Brottslighet

Brott mot äldre - vem bryr sig?

2018-09-17 12:18 #0 av: Göstage

Brott mot gamla anses väl av de flesta av oss som särskilt rått och hänsynslöst. Ändå finns det en hjärtskärande likgiltighet inför ämnet vill jag påstå av egen erfarenhet. Av alla inlägg jag gjort på iFokus under årens lopp (och det är många!) finns det inga som faller så platt till marken som rapporter om brott mot äldre- det är sällan det blir några upprörda kommentarer. Är jag cynisk som förmodar att det måste till ett brott mot en äldre släkting eller gammal granne för att vi skall reagera?   

Jöran Rubensson, tidigare ordförande i Sveriges pensionärers riksförbund, SPRF, är en ropande röst på tidningarnas debattsidor om brotten mot de äldre. Här är utdrag från en färsk debattartikel i Aftonbladet. 

"Under juli månad i år ökade antalet bedrägeribrott mot personer över 65 år med 142 procent jämfört med förra året. Och under årets första sju månader var ökningen nästan 70 procent jämfört med samma period i fjol, enligt polisen. Och mörkertalet utöver dessa anmälda brott är stort.
Brott och bedrägerier mot äldre är ett allvarligt samhällsproblem som måste tas på större allvar. Men äldre är inte föremål för samma intresse och politiska prioriteringar som andra brottsoffergrupper, till exempel barn och ungdomar."--- 

"Enligt Brå visar internationella jämförelser att äldre generellt sett har lägre ställning i Sverige än i andra delar av världen. Liknande förhållanden finns även på andra områden och kan beskrivas som allmän åldersdiskriminering. Och det är förmodligen orsaken till att många av landets kommuner saknar rutiner och handlingsplaner för hur man ska stödja äldre brottsoffer samt förebygga, identifiera och hantera äldres utsatthet."---

"Brott och bedrägerier mot äldre är ofta seriebrott utförda av ligor som rör sig över landgränserna och arbetar utstuderat och totalt samvetslöst. Äldre ses som försvarslösa och svaga som det är lätt att lura och lätt att komma undan. Polisens Circa-grupp, som fokuserar på brott mot äldre och funktionshindrade, använder regelbundet media för att informera om ligor som riktar in sig just mot äldre personer."--- 

"I civiliserade samhällen råder starka tabun i fråga om våld och övergrepp mot äldre. Det finns därför anledning vara orolig när det dyker upp ligor som saknar dessa spärrar.
Som det ser ut nu anmäls mellan 8 000–10 000 brott och bedrägerier mot äldre varje år, de flesta under sommarmånaderna. Så kan det inte fortsätta!"

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/3jbROd/brott-mot-oss-aldre-var-tabu--men-inte-langre

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2018-09-17 12:47 #1 av: Jimmy.L

Skrämmande läsning.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-17 12:56 #2 av: Göstage

Ja, man blir faktiskt rent ledsen...Ledsen

Anmäl
2018-09-17 13:16 #3 av: Jimmy.L

Ja verkligen det måste göras något för att äldre ska känna sig säkrare.

Sajtvärd för Debatt, Mina Foton, kust & Hav, Militärhistoria, Skärgårdsbåtarna, sport, Stockholm No stress cabo verde , Göta Kanal

Anmäl
2018-09-18 05:39 #4 av: Emo

En rottweiler är bra att ha. Problemet när man blir äldre är ju att den fordrar så mycket, som är svårt för en gammal människa att klara av.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel  och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Anmäl
2018-09-20 07:23 #5 av: Jimmy.L

Den 41-årige mannen sa att han kom från hemtjänsten för att kolla trygghetslarmet. I själva verket var han ute efter åldringarnas pengar och smycken. En 97-årig kvinna fick sitt bankkort med 20 000 kronor stulet. – Jag var desperat efter pengar att spela för, har 41-åringen sagt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9m48pr/bedragare-lurade-aldre-kvinnor-pa-pengar-och-smycken

Anmäl
2018-09-30 13:56 #6 av: Göstage

"Den okände mannen ringde på kvinnans porttelefon och uppgav att det var fel på kablarna i hennes lägenhet.
Efter att ha lurat sig in hos 90-åringen försvann han senare med 5 000 i kontanter och smycken till ett okänt värde.
– Det här är delvis ett nytt modus, men det verkar inte finnas något stopp på gärningsmännens fantasi, säger polisens presstalesman Stefan Gustafsson."

GP (betalfortsättning).

Jag ser inget "nytt modus" i beteendet, tvärtom är det alltför typiskt och sker dagligen på olika håll i vårt land, så det kan tjäna som exempel.  Om man sedan "skall kolla" TV-kanaler, trygghetslarmet, vattnet i kranarna eller "kablar" i största allmänhet är det bara variationer på samma välkända tema...Ledsen

Jag skulle inte ha några problem med att se dessa förövare spärras in på livstid. Först därefter kanske våra gamla  kan få vara i fred.

