Koranbränningarna
I sociala medier cirkulerar information om att nästa veckas demonstration mot islam i Malmö kommer att mötas av våldsamma upplopp och mordbränder. I ett meddelande som sprids på ett konto med tiotusentals följare går det att läsa, ”det kommer brinna i flera olika städer” och man menar att staten ska få betala för att de tillåter yttrande- och demonstrationsfrihet på platsen. Upploppen och bränderna hoppas man ska få polisen att aldrig igen godkänna en sådan ansökan.
https://samnytt.se/upplopp-och-mordbrander-planeras-vid-koranbranning-ska-brinna-i-flera-stader/
För att undvika missförstånd har ursprunglig rubrik "Koranbränning i Malmö på fredag kl 13" ändrats till "Koranbränningarna" 230125.
- Redigerat 2023-07-02 15:11 av Fornöga
Folk är inte riktigt kloka. 😕
Kommer bli cirkus i Malmö den dagen. Hoppas polisen är redo för mycket stök.
#2 Ja, det får man hoppas att de är.
Avundas verkligen inte Malmöborna.
Idiotiskt påfund, och det förvånar inte att Dan Park har ett finger med i spelet…
Ogillar när man bränner saker oavsett, men det går ju bra att bränna svenska flaggan samt biblar.
Ja det här påhittet känns meningslöst.
Det är ofta cirkus i Malmö.
Vad tänker de uppnå med detta då ? Det kommer bara bli mer bråk, skjutningar och bränder, och fler oskyldiga kommer drabbas.
Varför skall man, som svensk, sjunka till deras nivå, blir knappast bättre av det.
Torgmötet i Malmö på fredag, där en dansk, högerextrem politiker planerat en koranbränning, nekas tillstånd från polisen. Arrangemanget bedöms medföra en sådan risk för ordning och säkerhet att man inte kan bevilja ansökan, enligt myndighetens hemsida.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/inget-tillstand-for-islamprotest-i-malmo
Så här skriver Luai Ahmed (fb) om det den här tråden handlar om.
"Vänsterpacket brukar bränna svenska flaggan vid Folkets Park i Malmö på nationaldagen varje år för att de "hatar gränser" så varför får inte Rasmus Paludan och Dan Park bränna koranen för att de hatar pedofili, kvinnofientlighet, ignorans och imperialism?
Muslimer planerar våldsamma upplopp och mordbrand eftersom ”svenskarna ska få betala för att de tillåter yttrandefrihet”. De vill få polisen att aldrig igen godkänna koranbränning.
Kära svenskar, detta är vad ni har röstat fram.
Jag är emot att man bränner böcker - oavsett om de är "heliga" eller inte. Men jag ser vad Rasmus och Dan vill göra och jag stöttar deras provokation.
Koranen är bara en bok.
Det borde inte leda till våldsamma upplopp bara för att någon bränner eller pissar på den.
Detta är inte Saudiarabien. Detta är Sverige.
Det är inte "Guds ord" för mig och för majoriteten av människorna i Sverige.
Ni bör kräva respekt för att ni är människor.
Ni bör inte kräva att folk ska respektera en jävla bok. Så här tappar ni respekt på alla möjliga sätt.
Ni försöker att dra Sverige 300-400 år tillbaka.
Rasmus och Dan vill att muslimer ska själva bevisa att de inte tillhör ett demokratiskt samhälle. De verkar lyckas med det.
Muslimer borde veta att Sverige inte är som våra länder.
I Sverige får man bränna böcker. Det är lagligt.
I Sverige får man skratta åt och håna profet Mohammed. Det är lagligt.
Sluta försöka förvandla Sverige till ett av de länderna som vi flydde ifrån.
Fredag kommer att vara en sån dag som påminner alla att Sverige har jävligt stora "utmaningar" som inte går att lösa med "skattehöjningar"."
https://www.facebook.com/luai.ahmed.3511/posts/623052771969891
Den högerextrema politikern Rasmus Paludan har stoppats vid betalningsstationen på Lernacken. Polisen har meddelat honom ett inreseförbud som gäller i två år.
https://www.svt.se/nyheter/paludan-stoppades-vid-gransen-har-fatt-inreseforbud
Tänker inte länka, men uppenbarligen brändes en Koran i Rosengård idag.
#12 Jo jag såg det.
Tydligen sparkade några fotboll med koranen i Malmö med och greps av polis.
Men när man gör sånt här så går det tydligen bra.

Som väntat kravaller i Malmö ikväll.
https://www.expressen.se/kvallsposten/300-blockerade-vag-efter-koranbranning/
Rasmus Paludan ville bara visa att islam inte är fredens religion och det lyckades han ju med måste man säga om ligisterna som bara förstör och attackerar poliser och bränner bilar och allt de kommer åt.
Blir det fortsättning ikväll i trygga Malmö?
#18 Ja, nu är nog proppen ur! Sommaren har väl varit oväntat lugn bortsett från gängkrigen som ju pågår ständigt. Inte heller inför skolstarten har det varit så stökigt som brukligt. Kravallerna i USA har förstås varit inspirerande, så det är klart det måste ha kliat i fingrarna på pöbeln, och nu fick vi ju både trafiksabotaget i Stockholm och upploppet i Malmö samma helg.
Lite ödets ironi att det var danskar som blev den tändande gnistan i Malmö. Ligisterna är säkert jättetacksamma att de gav dem en anledning att bege sig ut på gatorna. Om det stannar vid en stökig helg eller är upptakten till vad som ändå måste komma förr eller senare återstår att se.
Märkligt att man inte testar att sätta in tårgas, polisen har ju fått tårgaspistol nu.
#20 De har ju det fruktade vapnet dialogpoliser! 😎
När får vi se den första som går ner på knä i sympati för upprorsmakarna?
Visst ja dom är mäktiga 💪
Imamen Samir Muric: Det handlar om nyanlända, det handlar om invandrare, så är det. Sätt in militär för de här är inga troende muslimer (och massor med mer).
https://www.facebook.com/imamsamirmuric/videos/788671871888468
Och redan 2018 ville Åkesson ta in militären för att skapa ordning men riksdagspartierna/regeringen sa nej. Varför?
Jo, för att kunna behålla makten så är det lättast genom kaos, oreda, våld, rädsla samt splittra samhället. Finns ju knappast nån som kan säga emot för då hade vi haft militärer på våra gator för två år sen.
Jag förstår att jag är en nagel i ögat för vänsterextremisterna men det bjuder jag på.
Löfven stod ju i tv för några månader sen och sa att de som inte följer rådet om minst två meters avstånd samt inga demonstrationer över 50 personer tillåtna kan hamna i finkan.
Skall bli intressant och se hur många som får skaka galler efter gårdagskvällen och nattens kravaller. Ska vi gissa på ingen?
Det är verkligen skillnad på folk och folk, böcker och böcker.
Lika för alla, vart är ni?
"Janne Josefsson anklagar biblioteken i Botkyrka för att bränna äldre versioner av Astrid Lindgrens böcker, eftersom de innehåller ord som uppfattas som rasistiska."
https://www.expressen.se/kultur/vad-stammer-egentligen-i-pippi-braket/
Vill nån förklara detta för mig för jag förstår liksom inte.
Samtliga frihetsberövade i Malmö har släppts.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BR5ew9/samtliga-frihetsberovade-i-malmo-har-slappts
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
I ett videoklipp från kravallerna Malmö skanderar delvis maskerade män och kvinnor den grova antisemitiska ramsan ”Å judar, kom ihåg Khaybar, Muhammeds armé kommer att återvända”. Khaybar var ett historiskt slag där muslimer slaktade judar.
https://nyheteridag.se/oppet-judehat-under-kravallerna-i-malmo/
Och slaskmedia går ut med att kristna, judar och muslimer gick ut tillsammans och protesterade igår.
Polisen befarar att nya våldsamma upplopp bryter ut i Malmö i kväll. Nu sätter man in förstärkning från hela landet. – Vi är beredda, säger Calle Persson på polisen.
