Debatt iFokus

Debatt

Etikettcorona
Läst 3838 ggr
[Göstage]
2020-03-15 21:20
1

(Hur) har pandemin förändrat er tillvaro?

Alla får vi väl räkna med förändringar i vår tillvaro - någon får stanna hemma för sjukdomssymptom, en annan blir permitterad. Resor ställs in, försiktighetsåtgärder vid hämtning på dagis - förändringar i stort som smått.

Det här är en unik situation för oss, oavsett om vi är till åren komna, eller helt unga. Vi kanske tillsammans kan göra ett litet "kompendium" om livet i coronans Sverige 2020?

• Redigerat 2020-11-18 17:03 av [Göstage]
Karmatarerskanise
2020-03-15 21:23
1

Har isolerat mig i stort sett. Bortsett från mataffären ca en gång i veckan. Åker bil då, absolut inte buss. Träffar endast familjen. Detta eftersom vi är 3st i familjen i riskgruppen med dåliga lungor.

[Göstage]
2020-03-15 21:28
1

Det känns som om jag är en av de minst drabbade så här långt. I stort sett inget har förändrats för min del, eftersom jag lämnat arbetslivet sedan länge och sällan rör mig ute i vimlet.

Den enda "inskränkningen" jag har bestämt mig för är att tills vidare avstå från att köpa hämtpizza, eftersom jag inte vet hur handhygienen fungerar där på pizzeriorna i allmänhet. (Det vet man ju inte annars heller, men just nu är det väl extra känsligt.)

På nära håll har jag däremot de som drabbas värre - två i släkten skulle flyga till en annan kontinent om en månad för att hälsa på barnbarnen, en annan i min närhet som jympar flera gånger i veckan i grupp får vackert stanna hemma. En bekant genomgår en cancerbehandling som gör att han måste undvika smitta - ja, de finns i vår närhet, sådana som redan fått känna på pandemins konsekvenser.

[Hayabusa]
2020-03-15 21:49
2

Mycket är sig likt, men en del har ändrats. I måndags 9/3 var det "business as usual", men fredag 13/3 morgon fick vi direktiv från företagsledningen. Inga besök, inga resor, jobba hemma om du kan, begränsa all aktivitet.  Så, nu är det 100% jobb hemifrån vilket i sig inte är något underligt - det är jag van vid. Slipper däremot alla tråkiga jobbresor och hotellrum ett tag framöver :) Positivt! Ställs årets kommande mässor in, så blir jag inte ledsen…

Har 5 min till fots till en välsorterad ICA-butik (jodå, de har gått om toa-papper…) som har öppet till 20.00 varje dag. Bor i en liten by, kan röra mig fritt utan att träffa på några människor. Jag är mer orolig för andra än mig själv. 

So far, so good :)

sponny
2020-03-15 22:18
2

Tja för egen del har det blivit 14 dagars självpåtagen karantän.  För lite mer än två veckor sedan var jag uppe i Göteborg och åkte på en rejäl influensa. Så jag har valt att hållit mig hemma. Ingen kontakt med andra människor utom ett läkarbesök förra veckan för att få ett sjukintyg till jobbet. Däremot var de inte oroliga för corona. Och det ska erkännas att symptomen stämde inte riktigt.

Men oavsett vilket så valde jag att "låsa in mig." Huvudsakligen för att inte sprida smittan vidare nu om det inte "bara" var en influensa. Som lite prepper till husbehov hade jag allt hemma för att kunna äta mig mätt. Och det enda som behövts drygas ut med är lite färsk frukt och bröd som släktingar lämnat här. Så jag har varit sjukskriven och haft läslov .

[Hayabusa]
2020-03-15 23:38
3

#4 Kunde varit värre, hörs det som :)

Lia
2020-03-16 00:32
1

Jag är i riskgrupp då jag har dåligt immunförsvar pga cellgifter, så jag har valt att inte besöka apotek. Men min sambo går i mitt ställe så det är inga problem. Annars går jag och handlar som vanligt, ser bara till att vara extra noggrann med hygien. Jag studerar på distans så jag behöver inte lämna hemmet ändå om jag inte ska till affären då eller sjukhuset, så det är ingen skillnad där. Vi håller inte heller på att bunkra som många gör, men det kan vara svårt att hitta viktiga varor i affären, något vi märkte idag när vårt toalettpapper var slut och vi skulle ha tag på nytt. Det enda jag egentligen oroar mig över i hela den här situationen är våra bröllopsplaner. Tanken är att vi ska ta med oss våra familjer till Gotland och gifta oss där i augusti, men det finns ju inget sätt att veta hur det ser ut då. Men förhoppningsvis är det bättre då, så vi planerar som vanligt. Vi ser till att beställa saker som ska beställas i tid bara för säkerhets skull. Och så har vi en plan B ifall det inte går att resa i alla fall. Då gifter vi oss på en strand i närheten istället. Dock har jag bokat konsert i Stockholm i juni inför sambons födelsedag, och det räknar jag med att det kommer bli inställt tyvärr. Men över lag är det än så länge i mitt fall inte så stor skillnad i alla fall!

Dioramabyggare
2020-03-16 00:56
2

Jag tillhör inte någon riskgrupp, men jag är ändå tveksam till att åka tåg och buss, och till att befinna mig i stora folksamlingar.

Jag har blivit ännu mera noggrann med handhygienen, och har alltid med mig en flaska handsprit som jag använder när jag har varit och handlat eller varit på andra offentliga platser. Tills vidare har jag slutat hälsa på människor genom att ta de i hand.

Emo
2020-03-16 06:41
3

Vi är isolerade, 3 vändor med ambulans för min man med vistelse på sjukhus på grund av lunginflammation under senaste tiden gör att våra barn vill att vi ska vara isolerade. Han är 5 år äldre än jag.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2020-03-16 07:00
3

Lite, kommer undvika åka in till Stockholm just för jag har anhöriga i riskgruppen.

[Göstage]
2020-03-16 13:50
3

SVT Uppsala en liknande fråga till sina läsare för några dagar sedan. Här kan man läsa deras svar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hur-paverkas-din-vardag-av-coronaviruset

[Mia-45]
2020-03-16 14:19
1

Inte så mycket. 
Kramar inte de jag brukar krama nu bara och håller avstånd.

FataMorgana
2020-03-16 14:46
1

Själv sitter jag hemma och får bara gå ut för att handla eller till läkaren. Promenader i naturen får jag göra ensam eller med min sambo. För hur lång tid det här kommer att vara vet ingen. Men just nu känns det som att man är med i en dålig film, som att man befinner sig mitt i apokalypsen.  Såg en zombiefilm på TV i går och tänkte att jag hellre hade haft deras bekymmer. Så visst har min tillvaro förändrats. 

tillägg: Jag skulle ha farit på rehab om två dagar men får inte fara längre.

Cragan
2020-03-16 14:48
0

minimalt men kan bero på att jag inte rör mig bland folk nämnvärt mycket i normala fall

Condor
2020-03-16 15:11
3

Mitt liv påverkas varje dag.

Jag måste fara till fler butiker för att få maten som jag vill ha. Ibland måste jag ta ett dyrare alternativ för samma kvalitet. Ibland måste jag köpa sämre kvalitet. Ibland måste jag avstå att köpa för att det som jag vill ha inte är tillgängligt.

Jag har alltid med en flaska desinfektionsmedel för händerna när jag är ute och måste ta i saker som andra har tagit i.

Vår HDMI kabel som förbinder datorn med TV´n är sönder.  Elektronikaffärerna har stängt, så jag kan inte köpa en ny. Jag måste nöja mig med TV programmet och kan inte titta på filmer på internätet längre.

Jag är försiktig att inget händer som skulle göra att jag behöver sjukvård eller är tvungen att kontakta en läkare.

Jag gör följer regeringens uppmaning att bara lämna hemmet för nödvändiga saker. Det betyder att jag sitter mest hemma och surfar därför mer på internätet än vanligt.

Jag har bara kontakt med min sambo och träffar inga andra människor.

Men jag tror att smittan kommer att sprida sig mer och åtgärderna kommer att skärpas.  Det kommer att påverka livet ännu mer.

[Göstage]
2020-03-17 13:27
0

#2 Lösgodis har hamnat tillsammans med hämtpizza på min svarta lista (fortfarande försumbara "uppoffringar")..

[Jimmy.L]
2020-03-17 13:44
1

Åratal sen jag köte lösgodis, pizza käkade jag förra året.

[Göstage]
2020-03-17 13:51
0

Hämtpizza har det blivit ett par i månaden, lösgodis mer sällan än så. Men nu blir det inget av de varorna tills vidare, och det känns som sagt inte direkt betungande i jämförelse. 

Uteblivna sportsändningar känns heller inte "jobbigt" än så länge - men där kommer det nog abstinensbesvär tids nog. Just nu är det Seinfeld och Morden i Midsomer som rullar som "substitut" - jag har missat massor av avsnitt under årens lopp, så där finns det lite att ta igen nu…😉

JMW
2020-03-17 14:11
3

För mig betyder detta att jag inte kan träffa min pappa. Han är 83 och en riktig hurtbulle men tills vidare får vi ha telefonkontakt. Han är helt med på detta och det känns ändå bra.

[Göstage]
2020-03-17 14:24
2

#18 Skönt att han är med på det! 👍

Åsa S
2020-03-17 14:29
1

Ingen större skillnad jag jobbar på som vanligt jag kan inte jobba hemma. Åker både buss, pendeltåg och tunnelbana för att ta mig till jobbet. Enda skillnaden är att vi har det något lugnare på jobbet + de dagar jag är ledig och är hemma måste jag vara tyst min man jobbar hemifrån och har en massa möten via datorn och vi bor i en tvåa så det är lätt man stör

Herveaux
2020-03-17 14:50
3

För mig rullar vardagen på som vanligt. 
Hade jag inte hört talas om corona hade jag nog inte märkt något av det hela förutom kliat mig i huvudet över varför dasspappret numera konstant är slut i ortens butiker. 

Jag jobbar på en hästgård och är en introvert ensamvarg som helst spenderar fritiden hemma eller där det inte är så mycket folk i rörelse.

// Harley

gickan87
2020-03-18 21:40
1

Eftersom jag jobbar i livsmedelsbutik så kör jag med noga handtvätt väldigt ofta.  Undvika hostande/harklande/nysande kunder är tyvärr svårt. Speciellt när väldigt få tagit till sig att man utför dessa handlingar i armvecket. Annars ingen större skillnad.

Oroar mig dock väldigt inför mitten av April när jag har en operation inbokad. Dels ifall den blir inställd men mest för att råka få Coronasmitta med mig hem då dem jag lever med är i riskgrupperna,
Funderar ibland på att avboka den trots min konstanta värk.

