"Använd inte nazismen som slagträ mot SD"
Tråden låst 230802, här är plats för fortsatt diskussion.
Replik från Dick Erixon om Sverigedemokraternas historia
Aftonbladet Debatt:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/4qJJxE/anvand-inte-nazismen-som-slagtra-mot-sd
_"Enskilda kan aldrig göras till symboler för partiet som helhet. Alla partier har i sina led drabbats av olika sorters extremister under sin historia. Såväl Moderaterna som Centerpartiet har haft riksdagsledamöter med nazistiskt förflutet. Socialdemokraterna har haft en företrädare som grundande det fascistiska Riksförbundet ”Det nya Sverige"."
_
och
_"Att i nutid ljuga, förvränga och urskillningslöst använda nazismens förbrytelser som ett dagspolitiskt slagträ mot demokratiska åsikter som man inte gillar, är inget annat än att demonstrera bristande respekt mot nazismens offer."
_
hoppas jag iaf några bemödar sig med att läsa och begrunda. 😕
Debattartikeln som Dick replikerar kan läsas här:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/BREwvl/sd-forsoker-andra-sin-egen-historia
// Harley
- Redigerat 2023-08-02 08:28 av Fornöga
Kloka ord.
bara för att SD vågar stå upp och faktiskt säga att vi måste få ordning på Invandringspolitiken, så skall de beskyllas för Nazister,rasister och fascister. De är främlingsfientliga och kvinnan har ingen rätt i samhället.
Om detta skulle stämma, hur kommer det sig då att både invandrare och kvinnor röstar på dem överhuvudtaget.
Nazisterna intog Norge, där jag är född och uppvuxen, och även ön där min far växte upp. 2 av mina farbröder blev nedskjutna av ss soldater, mitt för ögonen på pappa (som då var 6 år), syskonen och mina farföräldrar.
Jag jobbar med flera utländska både läkare, sköterskor och undersköterskor, många är muslimer, jag har inga problem överhuvudtaget med någon utav dem, De är tvärt om riktigt bra på sitt jobb. Betydligt bättre än vissa svenskar tom.
vad jag vet, så är fascister människor som vill styra samhället och ha full koll på vad alla människor gör ?
Jag skulle nog hellre vilja påstå att vissa muslimer är fascister. Kvinnan har ingen talan, hon kan och får skjutas om hon är "olydig". Hur kan då de som säger att de vill Sveriges bästa, och sedan rösta på de partier som anser att vi skall ha nära nog fri invandring ? Jag förstår inte riktigt.
Ett annat ord för fascist är också manschauvinist, vad vill ni kalla "rättrogna" muslimska män med tanke på hur de styr sina kvinnor och barn ?
#2 Om detta skulle stämma, hur kommer det sig då att både invandrare och kvinnor röstar på dem överhuvudtaget.
Den frågan ställde jag inne på Multikultur.
https://multikulturellt.ifokus.se/discussions/5e5111da8e0e741787033e09-en-nyfiken-fraga
Delta gärna om ni har något ni vill tillägga, även om det främst var SD-motståndarnas syn på det hela jag var ute efter, men försök att hålla er till frågeställningen och håll en god ton.
(Det påminner jag mig själv om var gång jag skrivit i tråden. Aaandas… 😓)
// Harley
Sossarna har vevat igång den gamla repiga skivan igen...
- Redigerat 2021-02-04 08:15 av [Göstage]
#4: Våra vänner på vänstersidan ser Hitler överallt, kan ju vara en förklaring till dom tror på det övernaturliga. Sluta röka på, knark skadar skallen 😁
Sverigedemokraterna har tagit sitt ansvar under pandemin och får betala ett högt pris för det i opinionsmätningarna.
"Tacken" för det är att de försvunnit i debatten, att sossarna ökar brunsmetandet och att Aftonbladet skriver att partiets strategi är att "bråka och stoja". Dags att kliva in i ringen nu, SD- motståndaren har börjat veva redan i omklädningsrummet.
