Annons:
Etikettdebatt
Läst 3776 ggr
[VSK]
2020-06-19 10:08

Sarah Kelly vs Ann Linde

Ann Linde blir totalt avklädd av Sarah Kelly.

Det är så här svenska journalister borde jobba (finns några undantag men de är få) och inte kamma regeringen medhårs.

Personligen tycker jag det är en stor katastrof att en svensk minister ljuger (men det är rätt vanligt numer) och man försöker mörka bilden om Sverige utomlands men ju längre klippet går ju mer pinsamt blir det. Titta själv och döm själv.

Här några kommentarer från cyberrymden.

En intervju som kommer att gå till historien…

Hoppsan, så det kan gå i ett land där meritokrati långsamt avvecklas och där rikspolitiker (med lika dålig engelska) inte förstår den enkla skillnaden mellan "equality of opportunity" och "equality of outcome".

Herregud. En minister som medvetet ljuger i sin tjänsteutövning. Har det KU-anmälts ännu?

Man skäms som Svensk. Så uselt…

Ann Linde inte bara pratar strunt, hon schavotterar också med sin totala avsaknad av bildning när hon gång på gång attackerar intervjuaren.

Frågan är: Vad gör vi nu? Det är uppenbarligen så få kunniga människor som vill bli politiker att vi får de politiker vi förtjänar. Det hade varit trevligt med en utrikesminister som vet skillnad på ”is” och ”are”, det lär man sig i fjärde klass. Jag skäms som svensk och socialdemokrat. 😢

Jag ska inte skryta med min engelska. Den är inget vidare i jämförelse med många andra svenskar, men i alla fall bättre än utrikesministerns. Men jag skulle av bla den orsaken inte tacka ja till jobbet som utrikesminister. Tänk på alla hundratals möten utrikesministern har med utländska statsråd, presidenter, premiärministrar, ambassadörer osv….. skämskudde!

Sverige är nu utskämt i hela världen, men ingen klarar av att avsätta Corona-regeringen. Slutsatsen blir att det politiska systemet upphört att fungera. Kan bli dramatiskt.

Hon skämmer inte bara ut sig själv: Sverige framstår mer och mer som en bananrepublik.

(Missa inte kommentarerna under filmrutan).

Ordet är fritt……….

Annons:
[VSK]
2020-06-19 10:14
#1

Sveriges utrikesminister intervjuas i Deutsche Welle. Det hela är så oerhört genant att jag inte klarade att se hela klippet.

Den obevekliga internationella kontexten ställer den inhemskt tolererade socialdemokratiska jargongen i plågsam relief - vilken parat med den nästan obegripligt usla skolengelskan får hela landet att framstå inte bara inkompetent, utan även som ett demokratiskt nybörjarland som svajar och skarvar i missriktat syfte att brösta upp sig.

Det är som att se "Sverigebilden" försvaras av en skock sentimentalpatriotiska gruv-alkoholister som ständigt trasslar in sig i flaggan och trampar den allt djupare ner i sörjan.

En helt ärlig fråga: ÄR våra politiker verkligen de främsta talanger landet kan uppbringa? En utrikesminister som varken kan argumentera eller ens prata engelska? En statsminister som inte klarar intervjuer på sitt eget språk? En justitieminister som saknar rättsmedvetande?

Henrik Jönsson

[Göstage]
2020-06-19 13:57
#2

Steget Efter på Twitter

https://twitter.com/StegetEfter

[Göstage]
2020-06-19 14:21
#3

"Kliv upp ur sandlådan, Ann Linde", skrev Expressens ledarsida igår, med anledning av den svenska stingsligheten mot länder som av självbevarelsedrift vill hålla det sociala avståndet till oss.

https://www.expressen.se/ledare/kliv-upp-ur-sandladan-ann-linde/

[Göstage]
2020-06-19 19:44
#4

Ulf Kristersson är inte oväntat starkt kritisk till Lindes framträdande. På Facebook skriver han bland annat:

"Arroganta och självtillräckliga svar på omvärldens rimliga frågor om de höga svenska dödstalen. Illa underbyggda påståenden om vad som orsakat smittspridning och dödsfall på landets äldreboenden. Och mycket vaga besked om Sveriges strategi framåt för att stoppa smittspridningen och säkra tillgången till vaccin.--- 

"Flera frågor måste dock ställas efter utrikesministerns intervju: Vad är egentligen regeringens plan för att få andra länder att lita på oss igen?

Vilka budskap använder regeringen i kontakt med omvärlden? Tror regeringen verkligen att vi kan återbygga förtroende genom att mästra andra?

