12-årig flicka skjuten till döds i natt (2020)
Klockan 03.27 i natt träffades en flicka som av Expressen uppges vara född 2007 och alltså 13 år gammal av en kula vid en bensinmack i Norsborg. Flickan avled dessvärre av sina skador.
Se även tråden "skjutningarna i Sverige"
- Redigerat 2023-12-22 15:28 av Fornöga
Sorgligt…
Enligt obekräftade uppgifter var kvinnan inte målet för beskjutningen. I så fall inte det första oskyldiga offret i dessa sammanhang.
https://www.expressen.se/kvallsposten/lakaren-karolin-31-skots-till-dods-nar-barnet-var-med/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3bMVa/ndella-jack-18-skots-till-dods-i-lagenheten-i-vallingby
Får vi även den här gången höra löftet från justitieministern att "de skyldiga skall jagas till världens ände"?
#1 Ja, även om vi väl blivit tillvanda det grova våldet vid det här laget så kan man ändå inte bli annat än bedrövad…
Fy fan…
I natt miste en ung flicka sitt liv vid en skjutning i Norsborg i Botkyrka kommun. På söndageftermiddagen besöker SVT Nyheter platsen för nattens dödsskjutning och möter boende som vill vara anonyma, men beskriver området som otryggt och kriminellt belastad.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/botkyrkas-kommunstyrelseordforande
Fruktansvärt! Vad är det som händer i vårt land. Så mycket grov brottslighet man får läsa om varje dag. Varför tar man inte tag i det här på allvar? Värre och värre kommer det att bli.. Det måste bli hårdare tag!
#5 Grundproblemet är att vi har en regering som inte tror på hårdare straff.
#6 "Från regeringens sida kommer vi fortsätta att med kraft bygga ut samhällets förmåga att bekämpa brottsligheten med fler poliser, skärpta straff och förebyggande arbete", skriver inrikesminister Mikael Damberg i en kommentar till TT enligt Aftonbladet.
Att han bara kan med…
Edit: flickan var inte ens fyllda 13, enligt nya uppgifter.
"Hon var den i gänget som känt den skjutna flickan längst, sedan sexårsåldern. Nu kan Avan, 13, inte sluta gråta.
– Hon hade alltid energi och ville alla det bästa. Hon hade drömmar. Hon förtjänar allt det bästa, säger hon om sin bästa vän."---
"I september skulle deras vän fylla 13 år. I höst skulle de börja sjuan tillsammans, och de andra i gänget hade redan blivit tonåringar.
– Hon hade planerat sitt kalas redan. Vi skulle ha en sleepover, säger Avan.
De vet inte varför deras vän är död. De sätter sig ned på en tom parkeringsplats bredvid blommorna och ljuset.
– Vi vet bara att hon blev skjuten. Det är det enda."
https://www.expressen.se/nyheter/mordade-12-aringens-vanner-kanns-som-att-det-inte-ar-akta/
Man kommer att tänka på Ebba, 11, som dog på Drottninggatan. Som Expressens ledarsida skriver idag : "När ett barn dör startar en räcka av aldrig.
Hon får aldrig ta studenten och springa ut med blombuketter runt halsen. Hon får aldrig känna pirret av att få nycklarna till sin första lägenhet. Hon får aldrig mer bli kär, eller sårad. En förlupen kula satte punkt för allt det liv som borde varit hennes i 70 år till."---
https://www.expressen.se/ledare/flicka-skjuten-i-drive-by-nu-maste-gangen-bort/
🌺
Fy fan -är det minsta man kan säga.
Så länge vi har MP och gängens parti i form av Vänsterpartiet sker det ingen förändring för att låsa in kriminella.
Nä kommunisterna tror ju inte att fängelsestraff är effektivt.
Synd att det inte är krav på intelligenstest för att få rösta.
