Debatt iFokus

Debatt

Etiketter: övrigtcorona
LĂ€st 701 ggr
[Mia-45]
1

Hund med coronavirus

Hund testad positiv pĂ„ Coronaviruset đŸ˜ź
Vi fĂ„r hoppas att det bara Ă€r en slĂ€ng av nĂ„got av föroreningarna. 

http://se.laowl.com/extra-hund-har-testats-positivt-for-coronavirus?fbclid=IwAR2sZ12wi2nxPEulD8B5ejk0Dh8hkx0Ts9C1zARF9cO2aumBJbPN2sCYqX8

• Redigerat 2020-11-18 17:05 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2020-11-18 15:42 av [Göstage]
[Mia-45]
0

Tvi vale om det ska gĂ„ pĂ„ djuren ocksĂ„. 
DÄ Àr jag mer Àn orolig.

Draken
0

har inte hört talas om att djur kan bli smittade av mÀnniskors bakterier, fast Mul och Klövsjukan kan ju smitta frÄn djur till mÀnniska, sÄ omöjligt Àr det ju inte.

Det kÀnns som om det mÄste vara ett sköÀmt, men man vet ju aldrig :/

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Mia-45]
0

De skulle göra en massa tester under dagen och jag hoppas verkligen att detta Àr fel.

wildfire
0

Börjar vĂ„ra djur drabbas dĂ„ blir jag riktigt orolig, för egen del Ă€r jag inte oroad men mina katter dom vill jag ska fĂ„ vara friska. Stackars vovve och vi fĂ„r innerligt hoppas att det inte Ă€r allvarligt och övergĂ„ende đŸ¶

wildfire
0

Det har ju spekulerats i att corona startat pĂ„ en marknad med levande djur i Hubei-provinsen men det dĂ€r vet man inte med sĂ€kerhet men det betyder i sĂ„ fall att Ă€ven djuren kan drabbas đŸ˜•

FrÄgan om djur kan bli smittade av mÀnniska hoppas jag vi snart kan fÄ svar pÄ frÄn forskarna för det Àr nÄgot jag vill veta för att kunna vidta ÄtgÀrder sÄ gott det gÄr för katterna.

Grodan
4

Men coronavirus finns ju pÄ alla djurarter

❀ VĂ€rd 4 mus-ifokus - VĂ€lkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❀

Lona
2

Clickbaites Àr vÀl inte direkt den mest pÄlitliga kÀllan heller? Corona Àr en stor "familj" med mÄnga olika typer av virus och som #6 skrev, det finns hos mÄnga djurarter. Zoonoser (smitta mellan djur och mÀnniska) Àr ganska ovanligt men visst förekommer det!

"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Mia-45]
1

NĂ€ det kanske inte var det smartaste av mej att ta det frĂ„n en sajt som inte Ă€r sĂ„ pĂ„litlig
😃Min dĂ„liga vana
😱

Herveaux
1

Hittade en annan artikel om hunden frÄn Time.com
https://time.com/5792150/coronavirus-dog/

DĂ€r stĂ„r att provet frĂ„n hunden var svagt positivt och att man inte Ă€r sĂ€ker pĂ„ Ă€nnu om hunden faktiskt Ă€r smittad eller bara bar pĂ„ spĂ„r av viruset i mun och nos. 
Fler tester skall tas pĂ„ hunden. 

Huvvaligen, hoppas att det inte ska behöva drabba vĂ„ra djur ocksĂ„. đŸ¶â€ïžđŸ±

// Harley

[Jimmy.L]
1

#6 Har vÀl rÀtt? Vill minnas att jag lÀst att djuren kan bÀra detta virus.

Lona
1

#10, Coronavirus i sig finns som sagt hos mÄnga djurarter, till exempel hade en av mina tidigare hundar det. Det spekuleras ju i att just den hÀr virusstammen kommer frÄn fladdermöss pÄ en (kinesisk) marknad men det behöver förstÄs inte innebÀra att den kan sprida sig till ytterligare arter. Hur det Àr med eventuell mutation Àr svÄrt att sÀga - nÄnstans har den utvecklats för att kunna smitta Àven mÀnniskor. Precis som svininfluensan som vÀl hade en liknande bakgrund om jag inte missminner mig. PÄ SVAs hemsida stÄr det en del om olika zoonoser, vet dock inte om de har nÄgon info om just det hÀr coronaviruset? Annars borde de kanske lÀgga upp det Àven om det inte smittar mellan arter, just för att folk Àr oroliga.

LBB
1

det finns varianter av detta virus..ett av dem gÄr bara pÄ hÀstar och Àr kÀnt sedan tidigare

koppargaller
2

Det farligaste med coronaviruset Àr inte smittan det Àr ryktena o citerandet av oseriösa, ovetenskapliga kÀllor. Sk desinformation.

[Mia-45]
1

Aftonbladet tar ocksÄ upp det nu. I en Live-sÀndning.

koppargaller
1

#14 Återkom med kĂ€lla frĂ„n SVA.

Pyttelite
3

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli Àldre.

[Jimmy.L]
0

En av hÀstarna pÄ Karlshamns ridklubb har fÄtt corona. Ridklubben har nu stÀngt delar av sin verksamhet.

– HĂ€sten har haft feber, ont i magen och förkylningssymptom, sĂ€ger klubbens ordförande Anna Lindqvist.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/hast-pa-karlshamns-ridklubb-smittad-av-corona

En av hĂ€starna pĂ„ Karlshamns ridklubb har fĂ„tt corona. Ridklubben har nu stĂ€ngt delar av sin verksamhet. – HĂ€sten har haft feber, ont i magen och förkylningssymptom, sĂ€ger klubbens ordförande Anna Lindqvist.
Lona
1

#17: Det handlar ju dock inte om Covid-19 och smittar inte till mÀnniskor. Coronavirus finns som sagt bland mÄnga djurarter men de flesta Àr inte sÀrskilt nÀra slÀkt med just Covid-19.
Det hÀr hade knappast tagits upp överhuvudtaget om det inte vore för den allmÀnna hysterin just nu.

[Jimmy.L]
0

#18: Det har jag inte heller sagt nÄgot om.

Lona
0

#19: Nej, jag ville mest förtydliga. MÄnga lÀser sÀkert bara rubriken och blir rÀdda.