Anmäl
2018-09-30 14:36 #7 av: Jimmy.L

#6 Håller med fega kräk som ger sig på äldre. Arg

Anmäl
2018-09-30 14:39 #8 av: Emo

citat från #6:
"Jag skulle inte ha några problem med att se dessa förövare spärras in på livstid. Först därefter kanske våra gamla  kan få vara i fred."

Mycket bra förslag. 
Dessutom skulle de sättas till arbete och betala för vad de ställt till med, både värdesakerna, pengarna och mest i skadestånd, eftersom de har förstört så mycket av livskvalitén för offren.

Anmäl
2018-09-30 16:06 #9 av: Carmarino

Det verkar som om brottslingarna numera är för fega för att ge sig på folk i "deras egen storlek". Förr i tiden var det oftast en hederssak att inte ge sig på barn, gamla och försvarslösa, men numera verkar det som om bovarna riktar in sig på dem, eftersom det är mycket lättare. Ryggradslösa kräk är vad de är. Arg

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-30 16:52 #10 av: Hayabusa

Hörde jag någon säga: ”lika värde”?

Anmäl
2018-09-30 17:52 #11 av: eskils

De som ger sig på barn, gamla och försvarslösa är definitivt ryggradslösa kräk och borde straffas därefter.

Ett gott samhälle skyddar sina utsatta medborgare.

Anmäl
2018-10-01 11:52 #12 av: VSK

Brott mot äldre när det gäller tex personrån kan sluta riktigt riktigt illa. 

https://ekstrabladet.dk/112/de-loeb-grinende-vaek-tre-unge-overfaldt-kraeftramt-aeldre-mand/6845566

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-10-04 08:17 #13 av: Jimmy.L

Det är viktigt att känna sig trygg, både i sin vardag och i samhället. Därför anordnades under onsdagen en mässa i Bollnäs med trygghetsfrågor för äldre på agendan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/trygghet-for-aldre-i-fokus-pa-massa-i-bollnas

Anmäl
2018-10-16 13:04 #14 av: Göstage

Sisyfosjobbet...

"Håkan Carlsson berättar att det i många fall rör sig om internationella stöldligor som livnär sig på att bedrägerier mot äldre personer, ligor som polisens Circagrupp kartlägger för att på sikt kunna lagföra.
– Vi jobbar långsiktigt och över tid och följer just nu mellan 30–40 ligor. När vi får bevisning som gör att vi kan identifiera dem som efterlyser vi dem och får dem dömda i Sverige. Är det så att de är boende i Sverige så blir de anhållna, lagförda och dömda, säger han.
Och även fast det är många olika ligor följer de alla ett liknande mönster, berättar Carlsson.
– De lever på det här och det är deras yrke. När vi identifierat någon som begått den här typen av brott så ser vi ofta att de är dömda i andra länder för precis samma typ av brottslighet. Vi kan se på övervakningsfilmer hur de agerar och de är väl inövat och alla har sina roller, det är en profession och man är oerhört fingerfärdig och duktig på det man gör. 

Det långsiktiga målet är att avskräcka ligorna från att begå stölder på svensk mark och att döma bedragarna för flera brott samtidigt och inte bara enskilda, för att öka straffvärdet, menar Carlsson.
– Vi vill att så många brottsoffer som möjligt ska få upprättelse och att de här brottslingarna döms. Vi vill sända en signal till dem att man blir dömd för många brott i Sverige och inte bara enskilda . Förhoppningsvis väljer man då bort Sverige som land att begå den här typen av brott i."

https://www.expressen.se/gt/40-aldreligor-harjar-mona-77-utsatt/

Anmäl
2018-10-22 15:19 #15 av: Göstage

Tjuv på turné.

"En man hemmahörande i Rumänien åtalas misstänkt för en landsomfattande stöldturné. Med start på Västkusten ska mannen ha jobbat sig upp genom landet och trängt sig in hos äldre och stulit både kontanter och smycken. 

Det var i mitten av september som mannen ska ha kommit med färja till Sverige. Han ska ha trängt sin in hos äldre personer och kommit över både kontanter och smycken. Stöldturnén började norr om Göteborg, i Tanums kommun. Därefter ska mannen fortsatt upp genom Sverige innan han efter drygt en och en halv vecka kunde gripas i Västerbotten, där han misstänks ha stulit från äldre i Bjurholm och Nordmaling."---

"Nu åtalas han vid Umeå tingsrätt misstänkt för inte mindre än tolv grova stölder. De flesta ska ha skett längst Norrlandskusten. När mannen greps hittade polisen stöldgods i den bil mannen färdades i, bland annat 13 000 kronor i kontanter samt smycken som flera av de äldre blivit av med."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/trangde-sig-in-hos-aldre-och-stal-pengar-atalas-for-stoldturne-genom-landet

Anmäl
2018-10-22 18:46 #16 av: Carmarino

#15 Straffet blir väl handhjärta, betald hemresa och "lova nu att du inte gör om det". Skämtar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-28 08:09 #17 av: Jimmy.L

En kvinna i 90-årsåldern blev konfronterad av två personer i samband med att hon hade handlat i Varberg strax innan lunchtid under lördagen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/kvinna-i-90-arsaldern-ranad

Anmäl
2018-10-28 08:42 #18 av: Emo

Sen begriper inte den som skrev vad skada är. Hur kan man påstå att kvinnan inte blev skadad (kommit till skada)? Hon har troligtvis skadats så illa att livet blivit förstört.