"Men det som överraskar oss är att många inte ens längre blir förvånade när oskyldiga barn får sätta livet till för ett gängvåld som allt för ofta bygger på bagatellartade meningsskiljaktigheter. Tyvärr ser vi att åtgärderna för att stävja våldet inte har varit tillräckliga och de saknar den långsiktighet som krävs. Vi efterlyser därför en nationell mobilisering mot det organiserade våldet, oavsett om våldet utförs av gängmedlemmar eller extremister."
Så skrev fem poliser och forskare på DN debatt 2016, nu betalspärrat men citerat här.
Tino Sanandaji på Facebook nu:
"I stället för att erkänna verkligheten föredrar delar av medelklassen att bekvämt leva i förnekelse i medias propagandistiska bubbla, där barnmord beskrivs i passiva avdramatiserande termer: "en ung person" har "avlidit efter att ha skottskadats", man betonar att hon "träffades av en förlupen kula" för att framställa det som en olycka. Det är givetvis mord att gangsters skjuter vilt mitt i städer där de ser att det finns barn, men helt enkelt inte bryr sig.
"Trots att flera barn dött senaste år fortsätter myten att våld inte påverkar ”allmänheten”. Det är en provocerande bortförklaring, dels då det inte stämmer men framförallt då normala människor i ett sunt samhälle påverkas även om kulan inte träffar deras eget barn. De som inte bryr sig och relativiserar är inte goda eller upplysta, de avslöjar sig själva som empatilösa psykopater."
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157690087618231
Jag tycker det är väldigt konstigt att de på multikulti aldrig skriver om dagens Sverige, hur det verkligen ser ut. Undras varför.
#13 "Vad vill du med det"! Hade dom svarat då.
Så länge förövare inte är vit så skiter dom i det.
Vi alla vet ju redan att gärningsmännen och flickan har invandrarbakgrund då är det totalt ointressant.
Jag väntar bara på en rubrik på att det är tryggt i förorten.
#13 #14 Aftonbladets ledarsidas tystnad talar ju också sitt tydliga språk i en fråga som upprör så många just nu. Kanske kommer de att så småningom inse att de "måste" skriva något, men hittills är det noll och ingenting därifrån.
#15 Dom kommer bemöta detta med tystnad.
Så länge det inte handlar om rasism så spelar det ingen roll att barn dör.

Ganman på Twitter
Som jag skrev i en annan tråd om ämnet.
Snälla regeringen GÖR NÅGONTIG ÅT SITUATIONEN. Nästa gång kan det lika gärna vara mitt barn, eller någon av era barn eller barnbarn som blir skjuten till döds.
#2 "Efter varje dödsskjutning som drabbar oskyldiga unga och barn hörs hårda ord från regeringen. Men sällan finns det någon kraft eller verklig handling bakom de orden", skriver gästskribenten Mattias Lindberg på GP:s ledarsida.
Lindberg avslutar sin krönika: "Den kraftfulla retoriken från socialdemokratiska ministrar om att jaga mördare till världens ände har alltså inte följts av kraftfulla förslag som stramat åt migration och minskat rekryteringen till gängen i utanförskapsområden. Istället har analys och de politiska åtgärderna till alltför stor del handlat om rika tonårsknarkare i storstäder, legala vapen, jägare och sportskyttar. Åtgärder som på riktigt kan minska gängvåldet på lång sikt lyser däremot med sin frånvaro."
Ja det händer inget tyvärr.
#15 När Aftonbladet väl förmådde uttala sig på ledarplats valde de att skuldbelägga orter som inte figurerar i gängkriget för flickans död: "Det är inte främst Botkyrka som ska reflektera över vad en 12-årings liv är värt, det är Danderyd och Täby", skriver Lotta Ilona Häyrynen.
Ja alla vet ju att det är Täbys fel att vissa blir kriminella. Dom har en skruv lös på Aftonbladet.
https://jensganman.wordpress.com/2019/09/14/sa-har-har-det-alltid-varit/
En knappt 1 år gammal artikel - väl värd att läsa. Om än dyster, så anser jag att det ger en bra bild av dagens Sverige.
