Stockholms matproduktion räcker inte i kris
Vissa stockholmare har börjat bunkra mat. Men enligt Livsmedelsverket är det mest kritiska för livsmedelsförsörjningen att vi inte producerar tillräckligt med mat i Stockholm. – Vi har inga indikationer på att det finns någon brist på mat. I den här situationen är det bra om folk lugnar sig lite, säger Therese Frisell på Livsmedelsverket.
– Många bor i ensamhushåll, på liten yta och är vana att äta mat ute. Det är en stor skillnad mot den som i ett stort hus med stora förvaringsmöjligheter, säger Therese Frisell, Livsmedelsverket.
– Dagligvaruhandeln fyller på så gott de kan, men det här är en topp i försäljningen som de inte har räknat med. Dessutom är vår livsmedelskedja baserad på normalförbrukning där kunder efterfrågar färska varor samtidigt som butiker inte vill ha lager, säger hon.
https://www.dn.se/sthlm/stockholms-matproduktion-racker-inte-i-kris/
- Redigerat 2020-11-18 16:41 av [Jimmy.L]
- Redigerat 2020-11-18 15:34 av [Göstage]
Framför de tomma pastahyllorna i livsmedelsaffären jag brukar handla hos (i Göteborgsområdet) fick en stackars butiksanställd en riktig avhyvling av en kund igår, en rätt ung kvinna. Hon höll en straffpredikan över varubristen och den stackars killen försvarade sig gång på gång med svaret "ja, det är inte bra". Nu vet jag inte hur det slutade, men uppenbarligen är varvtalet högt på sina håll i kundledet…
Folk blir tokiga när dom handlar, dom i butikerna kan inte påverka att folk bunkrar.
#2 Ja, jag tycker att de är värda respekt som jobbar i affärerna. Börjar de att bli sjuka och/eller ledsna på stämningen blir bara resultatet att det kommer att gapa tomt i fler hyllor eftersom den resterande personalen inte hinner med att fylla på.
Den som nu känner för att vädra sin frustration borde välja rätt mål för sitt missnöje.
#3 Ja missnöjda ska vända sig till vår regering
Hyllor som gapar tomma och överfulla kundvagnar – bilden av människor som bunkrar mat inför en förvärrad coronasituation har florerat i sociala medier under veckan. I en matbutik i Enskede i södra Stockholm har man infört ransonering på bland annat torrvaror för att bromsa onödig hamstring, rapporterar tidningen Mitti.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/handlare-ransonerar-torrvaror-till-foljd-av-hamstringen
Blev smått paff när jag skulle handla en numera bristvara på ett ställe som hade ganska gott om denna varan, bara det att butiksägaren hade höjt priset med 20% och det med motiveringen att denna varan inte gick att köpa nån annanstans.
#6 Sjukt att man får göra så.
Jag blev faktiskt inte irriterad eller så utan mest glad att jag lyckades hitta det jag sökte efter.
Den 12 mars var tydligen den stora bunkradagen- åtminstone om man skall tro en rapport från Handelshögskolan i samarbete med Coop.
"10-19 mars sålde Coop mer än dubbelt så mycket pasta, fiskbullar, krossade tomater, potatismos, ris och jäst som vanligt. Burkskinkaförsäljningen ökade hela 500 procent.
– Burkskinka är ingen stor produkt, det blir små volymer. Men ökningen är ändå indikation på att vissa människor har läst MSB:s råd eller tänker intuitivt att det är bra att ha saker som kan lagras, säger Fredrik Törn till SvD."---
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5eb7c36829072d00114b1345
"Risken för en andra smittvåg i Kina och för en stor virusspridning i USA och Brasilien får Kina att uppmana företag att bygga upp lager, uppger flera källor för Reuters.
Landet har uppmanat livsmedelsföretag och importfirmor att se till att ha gott om bland annat spannmål, oljeväxter, sojabönor och majs. Oron finns att smittspridningen ska påverka de globala leveranserna."---
Återstår att se vad det kan få för konsekvenser för svenska importvolymer och världsmarknadspriserna på spannmål.
#10 Grönsakspriset rusar redan.
Samtidigt som det befaras att allt fler butikshyllor kommer att gapa tomma på varor meddelar handeln att det är oundvikligt med kraftigt höjda matpriser.
- Redigerat 2021-10-29 09:48 av [Göstage]
Populism och medias okunskap riskerar den svenska livsmedelsproduktionen, skriver Johan Westerholm på Ledarsidorna.
"Jordbrukspolitikens roll i Sverige, och Europa, kan inte vara en ytlig fernissa för andra frågor. Den är grundläggande frågor för Europas säkerhet och funktion. Detta är, i sig, ett starkt skäl till att man inte bör politisera frågan intill populism. Om varken väljare, medier eller politiker har en klar uppfattning om livsmedelsproduktionens vad, när, hur och varför så ökar risken att politiska beslut tas som gör skada.
När politiker och journalister saknar sakkunskap i ämnet blir det lätt svepande och förenklat. Det är detta som händer när Europas livsmedelsproduktion diskuteras i sammanhang om ”jordbruk som klimatförstörande”, sneda gurkor, fisande kor och skånska grevar.Det finns ett flertal skäl till att säkerställa livsmedelsproducenternas förmåga att ta fram mat. Om jordbrukaren inte kan producera mat är följderna katastrofala. På kort och lång sikt.
Sverige är ett land som skiljer sig från grannländernas nedärvda erfarenhet av krig och rädsla för hungersnöd. Svenska väljare och konsumenter är därmed inte heller klara över varför vi behöver en viss nivå av självförsörjning. Snabb urbanisering och svag generationskontakt klipper snabbt banden till ett kollektivt minne där svenskar gick hungriga."---