MVH Erika :)

[EM_L]
2020-03-18 22:35
1

Som högstadie elev och små förkyld blev jag hemskickad från skolan igår. Kommer inte kunna gå tillbaka till skolan förens nästa vecka om grundskolan inte har stängt. Känns på sätt o vis deprimerande… för jag får ju inte gå i skolan och få någon större utbildning. Förr eller senare stängs även grundskolor och utbildning kommer att skjutas fram. Med tex skola på sommarlov m.m. Kan knappt gå ut för min pappas rädsla att jag ska bli smittad och sedan han. Jag vill inte heller gå ut och unviker så mycket kontakt som jag kan. Att hyllor i mataffärer gapar tommare än vanligt när en vara är slut är bara ännu mer deprimerande. Tror att detta bara är början… men å andra sidan får man försöka att vara positiv.

[Mia-45]
2020-03-19 07:30
2

Hjälper min syster i hennes klädaffär. Samlat ihop ett av varje klädesplagg som en ska ta med sej till ett äldreboende. 
Man får vara påhittig i dessa tider för att de ska klara denna krisen. 
Handlar också åt min 75-åriga mamma då hon ska vara lite försikigt med att bli smittad. 
Annars löper vardagen på som vanligt med ännu mer tanke på hygienen.

wildfire
2020-03-19 11:31
3

Den stora förändringen är jobba hemifrån sen håller jag avstånd till anhöriga och folk jag möter ute och försöker i bästa mån att hålla avståndet ett par meter. Ser fler gör så men annars är här inga stora förändringar nåja åka tåg och buss just nu avstår jag om det inte absolut är nödvändigt.

[Göstage]
2020-03-20 08:01
4

Idag skiner vårsolen här i Göteborg. Skall slå mig ner i soffan och äta frukost framför morgonstudion. Fram på dagen  tänker jag gå och handla lite livsnödvändigt samt ta en sväng till spelbutiken och lämna in det vanliga helgspelet. 

På hemväg besöker jag  hamburgerrestaurangen för att köpa lite hämtmat. När jag kommer hem tror jag att jag skall unna mig en öl och en nubbe till burgaren, och efteråt kan det nog bli en liten virre till kaffet. Kanske blir det en långfilm i eftermiddag. 

Kan nog bli en bra fredag!

[Jimmy.L]
2020-03-20 08:04
2

#26 Låter som en bra dag.

[Hayabusa]
2020-03-20 08:05
1

#26 👍

Shia1
2020-03-20 08:17
3

Än så länge har inte så mycket ändrats här. Det enda stora är ju skolan. Idag är det dock en "normal" dag. För att sedan på måndag börja läsa hemifrån. Onsdagens och torsdagens lektioner bestod i stort sett av information, om vi hade frågor, hur vi tänkte kring detta, hur studierna kommer fungera, laddat hem olika program som vi kan jobba med osv. Men idag har vi då matteprov och form. Där vi ska försöka göra klart våra lerfigurer vi började med förra veckan😅 Eh. Tanken var vi skulle ha typ 5 lektioner men blir två! (de klarar sig ej för många v utan fukt) Än så länge är ridskolan öppen så kan fara på dressyrträning m min häst som vanligt. Då underlaget är kasst ute så är de som enda "riktiga" träningen. Men. Stänger grundskolorna stänger de nog också skulle jag tro. Affärerna osv är lika välfyllda som vanligt-m undantag från att alla verkar ska baka bullar😂🤷‍♀️ jäst å vetemjöl (vanligt vetemjöl) helt slut i närmsta affären. Men finns på willys/ica maxi osv. Men vill just nu att allt ska bli som vanligt… Skolan känns inte som skola längre. Först har vi end varit 10-12i klassen i veckan jämf m 20 tidigare. Atmosfären är som annorlunda. Tystare. Framförallt ovissheten. Vi vet inte när vi kommer vara i skolan igen. Kommer vi gå i skolan innan sommarlovet? Hur blir allt osv. Har dock turen att gå i ettan än så länge. Tycker mer synd om treorna. Morfar har"flytt" upp till fjällen i husvagnen. (han vägrar stanna hemma och få hjälp att handla osv) Förvisso bor han 60 mil från oss så träffar han ksk end två perioder/år så. Farmor på 84 är väl mest i riskzonen. Vi försöker få handla åt henne. Men hon tillhör de som inte vill ha så mkt hjälp🤦‍♂️ hon går promenader m gamlingarna å sen handlar hon. Förvisso liten matbutik men ja…förhoppningsvis får vi börja handla åt henne snart.

[Jimmy.L]
2020-03-20 08:23
1

Ja vi får hoppas att detta virus minskar så vi kan gå till det normala igen.

[Göstage]
2020-03-20 17:47
2

#26ff Viasat har frivisningar, så det fick bli Lara Croft-Tomb Raider med Alicia Viklander, en lagom verklighetsflykt…🙂

[Göstage]
2020-03-21 11:38
2
Åsa S
2020-03-21 18:15
2

Det är verkligen ingen skillnad där jag jobbar mer än att vi ökat våran försäljning vi har även fortfarande lika många äldre människor som kommer in i butiken och minglar och handlar nån sak nästan varje dag. Folk kramar om vänner de ser i kassakön mm.

[Göstage]
2020-03-23 10:04
1

En bagatell i sammanhanget, men: i början fnissade jag mest åt toalettpappersbunkringshysterin, men nu med tre rullar kvar på mitt lager börjar jag bli lite irriterad över att man inte ens kan köpa ett sexpack rullar  för att vissa har försett sig med balvis av papper.

Och de få rullarna hushållspapper som man har på lager skall användas till annat:

"Brist på toapapper ställer inte bara till det för den nödige. ”Knepet” i coronakrisen – att dela en rulle hushållspapper i två – är inte att rekommendera. – Det är inget ”life hack”, det skapar bara problem, säger Henrik Sjöström, pressansvarig på Essity som tillverkar både toalett- och hushållspapper. Bland annat Lerums kommun har slagit larm om stopp i avloppen."---

https://www.expressen.se/gt/krisdraget-torkar-sig-med-fel-papper/

Åsa S
2020-03-23 11:25
2

Mycket mera stressigt chefen är sjuk även lillchefen vi som kom därefter i rang är bara jag kvar som ansvarig och jag kan inte allt och har svårt hitta kollegor som kan täcka pass det känns bara blä att vara en av de få friska. Många kunder har ingen förståelse ifall de får stå några minuter i kö för att vi inte har personal

[Göstage]
2020-03-23 12:58
2

#34 Livet leker - det fanns toapapper i butiken!🥳 Visserligen max 1 förpackning per person - men ändå…

Hade det inte varit för smittorisken hade jag kunnat krama om kassörskan! 

#35 Håll ut! 👍

[Jimmy.L]
2020-03-23 13:01
0

#35 Mycket tråkigt med kunder som inte förstår.

Carmarino
2020-03-23 14:36
1

#36 Här var det extrapris på toapapper för andra veckan i rad. Köpte inget förra veckan, men den här veckan var det just det toapappret jag brukar köpa som var på extrapris och det började ändå bli dags att fylla på förrådet.

När jag kom till affären hade det gått 3,5 timmar sedan de öppnade och då fanns det ett paket kvar. Nåja, det räckte ju till mig åtminstone. 😃

Fast jag förutsätter att de har fler på lagret, för det vore ju dålig planering om de bara köpte in så mycket att det bara skulle räcka några timmar.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-03-24 10:34
1

Kunderna strömmar till systembolaget, och man ser tecken på hamstring (kanske langarna köper på sig lite extra?)

Kombinationen att många tvingas/väljer att vara hemma och att spritköpandet ökar är inget gott tecken - kan nästa folkhälsoåtgärder komma i form av ransonering eller försäljningsstopp?

Samtidigt är det väl så att många som köpt sprit i Danmark och Tyskland är hänvisade till lokala inköp nu.

För egen del ("normalförbrukare") har det varken blivit mer eller mindre alkohol konsumerat hittills.

[Göstage]
2020-03-24 12:41
1

En tidigare arbetskamrat med fru åkte till Kanarieöarna och skulle stanna några veckor och planerade att vara hemma för tio dagar sedan, men när jag talade med deras granne igår i ett annat ärende så berättade han att de varken hörts av eller synts till. Bara att hoppas att de har det bra! (Har inte jobbkompisens nuvarande mobilnummer.)

Så här skrev tidningarna förr veckan:
"Tusentals svenskar sitter fast på Kanarieöarna efter att hela Spanien satts i karantän. Både stränder och restauranger har stängts. De som lämnar lägenheten tillåts bara gå till affären eller apoteket."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/skaneparets-vadjan-lat-oss-fa-aka-hem/

annia1
2020-03-25 02:14
2

För min del är det inte mycket förändringar. Bor på en mindre ort så det är ju bra. Visst finns det rykte om att det ska finnas ett par stycken här som har corona, men det är inget som nån vet med säkerhet för vanliga influensa går ju den också.

Träffar mest andra när man handlar.  Men för min del så hjälper jag mina föräldrar som båda är över 80 så jag tänker mig för lite extra när jag handlar åt mig eller dom. Annars är det mesta som vanligt.

Fast jag bor på en mindre ort så märks hamstring av. Toa papper, plus lite andra varor är slut. Har börjat komma tillbaka varor. Likaså hamstring på apoteket.

Det som jag tycker är bra, att flera kommuner hjälper äldre som inte har nån anhörig som kan handla åt dom. Då handlar kommunen åt dom. Det tycker jag är jättebra. För då behöver ingen känna att dom måste gå iväg och handla (och riskera att bli smittade), oavsett om dom vill eller inte.

.

[Jimmy.L]
2020-03-26 07:37
2

Först toapapper och nu hamstrar folk jäst?

https://sverigesradio.se/artikel/7438295

Shia1
2020-03-26 07:58
0

#42 Ja! Blir TOKIG PÅ DET! seriöst varje gång jag varit in på affären(ändå halvstor) helt slut med jäst… Hade velat baka bullar länge🙄men iaf på 2 v har det ej funnits jäst i den butiken.. Vill ju göra pizzadeg osv också på jäst så blir tokig😂

Karmatarerskanise
2020-03-26 09:28
0

Gästen är slut i våra butiker med.

Shia1
2020-03-26 11:38
4

Hittade jäst!!

XD var hos tandläkaren där jag bodde förut så for förbi affären där påväg hem- de hade jäst! köpte 2 st för söta bröd å 3 för matbröd .

Carmarino
2020-03-26 13:58
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#42 Jästen har varit slut här i ett par veckor. Som tur var hade jag ett halvt paket kvar i kylen, så att jag kunde baka bullar idag. Fast nu kommer det förhoppningsvis snart finnas jäst igen, för Jästbolaget fördubblar sin produktion.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-03-26 14:21
0

Dags att ta plats i soffan och konsumera det dagliga dosen av  Morden i Midsomer på TV.