Christian Abrahamsson, fil.dr. i kulturgeografi och kulturskribent, skriver på Kvartal om boken "Det svenska missnöjet"(Atlas 2021) av Johanna Lindell och Lisa Pelling. Boken är resultatet av en studie som Lindell och Pelling utförde åt den fackföreningsnära tankesmedjan Arena, och skall väl utmynna i någon förklaring till vad som krattat gången för SD. Abrahamsson:
"Sverigedemokraternas inträde i riksdagen efter valet 2010 är med stor sannolikhet en händelse som framtida forskare kommer att analysera, likaså kommer de att debattera vilka förändringar detta relativt nya riksdagsparti givit upphov till. Retoriken har i offentligheten nått sällan skådade nivåer, det har inte varit ovanligt att debattörer har frammanat bilden av Weimarrepublikens fall och det nazistiska maktövertagandet.
"Vad som ofta saknats i den offentliga debatten är ett uppriktigt intresse att förstå hur människor vars åsikter man, enligt rådande hegemoni, bör fördöma ser på sina liv."---
"De människor som Lindell och Pelling talar med är missnöjda med utvecklingen på en rad olika områden. Invandring är det ämne som oftast kom upp i intervjuerna. Det kan, menar författarna, förklaras med att det är en fråga som varit bland de mest omdiskuterade de senaste åren. De skriver dock att det inte nödvändigtvis innebär att man projicerar missnöje med andra saker på invandringen.
En respondent svarar: ”Förr var jag ju aktiv i MP, då var ju miljöfrågor det viktigaste för mig. Sedan kom det här problemet med invandringspolitiken och då har det blivit det viktigaste för mig. För människor som känner att deras absoluta säkerhet är hotad, de klarar inte av att tänka på miljön […] det läggs mycket fokus på miljöfrågan när det borde vara tvärtom, allt borde handla om att fokusera på trygghetsfrågorna, säger hon.”
Flera av de intervjuade klagar över att det inte är möjligt att diskutera vardagsproblem som till exempel vad det innebär att den lokala skolan plötsligt fylls på med elever som inte har svenska som modersmål utan att anklagas för att vara rasist."---
- Redigerat 2021-05-16 07:52 av [Göstage]
Till och med på Aftonbladet kultur kan man hitta glimtar av klarsyn. Som i en bokrecension av Sven Anders Johansson.
"Vill man till exempel förstå varför Sverigedemokraterna har 19 procent av väljarsympatierna kan man inte bortse ifrån ökningen av andelen utrikes födda från 4 procent 1960 (300 000 personer) till 20 procent 2020 (2 miljoner). SD må ha rötter i nynazismen, men det är knappast därför de har vuxit sig starka.
Ändå hamras släktskapet mellan dagens invandringsmotstånd och 1930-talets antisemitism hela tiden in. Rasism då, rasism idag. Fascism då, fascism idag. Ondska! Etiketterna återanvänds gång på gång, analysen uteblir. Som om verkligheten var ovidkommande."---
"Men säga vad man vill om SD och deras inskränkthet, det är inte de som har skapat dagens samhälle. Det är Alliansen, Miljöpartiet och Socialdemokraterna."
"I efterordet talar Weiß om att det finns ”en nationell fantasm om ett ’stort utbyte’ av etniska grupper” i dagens Europa. Men tittar man på hemtjänsten, Foodorabuden, eller platser som Hjällbo och Rinkeby så uppstår frågan på vilket sätt det skulle vara en illusion eller ”fantasm”. "
Jörgen Huitfeldt på Kvartal om hur budbärarna blir till offer när de förmedlar obekväma sanningar:
"Gång på gång larmar människor i samhällets yttersta kapillärer om vad som är på väg att hända. Ändå detta mönster av relativisering och överslätande. Jag är övertygad om att de allra flesta tänkande människor uppfattar denna oönskade samhällsomvandling och hur fort den går. Jag tror också att de ser att åtgärderna som vidtas för att möta den är både senfärdiga och otillräckliga. Men för många tycks det ändå vara mer bekvämt att förtränga insikten och istället ge sig på budbärarna med full kraft.