Vad det gäller mordet på den 12-åriga flickan så är det oerhört sorgligt men dessvärre inte oväntat. Kommer situationen att förändras till det bättre? Jag önskar att jag kunde svara "ja" men det kan jag inte. Detta mord kommer, likt andra, att förpassas till historien och aldrig få en lösning. Det bara fortsätter och ingen vet hur denna våldets karusell ska kunna stoppas. Det är för sent.
# en?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#27 Vad man kan förvänta sig av femtekolonnare.
Finns bortsett från det politiska enligt min mening många smarta kloka vänsterpartister men de flesta jag haft att göra med både IRL och inom social media är totalt kokta. Så fort det handlar om politik så blir de amöbor.
Man skulle verkligen kunna säga att det finns en röd tråd.

Twitter (bearb.)
Polisen är optimistiska - åtminstone utåt - om att lösa dödsskjutningen för tre veckor sedan av den tolvåriga flickan i Norsborg.
"Här upplever vi polisiärt att det är obegränsade resurser. Vi får precis det vi önskar i form av hjälp och förstärkning – både trygghetsskapande åtgärder men inte minst i det brottsutredande perspektivet. Så förutsättningarna att klara upp brottet ser gynnsamt ut, säger Max Åkervall, som leder polisens insats i området efter händelsen.
– Jag är tämligen övertygad om att vi kommer få tag på de personer som gjort det här, säger han."---
"På söndagen arrangerades en demonstration – ”Stoppa gatuvåldet!” – till minne av den 12-åriga flicka som mördades i Norsborg i början av augusti. Nyheter Idag har intervjuat arrangören Klara Rakić om varför hon inte inte ville ha politiska talare, vilka skillnader det är mellan den här demonstrationen och BLM-demonstrationerna och Sveriges Radios annorlunda ”take” på demonstranterna."
#31 En sån här gång tycker jag det skulle vara på sin plats med tortyr och sedan dödsstraff .
Står kvar vid det jag skrev i #25.
En man har gripits misstänkt för grovt skyddande av brottsling, kopplat till skjutningen i Hallunda natten till den 2 augusti där en 12-årig flicka träffades och avled av sina skador.
#35 Förstås bara att hoppas att det leder till något, men…🤷♂️
Ytterligare en person är gripen för inblandning i dödsskjutningen på 12-åriga Adriana i Botkyrka. Mannen, som greps under tisdagsmorgonen, misstänks för delaktighet i mordet.
#37: Den man som på tisdagen greps misstänkt för delaktighet i mordet på tolvåriga Adriana har nu släppts på fri fot. Kammaråklagare Jan Tydner vill inte säga något mer kring omständigheterna.
Två representanter från någon bidragsslukande "ideell"organisation lyckas i en "tycka-synd-om-gärningsmännen-artikel" på Aftonbladet debatt på ett synnerligen osmakligt sätt direkt koppla samman dödandet av den tolvåriga flickan i Botkyrka med aktuella nedskärningar till en skola i nämnda kommun.
"Vi var många som förfärades av dödsskjutningen av en tolvårig flicka i Botkyrka i augusti tidigare i år. I ett inslag på SVT nyheter den 9 november vittnar Lena Häggberg, som är rektor på en skola i Botkyrka, om sparkrav på två miljoner – vilket innebär nedskärningar i antal speciallärare, lärarassistenter och bibliotekarier.
Häggberg berättar om hur socialtjänsten inte räcker till för hennes elever, och att många inte får hjälp när de väl tagit mod till sig att berätta om hur de har det. Hennes berättelse är inte på något sätt unik, utan vittnar snarare om den verklighet som vi idag behöver förhålla oss till."---
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/41O6r6/lyssna-pa-killarna-som-star-bakom-gangvaldet
- Redigerat 2020-12-18 09:00 av [Göstage]
#39: Otroligt… 🤬🤬🤬
#39: 🤬
#35 Den misstänkte släppt.
