Debatt iFokus

Debatt

Etiketterdebattmedia
Läst 232 ggr
Staffan
2020-11-19 16:31
6

Helt opartiska svenska Public Service

"Samtidigt saknar medielandskapet i USA en motsvarighet till den starka och oberoende public service som finns i Sverige och på flera håll i världen – och som bidrar med opartiska nyheter och ett trovärdigt innehåll som når en stor och bred publik, där många olika röster och åsikter kommer till tals."

Cilla Benkö, Vd för Sveriges Radio
Björn Löfdahl, Programdirektör, Sveriges Radio

https://www.expressen.se/debatt/med-public-service-far-du-opartiska-nyheter/

Min gissning är ändå att det blir fler och fler som ifrågasätter den "helt opartiska rapportering" som Public Service säger sig göra…

// Staffan

Få önskar sig nog en rapportering inför kommande val i Sverige liknande den vi nu har sett i det polariserade USA. Det demokratiska samhället mår bäst av en gemensam verklighet, skriver Sveriges Radios Cilla Benkö och Björn Löfdahl.
  • Redigerat 2023-08-28 10:01 av Fornöga
Herveaux
2020-11-19 16:56
5

#0: Tack för ett gott skratt!
Nickar instämmande med din gissning där. 👍

// Harley

[Hayabusa]
2020-11-19 18:52
5

Det blir lite DDR över det hela…typ, Public Service är den enda media som behövs eftersom vi är de enda, om vi får säga det själv, som levererar opartisk & trovärdig journalistik.

[Jimmy.L]
2020-11-19 19:32
1

Opartiskhet är väl ändå att ta i från SR.

[VSK]
2020-11-19 23:01
5

Stefan Torssell skrev detta på fb tidigare idag och det passar bra in i denna tråden tycker jag (jag bryr mig inte om att formatera om texten).

"Egentligen borde jag inte skriva detta för en del skulle kunna tro att jag vill förhäva mig, men så är inte fallet.
Jag vänder mig emot journalistkårens ständiga försök att idiotförklara svenska folket.
Jag har arbetat i stuveriet, på tryckerier, mekanisk verkstad, brevbärare, på ett mejeri som varupackare, även diskare och till sjöss i olika befattningar.
Jag har två högskoleexamina.
Har skrivit tre böcker.
Arbetat i ansvarsställning i kommunal tjänst och som byrådirektör på en statlig myndighet.
Även vikarierat som lärare i högstadiet och gymnasiet och invandrarutbildning.
En del anser att min bildning är tillräckligt hyfsat stor.
Människor ur arbetarklassen och hederliga och anständiga svenskar har sagt att jag kan uttrycka deras tankar och känslor på ett bra och städat sätt.
Jag har varit gift i 25 år och har tre barn.
Jag har bott, arbetat eller studerat i 11 län eller landskap och har arbetat med människor från hela Sverige.
Flera gånger har jag varit inbjuden till svenska riksdagshuset av olika partier.
Aldrig dock av SD eller Vänsterpartiet.
Politiskt ligger jag i den svenska mittfåran av svenska folket.
Men det trams, den ytlighet och den snedrapporteringen som sker i Public service är inte det Sverige jag har kunskap om.
Det är ytligt, tendentiöst (ensidigt vinklat) och fördummande.

Vill man vara konstant felinformerad om utvecklingen i Sverige så rekommenderar jag svensk television och svensk radio.
Bildande program är bara att glömma.
Sök då hellre i Fria medier.
Uttömmande samtal likaså.
Även där gäller fria medier.
Det finns 11 000 aktiva journalister i Sverige.
Siffran är lyckligtvis nedåtgående.
De utgör 0,11 procent av svenska folket.
De har oftast samma medelklassbakgrund, samma utbildningserfarenhet och har oftast haft samma lärare och chefer.
Man skulle kunna kalla det intellektuell inavel.

De har blivit en del av statsmakten och ser till att ge sig själva utmärkelser, är alltid med och kommenterar som experter trots att deras kunskapsnivå om det mesta som befinner sig bortanför Södermalms vardag ligger nära noll.
De skildrar hellre yta än djup.
Svenska folkets vardag och insikter blir aldrig inkluderade.
De flesta har aldrig varit på en mekanisk verkstad, vet inte hur det är att slita nere i ett lastrum på ett fartyg, har inte gått nattskift eller stått ute i 20 graders kyla och försökt hålla värmen och samtidigt göra jobbet.
De vet inte hur beslutsgångarna är inne i myndigheter och i förvaltningar.
Jag står snart inte ut med att få mitt Sverige så fruktansvärt söndertrasat av dessa figurer som har lika mycket oförskämdhet i sig som brist på kunskap om vad de ska skildra.
Tidigare i Sverige var journalister älskade av svenska folket.
Numera ser vi dem som en samling krumryggade, intellektuellt fega och socialt korrumperade som lider av en svårt störd verklighetsuppfattning.
Om de vore av solitt gods hade de bättre lyckats och vågat skildra Sverige och världen.
Det klarar de inte.
Därför växer fria medier i Sverige i det tomrum som den svenska journalistkåren har lämnat.
Men inte ens det förstår de.
Ha en njutbar helg.
Ta del av vad fria medier bjuder på.
Nu kommer jag troligen inte att skriva något på ett par dagar."

