Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 142 ggr
Niklas
1/1/22, 1:23 PM

NATO

NATO är ett försvarssamarbete med principen en för alla, alla för en.

Om ett medlemsland attackeras har övriga medlemmar förbundit sig att försvara det. Ifall Ukraina hade varit medlem i NATO när Putin attackerade dem, hade övriga NATO-länder försvarat dem. Det gör de inte nu.

Bland medlemsländerna finns bland andra USA, Norge, Danmark, Baltstaterna, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Polen, Italien, Kanada, Spanien och Grekland.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Draken
3/9/22, 3:25 PM
#1

Nato är en mäktig bundsförvant att ha.

Jag är uppvuxen i Nord Norge och kommer ihåg när de hade stora NATO övningar. Vi ungdomar hängde kring båtarna och flygplatsen där NATO har en av sina huvudbaser i Norden. Vi var alldeles hänförda av de tuffa stiliga soldaterna. Men det var inte det jag ville komma fram till.

När de hade övningar så körde de med långa konvojer av stridsvagnar och andra militärfördon. Soldaterna var rustad, som det skulle vara krig och det var också stridsvagnarna. Vid nåt tillfälle, kommer jag ihåg att svenska Viggen flög lågt över stan. De skulle "skydda" det norska flygvapnet, som var utslaget.

Dessa övningar var så verklighetstrogna att man nästan kunde se och höra hur det skulle bli om det blev krig. Dessa övningar som jag är uppvuxen med, gör att jag känner en stor trygghet genom ett medlemskap i NATO 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
3/9/22, 3:27 PM
#2

#1: Intressant att höra om din erfarenhet. 👍🏻


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Draken
3/9/22, 4:23 PM
#3

Jag ville gärna förtydliga varför jag personligen känner en stor trygghet genom ett medlemskap i NATO.

Jag hade en väldigt lugn och fin uppväxt, och just NATO är en av de saker som verkligen har bränt sig fast i mitt minne 🙂

Det fanns ju andra sakar som inte var lika roliga som jag också mins tydligt. Efter dessa övningar så var det väldigt många ensamstående mödrar i stan 😉 Jag är inte en av dem, men två av mina väninnor blev det, 9 månader efter en av övningarna 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fornöga
5/23/23, 9:42 AM
#4

Sanna Marin som nästa Natochef? Jonas Gummesson är en av förespråkarna för det, framkommer det i en debattartikel i Expressen.


Re:tired.

Nato aldrig haft en kvinnlig generalsekreterare och Sanna Marin ligger nära till hands. USA:s president Joe Biden tar säkert gärna draghjälp av en ung, kvinnlig Natochef med rocktjärnestatus när Nato firar 75 år i Washington nästa år, skriver Jonas Gummesson.
Upp till toppen
Annons: