Revolutionen i Iran

Ingressvideon finns inte längre kvar på YouTube.
I morgon är det fyrtio år sedan den iranska revolutionen.
"Den iranska revolutionen satte punkt för 2 500 år av monarki och kastade om hela världspolitiken. Den nye religiöse ledaren ayatolla Khomeini skapade en islamisk republik och förändrade landet från grunden. Kvinnors rättigheter inskränktes, många flydde och repressionen pågår än i dag, 40 år senare."---
https://www.svt.se/special/iranska-revolutionen-40-ar/
Kan man dra några lärdomar?
Den ursprungliga trådrubriken "Revolutionen i Iran 40 år" från 2019 ändrad till bara "Revolutionen i Iran". 221006 Fornöga.
- Redigerat 2023-07-17 18:22 av Fornöga
Du får det att låta som om det var problemfritt före revolutionen - landet har kantats av flera revolutioner och maktfullkomna ledare oavsett ism.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Tycker inte att jag får det att låta det som varken det ena eller andra i de två meningar jag har skrivit - däremellan är det en ingress till en specialartikel på SVT och videon är en skildring av hur det kunde se ut i landet för 42 år sedan.
Att påpeka att det skett andra omvälvningar är lite "whataboutism" - det är faktiskt en speciell revolution som det är årsdag av i morgon. Vi kanske skall ägna debatten åt den?
En så stor förändring som en revolution är för ett land ska sättas i sitt sammanhang.
"Den iranska revolutionen satte punkt för 2 500 år av monarki och kastade om hela världspolitiken. Den nye religiöse ledaren ayatolla Khomeini skapade en islamisk republik och förändrade landet från grunden.
Kvinnors rättigheter inskränktes, många flydde och repressionen pågår än i dag, 40 år senare."---
Dessa 2 500 år av monarki var inte idel solsken för folket så det är väl den lärdom man kan dra att envåldshärskare oavsett ism är en dålig lösning för ett land - som svaret på din fråga.
#3 Tror inte att det i den citerade texten står att de 2500 åren av monarki var "idel solsken", men att revolutionen satte punkt för en era av monarki går väl inte att förneka. Eller?
Anser du att revolutionen i Iran varit välgörande för landets befolkning -skall man fira eller skall man beklaga? Kan det tjäna som föredöme för liknande utveckling på andra håll?
Bara förtydligande Youtubeklippet har väl knappast ngt med artikeln att göra. Det klippet är rena propaganda och förhärligande av tiden före och det är du som kopplat ihop dom.
Saxat ur artikeln från SVT
"Under hela 1978 hade demonstrationer och protester rasat nästan varje vecka i hela Iran. Landet var på randen till att slitas sönder. Det pågick en ekonomisk kris utan dess like. Generalstrejken som hade utlysts hade lamslagit den offentliga sektorn och folkmassornas missnöje växte allt mer.
Man ville bli kvitt shahen, förtrycket han tillämpade mot oppositionella och intellektuella, samt den utbredda korruptionen. Man ville också se till att oljevinsterna, miljarderna, fördelades till alla samhällsklasser – inte bara till de på toppen. Man törstade efter demokrati."
#3 En revolution är väl uteslutande alltid svaret på ngt dåligt. De fredliga revolutioner som skett i världshistorien är väl få?
Återigen så måste man sätta det som hände för 40 år sedan i sitt sammanhang om syftet nu inte bara är att svartmåla.
Jag är negativ till ayatollah Khomeini och allt vad som följde i hans spår, och jag hoppas och tror innerligt att jag inte är ensam om det. Därmed inte sagt att jag är omedveten om de orättvisor som fanns på shahens tid, men vi vet inte vilken utveckling landet gått mot utan revolutionen, medan vi har facit på hur det har blivit under ayatollorna.
Om du anser att det som skett i Iran varit av godo för folket där så har du din fulla rätt att göra det, men du får finna dig i om jag inte delar den synpunkten och att jag ifrågasätter utvecklingen i landet. Jag har ingen skyldighet att vara "neutral" bara för att jag startat den här tråden.
Skulle tro att du får bereda dig på att situationen i Iran kommer att bli uppmärksammad de närmaste dagarna, och att det kan bli långt mellan lovorden.
Realiteter…
"Vad som kom att bli efter den iranska revolutionen kom som en chock för många. Protesterna hade visserligen alltid haft en religiös underton, men att prästerskapet och religionen skulle komma att styra på detta vis, det var inte många beredda på. Och när den gamla regimen väl föll och den nya tog vid, var det med hjälp av civila och skräck som den nya ordningen upprättades. Något som hålls vid liv än i dag."---
"Berättelserna är många. Från de som upplevde skiftet i samhället då, till de som lever i det i dag. Intellektuella som anklagas för spioneri. Oppositionella som anses hota styret. Unga som grips för så kallat omoraliskt umgänge.
Någon misstänker någon för något, och kallar på sedlighetspolisen. Man kan förrådas när man minst anar det. Av sina vänner, eller av sina grannar. Det här gäller visserligen både män och kvinnor, tjejer och killar, pojkar som flickor. Framgången i hela samhällsskiktet som stavas den iranska revolutionen är rädsla."---
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-blev-kvinnorna-revolutionens-storsta-forlorare
Leve revolutionen, någon?
#7 Jag anser att du sprider desinformation genom att publicera youtube-inslaget som är rena propagandainslaget för tiden före revolutionen.
Vi vet dessutom vilka orättvisor som fanns under shahens tid.
Jag är emot diktaturer oavsett om de finns i Iran, Thailand eller någon annanstans.
Det har inte med islam att göra.
Vilka lärdomar tycker du vi kan dra?
Jag sprider inte någon "desinformation", jag redogör i ett debattinlägg för min åsikt om ett enligt min uppfattning medeltida, oppositionsförkvävande, kvinnoförnedrande samhällsskick som människor tvingas fly ifrån för att söka frihet.
Den primära lärdom jag tycker man kan dra är uppenbar: släpp inte den religiösa fundamentalismen för långt, för resultatet kan bli långt värre än du någonsin kan föreställa dig.
#10 Fast då förfalskar du historien - syftet med revolutionen var inte det som du ovan citerar.
Läs gärna de länkar du hänvisar till - de är i alla högsta grad motstridiga om du lägger till ditt tillagda Youtube-klipp.
Revolutionen handlade i första hand inte om Islam utan om att det Iranska folket blev illa behandlade av de som då var makthavare .
Inte helt otroligt att veckans debatt kommer att handla om det dvs varför det blev en revolution för 40 år sedan inte hur det utvecklade sig sedan.
#11 Vad syftet med revolutionen än må ha varit så finns resultatet att beskåda. Var så god och svälj!
Nu har du ägnat ett antal inlägg till att misstänkliggöra mig och mina syften - helt onödigt, eftersom jag är öppen med min åsikt. Kanske dags för dig nu att redogöra för vad du har för agenda?
#12 Jag har ingen annan agenda än att det är viktigt att beskriva historien som den var inte att den ska beskrivas utifrån hur det blev, annat är som jag tidigare nämnt historieförfalskning - vilken agenda har du när du mixar olika saker?
Återigen läs gärna det inslag från trådstarten som du själv hänvisar till.
Syftet med revolutionen var inte att försämra kvinnans ställning i Iran (eller att införa ett "medeltida, oppositionsförkvävande, kvinnoförnedrande samhällsskick".
Syftet var blanda annat att omfördela tillgångar så att även fattiga fick ta del av det välståndet som din Youtube-länk gör sken av.
Syftet var inte att skapa en annan form av diktatur utan snarare att få till en demokrati i landet, sen spårade det ur.
Tja, historien känns väl igen? Ett usel samhälle störtas för att ersättas med något bättre - tror man. Resultatet blir det samma, eller värre, fast med andra individer vid makten. Revolutionen i Iran ledde inte till att folk fick det bättre så det får man väl se som ett misslyckande?
#14 Vad är lärdomen av det då?
Att revolutioner är av ondo och ett folk ska finna sig i orättvisor för man vet inte hur det blir senare?
#15 Lärdomen är, för min del, att det finns fog för att vara skeptisk över de som lovar för mycket. Om revolutioner är av ondo eller inte går säkert att debattera, men för det iranska folket blev resultatet att de fick fortsatt finna sig i orättvisor.
Vad tycker du lärdomen är?
"Revolutionen gjorde inget bättre , men det blev ju inte direkt sämre heller. Förutom för de som fick sätta livet till, men de hade kanske dött ändå…"
#13 Min agenda har jag redogjort för, jag avskyr ayatollornas Iran och jag hoppas på stor uppmärksamhet på deras brott mot Irans folk. Du hjälper mig att i den här lilla skalan uppnå mitt syfte genom att ifrågasätta mina skäl att vara kritisk.
Om nu syftet inte var försämra kvinnans ställning i Iran så är det ju så det blev. "Ja, sen spårade det ur". Det är ingen bisak - det är resultatet.
#15 En slutsats är kanske att en revolution inte behöver vara berättigad bara för att den just är en revolution. Vi har åtskilliga andra revolutioner som varit av ondo, till exempel genom juntageneralers spel.
En annan är att revolutionen äter sina egna barn. Förhoppningsvis är det vad som väntar i Iran.
#17 "…se´n spårade det ur" 😉Adolf började rätt bra, men se´n spårade det ur… Avdelningen: Går det så går det.
#16 Tyvärr blir väl lärdomsorden bara floskler men jag försöker ändå:
- En av lärdomarna är att ändamålet inte helgar medlen. Många som var i opposition bildade pakt med islamisterna eftersom de trodde att de hade en gemensam sak i motståndet mot shahen. En religiös kunde dessutom inte arbeta emot människan utan förde en "god" politik.
- Alla typer av fanatism är av ondo oavsett om det handlar om miljövård, djurrätt, veganism, religion eller politik.
- Demokratiska styrelseformer är viktiga att vårda eftersom det till viss del motarbetar orättvisor och missnöje.
#17 Grunden i en revolution är att oppositionen (folkmassorna) är missnöjda med det ledarskap som är.
Hur ska man i den stunden veta när det är riktigt att genomföra en revolution eller inte. Du vet facit i Iran men det var inte tydligt för dom som var med att det skulle gå så som det gick.
I grunden handlar det om ledarskap makt och manipulationer.
#18 Var det inte så att Hitler vann mark pga den Tyska Revolutionen 1918?
#19 "Grunden i en revolution är att oppositionen (folkmassorna) är missnöjda med det ledarskap som är." Källa på det?
"Hur ska man i den stunden veta när det är riktigt att genomföra en revolution eller inte." Ja, vet man inte det kanske man borde ha gjort något mer meningsfullt?
#20 Kompletterande föreläsning:
http://www.so-rummet.se/content/vad-kannetecknar-ekonomiska-och-politiska-revolutioner
#21 Din definition återfinns inte där.
#22 Länken fungerar inte.
#23 #21 Helt rätt det var mina sammanfattande ord. Om du läser igen grunderna för de politiska revolutioner som skett ser du att det handlar om att störta sittande regim vilket då är gjort pga ett stigande missnöje antingen från opposition eller folkmassa.
#23 #22 Jag har justerat länken.
"Gränsen mellan revolution och statskupp är inte absolut. En förutsättning för att ett maktövertagande ska kunna kallas revolutionärt, är att maktövertagandet ska ske med brett folkligt stöd"
#24 Du säger att jag skall läsa grunderna för de politiska revolutioner som skett. Du har uppenbarligen gjort det - var finner jag texterna du avser?
#19 Kan instämma i det mesta du skriver, definitivt.
Grunden för en revolution kan mycket väl vara ett missnöje bland befolkningen. Dock är det, väl, i regel en "ledargrupp" som utnyttjar detta missnöje för att själv lägga beslag på maktpositionen. Vilket gör att situationen inte blir så mycket bättre för de som redan satt i en utsatt position.
Hitlers väg till makten kan man säkert diskutera både länge och väl - hur gick det till och varför? En betydande orsak var första världskrigets segrande makters behandling av Tyskland. De (Tyskland) blev skinnade och förnedrade ner i fotsulorna. Ur detta växte ett hat och revanschlust som Hitler kunde utnyttja. Att Hitler vid den tidpunkten vann popularitet är inte så underligt.