Ghetto- & gangstermentalitet, typisk för Malmö. Jag är inte ett dugg förvånad.
I Oslo har det varit bråk vid en manifestation som den antiislamska organisationen SIAN höll och där motdemonstranter gick till angrepp- även mot polisen.
Polisen fick sätta in tårgas, och 29 personer arresterades.
Är väl nu lika för alla är ute och manifesterar mot det ökade våldet i Malmö?
Nä, tänkte väl det.
Det är vidrigt det här som utspelats i Malmö och det lär upprepas så länge politikerna inte tar sitt allvarliga ansvar men mitt i all tragik finns även vänlighet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-motte-blommor-istallet-for-stenkastning
GP:s ledarsida om upproret efter koranbränningen och reaktionerna efteråt.
"Att koranskändningen av polisen ansågs som hets mot folkgrupp sätter fingret på kärnproblematiken. Islam är lika lite en folkgrupp som kristendomen. Om någon skulle sparka fotboll med Bibeln skulle det inte finnas på kartan att bli gripen av polisen. Vi har med andra ord hamnat i ett läge där det är olika regler som gäller för olika religioner – helt i strid med universella liberala principer."---
"Men att ha olika regler för olika religioner, utifrån godtyckliga idéer om vem som har makt i samhället, utgör ett ännu sämre alternativ och är ett recept på ökade motsättningar. Det ger dels extremisterna tolkningsföreträde för den egna gruppen. Dels göder det en i grunden rasistisk föreställning om att minoriteter inte är lika förmögna att bemästra sina känslor.
Konflikten mellan universella liberala principer och den mångkulturella, identitetspolitiska ideologin är på många sätt vår tids stora ödesfråga. Det officiella Sverige står till synes inte intellektuellt rustat att möta den."
https://www.gp.se/ledare/samma-regler-b%C3%B6r-g%C3%A4lla-f%C3%B6r-koranen-och-bibeln-1.33465929
#35 Ledarna i GP brukar i regel ha 3-4 kommentarer, ofta från samma tyckare, men ledaren från igår är nu uppe i 94 kommentarer, vilket visar att det finns en brett folkligt engagemang kring den här händelsen.
"Områdespoliserna Malin Morän och Johannes Schultz var först på plats efter att danska högerextremister bränt koranen i Malmö i fredags. I sex timmar försökte de lugna ned situationen och reda ut missförstånden som låg bakom protesterna.
– Det var det värsta upplopp som jag varit med om under mina 15 år som polis, säger Johannes Schultz."
"När mörkret infallit hade Malin Morän och Johannes Schultzs grupp pressats en bit in på Scheelegatan.
Då blev det plötsligt helt tyst, trots att hundratals människor befann sig i korsningen. Sedan hördes en kvinnoröst skrika två gånger. Därefter höga rop på arabiska.
– Jag frågade en man som stod bredvid om det var oss poliser som dom var ute efter. Han svarade ”ja, det här är nog inte så bra”, säger Johannes Schultz."
Saxat från HD 31/8-2020
Länk till artikel (betalartikel):
https://www.hd.se/2020-08-31/det-var-det-varsta-upplopp-som-jag-varit-med-om-under-mina
#27 "Ett antal personer misstänks ha eldat på ungdomarna som orsakat förödelsen på Amiralsgatan under fredagsnatten. Bland annat förekommer uppgifter om en kvinna som gång på gång uppmanat våldsverkarna att ge sig på polisen. Polisen tror sig kunna identifiera anstiftarna."
Sydsvenskan (betalartikel)
Polisen har kroppskameror, drönare och egna observatörer med videokameror och ändå blir det bara vaga utfästelser om att "de tror sig" kunna identifiera anstiftarna. Och om de mot förmodan lyckas så är det inte alls säkert att det håller rättsligt. Nej, polisen är i underläge, inte bara på slagfältet…
Ingen "Koranbränning" men möjligen hänger det samman?
En av dem som skadades i helgens upplopp i centrala Ronneby var Naem Sufan. Han befann sig i centrum och hamnade mitt i turbulensen.
"Charlie Hebdo publicerar de kontroversiella Muhammed-teckningarna igen – samma dag som rättegången gällande massakern på den franska satirtidningens redaktion ska starta", rapporterar TT. Risk för oroligheter i Frankrike?
Stram kurs tar raka spåret mot Rinkeby- åtminstone uppger de det.
https://samnytt.se/paludan-soker-demonstrationstillstand-i-rinkeby-koranen-ska-brinna/
#41 Ja, jösses…
Rond 2 i Rinkeby, polisen får allt överväga att använda tårgas då.
#43 Det kan gå hur som helst.
Rör sig hotet om en provokation så är det väl ett intressant utspel, är det något de faktiskt tänker göra är det ren dårskap.
#45 Ja, ska man bränna något i Sverige så finns det bättre alternativ. Bibeln eller Sveriges Rikes Lag t ex. Varför? Jo, därför då blir det inget som helst upplopp med vandalism & våld. Det blir möjligen någon sur tweet och debattartikel, men det är allt. Alla busskurer står kvar, inga brända däck & bilar….
#46 Nej, ställer någon sig utanför riksdagshuset för att bränna svenska flaggan kommer det väl fram någon vänsterpolitiker och frågar om de behöver eld…😮
#47 Ungefär så, ja…
En jämförelse mellan Sveriges bemötande av Paludan och den danska gentemot Lars Vilks - kan man göra det? Expressens Patrik Kronqvist ger sig på uppgiften. (Fetstilen är ur ledaren.)
"Lars Vilks är en person som uppenbart hotar allmän ordning och säkerhet. I alla fall om man utgår från Malmöpolisens definition – i åratal har ju olika personer försökt skada honom.
Trots säkerhetsriskerna välkomnades Vilks till ett möte i Köpenhamn 2015 om konst, hädelse och yttrandefrihet. Där skyddades han av både danska och svenska livvakter. När en islamistisk extremist slog till mot mötet räddade detta förmodligen livet på honom.
Efter Malmöpolisens principlösa beslut att porta Paludan från Sverige kan jag inte låta bli att undra hur den skulle ha bemött Lars Vilks om han i stället varit dansk.
Hade han ens släppts över Öresundsbron?"
https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/hade-sverige-portat-lars-vilks-om-han-varit-dansk/
#49 Till och med Cantwell i Aftonbladet ställer sig frågande till inreseförbudet för Paludin, och gör även han en jämförelse med ett annat fall:
"Mer tveksamt är dock det polisiära beslutet att porta Paludin från att komma in i Sverige under två år.
Det är en mycket ovanlig åtgärd som vidtogs med hänvisning till en paragraf i utlänningslagen. Provokatören anses utgöra ”ett hot mot allmän ordning och säkerhet i Sverige”.
Något som får mig att tänka på en roman som publicerades för drygt 30 år sedan och blev mycket berömd.
Ayatollah Khomeini utfärdade en fatwa, boken brändes offentligt runt om i världen av uppretade muslimer och författaren tvingades gå under jorden och leva med polisskydd i många år.
Hade även Salman Rushdie nekats inresa i Sverige?"---
Om bränningen av sagoboken.
Madeleine J Lilja Rönnquist skriver så här på fb (bilden tillhör hennes inlägg).
Att inte alla ser att Löfven med anhang böjer sig för en viss ideologi.
Stefan Löfven, vad f@n är det med dig?!
Ditt uttalande idag om Koranbränningen visar med all önskvärd tydlighet att du har hybris. Det blir väl så när man så länge kämpat för makten för maktens skull.
Vem tror du att du är? Jag är inte din rådgivare, men hade jag varit det hade jag sagt åt dig att fortsätta hålla tyst! Var är du när svenskar våldtas och torteras? Var är du när en pojke misshandlas därför att han öppet bar sitt kors runt halsen? Var är du när en 12-årig flicka skjuts ihjäl?
