Starka känslor när judar stöder SD: ”Förräderi”
Tråden låst 230802, här är plats för fortsatt diskussion.
När Israels nye ambassadör i Stockholm nyligen gick ut och brännmärkte Sverigedemokraterna ledde det till en het diskussion bland svenska judar.
Å ena sidan: ett parti med rötter i nazismen som fått Förintelseöverlevande att varna för att ge dem inflytande.
Å andra sidan: ett Israelvänligt parti som lyfter ”den nya antisemitismen” och värnar om judars säkerhet i Sverige.
– Vi får inte låta oss luras, säger Lena Posner-Körösi, ordförande i Judiska församlingen i Stockholm.
Malmöbon Ilana Edner håller inte med:
– Det finns väl ingen jude som har flyttat från Sverige på grund av SD?
Strax före jul, i ett slutet rum i riksdagshuset, möttes ett antal judar och företrädare för SD – för att ”lära känna varandra bättre”.
– Jag känner många judar som röstar på SD, men det är väldigt få som pratar öppet om det.
76-årige Stefan Ritter var en av dem som bjöds in.
– Från början var alla emot SD, det var jag också en gång i världen men i dag röstar jag på SD utan betänkligheter, även om jag inte håller med dem om allt, som att det vill förbjuda omskärelse av pojkar och är emot import av kosherslaktat kött.
– Många verkar glömma att det var ett annat svenskt parti som hjälpte tyskarna under kriget… som inte stod emot nazisterna. Vi ska inte försköna historien. Historien som sossarna har både under andra världskriget och i nutid, och som de aldrig gjort upp med, säger Ilana Edner.
”Jag röstar på SD av en anledning: det finns inga andra partier att rösta på. Det är deras misslyckande i migrationsfrågan, samt övrig för hela Sverige misslyckad politik, som har drivit väljare mot och skapat SD. Jag tycker dessutom att de övriga partierna stimulerar judehat med sin politik.
- Redigerat 2023-08-02 08:31 av Fornöga
Det är en skymf mot judar när judar, och inte minst icke-judar, förnekar människor av judisk börd att själva ta ställning till vilka politiska partier och vilka politiska företrädare de föredrar. Tankegången tangerar den som förekommer ifråga om flyktingar "skall få" rösta på SD och om invandrare nödvändigtvis skall vara vänsterlojala.
- Redigerat 2022-02-22 07:20 av [Göstage]
#1: Visst är det så.
#2 Naomi Abramowicz konstaterar i en krönika i Expressen att, citat, "Aldrig har väl svenska judar varit så populära som nu."
"Det tog fart under valrörelsen. Den tidigare statsministern Stefan Löfven (S) skrev inte bara en utan två debattartiklar, först i DN och sen i Aftonbladet, om varför den som vill ha Ulf Kristersson (M) som statsminister mer eller mindre röstar emot svenska judar. Som om Löfven har rätten att agera allas vår uttolkare.
Han tycks ha glömt att Socialdemokraterna i decennier har styrt Malmö, en stad som har blivit internationellt ökänd för sina problem med antisemitism.
Sen har det bara fortsatt."---
"Det saknas inte judiska röster i samhällsdebatten som ser andra hot mot judiskt liv än Sverigedemokraterna, och som hellre röstar Kristersson än Andersson. Men hur svenska judar påverkas av den stora invandringen från muslimska länder i Mellanöstern, där antisemitismen är utbredd, är tydligen inte lika intressant att uppmärksamma på landets kultursidor.
Eller överlevare från Förintelsen som oroar sig mer för situationen för judar i Malmö än konsekvenserna av en moderatledd regering, något som SvD:s Paulina Neuding har skrivit förtjänstfullt om.
Men det är klart, de har ju fel åsikter. Då är det inte värt att lyssna på judarna längre."
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)