På tal om riktiga diktatorer
Finns en tråd ( med något märkligt formulerad rubrik) på annan sajt men som tyvärr förstördes av troll. Jag lånar mig egen text från en annan tråd på denna sajten.
"Ska vända på din fråga, vad händer om Trump inte vinner valet (tar bara upp dessa exempel).
Att Biden stödde Obamas krig är ju inget man behöver diskutera eftersom Biden var vicepresident.
Ryssland och Kina vet att Biden är svag (vet nog alla).
Biden har sagt att han tänker gå hårt åt mot Ryssland om han blir president.
Biden har sagt att han tänker gå hårt åt Nordkorea om han blir president.
Biden har sagt att han tänker stödja Palestina.
Folk tycks ha glömt bort vad som hände i Nordkorea och dess kärnvapentester innan Trump fick till möte med diktatorn. Ibland är det bättre att låtsas vara kompis än att vara ovän och ett hot, speciellt när diktatorn har sagt att om nåt land hotar Nordkorea så smäller det i Seoul och Tokyo som minst. I dessa två mega-cities bor det minst 65 miljoner människor tillsammans. Minst.
Folk tycks ha glömt bort vad som hände med Hong Kong. Folk tycks även ha glömt bort vad Kina anser om att Taiwan inte tillhör Kina.
Folk tycks ha glömt bort att Israel har sagt att om nåt land (Iran förmodligen va) attackerar Israel med kärnvapen eller biologiska vapen så kommer Israel göra en parkeringsplats av Iran.
Flera experter inom området har gått ut och varnat för att detta kan bli det värsta vi upplevt sen kalla kriget -i bästa fall."
Exakt vad Indien anser om detta är tyvärr inget jag aktivt letat upp information om men Indien sitter "mitt i smeten" så att säga.
En snabb googling på Countries That Have The Most Nuclear Weapons gav mig följande svar (bilden). Nu så tror jag inte på att alla länder direkt är hederliga med sin arsenal, speciellt inte diktaturer.
Lånar min egen text igen:
"The Ayatollah accused the Europeans of a “conspiracy”against Iran. He added, the Islamic Republic will not reduce its ballistic missile capacity until all international sanctions are lifted.
Khamenei also went on to claim European countries should disarm first and then Iran would do the same.
“On the missiles, they themselves have and continue to stockpiles of destructive nuclear missiles, which are rejected by reason, logic, religion, and the world. Both Britain and France have it and Germany is on the same path. It is not clear whether it has the stockpile or not but is on the same path. We are told not to have even a basic missile.”
The Ayatollah also expressed hope that Joe Biden would become U.S. president and lift U.S. sanctions on Iran. However, he admitted, President Trump may still win reelection.
https://www.oann.com/irans-ayatollah-slams-u-k-france-germany-over-missile-proposals/
Så jag gjorde en enkel googling nyss på diktatorn och hans hot. Var inte så där supertrevlig läsning direkt. Här några exempel.
"Kim Jong Un Likely to Let His Missiles Do the Talking With Biden"
https://www.newsmax.com/newsfront/cos-elect-exe-gen/2020/11/27/id/998986/
"North Korea's Kim Jong-un threatens 'shocking action' against US with 'new weapon'
https://www.abc.net.au/news/2020-01-01/north-korea-threat-new-strategic-weapon-us/11836450
"North Korea threatens to 'turn the front line into a fortress' and re-militarize its border with South"
https://www.businessinsider.com/north-korea-threatens-dmz-military-2020-6?r=US&IR=T
"Kim Jong Un's sister threatens military action against South Korea"
https://www.dw.com/en/kim-jong-uns-sister-threatens-military-action-against-south-korea/a-53798663
Gjorde även en googling på vilken land som besitter det kraftfullaste vapen och fick till svar (men har svårt att se att alla länder går ut med precis all information på Wikipedia direkt) och jag tog första bästa svar.
"B83: The U.S. Military's Most Dangerous Nuclear Weapon?
At nearly one and a half tons, the B83 is the largest nuclear bomb that the United States currently keeps."
https://nationalinterest.org/blog/reboot/b83-us-militarys-most-dangerous-nuclear-weapon-173089
Som jag skrev tidigare så varnar experter för att det här läge som nu kan uppstå kan bli det absolut värsta vi haft sen kalla kriget. Och med Kim Jong Un kan man aldrig veta vart detta kommer att sluta.
Just nu pågår arbetet med att utreda allt fusk i USA gällande valet och ingen vet än hur detta kommer att sluta. Trump har sagt flertalet ggr att om Biden visar sig vinna rättvist så kommer han lämna över stafettpinnen https://www.reuters.com/article/us-usa-election-trump-idUSKBN2862HC
Det märkliga med fiender är att om nån av de attackeras så går de ihop. Tex många länder i Mellanöstern är inte så förtjusta i Iran men om Iran hamnar i krig med tex Israel så kommer dessa länder som inte gillar Iran stötta Iran.
Jag själv tycker detta är en ytterst olustig situation för att vara helt ärlig. Jag hoppas så klart att valfusket i USA är så utbrett så att Biden diskvalificeras helt enkelt (och det av två skäl).
Hur känner du när du läser ovanstående?