Som kuriosa hörde jag Hanif Bali berätta om sin uppväxt, hans föräldrar var med i något som kallas Folkets Muhajedin. Föräldrarna var kommunister som kämpade för en revolution i Iran. Intressant twist är att föräldrarna (och deras gruppering) känner en skam över det de bidrog med - just eftersom det skapade ett sådant lidande. En tveeggad känsla som tär på samvetet.
#25 Ja du kan läsa i länken nedan så hittar du :
"Gränsen mellan revolution och statskupp är inte absolut. En förutsättning för att ett maktövertagande ska kunna kallas revolutionärt, är att maktövertagandet ska ske med brett folkligt stöd"
https://sv.wikipedia.org/wiki/Revolution
I ovanstående länk hittar du också en lista över revolutioner. Tittar du på varje politisk revolution är den gemensamma nämnaren att det regerande statsskicket är hotat i sådan grad att det störtas.
Nu har jag tittat på skollänken där det var en lärare som talade i något som nog riktade sig till åk 5 eller liknande. Hon pratade om politiska, ekonomiska, sociala och tankemässiga revolutioner och använde uttryck som "gemensamt för många revolutioner", "vad som skiljer begreppen åt är svårare att säga" o.s.v. Jag kunde lika gärna ha frågat första bästa som cyklar förbi min entré.
När det gäller länken du citerat från Wikipedia två gånger så står det efter den citerade meningen "källa behövs", och det är just en sådan jag efterlyst.
Jag sammanfattar: i morgon är det 40 år sedan ayatollah Khomeini tog makten i Iran. Han mottogs av stora skaror sympatisörer som en befriare, men snart utmynnade maktövertagandet i förföljelser, avrättningar, massflykt, censur, kvinnoförtryck och annat som vi förknippar med diktaturer, i detta fall med stränga religiösa förtecken. Det är detta den fria världen kommer att uppmärksamma i morgon.
#28 Snälla du om du tittar på de politiska revolutioner som skett genom åren är just den gemensamma nämnaren att sittande styre har störtats det blir inte mindre fel för att det är information riktat till åk 5.
Vad är din definition av en politisk revolution om din definition är så revolutionerande olik min och för den skull resten av världens?
Från SAOB
"3) [specialanv. av 2] plötslig l. våldsam omstörtning l. förändring l. omvälvning av en stats styrelseskick l. regeringsform, framkallad gm användning av olagliga maktmedel (t. ex. uppror av befolkningen, statskupp av personer i regentens omgivning o. d.), statsvälvning; särsk. dels om omstörtning varigm en monarki l. ett kejsardöme o. d. förändras i republikansk riktning, dels om statskupp genomförd av en regent; äv. om (tillstånd av oro o. d. under l. tidpunkt för) uppror varigm en omstörtning l. statsvälvning eftersträvas l. genomföres; förr äv. med objektiv gen. betecknande rike l. styrelse o. d. som utsättes för omstörtning; i ä. språkprov stundom svårt att skilja från 2."
Som jag skrev redan i #2 i tråden så är den här tråden ägnad åt en speciell revolution, den i Iran, inte åt revolutioner i allmänhet.
Kanske vill du blanda bort korten, men jag föreslår att du själv startar en tråd för att diskutera revolutioner. Den här kommer vad mig anbelangar fortsättningsvis handla om revolutionen i Iran för 40 år sedan och dess följder.
#31 Precis och anledningen till att man ville störta shahen och hans regim var att man var missnöjd med hans sätt att regera så den inledande youtubefilmen i trådstarten förmedlar propaganda och ger missvisande bild av den revolution som vi nu firar 40 årsminnet av.
"Förmedlar propaganda" - det finns ingen anledning att ifrågasätta dess äkthet, och valet av ingressfilm bestämmer jag som startat tråden. Du har redan talat om att du inte gillar den, men det är ditt problem, inte mitt.
#33 Självfallet har du all rätt att sprida propaganda. Det rimmar bara illa med länken från SVT och dess innehållande intervjuer med de som var med på den tiden och som hjälpte till att störta shahen.
Är Sverige för undfallande mot mullorna i Iran? Här är en synpunkt på SVT Opinion.
”Sverige kan och bör agera både nationellt och inom EU för en betydligt hårdare linje mot den iranska, teokratiska terror-regimen vilken inte erbjuder annat än diktatur och mänskligt lidande”, skriver Mojtaba Ghotbi, ordförande för FFFI på SVT Opinion.
https://www.svt.se/opinion/dags-att-stoppa-den-iranska-regimens-terrorism
#35 Bra artikel! Mer citat:
"Irans aktiva deltagande i regionala krig, antingen direkt eller genom allierade bundsförvanter visar på hur Irans regim obevekligt strävar efter att uppfylla Khomeinis doktrin att ett shia-fundamentalistiskt Iran ska dominera världen.
Iranska regimens revolutionsgarde (IRGC) och dess stridande utlandsstyrka ”Qods-styrkan” är idag nyckelaktörer i krigen i Syrien, Irak och Jemen, är några exempel.
Det iranska prästerskapet har också en lång historia av terrorattacker utomlands, bland annat i Sverige, Danmark, Frankrike, Argentina, USA, Irak och många andra länder.
Den iranska regimen ger terrorister omfattande finansiellt stöd och ideologisk motivation samt förser ”sina” terrorister med utrustning, vapen och utbildning."
Ja, Sverige och Europa är för undfallande mot regimen i Iran. Islamistiska fundamentalister är farliga, vare sig de kallar sig sunni eller shia.
Amineh Kakabaveh (riksdagsledamot V och uppvuxen i Iran) anser att vi i Sverige bör visa solidaritet med de förtryckta kvinnorna i Iran:
"När islamisterna med Ayatollah Khomeini i spetsen stal den iranska revolutionen 1979 infördes tvångsslöja – en islamistisk uniform för kvinnor. Det var den första attacken mot kvinnors rättigheter och frihet i det offentliga rummet.
Därefter infördes stegvis en alltmer strikt könsapartheid. Med sharialagar fördes Iran 200 år tillbaka i tiden.
Kvinnan degraderades till en halvmänniska när det gällde arvsrätt och tillförlitlighet som vittne.
Rätten att resa utan manlig förmyndare och rätten till vårdnaden av barn försvann, äktenskapslagstiftningen ändrades till kvinnans nackdel, barnäktenskap infördes i lagen. (…)
Iranska kvinnor i diasporan kommer den 8 mars att demonstrera i flera europeiska städer till stöd för sina systrar, till minne av femdagarprotesten 1979 och för att kräva att slöjtvånget avskaffas.
Det är viktigt att den svenska regeringen visar solidaritet med de förtryckta kvinnorna i Iran.
Miljontals kvinnor har utsatts för repression, för fängelsestraff, böter och förnedring av regimen just för att de inte vill bära tvångshijab.
När en del västerländska feminister förespråkar hijaben som en ”rättighet” är detta ett slag mot alla dessa modiga systrar i Iran."
https://www.svt.se/opinion/i-40-ar-har-iranska-kvinnor-offrat-sina-liv-i-kampen-for-demokrati
Ska bli mycket intressant att se om vår s.k. feministiska regering, våra s.k. feministiska partier och andra självutnämnda feminister här kommer att ta utmaningen den 8 mars… 😎
#37 Dessvärre har de ju inte uppvisat något mod tidigare, så…😮
https://www.expressen.se/nyheter/efter-slojkritiken-traffas-inte-i-iran/
#37 Varför inte se till att SD går i bräschen den 8:e mars för demonstrationerna till minne av femdagarsprotesten 1979 . ☝️
"Ett självmordsattentat har inträffat i Iran, rapporterar AP. Minst 20 medlemmar i Revolutionsgardet har dödats och lika många skadats i sprängdådet. Självmordsattentat utfördes i sydöstra Iran på onsdagen. Målet för självmordsbombaren ska ha varit personal i ellitstyrkan Revolutionsgardet som vid tillfället satt på en buss, uppger statliga medier.
Den väpnade sunnigrupperingen Jaish al-Adl har tagit på sig dådet som inträffade utmed vägen mellan städerna Zehedan och Khash nära gränsen mot Pakistan, skriver Reuters."---
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgift-dodligt-bombattentat-i-iran
Gardet grundades ju av Khomeini i samband med maktövertagandet, så förmodligen finns det en symbolik i att dådet inträffade just nu.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Iran har fler problem så som vattenbrist.
Bibiana Steinhaus blåste i pipan under Bayern Münchens match mot Augsburg. Matchen sändes av iranska IRIB – men plötsligt stängde de ned matchen i sin kanal. Anledningen? De upptäckte att matchen dömdes av en kvinna.
Exiliranierna Mojdeh Zandieh och Nahid Persson är sorgsna över den svenska hyllningen av den iranska revolutionen genom närvaro av utrikeshandelsminister Ann Linde vid firandet på den iranska ambassaden. De ställer sig också undrande till att ministerns närvaro inte uppmärksammades av svensk media. Ett utdrag av deras inlägg på GP debatt:
"Det islamiska styret i Iran firade nyligen 40 år vid makten. En revolution som i dag mer än någonsin ifrågasätts av iranier. Men det stör inte Sveriges utrikeshandelsminister Ann Linde (S). Hon var på iranska ambassaden på Lidingö och uttryckte sin glädje över den blomstrande handeln samt sin besvikelse över USA som försvårat läget för regimen.
Vad Ann Linde indirekt var med och firade på ambassaden på Lidingö var decennier av tortyr och massavrättningar av oppositionen, bland annat de som trodde sig göra revolution för yttrandefrihet och demokrati. Som tack blev de nästan utplånande."---
"Det har aldrig varit bra i Iran under mullorna och de som påstår annat och hänvisar till reformer under Khatami eller Rohani vilseleder och ljuger."---
"Det som lovprisades i februari, bland annat på ambassaden, var också tvångsslöjan och att kvinnans värde efter Khomeini och enligt sharialagen degraderats till att likställas med mannens ena testikel. Man firade glatt och stolt barnäktenskap och månggifte och att den iranska kvinnan inte per automatik har rätt till skilsmässa eller till sina barn och inte heller kan ha ett pass och resa utan sin far eller makes tillstånd. Det var mycket Ann Linde som representant för Sverige var med och firade där på Lidingö!"---
"När vi som en gång fick lämna vårt land nåddes av nyheten om Ann Linde på islamiska regimens ambassad i Stockholm var det ett smärtfyllt slag i ansikten på oss. Vad står Sverige för nu? Vilka värderingar? Ann Lindes prominenta närvaro lyftes fram i regimens tidningar. Vi kollade förbryllat efter nyheten på svenska men lyckades inte hitta en enda rapportering."---
"Medan våra politiker verkat ha sovit eller blundat för den enorma faran som den islamiska regimen är för hela världen har mullorna stärkt sig överallt, inte bara via sina mosképrojekt och ideologiexporten via dessa utan på ett flertal olika sätt som inte ryms i denna text.
Vi exiliranier tänker i dagsläget mycket på vårt andra hemland Sveriges nutid och framtid och vad det här landet står för. Är våra ledande politiker beredda att för ekonomiska intressen strunta i mänskliga rättigheter för folket i Iran? Vi vill veta vems sida ni står på?"
https://www.gp.se/debatt/finns-det-någon-gräns-för-svenska-hyckleriet-om-iran-1.13774966
#43 De som Ann Linde inte stöttade genom sin närvaro vid bjudningen på den iranska ambassaden möter vi i en annan artikel.
"1979 kom den islamistiska revolutionen och slöjan tvingades på alla kvinnor. Men de senaste åren har allt fler iranska kvinnor trotsat lagen – bland annat genom uppmärksammade nätprotester."---
"En av huvudpersonerna bakom protesterna är Masih Alinejad. Efter att ha fötts i Iran tre år före revolutionen flydde hon landet och landade till slut i New York där hon i dag är bosatt. Från storstaden i USA har hon startat omfattande protester – som engagerat hundratusentals människor.
