Debatt iFokus

Debatt

Etikett: corona
Läst 2399 ggr
hemul
5

Idé för oss som tycker man bör distansera sig

Som jag väl sagt några gånger nu tycker jag det är obehagligt att folk kommer alldeles inpå mig när jag är ute, trängs i köer o.s.v. Jag berättade att jag just blivit modig nog att säga ifrån. Men det kommer nog att bli väldigt jobbigt i längden.

Kom på att man skulle kunna göra en slags väst med text på. Som en reflexväst fast i nåt material man inte blir svettig i, lätt att knöla ner i fickan och ta fram vid behov. Text fram och bak som säger nåt i stil med:

HÅLL AVSTÅND
Stoppa corona!

Man skulle väl bli betraktad som en mupp. Men tänk om någon annan tillverkade såna västar och de började säljas… Visst skulle folk köpa och använda dem då?

• Redigerat 2020-11-18 17:00 av [Jimmy.L]
  • Redigerat 2020-11-18 15:25 av [Göstage]
Sindri
6

Klipp ut en väst i ett gammal trasigt lakan. Använd textilpenna och skriv på. Kanske med en liten smiley för att betona att det inte är arrogant menat. Eller med tillägget "För din och min skull" Aldrig fel med en påminnelse.

Jag är mest ute i skogen och jag tycker folk håller respektfullt avstånd vid möten etc. Hade sällskap av dottern tills hon fick symptom, men vi höll behörigt avstånd, igår ute med av sönerna. Handlar bara 1 gång/vecka nu och ser fler och fler med handskar och munskydd.

Det är lite jobbigt med scannern, kundvagnen, knapparna på kortmaskinen, skärmen på vågen……. Handskarna åker av och på.  Till slut vet man inte vad som är vad. Har någon tagit i det här äggpaketet för mig? Hem och tvättar händerna, packar upp kassarna, Tvättar händerna. Ställer in maten, Tvättar händerna. Viker ihop kassarna. Tvättar händerna. Torkar av handtag på kyl, frys och skafferi. Tvättar händerna…..Puh! Det tar aldrig slut.

hemul
0

Jo, tänkte på det. Men det skulla bli så fult och otydligt antagligen. Inte så bra på att texta snyggt.

Det finns ju såna där företag på nätet där man kan beställa grejer med tryck. Ska kolla det. Men vet inte om jag törs bli trendsättare. ☺️

hemul
8

Funktionärsväst heter det! Jag ska banne mig beställa en. 😃

Var lite slutsålt på de firmor jag hittade eller de hade konstiga beställningsförfaranden. Ska leta fram nåt ikväll.

"För din och min skull" var bra. Tack för den.

Nåt sånt här?

HÅLL AVSTÅND

Stoppa corona!

För din och min skull.

Condor
2

Ett bra sätt att hålla folk som kommer för nära på avstånd är att snyta sig eller hosta lite. 😃

Sindri
0

Jag skulle göra sista raden lite större, det är ju det som det är betoning på..

Annielle
2

#4 Absolut! Men också ett sätt att göra folk arga på eftersom man inte ska vistas ute nu när man har några förkylningssymptom.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
4

Nej, jag törs inte ens harkla mig när jag är ute och handlar!

LBB
0

Det är väl så att de billigaste grejorna är de bästa mot corona-spridningen. Handhygien och iakttagande av avstånd sam nysande och harklande, hostande i näsduk.  Om jag är förkyld men måste handla så är det ju ännu viktigare.

hemul
1

En vän till mig är sjuk sedan en tid med hosta och feber. Hon blev plötsligt sämre igår, fick andningsuppehåll i sömnen (skrämde skiten ur tonårssonen) och sedan  så svår andnöd i vaket tillstånd att hon förlorade medvetandet.

Både 112 och 1177 sa till dem att åka till akuten? VA???? Där blev de skickade vidare till infektion som skickade dem vidare till en litet sjukhus, som inte alls är ett akutsjukhus, bara vissa specialgrejer är lokaliserade dit, helt obegripligt. Hon blev tempad i bilen med vägrades covid-test. Det var bara för inlagda patienter och att bli inlagd var det inte tal om , det var fullt. Nu är de hemma igen.

Känns för jävligt. Hon behöver ju tillsyn när hon sover och sonen måste ju sova nån gång också. Samhället hjälper inte och vänner kan/törs/bör inte.

Är det så här det är i verkligheten? Förut var jag orolig. Nu är jag verkligen rädd,  både för min väns del,  min egen och alla andras.

[Göstage]
3

Agnes Wold (65) på Twitter

Här är en som håller med er som efterlyser större avstånd i det sociala umgänget.

[Jimmy.L]
1

Känns som att mer människor håller avståndet bättre idag än tidigare.

Carmarino
3

Var och handlade idag, och det var rätt glest mellan kunderna. Fast det brukar förvisso inte vara så många där vid den tidpunkten (runt 10-tiden). De som var där höll avstånd och eftersom jag självscannar så behövde jag inte ha någon "flåsande i nacken" i någon kö.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

hemul
5

Jag har gjort det. Lyckades övertala en tillverkare att göra en väst till mig. Har skickat in skiss och väntar på svar med prisuppskattning och så. Han trodde jag skulle ha den i slutet på veckan. Han blev riktigt engagerad. Om fler är intresserade så kommer det säkert att gå att beställa därifrån.