Varför är det så svårt för dig att stötta hela Sveriges befolkning, vilket inkluderar svenskarna, barn som mördas, våldtas och misshandlas. Du kunde för länge sedan erkänt att du ser den växande rasismen mot svenskar och på så vis visat att vi som samhälle aldrig accepterar rasism i någon form. Du kunde för länge sedan fördömt grovt kriminella som skjuter ihjäl barn. Men det har du inte gjort. Medan du aldrig missar ett tillfälle att visa ditt stöd för en utvald grupp. Förstår du inte att du som landets statsman bidrar till hatet och splittringen?
Vadå vi inte behöver? Bara det faktum att det blev upplopp, att man försökte bränna ner en kyrka och att du uttalar dig så korkat som du gör, visar att vi förmodligen behövde en Koranbränningen. Och det säger jag trots att jag är emot att bränna böcker, vilka som helst.
Varför har du alltid så bråttom att uttala om dig om vissa händelser men håller tyst om andra? Det luktar unket, det förstår du väl. Vill du verkligen vara den statsministern som inte bara bidrog till utan också gödslade hatet mellan olika grupper i samhället? För det växer för varje dag. Och det skrämmer mig men uppenbarligen inte dig som fortsätter att gödsla.
Du borde visa omsorg om alla, ge ditt stöd till alla som drabbas av våldet och våga vara kritisk när det är befogat mot Koranen och islam.
Särskilt mänsklig i frågan är du inte. Så inte heller om man tänker på alla fruktansvärda dåd som inträffat i samhället. Man behöver ju inte vara raketforskare för att begripa att många lägger skulden på invandringen och politiker som du själv. Det är förstås fel att göra för det finns en majoritet bland invandrarna och svenskarna som aldrig skulle tillgripa våld eller på annat sätt bidra till den växande otryggheten. Tvärtom de försöker fly undan från den. Det är deras enda alternativ idag eftersom du inte gör något annat än sviker medborgarna.
Du kan uppenbart bara se vissa brott och händelser i samhället. Koranbränningen är en medan mordet på en 12-årig flicka och våldtäkterna på två unga grabbar inte är det. Om du ska uttala dig, och än värre försöka fostra en redan frustrerad och kväst befolkning, kan du inte varje gång välja bort vissa handlingar och gå i första ledet för andra. Ilskan kommer tillsist att explodera i samhället.
Förstår du inte att ilskan växer i vårt samhälle? Sverige skakas av det ena brutala dådet efter det andra, och det borde även skaka om dig Löfven. Men inte då, det är Koranbränningen som får dig att visa ditt ansikte och förläna folket med ett uttalande.
Fattar du ingenting? I Sverige kan ingen på grund av otryggheten, manifestationerna eller annat som påverkar samhället negativt, kvinna eller man, gammal eller ung, etnisk svensk eller av utländsk härkomst längre vistas ute i trygghet. Vårt land har blivit våldsamt.
Jag säger det igen. Det är många som hör sig av sig till mig, svenskar, iranier, irakier, muslimer, asiater, danskar m.fl. som undrar varför helv@te DU gör sådan skillnad på människor i Sverige. Du som framhäver dig själv som humanismens förkämpe. Och alltid pratar om människor lika värde. Är du verkligen säker på att du ser på alla människor som lika värda? En del tycks vara mer värda än andra. Och många behandlar du som skatteslavar som måste läxas upp och kväsas.
Vad ”fan” är det med dig! Det måste finnas en rimlig förklaring. Om inte så är det enda rimliga att du inte förstår att du som landets statsminister inte upprepat kan välja sida i ett redan härjat och uppdelat Sverige.
Aftonbladet och polisen hjälps åt att intyga att upprorsmakarna i Rosengård inte kommer från stadsdelen, och därmed menar de väl att det inte räknas. (En av de mest dominanta upprorshetsarna var f.ö. en 60-årig kvinna).
På förmiddagen har en film som visar en koranbränning i Rinkeby lagts ut på internet. Polisen har nu upprättat en anmälan om hets mot folkgrupp.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7550908
#53:
Har alltid undrat hur en sagobok kan bli en folkgrupp.
Stockholmspolisen har i dag avslagit det danska, högerextrema partiet Stram kurs, ansökan om att att få bränna Koranen som en demonstration på flera ställen runt om i stan. Trots det förbereder sig polisen och civilsamhället på aktioner och motaktioner. "Det finns inga vinnare om det blir bråk", säger Mustafa Ahmed på Kista träff och Khadija center.
#55 Ja, det vore oklokt att sänka garden.
Minst 1000 poliser inkallas till helgen.
#57:
Oj 1/9 av alla poliser i yttre tjänst i det här landet. Är det fotbollsmatch nu igen ironi
#59: Han borde läsa på om yttrandefrihet.
#60 Verkligen!
Så här skriver Erik Fahlander om ärendet i Stockholm:
*"Stockholm kapitulerar inför hotet
Det här handlar inte om att bränna en bok. Det här handlar om att försvara svenska folkets grundlagsskyddade yttrande-, mötes- och demonstrationsfrihet.
Stockholms polis deklarerar nu att man inte klarar av det. Hotet från grupperingar som finns i landet är alltså så stort att man inte kan, vill eller törs göra sitt jobb. Så här uttrycker man sig:
Vi gör bedömningen att det sammantaget riskerar att uppstå en situation som innebär så allvarliga hot mot allmän ordning och säkerhet att vi inte kan meddela tillstånd, säger Carolina Paasikivi, biträdande kommenderingschef vid polisen.
Vad tänker Sveriges regering göra?
Sverige har gjort sig känt som en förkämpe för demokratiska fri- och rättigheter. Gäller det kanske bara i andra länder och inte i det egna?
Våra grundläggande fri- och rättigheter är bland andra:
Yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.
Mötesfrihet: frihet att anordna och bevista sammankomst för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av konstnärligt verk.
Demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration på allmän plats.
Information på regeringens webbplats:
https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/grundlagar-och-demokratiskt-deltagande/grundlaggande-fri--och-rattigheter/
Här finns lagtexten:
https://lagen.nu/1974:152#K2
https://nyheteridag.se/polisen-nekar-tillstand-for-koranbranningar-i-stockholm-allvarliga-hot-mot-allman-ordning/"*
#62:
Hmm formateringsknas men går att tyda.
Polisen larmades runt åtta på fredagsmorgonen till Bennets väg på Rosengård i Malmö efter uppgifter om att någon eller några hade tänt eld på en koran.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ny-koranbranning-pa-rosengard-i-malmo
#59ff Staffan Gunnarson från Medborgerlig samling ger på Expressen debatt sin syn på Jan Jönssons inlägg i Koranfrågan.
"Det märkliga är att han här inte riktar sig mot dem som är beredda att bruka våld mot den som utnyttjar sin medborgerliga demokratiska rättighet att uttrycka åsikter och känslor. I stället vänder han sig mot den som använder ett icke-våldsamt symbolspråk för att detta av andra skulle kunna uppfattas som potentiell hotfullt, även om det inte är det.
Att i detta fall en skrift eller en lära också kan ses som – och faktiskt även kan vara – uttryck för något hotfullt, kränkande eller kväsande inser han tydligen inte alls. En öppen och levande demokrati måste innebära att du kan demonstrera ditt ogillande i precis vilka former du vill – konstnärliga, humoristiska, filosofiska, politiska och hur finkänsligt respektfulla eller plumpa och oförskämda som helst – så länge du inte övergår till våldshandlingar."---
"Det är ju inte den som utför en symbolisk handling på ett torg som startar upplopp, utan de som inte respekterar andras yttrandefrihet och därför attackerar den som bara använder sig av sin medborgerliga rätt."---
"När nu även borgerliga debattörer trots liberala förtecken börjat se yttrandefrihet som våld och hot om våld som garanti för friheten är det dags att bli riktigt orolig. Låt inte frihetens fiender ta ordet ifrån oss."
https://www.expressen.se/debatt/yttrandefriheten-ar-helig-aven-da-muslimer-tar-illa-upp/
- Redigerat 2020-09-12 09:07 av [Göstage]
#59 Lamotte på Facebook om Jönsson.
https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/3455877631173470
Tryck på Inte nu om du inte vill ha konto utan bara läsa.