Vid årsskiftet 2017/2018 grundade hon kampanjen #MyStealthyFreedom som kan översättas till ”Min skygga frihet”. Över en miljon människor följer kampanjens facebooksida dit kvinnor kan skicka bilder och filmer som fångar stunderna de trotsar slöjlagen. – Vi har darrat i 38 år. Nu är det mullornas tur att darra, har Masih Alinejad tidigare sagt i en intervju med SvD. – Bara att vara kvinna blir till en brottslig handling, säger Masih Alinejad. Om du blir förälskad och håller din väns hand bryter du mot lagen. Om du visar för mycket hår. Om du har för hög röst. Om du märks för mycket. Om du sjunger eller dansar. Allt sådant som för andra kvinnor runtom i världen är helt naturligt.
Masih Alinejad spred också den uppmärksammade bilden på Vida Movahedi som tog av sig slöjan och ställde sig upp på ett elskåp. Den 31-åriga mamman har av brittiska BBC jämförts med Rosa Parks. – Ibland känner jag skam. För jag är trygg här medan kvinnorna i Iran riskerar sina liv. Men de här kvinnornas styrka och röst är det som ger mig kraft. De skapar historia, de är de riktiga ledarna. Och så länge de fortsätter att trotsa, är det mitt ansvar att ge dem en plattform där de kan lägga upp bilder och video, har Masih Alinejad tidigare sagt i en intervju med SVT."---
https://www.expressen.se/nyheter/hon-ar-kvinnan-bakom-protesterna-mot-slojor/
#12 Du efterfrågade en agenda. Är den inte självklar? Det är den samma som det alltid är, och alldeles utmärkt uttryckt av Pyttelite själv;
"Det har inte med islam att göra."
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#45 Ja, vad det nu än var så hoppas jag att käbbeldelen av tråden är avklarad vid det här laget.
#46 Vad tänker du på då? Att det var demokrati och ingen tortyr under shahens styre? Är det vad du kallar för käbbel?
#47 Har ingen avsikt att köra samma visa i repris. Du har redan ältat din whataboutism om hur illa det var i Iran på shahens tid. Här har du en lägesbeskrivning om Iran 2019:
#43 "Det som lovprisades i februari, bland annat på ambassaden, var också tvångsslöjan och att kvinnans värde efter Khomeini och enligt sharialagen degraderats till att likställas med mannens ena testikel. Man firade glatt och stolt barnäktenskap och månggifte och att den iranska kvinnan inte per automatik har rätt till skilsmässa eller till sina barn och inte heller kan ha ett pass och resa utan sin far eller makes tillstånd. Det var mycket Ann Linde som representant för Sverige var med och firade där på Lidingö!"---
#44 "– Vi har darrat i 38 år. Nu är det mullornas tur att darra, har Masih Alinejad tidigare sagt i en intervju med SvD. – Bara att vara kvinna blir till en brottslig handling, säger Masih Alinejad. Om du blir förälskad och håller din väns hand bryter du mot lagen. Om du visar för mycket hår. Om du har för hög röst. Om du märks för mycket. Om du sjunger eller dansar. Allt sådant som för andra kvinnor runtom i världen är helt naturligt."---
Alice Teodorescu uppmärksammar i GP slaget om slöjan i Iran- och i Sverige. Så här skriver hon om läget i Iran:
"För några dagar sedan lade en Facebook-bekant upp två bilder föreställandes sin mor före och efter den islamiska revolutionen i Iran. På den ena bilden ler hon ett varmt leende och ser ut som vilken modern kvinna som helst. Min bekant beskriver hur hon före år 1979 kunde röra sig fritt och klä sig som hon ville i Teheran. På den andra bilden bär modern en påtvingad slöja och hennes blick är tom. Min bekant vill med bilderna och sin kommentar lyfta de modiga kvinnor som i detta nu utkämpar ytterligare en kamp mot den religiösa regimen i Iran.
Den senaste tiden har iranska kvinnor kastat av sig slöjorna på offentliga platser i protest. Det har fått polisen att svara med våld och att gripa de "trilskande" kvinnorna. De riskerar nu åtal för att ha "uppmuntrat till prostitution", ett brott som kan ge fängelse upp till tio år."---
https://www.gp.se/ledare/varför-cementera-stereotyper-av-muslimska-kvinnor-1.13820067
"Den fängslade iranska advokaten och människorättsaktivisten Nasrin Sotoudeh har dömts till 38 års fängelse och 148 piskrapp, skriver hennes man Reza Khandan i ett inlägg på Facebook.
Sotoudeh har suttit frihetsberövad sedan juni förra året. Hennes försvarsadvokat Payam Derafshan sade till den statliga iranska nyhetsbyrån Irna i december att hon åtalats för att ha spridit statsfientlig information, förolämpat den högste ledaren samt spionverksamhet."---
"Sotoudeh satt i fängelse mellan 2010 och 2013 efter att ha dömts för att bland annat ha spridit propaganda och konspirerat mot staten. Förra året representerade Sotoudeh flera kvinnor som offentligt tagit av sig sina slöjor i protest mot Irans stränga lagar om att kvinnor måste bära kläder som går i linje med islamska levnadsregler."
#43 Det var på deras ambassad du avlade artighetsvisit, Linde…
Mojtaba Ghotbi, ordförande för Förenade Föreningar för ett Fritt Iran, FFFI, krisirerar på GP debatt den svenska välviljan mot regimen i Teheran.
"Under det iranska prästerskapets styre har landet blivit världens främsta finansiär av terrorism och det land som avrättar flest människor i världen per capita, och så har det varit under många års tid.
Goda kontakter med en brutal religiös diktatur är knappast en tillgång för Sverige som regeringen vill hävda utan riskerar att utsätta vårt öppna samhälle för ökad religiös extremism. Detta framgår särskilt av den senaste tidens debatt om förekomsten av islamistisk fundamentalism i det svenska samhället och bekräftas även specifikt av forskaren från Karolinska Institutet (KI) Ahmadreza Djalalis tragiska fall som vid resa i sitt tidigare hemland Iran fängslades och dömdes till döden."---
"Så den legitima frågan till regeringen är: Vad har den svenska dialogen med Iran åstadkommit? Kan UD peka på en enda hållbar framgång genom sin dialog med den iranska regimens företrädare när det gäller främjande av de mänskliga rättigheterna eller demokrati för Iran? Efter år av dialog med iranska regimen från såväl den nuvarande svenska regeringen och tidigare regeringar har enbart stärkt den islamistiska fundamentalismen, i Sverige och utomlands."---
"Hotet från Iran bekräftas av Säpos rapport som kom i juni förra året och som avslöjar att den iranska regimen dagligen utsätter Sverige för omfattande spionage och påverkansoperationer. Den svenska regeringen svarar nu med att bjuda den iranska regimen på ännu mer svensk, akademisk kunskap än de själva spionerar sig till. Det är en mycket oroväckande utveckling vi ser, även med hänsyn till hotbilden från Irans regim mot svensk- och exiliranier som växer starkt både i Sverige och i Europa."
https://www.gp.se/debatt/sverige-måste-sluta-stötta-irans-brutala-regim-1.14117528

Medföljande twitterfilm ej överförd
#44 Alinejad hyllar sin mor som tar smällen för sina döttrars frihet.
#53 Stor eloge till människor som hon 🌺👍
Ger hopp
SVT har ett större reportage om iranska kvinnor som inte böjer sig för slöjtvånget. Lämplig läsning inte minst för slöjvänner i regeringen.
"Elmira Ansari föddes mitt under den iranska revolutionen 1979. Landet genomgick då en av de största samhälleliga förändringarna som senare ledde till att den islamiska republiken bildades."---
"När 2017 gick mot 2018 bröt de största protesterna på flera decennier ut i Iran. Missnöjet mot den fallande ekonomin och den stigande arbetslösheten kokade. Slagorden mot regimen ekade över hela landet. Och mitt i allt det här, på Revolutionsgatan i Teheran, ställde sig Vida Movahed på ett elskåp. Då helt okänd för världen. Bilden på henne i sitt otäckta korpsvarta hår spreds som en löpeld. När det senare blev känt att hon hade gripits började fler och fler, både män och kvinnor, protestera på samma sätt. Alltsammans spreds under parollen Revolutionsgatans flickor och blev starten på en rörelse som lever kvar än i dag.
– Jag gjorde det för min dotter. Vi har alla gjort det här för våra döttrars framtid. Om vi inte tar något steg nu kommer ingenting att förändras i lagstiftningen, säger Elmira Ansari. Under årets lopp har flera kvinnor gripits och blivit bestraffade i Iran på grund av det här. De flesta har släppts mot borgen men det finns de som fått fängelsestraff. Allra senast frontfiguren Vida Movahed. Hon fick ett års fängelse. – Det här ses som en kritik mot regimen. Det finns rapporter som säger att det också anses mana till upplopp, säger Elmira Ansaris advokat, Reza Ghasemi."---
#55 Iran sätter in 2000 nya moralpoliser med anledning av ökande antal hijabvägrande kvinnor.
Människorättsaktivisterna Zinat Pirzadeh och Nuri Kino uppmärksammar på GP debatt #White Wednesday. Den 20 och 21 augusti besöker Irans utrikesminister Sverige. Kommer vår feministiska regering ta upp straffen mot de tre kvinnorna, eller kommer Linde med flera återigen ta på sig slöjorna och vara underdåniga?
"Kvinnorna tar av sig sjalarna och låter håret svalla fritt samtidigt som någon filmar dem, hundratals kvinnor, yngre och äldre, över hela Iran. De ler och dansar, manifesterar sin rätt att välja. De är en del i #WhiteWednesday, vita onsdagar, en ny iransk rörelse där man varje onsdag tar på sig vita slöjor som en gemensam symbol i frihetskampen."---
"Du som läser detta tänker kanske att det är lätt att ta av sig en slöja och dansa inför en kamera. Men tre av deras kampsystrar greps, och den 31:e juli dömdes Yasaman Aryani, Monireh Arabshahi och Mojgan Keshavar till sammanlagt över 55 års fängelse. Det är längre än vad mördare brukar få i Sverige.
Deras brott: Att under internationella kvinnodagen ha delat ut rosor i tunnelbanan samtidigt som de sjöng om rätten till fritt val, kvinnans rätt. I Iran är det förbjudet att ta av sig slöjan. Innan landets shah flydde 1979 och mullornas diktatur tog över, sneglade modeintresserade iranska kvinnor mot städer som Paris, Milano och New York. Iran hade många egna designers och stylister. Men i 40 år nu har kvinnors rättigheter till fritt val varit brottsliga.
När svenska statsråd besökte Iran 2017 tog de på sig slöjor. Detta var frivilligt eftersom samma krav inte kan ställas på utländska regeringsrepresentanter som på iranska medborgare. För de svenska politikerna var det bara en tillfällig sak, men vilka signaler skickade det till alla som är tvingade att bära plagget mot sin vilja varje dag?"---
https://www.gp.se/debatt/stötta-de-iranska-kvinnornas-rätt-att-få-välja-1.17174041
#57 Då är feministerna tysta. Men om man vill ha ett slöjförbud i Sverige då bli dom som tokiga.
Så sjukt hur kvinnor behandlas.
Kanske får vi se Sveriges nya utrikesminister som utlovat fortsatt feministisk utrikespolitik att göra en rivstart och protestera mot Iran? Nej, jag vet…😕
#61 Tar väl på sig en slöja och pratar om kvinnors rättigheter. 😟
Dagens ledare i Kristianstadbladet:
Rödgröna politiker måste sluta fjäska för Iran
Iranska kvinnor döms till fängelse om de smiter in på en herrfotbollsmatch, och nu har en kvinna tagit livet av sig på grund av det. Om Ann Linde bär slöja nästa gång hon möter Irans makthavare bör hon få sparken.
-----
Ett par år tidigare reste nuvarande utrikesminister Ann Linde (S) till Iran och bar lydigt slöja. ”Jag tycker att i rollen som minister är det viktigare att få de här samtalen på allra högsta nivå. Då är det priset man får betala”, förklarade hon (Aftonbladet 10/9).
Dåvarande L-ledaren Jan Björklund menade att den svenska regeringen borde ha skrivit under handelsavtalen utanför Iran för att undvika slöjtvånget. Han var orolig över vilka signaler som sändes: ”I våra svenska förorter så har vi ett omfattande så kallat hedersförtryck mot unga kvinnor som vill frigöra sig från detta och inte vill klä sig traditionellt muslimskt. Många av dem utsätts för ganska tuffa repressalier från sin omgivning och då sänder det en väldigt märklig signal att våra ministrar avbildas med slöja på huvudet” (Expressen 12/2 -17).