Sindri
2

Vad kul! Du får fota och visa sedan.👍

hemul
2

Hade nog tur. Sånt här säljs ju normalt i lite större mängder.

Sindri
1

Han kanske ser en affärsidé? 👍

hemul
0

Jomen vi skojade ju om det, att det kanske skulle bli fler beställningar. 😉

hemul
6

Den har kommit och den funkar! Var och handlade och jag lovar, folk stod tre meter efter mig i kön. I de andra köerna stod de packade. Jag skämdes faktiskt inte ett dugg och ingen skrattade åt mig heller. 😃

Sindri
2

Foto!Foto! Foto!

hemul
1

Javissst! Förlåt! Jag ilar iväg och hämtar kameran….

hemul
12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Kan ju nämna att ingen kund sa nåt, men personalen tyckte det var en jättebra grej för de hade sett att folk hade svårt att be andra hålla sig på avstånd, så jag blev riktigt peppad. 😃

Jag hade fått rum med mer text på framsidan.  Men jag trodde texten skulle hamna längre ner, på det breda. Och sorry, men din text blev liten ivf fall. 😉

Texten är stor och tydlig. Ser mindre ut på bilderna för att västen är utplattad. Och västen är stor, ifall man har tjocka kläder under. Helnöjd. Väl investerade hundralappar.

Sindri
3

Så tuff! Fint med en smiley, det borde få folk att inte ta illa upp. Det är ju för allas skull.
Få se om det kommer annonser på nätet om västar snart….

(Och btw - att döma av dörrarna har du en drömlägenhet…. 👍)

hemul
2

Drömlägenheten behöver omfattande (och dyr) renovering och vi står inför stambyte som aldrig tycks kunna genomföras. Ägaren vill flytta men förstår inte hur det ska gå till, ekonomiskt och praktiskt. Men under andra omständigheter, så jo då, den är inte så pjåkig. 😉

Om någon är intresserad så *tror* jag snubben jag köpte av tänkte spara mallen. Jag betalade 375 kr,  men det borde bli billigare när jobbet redan är gjort så att säga. Västen i sig kostade nästan ingenting.

Caeli
3

#21 Den blev ju jättefin! Och vilken bra idé sen!

Sindri
0

#23 av: hemul
En bedagad skönhet med andra ord. Ja, det blir vi ju alla med tiden….😃

Om han lyckas sälja fler västar kanske du kunde få lite provis för designen…..😉

[Göstage]
3

Apropå innovationer i coronatider: "stingpinnen" gör comeback i ny utformning.☝️

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op96jk/ingrid-anvander-tumstock-for-att-halla-folk-pa-avstand

hemul
0

#25 Han kommer nog inte att aktivt försöka sälja den. Men jag kommer ju att referera till honom.  Antar att det inte är tillåtet att lägga ut länken här under omständigheterna, så är nån intresserad så får ni skicka PM eller be mig göra det.

[Jimmy.L]
0

#27 Är helt okej med länkar.

Sindri
0

#27 av: hemul
jo,det måste vara ok - det är ju högst ämnesrelaterat.

hemul
2

OK. Jag tänkte om det kunde ses som att jag promotar just det här företaget. Grejen var alltså att de flesta säljer i bulk, med jag lyckades övertala den här killen att göra bara en väst.

Inget fomulär. Man måste ringa eller maila, alla uppgifter står på sajten.
http://ekentextil.se/

Det är västen längst till vänster i tredje raden här.  Röd med blåvitt emblem på bilden. "FUNKTIONÄRSVÄST. Väst att 'bygga på' med reflex & tryck…", 89 kr.
http://ekentextil.se/vast/index.html

Västen i sig är fin, stadig och bra. Kommer nog att hålla genom många coronor. 😉

hemul
0

Man kan säkert välja en av de andra modellerna också. Jag tror det är att skära ut en mall för trycket som är det stora jobbet.

Ett tag  tänkte jag ta en sån där band bara, men bestämde att västen har större uppmärksamhetsvärde och texten blir mer läsbar.

hemul
0

Fick just höra att Ekentextil tänker lägga ut en egen design på hemsidan ivf. När det blir vet jag inte.

[Göstage]
1

Även fasta anslag om hänsyn ökar i samhället.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/nya-tider-nya-budskap

Sindri
0

Jag såg ett reportage om en kvinna med rullator som använde en  utfälld tumstock för att hålla folk ifrån sig. Kom att tänka på stingpinnar som barnen hade på cykeln när de var små. De har en röd flagga ytterst, det kanske kunde vara nåt. Personligen tycker jag de flesta man möter håller avstånd. Joggare (oftast 40+) känns lite mer nonchalanta, de flåsar ju ut rätt mycket andedräkt.

Annielle
1

Var förbi Vintervikens trädgård i går, lång kö till utefiket där de hade lagt ut röda stenar med någon meters avstånd och skrivit på en lapp innan kön började att de röda stenarna visar vilket avstånd från varandra man ska ha i kön. Bra idé. I går på Lidl sa killen i kassan till oss i kön att hålla avstånd! Jag gjorde det så gott jag kunde, men hon bakom mig gjorde det tyvärr inte först.