En kula som var avsedd för någon annan kostade en tolvårig flicka livet. Dödsskjutningen av 12-åriga Adriana i somras lämnade få oberörda och inrikesministern talade om ”ilska” och ”beslutsamhet” för att krossa gängkriminaliteten. Men för Adrianas mamma Susanne var det tomma ord.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mamman-om-sorgen-efter-mordade-adriana-12
Någon lösning lär inte dyka upp, det är vad jag tror.
#44: Nej det är inte troligt tyvärr.
#44 ff Nästan alltid när det händer extra upprörande brott som skjutningen av Adriana, läkaren/mamman med barnet i famnen, handgranatsdådet i Kortedala eller den nygifta tjejen som sköts genom ett fönster så brukar man kunna läsa om att"nu har gränsen passerats även för de kriminella", och att de skyldiga kommer att anges. Men istället sluter de sig samman och låtsas som om inget hänt.
En efterlyst man har gripits efter dödsskjutningen av Adriana, 12, i Botkyrka.
Mannen misstänks för grovt vapenbrott kopplat till mordet.
– Han anträffades i en rutinkontroll, säger Lukas Molander på polisen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/jBojjL/en-man-gripen-efter-mordet-pa-adriana-12
#47 En person häktas och ytterligare två begärs häktade, samtliga i sin utevaro, för mordet på 12-åriga Adriana i Norsborg förra året. Sedan slutet av juni sitter en man anhållen för samma gärning. Är det Encrochat som givit ett genombrott?
Åtal mot tre personer som knyts till dödsskjutningen, åtalspunkten är dock enbart synnerligen grovt vapenbrott.
- Redigerat 2021-07-14 11:32 av [Göstage]
#49 En rapvideo är bevisning i målet.
- Redigerat 2021-07-15 11:12 av [Göstage]
Tre namngivna för mordet på Adriana tros befinna sig utomlands.
"Nu är Serkan Demirkiran, Ferdi Kücükgöl och Furkan Kücükgöl efterlysta i hela världen.
Sannolikt har de flytt Sverige och gömmer sig utomlands.
– Vi är så säkra som man kan bli på att de befinner sig i Turkiet, säger åklagare Anna Svedin."---
#50: Nu ska jag inte måla fan på väggen men bara en video känns tunt som bevisning.
#52 Förmodar att det finns mer bevisning i vapenbrottsrättegången (i nuläget ej att förväxla med de tre efterlysta).
Men tydligen har de misstänkta uppträtt omaskerade på videon och tappat en patron som polisen kom över.
"NFC kunde därmed jämföra patronen med de 21 tomhylsorna från McDonald's parkering efter skjutningen.
– Enligt utlåtandet från NFC talar resultatet starkt för att patronen är repeterat i samma vapen som patronhylsor säkrade vid mordet, säger vice chefsåklagare och förundersökningsledare Anna Svedin vid en presskonferens på torsdagen.---
Låter ändå som rätt bra bevisning för ett åtal för synnerligen grovt vapenbrott. Däremot kan det nog vara svårare att knyta dem till själva dödsskjutningen, men det är de inte heller åtalade för - i nuläget.
#53: Hoppas det vore trist att bevisningen inte håller.
#54 Ja, det vore illa.
På fredagen sattes de upp på Interpols most wanted-lista.
Serkan Demirkiran, Ferdi Kücükgöl och Furkan Kücükgöl jagas av polis – misstänkta för mordet på 12-åriga Adriana i Botkyrka i fjol.
I ett mejl till Expressen som är undertecknat av de tre männen står:
”Vi är villiga att lämna in oss till svensk polis för att bevisa vår oskyldighet”
Idag är det ett år sedan Adriana sköts till döds i Botkyrka. Ingen är fälld för dådet, men några är efterlysta för mord och mordförsök, och ytterligare några är häktade för vapenbrott med anknytning till skjutningen-
- Redigerat 2021-08-02 06:07 av [Göstage]
Adrianas mor säger att hon känslomässigt kastades tillbaka till sin dotters död när hon läste om de två barn som skottskadades i Flemingsberg för 14 dagar sedan.