Anmäl
2018-11-01 22:46 #19 av: Göstage

Nyköping: "75-åriga Agneta hade precis parkerat sin bil när ett ungdomsgäng kom fram och frågade om vatten.
När hon svarade att hon inte hade något vatten överfölls hon – och misshandlades innan hon lämnades svårt skadad på parkeringen."---

"Agneta förs till akuten och nu, snart två veckor efter misshandeln, vårdas hon fortfarande på sjukhus.
– Min högeraxel är krossad, och jag är högerhänt så det är väldigt besvärligt. Sedan har jag fått sprickor i bäckenet så jag kan inte gå eller stå och jag har svårt att sitta. Det gör ont."---

"Agneta själv säger att hon är förbannad över att hon attackerats – över en ryggsäck.
– Hade killarna bett mig om att få min ryggsäck hade de fått den – jag hade inte morskat upp mig mot dem. Det hade varit illa nog, men varför misshandlade dem mig, jag förstår det inte, vad är det för mening med det? En kvinna på 75 år som är 1.57 lång mot några långa grabbar, det är helt obegripligt för mig."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/6nQAQe/agneta-75-misshandlades-av-gang--lamnades-skrikande-pa-parkering

Så är det och så kommer det att vara - tills det blir ännu värre...

Anmäl
2018-11-02 03:31 #20 av: Carmarino

De vågade väl inte ge sig på någon i sin egen storlek - fegisarna. 😡

Anmäl
2018-11-02 04:29 #21 av: Emo

Polisen ber om allmänhetens hjälp, men vad letar de efter? Finns det inte några spår? Signalement?

Anmäl
2018-11-02 06:33 #22 av: VSK

Jodå, jodå. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2018-11-03 16:21 #23 av: Emo

Hur länge saka vi behöva ha det så i detta land? 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgG0q5/aldre-man-ranad-och-misshandlad-i-sitt-hem--fordes-till-sjukhus

Anmäl
2018-11-03 19:04 #24 av: VSK

Kommer bara bli värre och värre år för år, tyvärr. 

Anmäl
2018-11-03 19:31 #25 av: Emo

#24 Det är jag också rädd för.

Anmäl
2018-11-11 22:25 #26 av: Göstage

"81-åriga Anja Pajuluoma fick sitt konto länsat efter att ha blivit övervakad när hon slog in sin pinkod till bankkortet.
Men bilderna från övervakningskameran avslöjade förövarna – och en av många åldringsligor kunde sprängas.
– Man skulle vilja ge dem en rak höger. Man blir arg, säger Anja Pajuluoma."--- 

"Anja Pajuluoma åkte direkt till polisen och anmälde stölden när hon upptäckte den.
– Självklart ska man göra anmälan med en gång. Det kanske man inte behöver åka till polisen för att göra, utan har man precis blivit utsatt för ett brott ska man ringa 112, säger Håkan Carlsson, chef på Circa-gruppen. 

Polisens Circa-grupp, Centrala gruppen för utlänningsrelaterade brott, har till uppgift att utreda och kartlägga seriebrotten mot äldre. I dag följer gruppen mellan 30 och 40 ligor som åker in och ut ur Sverige, och som ofta rör sig snabbt över stora geografiska ytor."---

"Männen greps och dömdes nyligen de för brottet mot Anja Pajuluoma och för flera andra liknande brott. Männen dömdes till 14 respektive 16 månaders fängelse för bland annat grov stöld och bedrägeri. (Utvisning då?) 

Anja Pajuluoma vittnade i rätten mot männen.
– Att de inte har sympati för oss äldre och visar uppskattning för människor som har jobbat hela livet, det kan jag inte begripa, säger hon.
Sedan polisens Circa-grupp startades 2008 har 219 personer kunnat dömas för liknande brott.
För att fler ur de här ligorna ska dömas krävs att fler anmäler. Men många brottsoffer skäms.
– Många anklagar ofta sig själva för att de har gått på det här och blivit bestulna eller lurade, säger Håkan Carlsson.
Till dem har Anja Pajuluoma ett råd:
– Prata om det ni har varit med om. Ni behöver inte skämmas fastän ni känner er dumma. Känn ingen skuld. Det är tjuvarna som ska skämmas, inte vi." 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/OndLLw/ligan-tomde-anjas-81-konto-man-vill-ge-dem-en-rak-hoger