Emo
2020-03-26 14:43
1

Jag kopplar av med gamla LEGO-spel på min PS3a. Trädgården räcker till för utomhusvistelse och motion. 😃 Isoleringen får vi stå ut med. Vi har både telefon och dator.🙂

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Karmatarerskanise
2020-03-26 14:45
2

Kan konstatera att livet utan social kontakt är väldigt trist. Går på promenad med min mamma ibland, och vi håller avstånd. Hade jag inte haft mina katter hade jag blivit galen.

[Göstage]
2020-03-27 08:34
1

En av deltagarna i det populära TV-programmet "Hela Sverige bakar" är också irriterad över jästhamstrandet, säger hon till SR.

[Göstage]
2020-03-27 17:54
1

Gör två-tre korta ronder utomhus i veckan, primärt för att handla det nödvändigaste eller rasta av mig, och jag märker att jag nu blivit lite "nojjig" med närheten till andra. 

Hostar någon framför mig så byter jag trottoar, och om det står några ungdomar i gäng går jag en omväg för att inte bli "hostmobbad" (nyord?). Samtidigt känner jag mig lite fånig som reagerar som jag gör.

[Jimmy.L]
2020-03-27 17:59
2

Jag undviker buss och tåg, känns lite tråkigt att inte kunna besöka sthlm.

[Göstage]
2020-04-04 19:14
0

Någon som ändrat TV-vanor under det annorlunda utbudet ("karantänprogram", tätare nyhetssändningar med mera)?

[Jimmy.L]
2020-04-04 19:33
0

#53 Inte här.

Herveaux
2020-04-04 19:55
1

#53 Jag tittar extremt sällan på TV numera, så näe, lika sällan nu.
Minns faktiskt inte ens när jag slog på TV sist…

// Harley

Karmatarerskanise
2020-04-04 20:06
1

Jag har helt slutat att titta på nyhetssändningar nu. Dom ger mig endast ångest.

Lia
2020-04-04 20:16
1

#53 Ja, innan tittade jag aldrig på nyheterna, nu tittar jag ifall det råkar visas när jag tittar. Annars poppar det upp nyheter i mobilen titt som tätt. Över lag blir jag lugnare av att veta.

Carmarino
2020-04-05 13:18
2

Tittar nästan aldrig på nyheterna i vanliga fall heller. Läser text-tv, men numera så bläddrar jag förbi det mesta som handlar om corona - vilket är ca 90 procent. Karantän-tv har jag inte tittat på. Det finns så mycket annat att se på.

Kollade musikalen Joseph And The Amazing Technicolor Dreamcoat på Youtube i förrgår, med bl.a. Donny Osmond, Richard Attenborough och Joan Collins. Det är Andrew Lloyd Webber som lägger upp några av sina musikaler på kanalen "The Shows Must Go On!"; det blir en ny musikal varje fredag kl. 20.00 svenskt tid, och de går att se i 48 timmar efter det. Så vill ni se "Joseph" gäller det att skynda er, och börja titta senast 17.30 idag. 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=N6XjXfQmZ4Q

På fredag är det dags för Jesus Christ Superstar.

https://www.youtube.com/watch?v=GpO4ohqx3os

[Göstage]
2020-04-05 13:25
0

#58 Står över drömrocken men kollar kanske på fredag - tack för tipset!

Carmarino
2020-04-05 13:29
0

#59 Drömrocken var faktiskt bättre än jag hade räknat med. 🙂

[Göstage]
2020-04-06 11:09
0

Lailas aktiva pensionärstillvaro har satts på sparlåga i coronakarantän.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/man-ar-aldre-och-skorare-laila-80-ar-om-sin-oro-for-corona

Karmatarerskanise
2020-04-06 12:14
3

Kan uppdatera att jag numer inte besöker butiker alls utan beställer så butiken plockar varorna och sedan hämtar min bror det och lämnar utanför. Så mitt liv är verkligen inte som innan viruset. Det positiva är att jag nu är inne på dag 9 utan ett bloss. Så lite ljus finns det mitt i kaoset.

sponny
2020-04-06 21:43
1

#62 "…inne på dag 9 utan ett bloss." Det är ju kanonbra ju. Grattis! 👍

Lia
2020-04-06 21:48
1

#62 Starkt av dig! 👍

Jag besöker heller inte butiker längre. Allt handlande står sambon för. Jag är glad att jag har honom, men blir han sjuk, då är det bara en tidsfråga innan jag blir det.  Hittills de senaste tre veckorna har jag besökt vården tre gånger, annars har jag varit hemma. 

Min mamma är inte i riskgrupp, men alla avråds ju från att besöka huvudstaden. Och nu hade hon inplanerad strålning där som egentligen skulle kunna skjutas upp några månader, men sjuksköterskan hon fick prata med ansåg att det är bättre att få det gjort, det går ju snabbt. Ja, men det där snabba involverar två tågturer på 6 timmar styck samt en natt på hotell och resande till och från sjukhus… Konstigt resonemang!

Karmatarerskanise
2020-04-06 21:54
0

#63 tack :) #64 tack :) Ja det är ju allt annat än snabbt. Dom borde ju förstå att själva behandlingen inte är allt.

[Jimmy.L]
2020-04-07 06:59
0

#62 Starkt jobbat. 👍

[EM_L]
2020-04-07 10:03
2

Jag är typ halvt deprimerad. Kan gå till skolan. Det gjorde jag förra veckan men nu har jag påsklov. Att inte få gå ut en halv dag i den härliga vårsolen och värmen är bara deprimerande. Jag riktigt tjatade till mig att få gå ut. Också för att jag behövde handla mat till kaninen här hemma. Våren är väl en tröst i dessa tider. Men jisses vad mycket folk ute :-O Och de visade direkt ingen respekt och höll avstånd till varandra. Kanske går jag ner på gården för lite selträning med kaninen. Är inte folk där så jätte mycket.

Karmatarerskanise
2020-04-07 12:08
0

#66 Tack :)

Maleficum
2020-04-07 13:16
2

Som asocial hemmasittare så har inte speciellt mycket ändrats för mig.

De är väl främst att vi håller lite extra avstånd och inte kramas när jag träffar föräldrarna eller min kompis. Och det blir inte att hänga runt och snacka med de andra i stallet i en klump utan det blir att hålla en hästlängds avstånd. Och sen har jag inga planer på att träffa morföräldrarna på ett bra tag (då dem är över 90 år båda två) så pratar faktiskt mer med dem nu (i telefon) än vad jag normalt sett gör.

Det sköna är att man inte längre förväntas skaka hand med folk (vilket är något jag alltid tyckt varit jobbigt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

wildfire
2020-04-07 17:47
2

Jag börjar nog att bli lite förbannad på det här nu ska jag erkänna 😡

Jag är en social person som umgås mycket med andra människor både i yrkesliv och privat så jo jag är lite sur nu på det här så pass så jag funderar på att gå i pension. Jag har den möjligheten men jag vill inte för jag har fortfarande yrkesverksamma år framför mig.

Jag jobbar inom säkerhetstjänst på Arlanda och jag ser hur nedgången är varje dag fast jag nu jobbar på distans. Jag flög från Gbg och flygen går nästan tomma i kabinerna man förvånas för Arlanda är en plats som sjuder av liv och förväntningar mellan människor med det har Corona tagit död på.

Det finns bara ett sätt isolera er allihopa så kan vi soppa Coromna , Stefan Löven nu gäller det . Ta makten för tusan 😡

Karmatarerskanise
2020-04-07 18:03
3

#70 Stoppa det går inte.

[Göstage]
2020-04-13 13:33
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Många anställda som normalt inte jobbar hemifrån har nu ställts inför den situationen/möjligheten, med allt vad det innebär av frihet, självdisciplinering, minskad kontakt med arbetskompisar och så vidare. 

SVT har sammanställt några råd från experter på området.

Har du några erfarenheter att dela med dig av, oavsett om du ofta/alltid jobbar hemifrån eller fått möjligheten/tvingats att göra det nu?

Carmarino
2020-04-13 13:57
2

#72 Hade inga större problem att skilja på jobb och ledighet när jag jobbade hemma, eftersom jag har ett arbetsrum. När jag gick in där var jag på jobbet och när jag slutade jobba stängde jag av datorn och gick ut ur rummet.

Förvisso glömde jag att ta pauser (förutom lunchen), men det brukade jag göra när jag var på jobbet också. De senaste 20 åren har jag haft väldigt självständiga jobb där jag inte haft så mycket kontakt med kollegorna, utan mest med kunderna.

När jag jobbade hemma hade jag mycket telefon- och mailkontakt med dem, så det var inga problem. Sedan är jag inte så social att jag känner något behov av att ha kontakt med arbetskamraterna ständigt och jämt.

Hittade ett bra tips för dem som jobbar hemma:

Visa hänsyn till grannen under coronakrisen

– Helt förståeligt kommer det att bli mer ljud i huset och de flesta hyresgäster kommer att märka av det här. Det får man försöka acceptera eftersom det är en speciell situation, säger Johanna Lundmark, kommunikatör på Hyresgästföreningens servicecenter.

Samtidigt är det viktigt att visa en extra stor hänsyn i dessa tider. Grannen i lägenheten under kanske jobbar långa pass inom vården och är i stort behov av sin sömn. Grannen ovanför ligger kanske sjuk i covid-19, sjukdomen som orsakas av coronaviruset.

– Ett jättegott råd är att tänka utifrån sig själv. Hur skulle jag känna om någon spelade jättehög musik, om någon hade fest hela natten eller om barnen lekte med bollar inomhus väldigt högljutt? säger Johanna Lundmark.

https://www.nsk.se/2020/04/13/visa-hansyn-till-grannen-under-coronakrisen/

[Göstage]
2020-04-19 10:39
1

#34ff Toapappershysterin verkar vara ett minne blott. Passerade pappersrullehyllorna i förrgår i min lokala butik, och där var det välförsett med toarullar. Kanske några kronor dyrare nu, men ingen bristvara och ingen strid om förpackningarna. Men det finns ju annat som det riskerar bli brist på…

Carmarino
2020-04-19 11:29
2

#74 Har två oöppnade halvkilospåsar hela bönor Zoégas-kaffe, visserligen med bäst-före-datum 2012 respektive 2014, men de verkar helt okej fortfarande. (Kände doften av kaffe när jag klämde på dem.) Kan sälja dem dyrt om någon är intresserad. 😉😃

[Göstage]
2020-04-19 13:05
1

Ser att TT skriver om hamstringsläget idag. 

https://www.gp.se/ekonomi/slut-på-hamstrandet-fullt-på-hyllorna-1.26954510

#75 Tack, men jag skall nog göra ett försök att hitta liiite färskare förpackningar i morgon…😃

Carmarino
2020-04-19 14:00
1

#76 Du får höra av dig om du ändrar dig när hyllorna gapar tomma. 😃

[Göstage]
2020-04-19 14:05
0

#77 Talade nyss med en källa i Värmland som berättade att i hennes butik är påsteer slut och kaffet börjar bli på upphällningen, så vem vet…

Carmarino
2020-04-19 14:07
1

#78 Får kanske börja hamstra te då. Har nog bara så att jag klarar mig någon månad eller två.