– Det var som ett slag i magen, de hade änglavakt, säger Susanne om den skjutningen.
Hon är frustrerad över att samhället inte förändrats till det bättre sedan hon miste sin dotter.
– Det var som väntat några arga politiker och det sker ingen förändring. Det fortsätter och det är så här det kommer fortsätta, säger hon."
Ett år har gått sedan tolvåriga Adriana sköts till döds i Hallunda. Nu hyllas hennes minne med en marsch i kväll. "Jag kände att jag ville göra något", säger Gilbert Hällström, initiativtagare.
https://www.mitti.se/nyheter/blomtag-hyllar-adriana-pa-arsdagen/repugD!Vv20MTk03N0AcRxBHXUpXQ/
Hade Morgan Johansson ryckt ut med sina vanliga bragelöften om ännu en tolvåring, nästan på årsdagen sedan förra gången, fallit offer för de kriminellas kulor?
(Den här gången är det polisens talesperson I Sydsverige som övertagit minsterfloskeln "det är helt oacceptabelt".)
Ytterligare två personer har häktats för Adrianamordet, varav en direkt misstänkt för dådet. Sammanlagt sitter nu sju personer häktade i målet, tre dock i sin utevaro.
"Utredningen är inne i ett intensivt skede och bevisläget ser väldigt bra ut vilket har lett till att ytterligare frihetsberövanden har kunnat ske", säger vice chefsåklagare och förundersökningsledare Anna Svedin till TT.
- Redigerat 2021-08-18 17:03 av [Göstage]
#60: Att det är oacceptabelt vet väl minsta barn, men varför görs det inget från regeringshåll ?
Skall dessa terrorister och huliganer få fortsätta som de håller på nu ? Jag tycker det är riktigt obehagligt. Jag har själv barn i dessa åldrar, jag skulle bli fullständigt rabiat och gå amok, om jag fick telefon om att nåt av barnen har hamnat i korselden bland kriminella gäng. Gäng som inte ens hör hemma här.
- Redigerat 2021-08-18 19:16 av Draken
Efter dödsskjutningen i Botkyrka den 2 augusti i fjol söker polisen fortfarande efter den person som har 12-åriga Adrianas liv på sitt samvete. Nu har man kunnat identifiera misstänkta gärningsmän med hjälp av bland annat tomhylsor och tips. Mordvapnet tror man sig ha hittat i råmaterialet från en musikvideo.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/svt-forklara-sa-hjalpte-en-musikvideo-polisen
#63 Dom idag om vapeninnehavet, med musikvideon som bevis.
#63 ff "Attunda tingsrätt dömde i dag de tre männen för grovt vapenbrott. Rapparen i videon döms till fängelse i fyra år och hans bror döms till fängelse i fem och ett halvt år.
Även tre övriga tilltalade får fängelsestraff, mellan ett år och två månader och tre år och fyra månader. En av de döms för vapenhanteringen i videon och två andra döms för andra grova vapenbrott."---
Överklagas, kan man väl utgå från.
#65: Mesiga straff.
En man i 30-årsåldern begärs häktad, misstänkt för mordet på 12-åriga Adriana i Norsborg förra året. År 2017 var han en av flera som misstänktes för en gruppvåldtäkt i Fittja.
Adriana, 12, sköts till döds vid en rastplats i Botkyrka förra sommaren. Nu har ett av mordvapnen – en AK47a – hittats.
– Den har påträffats i en annan utredning, säger vice chefsåklagare Anna Svedin.
#68 Så länge man inte kan binda det vid en skytt känns det inte som något avgörande bevis.
#69: Så sant.
De misstänks för mordet på 12-åriga Adriana.
Nu är Serkan Demirkiran, Ferdi Kücükgöl och Furkan Kücükgöl med på listan över Europas mest jagade personer.
Alla tre tros befinna sig i Turkiet, skriver Europol.