Linde själv viftade bort kritik som främlingsfientlighet och dumhet, och klagade över att bli ”fullständigt översköljd av rasister som attackerar mig”.
På vems sida står hon? Moralpolisens eller kvinnornas? Ska vi vara vänligt inställda och ödmjukt respektera, tyst acceptera kulturer som förtrycker?
-----
Slöjan är en del av ett paket av ofrihet som följer kvinnor genom hela livet. Om vår feministiska regerings utrikesminister snällt följer sharialagarna och viftar bort kritik som dum och rasistisk ska vi inte vara acceptera hennes fega försvar. Vi ska fortsätta protestera och peka finger.
http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/rodgrona-politiker-maste-sluta-fjaska-for-iran/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
I Iran har internet återställts efter en näst intill total nedsläckning förra helgen när den mest våldsamma protestvågen på ett decennium började skaka landet. Myndigheterna säger sig nu ha situationen under kontroll, men när internet åter öppnades började en rad skrämmande videoklipp spridas.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7350655
Att öppet visa sin avsky för regimen är förknippat med risker i Iran. På Valiasrtorget börjar jag därför med att försiktigt fråga en ung man i militärgrön jacka om han blir upprörd när han hör att demonstranter ropat ”Död åt Khamenei”, den högste ledaren. Till min förvåning svarar han ”inte alls, jag gläds åt protesterna, det som upprör mig är att demonstranterna skjutits ihjäl”.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7352579
Protesterna i Iran är över, för den här gången. Många beskriver Iran som en vulkan i väntan på nästa utbrott. Ekonomisk nöd, socialt missnöje och en stark otålighet bland landets unga.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7357697
#66 Det kommer säkert att "smälla till" igen, inom kort. Även om nuvarande styre skulle störtas så tror jag inte att det blir bättre. Nytt folk, same old bullshit.
#67 Ja någon demokrati lär vi väl inte se i det landet.
Över 200 människor dödades i Iran när regimen brutalt slog ner protesterna som började för tre veckor sedan. En av de unga demonstranterna, 27-årige Pouya Bakhtiari, har blivit ett slags symbol för detta, det senaste upproret mot regimen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7362686
Iranska myndigheter har kapat tillgången till internet i flera provinser, rapporterar Reuters. Detta efter att nya protester i landet planerats inför torsdagen.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e03571bf47a080013e65625
Medan andra länders regeringar skaffade sig information om vad som låg bakom flygplanskatastrofen i Iran och fördömde det som visade sig vara en nedskjutning från iransk sida skyndade sig den svenska regeringen genom sin utrikesminister att visa sin proiranska hållning genom att framföra sina kondoleanser till den iranska regimen.
https://nyheteridag.se/ann-linde-s-i-blasvader-efter-uttalande-om-irankraschen-oforlatligt/
https://www.expressen.se/nyheter/iran-erkanner-vi-skot-ner-planet-av-misstag/
Hon borde skämmas 😡
Iran sköt av misstag ner det ukrainska passagerarplanet. Nu tar befälhavaren Amir Ali Hajizadeh personligen på sig ansvaret och uppger att personen som sköt bara hade tio sekunder på sig att ta beslutet. – Jag önskar att jag vore död , säger han i iransk stats-tv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLr5qo/befalhavaren-om-flygkraschen-hade-hellre-dott
Kanske inte dröjer innan han får sin önskan uppfylld, som det fungerar i det landet…
#74 Ja det är nog troligt.
Efter att Iran i dag medgett att man av misstag råkade skjuta ner det ukrainska passagerarplan som kraschade i onsdags har hundratals demonstranter gett sig ut på huvudstaden Teherans gator. Demonstranterna kräver bland annat att landets högsta ledare ayatolla Ali Khamenei ska avgå.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/protester-i-iran-efter-flygkraschen-kraver-khameneis-avgang
Reaktionerna på Irans erkännande, om att de sköt ner passagerarplanet som kraschade utanför Teheran i onsdags, har inte låtit vänta på sig. Flera världsledare har uttryckt sin bestörtning över nyheten och i Iran har stora protester ägt rum i flera städer. USA:s president Donald Trump skriver på Twitter att han stöttar de iranska protesterna.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-till-det-iranska-folket-star-med-er
Jag förstår inte varför man ens besöker Iran.
#78 Torde vara ett "farligt" land att besöka?
#79 När det går galet förväntar dom sig att svenska myndigheter ska vara problemlösare och researrangör.
#80 Så klart, Sverige är en global Socialförvaltning. Inget problem är för stort för oss att lösa.
#78 När det var vulkanutbrott på Island 2010 stoppades all flygtrafik i stora delar av nordvästra Europa. Då var det ingen som kunde kräva att få hjälp med att ta sig hem om jag inte minns fel. Man fick klara det själv bäst man kunde.
Det är väl inte bara Sverige som har slutat tillåta flygningar till och från Iran?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#82 Nä… och man kan väl utan att överdriva påstå att det är en aningen orolig del av världen där vad som helst kan hända. Inte alltid, men ofta nog.
Charter till Libyen, någon..? Inte?
Det är väl bara i Sverige det är okej att flyktingar åker tillbaka till hemlandet på semester och sedan kräva att man ska få hjälp vid problem.
Iran erkänner att de skjutit och dödat folk
https://www.aftonbladet.se/tv/a/303118/iran-erkanner-att-de-skjutit-och-dodat-folk
#85 Aftonbladet avslöjar! Det va´ som f-n, vem kunde ana det..?
😃
Inga pengar har betalats ut till anhöriga till de medborgare och hemmahörande i Sverige som omkom när Iran sköt ned flight PS572, rapporterar TT. Däremot har Ukraina, som också förlorade medborgare, erbjudits kompensation.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ingen-ersattning-for-nedskjutna-planet-har-betalats-till-sverige
En ljudfil som läckts i ukrainska medier kan vara ett bevis på att Iran redan från början kände till att de var ansvariga för nedskjutningen av det ukrainska passagerarplanet den 8 januari.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7400270
Efter höstens protester i Iran där hundratals dödades är det många som inte kommer rösta i fredagens parlamentsval. – Händelserna har satt sina spår, säger Khatereh Mirza Hesseini.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-protesterna-i-iran-folk-vill-inte-rosta
#90 När kommer kulturrevolutionen v2.0?
#91 Regimen har nog för mycket makt för att det ska lyckas.
#92 Jag är rädd för att du har rätt…
USA:s ledare ”är charlataner”, och deras erbjudanden om att hjälpa Iran mot coronaviruset väcker mest misstänksamhet. Det säger Teheran-regimens högste ledare Ali Khamenei i ett tv-tal.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/iran-vagrar-att-ta-emot-corona-hjalp-fran-usa
Corona-drabbade Iran framhåller att USA:s sanktioner förvärrar smittokrisen, och får visst stöd även utifrån. Men från USA är beskedet – åtminstone än så länge – kallsinnigt: Hävda sanktioner? Glöm det.
https://www.svt.se/nyheter/corona-drabbat-iran-i-desperat-kamp-mot-usa-s-sanktioner
SVT överraskar med en kritisk fråga om varför Twitter låter Ali Khameneis hatbullor passera medan man varnar för Trumps inlägg.
"Irans högste ledare, ayatolla Ali Khamenei, har under flera år haft ett engelskspråkigt Twitterkonto där han twittrar om ”smutsiga zionister” och varför man bör ”utplåna Israel”. Twitter har meddelat att man ska flagga världsledares tweets om de innehåller våldsamt innehåll, något som också hänt president Trump. Varför slipper ayatollan undan?"---
"Efter en hårt kritiserad tweet från ayatolla Ali Khamenei har debatten återaktualiserats: Varför tillåts vissa politikers tweets, men inte andra? Fokuserar Twitter mer på president Trump än andra världsledare, även om de själva menar att deras regler gäller samma för alla, i alla länder?"
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varfor-tillater-twitter-ayatollans-tweets-men-varnar-for-trump
Den 12 september avrättades en iransk idrottsman, på tvivelaktiga grunder anklagad för ett mord vid en regminkritisk demonstration. Om detta skriver Anosh Ghasri på SvD debatt i ett tyvärr betalbelagt inlägg.
"Ann Linde, som säger sig föra en feministisk utrikespolitik, står tyst och handfallen inför avrättningen av Navid Afkari." --
"Avrättningen fördömdes av bland andra EU och Internationella olympiska kommittén. Tyskland ställde in ett planerat besök av Irans utrikesminister Javad Zarif i Berlin. Sveriges utrikesminister Ann Linde skrev att hon var förskräckt (Twitter, 12/9). Det var allt. Varken mer eller mindre."---
https://www.svd.se/utrikesministern-landar-fel
Annan tråd om fallet med den avrättade brottaren.
- Redigerat 2020-10-05 09:25 av [Göstage]
Skärmdump Twitter.
https://twitter.com/AlinejadMasih/status/1318208878773927937
2016 startade den iranska kvinnan Masih Alinejad, som är journalist och aktivist, ett uppror mot hijab-tvånget. Hon driver sedan tidigare kampanjen ”My stealthy freedom” och delar ofta bilder på kvinnor som går barhuvade på allmänna platser.
Nu har hennes bror till följd av hennes aktivism utomlands dömts till ett åttaårigt fängelsestraff. Kommer vi att få se Ann Linde försöka påverka den iranska regimen för att få honom frisläppt? Den frågan är nog tyvärr hypotetisk…
En svensk medborgare har utlämnats från Turkiet till Iran, uppger mannens anhöriga till SVT.
Den 47-årige mannen riskerar dödsstraff då han är en ledargestalt i en av iranska staten terrorklassad organisation som kämpar för självständighet för en av landets regioner.
UD bekräftar att man känner till ärendet, men lämnar i övrigt inga kommentarer.
Irans komplicerade förhållande till "stora satan" som USA ofta kallas i Iran, återspeglas i reaktionerna på valutgången i USA. Medan den nuvarande regeringen är lättad, är många iranier besvikna.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7594766
Iran har anrikat uran i en omfattning som är betydligt mer omfattande än man tidigare känt till. Det säger Internationella atomenergiorganet IAEA i en ny rapport. USA:s tillträdande president Joe Biden har flera gånger beskyllt Donald Trump för att Iran kommit närmare möjligheten att tillverka kärnvapen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7597901
Hoppet för den fängslade svenskiranske forskaren Ahmadreza Djalali, 49, kan snart vara förlorat. Han ska under tisdagen ringt till sin fru och berättat att han ska föras till ett fängelse i Iran där han snart kan komma att avrättas.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svenskiranske-forskaren-kan-domas-till-dodsstraff
#103 Den dödsdömde svensk-iranske KI-forskaren Ahmadreza Djalali riskerar att avrättas inom kort.
En irankännare i Teheran säger till Expressen att regimen nu troligen skickar signaler till Sverige för att få till stånd en fångutväxling – forskaren Djalali skulle då bytas mot en iransk man som sitter häktad i Sverige misstänkt för folkrättsbrott.
– Det är ett spel från Teherans sida för att tvinga Sverige till eftergifter, säger irankännaren.
Det finns flera tidigare exempel där utländska medborgare släppts av Iran efter den typen av fångutväxling.
https://www.expressen.se/nyheter/iran-pressar-sverige-for-att-fa-till-en-fangutvaxling/
- Redigerat 2020-11-27 15:16 av [Jimmy.L]
#104: Den svensk-iranske läkaren Ahmadreza Djalali, som sitter fängslad i Iran, har nu flyttats till det fängelse där dödsstraffet ska genomföras, uppger Amnesty.
– Det är extremt alarmerande, säger Ami Hedenborg, pressansvarig på svenska Amnesty, till TT.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fangslad-ki-forskare-ett-steg-narmare-dodsstraff
Irans mäktiga väktarråd har godkänt ett villkorat parlamentsbeslut om att stoppa FN-inspektioner av landets kärnenergianläggningar och att öka anrikningen av uran till en högre nivå än den kärnenergiavtalet satte 2015.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/PRv9p5/iran-trappar-upp-kriget-mot-sanktionerna
Den iranska människorättsjuristen och aktivisten Nasrin Sotoudeh är en av fyra mottagare av årets Right Livelihood-pris. Hon är dömd till tolv års fängelse, bland annat för att ha försvarat kvinnors rätt att protestera mot lagar om att bära slöja. Hon har tillfälligt varit försatt på fri fot, men fängslades åter dagarna innan prisutdelningen.