[Göstage]
0

#34 Ja, det omnämns lite längre upp i tråden. (#26)

Försöker att hålla extra avstånd till joggare de gånger jag måste gå ut, men det är svårt att hinna undan när de kommer snabbt bakifrån.

hemul
2

#33 Ja, det är jättebra. Bara det att det, som det mesta annat, borde ha kommit för länge sedan.

Har fått veta idag att en bekant avled för ett par dagar sedan. Vi ärju   inte 100 på att det var corona, men det är ju det troligaste. Tidigare visste vi bara genom en granne att han transporterats i ambulans till sjukhus för en 10 dagar sedan.

Också fått veta att ytterligare en bekant, medelålders kvinna, är lindrigt sjuk. Men hennes son intensivvårdas. Kan väl vara runt 20 och tidigare frisk.

Det börjar komma för nära nu. 😕

[Göstage]
5

Allvarligt meddelande men med glimten i ögat från den skånske regiondirektören:

"Håll i och håll ut. Det var budskapet när Region Skåne redogjorde för coronasituationen i Skåne. – Det handlar om att hålla avstånd, hur svart kan det vara, sa regiondirektören Alf Jönsson. Två meters avstånd är det som gäller, något regiondirektören illustrerade med flera pedagogiska exempel: en säng tillverkad i Skåne, fem spettekakor, sju falafelrullar eller 20 toalettpappersrullar."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/hall-avstand-hur-svart-kan-det-vara/

[Hayabusa]
3

#38 Nä, hur svårt kan det vara?

Annielle
0

Har dessvärre märkt av att många har slutat att hålla avstånd som innan på de platser jag har vistats här i Stockholm. Till exempel när jag var inne i en stor Icabutik som jag ofta handlar i betedde sig folk nästan som vanligt och gick förbi nära en och så. Jag tror att folk har tröttnat på Corona och många heller inte tar det på allvar. 😕

[Hayabusa]
0

#40 Vill inte påstå att det, här på min hemmaplan, "svängt om" men håller med om att folk i allmänhet töjer på gränserna. När det gått en tid så tar man inte det på lika mkt allvar och en falsk säkerhet infinner sig typ "Det händer inte mig…".

[Göstage]
2

Var inne i "min" ICA-butik igår, och där respekterade kunderna verkligen golvmarkeringarna för avstånd i kassorna och kom inte nära på butiksytorna heller. Däremot stod det tre-fyra butiksanställda "mitt i farleden" och diskuterade något  utan inbördes avstånd  och utan att flytta sig nämnvärt för kunder. Det blev jag lite besviken över - de berörs ju lika mycket som kunderna av rekommendationerna.

[Hayabusa]
0

#42 En personlig reflektion - det är lätt att "glömma av sig". Jag gör mitt bästa för att följa råd & instruktioner men 100% blir det nog inte.

Sindri
3

På min Ica uppmanar man i högtalare att hålla avstånd och ta hänsyn.

Känns lite surrealistiskt! Som om man är med i någon framtidsdystopisk film.

Carmarino
0

#44 Det gör de här också. Av någon anledning brukar jag nästan alltid passera fruktavdelningen när uppmaningen kommer. 😃Eller också är det så att den hörs bäst där, och jag inte hör de andra gångerna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
1

#43 Absolut! Nämnde det mer av omtanke - de som finns i affären konstant utsätts ju för större exponeringsrisk än den som är inne på en snabbrunda för att handla. (Tänk alla som kommer fram för att ställa en fråga!) Många anställda klagar med all rätt på arbetssituationen, men då gäller det att de själva föregår med gott exempel. 

https://handelsnytt.se/2020/04/24/enkat-arbetsgivarna-skyddar-inte-butikspersonalen-tillrackligt/

#44 Samma meddelanden i den lokala ICA-affären här.

[Jimmy.L]
7

Jag förstår inte varför man måste besöka Ullared nu.

Draken
3

förstår inte varför de inte har vakter där också, som i alla andra varuhus, om inte annat så för att hålla koll på att det inte blir överfullt och massa trängsel.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Göstage]
2

Uppkritade umgängeszoner på gräsmattorna är danska polisens nypåfunna  metod för att hålla människor på utflykt på avstånd från varandra.

https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-succestrategin-for-att-undvika-trangsel/

[Jimmy.L]
1

Att folk inte alltid håller avstånd skapar ibland känslor i matbutiker. I Helsingborg vittnar flera butiker om heta diskussioner och ibland bråk mellan kunder. – Jag blir irriterad när folk kommer nära, säger kunden Gertrud Persson.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/coronabrak-om-avstand-uppstar-i-matbutiker-en-kvinna-slog-till-med-en-purjolok

Annielle
0

#51 Förståeligt att det kan bli så.  

Var själv så slutkörd och distraherad för några dagar sedan när jag stod i kön bakom en tjej på pressbyrån och pratade med både kötjejen och kassatjejen att jag råkade gå för nära i ren glömska och fick då en sur min kan jag säga. Har hittills inte glömt av mig i övrigt, men hur många som faktiskt glömmer i stället för att inte bry sig kan man undra. Särskilt gällande en del äldre som inte håller avstånd.

[Jimmy.L]
1

#52 Nog många nu som är lite trötta på viruset.

Annielle
1

Så klart många är trötta på viruset, men att inte bry sig om att hålla avstånd gör ju saken ännu värre och svårare att minska och bli av med viruset.

[Göstage]
3

#51ff Butiken fick en affärsidé  av händelsen, så nu kan man köpa "avståndspurjo" á 10 kronor hos dem, rapporterar TT.