Den häxbrygd som länge har förgiftat det svenska offentliga samtalet har flera ingredienser: En till stora delar havererad migrationspolitik där några riktiga konsekvensanalyser aldrig har gjorts, en galopperande etnisk segregation, en alarmerande brottsutveckling och ett parti – Sverigedemokraterna – vars tvivelaktiga ursprung har gjort det till en folksport för alla som har en officiell position att bevaka att förneka och motarbeta allt partiet säger – oavsett vad man själv egentligen tycker om det."---
Hur kommer det sig då att det är så otroligt viktigt för vänsteraktivister att försöka utmåla Ekström till något han inte var? Det beror på att Ekström otvivelaktigt var nazist. Och man vill med hjälp av honom stämpla hela partiet.
Om man skall dömma SD för att Gustav Ekström eventuellt var aktiv inom nasismen, då skall man väl även dömma de övriga partierna för vad en medlem har hållit på med.
I det fallet skall väl Vänstern hålla igen truten, det var väl V som hade samröre med en känd terroristgrupp om jag inte missminner mig.
Dessvärre verkar vänsterns brunmålningskampanjer ha lönat sig. Kanske blir det svårare för dem att driva den retoriken efter avslöjandena om civilministern?
- Redigerat 2021-12-08 07:21 av [Göstage]
Varför är SD värre än IS i sossarnas ögon? Svaret finns hos sossarna själva- Jens Ganman förklarar.
#13: Så bra skrivet av han.
Ann Charlott Altstadt på Fokus ser den åsiktskorridor som Maria Sveland med flera febrilt snickrat på och försökt bevara börja spricka i sömmarna.
"Åsiktskorridoren består, men luft och ljus har släppts in när väggarna delvis rasat. Där flertalet upplever en ökad öppenhet att ventilera svåra samhällsproblem ser Sveland istället en brun avgrund."---
"Och det finns i dagens Sverige inga politiska partier med inflytande som är emot den liberala demokratin. Om man anser att SD i dagsläget utgör ett hot så bör man också vara intellektuellt hederlig och ge bevis på hur och vilket vis.
Det kan tyckas som om Sveland segrat och brunkletandet har lyckats. I valrörelsen kommer vi ju bli tvungna att rösta om ”fascismen” (SD) om de gamla jökenpartierna får bestämma dagordningen. Men det svala mottagandet av Svelands senaste text kan tyda på att det radikalfeministiska kriget är på nedgång då wokevänstern passerat zenit."---
" Och när det stora statsbärande partiet med gott självförtroende så att säga blivit brunt när det gäller invandring samt lag och ordning, så faller åsiktspolisen Svelands politiska projekt. Ja, för det går inte att koppla ihop Magdalena Andersson med Breivik."---
Luay Mohageb, en av initiativtagarna till "Stockholm mot hat" skriver på Expressen debatt:
"Nu har det gått mer än ett decennium av denna strategi. Av att smutskasta, förlöjliga och utesluta allt ifrån SD:s partiledare ner till deras anhängare på landsbygden. Och eftersom många SD-motståndare känner beröringsskräck, så skulle en Sverigedemokrat blockeras från samtal om denne uppmanade till debatt. Så belysandet av varför man inte ska rösta på SD, går bara runt i en cirkel bestående av likasinnade som peppar varandra i hur mycket man hatar SD och hur sjukt det är att ”nazister” får så mycket politiskt inflytande.
Det är sällan jag sett civiliserade motargument om de sakfrågorna som SD lyfter fram, och försök att förstå varför en sån stor del av befolkningen röstar på partiet. Även nu efter valet, så delas klipp på sverigedemokraters firande med alarmistiska budskap om att ”Sveriges samtid är officiellt en dystopi” och att svarta och bruna i Sverige ska förbereda sig på våld från högerextrema krafter.