Väl talat, Anja! Blomma

Anmäl
2018-11-15 19:20 #27 av: Göstage

"En 40-årig man som varit på stöldturné hos äldre personer runt om i Sverige har dömts till över två års fängelse för grov stöld.
40-åringen har tillsammans med en kamrat tagit sig till Sverige och färdats genom landet. Under en period på nio dagar hann mannen utföra 12 stölder. Brotten riktade in sig mot äldre personer och tillvägagångssättet såg ungefär likadant ut."---

"De 12 stölderna spänner över flera län och har inträffat i Hudiksvall, Tanum, Grums, Söderhamn, Timrå, Sollefteå, Nordmaling, Vännäs och Bjurholm."---

"Han döms nu till fängelse i två år och tre månader för grov stöld och eftersom han saknar anknytning till Sverige ska han dessutom utvisas ur landet. Skadestånd ska utgå till 14 personer och totalt kommer mannen att behöva betala 94 629 kronor."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/doms-till-flera-ars-fangelse-for-stoldturne

Tillfällig liten lucka i den ständigt turnerande jättetruppen.

Anmäl
2018-11-15 20:27 #28 av: Göstage

Ytterligare några som fått sin näringsverksamhet störd.

"Under sommaren arbetade polisen i Göteborg med ett stort antal halsbandsrån, där äldre personer fått sina halskedjor i guld avslitna. Två av männen i ligan döms nu till två års fängelse och utvisning – deras kvinnliga kumpan döms för häleri.
– Jag  är lite handikappad och måste ha rullator för att kunna gå, jag är ett lätt offer. Precis sådana som de är ute efter, säger 81-åriga Birgitta Fredriksson."---

"Under våren och sommaren inträffade ett fyrtiotal nästintill identiska grova stölder i Göteborgsområdet. Äldre ensamma personer har blivit attackerade av en person som ryckt av deras guldkedja och sedan avvikit från platsen."---
"Polisen hade en längre tid arbetat aktivt med den rad grova stölder som drabbat äldre när genombrottet i utredningen kom först i slutet av juli.
Tack vare ett uppmärksamt vittne som noterade ett registreringsnummer i samband med en av de grova stölderna kunde polisen relativt snabbt gripa och anhålla sju personer."---

"En av männen i ligan döms till två år och tre månaders fängelse samt utvisning för fem fall av grov stöld. Den andra mannen döms för fyra fall av grov stöld till två års fängelse och utvisning. Deras kvinnliga kumpan döms för häleri."---

https://www.expressen.se/gt/birgitta-81-rakade-ut-for-ranligan-jag-bara-skrek/

Anmäl
2018-11-16 04:35 #29 av: Emo

Äntligen händer det något bra. Hade det varit sådan ordning på rättsväsendet tidigare, tror jag inte att SD hade haft så stora framgångar. Det hade varit ett bättre sätt att behålla sina väljare. Hoppas nu bara att det fortsätter och att alltfler av brottslingar straffas och att det har till följd att vi får ett tryggare samhälle.

Anmäl
2018-11-16 07:56 #30 av: Göstage

Tror att det är polisens långa arbete i Cirkagruppen som vi har att tacka för att sådana här figurer blir gripna, samt ett ökat internationellt samarbete med tips om hur ligorna rör sig plus att pensionärsorganisationerna bedriver upplysning som sprider sig bland äldre och deras närstående.

Anmäl
2018-11-16 08:36 #31 av: Göstage

Fler fula fiskar tvingade upp till ytan, 

"Tre män och en kvinna häktades under torsdagen misstänkta för omfattande telefonbedrägerier. Ligan misstänks ha verkat från Linköping och tros ha kommit över miljonbelopp."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/liga-bakom-telefonbedragerier-mot-aldre

Annan teknik - samma "målgrupp"...Ledsen

Anmäl
2018-11-16 19:57 #32 av: Göstage

Ytterligare två samvetslösa kringstrykare har fastnat i rättvisans garn.

"Paret, en 30-årig man och en 26-årig kvinna, misstänks ha hängt över axeln på sitt offer i affären och vid bankomater. De noterade pinkoden och var plånboken låg. Sen tog de kontakt, distraherade sitt offer och stal pengar och bankkort.
Paret har åtalats för grov stöld och bedrägeri perioden 12 juni–16 oktober.
Sju åldringar, fem kvinnor och två män, råkade ut för paret enligt åtalet. Ytterligare en kvinna blev bestulen, på sin mobiltelefon.
Åldringarna har varit i 80- och 90-årsåldern (en är 98 år) och flera har använt rullator."---

"Paret greps i Solna i mitten av oktober. Åklagaren har yrkat på tio års utvisning för båda de misstänkta."---
"Minimistraffet för grov stöld är sex månader, maxstraffet är sex år. Bedrägeri kan ge fängelse i upp till två år."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8w098G/par-stal-fran-aldringar-med-rullator--atalas

Bara att hoppas att de får mer än ministraffet och att utvisningarna verkligen blir av.

