Är det mig det är fel på..?
Det kan man fråga sig. Är jag bara onödigt orolig? Är det bara en "känsla" och inte någon konkret sanning? En skjutning här, en skjutning där…är det så himla farligt, egentligen? Kanske är det mitt fel t om? Även om det inte var jag som höll i AK-47:an så har jag ett strukturellt & kollektivt ansvar - har jag läst. På SVT hör jag en norrman mysprata med människor som tydligen inte bor på samma plats som mig. Eller är det ens samma land? Debattprogram där man kommer fram till…ja, vad då?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
DET ÄR INTE DIG DET ÄR FEL PÅ
Det ska inte vara så här. Det Sverige upplever just nu är INTE normalt.
Det är abnormt.
Så sant.
Sent ska syndaren vakna brukar det ju heta.
#2 Tja, verkligheten kommer alltid ikapp. Eller som min fd chef en gång sa:
"Alla får sitt kvitto en dag, det är bara en fråga om tid." Så sant.
👍
Lars Åberg efterlyser det politiska ansvarstagandet. Kristersson har lite grann medgivit politikernas skuld, men Löfven är snövit. Han var bara lite skymd när andra såg det komma.
"Samma saker inträffar nu om och om igen runtom i Sverige – mord, bomber, rån, vandalism – som, om man tror att det är svenska förhållanden som producerar denna råhet, ställer frågorna på sin spets. Polisen i Stockholm beskrev t o m i en rapport i oktober de kriminella nätverken som systemhotande. Varför har vi då skapat ett sådant eländigt samhälle? Varför är förhållandena här värre än i grannländerna? Vilket ansvar har de politiska partier som haft makten medan situationen gått över styr?---
"Vad är det de unga män och pojkar som dealar knark och skjuter skarpt inte får hjälp med i det svenska samhället? Får de inte gå i skolan, har de ingenstans att bo, tar vården inte emot dem? Vilket stöd saknar de, som de skulle kunna få någon annanstans?
Tror man inte att det har någon betydelse i vilken miljö och med vilka vuxna man växer upp, försvinner allt behov av politik. Då behövs ingen statsminister. Inget kan någonsin förändras till det bättre; vätan kommer att piskas mot rutan in i evigheten."
#5 "Inget kan någonsin förändras till det bättre; vätan kommer att piskas mot rutan in i evigheten."
Visst känner man igen den där smygande olustkänslan, framtiden ter sig inte direkt ljus, den enda trösten är kanske vetskapen om att man inte kommer att befinna sig där…
Apropå "tröst" så kanske man ändå kan finna sådan i Thomas Gürs upprättelse på Fokus av oss dystopiker.😉
"Dystopin har därför tjänat mänskligheten mycket bättre än någonsin utopin. Den har fungerat som en varning för framtiden och manat till försiktighet och återhållsamhet. Dystopin har inte trott på samhälleliga trollkonster, på rikedom utan ansträngning eller på löften om rasens renhet eller klassernas avskaffande.
Motsägelsen är inbyggd i utopin eftersom mänskliga samhällen inte är vare sig homogena eller statiska. Olika intressen har olika mål och dessa mål kan inte alla uppnås samtidigt. Dystopin har visat att i förlängningen och i förverkligandet är mörker, tyranni och massmord utopins bärande element.
Mänskligheten behöver utopier lika mycket som den behöver böldpest eller ebola."
- Redigerat 2021-11-22 05:47 av [Göstage]
2024 #6 Oss dystopiker emellan. 😉
De som i god varnade för våldsutvecklingen i Sverige fick många epitet, varav "dystopiker" var ett av de mildare. Men när det gäller miljön är det uppenbarligen tillåtet att vara hur dystopisk som helst, och landet och omvärlden dammsugs på forskare (med eller utan citationstecken) som målar fan på väggen…🙄
Med detta inte sagt att det inte finns sådant kring miljö och klimat man kan känna oro inför, men precis allt är, eller går, knappast åt helvete.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-10-29 09:36 av Fornöga
#7 Ser förresten att SVT sänder ett program ikväll som heter "Din guide till jordens undergång". Det skulle mycket väl kunna vara Anders Lindberg som leder det.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-10-29 15:17 av Fornöga
#7 En typbesiktad dystopiker uttalar sig i en TV-spalt på kultursidan i GP om nämnda program:
"Säga vad man vill men själva programidén är äkta public service. Däremot är det en miss att en av frågeställningarna är ”hur stor är risken att klimatförändringarna leder till kollaps”. Kom igen SVT, det är inte en ovisshet utan ett faktum. Att ställa den jämte undringar som ”kan en asteroid krocka med jorden” reducerar ett reellt hot till ett hypotetiskt. Gör inte så."---
#8 Sveriges väg till Undergången!