Så min fråga är, när är det dags att åsidosätta känslomässiga utspel och smutskastning, och på ett intellektuellt plan bemöta sakfrågorna? När ska det på riktigt bjudas in till samtal?"---
Ja, dags att byta stift röda laget- skivan börjar bli repad!
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-09-14 08:06 av Fornöga
#16 Det var en taktik som inte lyckades.
#16: Sannerligen.
// Harley
#15: Ett sanningens ord: "Om man anser att SD i dagsläget utgör ett hot så bör man också vara intellektuellt hederlig och ge bevis på hur och vilket vis."
#16: Mycket bra skrivet! Ska nu äntligen de hatiska rödgröna partierna slänga ifrån sig brunfärgspenslarna och börja prata sakfrågor, verkligen på tiden!
Och de bör absolut be om ursäkt till alla som de har kränkt.
Den socialdemokratiske debattören Widar Andersson konstaterar på Folkbladet att brunmålningarna och socialdemokratins "sossigt självförhärligande översittarfasoner" som gavs exempel på i valrörelsen kan ha bidragit till regeringsskiftet.
"Socialdemokraterna och flera vänsterpartier, mäktiga opinionsbildare som DN: s och Aftonbladets ledarsidor och betydande influencers av olika slag (har) gjort allt vad de kunnat för att överdrivet och med von oben attityder ladda SD: s varumärke med nazism och fascism."---
Dan Korn i Bulletin om frasradikalernas nazistämpling av SD:
"Man behöver inte hålla med om Sverigedemokraternas ideologi för att vara ärlig nog att erkänna att det inte är fråga om nazism. Man är inte nazist för att man vill se ett maktskifte i Sverige, för att man inte är socialdemokrat eller för att man har en annan uppfattning än vänsterns om hur invandringspolitiken ska se ut. De som gång på gång de senaste dagarna hävdat sådant borde skämmas. Särskilt mycket borde de skämmas inför de få överlevande från verklig nazisms fasor som fortfarande lever. Särskilt borde de också skämmas när de påstår att det blågula blocket skulle vara putinister. Just Vladimir Putin gör ju exakt samma sak, trivialiserar den verkliga nazismen genom att kalla ukrainare för nazister."---
I nuläget ej betallåst artikel.
- Redigerat 2022-09-18 09:43 av Fornöga
Visst kan man tycka det är fel att alltid ta upp kopplingen till nazistiska och högerextremistiska idéer när man pratar om SD men problemet är att de hela tiden straffar ut sig själva.
Att som enda svenska representanter inte ställa sig bakom en rapport som visar på hur Ungern inte respekterar demokratiska regler för EU-medlemsskap är väl ett direkt bevis för att det fortfarande finns ett och annat att diskutera om SDs politik.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q7mj9R/karlsbo-l-rasar-mot-sd-efter-rostning-i-eu-om-ungern
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-09-18 09:55 av Pyttelite
#22 Ja, det finns förvisso ett och annat att diskutera om SD:s politik såväl om andras, men att man gick emot övriga svenska EU-partier i frågan om Ungern och demokratin gör dem inte till nazister. Givetvis visste man att den tolkningen skulle göras redan när man lade sina röster.
Sverigedemokraterna motiverar sitt ställningstagande med att betänkandet brister i objektivitet. Partiet vill ju öka respekten för medlemmarnas olikheter och värna om medlemsstaters självbestämmande genom att återföra makt till medlemsstaterna, och upplever de att det finns överstatliga drag i förutsättningarna för omröstningen så var nog deras val en naturlig följd av det.
I Karlsbos fall kanske hennes utspel är en inlaga i det maktspel som försiggår i hennes eget parti.
- Redigerat 2022-09-18 10:17 av Fornöga
#23: Det handlar om en rapport där det är tydligt att man inte följer medlemskraven.
Om SD tycker att rapporten är subjektiv så får man deklarera varför alla tecken tyder på att Ungern går åt fel håll och att SD sympatiserar med en politik som lyfter fram odemokratiska länder från forna östblocket.