Anmäl
2018-11-16 22:11 #33 av: VSK

Tänkte just skriva att vem faen kan vara så fruktansvärt ond samt saknar total empati som rånar så där gamla människor tills jag läste utvisning. 

Anmäl
2018-11-17 04:04 #34 av: Emo

När ska resten av folket i detta land vakna och reagera? Hur många brottsoffer måste det bli innan fler önskar trygghet för alla oskyldiga?

Anmäl
2018-11-17 08:05 #35 av: Jimmy.L

#34 Synd om brottslingen ju. Vissa vill ju inte ens utvisa mördare eller våldtäktsmän.

Anmäl
2018-11-17 09:52 #36 av: Emo

#35 Jo, jag vet. Alla människors lika värde. Illamående

Anmäl
2018-11-24 23:06 #37 av: Göstage

Ytterligare två som vi får försöka klara oss utan ett tag...

"Två män, 23 och 25 år, döms för att systematiskt ha stulit halskedjor från äldre kvinnor på Hisingen i Göteborg.
Det äldsta brottsoffret var 89 år, skriver Göteborgs-Posten.
Männen är hemmahörande i Rumänien och var i somras tillfälligt på besök i Sverige. Polisen kunde gripa dem efter en tids spaningsarbete."---

"En av männen döms till två års fängelse och den andre till två år och tre månader. De förbjuds också från att återvända till Sverige på tio år.
Även en kvinna som misstänks ha lämnat in halsbanden till olika pantbanker döms, hon får villkorlig dom och dagsböter."

TT

Anmäl
2018-11-25 07:20 #38 av: VSK

Varför endast 10 år är för mig en gåta. 

Anmäl
2018-11-25 08:24 #39 av: Göstage

#38 Ja visst borde det vara livstid, men det har faktiskt skett en viss skärpning av utvisningstiden i domarna trots allt. Det viktiga är att man har kontroll på att de efterlevs - tyvärr är det alldeles för vanligt att man läser om sådana som återvänt och uppehållit sig här trots att deras utvisningsdom fortfarande gäller.

Anmäl
2018-11-25 08:29 #40 av: VSK

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att straffen blivit skärpta, iaf långt ifrån tillräckligt. Här förvisso ingen åldring som är BO men visar på hur stört det här samhället har blivit pga PK.

Anmäl
2018-11-25 08:36 #41 av: Emo

Vilket hån mot offret. Illamående

Anmäl
2018-11-25 08:44 #42 av: VSK

Måste tyvärr säga att det där är normaliserat idag. ~82% vill ha det så här. 

Anmäl
2018-11-25 08:44 #43 av: Göstage

#40 Tror du missuppfattade mig, jag skrev om utvisningslängden specifikt. Den har mestadels legat på sådär tre år tidigare, enlig min erfarenhet. Så sett är utvisningslängder på tio år en förbättring, men de borde aldrig få återvända enligt min mening.

Sedan att det finns domar som är uppåt väggarna, både när det gäller straff och utvisningsbeslut det råder det inget tvivel om.

(Hoppas att vi kan hålla oss till äldrebrotten i den här tråden, så att vi inte är på väg åt en allmän straffdebatt. Det har vi ju andra trådar för.)

Edit.

Anmäl
2018-11-25 08:45 #44 av: VSK

Ok, då är jag med. 

Anmäl
2018-11-25 09:01 #45 av: Göstage

"Antalet brott riktade mot äldre ökar dramatiskt – upp 82 procent 2018 jämfört med fjolåret, enligt statistik från polisens Nationella bedrägericenter (NBC).

En stor anledning till ökningen är telefonbedrägerier, som blir allt vanligare. Där är äldre personer särskilt utsatta eftersom de ofta anses vara lätta offer.

Det är inte genom att hacka datorer eller telefoner som bedragarna kommer åt pengar. I stället är det genom så kallad "social engineering", helt enkelt att manipulera och vilseleda sina offer till att lämna ut lösenord eller koder."---

https://www.svd.se/dramatisk-okning-av-brott-mot-aldre--upp-82-procent

Åttiotvå procent...Vilar huvudet i handen

Anmäl
2018-11-25 09:08 #46 av: VSK

82% är en hemsk siffra. 