En film om hur det lilla landet i norr fördärvade en hel värld.
#9 In the end, we’re all dead…
#10 Och våra domstolar köper svartsynen…🙄
#12 Har de dömt fel, utifrån de lagar vi har? Hoppas att det lyfts i så fall.
- Redigerat 2024-10-30 06:04 av kamera0710
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, när man tittar ut i världen, visst kan man undra om man oroar sig i onödan. Exempelvis om vem som kommer att ha tillgång till USA:s kärnvapenkoder från och med nästa år.
Och om man vänder sig till det stadshus där jag jobbar frågar man sig ibland samma sak, med tanke på de som av olika orsaker fått sluta. Eller när politiker i huset håller en käck fasad om vikten av nolltolerans mot droger, ända tills de får byxorna nerdragna och de avslöjas med att odla knark i det egna hemmet. Bra sammanfattat i detta revyinslag.
Men, som rubriken frågar sig, kanske är det mig det är fel på?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/anstalld-avskedad-ska-ha-lurat-kommunen-pa-miljonbelopp
#14 Joe Biden har dem just nu 🫣
- Redigerat 2024-10-30 05:48 av [Hayabusa-0001]
#15 Ni på vänstersidan har väl alltid varit positiva till att röka brass? 😂
#17 Kanske det. Själv har jag aldrig provat ens vanliga cigaretter (annat än via passiv rökning) och inte heller varit onykter. Det sistnämnda går kanske på tvärs mot svensk alkoholkultur. Men det var uppskattat i kompiskretsen, att jag gärna körde när vi var ute på helgnöjen.
- Redigerat 2024-10-30 06:03 av kamera0710
Oss dystopiker emellan.
"Kraftiga regn har lett till översvämningar och förstörelse från Málagaprovinsen i söder till Valencia i öster. Flera vägar har stängts på grund av ovädret. I Andalusien har också ett höghastighetståg med nästan 300 personer ombord spårat ur, varpå tågen mellan Valencia och Madrid ställts in. Ingen skadades vid urspårningen, enligt spanska medier.
Ovädren har också lett till att flera personer saknas. I kommunen Letur letar räddningstjänsten efter 'tre eller fyra personer'."
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kraftiga-oversvamningar-flera-saknas-i-spanien/
#19 Där har du en anledning till att kedja fast dig i Södertälje stadshus.
Svensk alkoholkultur är ett argument för att röka brass.
Vänsterretorik.
#13 Förhoppningsvis överklagas domslutet till en högre instans, det låter inte särskilt troligt att en tingsrätt kan fastställa att det föreligger ett klimatnödläge. Ett helt annat beslut från samma demonstration gjordes i tingsrätten för ett år sedan. "Ett tydligt exempel på när personliga värderingar trumfar gällande rätt", tyckte en universitetslektor i rättsvetenskap då, och det samma kan nog sägas den här gången.
#22 Rimligt.
#7 Ser att Henrik Jönsson i en gästledare i GP idag är inne på liknande tankegång.
"Invandringen hanterades länge utan hänsyn till konsekvenser i verkligheten. Idag hanteras miljöfrågan på ett liknande sätt av samma politiska krafter", lyder ingressen på ledaren.
"I dagens samhällsdebatt har svenskarnas utopistiska behov flyttats till klimatfrågan. Precis som i migrationsfrågan betraktas all problematisering av klimatfrågan nu som ett utslag av omoral och klimatförnekelse – med konsekvensen att dålig klimatpolitik inte ifrågasätts."---
#24 Ja, det är precis det som är ämnet.
Nu finns det sannolikt de som påpekar att ”Jönsson inte är naturvetare och därför inte är någon att lyssna på i klimatfrågor…”
Då missar man poängen.
#22 Två män från miljöorganisationen Återställ våtmarker som försökte stoppa segraren i Vasaloppet i vintras dömdes av tingsrätten till dagsböter, 2000 kronor var. Även de åberopade nödvärn på grund av klimatskäl, och där skriver rätten i sitt domslut att: "kraven på att det ska vara fråga om någorlunda konkreta och omedelbara möjligheter att bidra till skydd av klimatet” inte uppfylls i situationen, och att männen därmed inte har handlat i nöd." Frågan är då på vilket sätt den friade aktivisten i Stockholm genom sitt handlande bidrog till skydd av klimatet medan Moramännen inte gjorde det? Grundtips: personliga värderingar hos rättens lekmannaledamöter.
#19 Lite väderhistorik: "Yväderstisdagen" som inträffade 1850 med hundra dödsoffer, kanske fler, enbart i det värst drabbade området tyddes väl då av allmogen som ett spel av "makterna". Hade den skett nu hade den enligt samma försök att förstå setts som en klimatkatastrof orsakad av människan.