[Jimmy.L]
1

Kunde dom inte döpa om butiken till purjobutiken.

[Göstage]
2

#56 "ICA Purjo" - ja varför inte? 😉

[Jimmy.L]
1

😃

[Göstage]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jacke Sjödin har några tips (med glimten i ögat, mitt  i allt eländet).

Draken
0

#55 😂 Ja varför inte 😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
5

Den som råkar ha en halv jordglob och en parkeringssensor liggande kan bygga sig en varselhatt som piper när någon kommer nära. Farbror Frej kunde inte ha gjort det bättre.

https://www.svt.se/kultur/hakan-har-byggt-en-coronahatt-piper-nar-nan-kommer-for-nara

[Göstage]
2

Inget brist på kreativitet i strävan att hålla avståndet…🙂

[Göstage]
3

Aftonbladets pensionerade reporter Britta Svensson (tidigare på Expressen) har blivit som ett slags ombudsman för äldre och andra i riskgrupper och överhopas av vittnesmål från sådana som tycker sig riskera att smittas och/eller som utsätts för ringaktning.

Personligen har jag inte fullt så dåliga erfarenheter av bristande hänsynstagande, fast visst,  jag  "håller mig i sargen" vid de tillfällen jag måste gå ut och undviker de mest gångtrafikerade stråken om jag kan. 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb0mO4/70-plussare-som-vill-halla-avstand-hanas

Annielle
1

#63 Jag tillhör inte riskgrupperna som nämns, men lever med dålig hälsa och är sjukpensionär sedan många år, blir väldigt sjuk av infektioner och det tar lång tid efteråt att hämta mig.  Märker ju tyvärr tydligt att nästan ingen håller avstånd längre så vida de inte är 70+ . Att folk går i bredd och inte flyttar på sig är rätt vanligt, joggare som springer så nära att de nästan nuddar en trots att det finns plats att hålla avstånd, i lokaltrafiken är det alltid någon som hostar (trots att jag åker så lite som möjligt erfar jag detta varje gång) De få gånger jag har sagt till någon att hålla avstånd har detta bemötts väldigt otrevligt och utan att de har tagit avstånd.😕

[Göstage]
2

Social d(ist)ancing -  Dutch National Opera & Ballets lösning på ett arbetsmiljöproblem.

[Göstage]
4

"SVT:s Morgonstudion intervjuar nu statsepidemiolog Anders Tegnell om hösten.

Hur ska man skydda sig om man går på en fullsatt buss, frågar programledaren.

– Det är att hålla avstånd så mycket som möjligt", blev svaret enligt Aftonbladets nyhetsrulle om corona.

Jag vill nog påstå att det är rätt svårt att hålla avstånd på en fullsatt buss.

[Göstage]
2

"Skärp till dig! Det skulle jag vilja säga framför allt till yngre vuxna. I det strålande sommarvädret måste det självklara påpekas: Rekommendationerna om bland annat avstånd gäller inte bara gamla, sjuka och medelålders människor. Och det är allvar, för nu är det unga vuxna som kommer till sjukhuset och läggs in för covid-19", skriver Sahlgrenskas vice ordförande Cecilia Dalman Eek (S) på GP debatt.

"Jag säger inte att alla rekommendationer är perfekta, men de är faktiskt allt vi har. Och om du tycker de är fel så är det ändå inte ett skäl att strunta i dem.

Det kan betyda att du får låta bli att åka till din älsklingsstrand dessa soliga sommardagar. I Göteborg finns appen ”Badplatsen” med 25 kommunala bad och det finns ännu fler vikar och klippor vid sjöar och hav. Välj något av dem du inte brukar åka till och framför allt: Om det är massor av folk där, vänd om och åk hem eller gör något annat. Himla trist, jag vet, men det är så det måste vara i år. Det är många andra som också får begränsa sina liv i år."---

https://www.expressen.se/gt/debatt-gt/unga-vuxna-maste-skarpa-till-sig/

[Göstage]
2

#66 Skånetrafiken anammar evangelium enligt aposteln Anders: "det är aldrig så fullt att det inte går på en till. Men kom ihåg att hålla avstånd!"

_"På flera håll i Skåne vittnas det under måndagsmorgonen om överfulla bussar i rusningstrafik. 
_

Samtidigt basuneras budskapet om att hålla avstånd ut på Skånetrafikens skärmar. 

– Skrattretande. Välkommen till verkligheten, skriver en upprörd resenär till Kvällsposten."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/larm-om-trangsel-fran-bussar-skrattretande/

hemul
0

Har aldrig åkt med Flixbuss men ska framöver ta mig till Oskarshamn och med SJ visade sig vara både bökigt med många byten och dyrt. Men Flixbuss kör direkt till mindre än halva priset. Har läst skit om dem förut så googlade omdömen. På en av de där omdömessajterna var det massor med folk som, förutom alla annan kritik,  anmärkte på hur de hanterade covid.

De har tydligen gått ut med att det inte ska vara för trångt på bussarna, att de är extra noga med hygienen och att handsprit ska finnas tillgänglig. Verkligheten som de här resenärerna upplevde var fullsatta ostädade bussar, skitiga toaletter och tji handsprit.