[Jimmy.L]
2020-04-19 14:14
0

#79 Te? 😮

Carmarino
2020-04-19 14:16
0

#80 Ja, Göstage skrev ju att de också börjar ta slut, och jag dricker te både på morgonen och på kvällen. 🙂

[Jimmy.L]
2020-04-19 14:17
0

#81 Inte kan man dricka det blasket.

Carmarino
2020-04-19 14:34
1

#82 Om man brygger det rätt så blir det inte blask.

[Jimmy.L]
2020-04-19 14:37
0

#83 Joho 😈

[Göstage]
2020-04-23 07:38
2

I mitt kvarter finns volontärer som erbjuder sig utföra bud till affärer och apotek åt personer i riskgrupperna. Hittills har jag handlat själv, men nu har jag ett ärende till apoteket som jag hoppas att de kan hjälpa mig med. Apotek tillhör de ställen som man kanske bör undvika i dessa tider om man kan.

JMW
2020-04-23 07:58
2

#85 Kan du inte beställa på nätet? Jag beställer alltid från Apotea, minns inte när jag var inne på ett apotek senast.

[Göstage]
2020-04-23 08:22
0

#86 Jag funderade på det, men av olika skäl så fördrar jag att handla över disk på ICA Hjärtat, även om det inte går för tillfället.

JMW
2020-04-23 08:24
1

#87 Okej, 

Jag tycker annars att det är så smidigt. Får det i brevlådan tidigt på morgonen för det körs ut med tidningsbudet. Har även fått leverans en lördagmorgon.

[Göstage]
2020-04-23 08:35
0

#88 Ja, jag förstår att det har sina fördelar och tackar för tipset. Kanske prövar jag på det, tids nog. Jag besöker apotek någon gång i kvartalet när jag skall handla receptbelagt, men den här gången behöver jag lite receptfria medikamenter. Apoteket ligger i centrum bara tvåhundra meter bort, så volontären kanske kan fixa inköpen i förbifarten under andra ärenden.

[Göstage]
2020-04-23 10:22
0

En ny galleria med en massa butiker och  restauranger öppnade i vår innerstad för några år sedan. Redan från början hade en del affärer det svårt, speciellt kanske klädbutikerna - det visade sig att kunder hellre handlade på nätet än över disk, även då det gällde samma företag. (Kanske generösa returregler gjort en del - det är mindre "skämmigt" att rutinmässigt returnera hemprövade varor på post än att lämna dem åter över disk?)

Nu faller butiker och restauranger i från i allt snabbare takt vecka efter vecka, och fortsätter det här så blir det inte mycket kvar. Kommer de tillbaka eller kommer det något annat när coronan är slut - det är frågan. Och kommer ägarna till gallerian att klara krisen?

Själv avskyr jag att gå i butiker "i onödan", men det är ju trist att ett ganska nytt köpcentrum ligger allt ödsligare…

sponny
2020-04-23 12:31
6

Eftersom jag är permitterad idag och imorgon så tog jag kontakt med FRG (Frivilliga resursgruppen) i kommunen och frågade om jag kunde hjälpa till med något. Så idag har jag varit på ICA och hjälpt till att plocka matbeställningar från pensionärer i karantän. Behövs det folk så gör jag det imorgon också. Det känns bra att hjälpa till.

[Göstage]
2020-04-23 12:36
1

#91 Heders! 👍

[Göstage]
2020-04-27 09:57
2

#85 Det slutade med att jag slank in på apoteket själv, trots allt. Det kan ju vara sådant som personalen vill fråga eller upplysa om. Hängde på låset när de öppnade (bara en kund till fanns där)  och fick hjälp av personal med att rafsa ihop min inköpslista.

[Göstage]
2020-04-29 13:29
0

Fråga på Aftonbladet: "Kommer du att sakna det traditionella valborgsmässofirandet i år?" 

Hittills har 4289 personer svarat, 81 % valde alternativet "Nej, jag brukar ändå knappt fira", resterande 19% det andra alternativet, "Ja, jag älskar Valborg".
Jag valde det första alternativet.

[Göstage]
2020-05-31 08:05
1

En och annan kommer väl förstås att fira eller firas på  Mors dag idag, även om det kan vara svårare än tidigare år. Oftare än annars kommer nog  blomsterbud att anlitas, med risk för att mottagaren inte får buketten i det skick man hoppats…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGn2q4/torra-kvistar-istallet-for-blommor-nar-blomsterbuden-overbelastas

[Göstage]
2020-06-24 11:25
1

Från myndigheternas pressträff den 23 juni.

"Tegnell hänvisade till en undersökning om hur befolkningens beteende varit under pandemin.

Nio av tio har anpassat sitt vardagsliv.

– Det finns en stor majoritet som följer råden. I stort sett alla har hållit bättre avstånd än annars, och arbetat hemifrån. Det har varit stabilt över tid, säger Tegnell.

Men den unga befolkningen har varit sämre än äldre på att följa rekommendationerna, enligt undersökningen.

– Den enda gruppen som inte har varit så bra på det är de yngsta, vilket kanske inte är så förvånande för någon.

Även handhygienen är sämre bland unga än äldre."---

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-sa-manga-har-dott-i-covid-19-i-sverige/

Carmarino
2020-06-24 12:29
2

#96 De unga kanske ändrar attityd nu, när de ser hur många ungdomar som blivit sjuka i covid-19 efter skolavslutningsfirandet? Kanske det kan få dem att inse att de inte är immuna bara för att de är unga?

[Göstage]
2020-07-09 08:50
0

#97 Verkar inte så…

"Influerare är i reklam- och mediesammanhang ett samlingsnamn för opinionsbildare och andra personer som uttalar sig i sociala medier och andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen."---

"Termen har bildats av den engelska motsvarigheten influencer ("påverkare"), som är vanligt förekommande även på svenska. Andra liknande begrepp är påverkare, opinionsbildare, trendskapare, trendsättare, förebild, motivatör och inspiratör."---

Så beskriver Wikipedia begreppet influencer/influerare. Jag tror att de fått det om bakfoten - influencers är en grupp priviligierade unga som tycker att det är chict att inspirera sina följare till att strunta i influensapandemin. Eller vad skall man tro…

"Det var i helgen som ett stort gäng influencers åkte i samlad trupp till Båstad för att festa.

Bianca Ingrosso, 25, dokumenterade delar av resan och la upp videon ”Festa med oss i Båstad” på sin Youtubekanal med fler än 300 000 följare.

I vloggen kan man se när Ingrosso äter middag tillsammans med ett stort sällskap och även skåla ”för Östermalm”.

Senare följer en blöt utekväll i sommarnatten, bland annat med influencerkollegorna Chloé Schuterman, Josefine Caarle, Moa Mattsson och Hanna ”Hannalicious” Friberg."---

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/K3dgwX/hard-kritik-mot-bianca-ingrosso--efter-festresan-till-bastad

[Göstage]
2020-07-09 08:59
0

#97 Vi skall nog inte hoppas för mycket…

"Preliminära resultat från en större internationell studie visar att Sveriges studenter inte följer råden om social distansering i samma utsträckning som studenter från andra länder så som Italien, Spanien, Indien, Belgien och Portugal med flera. Detta trots att svenska studenter också säger sig ha en stor tilltro till statliga myndigheter", skriver TT.

[Göstage]
2020-07-31 11:36
1

Kom äntligen iväg till frisören idag, för första gången i år. Hon hade munskydd och ytterdörren uppställd, så det kändes rätt betryggande.

[Göstage]
2020-08-08 10:42
0

"Det är bland unga vuxna som nya fall av covid-19 ökar mest just nu.

En utveckling som varken är förvånande eller särskilt oroväckande enligt flera unga som Aftonbladet pratat med.

– Jag tror ingen i min ålder bryr sig längre, säger Felicia Romano Güemes, 18."---

"Att smittan ökar i just den åldersgruppen kan vara ett orosmoment, eftersom det var via samma åldersgrupp som smittan började spridas till andra grupper i början av pandemin i Sverige, sa statsepidemiolog Anders Tegnell tidigare i veckan."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70EkvK/unga-om-okad-smittspridning-ar-inte-forvanad

Nej, vem är förvånad?

[Göstage]
2020-08-11 13:12
1

#101 Många som "kör så det ryker" just nu…

"Trängsel på stränder och badplatser tyder på att färre följer restriktionerna – framför allt bland unga. Samtidigt ökar coronafallen i åldersgruppen.

– Man kanske har tröttnat lite på att det pågår en pandemi, säger smittskyddsläkaren Thomas Wahlberg."---

https://www.gp.se/nyheter/sverige/smittskyddsl%C3%A4kare-unga-f%C3%B6ljer-inte-r%C3%A5den-1.32419462

Ja, vem f-n har inte tröttnat? Men därmed inte sagt att man kan hiva allt ansvarstagande överbord…

Carmarino
2020-08-11 14:07
0

#102 Fast de har kanske tröttnat på att leva också, och gillar att spela rysk roulette med livet som insats. 🤪

[Göstage]
2020-08-11 14:22
0

#102 Ja, låter möjligen lite cyniskt att säga det, men kanske skulle det behövas några uppmärksammade offer i den åldersgruppen för att få andra att inse allvaret. Man skulle behöva skrämma skiten ur dem, rent ut sagt…

Carmarino
2020-08-11 15:13
0

#104 Tror inte det hade hjälpt. I den åldern är attityden oftast "det händer inte mig, jag är odödlig".

[Göstage]
2020-08-11 15:57
1

#105 Nej, det är väl så. Och inte hjälper det väl att uppmana dem att "inte döda sin mormor".

Carmarino
2020-08-11 16:01
0

#106 Nej, för de tror inte att det heller händer dem, eftersom de inte tror att de själv kan bli smittade eller att de kan smitta andra.

[Göstage]
2020-08-11 16:06
1

Ja, det finns givetvis ett stort mått av övermod inblandat, men även  hänsynslöshet. Samtidigt som de tror sig vara odödliga kan de inte vara ovetande om att 5800 personer har dött i pandemin.