#107: Goda fina Iran visar sitt rätta jag.
Den planerade avrättningen av Ahmadreza Djalali i Iran har skjutits upp, uppger hans fru Vida Mehran Nia till nyhetsbyrån AFP.
https://www.expressen.se/nyheter/avrattning-av-djalali-uppges-vara-uppskjuten/
Den svensk-iranske medborgaren Habib Chaab har erkänt terrordåd i en iransk propagandavideo.
Han är den andra svensken på kort tid som riskerar dödsstraff i landet.
– Vi vet inte var han befinner sig, vi vet bara att det är underrättelseministeriet i Iran som har honom, säger Iranforskaren Arvin Khoshnood.
https://www.expressen.se/nyheter/svensk-iranier-hotas-av-dodsstraff-pressas-i-tv/
Två ledande experter är övertygade om att dödsattentat mot den iranske forskaren Mohsen Fakhrizadeh förra veckan är politiskt. Mordet hindrar inte Iran att utveckla kärnvapen, uppger de.
– Det är svårt att tänka sig ett kärnvapenprogram som står och faller med en enda person, säger Robert Kelley som arbetat i amerikanska kärnvapenkomplexet i decennier.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experter-overens-attentatet-mot-iransk-karnforskare-ar-politiskt
Den iranske oppositionsprofilen och journalisten Ruhollah Zam ska ha avrättats uppger iransk statsmedia enligt nyhetsbyrån AP. Enligt nyhetsbyrån så ska journalisten ha manat till landsomfattande demonstrationer 2017.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/journalist-ska-ha-avraettats-i-iran.NT6FlGwOj
19-åriga Fatemeh Khishvand, som kallade sig Sahar Tabar som influerare, blev känd för att publicera spöklika, zombielika selfies på Instagram där hon vid en tidpunkt hade hundratusentals följare.
Nu döms hon enligt sin advokat till tio års fängelse i hemlandet Iran, skriver The Guardian.
Hon greps i oktober 2019 och åtalades för blasfemi, för att korrumpera ungdomar samt respektlöshet mot den islamiska republiken Iran.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/tonaaring-faar-tio-aars-faengelse-foer-selfies.dY6ubD4KV
EU har retat upp Iran. Enligt landets utrikesdepartement är EU:s fördömande av avrättningen av regimkritikern Ruhollah Zam ett “oacceptabelt ingripande” i Teherans angelägenheter, rapporterar den statliga iranska nyhetsbyrån Irna.
Efter att aktivisten och journalisten Ruhollah Zam avrättats på lördagen fördömde EU handlingen “å det skarpaste”. Nu kallas Tysklands Iranambassadör Hans-Udo Muzel upp av iranska UD. Enligt Irna kommer även den franska ambassadören att kallas upp.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/iran-kallar-upp-ambassadoer-efter-eu-kritik.CYX1Pwz8T
Det internationella forumet Europe-Iran Business Forum, som främjar europeisk handel med Iran som skulle ägt rum digitalt nästa vecka ställs in.
Detta som reaktion på Irans avrättning av den regimkritiska journalisten Ruhollam Zam i går, lördag.
“Som följd av den barbariska och oacceptabla avrättningen har vår ambassadör i Iran, likt ambassadörerna i Tyskland, Österrike och Italien, ställt in sin medverkan i forumet” skrev den franska ambassaden på Twitter under söndagskvällen.
Han anklagas av Iran för att ha bedrivit statsfientlig forskning. Nu har den brittisk-iranske antropologen Kameel Ahmady dömts till nio års fängelse, rapporterar den halvstatliga iranska nyhetsbyrån Tasnim.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/brittisk-forskare-domd-till-fangelse-i-iran

Vill bara inflika att jag uppskattar den här tråden mycket.
// Staffan
Roande mig med att läsa igenom tråden igen. Fann ett anmärkningsvärt uttalande i #32:
"…ger missvisande bild av den revolution som vi nu firar 40 årsminnet av."
Firar? Ärligt talat, är revolutionen i Iran verkligen något att fira?
Jag hoppas verkligen inte att Joe Biden kommer att lätta på sanktioner mot Iran det skulle ses som en stor seger för regimen.
#110: Turkiet har gripit elva personer som misstänks ha varit inblandande i kidnappningen av Habib Chaab. Den svenske medborgaren fördes från Turkiet till Iran där han riskerar att avrättas.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-griper-elva-for-bortrovande-av-svensk
Sverige får inte träffa svensk-iranske Habib Chaab, som enligt Ankara kidnappades av iranska agenter i Turkiet i oktober. Han riskerar nu dödsstraff i Iran.
– Vi har framfört vår oro över hans situation, säger Erik Karlsson vid utrikesdepartementet till TT.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ud-i-kontakt-med-iran-om-kidnappad-svensk
Den svensk-iranske forskaren Ahmadreza Djalali står alltjämt inför risken att avrättas av Iran. Samtidigt som svenska lärosäten nu kräver att han ska friges har minst 13 olika universitet och högskolor själva fortsatt att samarbeta i Iran, visar SVT:s kartläggning.
#113: 19-åriga Fatemeh Khishvand som dömdes till tio års fängelse för bilder hon postat på Instagram har blivit villkorligt frigiven i väntan på ny dom, uppger iranska och brittiska medier.
– Jag blev frigiven för några dagar sedan, med det finns fortfarande misstankar mot mig som de utreder, säger hon i en video som delats av iranska nyhetsbyrån Tasnim.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/iranska-instagrammaren-frigiven
Mälardalens högskola tillhör de lärosäten som valt att fortsätta samarbetet i Iran efter dödsdomen mot den svensk-iranske forskaren Ahmadreza Djalali.
Samtidigt kräver svenska lärosäten att forskaren ska friges – det visar en kartläggning som SVT nyheter gjort.
"Jag kan förstå att det kan verka kontradiktivt men det viktiga här är ju att vi fördömer och står bakom att Djalali ska släppas fri och att samverkansarbetet handlar om ett enskilt lärosäte, inte Iran som land", säger Emma Sandsjö, kommunikationschef på Mälardalens högskola.

#32 Pyttelite (samt #118)
Du skriver ”den revolution som vi nu firar 40 årsminnet av”.
Är du en av dem som firar det?
// Staffan
Svenska universitets samarbeten med Iran bör stoppas. Det menar flera riksdagsmöter efter att SVT nyligen avslöjat att flera samarbeten i Iran fortsatt – även efter dödsdomen mot svensk-iranske forskaren Ahmedreza Djalali.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/krav-pa-att-svensk-iranska-samarbeten-ska-stoppas
Tester på människor har inletts i Iran av ett vaccin mot covid-19 som utvecklats i landet, rapporterar statliga medier.
https://www.hbl.fi/artikel/iran-hoppas-pa-egenutvecklat-vaccin/
#127 Vad händer med tillresande från Iran kommer och säger att de tagit sina sprutor där? Går det att kontrollera, och kommer deras vaccin att vara godkänt här?
- Redigerat 2020-12-29 15:55 av [Göstage]
#128: Ja det måste myndigheterna kolla på.
176 personer miste livet när ett ukrainskt passagerarplan i Teheran sköts ned av Iran den 8 januari.
Nu ersätts familjerna till de personer som dödades med motsvarande drygt 1,2 miljoner kronor. Det meddelar det iranska presidentkansliet på onsdagen, rapporterar halvstatliga nyhetsbyrån Irna.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/familjerna-till-de-doeda-passagerarna-ersaetts.a687b30rX
Iran har återupptagit tjugoprocentig urananrikning vid kärnenergianläggningen i Fordow, rapporterar den iranska nyhetsbyrån Mehr. Det är samma nivå som före kärnenergiavtalet JCPOA från 2015, mellan Iran och FN:s säkerhetsråds fem medlemmar samt Tyskland.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/iran-aterupptar-hoggradig-urananrikning
Irans revolutionsgarde har beslagtagit en sydkoreansk tanker och omhändertagit dess besättning. Det bekräftar Sydkoreanska regeringen.
Fartyget fraktade 7 200 ton etanol och ska, enligt den halvstatliga iranska nyhetsbyrån Tasnim, ha ”förorenat persiska viken med kemikalier”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/iran-har-lagt-beslag-pa-sydkoreanskt-fartyg
Iran bekräftar nu att landet har börjat anrika uran till 20 procent, något som rapporterades av flera medier i måndags.
– Omkring klockan 19 (på måndagen, 16.30 svensk tid) nådde vi 20 procent, säger Behrouz Kamalavandi, talesperson för Irans atomenergiorganisation, i en intervju med statlig tv.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/iran-bekraeftar-20-procentig-urananrikning.eVWHk5-_N
#132: Sydkorea kommer skicka en delegation till Iran för att medla, efter att Iran beslagtagit ett sydkoreanskt tankfartyg.
Enligt Iran bröt fartyget mot miljöbestämmelser, men enligt bedömare som nyhetsbyrån Yonhap pratat med så kan det hela snarare handla om iranska tillgångar i Sydkorea som blockeras av amerikanska sanktioner.
Sydkorea har även mobiliserat sin antipiratstyrka nära Hormuzsundet.
Iran har bekräftat att de har börjat anrika uran upp till 20 procent. Men det är lång ifrån tillräckligt för att skaffa kärnvapen.
– De kommer närmare, men det tar dem inte mycket närmare bomben, säger kärnvapenexperter Robert Kelley vid fredsforskningsinsitutet Sipri.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experten-iran-litet-steg-narmare-karnvapen
#135: Iran bekräftar nu att landet har börjat anrika uran till 20 procent, något som rapporterades av flera medier i måndags. EU-kommissionen säger sig vara ”väldigt bekymrad” över agerandet.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-irans-urananrikning-valdigt-bekymmersam
#126: Ministerns svar efter SVT:s avslöjanden om universitetens rekryteringsresa till Iran: Inget stopp för universitetssamarbetet med Iran
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/inget-stopp-for-samarbeten-med-iranska-universitet
Efter stängandet av USA:s president Donald Trumps Twitterkonto har bolaget nu också ingripit i den iranska ledaren ayatolla Ali Khameneis inlägg. Khamenei påstod på fredagen att västerländska vaccin är "fullständigt opålitliga" och förbjöd dem i Iran.
#138 När drar stormen igång? Storm? Ja, från gruppen "Vi-Som-Vet" i Sverige.
#139: Jag har inte hittat någon svensk media som har rapporter om detta konstigt nog.
Den planerade avrättningen av den svensk-iranske forskaren Ahmadreza Djalali i Iran har skjutits upp ytterligare en månad, har Djalalis familj fått erfara av iranska myndigheter, uppger Amnesty international.
Det var i december i fjol som familjen fick uppgiften om att avrättningen av den fängslade for
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/svensk-iransk-forskares-avraettning-skjuts-upp.FwK1unEYP
"Iran firar tyrannens avgång" säger rubriken från TT. Men nej, nyheten gäller tyvärr inte Hassan Rohani.
USA kommer att återinträda i det internationella kärnenergiavtalet med Iran – om Teheran backar tillbaka från de avsteg som gjorts från överenskommelsen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-redo-att-aterintrada-i-karnavtal-med-iran
Xoncha Nouri på Twitter:
"För 42 år sedan idag anlände Khomeini från exilen i Frankrike till Iran. Den islamiska revolutionens grundpelare - kvinnohatet och könsapartheid - blev därmed ett faktum. Relativisera aldrig bort det vidriga förtryck som kvinnorna har upplevt sedan dess."---
- Redigerat 2021-02-02 09:40 av [Göstage]
En iransk diplomat döms till 20 års fängelse i Belgien, för delaktighet i planering av ett terrordåd mot exiliranier i Paris 2018.
”Olagligt”, tycker regimen i Teheran.
Domen i det uppmärksammade fallet kom i Antwerpen på torsdagen, där diplomaten och tre medanklagade ställdes inför rätta i höstas.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/diplomat-fran-iran-doms-for-terror-av-domstol-i-belgien
Samira Zaragari är tränare för det iranska damlandslaget i alpint.