Så många liknande omdömen som det var är det säkert sant och verkligen superdåligt! Ihop med all annan kritik de fick så beslutade jag att Flixbuss ska jag INTE åka. Covid är troligtvis över när jag ska åka, framåt våren antagligen, men det andra eländet jag läste om räcker.

[Göstage]
1

Jennifer Wegerup i Expressen tycker att det utdelas en del oförtjänta anmärkningar människor emellan i dessa pandemitider.

Brukar du bita ifrån dig, alternativt brukar du få pikar om att hålla avstånd även när du tycker att du gör det?

För egen del brukar jag inte skälla, då tar jag hellre ett demonstrativt extra steg åt sidan, möjligen med ett surt ögonkast.

Kan inte påminna mig att någon skällt på mig för att inte ha visat hänsyn.

[Jimmy.L]
4

#70: Jag sätter min ryggsäck på bussätet och på pendeltåg.

[Göstage]
1

Nya tider, nya seder.

"Pandemin har fört med sig helt nya dilemman när det gäller det sociala samspelet. Vett- och etikettexperten Mats Danielsson säger i SVT:s Morgonstudion att ett nytt sätt att visa sig artig har blivit att säga att man inte har corona om man råkar hosta till av annan anledning. Men att läxa upp någon som snörvlar på bussen rekommenderar han inte.

– Det vet vi alla att det är svårt att uppfostra andra på bussen. Så i det läget drar man sig bara tillbaka om det är möjligt. Annars får du försöka vända dig om, säger han."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/far-man-tacka-nej-till-en-kram-och-laxa-upp-en-bussnorare

[Göstage]
2

"En ensam tygpåse på ett säte? Nej, den är inte kvarglömd. Det är Västtrafiks nya taktik för att få sina resenärer att hålla avstånd i kollektivtrafiken.

De är skarpt gula och randiga längst ner, något som påminner om avspärrningstejp. På Centralstationen ska Västtrafik under onsdagen dela ut tusen tygpåsar med texten: ”Jag sitter gärna bredvid dig, men inte just nu. Tack för att du håller avstånd.”---

GP

Går förstås bra med egen väska som markör också, påpekar man.

[Jimmy.L]
1

#73: Funkar på pendeltåg här i sthlm men bussar blir man nästan utskälld för man sätter väska bredvid sig.

Annielle
0

#74:

Bor i stockholm och har alltid väskan på sätet bredvid, även på bussen, aldrig någon som har glott surt eller antytt något i dessa tider. Där emot om jag har råkat göra det innan Covid-19. Du måste ha otur.

• Redigerat 2020-09-30 21:46 av Annielle
[Jimmy.L]
0

#75: Kan vara så.

[Jimmy.L]
1

Är säkert 30% som plankar på bussarna enligt min uppfattning.

https://www.lt.se/artikel/insandare-fler-resenarer-farre-sittplatser

hemul
1

Vad ska man göra när det inte går att betala? Så har det ivf varit här. Inte för att jag har åkt buss, men jag har läst och sett.

En sak om man normalt brukar ha månadskort och skiter i att köpa något, men om man brukar använda reskassa, hur gör man då för att göra rätt för sig när man inte får komma fram till mojen där man ska blippa?

[Jimmy.L]
0

#78: I SL trafiken kan man skaffa appen och betala bussbiljett i den.

Annars gäller det ha minst 37 kr på access-kortet vid resa med buss, vid kontroll så ser dom det.

Jag har 30 dagar kort och blippar/ aktiverar kortet vid stolpe eller spärr vid pendeltåg/ tunnelbanan.

Vet inte hur vanligt det är med kontroller nu mer, jag har sätt dom en gång sen mars månad och då gjordes ingen kontroll på pendeltåget trots dom gick ombord.

[Jimmy.L]
0

Folkhälsomyndigheten överväger också hårdare lokala restriktioner. Till exempel att avråda starkt från att besöka köpcentrum. Och från att använda kollektivtrafiken på hårt smittade orter, rapporterar SVT.

https://www.expressen.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-vill-ha-hardare-krav-for-kopcentrum/

[Hayabusa]
1

#80 Skulle inte förvåna mig om det kommer restriktioner (förbud) som berör hockeyns arenor. Tänker på besökare i loger & restauranger.

[Jimmy.L]
0

#81: Det är nog inte omöjligt.

Jag är nyfiken hur dom tänkt sig lösa trängsel på bussar och tåg. Går säkert att få folk att jobba hemma men det är många skolelever som även trängs på bussar och tåg, bör man stänga alla skolor som i våras?

[Hayabusa]
0

#82 Alla kan inte jobba hemma, vill påstå att en klar majoritet inte kan det. Trängsel i kollektivtrafik, ja hur löser man det?

Draken
0

Finns det egentligen några större möjligheter att undvika trängsel i kollektivtrafiken ? De som inte kan jobba hemifrån måste ju åka kollektivt till och från jobbet om de inte har bil o0chg körkort, men kan tänka mig att det är ´betydligt lättare att använda kollektivtrafiken än att ta bilen i de större städerna (Stockholm, Malmö, Göteborg m.fl.) Dessutom så har man trängselskatten också, och den är inte billig tycker jag, har fått några räkningar när vi har varit i Stockholm.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
0

#84: Vissa busslinjer är hopplösa att hålla avstånd på i Stockholm speciellt under rusningstrafiken ibland står folk som packade sillar.