Carmarino
2020-08-11 16:51
0

#108 Nej, men jag tror att vid det här laget är det bara en abstrakt siffra för dem, som de inte lägger någon större vikt vid. Förmodligen vaknar de inte upp förrän det drabbar någon i deras närhet - eller om de drabbas själv.

[Göstage]
2020-08-11 16:53
0

#109  Precis- de behöver skrämmas upp! (#104)

Carmarino
2020-08-11 16:54
1

#110 Ja, och förr eller senare lär det hända också.

[Göstage]
2020-08-11 17:10
2

Apropå "förändrad tillvaro": det har blivit väldigt mycket TV-tittande den här sommaren får jag väl erkänna. Kanske är det "nyupptäckta" Morden i Midsomer som gjort det, för jag tittar gärna på rundturer i Storbritannien, som "Storbritanniens charmigaste byar" med den mysiga ciceronen Penelope Keith, men jag har även varit på fotvandring i Skottland på Axess.

Nu ångrar jag att den där resan med bed and breakfast på den engelska landsorten aldrig blev mer än en dröm…

[Hayabusa]
2020-08-11 18:12
1

#112 Tillsammans med 2 vänner gjorde jag en rundresa i Skottland & norra England - 300 mil på 10 dagar. Vi hade inte bokat något i förväg men hade en grov plan på hur vi skulle resa. Bra och intressanta upplevelser men allt var inte så romantiskt som man kanske tror. Men det är ju kul att uppleva den sidan också.

[Göstage]
2020-08-11 19:59
1

Det är klart att det blir "the bright side" i sådana här resereportage, och då kan det ha sina fördelar att vara soffresenär.

[Göstage]
2020-08-12 07:27
0

#102ff För att återknyta lite till tankarna om den sorglösa ungdomen så kan man ju undra vilka krav  vi egentligen kan ställa på naiva ungdomar när sådana som verkligen borde veta bättre tappar koncepterna när man hängt in skyddsutrustningen på jobbet.

"Några dagar efter att flera från vårdpersonalen träffats ute på en lokal under sin fritid började flera av dem uppvisa symptom som kunde tyda på covid-19, någonting som Kungälvs-Posten var först att rapportera om.

Av de 13 som testades ur vårdpersonalen, testade fem positivt för covid-19. Och i väntan på provsvaren hade man på avdelningen inte tillräckligt med personal och tvingades därför dra ner på nio vårdplatser, och gick därmed ner från 23 till 14 vårdplatser.

Anders Edebo, som under den aktuella perioden var chefläkare på Kungälvs sjukhus, anser utifrån den information han har att vårdpersonalen kunnat agerat mer ansvarsfullt.

– Jag tycker att man kanske kunde varit mer försiktig med tanke på hur det hela har avlöpt, säger han."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/coronautbrott-efter-vardpersonalens-utekvall

"Man kanske har tröttnat lite på att det pågår en pandemi", som det heter längre upp i tråden…

[Hayabusa]
2020-08-12 09:13
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#114 Så klart - ett reseprogram lyfter ju fram det positiva, det ligger ju i hela andemeningen. Vill dock säga att naturen överraskade positivt,  fin natur och trevliga miljöer. Väl värt ett besök, särskilt om man kan resa runt på egen hand. 

En bild från resan.

[Göstage]
2020-08-12 09:17
0

Jag kom  aldrig längre än till London…

Hade varit intressant att besöka "whiskyöarna" i Skottland bland annat.

Bilden visar ju också sådant man missat.👍

[Hayabusa]
2020-08-12 09:25
0

#117 Skottland och norra England har mkt att erbjuda, absolut.

[Göstage]
2020-09-20 10:53
2

"Var tredje person mellan 65 och 79 år har motionerat mindre i vår jämfört med förra året, enligt en undersökning från Friskis & Svettis.

-Vi behöver hjälpas åt och tänka nytt för att skapa förutsättningar för rörelse även för våra äldre", säger generalsekreterare Susanne Jidesten."---

TT

Inget annat att vänta…

[Göstage]
2020-09-24 11:09
0

En rörelsemönsterundersökning utförd i Stockholm, Göteborg, Malmö och Södertälje visar att färre väljer att jobba hemifrån jämfört med i våras.

"Färre svenskar har jobbat hemifrån under början av hösten jämfört med i våras, visar färsk mobildata från Telia. Statistiken bygger på anonym och aggregerad data om hur många som lämnar sina hem på vardagar och kan antas åka till jobbet."---

"Efter en rejäl uppgång i hemarbete vecka 11, då coronarestriktionerna kom, har fler och fler börjat komma tillbaka till kontoret, och trenden har fortsatt stiga fram till de senaste veckorna då siffrorna ser ut att ha stabiliserat sig."

TT

[Göstage]
2020-10-10 12:53
1

Idag var det första gången sedan februari-mars någon gång som jag föll för frestelsen att köpa hämtmat, när jag slank in på burgerrestaurangen och köpte med mig ett meal.

• Redigerat 2020-10-10 12:53 av [Göstage]
[Göstage]
2020-10-10 13:13
0
[Jimmy.L]
2020-10-10 14:21
0

#121: Donken?

[Göstage]
2020-10-10 14:29
0

#123 Nej, jag Maxade.

Draken
2020-10-10 14:38
2

Vi har varit hemma under hela sommaren. Ungdomarna var ju på sin studenr¨´tfest. Mina klarade sig men flera av deras kompisar blev smittade. Ena sonens kompis insjuknade så svårt att h*n hamnade på IVA. Det blev ett ordentligt "wake up call" för båda två. Sen höll de sig långt borta från stora folksamlingar.

Bägge mina pojkar har klarat sig. Den ena blev sjuk i förkylning och testades, men var negativ. Han sa det då,aldrig mer att han vill utsätta sig för smitta, provtagningen var tydligen nåt av det värsta han hade varit med om 😈

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Göstage]
2020-10-13 10:23
0

I morgon skall det utföras ventilationsarbeten i min lägenhet, vilket tar omkring trettio minuter enligt entreprenören. Känns "så där" när man själv vidtar de åtgärder man kan för att undvika kontakt, när hantverkare som besöker ett stort antal lägenheter skall in i lägenheten.

Enligt Hyresgästföreningen kan man heller inte neka dem tillträde: "Om din hyresvärd informerat dig i tid om att de behöver komma in i din lägenhet, eller om ni bokat in ett arbete, kan du inte utan vidare hindra hyresvärdens personal från att komma in i din lägenhet."--- "Du kan också undvika nära kontakt genom att vara i ett annat rum, eller tillfälligt lämna lägenheten, när de ska komma till dig."

Blir väl till att sätta sig på balkongen då…

• Redigerat 2020-10-13 10:24 av [Göstage]
[Göstage]
2020-10-18 08:22
1

Vardagen för hörselskadade har försvårats under pandemin, påminner Hörselskadades riksförbund (HRF).

"Svårigheter att höra vad personal i butiker säger på grund av plexiglas, och problem att prata med människor de möter eftersom de inte kan gå tillräckligt nära för att höra är bara några av konsekvenserna som pandemin har medfört.

– För många hörselskadade påverkar det här väldigt mycket, det skapar en stor stress när man ständigt måste hitta nya lösningar för att klara av sin vardag, säger Mattias Lundekvam."---

"För många har även kontakter med vården blivit svårare. När vårdpersonal bär munskydd och visir är det svårt både att höra och läppläsa, och dessutom förhindrar de nya restriktionerna ofta anhöriga från att få följa med in på sjukhus och vårdcentraler.---

"– Tidigare har anhöriga fungerat som en trygghet, de märker när man inte hör och hjälper till i kommunikationen, säger Mattias Lundekvam."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3Pk9j/pandemin-isolerar-horselskadade

[Göstage]
2020-11-04 20:55
1

Märkligt ändå: när man levt ett långt och tryggt liv i ett av världens kanske lugnaste länder och börjar förbereda sig för att gå ner för den sista landningen, då kastas man in i en turbulens som man inte trodde var möjlig!

Om släkt och vänner som lämnat det här jordelivet skulle komma tillbaka för en dag - hur skulle man förmå förklara för dem vad som hänt inom loppet av bara ett år?

Hela situationen känns overklig, samtidigt som jag inte har anledning att hysa något självmedlidande. Däremot funderar man ju över hur det skall gå för yngre generationer, med jobb och med lån, och för de ännu yngre, som får växa upp i en tillvaro där tryggheten inte kommer att vara vad den var till helt nyligen. Kanske ebbar pandemin ut utan att mutera och angripa dem som nu skonats, och kanske kommer vaccinet att ge en respit - men törs någon lita på det?

Och hur skall man tackla det här själv sin återstående tid? För mig har valet stått mellan att resignera eller att försöka ta reda på så mycket om det som sker nu, det har nästan blivit som en besvärjelse - jag vill veta vilken riktning livet på jorden kommer att ta innan jag är beredd att lämna! Därför tänker jag skriva om pandemin här så länge jag får och orkar - oavsett om ingen följer med i trådarna.

Debatt iFokus har bevakat coronapandemin ända sedan den bröt ut som en liten oroshärd på förvåren och fram till nu, här har vi kunnat följa undersökningar om hur vår oro växt och hur den dämpats i takt med intensiteten i smittförloppet, och i över femtio ämnestrådar har vi diskuterat olika aspekter av samhällslivet i farsotens närhet - ett tidsdokument i litet format.

Nu kör vi vidare och ser hur det slutar- den som lever får se! Bokstavligen.

• Redigerat 2020-11-04 20:56 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-11-08 08:23
2

Jag håller avståndet fortfarande och använder handsprit nog mer oftare än i våras då det var brist på det. Följa rekommendationer gör jag med och undviker springa i affärer i onödan och försöker hålla mig borta från rusningstrafiken i kollektivtrafiken.

Jag bröt väl mot en uppmaning att inte åka Waxholmsbåt fast det hade varit en tråkig sommar utan skärgården.

