Svenskt MC-gäng griper in...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
MC-gäng, ja…vilka är de? Är de "Truly Swedish"? Nej, vi hörde av ett flygbolag att det inte finns något som är "truly Scandinavian" och möjligen gäller det även motorburen ungdom?
Hur som haver - personligen upplever jag att MC-gängen som HA & Bandidos syntes mer i förgången tid. Född och uppväxt i Skåne såg man dessa män i sina västar betydligt oftare än idag, åtminstone känns det så. Möjligen håller de en lägre profil numera? En bra grej med västarna var att "vi andra" direkt kunde se vilka de var. Kanske ingen man gav sig in i en het debatt med, en kväll på krogen.
Det finns MC-gäng och så finns det MC-gäng, vi ska inte generalisera och dra alla över en kam. Här ett gäng motorburna som hjälpte en yngre kille som blivit mobbad.
De kristna MC gängen med helt annan moral och som ser alla människor som likvärdiga är inte synliga i brottsstatistiken.
#1 Kan du utveckla det?
Många som idag febrilt söker "svenska gäng" att skylla kriminalitet på använder gärna MC-gängen som exempel på inhemsk brottslighet, vilket är dubbelfel. Dels för att gängen har rötterna i och fortfarande tillhör internationella syndikat, och dels för att de kriminella MC-gängen idag till stora delar har samma rekryteringsytor som annan gängkriminalitet. Välkända är till exempel kopplingarna mellan Bandidos och Bredängsgänget.
#0 Och som sagt, det finns MC-gäng och så finns det MC-gäng.
#3 Japp - klassisk relativisering.
Ja man kan inte generalisera, som synes. Vad det än gäller.
Inlägget om de som hjälpte mobbade barn är mycket gammalt och jag har arbetat med en av familjerna socialt! Jaja…
Säkert förklädda SD-nazister i MC-gängen med målet att ta över Sverige. 😂
Så dåliga i förståndet är dom ändå inte om man läser på.
#5 Nja, undantaget för generalisering är, väl, "vita, heterosexuella CIS-män födda i Sverige" :)
Nå, så gammalt var ju nu inte TV4-inslaget. Det är från 8/12-2017 (enligt YouTube)
#7 Inte men på Lika Villkor skriver man ju att SD vill införa dödsläger? 🤔
Jag minns inslaget och barnet är nu ca 35 år så det har nog visats om.
Men grabbar ni har väl läst om bombdåden och skjutningarna i Norrköping och Linköping? . Fega människor behöver gäng. Jag ska flytta till landet där lugnet råder, närheten till bomber har blivit för påtagligt.
#10 Japp och fakta om deras bakgrund.
Drygt hälften av dessa är utrikesfödda eller har föräldrar som båda är födda i ett annat land. Var tredje person som finns i Säpos och polisens register är född utomlands. Detta gäller såväl organiserad brottslighet som extremism.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tva-av-tre-kriminella-fodda-i-sverige
#10 Kolla in Steffo & Jenny - vill påstå att december 2017 stämmer.
Flytta till landet? Äh, det du känner är nog endast en upplevd oro snarare än konkret fakta.
Edit:
"Nyhetsmorgon i TV4 från 2017-12-08: Benjamin mobbades och misshandlades i skolan - så mycket att han helt tappade lusten av leva. Men han fick hjälp från oväntat håll - från en grupp vars gemensamma intressen är motorfordon och att hjälpa utsatta barn."
#10 Brukar du besöka Debatt iFokus så kan du knappast ha undgått att läsa att skjutningarna och bombdåden omnämns så långt det hinns med. Bombdåden i Linköping och skjutningarna i Östergötland är inget undantag.
Den omtalade Norrköpingsskjutningen är för övrigt ett rätt typiskt exempel på kopplingarna mellan MC-gängen och övriga gäng. Mannen som sköts kom via det kriminella gänget Black Cobra till MC-gänget No Surrender.
Ur Expressen i december:
"Mannen i 40-årsåldern är högt uppsatt inom mc-gänget No Surrender och nyss har han muckat ur fängelset. Nu ligger han på marken med mobilen i handen. Hans liv har kantats av brott sedan slutet av 1990-talet. De senaste tio åren har han varit en nyckelfigur i det våldsamma mc-krig som plågat Norrköping och Linköping. Den andre skjutne mannen tillhör också No Surrender, enligt gänget själva. Han avlider senare samma natt på sjukhus.