– Mig veterligen kan de inte resa någonstans om de inte har falska identiteter, säger vice chefsåklagare Anna Svedin.
https://www.expressen.se/nyheter/flydde-efter-adrianamordet-ar-nu-europas-mest-jagade/
#71 Där lär de nog kunna vistas i säkerhet.
#72: Ja tyvärr.
Ytterligare en person har gripits för mordet på Adriana, han var sedan tidigare anhållen i sin frånvaro. Han uppges kunna knytas till den direkta skjutningen genom dna-spår.
#74: Den man som misstänks för mordet på Adriana, 12, har nu häktats.
Han misstänks för mord och mordförsök i 16 fall.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mreELq/adrianas-misstankta-mordare-haktad
#75:
Så synd att vi inte har dödsstraff i det här landet (oavsett vem mördaren är).
#76: Jag har länge tyckt att det skall införas dödsstraff i vissa lägen.
#75 ff Den bistra sanningen är att vi faktiskt har dödsstraff i Sverige. Felet är att de utfärdas och utförs av kriminella makthavare.
Regionpolischefen i Stockholm, Mats Löfving, misstänker att den som senast häktades i Adrianafallet också var den som avlossade de dödande skotten. Han tror att en rättegång i målet kommer att äga rum våren 2022.
- Redigerat 2021-12-15 16:46 av [Göstage]
De tre männen använde fem olika skarpladdade vapen i en musikvideo. Ett av vapnen har kunnat knytas till mordet på tolvåriga Adriana. Nu döms de i hovrätten till fängelsestraff.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hovrattsdom-for-vapenbrott-kopplat-till-mordet-pa-adriana
#80 Det kan bli ännu ett åtal kring mordet i sommar, men lyckas man någonsin identifiera den som avlossade de dödande skotten? 🤔
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-07 07:50 av Cojimar
Varför gömmer vi oss bakom färg ?
Kan någon förklara ?
Vi är bara människor ?
#81: Det känns som detta mord aldrig kommer uppklaras. Det är, vad jag har förstått det, jättesvårt att hitta vem som faktiskt sköt :(
#81 Åtal kan komma att väckas i september mot de tre som sitter häktade som misstänkta för mordet på Adriana.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-08-02 21:49 av Fornöga
Ännu en ung människas liv kunde ha släckts "av misstag" vid en skjutning vid en pizzeria på Hässleholmen i Borås igår kväll. En pojke född 2008 skadades av en rikoschett medan huvudmålet, en 25-årig man, skottskadades allvarligt. Flera skott avlossades och polisen uppger att det var ren tur att inte fler träffades.
- Redigerat 2022-08-03 10:46 av Fornöga
När skall det ta slut 😥
Det är fruktansvärt att tänka på barn och barnbarn som måste växa upp med denna otrygghet 😔
#85 ff Ynglingen som blev träffad av rikoschetten är 13 år, och polisen tror att han fungerar som springpojke i gängmiljön, man har tidigare larmat om hans situation. Hans skador uppges vara lindriga. Ingen är ännu gripen för dådet.
När barn och vuxna uppmärksammade tvåårsdagen av Adrians död med en blomstertåg fanns även justitieminister Morgan Johansson närvarande. Han hade tyvärr den dåliga smaken att på medias frågor ägna sig åt skryt om allt gott hans parti i hans ögon gjort mot kriminaliteten under de åtta år de haft ansvaret för samhällsutvecklingen.
- Redigerat 2022-08-05 10:06 av Fornöga
#88: De har väl inte gjort ett jäkla smack för att göra något åt kriminaliteten. De har, i vanlig ordning, stoppat huvudet i sanden och låtsas som det regnar.
#89 Ja, och det oroar med justitieministerns sossepopulism. Oavsett valutgång kan man bara hoppas att han efter valet för Sveriges bästa förpassas så långt bort från maktens boningar som möjligt. Behövs det ingen ambassadör på Sagoön?