- Redigerat 2020-09-12 10:38 av [Göstage]
#66 Absolut fel att vilja förbjuda människor att komma till Stockholm pga deras åsikter. Demokratiska politiker ska slå vakt om åsikts- och yttrandefriheten. Skäms Jönsson (L)!
Ur en av kommentarerna:
Äger jag en bibel, koran eller Jan Guillous samlade verk så står det mig fritt att bränna dom så länge jag inte bryter mot lokala påbud om eldningsförbud.
Edit. Däremot får man som bokbrännare på allmän plats förstås respektera kravet på demonstrationstillstånd, och vara beredd på att ta konsekvenserna rent allmänt.
- Redigerat 2020-09-12 11:32 av [[eskils_]]
#68: Låter som dom skulle delta i ett krig.😲
#67ff Ja, de har tydligen AFA-kopplingar, så liknelsen känns adekvat. 🤔
- Redigerat 2020-09-12 18:02 av [Göstage]
Apropå debatten om koranbränningarna. När kristna (ortodoxa) demonstrerade mot att SVT publicerade hurmorprogram där korset och Jesus förlöjligades svarade SVT såhär:
”SVT skämtar om allt, och det är viktigt för yttrandefriheten. Vi kommer inte att ta ned klippet. Vi är medvetna om att humor kan uppröra, men vi kan inte begränsa oss utifrån vem som kan tänkas bli upprörd – det är en ytterst farlig utveckling om SVT skulle censurera sin humor.”
Jag väntar ivrigt på att SVT kommer att publicera humorsketcher där de låter en komiker placera koranen framför sitt könsorgan samtidigt som han sjunger nidvisor om Muhammed och när muslimer sen protesterar svarar så svarar man på exakt samma sätt som man gjorde den ortodoxa minoriteten 2018. Vad tror ni?
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/EWqkB2/ilskan-mot-svt--efter-hanet-mot-kristna
Oskar Lee (fb).
Oskar Lee har en poäng eller två.
Advokaten och debattören Nima Rostami skriver att "Polisens beslut att inte bevilja tillstånd till en islamkritisk sammankomst för koranbål i Stockholm innebär i praktiken återinförande av blasfemilag i Sverige".---
https://nyheteridag.se/rostami-sverige-har-i-praktiken-fatt-blasfemilagar/
"SVT skämtar om allt…"
Nja, det har jag mkt svårt att tro.
"Har Sverige en blasfemilag nu?", frågar Jacob Rudenstrand på Kvartal.
"De rapporterade koranbränningarna i Malmö och Rinkeby och gripandet av män som har sparkat på koranen har väckt frågor om yttrandefrihetens gränser. Att begreppet ”hets mot folkgrupp” och förbudet i brottsbalken mot att uttrycka ”missaktning” successivt har tänjts ut innebär på sikt i praktiken en hädelselag. Men en internationell utblick visar att blasfemilagar och begränsningar av rätten att kritisera religioner tenderar att stärka extremister", skriver Jacob Rudenstrand.
Prästen och författaren Helena Edlund skriver på sin hemsida om olikheter inför upplevda kränkningar av ens religion.
"Förmodligen är det ingen större skillnad på den grundkänsla som en kristen upplever när Bibeln bränns och den som en muslim känner när Koranen bränns – både den kristne och muslimen upplever att den egna tron och det man håller för heligt kränks. Det som skiljer sig åt däremot, är reaktionerna på den upplevda kränkningen och hur samhället hanterar dessa reaktioner."---
"Nu behandlas liknande händelser olika, beroende på vilken grupp som upplever att ens religion kränkts. Kristna uppmanas att vända andra kinden till och göra upp med sin intolerans. Kränkta muslimer möts dock med den största förståelse, bokbrännarna jagas och inreseförbud utfärdas."---
http://helenaedlund.se/att-kanna-sig-krankt-ar-en-del-av-livet-hantera-det/
- Redigerat 2020-09-15 18:49 av [Göstage]
#75 Mera av Edlunds tankar:
"Sverige är en sekulär demokrati, där det är tillåtet att häda. Religioner och ideologier kan, enligt lagen, inte kränkas. Varje person som befinner sig innanför landets gränser måste därför lära sig att hantera den frustration och besvikelse det kan innebära att möta åsikter och handlingar som utmanar ens egna religiösa övertygelser."---
"Visst är det fjantigt att försöka provocera fram reaktioner, oavsett om det sker genom att bränna böcker eller genomföra diverse konstprojekt, men förutsatt att vi vill att Sverige ska förbli en sekulär demokrati, finns det bara ett enda svar när religiösa skrifter eldas på gator och torg – och det är samma svar oavsett om det är Koranen, Bibeln, Bhagavad-ghita eller Eddan som eldas – nämligen ett avmätt ”jaha..?”.---
"Livet levereras nämligen aldrig med någon garanti om att bara behöva tillbringa det i trygga rum. Känner du och jag oss kränkta å vår religions vägnar, får vi därför lära oss att hantera känslan. Behöver du få utlopp för din frustration, så gå hem och skrik i en kudde eller kör ett extra hårt pass på gymmet. Det kan du göra utan problem. Går du däremot ut och bränner bilar, ska du arresteras och lagföras. Så ser spelreglerna ut och det måste vara lika för oss alla. Att leva är, de facto, att ständigt uppleva provokationer och ifrågasättanden, i alla fall om man lever i en sekulär demokrati som Sverige. Därför måste varje person som vill leva i Sverige lära sig att hantera även att ens religiösa övertygelser utmanas. När allt kommer omkring, är det ett billigt pris att betala för ett fritt land."
http://helenaedlund.se/att-kanna-sig-krankt-ar-en-del-av-livet-hantera-det/
- Redigerat 2020-09-15 18:37 av [Göstage]
#75:
Förstå om det skulle vara tvärsom, vilket liv på PK det skulle bli. Nu är de knäpptysta.
Catarina Kärkkäinen avslutar en intressant betraktelse på Smedjan:
"Så länge vi inte faktiskt säger att vi vill ha olika lagar för olika grupper –och därmed överger rättighetsetiken som vi känner den – är det föga övertygande att hänvisa till religionsfriheten. De som gör det blir svaret skyldiga: På vilka andra sätt ska yttrandefriheten inskränkas?"
https://timbro.se/smedjan/negativ-yttrandefrihet-gar-fore-positiv-religionsfrihet/
Trasiga trafikljus, upprivna gatustenar och förstörda vägskyltar – det våldsamma upploppet i Malmö orsakade stor skada på stadsmiljön i Rosengård. Notan för Malmö stad landar på en miljon kronor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/notan-for-skadegorelsen-under-upploppet-1-miljon-kronor
Ordningsvakten Dennis Lindblom var först på plats vid det våldsamma upplopp som skakade Ronneby, där han tillsammans med polis och räddningstjänst fick stenar kastade mot sig.
– Jag ringde mina föräldrar och bad dem ta hand om mina barn ifall något gick fel, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/kravallerna-i-ronneby-upploppet-som-ingen-forutsag
#81 Ja, vad säger man..? Det är så det ser ut idag. Möjligen har mitt minne bleknat med tiden, men har det "alltid" varit så? Nej.
Det är ligister & kriminella utan någon som helst respekt för samhället de lever i. Våra skattepengar rinner iväg till detta ofog och när jag hör "straff hjälper inte" blir jag enbart trött. Förebyggande åtgärder? Jaså? Det är möjligt att jag kraftigt överskattar dessa individers förmåga men att kasta sten och elda bildäck är inte tillåtet - är det svårt att förstå utan att någon påtalar det? Och även om det vore tillåtet så borde var & en inse att det är såväl olämpligt som orimligt.
Den danska koranbrännaren Rasmus Paludan är uppsatt på al-Qaidas dödslista. Där delar han nu plats med den svenska konstnären Lars Vilks.