[Jimmy.L]
2020-11-12 07:31
1

Vi har nu levt i en pandemi över ett halvår och corona har blivit en del av vår vardag. Något att förhålla sig till oavsett om vi vill det eller ej. Vi har besökt akuten, en mataffär och en möbelaffär i Västerås som berättar om sina erfarenheter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/pa-sjukhuset-i-affaren-corona-en-del-av-var-vardag

Shia1
2020-11-13 22:04
1

Själv har jag aldrig varit en sån som umgås på stan å drar på fester osv och möt massa folk. så i våras var jag iprincip enbart hemma eller med min kompis(som bodde några hus bort)

i sommar har jag rört mig ute mer iom mitt cafe osv. däremot enbart då.
nu I höst har ju skolorna startat upp igen, och därav kommit i kontakt m fler.

fick även extrajobb på espressohouse vilket även innebar mer kontakt m folk. däremot nu är det mycket som ändrats.

sen i tisdags har vi skärpta restrektioner här och ridskolorna har därav stängt verksamheten för alla över 15. dvs inga gruppträningar/privaträningar enspå egen häst.
dock får vi forts åka till ridhuset och rida enskilt där (ej för tränare)
väldigt surt då jag missat väldigt många träningar men fullt förståeligt.

likadant mindre jobb nu då det blivit väldigt mkt färre folk sen restrektionerna skärptes i tisdags. grymt bra folk tar efter restriktionerna! men dessvärre slår det mot oss.

hoppas just nu gymnasiet håller uppe så länge som möjligt… kan tänka mig ha delar på distans men då jag läser bilds är det nästintill omöjligt att kunna göra det vi ska hemma. och då jag är sjukskriven deltid så läser jag enbart svenska som teori, resten är bild.

redan haft 1 vecka "distans" då jag var inlagd och det var verkligen hemskt…

har grym stress över skolan i vanliga fall, och när det är hemifrån. det fungerar inte för mig.

undviker dock många ställen på skolan. vi umgås bara vi i våran grupp( 6 st, sitt alltid vid samma stol och vi blandar ej grupper i skolan) samt är bara i "våran" korridor/uppehållsrum.

dessvärre har smittan ökat även i skolan, är 9 bekräftar nu ochvi är 1500 tot på skolan. dock kom dessa först vid lovet nyss/efter så ändå har skolan vart öppen aug-nov utan ett enda smittfall.

[Jimmy.L]
2020-11-15 07:14
1

De träffas varje torsdagsmorgon i stallet på Söderköpings ryttarsällskap. Alla tre är pensionärer, över 70 år och de har passionen för hästar gemensamt. I rådande pandemi har ridlektionerna och tillvaron i stallet dessutom fått extra stor betydelse.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stallet-en-fristad-under-pandemin

[Göstage]
2020-11-30 17:43
1

#34 ff I mars och april hamstrade vi (bland annat) toapapper och jäst, nu verkar D-vitamin vara det som gäller. Tomt i hyllorna, sägs det.

Försäljningen har på kort tid fördubblats, lagren är slut och företagen har ”stora problem” att få tag i råvaran. Efter toalettpappret har en ny produkt blivit hårdvaluta i pandemi-Sverige. Kan du gissa vilka butikshyllor som nu gapar tomma?
[Jimmy.L]
2020-11-30 17:48
0

#133: 😁

[Göstage]
2020-12-07 10:55
1

Jag är ingen "kramig" person. Men när jag i helgen för första gången sedan i mars träffade en person som jag umgåtts mycket med tidigare men nu endast har kontakt med per telefon och dator och bara kunde hälsa henne med armbågen kändes det sorgligt, rent ut sagt…

[Jimmy.L]
2020-12-07 11:52
1

#135: Ja det är många vänner som man inte kan krama eller umgås med 😥

Maleficum
2020-12-07 13:36
1

#135: Jag och min kompis bröt faktiskt kram regeln vid ett tillfälle. Men vi stod utomhus, höll andan och såg till att hålla ansiktena ifrån varandra.

Annars blir det bara kramar med djuren för min del. Som tur är älskar vår lilla pudel att kramas!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Jimmy.L]
2020-12-10 07:14
1

Enligt matjättarna Willys och Ica har försäljningen av korv ökat kraftigt under pandemin. Förklaringen tros vara att distansarbetare äter mer korv – och fler än vanligt den här årstiden sätter fyr på grillen och umgås utomhus.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coonaviruset-okat-forsaljning-av-korv-och-grillkol

Enligt matjättarna Willys och Ica har försäljningen av korv ökat kraftigt under pandemin. Förklaringen tros vara att distansarbetare äter mer korv – och fler än vanligt den här årstiden sätter fyr på grillen och umgås utomhus.
[Göstage]
2020-12-10 07:48
1

#138 "Allting har en ände, men korven den har två." 😊

[Hayabusa]
2020-12-10 07:59
1

#138 Ett välkänt kännetecken på en distansarbetare är just deras förkärlek för korv. 🌭😋

[Göstage]
2020-12-10 08:02
1

#140 Och att de jobbar nakna? Ja, åtminstone en del av dem...

Enligt en undersökning från Kaspersky arbetar en av tio hemarbetare i bara mässingen. Studien visar också att många sover, kollar på Netflix eller fixat i trädgården.
  • Redigerat 2020-12-10 08:23 av [Göstage]
[Hayabusa]
2020-12-10 08:06
0

#141 Stämmer - de är i stor utsträckning nudister.

[Göstage]
2020-12-10 08:25
0

#142 Den nakna sanningen- fast munskyddet kanske sitter på?

[Hayabusa]
2020-12-10 08:40
0

#143 Absolut - speciellt när det ska vara lite "Wild & Crazy".

[Göstage]
2020-12-10 08:43
0

#144 Som att gnugga armbågar då ?

[Hayabusa]
2020-12-10 08:44
0

#145 Du skulle bara veta… 😲

[Göstage]
2020-12-10 08:52
0

#146 Jag tar avstånd från allt så länge som Folkhälsomyndigheten inte säger att det är okej.

[Hayabusa]
2020-12-10 08:54
0

#147 Det ser jag som en självklarhet.

[Göstage]
2020-12-10 08:55
0

#148 Jag glömde Agnes Wold. Hon bör ju ha ett ord med i laget- som alltid.

• Redigerat 2020-12-10 08:56 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2020-12-10 08:57
1

#143: Glöm inte att sjunga.

[Hayabusa]
2020-12-10 09:02
0

#149 Japp - Bildningsläger för den svenske medborgaren.

[Göstage]
2020-12-10 09:05
2

#150 #138 Hemarbetarnas kampsång-tillsammans "få´nt je en kôrv".
😁

[Jimmy.L]
2020-12-10 09:06
0

#152: 😁

[Göstage]
2020-12-15 10:16
0

En undersökning bland stadsbor i Finland påvisar en del
livsstilsförändringar som kan komma att fortsätta även efter pandemin.

"En stor del av stadsborna har anammat en mer hållbar livsstil under epidemin. Folk har å ena sidan rört sig mera i naturen nära hemmet, nyttjat sina hem och stadsmiljön mångsidigare och satsat mer på inhemsk kost. Å andra sidan har många övergivit kollektivtrafiken och tagit bilen i stället.

Utlandssemestrarna har fallit bort så gott som helt. Sitra bedömer att efterfrågan på utlandsresor kommer att öka efter pandemin, men inte nödvändigt till samma nivå som förut.

– Enkäten visar också att den nationella stoltheten har ökat för att vi har lyckats hantera epidemin. Vi uppskattar lokalt och inhemskt på ett annat sätt än förut, säger Sari Laine på Sitra."---

https://www.hbl.fi/artikel/coronan-har-lart-stadsbor-att-njuta-av-livet-pa-ett-annorlunda-satt/

En del av de livsstilsförändringar som finländska stadsbor blivit påtvingade under coronaepidemin kan bli mer bestående. Det antyder jubileumsfonden Sitras utredning.
[Göstage]
2020-12-19 13:56
1

Singlarna deppar i karantän och utanför stängda barer och restauranger.

Inga middagar med vänner, mingel med kollegor, och nu inte ens ett julfirande att hänga i granen. Ensamheten har växt sedan pandemins start, och bland de värst drabbade är unga vuxna och de som bor i ensamhushåll. – Folk som bor med partners säger att ”det är inte lätt för oss heller”. Men i den här andra vågen upplever jag att det är otroligt jobbigt att bo helt själv, säger Matilda Berggren, programledare för ”Singelrådet”.
[Göstage]
2020-12-20 19:24
1

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av Sveriges Radio visar att tre av fyra tillfrågade i Dalarna tycker att deras sociala liv har blivit sämre under pandemin.

"I våras mötte jag mer en rädsla för sjukdomen i sig, nu ser vi snarare en nedstämdhet", säger Emmi Lidén, psykolog på vårdcentralen Tisken i Falun.

SR

Tre av fyra tillfrågade i Dalarna tycker att deras sociala liv har blivit sämre under pandemin. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av ...
  • Redigerat 2020-12-20 19:25 av [Göstage]
[Göstage]
2020-12-26 05:47
1

Ett uttryck som dykt upp i olika sammanhang på sistone, inte minst nu under julhelgen, är "att samlas runt lägerelden". Coronapandemin verkar ha fört oss tillbaka till en mer primitiv tillvaro, där vi bara umgås släktvis, eller med vår lilla "stam".

Även pressträffarna med politiker och tjänstemän upplevs som en lägereld med sina fasta ritualer.

Någon mer som stött på uttrycket?

På tisdagen är det den 100:e presskonferensen. Sen mars har vi väntat på beskedet klockan 14 varje dag. Hur många är smittade, sjuka, vilka restriktioner gäller. – Det är vår tids lägereld, säger Bengt Johansson, professor i journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet.
[Göstage]
2021-01-03 10:09
0

En av fyra under trettio år uppger i en norsk undersökning att de äter mer osunt under pandemin. En forskare som NRK talat med säger att vi söker efter mys och trivsel. Kanske en form av tröstätande?

Källa

En av fire under 30 år oppgir at de spiser mer usunt under koronapandemien. Usikkerheten gjør at vi søker etter kos og hygge, mener forsker.
  • Redigerat 2021-01-03 10:09 av [Göstage]
[Göstage]
2021-01-07 09:08
1

Risk att bli "coronalat"?

Så får du ny energi och motivation i coronatider. Coronapandemin bara fortsätter, och många av oss känner nog att det har börjat påverka vår motivation och vår psykiska hälsa vid det här laget. Det är svårt att se något ljus i tunnelns slut, och sakta töms hjärnan på energi – vi blir ”coronalata”. Det är en fullt normal reaktion under så onormala omständigheter – men det finns mycket du kan göra för att få tillbaka energin och motivationen.
[Hayabusa]
2021-01-07 10:54
1

#157 Jo, det där med "lägereld" har jag hört & läst ett antal gånger. Personligen så anser jag att det är ett, i vissa avseende, förlegat uttryck som mest andas nostalgi. Passar dåligt in i vår tids anda.

[Jimmy.L]
2021-01-07 11:13
1

#159: Jo det där känns igen. Speciellt när Skansen stängde.

[Göstage]
2021-01-07 11:17
0

#160 Ja, kanske söker vi oss tillbaka till "fast mark", även i språket?

• Redigerat 2021-01-07 11:17 av [Göstage]
[Göstage]
2021-01-07 11:20
1

#161 Och jag kunde utan risk ha gått ut på dagliga promenader, men lät mig skrämmas till att hålla mig inomhus. Nu är jag fast i bekvämligheten med ett lämpligt urskuldande…😉

[Jimmy.L]
2021-01-07 11:39
1

#163: Tänkte ta upp fotandet i sthlm nästa vecka så man har något att göra.