#24 Den diskussionen tror jag inte det finns underlag för att föra i detta forum, SD lär knappast göra någon sådan deklaration här. Dessutom är frågan inte heller relaterad till trådämnet.
Som det sägs i TS: "Att i nutid ljuga, förvränga och urskillningslöst använda nazismens förbrytelser som ett dagspolitiskt slagträ mot demokratiska åsikter som man inte gillar, är inget annat än att demonstrera bristande respekt mot nazismens offer", något som även tidigare rabbinen Dan Korn framhåller i #21.
- Redigerat 2022-09-18 10:32 av Fornöga
#25: Jo det är relaterat till trådämnet då SD utmärker sig att föra högerextrimistiska åsikter.
Så länge man fortsätter med det får man tåla att bli påmind om sitt förflutna.
Edit: Observera att det i längden handlar om ekonomi - att EUs medlemsländer inte respekterar grundkravet för medlemsskap och därför inte bör få del av EU-pengar.
Detta röstar alltså SD emot. De tycker att det inte spelar någon roll om man uppfyller kraven man ska få pengarna ändå.
Lite bakvänt resonerat med tanke på SDs upprördhet om att man alldeles för enkelt får bidrag i Sverige.
Pengarna som fördelas inom EU är ju inte några andra pengar än medlemmarnas.
- Redigerat 2022-09-18 10:41 av Pyttelite
De partier som har haft störst intresse av att nazistämpla SD har som påpekats på annat håll nog ett och annat att göra upp med i sin egen historia.
- Redigerat 2022-09-18 10:43 av Fornöga
#27: Skillnaden med dessa partier är att de tagit avstånd och iallafall inte i nutid visar tecken på sympatier.
Så är det inte med SD mitt exempel ovan är bara ett i raden.
Anledningen till att SD får många väljares röster har inget med nazism att göra. Det är inget kriterium.
Vad som händer och sker i Ungern har inte heller haft någon inverkan.
- Redigerat 2022-09-18 10:58 av [Hayabusa-0001]
Skillnaden mot dessa partier är att SD inte förnekar sin historia och ständigt strävar att göra upp med den. De fina partierna låtsas som det regnar vad gäller de mörka kapitlen i sin historia.
#30: Det är inte sant.
Den parlamentariska processen är ett bevis för detta.
Alla partier som har ngn historia har gjort felaktiga uttalanden och stått på fel sida under historiens lopp.
Samtliga partier oavsett färg har lik i lasten men det är skillnad på att agera i veckans EU-omröstning än att stå fast vid att homosexualitet är en sjukdom som skedde på 40-talet (1944).
För SD handlar det inte om en solkig historia - det handlar om en nedsvärtad nutid.
- Redigerat 2022-09-18 11:12 av Pyttelite
#30 Stämmer. Det var inte länge sedan representanter för V visade stöd för PKK.
Och hur var det nu med Hamas?
#31 Nu har du framfört din åsikt. Du får förlåta om jag anser att åsikterna från Korn med flera väger tyngre. Därmed avslutar jag den delen av debatten med dig för min del.
”Det finns uppenbarligen fortfarande en stark sovjetromantik inom Vänsterpartiet…”
https://www.expressen.se/debatt/varfor-normaliserar-v-sovjetiska-symboler/
#33: Jättebra att man tar på sig skygglappar och bara lyssnar på de som har en åsikt som passar en själv och inte ser till fakta.
Och brunsmetningen inför valet från de rödgrönas sida - hjälpte den?
Nej. Kanske för att svenska folket inte vill tystas och anser att de kan tänka själva.
Nazismen som slagträ mot SD har inte funkat, det är fakta.
#36: Hur tänker du i EU-fallet då när SD röstar för länder som bryter mot grundregler för medlemsskap - kan vi inte tänka själva då?