Detta kommer jag att ta upp på nästa veckas möte med statsminister Stefan Löfven och övriga partiledare."---

https://www.expressen.se/nyheter/kristerssons-kritik-mot-ann-linde-arrogant/

[VSK]
2020-06-19 20:43
#5

Kanske var dumt att lägga in klippet idag utifall nån kollar på det idag ☺️

[VSK]
2020-06-21 12:21
#6

Herre min skapare. Ge mig styrka.

Tant har inte fattat varför denna intervjun gjordes 🥵

Annons:
[Göstage]
2020-06-22 14:48
#7

"Halvpudel" från Linde?

"Utrikesminister Ann Linde (S) ångrar inte sitt kritiserade framträdande i en tysk intervju.

Linde säger dock i dag att hon kunde ”varit lite trevligare och lite mer kvinnlig” under intervjun.

– Om Ulf Kristersson tycker att jag ska ta uttrycka mig mer vänligt och ödmjukt kan jag absolut ta till mig en sån kritik, säger hon."---

https://www.expressen.se/nyheter/ann-linde-kunde-uttryckt-mig-mer-odmjuk/

[VSK]
2020-06-22 15:01
#8

#7

Va det inte Linde som kom direkt från skolan till politiken. Har för mig hon var mellanstadielärare. Kanske hon skulle ha stannat kvar där. 

Tror nog inte att Kristersson är den ende som reagerade, och vi pratar inte halvpudel här, vi pratar kennel.

[Göstage]
2020-06-22 15:51
#9

#8 Tror aldrig hon  haft något jobb utanför politiken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ann_Linde

[Göstage]
2020-06-22 15:56
[VSK]
2020-06-22 17:20
#11

#9

Lätt att blanda ihop inkompetens med annan inkompetens. 

IT-skandal och prisade Palestinavän väger tydligen tungt hos Löfvens kompisar.

[VSK]
2020-06-22 18:21
#12

För er som missade Ann Lindes totala haveri i tysk TV så kan jag bara säga grattis. Det var så fruktansvärt pinsamt att jag var tvungen att titta på det minuter i taget.

Halvsanningar och rena lögner varvas med klassisk arrogans - UD har under våren gett order till ambassader att korrigera ”Sverigebilden”, ambassadörer har hållt seminarium på seminarium om att allt är frid och fröjd i kungariket.

Man kan ju tycka synd om dem när Linde lyckas på egen hand krossa det lilla gnuttan av PR de lyckades kabla ut.

Linde spred exempelvis i intervjun påståendet att Sveriges misslyckande är pga privata äldreboenden. En kritik som lär falla platt för tyska öron då Sverige med sina 20% privata äldreboenden bleknar i Tysklands andel på 95% privata äldreboenden. (Se graf i kommentarsfält)

Lägg därtill att dödligheten mellan privata och offentliga utförare inom äldreomsorgen i Stockholm är identiskt. (Se graf i kommentarsfält)

Den kommun som drabbats värst per capita är Borlänge, S-styrt sedan evigheter, i lång tid av en minister i regeringen till och med, där man inte har LOV, rätt till heltid och inga privata utförare alls.

Men lögnerna åt sidan - när Linde konfronteras med kritik för sin katastrofala intervju så drar hon könskortet till TT - tydligen är det patriarkata förväntningar på kvinnor som var orsaken till hennes arrogans.

Om det nu är så som Ann Linde påstår; att det är manligt att dra arroganta halvsanningar på dålig engelska i tysk tv - varför envisas S systematisk kvotera in uppenbart inkompetenta i denna feministiska regering om de ska bete sig precis som de värsta avskrapen till män?

Sverige har långt högre dödsfall per capita än våra grannländer. Men vi har inte i andel av döda högre dödlighet på våra äldreboenden än våra grannländer. Det är uppenbart att det är den omfattande samhällspridningen som är orsaken till den höga dödligheten för alla.

Ja, förutom för arroganta förljugna sossar då.

Hanif Bali 

https://www.facebook.com/hanif.bali/posts/10157545273940686

[Göstage]
2020-06-23 07:52
#13

"Arrogant och ovärdigt. Utrikesminister Ann Linde (S) gör mer skada än nytta när hon försvarar coronastrategin med pinsamma utfall och rena faktafel", skriver Expressens Linda Jerneck i en krönika. Att utrikesministern försöker skadesanera från genusperspektiv gör inte saken bättre, konstaterar Jerneck. (Fetstilen är från artikeln.)

"I efterhand har Ann Linde försökt göra kritiken mot hur hon hanterade Deutsche Welle-intervjun till en fråga om könsdiskriminering:

”Det är möjligt att man kan vara lite trevligare, le lite mer och möjligen vara lite mer kvinnlig när man säger svaren. Det får väl jag tänka på”, säger utrikesministern till TT.