Anmäl
2018-11-29 11:23 #47 av: Göstage

#32 Bör vara samma ärende, där domarna nu fallit:

"Bedragarparet förföljde äldre, funktionshindrade människor och stal deras pengar.
Alice, 98, och Nanna, 88, var två av de som drabbades.
– Jag är ledsen och besviken. Hur ska man kunna göra något åt så att de ska få in i huvudet att man inte ska bära sig åt så, säger Nanna."---

"Hela sommaren härjade bedragarparet på Stockholms gator.
Nästan alla stötar skedde på liknande sätt: paret förföljde äldre människor och observerade deras bankomatkoder. Sedan distraherade en av bedragarna brottsoffret, medan den andra stal plånboken.
Nu har paret, en kvinna född 1992 och en man född 1988, dömts i Solna tingsrätt för en rad grova stölder och bedrägerier.
Sammanlagt hade paret kommit över närmare 120 000 kronor som de tagit från sju olika äldre människor."--- 

"Den dömda kvinnan, som straffades 18 månaders fängelse för grov stöld, bedrägeri och försök till bedrägeri, har förnekat gärningarna. Hon menar att hon inte deltagit vid brotten, något som även den dömda mannen hävdade."---
"Mannen fick ett år och åtta månader i fängelse för grov stöld, bedrägeri, försök till bedrägeri och häleri.
Båda två ska utvisas ur Sverige – mannen förbjuds att återvända innan år 2028, och kvinnan innan år 2023." 

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/bedragarparet-stal-fran-aldre-alice-98-drabbades/

Kvinnans advokat säger att det är "uppenbart" att hon inte haft med brotten att göra utan bara haft oturen att befinna sig på fel plats, medan mannens advokat påpekar att dennes situation är "tragisk". Låter alltså som överklaganden är att vänta.
Och du, Nanna: det får nog inte plats särskilt mycket i de skallarna...

Anmäl
2018-12-06 08:08 #48 av: Jimmy.L

För andra gången inom loppet av några dagar har en äldre kvinna blivit bestulen på ett bankkort i sitt hem av en kvinna som låtsas komma från ett bostadsbolag för att kontrollera brandvarnaren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/annu-en-fortackt-stold-i-eskilstuna

Anmäl
2018-12-06 08:11 #49 av: Hayabusa

Det är så jäkla lågt...fullkomligt respektlöst. 

Anmäl
2018-12-06 08:13 #50 av: Jimmy.L

Ja man blir både arg och ledsen hur lågt vissa går. 

Anmäl
2018-12-07 18:44 #51 av: VSK

Det absolut värsta är ju att 5 partier inte bryr sig för fem öre utan vill förvärra det hela än mer. 

Anmäl
2018-12-11 18:07 #52 av: Göstage

"En kvinna i 85-årsåldern har blivit rånad på sina smycken på ett serviceboende i Nödinge.
Kvinnan slogs till golvet av rånaren.
– Hon blev liggande där tills personal hittade henne där, säger Peter Adlersson, polisens presstalesperson i Region Väst."---

"Kvinnan har lämnat ett signalement som säger att mannen är mörkhyad, omkring 165 centimeter lång och bar en lång, mörkblå jacka.
Ingen person var vid 17.30-tiden gripen misstänkt för rånet."

https://www.expressen.se/gt/gammal-kvinna-ranad-pa-serviceboende/

Förmodar att signalementet kan komma att korrigeras.

Anmäl
2018-12-11 18:19 #53 av: VSK

Och tredje vågens feminister är knäpptysta. 

Anmäl
2018-12-12 05:25 #54 av: Göstage

En äldre person i min närhet ringde igår kväll och berättade att han blivit uppringd av en mycket vänlig kvinna som upplyste honom om att någon hade använt hans konto för att handla för 60.000 kronor på Elgiganten, och att hon nu kunde hjälpa honom att återställa beloppet, bara hon fick hans kontonummer. Eftersom han har spärr på sitt kort för högre belopp anade han oråd direkt - att han dessutom är gammal polis gjorde nog sitt till. Det slutade med att hon efter flera övertalningsförsök insåg att det var ogjort arbete och slängde på luren i örat på honom.

Men efteråt sade min sagesman att han insett hur lätt det säkerligen kan vara att trilla i fällan, för kvinnan gjorde ett mycket vederhäftigt intryck inledningsvis. Trots att han som sagt själv varit polis såg han det inte som någon idé att göra polisanmälan för bedrägeriförsöket. "Det är inget man lägger ner tid på", förklarade han.

Länk.

Anmäl
2018-12-12 06:17 #55 av: Emo

Jag fick ett idiotiskt hotbrev på e-mail i går Om jag inte betalade en stor summa pengar skulle film visas och den var från min egen övertejpade kamera på datorn. Gapskrattar

Kan just undra vilka som går på det. 

Anmäl
2018-12-14 17:42 #56 av: Jimmy.L

Tydligen kan man komma undan med det mesta.

http://www.friatider.se/h-r-h-nflinar-walid-efter-att-ha-mosat-ansiktet-p-ingrid-74-hon-r-rasist

Anmäl
2018-12-14 17:52 #57 av: Carmarino

#56 Fast hade han varit skötsam och haft ett jobb, men en arbetsgivare som missat en semesterinbetalning, så hade han åkt ut direkt.

Anmäl
2018-12-14 18:02 #58 av: Jimmy.L

#57 Exakt. 