I fredags avsattes ytterligare resurser för att skydda den kontroversielle politikern, enligt den danska tidningen B.T.
https://www.expressen.se/kvallsposten/koranbrannare-uppsatt-pa-dodslista-/
Ytterligare en man har under torsdagen gripits misstänkt för att ha deltagit i Ronnebyupploppet i slutet av augusti. Mannen ska ha hämtats av polis på en adress i Skåne under förmiddagen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/nytt-gripande-efter-ronnebyupplopp-man-greps-i-skane
#85 Det kan man fråga sig. I Malmö blev det ju ett jäkla liv för att någon/några sparkade på Koranen. Sanningen är att Islam har en särställning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#86:
Är ju S som infiltrerat islamisterna i det här landet till en början och nu tillåter man MP ha fria tyglar. Finns hur mkt fakta som helst om detta på nätet.
Startpage får inte lika många träffar så det är lättläst https://www.startpage.com/do/search?q=infiltrerat islamister i sverige
Och sist men inte minst Löfvens uttalande.
#87:
Blev fel på länken av nån konstig anledning men här är den igen.
https://www.startpage.com/do/search?q=infiltrerat islamister i sverige
Men va faen. Förbaskade bugg.
Kopiera hela raden där det är länk så funkar det.
Paludan säger att han blivit svensk medborgare. Hur skall Morgan Johansson i så fall nu förhindra honom att resa in i landet?
"Enligt Ekstra Bladet har Rasmus Paludan haft rätt till svenskt medborgarskap sedan 2000. Det är eftersom hans pappa var svensk och gifte sig med hans danska mamma när Rasmus Paludan var sju år gammal."
https://www.expressen.se/kvallsposten/rasmus-paludan-jag-har-blivit-svenskt-medborgare-/
- Redigerat 2020-10-09 10:04 av [Göstage]
#90: Ja är han svensk medborgare kan han inte hindras från att resa in.
#90 "Förhindrad att resa in i landet…"? Det kan ju knappast vara Sverige som menas. När blev någon förhindrad att resa in i Sverige?
#92 Tror att du är en smula sarkastisk nu, men för ordningens skull:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/paludan-stoppades-vid-gransen-har-fatt-inreseforbud
- Redigerat 2020-10-09 10:26 av [Göstage]
#92 Ja, det var ironi - men det blir ju ironi att ett land som Sverige ska försöka hålla ordning på vem som tar sig in i landet. T om med de som illegalt uppehåller sig i landet får ju ta del av välfärden - med öppna ögon (eller berått mod).
#94 Ja, man har ju sett ju hur Morgan Johansson tillsatt en oändlig rad tidsödande fisklirsutredningar i ämnet, bland annat om hemvändande "svenska" jihadister. När det gäller Paludan gick det att ordna bomstopp på stubinen, utan några besvärliga utredningar. "Han utgör utgör ett allvarligt hot ", vilket tydligen inte jihadisterna gör…
#95 Eller de män som utgjorde ett hot mot rikets säkerhet, och skulle utvisas, men släpptes på fri fot.
Polisen vädjar om hjälp att identifiera fem personer som misstänks ha deltagit i det våldsamma upploppet på Rosengård i Malmö i slutet av augusti.
I torsdagens Efterlyst i TV3 visas de upp på polisens egna bilder från händelsen.
– För det fall att vi skulle kunna identifiera de här personerna så skulle de bli misstänkta för våldsamt upplopp, säger åklagaren Tomas Olvmyr till Efterlyst.
De riskerar då upp till fyra års fängelse.
https://www.expressen.se/kvallsposten/fem-man-eftersoks-for-upplopp-pa-rosengard/
Efter avrättningen av den franske lärare som fick plikta med sitt liv för att ha retat det inofficiella yttrandeförbudets bödlar uppmärksammas den svenska rädslan för att låta Samuel Paludan beträda svensk mark med motiveringen att "hotbilden skulle bli för hög". Yttrandefriheten har ett pris även hos oss, tro inget annat! Det vet vi ju sedan Lars Vilks påvisade det, med fara för sitt eget liv.
"I teorin hyllar nästan alla yttrandefriheten, men i praktiken får den helst inte kosta för mycket. När den danske politikern och islamhataren Rasmus Paludan ansökte om tillstånd för en manifestation, där ett exemplar Koranen skulle brännas upp, blev svaret ett avslag och ett tvåårigt inreseförbud till Sverige. Hotbilden mot ordning och säkerhet ansågs vara för hög."---
https://www.expressen.se/ledare/se-upp-for-sjalvcensur-i-terrordadens-spar/
- Redigerat 2020-10-19 06:34 av [Göstage]
Om man har svårt att tro textremsan så går det bra att hoppa fram till 01:22
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/elva-gripna-efter-mordet-pa-franske-lararen
#99 #101 Carolin Dahlman på Kristianstadsbladet:
"När SVT Rapport i en sändning beskrev händelsen som ett "knivmord" förminskade man vidden av det som har hänt och jag undrar varför. Och när SVT-reportern Christian Catomeris i en analys talade om utbildningen som "provocerade fram det här dådet" lades skulden alltså på läraren? Inte heller gjordes någon koppling till Sverige och risken för liknande händelser här."---
https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/vara-larare-ska-kranka-islam-220bed26
"- Det her er en sag, der har rystet franskmændene i deres grundvold. En historielærer, der bliver halshugget på grund af sin undervisning, fortæller DR’s internationale korrespondent i Paris, Stéphanie Surrugue."
Saxat från www.dr.dk
Litet lexikon: Grundvold = fundament eller "värdegrund" om man så vill.
På fredagen genomfördes en minnesceremoni i Stockholm för läraren Samuel Paty som halshöggs i Frankrike efter att i sin undervisning om yttrandefrihet ha visat Muhammedkarikatyrer. Ceremonin innefattade en koranbränning utanför riksdagshuset. När arrangören tände på ingrep dock två poliser och försökte rycka ifrån honom boken, detta med förevändning att man ville ”hålla ordning på torget”. Arrangören delgavs misstanke om hets mot folkgrupp men lyckades till slut elda upp boken.
https://samnytt.se/video-har-ingriper-polisen-mot-koranbrannare-vid-riksdagen/
Rasmus Paludan har anhållits av tysk polis efter att upprepat ha försökt ta sig in i Tyskland för att demonstrera.
Mohamed Omar i förrgår, alltså före de senaste terrordåden i Frankrike:
"Gång på gång ser vi exempel på denna fundamentala olikhet mellan västvärlden och islamvärlden.
Jag talar inte om alla västerlänningar och alla muslimer. Jag talar om två världar.
När Muhammedkarikatyrer publiceras, eller Koranen bränns, ser vi stora och aggressiva muslimska demonstrationer och upplopp. När karikatyrtecknare mördas däremot, ser vi inga motsvarande reaktioner.---
"Gång på gång ser vi exempel på denna fundamentala olikhet mellan västvärlden och islamvärlden."
Så jäkla sant.
Sex personer åtalades på onsdagseftermiddagen för upploppen i Rosengård i Malmö i augusti.
– Det kan bli aktuellt att åtala flera. Totalt är ett 20-tal misstänkta, säger kammaråklagare Tomas Olvmyr till SVT Nyheter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sex-personer-atalade-for-upploppen-i-rosengard
Den danske partiledaren Rasmus Paludan, vars Koranbränning utlöste våldsamma upplopp på Rosengård i Malmö, ska utvisas ut Frankrike.
Han reste dit för att bränna Koranen under Triumfbågen – men greps av polis.
– Inrikesministeriet har bestämt att jag ska lämna landet, säger han till tidningen BT.
https://www.expressen.se/kvallsposten/paludan-tankte-branna-koran-men-stoppades/
#109 Det är väl bara en tidsfråga innan han får en fatwa på sig och får gå under jorden som Rushdie och Vilks (ingen jämförelse i övrigt).