[Göstage]
2021-01-07 11:40
1

#164 Låter lovande! 👍

[Göstage]
2021-02-07 08:23
0

När allt fler jobbar hemifrån och deltar i videomöten har det inneburit ett lyft för heminredningsbranschen. En stökig bakgrund i bild kan ju skada budskapet man framför.

Vi jobbar från sängen och sitter i ständiga videomöten som avslöjar röriga kök och ostajlade hyllor, skriver TT. 
[Göstage]
2021-02-11 15:40
0

"Sitting here in limbo like a bird without a song"

Bräcklig till kroppen, men klar i tanken sitter hon på ett vårdhem i Danmark och ser de sista åren i livet rinna förbi i tomhet.

"100-åriga Tove Alice Manswell nickar instämmande om ensamheten utan besök. Hon tycker också att sjukhemmen åter borde öppna.

Jag är van att vara fri såsom fågeln. Nu är mina vingar brutna och jag är ingen längre. Bara en gammal idiot som sitter på vårdhem och måste lyda."---

"Vardagen, vad är det? Vi sitter bara i rullstolen hela dagarna. Inget händer. Ingen musik, ingenting, ingenting. Och inte får man besöka de andra, de bor intill, och jag kan inte begripa det. De är ensamma, precis som jag, säger hon."---

I snart et år har de danske plejehjem været underlagt besøgsrestriktioner grundet coronavirus.
  • Redigerat 2021-02-11 15:42 av [Göstage]
Draken
2021-02-12 17:30
0

#166 De flesta läkarebesök, möten och samtal kör vi nu på distans med videolänk. Alla tycks gilla min bakgrund under mötena ;) Jag kom på att jag kan koppla upp mig mot Laptopen, och då ställer jag upp ett litet bord mitt framför mitt stora akvarium. Det är ganska roligt ibland, för den vi pratar med tappar rätt vad det är bort sig och blir helt tyst, och jag bara skrattar 😊😂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
2021-02-12 17:34
1

#168: Inte så här då 😁

Draken
2021-02-12 17:37
0

#169: 😂😂😂 Nope

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
2021-02-18 13:56
2

Idag har jag levt farligt: först var jag hos frisören för första gången sedan i somras, och därefter köpte jag med en burgare från Max för andra gången på ett år. Går det så går det…😉

[Jimmy.L]
2021-02-18 13:59
1

#171: Ska faktiskt åka tåg nästkommande helg på en utflykt. Första resan utanför 08-land sen pandemins start.

[Göstage]
2021-02-18 14:01
0

#172 Kanske, kanske ser vi en tendens till normaliserad vardag?

[Jimmy.L]
2021-02-18 14:05
0

#173: Jag vågar inte än gå på restaurang om man bortser förra sommarens besök på Finnhamn krog och Fåfängan i sthlm.

[Göstage]
2021-02-18 14:08
0

#174 Nej, jag har inte varit på restaurang sedan början på förra året.

[Göstage]
2021-02-20 08:04
1

Många som arbetar hemifrån eller blivit uppsagda upplever att grannarnas förehavanden blivit en allt mer störande faktor.

Några av landets största störningsjourer uppger för Ekot att antalet anmälda klagomål ökade kraftigt under förra året. Hög musik står för den största ...
  • Redigerat 2021-02-20 08:05 av [Göstage]
[Göstage]
2021-02-21 08:57
1

Många upplever försämrad sömn och/eller har fått andra sovvanor sedan pandemiutbrottet, säger sömnforskare.

Vi har under det senaste året levt under stor stress och det har påverkat vår sömn. Under pandemin arbetar många hemma och skillnaderna mellan sovtider på vardagar och helger har suddats ut, vi har i snitt fått mer tid för sömn. Ändå kommer flera rapporter om att sömnen har blivit sämre för många.
[Göstage]
2021-02-22 07:56
1

När sporten fick stänga arenor, förbjuda publik på plats och ställa in evenemang kändes det först som det inte spelade någon roll i all annan bedrövelse. Men nu när skidskytte-VM just genomförts och längdskidåknings-VM står för dörren känns TV-sändningarna från tävlingarna som en ljusglimt i en annars rätt dyster vardag.

[Jimmy.L]
2021-02-22 08:14
1

#178: Instämmer i det.

[Göstage]
2021-03-02 07:45
1

Vad "den förlorade ungdomen" inneburit för det uppväxande släktet är en öppen fråga.

"Vad händer när snart 200 000 unga fått sin student förstörd, sitt sista år på gymnasiet, sina framtidsförhoppningar grusade? Vad händer i en ung människa vars liv är satt på paus för en obestämd framtid?

Nej, det är inget litet offer att betala. Det är kanske det största offret någon i Sverige betalat om vi pratar om restriktionernas konsekvens."---

Det finns många aspekter av pandemin och restriktionerna vi ännu inte pratat om. En av dem är ungdomen som gick förlorad.  Bara en person som själv glömt hela sin tonår och ungdomens ljusa framtidsförhoppningar kan säga att det är ett klent pris att betala att offra den för att svepande formuleringar om mänsklighet,
  • Redigerat 2021-03-02 07:45 av [Göstage]
[Göstage]
2021-03-03 10:26
1

Det har blivit en liten "2000-revival" för min del. Har börjat beta av böcker och filmer som jag inte "hunnit" läsa. Sålunda läser jag Da Vincikoden som har legat oöppnad i bokhyllan sedan den var nyutgiven, och på TV följer jag just nu "24" som jag aldrig såg när serien drog massvis med tittare.

[Göstage]
2021-03-04 09:46
1

En av isoleringens följder.

Det borde finnas äldrevårdscentraler.
[Göstage]
2021-03-21 11:47
0

Vi sover mer men sämre - en konsekvens av livet med pandemin?

Sover du dåligt? Du är inte ensam. Coronapandemin påverkar vår vardag långt efter läggdags.
  • Redigerat 2021-03-21 12:34 av [Göstage]
[Göstage]
2021-03-27 15:29
1

#183 Nu flyttar vi fram klockan en timme till sommartid. Bra eller dåligt för de som upplever försämrad sömnrytm under pandemin?

Oro och ångest får många att sova dåligt under coronan, men en del gynnas av att bättre kunna kontrollera sin tid. Sommartiden ställer till det ytterligare för sömnrytmen – eller?
  • Redigerat 2021-03-27 15:30 av [Göstage]
[Göstage]
2021-04-06 08:26
1

Finns det människor som faktiskt trivs, inte med covid-19 som sådan, men med ett samhälle med mer inrutade livsmönster och förhållningsregler? Den något udda frågan ställer Ann-Charlotte Marteus på Expressens ledarsida.

Själv trivs jag inte med samhället som det blivit på grund av rådande omständigheter, men jag tycker att frågan är intressant.

Alla lider inte under pandemin, en del mår kanonbra, bland annat då livet har blivit mer okomplicerat. Orättvist? Det gör samhället mer motståndskraftigt.
  • Redigerat 2021-04-06 08:27 av [Göstage]
[Göstage]
2021-04-09 07:32
0

Chilenaren Jorge Calvo filosoferar på Bulletin kultur över vad Pandemin gjort med oss och vårt yttre och inre:

"En detalj som fångat min uppmärksamhet under pandemin är det att jag på Zoom-möten med elever och kolleger upptäckt att många låtit skägget växa. Hos vissa syns som ett tunt lager snö som får dem att lika gamla jultomtar eller så lyser deras kala skallar som hos buddistmunkar. Andra påminner om Yoda i Stjärnornas krig. I början av mars 2020, precis innan pandemin slog till lyste det av stolthet och bekymmerslöshet om många när de var på väg till bankkontoret eller möten på myndigheter av olika slag, precis som det kan göra hos framgångsrika män: välstrukna skjortor, slips, snygga kavajer, korthåriga och välkammade, nyrakade och väldoftande av deodorant, energiska affärsmän utstrålande energi som om de vore redo att lägga ner ett lejon. Mäklartyper i stil med sådana som i filmen Wall Street.

Fem eller sex månaders instängdhet i hemmet räckte för ta ifrån dem auran, nu ser de annorlunda ut: insvepta i slitna myskläder, t-shirts eller morgonrockar, auran på sniskan, som soldater vilka övergivit sina skyttegravar och nu vilar sig bekvämt tillbakalutade i en fåtölj medan de håller ett öga på teven eller datorn, dock utan att för ett ögonblick släppa blicken på mobilen där de läser sms eller skickar iväg en emoji. De yviga hårsvallen får mig att tänka på eremiter, filosofer eller missionärer som hamnat vilse i okänd terräng. Andra, redan pensionärer, ägnar sig åt trädgården eller praktiserar zenmeditation. Vem som helst av dem skulle kunna börja levitera. Eller bara bli vis. Ingen av dem har funderat på att raka sig.---

Jag får en smiley från en arbetskamrat på kontoret, en kvinna som dansar, pingviner som defilerar, en meteorit. Ställer mig vid fönstret. Skymningen faller. Avenyn ligger öde. Inte en kotte ute. Vad gör man? Vänder blicken inåt: minnen, mamman som följde en till skolan, och den där tjejen när man var tretton, vad var det nu hon hette? Den första som man kysste. En dag tvättade jag händerna tjugo gånger, nu sköljer jag dem bara snabbt. För att sammanfatta: jag går upp men förblir sysslolös. Det är väl så munkars liv ser ut. Fyllda av inre ljus och visdom."

[Göstage]
2021-04-14 17:22
1

"En färsk undersökning som Hyresgästföreningen gjort visar att fyra av tio hyresgäster har fått sänkta ­inkomster under pandemin och sju av tio ­känner oro för sin privatekonomi."---

För min del (jag är också hyresgäst) så upplever jag att ekonomin blivit bättre under pandemin. Jag köper inget på nätet, och handlar mat två gånger i veckan men besöker inga andra butiker. Den enda lyxen jag kostar på mig är att spela hos ATG en gång i veckan utan några större förluster.

Världen är inte densamma som för drygt ett år sedan. Covid-19 har drabbat hela vårt samhälle med död, sjukdom, ­isolering och människor som blivit av... Läs mer
  • Redigerat 2021-04-14 17:23 av [Göstage]
[Göstage]
2021-04-15 20:02
1

Efter ett drygt år med pandemin har det genom ändrade livsstilar skett förändringar med allmänhälsa och kondition inte minst bland den yngre delen av befolkningen, även om någon större kartläggning inte har genomförts, meddelar FHM.