Pendeltågen går om man sätter sig vid säten som har två säten och sätter sin väska på sätet bredvid, dom med 4 säten är det svårare att hålla avstånd till folk.

Tunnelbanan under rusningstrafik är även svårt att hålla avståndet.

[Jimmy.L]
0

#83: I maj och juni var det säkert 40% färre folk på pendeltåget.

Och på bussen minst 50% färre.

Jag gissar att minst 40% på bussen åker utan att betala för sig. Många skolbarn hoppar på och åker 1-3 hållplatser.

[Jimmy.L]
0

Framdörrarna på landets bussar kommer att fortsätta vara stängda – fram till hösten 2021. Arbetsmiljöverket anser att bussförare fortfarande är utsatta för smittrisker.

https://ka.se/2020/10/09/framdorrarna-halls-stangda-ett-ar-till/

[Göstage]
1

Danska Sundhetsstyrelsen har låtit tillverka en badge som påminner om att man skall hålla avstånd. Den delas ut gratis på danska apotek och är i första hand tänkt för riskgruppspersoner, men även andra kan få ut brickan.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/lissi-er-hjerteopereret-og-gaar-med-afstandsbadge-folk-holder-ikke

[Jimmy.L]
1

Hundratals passagerare trängdes i en liten väntsal på Bodens central på söndagskvällen när tåget till Luleå var försenat. Smittskyddsläkaren i länet är kritisk när han ser bilderna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/hundratals-trangdes-i-vantsal-i-boden

[Jimmy.L]
2

Trots den publikfria invigningen av Slussbron blev det trängsel när den öppnade för gående.

– Jag blev förvånad. Vi hade uppmanat människor att inte komma dit, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig Projekt Slussen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trangsel-pa-guldbron-efter-invigningen

[Jimmy.L]
1

”Det är så proppat att folk står som packade sillar varenda dag, man sitter och har folk flåsande bredvid sig”, så lyder ett av alla klagomål som har skickats till SL angående busstrafiken i Södertälje. Nu utökas de hårdast drabbade busslinjerna med åtta nya bussar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/coronatrangsel-i-kollektivtrafiken-nu-blir-det-fler-bussar-i-sodertalje

Ja det behövs.

[Jimmy.L]
2

I Norrtälje kommun har man under de senaste dagarna använt sig av trängselvärdar som påminner folk på stan om att hålla avstånd.

Något som gett resultat enligt Lars Lindberger som är presschef vid Norrtälje kommun.

"De har fått jättepositivt bemötande av invånare som tycker det är ett bra sätt att påminna om råden vilket är extra viktigt just nu när vi fått skarpare restriktioner", säger han.

https://sverigesradio.se/artikel/7588745

[Jimmy.L]
3

Alltså vad har hänt med vissa människor under Corona. Kommer fram en äldre dam och kallar mig idiot på pendeltåget och säger jag ska flytta mig så hon kan sitta där.

Jag ber henne fara och flyga kan man inte bete sig som folk tänker jag inte visa hänsyn.

[Göstage]
2

#93 Ännu en kulturtant på krigsstigen? 😁

[Jimmy.L]
1

#94: Mycket möjligt, hon blev skogstokig när jag frågade om hon hade betalat för resan.

[Jimmy.L]
1

Uppsala universitet har anställt 20 studenter som ska se till att alla som pluggar på universitetets olika campus ska hålla avstånd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/anna-och-anna-ser-till-att-studenterna-haller-avstand

[Göstage]
0

#96 Låter vettigt - om det är rätt personer och inga "moralpoliser"…

[Jimmy.L]
0

#97: Jo det gäller att dom inte tjatar för mycket.

[Jimmy.L]
1

Att hålla 1,5 – 2 meters avstånd till varandra för att hindra coronasmitta kanske inte alltid räcker, enligt flera forskare Vetenskapsradion talat med.

Forskarna vi talat med menar att allt mer tyder på att viruset kan sprida sig med små partiklar i luften, och att partiklarna kan sväva längre tid och längre bort än större partiklar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7593296

[Jimmy.L]
1

För att lösa problemet med trängsel uppmanar en matbutik i Strömsund att kunderna ska stanna och prata med vänner och bekanta utanför butiken istället för inne i entrén där det lätt uppstår trängsel.

https://sverigesradio.se/artikel/7593233

[Göstage]
1

#100 Bra- fler borde ta efter det, när kunder själva inte har vett att gå åt sidan!

[Jimmy.L]
1

#101: Märker ofta hur folk ställer sig och snackar i mataffärer.

[Göstage]
1

#102 Ja, i en galleria i min närhet upplever jag det varje gång jag har ärende dit. Visst är det trevligt att snacka med bekanta, men man behöver ju inte stå "mitt i farleden"- det går att gå lite åt sidan.

• Redigerat 2020-11-06 08:23 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

#103: Det där är en klassiker som man ofta stöter på. 😁

[Jimmy.L]
1

Trots kraftig smittökning trängs svenskar i både kollektivtrafik och köpcentrum.

Det visar SVT:s bilder från flera svenska städer där hårdare riktlinjer införts.