Ingen har efterfrågat att Ann Linde ska vara mer kvinnlig. Desto fler att hon visade sig mer professionell. Att Linde drar kvinnokortet för att slippa stå för vad hon sagt är en nästan komisk illustration av problemet – och den totala bristen på självinsikt.

Om syftet var att rädda Sverigebilden efter den internationella kritiken mot höga dödstal och bristande skyddsåtgärder, har utrikesministern misslyckats gruvligt." 

https://www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/ann-linde-later-som-en-obstinat-populist/

Annons:
[Göstage]
2020-06-23 08:08
#14

#11 Man ser ju att det inte är en någon given framgång att gå från att vara  politisk tjänsteman till utövande politiker- såväl Linde som Anna Ekström  sågs som kompetensförstärkningar även från oppositionssidan när de tillträdde, men av det blev det inte så mycket, och även arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (från en facklig karriär) har ju hunnit ifrågasättas på skarpen. Och apropå facklig karriär så vet vi ju vilken väg Löfven kom in i storpolitiken… 😎

[VSK]
2020-06-23 10:19
#15

#13

Förstår inte riktigt vad Linde menar med "borde vara mer kvinnlig". känner hon sig maskulin eller vad. När t.o.m vuxna människor blir osäkra på sitt kön så är det dags att sätta ned foten. Det räcker med alla hjärntvättade ungdomar som fått sina liv förstörda och som nu inte vet om de är en tjej eller kille. 

#14

På A gissar jag svågerpolitik.

Linde och Ekström är förmodligen kompetensförstärkningar i S😃

[VSK]
2020-06-23 11:21
#16

Skarpskytten Ann Linde (S)

[Jimmy.L]
2021-08-01 13:51
#17

Utrikesminister Ann Linde gick rakt i fällan.

Två kända ryska bluffmakare lurade till sig ett videomöte med henne – precis som de tidigare ringt en rad internationella ledare.

De båda kallas ”skämtare”, men anklagas också för att gå Vladimir Putins ärenden – och en rysk nyhetsbyrå har publicerat vad Linde sade under mötet.

– Utrikesdepartementet har rutiner, dessa har följts men var dessvärre inte tillräckliga i det här fallet, säger UD:s presstjänst.

https://www.expressen.se/nyheter/ann-linde-lurad-av-ryska-bluffmakare/

Utrikesminister Ann Linde gick rakt i fällan. Två kända ryska bluffmakare lurade till sig ett videomöte med henne – precis som de tidigare ringt en rad internationella ledare.
[Göstage]
2021-08-01 14:05
#18

#17 Förvånar inte- hon verkar älska att höra sin egen röst i alla sammanhang…

[Göstage]
2021-08-03 08:07
#19

#17 Lindes tanklösa agerande försvårar tillvaron för den ryska oppositionen, konstaterar Johan Westerholm på Ledarsidorna.

Den busringning som två ryska komiker utsatte den svenska utrikesministern för handlade inte om Ann Linde, regeringen Löfven eller Sverige. Den handlade om att Vladimir Putin behövde en nyttig idio...
[Göstage]
2021-08-04 07:19
#20

"Inte kan vi ha en så urbota dum utrikesminister som låter sig luras så lätt och på en vanlig telefonlinje avslöjar statshemligheter som i andra sammanhang krypteras. Märkligt att det inte hörts några starka reaktioner från de övriga partierna. Det kan väl ändå inte vara så att de är så invanda med det politiska hyckleriet att de inte reagerar", frågar sig Rune Lanestrand på DGS.

Sveriges utrikesminister Ann Linde har på nytt visat sitt dåliga omdöme. Denna gång vid en så kallad busringning från Vovan och Lexus två ryska komiker, som gjort sig kända för att ringa upp och driva med olika internationella ledare, där de ofta får sina måltavlor att försäga sig och avslöja hemligheter. I helgen publicerades ett samtal med Sveriges utrikesminister Ann…
  • Redigerat 2021-08-04 07:20 av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
2021-08-05 07:25
#21

#17 ff Sjalfjäsket och uppvaktningen på iranska mabassaden på revolutionsdagen, den släta figuren i Kellyintervjun, och nu förlöjligad av ryska regimtrogna komiker- Ann Lindes CV blir allt solkigare. 🙄

Expressens ledarsida:

"Det är närmast obegripligt att UD gick på bluffen. Det har skrivits massor om hur Vovan och Lexus utgett sig för att vara Leonid Volkov i kontakter med brittiska, baltiska och ukrainska politiker."---

"Nu krävs inte bara sund skepsis, utan också sådan som förr skulle ha avfärdats som snudd på konspirationsteoretisk.

