Debatt iFokus

Debatt

Etikettcorona
Läst 476 ggr
Emo
3

corona - isolering och anhörigas ork

Hur klarar ni av isoleringen när ni bor ihop med någon som tillhör riskgrupperna?
Den psykiska påfrestningen på dem, som ska underlätta för multisjuka med lungproblem är kanske en bortglömd grupp i denna soppa.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

• Redigerat 2020-11-18 16:54 av [Göstage]
Wizbot
0

Folk är så vana vid konstant överstimulering. Är nog rätt hälsosamt att träna på att ha lite tråkigt ibland. Bor man med någon är man ju inte direkt ensam heller.

[VSK]
4

Jag tillhör den grupp som tillhör de med riktigt stor chans till att bli smittad då frun jobbar på sjukhuset. 

Har inte ett smack isolering här för hur skulle det gå till. Jag bryr mig inte nämnvärt om detta virus och smittorisk för mig mer än att jag är så försiktigt som jag kan vara. Utanför dörren så är jag ju i princip alltid ensam ändå och utomhus så är smittorisken nästan obefintlig såvida man inte står en halvmeter ifrån en som nyser en rakt i nyllet.

Här hemma så är det mest luftrenarna som står på (som jag beskrivit varför i annan tråd) samt lite mera handtvätteri. Har faktiskt tvättat av mus och tangentbord samt kameragrejer och fjärrkontroller idag med bakteriedödande medel.

Draken
0

Jag jobbar på sjukhuset, så jag ligger i risksonen. Men jag är inte orolig för egen del. Däremot har jag barn och make med astma, och det känns ju inte så kul.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Göstage]
2

Anhöriga som vårdar sina familjemedlemmar får det tungt när kommuner drar in växelvården, skriver SR.

[Göstage]
0

Svenska YLE tar upp utsattheten för anhöriga i karantänstillvaron.

"Man behöver alltså inte nödvändigtvis känna sig sjuk själv för att få stöd via hälsostationen.

- När man är anhörig är det lätt hänt att man fastnar i sina egna cirklar och inte ser några utvägar. Men det kan den psykiatriska sköterskan hjälpa med, ge en råd för hur man ska gå vidare.

Du som är partner till den sjuka kanske också skulle behöva gå i terapi för att orka.

Ett annat alternativ är att söka dig till en samtalsgrupp med andra i samma situation, för att prata av dig och få uppmuntran."---

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/26/norrena-frantz-julen-och-pandemin-innebar-dubbel-belastning-for-dem-som-mar

"Hälostationen" bör väl vara liktydigt med det som heter vårdcentral hos oss.