- Redigerat 2022-09-18 11:23 av Pyttelite
#37: Problemet är att de som röstat på SD inte förstått vad de röstar på.
Vad som händer och sker Ungern har inte påverkat Sveriges väljare. Fakta.
#40: Jo det påverkar det svenska folket på det viset att EUs gemensamma pengar alltså även Sveriges går till länder som inte uppfyller medlemskapet.
Din kommentar är ytterst naiv.
#39 Må hända, men det är ju inget som du kan göra något åt med dina resonemang.
Det är exakt det som är antidemokrati.
#41 Men inte hur de röstade i valet.
Vill man veta vad våra skattepengar går till så rekommenderar jag att lyssna på t ex Josefine Utas.
#43: Det var väl inte trådens ämne heller - tråden handlade om varför man kopplar ihop SD med nazism och högerextremism när alla etablerade partier har lik i lasten.
Svaret är att det beror på att SD för en högerextremistisk politik i dag.
För att exemplifiera det hänvisade jag till veckans händelse i EU-parlamentet.
Man kan oxå tolka det att SDs representanter överhuvudtaget inte är pålästa och röstar som de politiska vildar de är åtminstone Lundgren.
#45 I frågan om utfall har det inte haft någon betydelse i valet.
- Redigerat 2022-09-18 11:38 av [Hayabusa-0001]
#39: Nu kan jag bara svara för mig själv, men jag vet vad jag har röstat på. Jag har röstat på att det kanske finns en möjlighet att Sverige blir det trygga land det en gång var.
Jag vet inte om en Alliansregering kan lösa problemen, men de kan åtminstone få en chans att försöka . De röd/gröna har haft 8 år på sig , men de har misslyckats med det. Dags för andra att få en ärlig chans.
"Om det är någon som mansplainar antisemitism för ”landets judar” är det alla som berättar för mig vad jag ska känna inför Sverigedemokraterna", skriver Naomi Abramowicz i en krönika i Expressen.
- Redigerat 2022-09-23 07:51 av Fornöga
Christian Abrahamsson fil.dr. i kulturgeografi och kulturskribent, skriver på Kvartal att de ständiga parallellerna till 1930-talet gör oss historielösa.
"Ett av de största problemen med att ständigt hänvisa till ”Tyskland 1933” är att vi riskerar att distansera oss från det som är en moralisk skyldighet att komma ihåg. Vi löper även risken att missbedöma en specifik politisk situations allvar om vi ständigt gör en och samma historiska jämförelse. Sverigedemokraternas rötter är odiskutabla, men att ständigt tala om att vi står inför ett nazistiskt maktövertagande leder inte bara tanken fel, utan innebär även ett aktivt missbruk av historien.
Om vi idag talar om Sverige som på väg att bli nazistiskt eller fascistiskt – vilka ord ska vi då använda om Putins Ryssland?"
#49 Har vänsterns taktiska utpekande av påstådda fascister och nazister övergått i en religiös väckelse med likheter i fordom åberopande av skrämselikonen Satan? Ivar Arpi ställer frågan i DN och citeras i Samtiden.
- Redigerat 2022-10-07 10:28 av Fornöga
Ivar Arpi håller från eget utrymme på nätet en skarp vidräkning med några av de ivrigaste brunmålarna och fascismsmetarna.
"Skribenter som Henrik Arnstad, Mikael Nilsson och Hynek Pallas hävdar att SD befinner sig på samma inslagna väg som en gång nazisterna gjorde. Det är därför man alltid varnar för det tyska 1930-talets återkomst. Att omständigheterna är annorlunda, att ideologin är en annan, att sakpolitiken är annorlunda, att man är för snarare än emot demokrati, att det saknas en paramilitär organisation – allt detta är oväsentligt när man tror sig ha identifierat kärnan. Den sanna naturen. Essensen. Låt vara att denna essens inte alltid återfinns i partiprogram, dokument eller tal, eller i den synliga världen, utan snarare är något bortom som kan anas av vissa särskilt skarpögda. (Egen länk.) Det kanske inte går som en anka, det kanske inte ser inte som en anka, men det är ändå en anka. Och alla som säger något annat är förmodligen också ankor.