– Vi måste skärpa till nu, säger Folkhälsomyndighetens Karin Tegmark Wisell.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-okad-smitta-fortsatt-trangsel-i-kopcentrum

[Jimmy.L]
2

Emma Nyberg jobbar i en matbutik i Norrköping och har som arbetsuppgift att ibland vara en så kallad trängselvärd. Hon vet hur man ska bete sig för att handla smittsäkert.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/trangselvarden-tipsar-sa-ska-du-bete-dig-i-matbutiken

[Jimmy.L]
1

Flera äldre vittnar om fortsatt hänsynslöshet och att allmänheten inte håller behörigt avstånd till dem. Och situationen blir sämre för var dag som går.

– Jag går med rullator och ser rätt gammal ut, jag tycker de borde förstå att hålla avstånd, säger Brit Rundberg, 87.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/79-ariga-mias-oro-jag-ar-jatteradd-/

[Jimmy.L]
1

Snart står rea-skyltar i varje butik. Shoppingdagen Black Friday närmar sig med stormsteg. För butikspersonal i coronatider innebär det inte enbart trevliga möten med människor.

– Folk flåsar en i nacken och respekterar inte avståndet. Kunder tar inte hänsyn till oss, säger Naomi Holmgren, butikssäljare på Stadium outlet i Helsingborg.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/butiker-tillsatter-kovardar-infor-black-friday

[Jimmy.L]
1

Det var många som samlades för att få sig en titt på NK:s julskyltning på söndagen.

På gatan utanför blev det trångt bland åskådarna, trots att Folkhälsomyndighetens budskap inför julhandeln varit tydliga:

”Undvik alla typer av trängsel”.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/trangseln-for-att-se-nks-julskyltning/

[Göstage]
1

#109 "Gäller inte oss". 🤦‍♂️

[Göstage]
2

Oklar information från politiker och myndigheter bäddar för friktioner hos allmänheten, anser en kriskommunikationsforskare.

"Den svenska pandemistrategin, som lägger mycket ansvar på individen, ställer stora krav på utformningen av myndigheters och politikers kriskommunikation, säger Orla Vigsö, kriskommunikationsforskare i Göteborg.

Han menar att strategin bäddar för många tolkningar - och därmed också för konflikter bland folk. Och trots ständiga uppmaningar från politiker och myndigheter till medborgarna att följa rekommendationerna vittnar många om att alla inte gör det.

- Folk blir arga och frustrerade över att andra inte håller avstånd. Det blir lite sprickor i den sociala sammanhållningen, och det borde man ha kunnat förutse. Det är väldigt svårt att få alla råd och rekommendationer att hänga ihop, säger Orla Vigsö."---

"Men är trängsel och situationer där restriktioner och rekommendationer inte följs verklighet eller bara en upplevelse hos vissa grupper? Kriskommunikationsforskaren Orla Vigsö menar att det beror på vilka informationskällor man utgår från.

- Jag tror att det man gör är att förlita sig på statistik som man får från offentlig källa, och inte från iakttagelser – alltså, det som vi brukar kalla anekdotisk bevisföring. Men när Tegnell säger att folk följer rekommendationerna samtidigt som man med egna ögon kan se hur folk trängs ute på sta’n så får man det inte att gå ihop.

SR

Högerklicka på SR och välj öppna länk i nytt fönster för att läsa artikeln i sin helhet.

• Redigerat 2020-11-23 10:34 av [Göstage]
[Göstage]
0

#111 Som befarat har inte myndighetspersonerna heller full koll på vad som gäller. Som när BBC ställer frågor. Tegnell rättar - och har fel i sin tur.

Källa

[Jimmy.L]
0

#112: Och myndigheter ber folk följa vilka regler som gäller..

[Göstage]
0

Inte alla är bekväma med att säga ifrån när någon kommer för nära- inte ens en psykologiprofessor…

"Det är de sociala normerna i samhället, hur vi beter oss, som kan avgöra hur väl coronastrategin fungerar. Men vågar vi säga till den som inte följer rekommendationerna om att hålla avstånd på bussen eller i mataffären?

En av de som som har sagt till, men också drar sig för att göra det, är Lars-Olof Johansson som är psykologiprofessor vid Göteborgs universitet.

– Man vill inte vara en sur gubbe liksom, du får ju den rollen då, säger han."---

Smittspridningen av covid-19 sker i snabb takt. Samtidigt tar det tid att etablera nya sociala normer, som exempelvis att våga säga ifrån. Grundproblemet är enligt Lars-Olof Johansson den svenska strategins stora tillit till individers egna beslutsfattande och ansvarstagande.

– Det bäddar för konflikter och osämja mellan individer, även om svensken ofta biter ihop runt ilskan när folk trängs, snarare än tar konflikter med okända på stan som inte håller avstånd.---

SR

Det är de sociala normerna i samhället, hur vi beter oss, som kan avgöra hur väl coronastrategin fungerar. Men vågar vi säga till den som inte följer rekommendationerna ...
  • Redigerat 2020-11-27 08:19 av [Göstage]
[Göstage]
0

Hur agera för den som upplever att avståndshållande med mera försämrats? I Bengtsfors har man en egen variant.

"Många stör sig nog på att det ibland är svårt att hålla tillräckligt med avstånd och följa alla coronaråd. Men i Bengtsfors kommun har man ett system som sticker ut, där invånarna själva kan lämna in iakttagelser om var Folkhälsomyndighetens rekommendationer inte efterlevs."---

"Men finns det inte en risk att man skapar ett angivarsamhälle? Att människors frihet kränks?