#110: Nog en tidsfråga innan han blir överfallen.
#111 Ja, han jobbar uppenbarligen intensivt för det.
Busskurer krossades, lyktstolpar vältes och polisfordon utsattes för skadegörelse. Sex personer har kunnat pekas ut upploppet i Rosengård som följde efter en uppmärksammad koranbränning.
Nu ställs de inför rätta i Malmö tingsrätt.
Polisens egna bilder från upploppet efter koranbränningen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/se-polisens-egna-bilder-fran-upploppet
#115: Ett bevis på att polisen behöver både tårgas, vattenkanoner och gummikulor.
Mobilfilmer från upploppet på Ronneby torg är nu färdiggranskade och polisen har kunnat identifiera och knyta personer till de olika gärningarna, det skriver Sydöstran.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/upploppsmakare-identifierade-med-mobilfilmer
#113 Att bränna koranen skall vara förbjudet, men att bränna biblar är visst något annat.
"Rashid Musa intervjuas i podcasten ”Hur kan vi” där han presenteras som lärare, debattör och skribent samt att han varit ordförande för Sveriges Unga Muslimer."
Ett av ämnena som kommer på tal är koranbränning – något som Musa tycker ska vara förbjudet."---
"Navid Modiri återvänder till ämnet koranbränning och frågar Rashid Musa om det också borde vara förbjudet att bränna Bibeln. Där verkar Musa betydligt mer tveksam.
– Kristendomen har ju en helt annan position i dag än islam har i Sverige. Jag tror inte den är jämförbar. Båda är heliga skrifter men… Om islam var statsreligionen i Sverige och någon brände Koranen så tror jag inte det skulle klassas som hets mot folkgrupp, eftersom islam då är en statsbärande religion och att islam är den värdegrund som genomsyrar i det här samhället, säger Musa."---
https://nyheteridag.se/rashid-musa-koranbranning-ska-vara-forbjudet/
#118 Jamen, det är väl självklart!
Sju personer döms för delaktighet i våldsamma upplopp i Malmö efter upploppet som följde den uppmärksammade koranbränningen i Rosengård. En 31-årig man och sex ungdomar i åldern 16-17 år.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/sju-doems-foer-upplopp-efter-koranbraenning.unaKu-tUO
#121 Märkligt…
Vid upploppet för snart ett halvår sedan blev polis och räddningstjänst attackerade med stenar i centrala Ronneby och det eldades bildäck på torget och flera fönsterrutor krossades.
Enligt åklagare Malin Niklasson är det inte helt lätt att tolka den nya blåljuslagen, och hon har inte kunnat styrka att någon vid upploppet hade som uppsåt att ge sig på blåljuspersonal vid upploppet. Därför tas misstankarna om blåljussabotage bort och de inblandade är nu bara misstänkta för våldsamt upplopp.
https://sverigesradio.se/artikel/aklagare-slopar-misstankar-om-blaljussabotage-efter-upploppet
Flera åtal på gång efter upploppen i samband med koranbränningen i Malmö.
Paludan vill anordna en allmän sammankomst kommande torsdag i Rosengård. Polis har ännu inte behandlat ansökan.
- Redigerat 2021-05-17 14:00 av [Göstage]
#125: Polisen satsar på ökad närvaro på gatorna i Malmö – med tanke både på konflikten mellan Israel och Palestina och på politikern Rasmus Paludans planerade nya demonstration.
– Vi har reaktionerna förra året då en koran brändes och ett efterföljande våldsamt upplopp i färskt minne, säger polisens kommenderingschef Petra Stenkula.
#125 ff "Provokativ" är väl ingen överdrift om man skall beskriva Paludan...🤦♂️
- Redigerat 2021-05-17 19:23 av [Göstage]
#127 Ingen demonstrationstillstånd för Paludan på torsdag - "det föreligger en påtaglig risk för att ordningen eller säkerheten inte kan upprätthållas", säger polisens kommenderingschef, och det kan man ju förstå med tanke på vad som hände förra gången...
- Redigerat 2021-05-18 16:31 av [Göstage]
#128 Paludan har fått tillstånd för en närmast symbolisk manifestation i Bunkeflostrand, inte i närheten av Rosengård.
Polisen godkände under torsdagen en manifestation, där den danske högerextreme politikern Rasmus Paludan medverkade, efter att tidigare sagt nej. Villkoret var att den hölls på en annan plats istället för i Rosengård i Malmö.
Paludan manifesterade till slut i utkanten av staden, nära gränsen till Danmark. en del motdemonstranter dök upp på platsen, men inget skedde mellan parterna.
https://sverigesradio.se/artikel/kontroversiell-manifestation-far-hallas-pa-ny-plats
Domar har nu fallit för de sista av de personer som åtalats efter upploppet i samband med koranbränningen i Malmö.
"En 58-årig kvinna döms nu till fängelse i ett år för anstiftan till våldsamt upplopp. Hon befann sig i en gatukorsning och agiterade mot polisen, hon ska också ha lett en folksamling mot polisen och stenkastning bröt ut.
Fängelsestraff i sex månader får en 26-årig man som döms för anstiftan. Han befann sig på samma plats som kvinnan och ledde folksamlingen med slagord."---
"Fem män och ungdomar i åldrarna 15–20 år döms till ungdomstjänst eller villkorlig dom för att ha deltagit i upploppen. Fem personer frikänns helt."---
Förra året skakades Malmö av våldsamma upplopp.
Poliser fick fly stenkastning, och polisbilar till ett värde av 3 miljoner kronor förstördes.
Den som pekas ut som uppviglaren är en 58-årig fembarnsmamma.
Själv säger kvinnan att hon förlorade besinningen och att hon ångrar sig.
#132 Så dags nu… Sker samma sak igen, vilket är högst troligt, så skulle hon säkert stå och gapa mitt i smeten på nytt.
#133: Ja det skulle inte förvåna mig.
I stadsdelen Norrebro i Köpenhamn har fyra familjer sagts upp från sina hyreskontrakt efter att familjemedlemmar deltagit i våldsamma upplopp mot Rasmus Paludan. "Hyresvärden hänvisar till en lag som säger att kontrakt får sägas upp om boende skapar otrygghet i området", rapporterar Bulletin.
- Redigerat 2021-08-08 08:49 av [Göstage]
#135: Borde finnas här med.
AfS har engagerat Rasmus Paludan till ett torgmöte i Stockholm den 4 september inför det stundande kyrkovalet. Oroligheter lär komma som ett brev på posten…
#137: Oj mitt i vänsterkantens område det kommer bli intressant..
Efter Ekstrabladets uppgifter om att den danske islamkritikern Rasmus Paludan polisanmälts för sexchattande med underåriga pojkar ställer Alternativ för Sverige in hans medverkan i partiets torgmöte den 4 september.
#139 Därmed har väl hans tillvaro som provokativ sanningssägare rimligen nått sin slutpunkt.
- Redigerat 2021-08-29 07:38 av [Göstage]
Den danske högerextreme politikern Rasmus Paludan har uppmärksammats när han uppmanat till att bränna koraner vid manifestationer vilket lett till våldsamheter i Danmark och Skåne. Under fredagen är han på besök i Stockholms förorter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/koranbrannande-politiker-i-stockholmsfororterna
#141 Så han vågade sig hit ändå?
#142: Han har ingen support från AFS. Tror inte han vågar dyka upp på deras möte i morgon.
Här är han idag.
Rinkeby Torg (09.45-10.45)
2) Tensta Centrum (11.00-12.00)
3) Husby Centrum (12.15-13.15)
4) Skärholmen Centrum (14.15-15.15)
5) Fittja Moske och Fittja Centrum (15.30-16.30)
6) Alby Torg (16.45-17.45)
7) Hallunda Centrum (18.00-19.00)
– Det har beviljats tillstånd att arrangera en demonstration på lördag, inkluderande koranbränning, från Rönninge station till den välkända korsningen Storskogsvägen/Säbyvägen och tillbaka, meddelade Lennart Kalderén (M), kommunstyrelsens ordförande.