#90: 😁

Med sin rubriksättning lyckas Aftonbladet förespegla att ett kriminellt gäng skulle hämnas mordet på Adriana, när det av åklagarens utsago tydligt framgår att det var en hämnd för att det var de själva som också besköts när Adriana dödades. Det låter väl mer "ädelt" att det var Adrianas död de ville hämnas…🤔
"–Två av männen som jag åtalar för försök till mord befann sig vid McDonalds i Norsborg samtidigt som mordet på den 12-åriga flickan skedde och de blev själva beskjutna. Därefter menar jag att de planerade att tillsammans med ytterligare personer hämnas på de som de uppfattade hade beskjutit dem, vilket resulterade i ett mordförsök den 7 september 2020 i Vällingby, säger kammaråklagare Ida Arnell. "
- Redigerat 2022-08-30 11:10 av Fornöga
Adrianas mamma fanns på plats vid TV-debatt om (bl.a.) gängkriminalitet. Hon ställde en rak fråga till politikerna:
"– Hur tror ni att det känns att förlora ett barn på grund av att ni misslyckats med att stoppa dessa kriminella personer?"
- Redigerat 2022-09-08 10:00 av Fornöga
#93: Magdalena Andersson står åter igen och lovar tomma ord det är ett hån mot Adrianas mamma.
#94 Det är oerhört lite verkstad i snacket…
Jag undrar hur många gånger dom rödgröna har nämnt ordet "vi måste börja i skolan" det börjar bli urvattnat. Samma hack i skivan gång på gång jag förstår frustrationen hos anhöriga.
#96 Skolan, ja…vad är det som får unga killar att skita i skolan och gå över till kriminalitet istället?
Är det inte ett aktivt val de gör?
#97: Det har man ju försökt att förklara för dom rödgröna utan resultat. Dom skyller på fattigdom.
Man har ju satsat mer pengar på skolor med sämre resultat utan större resultat.
#98 Staten ska erbjuda bra möjligheter för den individ som vill utbilda sig, men själva lärandet ligger på den enskilde.
Du kan ha de bästa lärarna, de bästa materialen och de finaste lokalerna men vill man inte lära sig något, så vill man inte.
Exakt vad är det som är dåligt i skolorna som befinner sig i ”utsatta område”?
- Redigerat 2022-09-08 10:39 av [Hayabusa-0001]
#99: Absolut.
Det vore mycket intressant att se en uppföljning på detta.
"Den 2 augusti 2020 sköts en 12-årig flicka till döds utanför en snabbmatsrestaurang i Norsborg i södra Stockholm. På fredag den 14 oktober väcker vice chefsåklagare Anna Svedin åtal mot sex män misstänkta för bland annat mord, försök till mord, förberedelse till mord, grovt vapenbrott och grov misshandel. Brottsmisstankarna rör ett flertal händelser under perioden juli-augusti 2020", skriver åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.
"Tre män döms till livstids fängelse för mordet på 12-åriga Adriana som sköts till döds vid en bensinmack i Botkyrka sommaren 2020. Det meddelar Södertörns tingsrätt.
En av de män som döms är 31-åriga gängledaren Maykil Yokhanna, som även har koppling till Västerås", skriver SVT Nyheter. Dessvärre lär väl målen drivas vidare till högre distans av försvarsadvokaterna.
#102: Varför skall de sitta i svenskt fängelse och må gott ? Skicka ut fanskapet ur landet, eller hyr in dem i Sibirien eller nåt.
#102 ff "I april dömdes tre män till livstids fängelse för mordet på 12-åriga Adriana i Botkyrka sommaren 2020. Samtliga mordmisstänkta har genomgående nekat till brott och domen från Södertörns tingsrätt överklagades. Nu dömer Svea hovrätt två män till livstids fängelse för mordet", konstaterar SVT Nyheter.
"Den tredje personen som tidigare dömts till livstids fängelse frias nu från mord och mordförsök, men döms till nio år och åtta månaders fängelse för bland annat förberedelse till mord i ett annat fall. Orsaken till att hans straff sänks är att hovrätten anser att det inte är bevisat att han medverkat på det sätt som åklagaren påstått."---
- Redigerat 2023-12-22 15:29 av Fornöga