Anmäl
2018-12-16 10:52 #59 av: Göstage

Jag avskyr våld, men "Mattias" har verkligen gjort sig förtjänt av en stor fet smäll... Arg

Anmäl
2018-12-17 08:37 #60 av: Jimmy.L

Fickstölder och rån av äldre personer blir allt vanligare. Och julhandeln är högsäsong för ficktjuvarna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7114017

Anmäl
2018-12-20 13:39 #61 av: Göstage

#19 Agneta i Nyköping som blev svårt misshandlad av fyra killar tackar nu alla människor som ställt upp och stöttat henne. Skönt att det finns de som bryr sig! Tummen upp

"Efter att den 20 oktober ha blivit misshandlad och rånad i Stenkulla har jag mött otroligt mycket vänlighet och sympati. Inte bara från mina nära vänner, utan också från personer som jag inte tidigare kände. Det finns så många goda, medkännande och välvilliga människor som ger mig kraft att kämpa och behålla livsviljan trots smärtor och rörelsehinder.

Ett exempel är en äldre man, 90+, som ringde och frågade om jag ville ha hembakat bröd till jul. Givetvis tackade jag ja! Han och hans hustru cyklade genom Nyköping och stuvade in både matbröd och kaffebröd i min tomma frys.

Ett annat exempel: Min frisörsalong hade samlat pengar till presentkort i en blomsteraffär. Där hade även andra, för mig okända kunder, lämnat bidrag."---

https://www.sn.se/insandare/blev-svart-misshandlad-nu-hyllar-agneta-75-de-goda-krafterna/

Anmäl
2018-12-21 08:14 #62 av: Göstage

"Natten till i går utsattes ett boende för svårt handikappade i Fränninge på Österlen för ett rån.

Ett dygn tidigare drabbades 81-årige Tryggve Lundborg och hans särbo (75) i Brösarp, bara ett par mil därifrån. Tryggve berättar hur han och Gunnela bands fast med plastband i sina sängar med ansiktet mot väggen. Gärningsmännen ska sedan ha gått runt i bostaden och letat efter mobiltelefoner, surfplatta och bankkort.
– De visade både en pistol och flera knivar. Männen var mycket hotfulla, säger han.

Enligt Tryggve ska rånarna ha hotat med svårt våld om de inte berättade var koderna till bankkorten fanns.
– Det är klart vi kände fruktan för våra liv. Gunnela är helt förstörd, hon har tagit det väldigt hårt.
Tryggve berättar att bara en av gärningsmännen pratade under dådet. Det ska ha varit på bruten svenska. En halvtimme efter att rånarna lämnat huset lyckades paret ta sig ur sängarna och klippa bort plastbanden.
– Sedan kunde vi ta oss in till grannarna och få hjälp med att larma polisen, säger Tryggve.

Ett dygn efter, vid tvåtiden natten till torsdagen, slog på samma sätt tre maskerade rånare till mot LSS-boendet Tuagården nära Vollsjö. Enligt verksamhetschefen Johanna Bergstrand bor sex vuxna i på hemmet. Brukarna är multihandikappade personer som är döva eller dövblinda, kombinerat med andra handkapp.
När rånarna slog till mitt i natten fanns en person i tjänst på hemmet. Den anställde ska ha bundits med tejp."---

"I första fallet har händelsen rubricerats som väpnat rån, i det andra som rån.
– Mycket tyder på att det rör sig om samma gärningsmän, säger Kim Hild, polisens presstalesperson."--- 

https://www.expressen.se/kvallsposten/tryggve-och-gunnela-offer-for-maskranaren/

Hoppas verkligen de här gärningsmännen stoppas innan de hinner utsätta andra för rån och kanske dödar någon. Sedan borde det vara livstid som gäller, men...Vilar huvudet i handen

Anmäl
2018-12-21 08:27 #63 av: Jimmy.L

Utvisning borde vara mer passande. 

Anmäl
2019-01-03 18:36 #64 av: Göstage

Tre personer har vid Uddevalla tingsrätt dömts för grova stölder och bedrägerier mot kvinnor 93, 89 och 85 år gamla, samt mot en 91-årig man.

En 40-årig kvinna får två års fängelse för fyra fall av grov stöld, två fall av bedrägeri och ett fall av försök till bedrägeri. Samtliga brott har begåtts i oktober och november 2018. Kvinnan som är dotter till en mycket känd parlamentariker (FI) finns sedan tidigare under 13 avsnitt i belastningsregistret. Hon har beskrivits som "aktivist" i radio.  

Hennes två manliga kumpaner 27 respektive 25 år gamla döms till två år och en månads fängelse respektive tio månaders fängelse.

Källa.

Anmäl
2019-01-03 18:50 #65 av: VSK

Synd det inte blev kännbara straff. Såna där avarter skall hållas ifrån det civiliserade samhället så länge det bara går. Hoppas BO klarat sig så bra som det bara är möjligt. 

Anmäl
2019-01-04 13:02 #66 av: eskils

Så genomuselt att stjäla från människor i 80-90-åldern!! Nörd

#64 Ett citat till:

"Thereza Eriksson förekommer sedan tidigare under 13 avsnitt i belastningsregistret. Hon dömdes senast den 24 mars 2015 av Hovrätten för västra Sverige för stöld och snatteri till villkorlig dom och böter. 