Det går inte att slarva med säkerheten.

Det gör dessvärre regeringen. Lägg till det att det fortfarande inte är klargjort hur ett tiotal Glockpistoler och ammunition kunde försvinna från regeringskansliet 2019.

Och det är bara fyra år sedan infrastrukturminister Anna Johansson (S) och inrikesminister Anders Ygeman (S) fick avgå på grund av Transportstyrelsens it-upphandling. Den innebar att arbete med sekretessbelagda uppgifter las ut på företag i Rumänien, Serbien och Tjeckien."---

Utrikesminister Linde blev nyss telefonlurad. Tidigare stals Glockpistoler. Regeringskansliet måste ta säkerhet på allvar.
[Jimmy.L]
2021-08-06 12:07
#22

Sverigedemokraterna vill att KU granskar rutinerna på UD och utrikesministern Ann Lindes (S) styrning av departementet. Det efter att Linde nyligen lurades att delta i ett telefonsamtal med två ryska busringare.

Samtalet har lagts ut på Youtube och delar av det har sedan brutits ut av rysk media och beskrivits som tecken på försök till svensk inblandning i Rysslands inre angelägenheter.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/sd-anmaeler-lurad-linde-till-ku.7l-B-4-9B

Sverigedemokraterna vill att KU granskar rutinerna på UD och utrikesministern Ann Lindes (S) styrning av departementet. Det efter att Linde nyligen lurades att delta i ett telefonsamtal med två ryska busringare.
[Göstage]
2021-08-06 13:29
#23

#22 👍

[Göstage]
2021-08-17 07:44
#24

Birgitta Sparf på DGS är upprörd över den brist på analytisk förmåga vår utrikesministers uppvisade under en pressträff om läget i Afghanistan.

"Hennes totala brist på verklighetskontakt är direkt plågsam och upprörande. Hennes inbilskhet, hennes storhetsvansinne och hela regeringens syn på sig själva som avgörande för Afghanistans framtid får det att vända sig i magen på mig."---

Direkt plågsamt var det att lyssna på regeringens företrädare på presskonferensen om läget i Afghanistan i söndags. Morgan Johansson stod som vanligt och blåljög så honom orkar jag inte ens nämna. Värst denna gång är utrikesminister Ann Linde. Talibanerna intar nu slutligen Kabul och presidenten har flytt landet. Vi snackar alltså om talibaner här, hardcore…
[Göstage]
2021-08-17 15:52
#25

Inte förrän det avslöjats att det var amerikanerna som fixade ut svenskarna nämnde ministern det.

tlf008.jpg

"Vid 10-tiden bekräftade Ann Linde under en pressträff att den svenska personalen flugits ut från Kabul till Doha i Qatar med amerikanskt militärflyg."---

  • Redigerat 2021-08-17 15:53 av [Göstage]
[VSK]
2021-08-17 16:08
#26

#25:

Det är nåt speciellt med sossar. De ljuger så förbannat.

[Göstage]
2021-10-07 08:05
#27

#17ff Att ryska häcklare kunde driva med Ann Linde berodde sannolikt på bristande säkerhetsrutiner hos UD, skriver frilansjournalisten Tatiana Kireeva på Kvartal "Det var sannolikt Ann Linde själv som hade instruerat sina Medarbetare att ta kontakt med de Putin-vänliga komikerna", skriver Kireeva.

Mejlen som lurade Ann Linde visar på bristande säkerhetsrutiner på UD.
  • Redigerat 2021-10-07 08:05 av [Göstage]
Annons:
Cojimar
2022-04-08 08:52
#28

Samtidigt som Putinadministrationen ägnar sig åt att ljuga och fejka är det viktigt att den fria världens politiker är precisa och distinkta i sina analyser och uttalanden. Expressens Ann-Charlotte Marteus tycker att den svenska utrikesministern borde strama upp sina utspel för tydlighets skull. Hon måste ta sig i kragen och inte "hatta, bluddra och svära", anser Marteus.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

I ett förtvivlat spänt säkerhetsläge vill man ha en utrikesminister som är stadig som berget. Men Ann Linde hattar, bluddrar och svär.
Cojimar
2022-05-22 09:11
#29

#28 Linde verkar fråntagen rollen som förhandlare med Turkiet.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[Toxin]
2022-05-22 09:19
#30

#29 Som väl är har vi en kvinna som statsminister. Varför? Tja, den sidosteppningen hade varit problematisk med en man som statsminister. Gissar jag.

Upp till toppen
Annons: