Debatt iFokus

Debatt

Etikettsamhället
Läst 1661 ggr
Emo
0

Fri uppfostran - för eller emot?

Barnen är vår framtid brukar det sägas. Hur vi fostrar dem avgör vilken framtid vi får.
Så här skriver Wikipedia om Spock och fri uppfostran.:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Spock

Vad är din åsikt?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MonicaLagerquist
7

Fri uppfostran till viss del.

Tyvärr så är vissa föräldrar tydligen inne på spåret fri från uppfostran.

Stolt ägare till tre La permer

Mooniq
7

Jag anser att vi borde vara mer uppfostrade båda unga och gamla i många fall. Vi lever i ett ego-samhälle - där JAG kommer först -funkar dåligt tycker jag. Många behöver förstå grunderna i ödmjukhet, respekt, tålamod och hur bra det är att vara hjälpsam. I trafiken  är nonchalansen ofta total, där både vuxna och ungdomar/barn har fokus i sin mobil och sen bara går rakt fram - de vet ju vart de ska hän, men att korsa gator, järnväg eller parkeringar utan att ens titta åt höger eller vänster gör mig både rädd och arg. Så fram för mer hyfs och låt mobilen ligga i fickan när fötterna rör sig framåt. 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Lussan20
3

Som gammal barnpedagog så tycker jag det inte är snällt att inte fostra och ge regler och normer till barn.

Små barn blir så frustrerade då de ska ta beslut de inte klarar av. Alla har väl sett hysteriska barn utanför affärer?

Det brukar räcka att inte ge efter första gången.

Men jag såg en mamma slå sitt lilla barn utanför apoteket, jag ropade -men hallå- två gånger. Hon hade mobilen i ena handen och slog med den andra. Den lilla ville ha sin napp.

Hela dagen var förstörd. Jag är synskadad och får akta mig för att ge mig in i alla getingbo som förr. Kärlek, trygghet, fasta regler, ger trygghet. …Mvh/WL🌺

Novachan
2

#3 Gjorde du en polisanmälan?

Caeli
2

Tror inte att det är bra för ett barn att själv få bestämma och vara den som allting kretsar runt. Då blir det en smärre chock att börja dagis/skola och upptäcka att så ser inte verkligheten ut…!

[Göstage]
6

Jag var inne i en nyöppnad butik häromdagen. En kvinna med ett barn i vagn och en  son i tioårsåldern stod vid bröddisken. Killen hittar en lucka i sparkvänligt höjd och börjar sparka på den, gång på gång.  Omgivningen  tittar på kvinnan i väntan på att hon skall reagera. Lugnt fortsätter hon att plocka bröd innan hon till sist säger i lugn ton till killen att "kan du vara snäll att sluta sparka på luckan när mamma ber dig?"

Kanske har killen några bokstavskombinationer som inte är synliga, men oavsett vilket borde det vara mammans ansvar att förhindra skadegörelse.

[Göstage]
2

#0  "Hur vi fostrar dem avgör vilken framtid vi får" - precis! Håkan Boström skriver på GP:s ledarsida om samhällets roll i uppfostran när föräldrarna misslyckats:

"Tydliga normer från samhällets sida har länge underskattats i Sverige. Staten kan sätta ned foten vid lagbrott. Normerna i vardagen kan bara upprätthållas av människor. De kan sällan administreras fram."--- 

https://www.gp.se/ledare/våldsbrotten-går-att-komma-tillrätta-med-1.21966942

Med tanke på att även samhället verkar misslyckas med sin del i uppfostran ser inte den framtid som väntar speciellt bra ut…

[Jimmy.L]
0

Skyll inte på föräldrarna. Det är svensk skola som har misslyckats med att skapa lika villkor och förhindra kriminalitet bland unga. Det menar friskolerektorn Helya Riazat, som tycker sig ha hittat den självklara lösningen.

https://www.mitti.se/ettsthlm/rektorn-skillnaden-ar-att-vi-tror-pa-barnen/reptjb!qVNAyQ7@J9MWXW2E7FWZ@A/

[Göstage]
1

Den svenska hederskulturen - ett faktum?

Konsumentvarning: Bitte Assarmos text kan innehålla spår av ironi.

Nu när det uppdagats att även Sverige har en utbredd hederskultur drar jag mig till minnes alla de gånger då jag själv utsatts för grovt hedersförtryck av mina föräldrar. Tidigare hade jag ingen aning om att jag verkligen var utsatt för hedersvåld, men nu vet jag bättre efter att Sara Paulsdotter Hellberg, från kvinnojouren i…
[Jimmy.L]
0

Igår på Skansen såg jag ett barn som härjade nästan fritt i bilbanan som var avstängd p.g.a renovering. Grabben tog sig under överdraget på bilarna och senare tog han av överdraget och började dra en av bilarna innan ena föräldern gick och hämtade han.