Granskning av Henrik Jönsson och hans "källor". Men den som vill får väl fortsätta att tro på honom.
"För all del, kritisera miljörörelsen - de har inte ensamrätt på sanningen. Men sluta hitta på och ljug!!!"
- Redigerat 2024-10-30 11:57 av kamera0710
#28 Länken till Youtube fungerar inte för mig, Youtube begär att jag måste logga in.
#28 Hittade med lite sökning fram till Maths Nilsson.
#29 Vet inte om det går bättre via hans hemsida, länkar dit. Det är mycket med det tekniska, jag vet.
https://mathsnilsson.se/2024/10/20/propagandakriget-i-miljons-namn/
#31 Nej, jag vet inte varför reaktionen blev som den blev.
På Nilssons hemsida fungerade Youtubeklippet som det ska.
Någon teknisk detalj här eller där, gissar jag.
Det är bra att Nilsson får komma till tals och ge sin syn på saken.
”Kreml ska alltså ha finansierat miljöorganisationer för att lobba för nedläggning av kärnkraft och på så sätt indirekt låsa in Europa i sitt fossilberoende från Ryssland. Om det är sant? Jag har ingen aning men skulle inte bli särskilt förvånad om det förekom (och för att alla frågar: jo, jag tycker det är dålig tajming att lägga ner fungerande kärnkraftverk när världen kämpar för att få ner CO2-utsläppen).”
M. Nilsson
”Nu kan jag inte franska men enligt Twitterinlägg säger han att Gazprom har finansierat olika miljöorganisationer som i sin tur har backat ministrar inom EU som jobbat för nedläggning av kärnkraft.
Men utöver hans uttalande har jag inte sett några direkta bevis. (Inte för att jag tvivlar på att det kan vara sant…”
M. Nilsson
#22 ff Inte utan sedvanlig kringbroderande sarkasm, men dock med viss klarsyn i sak, förklarar Oísin Cantwell i Aftonbladet att "det finns inte en chans att domen står sig i hovrätten".
"Rättens ordförande, den ende juristen bland domarna, försökte förklara för de tre nämndemännen att lagen näppeligen medger att åtalet ogillas.
Han fick en av dem med sig, men övriga två ville fria. Och då siffrorna blev 2–2 vann det för aktivisten förmånligaste alternativet.
Men det kommer hovrätten att rätta till. I nästa instans fälls mannen. Minns var ni läste det först.
Det var för övrigt en socialdemokrat och en vänsterpartist som gjorde tumme ner till åtalet. Medan den nämndeman som höll med juristdomaren är kristdemokrat.
Den som vill argumentera för att ideologisk tillhörighet inte var avgörande för utgången av målet kommer att ta på sig en inte alldeles tacksam uppgift."---
#36 Rimligt utfall.
#22 ff "Två nämndemän från Socialdemokraterna respektive Vänsterpartiet friade nyligen en klimataktivist på politiska grunder. Det är ett solklart brott mot rättsstatens principer", inleds en ledare i GP signerad Per-Ola Olsson.
Ledarens slutkläm: "Nu kommer mannen förvisso med största sannolikhet bli dömd i hovrätten, men det trollar inte bort skadan som redan skett med aktivistiska nämndemännen som urholkar rättssystemet från insidan. Lagen tillämpas uppenbarligen olika beroende på vem som dömer. Det är inte så en rättsstat ska fungera. I domstolen måste lagen stå över politiska åsikter – oavsett om de tillhör den åtalade eller nämndemännen."
- Redigerat 2024-10-30 21:23 av Fornöga
När jag hör antivaccin-flummaren Elsa Widding undrar jag också om det är mig det är fel på. När hon, i talarstolen i vår lagstiftande församling, frågar ett svenskt statsråd om när han ska utredas för mord. För att han förespråkar vaccin mot covid-19.
Jag är evigt tacksam att Tidö-samarbetet började efter att pandemin var över. Med tanke på att detta bara är ett av många exempel på hur det låtit från Sd, även om Widding inte längre är partimedlem.
#22 ff "Köerna till domstolarna är bedrövliga. De blir ännu längre när nämndemän friar klimataktivister med hänvisning till ”nöd”. Ändring är nödvändig," anför Expressens ledarsida.
"Men var lugn. Tingsrättsbeslut som tål att diskutera, och rena stolleprov som klimatdomen i Stockholm, kommer garanterat att få sin rättmätiga omprövning ändå."
#36 Cantwell uppmärksammade för övrigt nämndemannaaktivismen i dessa fall i en krönika i Aftonbladet redan för ett år sedan.