Hur ser det ut med folkhälsan i Sverige efter drygt ett år av pandemi? Vem har drabbats värst? Och minst? Folkhälsomyndigheten ser vissa oroande tendenser framöver – särskilt bland yngre.
[Göstage]
2021-04-18 12:14
0

Trots att fler jobbar hemifrån under pandemin har anmälningarna om kränkningar på arbetsplatsen ökat.

Anmälningar om mobbning. trakasserier och kränkande särbehandling på jobbet ökar. När vi arbetar på distans tillkommer nya risker och chefer kan få svårt att se konflikter.
Denna kommentar har tagits bort.
[Göstage]
2021-04-19 08:28
0

Var fjärde svensk läser mer litteratur under pandemin, enligt en färsk undersökning.

Var fjärde svensk uppger att de har läst mer eller lyssnat mer på ljudböcker sedan pandemin startade. Detta visar en ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av Kulturnytt.
[Göstage]
2021-05-27 12:05
1

Nu när restriktionerna snart börjar lättas kan det vara läge att minnas allt vad svenska folket gått igenom i form av restriktioner under pandemin.

Flera lättnader i pandemireglerna är utlovade från den 1 juni och regeringen väntas snart presentera sin plan för ytterligare lättnader. Så här har restriktionerna sett ut det senaste året – från maxtak på 500 till stopp för alkoholförsäljning och sällskap på mer än fyra.
[Göstage]
2021-06-24 16:32
3

Åt på restaurang idag för första gången sedan pandemiutbrottet. Att jag dessutom blev bjuden gjorde inte nöjet mindre…

[Jimmy.L]
2021-06-24 16:37
1

#193: Låter inte dumt.

[Göstage]
2021-06-27 13:37
0

#193 Och idag blev första hämtpizzan på ett och halvt år inköpt. Tillvaron normaliseras så smått…

[Göstage]
2021-08-16 09:37
0

En norsk undersökning visar att sju av tio i åldrarna 16-19 känner sig ensamma sedan pandemiutbrottet, vilket är betydligt mer än för andra åldersgrupper. En tänkbar orsak till ensamhetskänslorna kan vara sociala medier, där det skryts/ljugs av andra om umgänge och uteliv, något som bara ökar känslan av utanförskap.

En ny rapport fra Røde Kors viser en stor økning av ungdommer som føler seg ensomme etter pandemien.
[Göstage]
2021-09-29 10:09
0

Många återvänder till sina ordinarie arbetsplatser idag efter att ha jobbat hemifrån under pandemin. Det verkar som om speciellt yngre Medarbetare känner oro inför hur det kommer att fungera.

"Kantar Sifo har på uppdrag av en arkitektbyrå frågat 2 557 tjänstemän på kontor hur de ser på att rekommendationen kring hemarbete nu slopas. Undersökningen visar att fyra av tio (38 procent) uppger att arbetsgivaren kommer ha svårt att anpassa kontorsmiljön efter nya behov. Äldre har större tillförsikt än yngre när det gäller hur väl arbetsgivaren kommer klara övergången från hemarbete till kontorsarbete."---

https://www2.prevent.se/arbetsliv/ovrigt/2021/oro-inforatergangen-till-kontoret/

Samma farhågor verkar delas av yngre anställda även i andra länder, visar en internationell undersökning:

"Unga Medarbetare är mindre sugna på en återgång till de traditionella kontoren efter pandemin än deras chefer, visar en internationell undersökning. Undersökningen, som är gjord av it-företaget Citrix i samarbete med Oxford Analytica, är ett av flera exempel på hur chefer och unga ”millennials” (födda 1981 – 1996) samt ”generation Z” (födda 1995 – 2010) missförstår varandra och betraktar världen på olika sätt.

Över hälften av 18 – 40-åringarna säger sig enbart eller till största delen vilja jobba hemifrån även efter att pandemin klingat ut eftersom de anser att de mår bäst i den miljön, utöver att produktiviteten där anses bli högre. Men det är något som deras chefer, som till 48 procent anser att välbefinnandet är högst i det traditionella kontoret, inte förstår så bra. Det kan man jämföra med de yngre medarbetarnas 17 procent."---

https://chef.se/chefer-missforstar-de-yngre-medarbetarna/

• Redigerat 2021-09-29 10:10 av [Göstage]
[Göstage]
2021-09-29 10:27
1

#197 TCO:s ordförande Therese Svanström skriver i en debattartikel på Mitti att arbetsgivarna bör ta tillvara på erfarenheterna från distansarbetet under pandemin och erbjuda fortsatt arbete hemifrån för de som kan och så önskar.

"Distansarbetet under pandemin har för många inneburit ett enklare livspussel och ett ökat självbestämmande över arbetet. Nya siffror som TCO låtit SCB ta fram visar att sju av tio tjänstemän i Stockholms län, 69 procent, helt eller delvis har arbetat hemifrån under pandemin."---

"När rekommendationerna om distansarbete nu tas bort är det dags att medarbetarna får större inflytande över var arbetet ska utföras. Ett modernt ledarskap som inbegriper lärdomarna från pandemin och distansarbetet bör fokusera på medarbetarens måluppfyllelse, inte på var hon befinner sig."---

"Dags att medarbetarna får större inflytande över var arbetet ska utföras"
[Göstage]
2021-12-08 10:52
0

#198 Som en följd av den nya smittspridningen rekommenderar FHM återigen arbetsgivarna att tillämpa distansarbete från hemarbetsplatser där så är möjligt. TCO är införstådda med detta, samtidigt som man påpekar vikten av att frågor kring distansarbete blir en naturlig del av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Smittspridningen ökar igen och nu införs nya rekommendationer om hemarbete. Det är viktigt att vi fortsätter hjälpas åt för att förhindra smitta. Samtidigt är
  • Redigerat 2021-12-08 10:53 av [Göstage]
[Göstage]
2021-12-22 07:51
1

Har vi blivit för försiktiga och glömmer att leva?

Vi kanske borde låsa in alla över 70 i ett sterilt rum och slänga bort nyckeln? För att vi älskar dem så mycket!
[Göstage]
2022-01-02 07:48
0

Färre besöker gym sedan pandemin bröt ut, och branschen har långt kvar i återhämtningen till samma volym man hade tidigare.

"Den största förlusten är de som verkligen behöver träna, att de har kommit ur en livsviktig vana”, säger Frida Engström, verksamhetschef på Friskis & Svettis i Visby till SR.

Pandemin har slagit hårt mot landets friskvårdsföretag.Friskis & Svettis i Stockholm tappade nära hälften av sina medlemmar under pandemin och även ...
[Göstage]
2022-01-07 13:57
1

Var ute med trevligt sällskap och lunchade på restaurang idag. Ganska mycket folk där, trots, eller kanske tack vare, klämdagen. Fick en känsla av att det kommer att dröja till nästa tillfälle som det blir tillfälle för min del att äta på restaurang igen.

[Jimmy.L]
2022-01-07 14:35
1

#202: Låter trevligt.

Länge sen jag var på restaurang.

[Göstage]
2022-01-14 12:57
0

Klarade idag av det första av de två årliga frisörbesök det numera blir för min del. Ingen av frisörerna hade munskydd, men det fick mig inte att vända i dörren.

[Göstage]
2022-01-17 09:49
0

Att sätta sitt gymkort på paus på grund av smitta eller av rädsla för sådan handläggs olika mellan kedjorna, liksom eventuellt tillkommande avgift för detta, visar en undersökning.

• Redigerat 2022-01-17 09:49 av [Göstage]
[Göstage]
2022-01-30 15:25
2

Idag blev det hämtmat från kinakrog för första gången på två år för min del - längtan efter friterat fläskkött med sötsur sås betvingade försiktigheten.😋

[Jimmy.L]
2022-01-30 15:31
1

#206: Gottegris.

[Göstage]
2022-01-30 15:36
2

#207 Jepp- nu står jag mig i två år till…😌

[Göstage]
2022-01-31 08:47
0

"Förhoppningsvis lämnar det stickiga och oinbjudna coronaviruset vår sida snart. Men vilka vänskapsrelationer finns kvar efter två år av nedbantat socialt umgänge?", undrar Annica Lindström på HBL i en premiumartikel. Frågan är väckt och intressant - har vår bekantskapskrets snävats in eller utökats, har umgängesförhållanden förtvinat eller nyetablerats? Kort sagt- vilka vänner har vi kvar när pandemin väl är över?

Förhoppningsvis lämnar det stickiga och oinbjudna coronaviruset vår sida snart. Men vilka vänskapsrelationer finns kvar efter två år av nedbantat socialt umgänge?
[Jimmy.L]
2022-01-31 09:30
1

#209: Jag har fått fler vänner under pandemin.

[Göstage]
2022-01-31 09:57
1

#210 För min del är det nog rätt så oförändrat. Men det har smugit sig in en annorlunda ton i samtalen - man tar inte för givet att allt är som förr, vi är mer måna om att man skall ta vara på sig. Kanske är det till en del åldersrelaterat i min lilla krets. Sedan skall tilläggas att vi delar synen på vaccinering och uppförande i smittmiljöer, så där blir det ingen konflikt.

[Jimmy.L]
2022-01-31 10:07
1

#211: Skansen och ekorrar tycks vara ett bra sätt att få nya vänner 🙂

[Göstage]
2022-01-31 10:14
0

#212 👍

Jag tror att många av naturliga skäl (i dubbel bemärkelse) träffar nya vänner på det sättet än på krogen numera.

• Redigerat 2022-01-31 10:16 av [Göstage]
[Jimmy.L]
2022-01-31 10:19
1

#213: Absolut, djur och natur förenar människor.

[Göstage]
2022-02-09 10:16
0

Återtåget till vardagen - psykologen visar vägen.

Hemmajobb, distansstudier och social distansering. Efter två år av pandemiliv släpps i dag restriktionerna. Här tipsar psykologen Björn Hedensjö om hur du bäst hanterar övergången. – Sociala färdigheter är en färskvara som måste underhållas, säger han i Morgonstudion.
Fornöga
2023-06-28 08:15
2

2023 Under rubriken "Rapport visar: Människor mer positiva efter pandemin" skriver GP (ej betalartikel i nuläget):

"Människor runt om i världen upplever vardagen som mer positiv. Det visar en ny rapport som årligen mäter hur människor mår. Allra mest positiv är man i länder i Latinamerika och Sydostasien, medan det är svårare att se ljust på sin vardag och framtid i Afghanistan och Sierra Leone – och en av listorna toppar Sverige."---

"Även Sverige nämns i rapporten och är bland de länder som toppar listan över de länder som upplevt minst negativa känslor och erfarenheter under 2022."---

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Ny global rapport visar att människan lyckats återhämta sig efter pandemin. Människan upplever vardagen som mer positiv idag än jämfört med under pandemin.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.