[VSK]
2020-11-20 00:49
1

"Svensk media hade ”balanserad” bevakning av USA-valet"

https://nyhetsbyran.org/2020/11/19/svensk-media-hade-balanserad-bevakning-av-usa-valet/

😅😂🤣😆

[Göstage]
2020-11-20 08:07
6

#0 Efter att ha startat och/eller deltagit i en rad diskussioner om Public Service under årens lopp, först på Politik iFokus när den var ett alternativ, och senare här på Debatt iFokus misströstar jag nog en del om att "det blir fler och fler som ifrågasätter den "helt opartiska rapportering" som Public Service säger sig göra". Varje år ser man ju i SOM-undersökningarna att allmänheten har högt förtroende för Public Service trots misshälligheterna, det verkar bara vara SD-väljare som tycker annorlunda.

Här är några av diskussionerna här på Debatt i Fokus med "Public Service" i rubriken, sedan finns det ju även andra där de publika kanalerna diskuteras under andra rubriker, som här.

Vad tycker du om Public Service?

Public Service- en sista DDR-utpost

Public Service och "opartiskheten"

Public Service

• Redigerat 2020-11-20 11:05 av [Göstage]
Staffan
2020-11-20 11:24
3

#6 Finns tyvärr en risk att du har rätt :-/

[VSK]
2020-11-20 13:29
1

Matte K (fb) har lösningen.

Helt fantastiskt…Svenska mediers rapportering av USA-valet anses ha varit välbalanserad. Trots att man medger att rapporteringen kring Trump och Republikanerna var mycket mer negativ. Detta anses dock vägas upp av att man skrev mer om Trump.

Så nu vet ni det gott folk. Om mediernas skriver en herrans massa negativa artiklar om er, men något färre positiva artiklar om er värsta motståndare så är ni rättvist och balanserat behandlade.

[Göstage]
2021-04-10 08:09
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"SVT:s vinklade siffror: om mediernas vilseledande statistik" är rubriken på ett inlägg från Henrik Jönsson på YouTube.

"Rusar stödet för Sveriges ministrar? Så är det, om man ska tro Sveriges Televisions bombastiska rubriksättning.

Vad baserar SVT denna slutsats på? Förekommer vilseledande statistik i Sverige? Och vad händer i ett samhälle där information vinklas med ideologiska förtecken?"---

Innehållsförteckning:

• 00:00​ - Intro

• 02:00​ - SVT:s vinklade siffror

• 05:40​ - När SVT rusar

• 07:50​ - Den växande Y-axeln

• 13:00​ - Arbetslöshet & aningslöshet

• 17:30​ - Inkompetens & illvillja

• 21:00​ - Outro

[Göstage]
2021-05-05 07:39
3

Har Rapport visat grafer som givit en tillrättalagd bild av coronadödsfallen i landet? Journalisten Emanuel Karlsten har ifrågasatt redaktionens illustrationer, och nu ändras de.

SVT:s Rapport gör om sina grafer över antalet döda i pandemin till torsdagens sändning. Graferna har kritiserats för att värdet på Y-axeln förändrats
[Göstage]
2021-08-20 18:00
1

Kan vissa SVT-medarbetare i kraft av sin starka ställning inom koncernen ta sig personliga friheter? Carina Bergfeldt drog igång en egen insamling till Svenska Afganistankommittén efter talibanernas maktövertagande i Afghanistan. Bergfeldt säger själv att SVT:s etikavdelning "ser mellan fingrarna" på det.

"Tidigare i veckan sa hon till Expressen att hon struntar i om det skulle ha brutit bryter mot SVT:s riktlinjer om opartiskhet.

– Som SVT-medarbetare får man egentligen inte tycka någonting om någonting, men i morse så tänkte jag bara ”fuck it, jag gör det”.---

"– Jag blev väldigt förvånad över hennes initiativ. Internt får vi hela tiden höra att vi ska förhålla oss opartiska. När jag läste inlägget så fick jag känslan av att hon har koll på SVT:s riktlinjer men skiter i dem ändå, säger Lina Makboul, reporter på ”Uppdrag Granskning”, till DN.---

– Med tanke på kritiken som finns mot public service så blir det bara för mycket. Jag förstår inte vad som gäller längre. Och vad är meningen med att vi skickar var och varannan Medarbetare på etikkurs, när man sedan ändå bara kan skita i det?, säger hon till DN."---

SVT:s programledare Carina Bergfeldt samlade in en miljon kronor till Svenska Afghanistankommittén. Nu får hon hård kritik av sin kollega Lina Makboul, reporter på ”Uppdrag Granskning”.
  • Redigerat 2021-08-20 18:01 av [Göstage]
[Göstage]
2021-08-22 07:08
3

#11 Det var kanske inte lika oproblematiskt som det framställdes igår- inte ens på Public Service finns utrymme för soloåkning...

SVT:s Carina Bergfeldt har sagt att företagets etikavdelning ”ser mellan fingrarna” med hennes insamling hos Svenska Afghanistankommittén.
[Göstage]
2021-08-24 10:40
3

Äldre och mer använd tråd om Public Service och (o)partiskheten här:

https://debatt.ifokus.se/discussion/1478197/public-service-och-%22opartiskheten%22?postId=19576322

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2023-08-28 10:01
0

Tråden är låst och uppgår i den tråd som heter ["Public service och opartiskheten"-2.]https://debatt.ifokus.se/discussion/1566249/public-service-och-%22opartiskheten%22-2

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Inlägget är låst för nya kommentarer