Börjar redan hetta till mellan Iran och Israel.
"Iran’s top nuclear scientist killed, Zarif says ‘serious indications’ of Israeli role".
Trump är inte kvar i Washington iaf.
Iran hotar med vedergällning pga mordet på toppkärnforskaren Mohsen Fakhrizadeh.
Västs svaghet- en förutsättning för Putins agerande? Ingen aha-upplevelse förvisso, men en intressant analys från Svenska YLE den tionde januari i år. Väl värd att läsas i sin helhet.
"President Vladimir Putin har absolut gehör för svagheter hos sina motståndare. Han är också mycket snabb i sina beslut och konsekvensbedömning har aldrig funnits i hans verktygsback.
Det står klart att han nu har känt vittringen av splittring och svaghet i sin omgivning. Något som mycket väl kan göra honom beredd att plocka fram och verkställa någon av de planer som man kan förmoda finns gömda i Kremls och den ryska försvarsmaktens kassaskåp. Det kan handla om Ukraina och kriget där, men det kan också handla om att försöka bygga upp en ny union med några av de självständiga stater som en gång hörde till Sovjetunionen."---
"USA har en ny president, Joe Biden, som Ryssland vill ta pulsen på och tror vara en svag motståndare. Europas starka stat, Tyskland, har en ny förbundskansler, Olaf Scholz, och Ryssland har ännu inte helt klart för sig vad han är för en figur.
EU är splittrat på grund av Brexit men också på grund av demokratiunderskott i länder som Ungern och Polen. Dessutom kämpar EU-länderna en dubbel kamp mot corona-pandemin. Dels vill man stoppa smittspridningen och hindra dödsfall, dels försöker man få styr på vaccin- och restriktionsmotståndare. Dessa motståndare får stöd av Ryssland som bland annat sprider falsk information och finansierar populistiska uppstickarrörelser."---
- Redigerat 2022-02-23 07:41 av [Göstage]
Den 24 februari, dagen efter föregående inlägg, fick vi svaret. Nu behöver vi inte tvivla längre.
Andra föräldrar tar med barnen för att titta på fyrverkeri. Den här pappan tar med dottern för att visa uppskjutning av en långdistansrobot.🙄
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#6 Alla är lika mycket värda.
#6: Fick du aldrig hänga med dina föräldrar på deras jobb när du var liten?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#8 Jo, men de ställde undan långdistansrobotarna då.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2022-11-19 08:43 av Fornöga
#9: Inte städade undan det de höll på med?
Tycker det är naturligt att även flickor får besöka sina fäders arbetsplatser.
#10 Vem har överhuvudtaget nämnt genus i det här sammanhanget? Jag fick en viss känsla av avsmak när en diktator tar med sitt barn (som väl förmodligen kommer att efterträda honom) för att se på när en dödsbringande robot sänds upp. Vad är nästa steg- att få trycka på knappen vid ett kärnvapensprov? Ja ja, det ska väl böjas i tid, det som krokigt skall bli…🙄
- Redigerat 2022-11-19 09:00 av Fornöga
#11: Så familjedagar på våra svenska försvarsföretag är också av ondo?
Kanske är det snälla missiler och jaktplan som Sverige producerar.
#12: Du jämför bokstavligen en diktator som svälter sitt folk och mördar dem för att ha åsikter…. Med svensk militär?
- Redigerat 2022-11-19 10:48 av [Tismon]
#13: Nej jag jämför inte med svensk militär. Sveriges försvarsföretag är privata och levererar till Sveriges försvar.
De har familjedagar och uppvisningar av krigsmateriel för närstående regelbundet.
#14: Så du jämför privat försvarstjänst med en bokstavligt talat diktator? Sist jag kollade verkade de inte mörda sitt egna folk för ha andra åsikter.
#15: Nej jag jämför att diktatorn visar upp krigsmateriel för sin avkomma med hur svenska privata krigsföretag gör i Sverige.
Att han är diktator har jag inte kommenterat.
Vapen dödar oavsett om de avfyras från en demokrati eller diktatur.
#16: Då förstår jag hur du tänker.
Problemet är väl bara hur han använder vapen och våld i jämförelse med hur den används av försvarstjänster. Det är vad som många finner motbjudande.
Sedan är ju mord fortfarande mord.
Sverige brukar inte avfyra missiler med avsikt att hota andra länder.
Försvar och angrepp må båda innehålla våld men det finns en väsentlig skillnad.
#18: Det är ingen skillnad eftersom syftet inte var att avfyra missilen tillsammans med dottern.
Det du beskriver är två helt skilda saker.
Vilka oskyldiga civila tycker du det är rätt att döda med svensktillverkade vapen
#19 Att du likställer olika scenario är falska jämförelser.
#19: huruvida det är rätt att döda för "rätt" syfte är en fråga om etik. Det finns inget rätt eller fel där, bara åsikter. Är det rätt att döda människor med svenska vapen om det räddar andra människor? Svaret på frågan är en åsikt.
Eftersom hans dotter antagligen kommer ta över efter honom och de faktiskt befinner sig i en diktatur så blir avsmaken större. Ha i åtanke alla människor han redan dödat och varför dessa människorna dödades.
- Redigerat 2022-11-19 11:57 av [Tismon]