Bakom den planerade demonstrationen står det danska högerextrema och antimuslimska partiet Stram kurs. Partiet har gjort sig ett namn genom att bränna koraner på offentliga platser.
#145: I helgen marscherade ett litet antal högerextremister samma sträcka som den Salemmarschen gick under början av 2000-talet. "En mindre skara åhörare på cirka 30 personer samlades när de uttryckte sina åsikter", säger polisens presstalesperson Anna Westberg.
Paludan- igen...
Rasmus Paludan, partiledare för danska och högerextrema Stram Kurs, höll på lördagen tal på Frölunda Torg.
– Jag vill ha en trivsam dialog, sa Paludan och eldade upp en koran.
Kort därefter singlande en sten över polisens kravallstaket.
https://www.expressen.se/gt/dansk-hogerextremist--brande-koran-i-goteborg/?referrer=todays-news
#148 I samband med den danske provokatörens koranbränning på Frölunda Torg i helgen har efterdebatten mindre handlat om själva företeelsen och mer om den journalist från SVT som iförd pressväst uppträdde öppet som motdemonstrant.

- Redigerat 2022-03-01 14:23 av [Göstage]
#149 Reportern är avstängd medan hans arbetsgivare utreder hans agerande.
#0 ff Om kravallerna i samband med Paludans påskturné 2022, se denna tråd.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-17 17:10 av Cojimar
Vi har en grundlagsfäst yttrandefrihet och ingen religion är undantagen yttrandefrihetens gränser, påminner Rebecca Weidmo Uvell.
"Religionsfrihet är en negativ rättighet. Det innebär skydd från repression för att du utövar religion. Staten får inte hindra dig att tro.
Inte skydd mot att bli kränkt.
Kravallerna är det enda brottet. De som deltog bröt mot lagen och ska straffas. Pauldan må vara en sorglig liten skit till man med avskyvärda åsikter men han har rätt och de andra fel, alla andra faktiskt som stämmer in i klagokören mot polisen."---
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Man får bränna koraner precis som man får elda biblar- det är prövat och det ryms inom den svenska yttrandefriheten, förklarar Erik Nord, polischef i Göteborg.
"– Processen startar med hans (Paludans) provokationer, men ansvarig för upploppen är de som utövar dem. Jag tror att när det väl drar igång är det lätt att få igång unga, hetsiga män som är vana vid att använda våld som konfliktlösningsmetoder och som tycker illa om polisen", säger Nord till GP.
Varför ens ägna sig åt provokationshandlingar som man vet skapar vrede hos olika grupper där blåljuspersonal och människor kommer till skada det är för mig obegripligt.
Jag tror inte på nån bibel eller koran och är inte för det religiösa men det stannar där och behovet att visa det utåt genom handlingar finns ej.
När det blir såna upplopp och vandaliseringar med polisbilar i brand och personal som skadas samt allmänhet borde man ha lite mer innanför pannbenet innan man utför en sådan handling.
Varför provocera när man vet att det skapar konflikt ? och det gäller all form av extremism oavsett det är höger, vänster eller inom religiösa grupper ( eller annat som skapar konflikt ) .
Det här kunde ha undvikits och man måste tänka sig för hur man agerar det gäller både Paludans och hans motståndare för våld och upplopp ska aldrig någonsin accepteras.
Det är en dyster utveckling som ska beivras till varje pris oavsett vilken sida man står på så ska våld i all form dras inför rätta för så här ska inte vårt Svenska samhälle se ut tvärtom vi ska ha tillbaka den trygghet vi en gång hade det är vad jag vill kämpa för.
Expressens ledarsida vill inte se något införande av hädelselagar till följd av påskupproret, och går i polimik med sina tidigare Medarbetare Attila Yolda.
"Hädelselagar är ett farligt verktyg om man vill värna minoriteters rättigheter.
Mönstret är tydligt. Sådana lagar används i regel av majoriteten för att slå ned på minoriteter – oavsett om det handlar om HBTQ-aktivister i Polen, hinduer i Pakistan eller ateister i Nigeria. Det är en viktig förklaring till varför människorättsorganisationer som Amnesty, Freedom house och Reportrar utan gränser så länge kampanjat mot hädelselagar.
Måtte svenska politiker lyssna på dem och inte på förbudsivrarna."
#149 #150 Den aktivistiska reportern är nu omplacerad från all nyhetsrapportering på SVT, meddelar företaget. Åtgärden sträcker sig dock endast över resten av innevarande år.
- Redigerat 2022-04-20 08:00 av Cojimar
Jyllands-Posten konstaterar i en betalartikel att intresset för koranbrännaren skiljer sig väsentligt åt i Danmark och Sverige.
Redan i tisdags, innan Rasmus Paludan, styrde kosan mot Sverige brände han en koran offentligt i Tårnby, Köpenhamn. Det skedde utan något direkt intresse från media, och det hela passerade "fullständigt fredligt", uppger ett polisbefäl. Men i Sverige brakade alltså helvetet lös.
- Redigerat 2022-04-20 09:46 av Cojimar
#155 Regimen i Kina ansluter sig till de svenska vänsterkretsar 1 som ser ett tystande av Rasmus Paludan som en seger för yttrandefriheten. Man kritiserar även den svenska hållningen mot islamister, samtidigt som man själva sätter muslimer i koncentrationsläger.2
Länk 1: "Ny namninsamling vill att koranbränning blir hatbrott"
- Redigerat 2022-04-21 08:46 av Cojimar
#157 Paludan bränner koraner och ingen bryr sig. Äntligen!
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2022-08-13 11:07 av Fornöga
#159 Det är precis rätt agerande 👍🏼
#15:
Fantastiskt när man måste gå tillbaka tio år, för att hitta ett bevis på att det går bra att bränna svenska flaggan.
Jag vet att även detta inlägg är 2 år gammalt. Men snälla när ni ska argumentera för er etniskt svenska rätt att ha er åsikt, hitta färskare nyheter. <3
#11:
Om detta är sant… "2020-08-28, 15:04
Hantera
1
Den högerextrema politikern Rasmus Paludan har stoppats vid betalningsstationen på Lernacken. Polisen har meddelat honom ett inreseförbud som gäller i två år.
https://www.svt.se/nyheter/paludan-stoppades-vid-gransen-har-fatt-inreseforbud"
Undrar man ju verkligen om Svea Rikes Lag bara gäller somliga…
Paludan har ju varit i Sverige flertalet gånger i år… och även tidigare år…
#161 Ja, det inlägget är två år gammalt och debattören har lämnat iFokus. Det betyder inte att debatten är död, det såg vi av påskens händelser och av dagens rubriker (#159).
Många av de som deltagit i tråden har hela tiden hävdat att uppmärksamheten kring Paludans kringresande cirkus är destruktiv. Nu verkar den åsikten även fått liv i vidare kretsar. Det finns därför ingen anledning att tiga- debatten är fri som den skall här, det kan inte ens tillfälliga inhoppare bestämma över.
#162: Hans inreseförbud togs bort eftersom han har svenskt medborgarskap, och man kan inte ge svenska medborgare inreseförbud till Sverige.
https://www.expressen.se/kvallsposten/rasmus-paludan-jag-har-blivit-svenskt-medborgare-/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-08-13 14:42 av Carmarino
Paludans senaste koranbränning avlöpte utan våldsamheter på plats men har mött vrede i muslimska länder, och nu uppmanas till bojkott av Sverige från höga potentater.
"Sunnimuslimernas högsta lärosäte, al-Azhar-universitetet i Kairo, manar till global bojkott mot Sverige och Nederländerna efter förra veckans koranbränning", rapporterar AP.
#165: Innebär det kanske även bojkott av att resa till Sverige?
#166 Enligt AP så gäller uppmaningen från al-Azhar-universitetet bojkott av svenska (och holländska) produkter, vilket nog innebär att man tänkt sig att det övriga förblir vad det varit. 🤷♂️
Vad sägs om det omvända?