Men när laget i dag flög till VM i Italien var det utan tränaren.
Anledningen: Hennes make hade stoppat henne från att lämna landet.
De närmaste dagarna blir avgörande för kärnteknikavtalet mellan Iran och de fem permanenta medlemmarna i FNs säkerhetsråd plus Tyskland.
USA lämnade ensidigt avtalet under president Trump, men vill nu under president Biden komma tillbaka. Samtidigt kräver Iran att USA ska häva alla sanktioner.
https://sverigesradio.se/artikel/brak-om-sanktioner-nar-usa-vill-komma-tillbaka-till-karnvapenavtal
Iran har kommit överens med det internationella atomenergi-organet IAEA om att tillåta vissa, begränsade, inspektioner under 3 månader framöver.
IAEA menar att överenskommelsen tillfälligt räddar situationen från det dödläge som uppstått efter att USA lämnade avtalet 2018 och införde sanktioner mot Iran.
https://sverigesradio.se/artikel/iran-och-iaea-overens-om-fortsatta-inspektioner
Brittisk-iranska välgörenhetsarbetaren Nazanin Zaghari-Ratcliffe, som dömdes till fem års fängelse när hon tillsammans med sin dotter skulle besöka sin familj i Iran.
Enligt den islamiska republiken hade hon konspirerat för att störta regimen., anklagelser som människorättsgrupper kallar för grundlösa.
När fem, år nu gått var det osäkert om Zaghari-Ratcliffe faktiskt skulle släppas fri, eller om hon skulle tvingas stanna som del av ett högre diplomatiskt spel.
149 Beklämmande…
SVT1 18 mars 22.30. Även på Kunskapskanalen den 21 mars.
Be My Voice
"Allt fler iranska kvinnor kastar den obligatoriska slöjan. På youtube och facebook sprids klipp med kvinnor som öppet trotsar regimen genom att köra bil, cykla eller vistas utomhus utan hijab. Bakom upproret står journalisten och aktivisten Masih Alinejad som med 6 miljoner följare på sociala medier snabbt blivit en nagel i ögat på mullorna i Teheran. Filmaren Nahid Persson vänder åter blicken mot sitt gamla hemland och ser en växande motståndsrörelse med en sällsynt orädd och karismatisk huvudperson."---
Kan ses på SVT Play från nu till den 14 mars 2022.
#151 En alldeles fantastisk film- rörande och upprörande. Hoppas att många ser den- inte minst Ann Linde.
- Redigerat 2021-03-16 17:21 av [Göstage]
#152: Även dom som skriker om rasism.
Teheran måste omedelbart släppa Ahmadreza Djalali, KI-forskaren som dömts till döden under en resa till Iran.
Det säger åtta oberoende experter från FN som redan för fem år sedan varnade om Djalalis hälsotillstånd.
”Djalalis situation är verkligen fruktansvärd” säger FN-experterna som kallar Irans behandling av honom för tortyr.
#154 Amnesty kräver att den svenska regeringen agerar för Djalali innan det är för sent.
Representanter från både Washington och Teheran kommer att resa till Wien kommande vecka i ett nästa steg för att diskutera det internationella kärnenergiavtalet, som USA under president Donald Trump hoppade av 2018 för att i stället återinföra sanktioner mot Iran.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stormaktssamtal-om-iranavtal-fortsatter
En befogad fråga från Amineh Kakabaveh på Expressen debatt.
- Redigerat 2021-04-06 08:42 av [Göstage]
Enligt åklagare i Iran kommer tio personer att åtalas för nedskjutningen av ett ukrainskt passagerarflygplan över Teheran förra årat. Det rapporterar nyhetsbyrån AP, som citerar iranska medier.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/iransk-aklagare-tio-atalas-for-nedskjutning-av-flygplan-i-tehran
#151 "Regeringen borde verkligen se Nahid Perssons film", skriver Isak Skogstad på GP:s ledarsida. Bara att instämma!
- Redigerat 2021-04-14 08:09 av [Göstage]
Iransk tv visade Premier League-mötet mellan Tottenham och Manchester United.
Kanalen valde dock att censurera bort domaren Sian Massey-Ellis – på grund av att hon var klädd i shorts.
”Lösningen, att klippa bort henne ur sändningen och visa Londons bakgator, är en skymf mot sporten”‚ skriver organisationen ”My Stealthy Freedom”, som arbetar mot könsdiskriminerande lagar.
https://www.svt.se/sport/fotboll/kvinnlig-domaren-censurerades-for-tittarna-i-iransk-tv
#161 Tjugohundratalet i omvärlden - medeltid i Iran.🤔
#161: Medeltid var snällt sagt. jag hade sagt stenåldern.
#162 Ja, de är på väg dit…😉
Iran meddelar att en iransk-brittisk fånge kan släppas om Storbritannien betalar en gammal skuld för stridsvagnar.
Brittiske utrikesminister Dominic Raab säger i en intervju att skulden ska återbetalas.
Frågan är om Iran köpslår med andra länder för att frige fler utländska fångar.
Teheran sänder diplomatiska signaler om att utländska medborgare som fängslats och dömts i Iran kan släppas i utbyte mot frisläppande av iranska fångar utomlands – eller mot kontanter.
Frågan har fått hög aktualitet sedan en brittisk-iransk hjälparbetare har fått ett nytt fängelsestraff sedan hon redan avtjänat ett tidigare längre straff. Pengar verkar vara en avgörande faktor i hennes fortsatta öde enligt diplomatiska utspel främst från Iran.
Maria Rashidi, känd kvinnorättsaktivist och ordförande i Kvinnors Rätt (och för de flesta känd för att fått sitt ansikte vanställt av en svalsyreattack i ett dåd iscensatt av hennes svartsjuke tidigare make) är en orädd och rakryggad debattör för kvinnors rättigheter mot patriarkala regimer och internationellt spritt hedersförtryck med rötterna i samma förtryckande samhällen. På GP debatt idag skriver hon:
"Genom att välja in Iran i FN:s kvinnokommission har FN gett grönt ljus för mullorna att arbeta mot att förverkliga sina globala drömmar – att gömma världens alla kvinnor bakom slöjan."---
"En kvinna som vägrar bära slöja döms till 20 års fängelse i Iran men varken EU eller vår feministisk regering skriver brev till FN:s chef António Guterres för att be honom att vakna och sätta stopp för detta makabra skådespel. Om vita diskriminerar svarta handlar det om rasism, men om vissa länders mäktiga män diskriminerar hela deras kvinnliga befolkning, i guds namn. Då handlar det inte om rasism utan ”kultur”. Så var finns nu alla dessa upprörda antirasister, modiga journalister och feministiska makthavare? Varför är statligt sanktionerad könsrasism en icke-fråga för alla dessa så kallade progressiva krafter? Är man så rädd för att bli kallad för rasist av könsrasister eller handlar det om risken att förlora feta olja- och vapenaffärer med lättsårade diktaturer?
I denna rädslans kultur har nu FN gett grönt ljus för mullorna att arbeta mot att förverkliga sina globala drömmar, att gömma världens alla kvinnor bakom slöjan och därmed få slut på västerländska kvinnors omoral som anses hota deras medeltida teokrati. Fortsätter det så här så får jag nog flytta till månen för att kunna känna ”vinden i håret”, som Masih Alinejad säger."
#165: FN är ett skämt
En kanadensisk domstol anser att nedskjutningen av ukrainska PS752 i Iran i januari 2020 ska klassas som ett terrordåd utfört av Iran. Det kan ge anhöriga möjlighet att kräva pengar i skadestånd.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kanada-nedskjutet-plan-var-terror
Den iranska människorättsförkämpen Narges Mohammadi har sviktande hälsa efter fängelsedomar och andra övergrepp från den iranska regimen. Men det hjälper inte, nu väntar nya fasor.
"Det är mindre än ett år sedan den kända människorättskämpen Narges Mohammadi släpptes efter tidigare domar. Och nyligen var det dags igen – en domstol i Iran har dömt henne till 80 piskrapp och 30 månaders fängelse, skriver hon själv på Instagram.
Enligt medier straffas hon för fredliga protester hon deltagit i när hon satt i fängelse förra gången."---
"Bristfälliga säkerhetsrutiner möjliggör Irans underrättelseverksamhet i Sverige.I fallet med det misstänkta terrorparet som utgav sig för att vara afghaner har Migrationsverket missat samtliga varningssignaler", skriver advokat Nima Rostami på Expressen debatt.
"Säpo har återkommande varnat för Irans omfattande underrättelseverksamhet i Sverige (Säpos årsbok 2019 och 2020). Migrationsverket konstaterade redan 2012 Irans aggressiva underrättelseverksamhet i Sverige. Fallet med det terroristanklagade paret visar med önskvärd tydlighet brister i upptäckten av Irans underrättelseverksamhet.
Avsaknaden av enhetlig praxis i bedömningen av afghanska ID-handlingar och brister i upptäckten av fusk i Iranärenden är oroväckande. Irans regim har etablerat ett effektivt nätverk i Sverige. Syftet är politisk påverkan, expansion av politisk islam, flykting- och teknologispionage. Dessa aktiviteter genomförs by proxy med migration som instrument. Afghanska migranter, shiamigranter och regimvänliga Iranlobbyister utnyttjas i Irans proxypolitik."---
Svensk-iranske forskaren Ahmadreza Djalali har nu suttit fängslad i Iran i fem år.
Hans fru Vida Mehrannia har fått besked om att han fått lämna isoleringscellen – men har inte kunnat nå sin man på flera månader.
– Det är en mardröm att han suttit inlåst så länge och att vi inte får prata med honom, säger hon till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/tystnaden-kring-svenske-dodsdomde-forskaren/
Det är bara minuter kvar till vi ska landa i Teheran. Runt omkring mig i planet gör alla kvinnor samma virande manöver. Det här är lagen i Iran. Om du vistas i landet och är kvinna så måste du täcka ditt hår.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kronika-utan-sjalen-kommer-vi-inte-genom-passkontrollen-1
Det verkar bli som många har trott: att den konservative domaren Ebrahim Raisi snart står som vinnare efter valet i Iran. Nu väntas de de konservativas grepp om makten i Iran att hårdna
#172 Sorgligt. Aktualiserar #157.
Irans tillträdande president visade upp sin hårdföra sida i sitt första möte med pressen efter valet.
Några nya eftergifter är inte att vänta – och han tänker inte träffa president Joe Biden.
https://www.expressen.se/nyheter/irans-nyvalda-president-utesluter-mote-med-biden/?referrer=todays-news
För sjätte dagen i rad demonstrerade på onsdagen folkmassor i sydvästra Iran mot den stora vattenbristen.
Tidigare har en person dött under protesterna, men inga nya våldsamheter rapporteras från de minst 31 demonstrationer som har ägt rum under veckan.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/nya-vattenprotester-i-torkans-iran.qkdHWIUPS
#175 Protesterna mot vattenbristen i Irans ekonomiska nav Khuzestan har pågått i en vecka.
Torkan i Iran har drabbat folket hårt och från demonstrationerna som inleddes förra veckan kommer uppgifter om våldsamheter. Olika uppgifter cirkulerar kring hur många personer som har dödats och vilka som ligger bakom dödsfallen. Amnesty International uppger att minst åtta personer, både åskådare och personer som deltagit i protesterna, dödats.
Enligt medier och officiella uppgifter i Iran har minst tre personer dödats, bland dem en polis och en demonstrant.
– Det som är väldigt oroväckande är allt det här våldet och det faktum att så många människor inte har något hopp om framtiden, säger Rouzbeh Parsi, programchef vid Mellanöstern- och Nordafrikaprogrammet vid Utrikespolitiska institutet.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/protester-mot-vattenbrist-i-iran-skoerdar-liv.OUodvjGqO
En 60-årig man åtalas vid Stockholms tingsrätt för grovt folkrättsbrott och flera mord vid massavrättningar i Iran 1988. Mannen, som suttit häktad i snart två år, misstänks ha haft en ledande roll i avrättningarna av tusentals politiska fångar.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/man-atalas-for-folkrattsbrott-i-stockholms-tingsratt
#175 ff Sverige bemöter de omfattande folkliga protesterna mot regimen i Iran med tystnad, skriver advokaten Nima Rostami på Bulletin.