Han var 14 år när han och hans familj kom till Sverige från Iran på 90-talet. Han gick ut grundskolan och läste senare in delar av gymnasiet på komvux. Kring millennieskiftet – och sin 20-årsdag – inledde han vad som skulle bli en livslång kriminell bana."---
https://www.expressen.se/nyheter/krim/mordade-mc-ledarens-liv-valdet-och-straffen/
Nej jag flyttar för fridens skull, mm. Har man djur och älskar friluftsliv så passar gröna ängar bättre. Där flyger all negativism sin kos. Jag älskar djur, människor och natur. Där finns det jag söker.
Men först ska jag gå på Naziutställningen om medlöpare i Norrköping.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#12 Lustigt att alltid dom med goda åsikter vill bo så långt från det samhälle dom vill skapa.
Dom älskar invandring men sen vill dom inte veta av dom.
Du vill missuppfatta allt, man har inte kor i stan , eller dricker du inte mjölk?
Det känns som du sitter här hela dagarna och har det svårt på många sätt. Hoppas du hittar lite frid. Gå ut i solen, den värmer idag, se dig omkring på mångfalden, se med öppna ögon , inget är enbart svart eller vitt. Jag arbetade i många år på OBS klinikerna som specialpedagog, de barnen kom från alla samhällsklasser.
Men som pedagog ger man aldrig upp hoppet även om de blev mördare senare i livet. Vi kämpade på och gav varje barn möjligheter att ändra synsätt. Det var på skinnhuvudenas tid. Gammal är äldst vet du. Nu är jag 72 år och sett vad hat gör med människor.
- "Hej, vad ska du göra i helgen?"
- "Oh, jag ska gå på Nazi-utställning"
- "Nä, men va´ fan…inte trodde jag att du var nazist 😮"
Jag har upplevt upplopp, sätt döda människor, bränder och rån allt i förorten där du inte vågar bo.
Sätt fina grannar flytta tack vare invandrare som trakasserar så snacka inte om erfarenhet där slår jag dig 10 gånger om.
Det tar 10 min att gå till skogen här så våga inte ljuga att det inte är nära till naturen säg som det är du vill inte bo i ett invandrartätt område.
Jag gör mer saker på en månad än säkert alla på lika villkor gör på ett år.
#17 Ett museum är mäktigt, jag har besökt 5 i år.
#19 Absolut. När det gäller utställningen i Norrköping (jag har själv inte varit där) så finns det idag så mycket att berätta om Sveriges förhållningssätt/agerande under 30- & 40-talet, samt åren därefter. Men, här på Debatt iFokus finns en hel tråd om ämnet:
https://debatt.ifokus.se/discussions/5bea9355ce12c4495d000400-en-svensk-tiger
#20 Säkert en detalj dom glömmer nämna.
Ska förresten på museum i morgon mitt 6 för i år, inte dåligt för en som någon påstår inte är ute.
#21 Den nyligen visade filmen om Birgitta von Otters far kunde påvisa att Sverige under kriget sannerligen spelade med korten under bordet. Vilka partier satt i ansvarsställning under den tidsperioden..?
#22 SD? Får jag rätt eller behöver jag läsa på.
Wonnalesan det är möjligt att det har funnits ett kristet MC-gäng förut som hjälpt barn. Den här gruppen/organisationen heter DACA (drivers against childabuse) och startades 2015 och hjälper utsatta barn. Och jag hittar inget om att dom ska vara kristna.
Dom blev utsedda till årets medmänniskor på galan för svenska hjältar 2017.
Här är deras egna hemsida. Länken är till vad organisationen handlar om.
Sen två länkar till aftonbladet. Första är från dec 2017 (uppdaterad jan 2018) där det står att dom då hittills hade hjälpt 300 utsatta barn. Idag borde det vara ännu fler. Filmen som är överst i artikeln visar i början historien som gjorde att dom blev valda. Det är bara början sen är det uppträdande av en artist.
Andra länken är artikeln från 2017 (uppdaterad jan 2020) om just den grabb som nominerade dom till priset.
I båda artiklarna om man tittar längst ner så finns en liten faktaruta om dom om man inte vill läsa på deras sida. Där och då (2017) hade dom 60-talet aktiva idag enligt deras sida så är dom runt 100 st.
Så det MC-gäng du kommer ihåg är nog inte samma som dom här.
.