I Sveriges Radio har hon berättat om sin kamp mot så kallade fördomar om romer. En vanlig fördom om romer är att de skulle vara benägna att begå brott, i synnerhet stöld."

Sveriges Radio kanske borde ha ställt en annan typ av frågor...

Anmäl
2019-01-04 13:11 #67 av: Jimmy.L

Soraya Post måste känna sig stolt över sin dotter. 

Anmäl
2019-01-04 13:23 #68 av: Göstage

#66 Känner jag SR rätt hade de hellre avstått från att fråga i så fall...Skämtar

#67 Förstår ironin, samtidigt som det inte skulle förvåna mig det minsta om hon faktiskt gör det...Cool

Anmäl
2019-01-04 13:24 #69 av: eskils

#67 S.Post (F!) representerar väl Sverige i Europaparlamentet? Illamående

Anmäl
2019-01-04 13:31 #70 av: Jimmy.L

#68 Vet du mer om hennes kiosk i Slottsskogen som hon inte fick ha kvar hon skulle anmäl Göteborgs stad till DO.

https://www.expressen.se/gt/toppolitikern-kastas-ut-fran-slottsskogen-efter-kioskbrak/

#69 Japp hon är en av deras toppnamn.

Anmäl
2019-01-04 13:39 #71 av: eskils

Så tjuvar & banditer och folk med en rutten människosyn ska representera vårt land i Europa! Inte helt oväntad inställning från F!-väljarna.

Anmäl
2019-01-04 13:48 #72 av: Göstage

#70 Minns det från en diskussion i en tidigare tråd på annat håll (samma länk till GT). Hon överklagade beslutet, men hur det gick sedan har jag inte sett.

Anmäl
2019-01-04 13:59 #73 av: eskils

#70 Om kioskärendet:

"EU-parlamentarikern Soraya Post, Fi, har försökt få kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson, att agera politiskt i en privat tvist med kommunen.

Det framgår av mejl som Soraya Post skickat genom sin roll som politiker.

– Det låter som en problematisk sammanblandning av rollen som politiker och hennes privata intressen, säger landets ledande statsvetare, professorn Bo Rothstein."

https://www.expressen.se/gt/toppolitikerns-patryckningar-i-privata-kiosktvisten/ 

Anmäl
2019-01-04 14:56 #74 av: VSK

Läste nånstans (kan tyvärr inte länka) att av alla åldringsbrott så är det 80% zigenare som står för brotten (GM). Stod ingen förklaring till varför det är så. 

Anmäl
2019-01-10 22:54 #75 av: Göstage

En annan sorts brott mot äldre:

"Det var i våras i fjol som två äldre patienter från det aktuella boendet kom in till Sahlgrenska universitetssjukhuset med mycket låga blodsockervärden.
Anledningen till de låga värdena var, enligt den polisanmälan som Sahlgrenska senare upprättade, att de två patienterna fått externt tillförda insulininjektioner.
Enligt lokaltidningen som rapporterar om händelsen rubriceras ärendet som mordförsök.
Det är dock oklart om det finns någon formellt misstänkt.
– Vi har våra aningar om vem eller vad som har orsakat det här, men det är för tidigt att gå ut med det i offentlighetens ljus, säger Peter Kron, gruppchef på avdelningen för grova brott i Göteborg, till tidningen.
Enligt tidningen har ärendet blivit liggande då det prioriterats ned. Ingen polis jobbar med ärendet aktivt i nuläget.
Polisens hypotes är att någon har tillfört insulinsprutorna antingen med vilja eller av oaktsamhet."---

https://www.expressen.se/gt/misstanken-mordforsok-inne-pa-aldreboende-tva-behovde-vard/

Alltså: förra våren avslöjades vad som mycket väl kan ha varit mordförsök på två äldre patienter på en inrättning. Frågan man ställer sig blir då om de är unika fall, eller om det finns tidigare fall på boendet där äldre personer rent av gått bort/mördats med samma typ av behandling? När gamla dör på äldreboenden eller långvård är det sällan det utförs obduktion, så en hypotes kan ju bli att det kan ha skett massmord.

Och vad gör du på polisen? Jo då prioriterar man ner ett fall som kan omfatta en rad mord och behandling som kan ha inneburit mänskliga lidanden! Förvisso är de drabbade människor som är nära sitt yttersta, men även de och deras närmaste självklart behandlas rättvist och humant, och finns det en förövare skall denne givetvis gripas och lagföras.
Det verkar otroligt slappt skött från polisens sida, och man kan genom handläggningen ha medverkat till att en massmördare går fri vilket är förfärligt!

Anmäl
2019-01-11 08:26 #76 av: Emo

Att tryggheten saknas för många vet vi och dagligen bekräftas det. Tråkigt att så få bryr sig om hur det står till.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.