"Tystnaden om läget i Iran har, särskilt från EU:s sida och Sveriges rödgröna regering, varit skandalös. Trots iraniernas strävan efter demokratiska reformer och missnöjet med den islamiska diktaturen har Irans islamistiska agenda via lobbyister normaliserats i Väst. På samma sätt som Nazityskland inte kunde reformeras inifrån är iraniernas motstånd i behov av internationellt stöd."
Under rådande förtryck är reformer i demokratisk anda och förändring inifrån närmast en ouppnåelig uppgift – fascistiska kontrollfunktioner tillåter inte förändring. EU och Sverige kan och bör ställa krav på demokratiska reformer i Iran.
Ett sådant krav förutsätter samordning och politisk vilja. Men sådana är just nu obefintliga, vilket är obegripligt."
Israels utrikesminister Yair Lapid har beordrat landets diplomater att arbeta för ett FN-ingripande mot Iran. Uttalandet föranleddes av en attack mot ett israeliskägt fartyg, där två personer miste livet.
“Iran är inte bara ett problem för Israel, utan exporterar också terrorism” skrev Lapid på Twitter.
Sverige måste våga vara hårdare mot Iran, skriver tre riksdagsledamöter ur skilda läger på Aftonbladet debatt.
#177: I dag börjar rättegången mot den 60-årige iranier som misstänks för folkrättsbrott och mord i Iran 1988.
”Världen och tiotusentals anhöriga bevakar nyfiket Sveriges oberoende rättsväsende. Jag hoppas att politiska och ekonomiska intressen och pressen från Iran inte påverkar domen”, skriver tolken Ali Shafiei, vars kusin avrättades.
https://www.expressen.se/debatt/svenska-rattegangen--som-foljs-varlden-over/
#181 Målet beräknas vara fram till våren, och sedan kommer överklaganden på utslaget- det här lär pågå flera år framöver…
Irans nye president Ebrahim Raisi har utsett Hossein Amirabdollahian till sin utrikesminister. Han beskrivs som en hökaktig diplomat som antas ha nära band till det militära revolutionsgardet.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/irans-president-utser-haardfoer-utrikesminister.TB50BLvH9
#177 ff Bawat Ismail på GP:s ledarsida hoppas att rättegången i Stockholm mot den man som anklagas för grovt folkrättsbrott och mord i Iran skall ge åtminstone ett uns av upprättelse för anhöriga till offren för mullaregimen. Ismail avslutar:
"Rättegången är en påminnelse om hur brutal mullaregimen var och är till sin natur och hur dess företrädare saknar respekt för människoliv. Med Raisi som nyinstallerad president har mullorna också visat att de inte vill göra upp med sin blodiga historia. För västerländska länder, däribland Sverige, som vill normalisera relationerna med Teheran är det något värt att tänka på."
- Redigerat 2021-08-16 07:36 av [Göstage]
Iran är på väg att verkställa tidigare hot om att trappa upp anrikningen av uran till 20 procent, och därmed ta nästa steg mot att få fram material för att tillverka kärnvapen, enligt en rapport från FN:s atomenergiorgan IAEA.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/usa-kritik-mot-iran-efter-ny-rapport.NVE5ZxK3Q
Sex vakter på Evinfängelset i Teheran åtalas efter videoklipp som visar hur fångar misshandlas.
Fängelset är avsett för politiska fångar. Videoklippen uppdagades efter att en hackergrupp delat dem med amerikanska AP.
Enligt The Guardian visar de bland annat hur en man krossar en badrumsspegel i ett försök att skära sig i armen, hur fångar och vakter slåss och hur flera fångar delar små celler.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/vakter-utreds-i-hackat-faengelse.PTfFmKLFL
På tisdag hålls en stor internationell konferens i Stockholm för att uppmärksamma massakern i Iran 1988 då 30.000 politiska fångar avrättades.
Konferensen sker samtidigt som regimens nya president Ebrahim Raisi
skall tala inför FN:s generalförsamling i New York via videolänk. På konferensen kommer vittnesmål framläggas om Raisis inblandning i 1988 års massaker.
Finns väl skäl att misstänka att proregimföreträdare kommer att genomföra protestaktioner mot konferensen.
- Redigerat 2021-09-18 07:15 av [Göstage]
Iran uppger att landet har anrikat mer än 120 kilo uran till en anrikningsgrad av 20 procent. Landet hävdar att de behöver det anrikade bränslet för att använda i sin forskningsreaktor i Teheran.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/iran-har-anrikan-120-kilo-uran.qKms6HbSK
Advokaten Nima Rostami skriver på Nyheter Idag apropå att fyra personer med rötter i Iran häktats för säkerhetsrelaterade brott att Sverige begår misstaget att inte ta det iranska säkerhetshotet på allvar.
Kravallpolis skickades på lördagen till den iranska staden Isfahan efter omfattande protester.
-Vi har gripit 67 av huvudaktörerna och agitatorerna bakom problemen, säger polischefen Hassan Karami.
Den senaste tiden har det varit nästan dagliga protester i regionen Isfahan, som har drabbats särskilt hårt av torka. Demonstranterna anklagar också myndigheterna för att avleda vatten från staden för att försörja grannprovinsen Yazd, som också lider desperat vattenbrist.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/protester-i-iran-67-gripna
Irans president Ebrahim Raisi hotar med hämnd om inte USA:s förre president Donald Trump ställs inför rätta för drönarattacken, som bland annat dödade generalen Qassem Soleimani, för exakt två år sedan. Detta rapporterar Reuters.
– Om Trump och (Mike) Pompeo inte för ställs inför en rättvis prövning i en domstol för avrättningen av General Soleimani, så kommer muslimer att hämnas, säger Ebrahim Raisi i ett TV-sänt tal under måndagen.https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/iran-hotar-att-haemnas-paa-trump-tvaa-aar-efter-mordet-av-soleimani.m5HwH0ws0
Sverige, Kanada, Storbritannien och Ukrainas samtal med Iran om ersättning för anhöriga till passagerarna på det nedskjutna flygplanet i Teheran för nästan exakt två år sen avbryts nu, rapporterar Dagens Nyheter.
https://sverigesradio.se/artikel/avbryter-samtal-med-iran-om-ersattning-till-anhoriga-meningslost
#168 Ny dom mot Narges Mohammadi - åtta års fängelse och 70 piskrapp.
- Redigerat 2022-01-30 18:03 av [Göstage]
#103 ff Datum för verkställande av dödsdomen mot den svensk-iranske katastrofmedicinforskaren Ahmadreza Djalali har fastställts till den 21 maj.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Protester i Teheran sedan en 22-årig kvinna avlidit i polisens häkte efter att hon tagits av moralpolis för att hon "visade för mycket hår" under hijaben. Polisen hävdar att hon avlidit av en hjärtattack.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#196: Hade kvinnan fått asyl i Sverige?
#196 Det där vill jag inte se i Sverige, men…
#196 Protesterna fortsätter. Iranska kvinnor klipper av sig håret och bränner sina sjalar i protest.
#196 #199 Protesterna sprider sig till universiteten.
#200 Moralpoliserna uppges ha visat en hårdnande attityd mot alla försök till frigörelse bland kvinnorna i Iran. De uppblossande protesterna efter Mashas död möts med insatser av kravallpolis,enligt BBC.
- Redigerat 2022-09-20 06:26 av Fornöga
22-åriga Mahsa Aminis dödsfall har väckt stor vrede och stora protester i Iran. Amini greps för att hon inte ansågs bära sina slöja på rätt sätt. Nu kommer skarp kritik från den iranska journalisten och aktivisten Masih Alinejad mot Sveriges utrikesminister Ann Linde för hennes statsbesök i Iran – då Linde valde att bära hiijab.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/stora-protester-i-iran-var-ar-ann-linde-nu/
#202 En passande "avskedspresent" till Linde. 👍
#203 Shekarabis (S) senpåkomna stöd för de iranska kvinnorna möts med påminnelser om hans eget "feministiska" partis bristande insatser för den iranska kvinnofrigörelsen.
Över 30 människor har dött efter upplopp i Iran, skriver nyhetsbyrån AFP.
Upploppen kommer efter att en 22-årig kvinna misshandlades till döds av sedlighetspolisen efter att hon burit sin slöja ”fel”.
https://www.expressen.se/nyheter/over-30-doda-efter-upplopp-i-iran/
"Kvinnorna i Iran har fått nog efter 43 år av den repressiva totalitära islamistiska regimen", skriver Ali Shafiei, tolk och författare, på Aftonbladet debatt. Han undrar varför det officiella Sverige är så tyst.
"Kvinnokampen i Iran behöver stöd från omvärlden, nu mer än någonsin.
En hel del politiker, kända artister och idrottare från hela världen har redan fördömt våldet i Iran och visat sitt stöd och sympati för kvinnorna i Iran.
Sverige, erkänt i världen för att driva frågor kring kvinnors rättigheter, förväntas mer öppet och påtagligt stödja kvinnokampen i Iran.
Politikerna, både från den rödgröna och blå alliansen, har hittills tigit, likt odemokratiska länder som Ryssland och Kina, inför det brutala våldet från regimen i Iran."
#206 Varför är det så tyst? Kanske för att vi har någon form av blasfemilag när det gäller just islam?
#207 Gissar att för vissa svenska makthavare kom valförlusten i just detta fall i rätt ögonblick. Nu slipper man ta tydlig ställning och att ta ansvar för sin tidigare anpassningspolitik till mullorna.
Ref. #43 #63 med flera.
- Redigerat 2022-09-24 07:54 av Fornöga
Bilderna från Iran talar sitt tydliga språk.
"Slöjan är ett uppenbart religiöst förtryck som symboliserar patriarkatets hat mot kvinnan. Den nya revolutionen i Iran lär bli en kvinnorevolution med männen bakom sig. Vi hoppas att rörelsen även når ut till det svenska politiska etablissemanget", skriver 27 opinionsbildare, forskare och företrädare för olika organisationer på Expressen debatt.
"Det är hög tid att ta slöjvägrarnas röster på allvar!
Den feministiska regeringens representanter tog vid ett statsbesök i Iran slöja på sig. Vår förhoppning är att den nya regeringen utgår ifrån regeringens handlingsplan från år 2007, där anständig klädsel inklusive slöja ingår i definitionen av hedersrelaterat våld och förtryck. Detta genom att hörsamma slöjvägrares behov av stöd och hjälp."
En partipolitisk manifestation på Sergels torg i kväll mot de iranska makthavarna arrangerad av C och S nonchalerar SD-politiker av iranskt ursprung. Bakom arrangemanget står bland andra Alireza Akhondi (C) och Ardalan Shekarabi (S). Nyheter Idag rapporterar:
"När Akhondi skrev ett inlägg om manifestationen på Facebook var det flera svensk-iranier som slog bakut. ”Detta är sorgligt på en patetisk nivå! En gång i tiden var Ardalan Shekarabi stolt över Zarifs (Irans utrikesminister) besök här i sthlm. Har du redan glömt bort det?” skriver en person."---
"Morad Majlesi, tidigare kommunpolitiker för Liberalerna, vädjar till Akhondi om att ”för en gångs skull lägga undan er SD besatthet för iranska folkets skull? Är det verkligen viktigare att visa att ni är emot SD än att samla kraft och enad stå upp för iranska folket? Vi i Liberalerna accepterar alla vänsterfanatiker och miljötalibaner för folkets skull.”---
Så görs det iranska upproret även till svensk inrikespolitik. 🤔
Medan protesterna trappas upp i Iran skyller ayatolla Khameni utvecklingen på Israel och USA.
Den ursprungliga trådrubriken "Revolutionen i Iran 40 år" från 2019 ändrad till bara "Revolutionen i Iran".
- Redigerat 2022-10-06 07:59 av Fornöga
Rashid Farivar lämnar ett kvalificerat jobb på Volvo för att ta plats i riksdagen för Sverigedemokraterna. I en intervju med Nyheter Idag säger Rashid att han är starkt kritisk till socialdemokraternas hållning inför regimen i Iran.
"– Det skär i hjärtat när man ser bilderna från Iran och hur folk, speciellt kvinnor, kämpar med livet i spetsen för sin frihet och emot islam och islamism. Det är ganska hedrande, men det är tufft när man ser bilder på blodiga gator och folk som är ihjälskjutna och ihjälslagna, säger Farivar.---
"Han tycker att det är hög tid för Sverige att terrorstämpla det iranska revolutionsgardet som styr landet.