– Det kan uppfattas så, men det är inte alls vår intention. Utan det är mer så vi kan rapportera till länsstyrelsen så att eventuella åtgärder kan vidtas."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bengtsfors-till-allmanheten-rapportera-de-som-bryter-riktlinjerna

Många stör sig nog på att det ibland är svårt att hålla tillräckligt med avstånd och följa alla coronaråd. Men i Bengtsfors kommun har man ett system som sticker ut, där invånarna själva kan lämna in iaktagelser om var Folkhälsomyndighetens rekommendationer inte efterlevs.
[Jimmy.L]
0

Efter helgens trängseln i Black Friday-handeln kräver yrkesföreningen Sjukhusläkarna i Stockholm munskydd i butiker samt en begränsning av antalet kunder i varuhusen under julhandeln. Det rapporterar Svenska Dagbladet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lakare-kraver-munskydd-i-julhandeln

Efter helgens trängseln i Black Friday-handeln kräver yrkesföreningen Sjukhusläkarna i Stockholm munskydd i butiker samt en begränsning av antalet kunder i varuhusen under julhandeln. Det rapporterar Svenska Dagbladet.
[Göstage]
1

Oss gnuggisar emellan…

[Jimmy.L]
0

#117: 😁

[Jimmy.L]
1

Flera butiker har under pandemin ställt om och infört coronaåtgärder, men ett kvarliggande orosmoment för personal inom handel är att en del kunder inte håller avstånd.

– Kunderna kommer packade på en, då blir man utsatt så klart, säger Emelie Öhrn som jobbar i en livsmedelsbutik i Halmstad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/butikspersonal-blir-utsatta-av-kunder-som-inte-haller-avstand

Flera butiker har under pandemin ställt om och infört coronaåtgärder, men ett kvarliggande orosmoment för personal inom handel är att en del kunder inte håller avstånd. – Kunderna kommer packade på en, då blir man utsatt så klart, säger Emelie Öhrn som jobbar i en livsmedelsbutik i Halmstad.
[Jimmy.L]
1

Julhandeln går in på slutspurten, och för att påminna människor om att hålla avstånd till varandra har Norrtälje som enda kommun i Stockholms län infört trängselvärdar som rör sig på stan.
– Vi gör något för både Norrtälje kommun och för samhället, det känns jättebra, säger trängselvärden Ahmed El-othily.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/trangselvardar

Julhandeln går in på slutspurten, och för att påminna människor om att hålla avstånd till varandra har Norrtälje som enda kommun i Stockholms län infört trängselvärdar som rör sig på stan. – Vi gör något för både Norrtälje kommun och för samhället, det känns jättebra, säger trängselvärden Ahmed El-othily.
[Göstage]
0

#120 Låter gott och väl, men det är kanske lite betänkligt om de upplever sig själva som "coronapoliser".

[Jimmy.L]
0

#121: Jag tänkte på det med, nog bättre att kalla sig värd.

[Göstage]
1

I den butik där jag handlar har man problem med grupper av unga män (företrädesvis), som utan varukorgar rör sig till synes utan mål på affärsytorna. För att minska trängsel (och svinn…) har man satt upp läsare vid kassorna, där man måste dra sitt kvitto för att öppna en grind när man betalat. "Lösdrivarna" som inte handlat hänvisas till scanningskassorna, där det är bättre uppsikt och inga köer.

Nackdelen är att vissa kunder ger sig f-n att de skall hänga på framförvarande för att komma ut, utan att ha handlat. Idag hade jag en människa närmast hängande på ryggen för att "hon skulle vänta på gubben på utsidan". Tjejen i kassan var väl van vid beteendet, så hon ropade efter kärr…damen att tänka på avståndet. Fast jag tvivlar på att utbrytaren är begåvad med något slags tankefunktion…🤔🤷‍♂️

Draken
4

Jag fräste ifrån när jag var i affären igår. Skulle hämta mjölk och då kommer en kärring farande som en ångvält och skulle bara hinna före mig till mjölkkylen. Så jag fräste ifrån och bad henne hålla avstånd. Hon blev skitsne på mig och tyckte att jag var oförskämd.

Jag sa att jag kunde ta av mig mitt munskydd och andas på henne, jag jobbar inom akutvården så jag har säkert massa roliga bakterier i mig, tror du de kommer trivas på dig frågade jag ? OJ vad bråttomt hon fick därifrån 😈

Såg andra, både kunder och personal , som hade svårt att hålla sig för skratt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Göstage]
1

Tidigare var det främst pensionärer och andra riskgruppare som månade om att hålla avstånd och gärna tog till någon meter extra när man mötte andra. Kanske övertar småbarnsföräldrar den försiktighetsåtgärden nu när omikron verkar smitta barn i större utsträckning?

"Med ökad smittspridning, omikron-varianten och en lång vinter i antågande blir också frågan om att vaccinera barn än mer akut även i Europa. De närmaste veckorna kommer forskarna att veta mer, men just nu sprids smitta tydligt av och bland barn, och omikron verkar vara mer smittsam, säger WHO-chefen. Det återstår också att se hur effektiva existerande vaccin är mot den nya varianten."---

ANALYS. Att vaccinera barn mot covid var en komplicerad fråga redan före omikron – och vad forskarna lyckas ta reda på om den nya varianten kan bli ett kraftfullt argument för att barnvaccinationer bör sätta igång snart.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.