Nu dras även Danmark in i konsekvenserna av Paludans aktiviteter (han har ju dubbelt medborgarskap).
Vad kommer att sägas vid fredagsbönen, i Sverige och utomlands, om koranbränningarna- avkylning eller upptrappning?
- Redigerat 2023-01-27 14:49 av Fornöga
#171 Polisen har ju avslagit ännu en ansökan om koranbränning utanför Turkiets ambassad i Stockholm. Det var ju inte Paludan den här gången, men man har varit förtegna om vilka det var istället. Nu har dock ansökarna själva avslöjat det.
#172 "Ändamålet helgar medlen"? 🙄
Samtidigt som Stockholmspolisen signalerar restriktivare hållning till ansökningar om tillstånd för demonstrationer som inkluderar koranbränningar så säger en yttrandefrihetsexpert att man därmed töjer på lagen.
- Redigerat 2023-02-17 08:31 av Fornöga
Begär du tillstånd att bränna koranen kommer du högst sannolikt att bemötas av kalla handen från polismyndigheten, medan samma stränga hållning inte nödvändigtvis gäller om du vill tutta eld på Bibeln eller annan religiös skrift. Det framgår av ett internt dokument som DN (betalartikel) tagit del av, och som GP för vidare (ej betalartikel.)
#175: Det är helt fel tycker jag.
För de svenskar som är kristna är bibeln minst lika viktig som koranen är för muslimerna. Varför är det okej att elda upp bibeln, men inte koranen ?
Svenska åtgärder mot Koranbränningar faller i god jord. Ett stort antal arabiska och arabiskspråkiga nyhetssajter och influencers berömmer och välkomnar besluten, visar en genomgång som Doku gjort. En av dem är Islamistkontot Shuounislamiya, som uttrycker sig uppskattade om Jan Guillous krönika om koranbränning.
”– Den dåliga handlingen borde islams lejon bemöta på ett sådant sätt att Stockholms hjärta skakas flera gånger. Dessa handlingar skapar ett incitament för muslimer att lära de otrogna en läxa som de inte har sett.”
#178 Så talar de som har fingrarna på utlösningsknapparna…🤔
#179 Vi otrogna får passa oss…
”I grunden handlar frågan om koranbränningar till liten del om själva brännandet och desto mer om hur samhället ska förhålla sig till krafter som på olika sätt försöker hota sig till en för dem önskad ordning, till den underkastelse, som blir effekten av rädsla och självcensur. Och om vems trygghet och rättigheter som ska stå i förgrunden. ”
Alice Teodorescu Måwe
"Rasmus Paludan misstänks för hets mot folkgrupp efter en koranbränning i Malmö under påskupploppen 2022 – nästan ett år efter händelsen", skriver Expressen.
Initiativet kommer efter att Sveriges Natoförhandlingar kollapsat på grund av Erdogans kritik mot koranbränningarna.
Men åklagaren Adrien Combier-Hogg säger att utredningstekniska skäl ligger bakom att Paludan först nu kontaktats av polisen.
– Under en tid har vi nu varit redo att hålla förhör med honom och delge misstankar, men vi har inte kommit till skott."---
Ja, men nog är det en hä(n)delse som ser ut som en tanke?🤔
- Redigerat 2023-03-10 11:02 av Fornöga
”Ögonbrynen åker allt högre upp ju längre jag tittar på UG om påskupploppen. Det innehåller mycket som är intressant men det är något med hela perspektivet som känns … ja, lite skruvat.”
https://nyheteridag.se/svt-sagas-efter-program-om-upploppen-skyller-korankravallerna-pa-polisen/
Det var nåt av det värsta jag har läst tror jag 😨
#174 #175 "Polisen hade inte rätt att neka koranbränningar med hänvisning till säkerhetsläget, meddelar förvaltningsrätten. Beslutet var helt väntat, enligt juristen Tom Schultz-Eklund.
– Det är politiker som måste ändra lagen, myndigheter ska aldrig driva rättsutvecklingen åt ett visst håll", säger han enligt TT.
- Redigerat 2023-04-04 12:19 av Fornöga
Obekräftade uppgifter i Aftonbladet om att Rasmus Paludan är anhållen för flera brott i Sverige och kommer att gripas om han kommer hit. "Skrattretande" kommenterar Paludan åklagarens agerande..
- Redigerat 2023-05-04 19:27 av Fornöga
Press från politiker och muslimska grupper låg bakom polisens beslut att förhindra Paludan med lagstridiga metoder, skriver Aftonbladet med hänvisning till uppgifter i DN.
Alice Teodorescu Måwe skriver i Timbros Smedjan:
Plötsligt är stora delar av befolkningen för ett förbud mot koranbrännning och polisen har beslutat att fler koraner inte får brännas. Att ge den makten till människor som hatar yttrandefrihet är inget annat än en farlig lek med fundamentet för vår demokrati.
Hela skeendet blir särskilt problematiskt då ett internt dokument som DN tagit del av visar att andra religiösa skrifter än Koranen, eller flaggor, inte omfattas av förbudet. Dokumentet bekräftar också att Polisen behöver göra en ”extensiv” tolkning av lagen för att kunna landa i sitt långtgående beslut.
I förlängningen måste man fundera kring vilka åsiktsyttringar som i ljuset av detta ska anses legitima och hur, och framför allt av vem detta ska avgöras? Ska Polismyndigheten bli en politisk instans som dansar efter opportunismens pipa? Och vilka andra grundlagsskyddade rättigheter ska vidare kringskäras för att blidka de oblidkbara? Hur ska vi förhålla oss till Prideparader? Badande kvinnor i trådsmala bikinis? Samkönade äktenskap?
https://timbro.se/smedjan/idag-ar-ingen-langre-charlie/
(Än så länge inte betalspärrad.)
- Redigerat 2023-06-07 03:38 av Carmarino
Rasmus Paludan greps av dansk polis på Bornholm. Han var frihetsberövad hela 18 minuter. 😁
Folkemötet, som just nu pågår på Bornholm är den danska versionen av Almedalsveckan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1136161
Jodå, Salwan Momikas koranbränning (med en baconskiva på den brinnande boken för säkerhets skull) fick avsett resultat. Turkiet går på nytt i taket och Marocko kallar hem sin ambassadör på obestämd tid. Samtidigt lär väl bevakningen av kyrkorna få förstärkas ytterligare.
#190 Polisen lämnade omedelbart efter händelsen in två anmälningar mot arrangören: dels för hets mot folkgrupp (eftersom det ägde rum i anslutning till en moské) och dels brott mot eldningsförbudet. Känns som om de haft anmälningarna utskrivna redan direkt de givit tillåtelse till sammankomsten.
"Så ni gav godkännande för att få det här prövat?," frågar Expressen.
"– Nej", (svarar Stockholmspolisens presstalesperson Helena Boström Thomas) "vi gav godkännande till allmän sammankomst. Vi sa även att det råder eldningsförbud. Men nu vill vi få det prövat om det är hets mot folkgrupp.
– Det har inte prövats förr, vi kan inte avgöra i förväg om det är hets mot folkgrupp."---
- Redigerat 2023-06-29 05:59 av Fornöga
Efter att shialedaren Muqtada al-Sadr uppmanat till bojkott av Sverige och till utvisning av ambassadören på grund av gårdagens koranbränning har demonstranter stormat den svenska ambassaden i Bagdad och bränt en svensk flagga. Personalen på ambassaden uppges vara i säkerhet.
Den del av världen som har lagar och regler och en kvinnosyn som inte hör hemma i vårt moderna samhälle.. Dom var förut i en annan del av världen. Nu har vi dom utanför ytterdörren.
#192 Irak eldar på.
I våras fick vi biblar i pocketform i brevlådan. Såg att det låg flertal av dessa biblar sönderrivna lite varstans på marken. Skulle jag laddat hagelgeväret efter detta tilltag?
- Redigerat 2023-06-30 19:50 av GikMio
Ny tråd påbörjad här.