshof (SD) först säger:
"..misstänkt gruppvåldtäkt i Stockholm. Ett litet urval som tydligt visar vad den politik som Morgan Johansson företräder har lett till"
varpå Morgan viskar: "för mig spelar det ingen roll"."
Stämmer detta som påstås så är det inget annat än en extrem praktskandal att han fick vara kvar på sin position.
Enligt kommentarerna för klippet så råder det ingen tvekan.
Efter Löfvens framträdande i Agenda igår får man större förståelse för de som tyckte att misstroendet skulle ha riktats mot statsministern i första hand, inte hans (lika inkompetenta) minister. Nu hade utgången förstås blivit densamma, men den hade också varit en välmotiverad markering.
Eskalerande våldssituation i Malmö.
KU-anmälan nyligen mot justitieministern med anledning av hans bild av läget i Malmö borde följas av ännu en misstroendeförklaring.
- Redigerat 2022-02-24 09:29 av [Göstage]
#0 Favorit i repris: SD, med stöd av M och KD, väcker misstroendeförklaring mot Morgan Johansson.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-06-02 15:21 av Cojimar
En upprörd Magdalena Andersson hotar med att regeringen avgår om Morgan Johansson fälls och att det blir regeringskris samtidigt som de känsliga Natoförhandlingarna pågår.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#45 Viktor Barth-Kron i Expressen tycker att statsministern "borde besinna sig en smula"- faller Morgan Johansson så är det på partiets eget grepp, och fär är Andersson medskyldig.
- Redigerat 2022-06-02 19:22 av Cojimar
#45 Ulf Kristersson verkar inte uppskrämd efter Magdalena Anderssons ilskna utspel på pressträffen.
Han skriver på Facebook: ”Magdalena Andersson försöker nu skrämma sitt regeringsunderlag till att rädda sin inkompetenta justitieminister Morgan Johansson, och hotar därför med att avgå. Vi tänker byta ut hela den här regeringen - senast vid valet, men ju förr desto bättre.”---
Det är statsministern som överreagerar, anser Expressens ledarsida.
"I många andra europeiska länder hade en minister med Morgan Johanssons politiska CV varit avsatt för länge sedan.
Verkligt allvarlig riskerar historien bara att bli av Magdalena Anderssons hantering av den. På torsdagen gick statsministern till häftigt angrepp mot oppositionen."---
"Magdalena Andersson har själv försatt regeringen i denna knipa. Inför regeringsombildningen i november var det många bedömare som spådde att Morgan Johansson hade gjort sitt som minister."---
"Statsministern måste svälja stoltheten och låta Morgan Johansson falla ensam om riksdagen så bestämmer."
Kritik mot Morgan Johansson även från vänsterpartist som sitter i konstitutionsutskottet.
"Det är Vänsterpartiets KU-ledamot Mia Sydow Mölleby som går hårt åt justitieministern när Konstitutionsutskottet presenterade svidande kritik av regeringen på torsdagen. Och en minister stack ut enligt Sydow Mölleby – Morgan Johansson.
– Det sticker ut att det är så många uttalanden, säger hon enligt SvD."---
#44 ff C instämmer i kritiken som riktats mot Johansson i KU, men kommer inte att medverka till misstroendetalan mot honom, twittrar partiledaren Annie Lööf.
- Redigerat 2022-06-03 08:10 av Cojimar
#44 ff Överraskande utspel från Ebba Busch och lika överraskande respons från Magdalena Andersson igår, där Busch lovade att inte väcka misstroendeförklaring mot andra ministrar fram till valet om Morgan Johansson avpolletteras och Magdalena Andersson lovade att ta det under övervägande.
Expressen skriver: "Om Morgan Johansson verkligen kommer avgå och en misstroendeomröstning därmed kan undvikas återstår nu att se. Men Anderssons oväntade svar innebär ändå ett rejält skifte i retoriken från hur det låtit tidigare, då Andersson sagt att hela regeringen avgår om Johansson fälls.
Expressen har sökt Morgan Johansson som avböjer att kommentera.
”Vi avböjer att kommentera”, skriver hans pressekreterare Sofie Rudh i ett sms."
- Redigerat 2022-06-06 06:51 av Cojimar
Med tre månader kvar till valet tycker jag att de kunnat vänta med misstroendeomröstning. Även en del borgerliga ledarsidor är inne på den linjen. Länkar till en.
https://www.hallandsposten.se/%C3%A5sikter/ledare/storm-i-ett-riksdagshus-1.74109792
#52 Morgan Johansson bidrog nog till den akuta situationen när han efter tre dödsskjutningar inom loppet av några dagar lade skuldbördan på kommunerna.
Hallandspostens ledarsida upplever jag som "Stampens korrekta alibi" för den mer frispråkiga ledarredaktionen på storasyskonet GP.
- Redigerat 2022-06-06 08:18 av Cojimar
#53 Morgan har till 100% bidragit till missnöjet med honom.
”He had it coming”.
Om det något som Magda ”såg komma” så var det just missnöjet med Morgan. Hon visste dessutom redan innan själva ämnet kom upp hur hon skulle agera.
PS Är det inte marknaden så är det kommunerna 😉
Josefin Utas:
"Har ni sett många som lovordat Morgan Johansson? Som förklarat hur kompetent, klok, ärlig och respektfull han är och därför borde fortsätta vara minister. Jag har bara hört kritik mot misstroendeförklaringen som går ut på att det är fel tidpunkt för misstroende."
"Frågan om misstroende kokar ner till: Vad vill befolkningen? Jo att Sverige styrs väl. För det krävs kloka personer. Det borde vara utgångspunkten i diskussion om vilka som är lämpliga som ministrar, alltid. Inte hur enkelt/svårt det är för ministrar eller partier i olika lägen."