– De kan inte ha någon verksamhet i USA, de kan inte ha någon verksamhet i Saudiarabien, de kan inte ha någon ekonomisk verksamhet i Bahrain. Men de kan ha det i Tyskland, Frankrike och i Sverige, säger Farivar."---
"Om den socialdemokratiskt styrda regeringens agerande gentemot den iranska regimen har Farivar inte mycket gott att säga.
– Å ena sidan säger man att man står upp för mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter. Å andra sidan åker man ner till Iran med slöja på eller poserar i glada bilder eller kramar den iranska regimens företrädare, och mördare, vill jag säga, säger Farivar."---
#214: Tror han på fullt allvar att SD ska hjälpa?
#215 Det vet man inte, men han konstaterar i alla fall att S inte gjorde det- snarare tvärtom.
#216: SD gjorde sig lustig över den flygolycka mellan Sverige och Iran där svenskar omkom så budskapet blir mycket kluvet.
Jag är övertygad om att Farivar, som studerat på Universitet i Teheran och har släkt och vänner kvar i Iran, har bilden klar för sig om vad som pågår i landet och hur den svenska Iranpolitiken (inte) har fungerat. Han är inte direkt ensam om den åsikten bland exiliranier. Men sammanhangen framgår ju av tidigare diskussion i tråden, liksom vilka som försvarat den (föregående) iranska revolutionen, så det mesta är nog sagt.
Nu är det bara att de modiga iranska kvinnorna lyckas fortsätta att driva sin kamp och att omvärlden ger sitt stöd.
#218: Hoppas att du tog till dig vad Herr Ekroth kommenterade oxå.
https://aktuelltfokus.se/hogernationalister-hanar-dodsoffren-efter-flygkraschen-i-iran/
#219 Att Aktuellt i Fokus (S) för två år sedan uppmärksammade att Ekeroth twittrade ordet "Smålänningar" är ingen bra anledning att inte fortsätta att uppmärksamma det som pågår i Iran just nu. Så sorry om jag inte hugger på det betet utan ser det som OT i sammanhanget.
Svenska YLE har en bra sammanfattning över utvecklingen i Iran.
#220: Det är synd eftersom Ekroth kommit tillbaka efter att vara utesluten så det bli än mer märkligt att SD skulle vara så Iranvänligt - de kanske till och med kan ge några Iranier asyl numera?
Baraye med artisten Shervin Hajipour har blivit en kampsång för demonstranterna i Iran. Efter att Hajipour häktats men nu släppt mot borgen säger han att sången inte inte har något med demonstrationerna att göra, vilket bedömare tar som ett tecken på att han är utsatt för påtryckningar från regimen.
”Väldigt mycket gullande med mullorna”, är en uppfattning om den svenska Iranpolitiken under S/MP och kritiken är överlag hård.
Men MP lever i sin egen lilla bubbla och tre av deras toppfigurer skriver på Expressen debatt att, citat, "Men medan Ulf Kristerssons regeringsunderlag håller Sverige i limbo dör tonårsflickor på gatorna i Teheran.
Sverige måste agera nu, trots det konservativa blockets låsningar i regeringsförhandlingarna. Den kompakta tystnaden kring Iran är skamlig och det är hög tid att inte bara förfäras över den iranska teokratiska diktaturens brutalitet – utan också agera."
Med andra ord, hade det rödgröna blocket vunnit hade inga tonårsflickor dött på gatorna i Teheran- enligt MP. Vittnesmålen om vad som hänt under "den feministiska regeringens" styre talar ett annat språk: det var "väldigt mycket gullande med mullorna".
Svenska YLE sammanfattar händelserna i Iran den senaste månaden.
Expressens krönikör Hanif Bali har inte mycket till övers för ärligheten hos vissa svenska feministers inställning till de iranska kvinnornas frihetskamp. Givetvis kommer han inte att få stå oemotsagd av just dessa motståndare som ju vet bäst. Ironistämpel.☠
"Medan västerländska feminister fortfarande kämpar med att förstå skillnaden mellan en hijab och en solhatt pågår det en revolution i Iran, inte bara mot slöjan utan mot hela den kvinnosyn och de värderingar som den står på.
De iranska kvinnornas slöja är den islamska republikens Berlinmur. Faller detta gudomliga dekret faller de andra. Men hijaben är inte bara ett plagg. Det handlar om en djupare palett av hederskulturella värderingar där en kvinna anses oanständig om hon dansar, visar håret eller umgås med pojkar utanför sin familj."---
- Redigerat 2022-10-17 08:01 av Fornöga
#26 "Vandel" har varit ett debatterat begrepp på sistone av kända skäl, och nu ställer sig Expressens ledarsida frågan om hur Nobelstiftelsens egenmäktiga vandelgranskning av sina inbjudna gäster fungerar. Man skriver bland annat:
"Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson är som enda partiledare i riksdagen inte inbjuden till banketten – med hänvisning till att Nobelpriset vilar på ”respekt för vetenskap, kultur, humanism och internationalism”, skriver Nobelstiftelsen i ett pressmeddelande.
Stiftelsen är privat, och får naturligtvis bjuda in – eller låta bli att bjuda – precis vem de vill.
Det är heller inte bara SD-ledaren som får nobben. Det gäller även ambassadörerna från Ryssland och Belarus, detta med hänvisning till Rysslands invasion av Ukraina.
Men Nobelstiftelsens gränsdragning framstår ändå som ytterst märklig. Det hade varit en sak om stiftelsens krav på gästernas vandel hade varit lika för alla. Men så är uppenbarligen inte fallet. Irans ambassadör är nämligen inbjuden till Nobelbanketten.
Sedan när har könsapartheidstaten Iran visat respekt för humanism? Är det för att man just i dessa dagar skjuter skarpt mot skolflickor som vägrar att bära slöja? Eller är det möjligen ett uttryck för mullaregimens internationalism att de skickar kamikazedrönare till Putin som låter dem sprida eld och förstörelse över ukrainska stadskärnor?"---
"(Men) att fortsätta att ha dubbla måttstockar för olika gäster skickar mycket märkliga signaler. Det är faktiskt absurt att framställa det som att mullaregimen, som riktar vapen mot sin egen befolkning, är moraliskt överlägsen Jimmie Åkesson."
#227 Nobelstiftelsen kryper s.a.s. till korset om Iran. Opinionsstyrda?
- Redigerat 2022-10-28 12:09 av Fornöga
#228 Oh, nu börjar de nagelfara gästlistan 😮
#229 Jepp! Noshi kanske inte behöver tänka på att hyra festblåsan till den 10 december?
#230 Vänsterpartiet och deras samrörelse med kommunismen som har åtskilliga miljontals liv på sitt samvete. För att skydda sitt ansikte så beskyller man SD för nazismen. Båda partierna är lika äckliga i så fall i mitt tycke.
Uppgifter om att Irans moralpolis skall läggas ner ifrågasätts.
”Många påpekar att moralpolisen knappt synts till sedan Mahsa Jina Aminis död och det har inte hindrat vanlig polis och kravallpolis från att misshandla kvinnor som inte har sjal”, säger Sveriges Radios korrespondent.
#232 Iransk tv gör gällande att det inte stämmer att moralpolisen skall avskaffas.
”De menar att något som chefsåklagaren säger en lördag kväll inte kan betraktas som ett officiellt beslut”, säger Sveriges Radios korrespondent.
"På kvällen besökte Majidreza Rahnavards mamma sin son i fängelset. Hoppfull gick hon därifrån: Kanske skulle han klara sig. I gryningen, morgonen därpå, hängdes 23-åringen. Nu fruktar människorättsgrupper ett utbrott av avrättningar i Iran", skriver Expressen.
På Aftonbladets kultursida fortsätter Akademieledamoten Jila Mossaed berättelsen:
"I dag avrättades en ung man, Majid Reza Rahnavard, bara 23 år, utan tillgång till advokat och utan möjlighet att försvara sig. De ringde hans föräldrar klockan sju på morgonen och sa att deras son är avrättad och begravd. Ni får gå och besöka graven.
Regimen har bråttom med att skapa rädsla hos folk på gatorna.
Unga, unga kvinnor och män kidnappas av regimen.
De torteras, våldtas och dödas. Sedan ringer regimen hem till deras föräldrar och säger att de måste komma och ta hand om ungarnas lik. Innan liket lämnas till gråtande, chockade föräldrar tvingas de skriva under ett papper: att begravningen ska ske i tystnad och utan att några samlas. De får inte bli intervjuade av pressen och måste säga att deras barn begått självmord.
Många av de föräldrar som förlorade sina ungar arresterades själva."---
"Just nu sitter hundratals oskyldiga i olika fängelser och vet att deras död är nära. Tusentals arresterades. Många försvinner och efter ett tag hittas deras kroppar. Orsaken, enligt regimen, är alltid självmord. Det är inte ovanligt att ungdomar innan de går ut i demonstrationerna publicerar klipp på sig själva där de bedyrar att de inte lider av psykiska besvär och att de inte planerar att ta livet av sig.
Hur länge måste vi vänta på att västvärlden tar detta på allvar och stänger de iranska islamiska husen som är aktiva i hela Europa, och matas både ekonomiskt och ideologiskt av Khamenei? På att ambassadörer skickas hem och deras lobbyister fråntas sina möjligheter att sprida propaganda åt en regim som sedan 1979 dödat och fängslat oskyldiga?"
- Redigerat 2022-12-14 09:36 av Fornöga
Iran utesluts ur FN:s kommission för kvinnors ställning sedan ett tillräckligt antal länder ställt sig bakom kravet om uteslutning.
#235: Inte en dag för tidigt. Skulle ha skett långt tidigare.
Omkring 2000 personer demonstrerade i Göteborg i dag mot förtryckarregimen i Iran.
#0 ff "I 43 år har islamisterna hållit landet i ett järngrepp. Dödat barn, kvinnor, minoriteter, oliktänkande och homosexuella. Under hösten har protester sköljt över landet. Filmklipp visar kvinnor som bränner sina påtvingade slöjor, som skriker och knuffas när sedlighetspolisen trakasserar dem.
Minst 32 demonstranter riskerar nu dödsstraff. Syftet är att skrämma till tystnad, än en gång. Men i det tysta växer upproret, i landet och i diasporan", skriver Negar Josephi på Expressens kultursida.
Och något stöd i angränsande länder är knappast att förvänta sig för iranska tjejer.
- Redigerat 2023-01-06 18:38 av Fornöga
"Hyllas de som hyllas bör"? 🤔
"En iransk doktorand vid Stockholms universitet hyllar i sin avhandling i materialkemi den iranska regimen och generalen Qasem Soleimani. Enligt uppgifter till SVT kallar universitetet idag till ett extrainsatt möte om den kritiserade avhandlingen.
– Jag blev förvånad av de starka reaktionerna. Det är en kränkning av min yttrandefrihet, säger doktoranden Vahid Saadattalab."---
" Förutom att tacka sin familj så har doktoranden även infogat en handskriven hälsning på persiska där han hyllar den iranska regimen och kallar personer som Morteza Motahhari och Qasem Soleimani för martyrer.
Motahhari har kallats för den islamska revolutionens chefsideolog, och Soleimani betraktades fram till sin död som den näst viktigaste personen i den iranska regimen och har bland annat lett det iranska revolutionsgardet elitstyrka Quds."---
#240 Disputationen blev inte oväntat kaosartad.
Giftattacker på mer än 5000 kvinnor i Iran har skett i en trolig hämndkampanj efter protester för mer frihet och rättigheter för kvinnorna i landet. Nu uppger myndigheterna i Iran att man gripit ett hundratal personer misstänkta för inblandning i attackerna. Frågan är i vilken grad myndigheterna själva varit inblandade men nu sprider ut uppgifter om gripna för att ställa sig själva i bättre dagar är förstås oklar.
- Redigerat 2023-03-12 07:54 av Fornöga
#242 Oj! Socioekonomiska faktorer?
#110 #121 Chaab uppges nu vara avrättad.
Ny tråd här.
- Redigerat 2023-07-17 18:27 av Fornöga