En krets skribenter, bland annat just Hynek Pallas, Mikael Nilsson och Leonidas Aretakis, har gjort klart att de anser att skillnaderna mellan högerpopulism och fascism är irrelevanta, och låter veta att alla som gör sådana åtskillnader kommer att anklagas för att vara fascister själva. Givetvis är man medveten om vilken oerhört stark, negativ laddning ord som fascist, nazist och rasist har (med rätta). Att så lättvindigt, helt utan vetenskaplig stringens och precision, kleta ned folk är ett högt spel. Vår demokrati är beroende av samtal mellan meningsmotståndare, av att vi trots olikheter förmår hålla en rationell diskurs där vi bemöter varandra i sak. Vad denna krets försöker göra är något annat. De vill flytta spelplanen så att åsikter de ogillar inte längre anses acceptabla. När etiketter som fascist på detta sätt främst blir vapen att användas mot meningsmotståndare, i synnerhet dem man ogillar mest, förminskar man inte bara den historiska fascismens härjningar, man försvagar dessutom demokratin."---
- Redigerat 2022-10-11 09:55 av Fornöga
#51: Jag håller med i sak om det inte vore så att många SDare faktiskt hyllar nazism och har bruna eller svarta rötter i efterkrigstidens nynazisistisla rörelser.
Det var inte för inte vår allas Rebecka pratade om segerhelg - glöm inte det.
- Redigerat 2023-03-23 09:57 av Pyttelite
#39: Jag är övertygad om att de flesta som röstat på sd gjorde det helt på de klara med vad det innebär.
Folk blir inte plötsligt idioter för att dom röstar på ett oarti som sticker ut och lovar förändring i vårt fallande land.
Du röstade väl också på dom. Är säker på att du talat om det.
#53: Jag är inte lika övertygad som du.
Jag blev mycket överraskad av att unga människor som inte haft något egentligt samröre med den gamla nazismen verkar för de nynazistiska idealen.
Jag är verkligen orolig och kunde inte drömma om att SD var en sådan sunkig samling som hyllar nynazism.
#54: att ungdomar röstade höger tycker jag visar att dom tänker själv och ser vad som hänt i landet vid olika styren.
Dom är framtiden så dom röstar troligtvis mer genom tänkt än alla äldre som röstat på samma parti hela livet. Dom röstar för hur deras framtid ska få chans att se ut. DOM HAR UPPLEVT HUR DET ÄR ATT BLI UTPRESSAD AV ELEVER PÅ SKOLAN . Upplevt rån med knivhot på skolgården. Upplevt kulturshock nära inpå.Hört sina kvinnliga skolkamrater kallas diverse hemskheter när dom gått i kortkort och linne. Dom har upplevt skolornas förfall, hur elever tar över och lärarna inte ens kan fösa ut störande elever utan att bli anmälda. Lärarna behandlas som skit.dom ser hur sjukvården ser ut.hur det inte finns resurser nog till räddningstjänst och polis.sett hur det går till i domstolar. Det är inte alls konstigt att ungt blod absolut inte vill ha det som orsakat allt utan vill ha något helt annat.
Sen är det ju så att dom inte blir nazister för att dom röstar på SD.
Att vi hamnat var vi är beror på vänstersidan, det är dom som lett oss hit. Dom som FÅTT folk att börja rösta på partier som SD.
För mig är det en stor gåta hur vänstern fortfarande får så mycket röster. Att rösta på det som inte fungerat det senaste decenniet och fortsätta tro på förändring via dom? Det känns inte alls genomtänkt eller demokratiskt.
Vänstern har samröre med terrorister, Miljöpartiethar sett till att svenskarna inte har råd att leva och Sossarna fjäskar för Erdogan. Inte konstigt att det blev regeringsskifte.
- Redigerat 2023-03-24 10:13 av Draken