För de som inte känner till Josefin Utas så finns det lite mer info att hämta här:
#55 Så sant!
Bortsett från Magdalena Anderssons nödtvungna försvar av Morgan Johansson i inledningen till gårdagens partiledardebatt i TV så är nog den ende som lovordat Morgan Johansson han själv (och kanske Annika Strandhäll?) Färskt citat från Svenska Yle (som även lagts ut i en annan tråd.)
"Morgan Johansson svarade själv på kritiken under frågestunden.
Det jag står för är en fortsatt utbyggnad utav rättsväsendet, polis, åklagare, domstolar. Fortsatta straffskärpningar, nya verktyg till poliser så man kan gripa de kriminella. Det har jag gjort under de här fyra åren och det ser jag fram emot att kunna fortsätta med ytterligare fyra år, säger Morgan Johansson."---
- Redigerat 2022-06-06 08:57 av Cojimar
Skulle tro att det är rätt många politiskt intresserade som just nu sitter och väntar på rubriken "Morgan Johansson avgår". (Och i England gäller väl samma sak Boris Johnson…) 😏
Kakabaveh meddelar i SVT:s morgonprogram att hon lägger ner sin röst och räddar därmed Morgan Johansson från misstroendeförklaring (om ingen röstar fel). Vi får alltså än en gång höra Kakabaveh på stapplig svenska stå i riksdagen och hålla anförande om kurdiska angelägenheter- det lär inte förbättra det svenska förhandlingsläget i Natoansökan.
Känns som om regeringen anser att Morgan Johanssons ministerpost är viktigare än Natomedlemskap. Ebba Busch är inte oväntat starkt kritisk till hanteringen, men hoppas fortfarande att S nappar på hennes erbjudande från partiledardebatten.
- Redigerat 2022-06-07 07:23 av Cojimar
#58 Nu har Kakabaveh ändrat sig och ståller ultimatum till regeringen. Aftonbladet skriver:
" Jag väntar till kl 12 om Tobias Baudin och regeringen bekräftar offentligt i medierna, säger hon till radion.
– Jag har sagt att de ska säga det till medierna. Att de ska bekräfta det, fortsätter hon.
Avtalet gäller bland annat stöd och ökat samarbete med det kurdiska partiet PYD."
Kohandel eller utpressning- välj själv…🤔
#59 Socialdemokraterna har nu svarat på Kakabavehs krav och bekräftat att man står för tidigare överenskommelse (/köpslagan). Källa
#60: Sossarna påstår ibland att de gör det som är bäst för Sverige, men det stämmer knappast i det här fallet (inte i många andra fall heller). Erdogan gnuggar nog händerna av förtjusning i Turkiet, för nu kan han kanske hålla Sverige utanför NATO hur länge som helst.
Sveriges säkerhet väger alltså lätt jämfört med glädjen över att behålla den förträffliga justitieministern Morgan Johansson i regeringen, tycker sossarna. Många tycker nog annorlunda.
Nu pågår riksdagsdebatten inför misstroendeomröstningen mot Morgan Johansson, som tydligen har blivit prickad av Konstitutionsutskottet 7 gånger…
Mycket bra anföranden av Henrik Vinge (SD) och Mats Persson (L). 👍👍
- Redigerat 2022-06-07 13:04 av [Fredrika00]
#62: Utmärkta anföranden även av Ebba Busch (KD) och Ulf Kristersson (M). 👍👍
Ett Ebba-citat: "Sverige förtjänar en regering som ser till vad som är bäst för Svea Rike och inte vad som är bäst för Sveavägen 68." (=sossarnas partihögkvarter).
#63 Ja, samtliga företrädare för fyrklövern höll bra tal, där de klargjorde varför de saknar förtroende för Morgan Johansson. Som väntat sitter han kvar med minsta möjliga marginal, och vad detta kostat Sverige när Kakabaveh återigen fått sista ordet återstår att se.
- Redigerat 2022-06-07 13:25 av Cojimar
Expressens ledarsida är hård i sin kritik av statsministern.
"I stället för att tassa försiktigt väljer Socialdemokraterna alltså att upprepa de utrikespolitiska eftergifterna åt Amineh Kakabaveh och därmed i praktiken äventyra Sveriges Nato-ansökan. Denna gång gör man det inte ens för att säkra regeringsmakten – utan för att försvara en kontroversiell justitieminister."---
Amineh Kakabaves säger att Turkiet inte borde ha något som helst inflytande över Svensk utrikespolitik…….
Say's who?
Morgan Johansson kramas om av sina sympatisörer i riksdagen efter att han "vunnit" misstroendeförklaringen. Detta samtidigt som "massor av mördare på våra gator" går fria. Kriminologen Manne Gerell intervjuas på Kvartal om de eskalerande dödsskjutningarna och han säger:
"Vi har för många mördare som går fria. Det funkar bara inte att ha det så här. Endast vart fjärde mord i gängmiljö klaras upp. Det är på tok för lite! I många mord finns det dessutom flera eller rent av många gärningspersoner. Detta betyder att vi har massor av mördare på våra gator. På kort sikt är detta det viktigaste – att klara ut fler mord."---
Gerell konstaterar bland annat även att polisen ofta griper de sannolika mördarna, men att det sällan leder till något åtal.
- Redigerat 2022-06-08 08:27 av Cojimar
#69 Fast entusiasmen i Morgan Johanssons eget parti är kanske trots allt behärskad över hans fortsätta närvaro i regeringen? Talande bild i NWT. 😊
- Redigerat 2022-06-08 11:10 av Cojimar