Debatt iFokus

Debatt

Etikett: politiska-grupper
Läst 1090 ggr
[Göstage]
1

Trumpanhängare har stormat Capitolium

Tiotusentals Trumpanhängare har samlats utanför kongressbyggnaden i Washington, där valet av Biden skulle stadfästas.

Ett okänt antal av demonstranterna har tagit sig in i byggnaden, där politiker och anställda har fått söka skydd. Enligt SVT:s direktrapport har tårgas använts och ABC News rapporterar att skott avlossats av polis och nationalgardet inne i byggnaden.

Stora demonstrationer skakar Washington DC. Demonstranter har forcerat barriärerna vid kongressen och tagit sig in i byggnaden. Följ SVT:s direktrapportering här.
  • Redigerat 2021-01-06 21:46 av [Göstage]
[Göstage]
1

Utegångsförbud under natten har proklamerats i Washington av stadens borgmästare.

En allvarligt skottskadad kvinna har förts bort, rapporterar CNN.

I dag förväntas kongressen i USA välja Joe Biden till ny president. Samtidigt har Trump-anhängare stormat Kongressen. Aftonbladet rapporterar live.
  • Redigerat 2021-01-06 22:25 av [Göstage]
[Göstage]
3

Trump uppmanade innan oroligheterna vicepresidenten Pence att inte godkänna valet av Biden, vilket Pence vägrade att åtlyda.

I dag väntas USA:s kongress formellt erkänna Joe Biden som segrare i presidentvalet.
  • Redigerat 2021-01-06 21:48 av [Göstage]
[Göstage]
1

Bildgalleri inifrån byggnaden, där Trumpmobben tagit sig in i talmannen Nancy Pelosis kontor och fotograferat sig vid hennes skrivbord, och någon annan är fotograferad sittande i talmansdisken i kongressalen.

Rioters breeched security and entered the Capitol as Congress debated the a 2020 presidential election Electoral Vote Certification.
[Göstage]
2

-Vår demokrati är under attack, sade en lågmäld och skakad men ändå samlad Joe Biden i en direktsändning i CBS News.

-Det här är ingen demonstration, det är uppror. Världen tittar, precis som så många amerikaner, fortsatte han bland annat, och uppmanade Donald Trump att agera.

Donald Trump upprepade anklagelserna om valfusk, och sade han att han förstod att hans anhängare var upprörda men att de skulle gå hem och inte spela motståndarna i händerna.

• Redigerat 2021-01-06 22:35 av [Göstage]
[Göstage]
2

TT visar en dramatisk bild på kongressledamöter som tar skydd och försöker krypa undan attacken. Man skriver bland annat:

"– Det här är det allvarligaste inrikespolitiska läget sedan inbördeskrigets utbrott 1861. Jag kan inte erinra mig om något liknande, säger Jan Hallenberg, forskningsledare och expert på USA:s säkerhetspolitik vid Utrikespolitiska institutet."---

"Washingtons borgmästare Muriel Bowser har utfärdat utegångsförbud från klockan 18 på onsdagen till klockan 6 på torsdag morgon lokal tid.

Men Washington DC är ett federalt område och saknar en guvernör som kan kalla in polisstyrkor och nationalgardet, poängterar Hallenberg.

– Borgmästaren i Washington har inte befälsrätten över alla styrkor som finns i Washington. Det finns en särskild Capitol police för Kapitolium, men de har uppenbarligen varit alldeles för få.---

Demonstranter har stormat kongressen under sammanträdet som skulle godkänna valresultatet. – Det allvarligaste inrikespolitiska läget sedan inbördeskrigets utbrott
[Göstage]
4

Tiotusentals människor samlade varav en stor del utan munskydd lär sätta sina spår i smittspridningen i Washington DC.

[Göstage]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bilder inifrån byggnaden från CNN.

[Moon AppleGrey]
1

Något av det första jag tänkte på när jag såg bilderna i artikeln tidigare under kvällen var just det att de samlats i ett hav, utan en tanke på pandemin och vad det kommer att få för konsekvenser för resten av stadens medborgare.

Att Trump twittrade och uppmanade sina anhängare att hålla sig lugna och gå hem, var nog det första han sagt på länge man kunde hålla med om.

kamera0710
3

"Bristen på omedelbara åtgärder från polis och nationalgarde var slående. Vi såg betydligt hårdare tag mot fredliga demonstranter under sommarens antirasistiska protester i Washington DC, där de bland annat attackerades med tårgas av polis.

Nu lyckades Trumpanhängarna ta sig in i kongressbyggnaden och avbryta den formella processen för att certifiera Joe Bidens valseger. Kongressledamöter tvingades fly till skyddade bunkrar. Även Trumps egen vicepresident Mike Pence tvingades ta skydd på hemlig ort för att gömma sig för Trumps egna anhängare.

'Det mest skrämmande jag någonsin varit med om', sade en kongressledamot i kaoset till Politico.

Historikern Michael Beschloss kallade det ett kuppförsök.

De flesta i kongressen skyller attacken på Trump själv. Han höll på onsdagen tal i Washington där han uppmanade anhängare att stoppa certifieringen av Bidens valseger.

'Det är Trump som skapat detta', sade senatorn Mitt Romney.

De våldsamma upplopp som många varnat för sedan Trumps nederlag i presidentvalet i november anlände till slut till Washington. Men det var ingen välorganiserad armé med någon tydlig politisk strategi, utan en kaotisk, laglös mobb av mestadels unga män. Det var ett uppror i mjukisbyxor och luvtröjor med symboler som visade stöd för den rasistiska extremhögern.

I drygt tio år har FBI varnat för att just högerextremt våld är det största inhemska hotet i USA.

Vi fick se ett glasklart bevis för det på onsdagen."

https://www.dn.se/varlden/martin-gelin-valdsattacken-pa-kongressen-logiska-slutet-for-trumps-antidemokratiska-rorelse/

kamera0710
2

Amerikansk polis meddelar att fyra personer är döda efter stormningen av kongresse. En avled av skottskador, tre av vad polisen kallar "medicinska nödfall”.

https://www.dn.se/varlden/live-folj-utvecklingen-i-washington/

DN rapporter löpande från oroligheterna i Washington.
[Göstage]
3

Man kan ju inte riktigt smälta de vanvettiga scener som utspelade sig igår, och det väckte många frågor - en av dem är hur säkerheten (inte) fungerade i kongressbyggnaden: hur kunde pöbeln tränga sig in genom en förhållandevis smal entré (och i något fall intilliggande fönster)?

Hoppas att ansvariga för vitala byggnader i Sverige ser och lär av erfarenheterna - vi har ju haft våra egna skandaler i form av stulna vapen flera på Rosenbad och opinionsyttringar på läktaren i riksdagen.

[Hayabusa]
3

#11 Ja, det är en sjuk händelse/situation.

Precis - kan det hända i Sverige? Vem vet, vi är ju inte så "världsbäst" som vi tror.

[Jimmy.L]
2

Märkligt att dom kunde ta sig in och vara i byggnaden så länge?

Marinas Mix
2

Jag lyssnade på Trumps tal, åtminstone en stund. Han fortsatte ju med sina utlägg om att det var valfusk och uppmanade sina åhörare att gå till Capitol Hill.
Att han sedan i ett annat kort tal bad sina anhängare att "gå hem med fred" för att bara minutrarna efter fortsätta hävda valfusk.
Jag hoppas att dem använder sig av det 25 tillägget och avsätter honom omgående.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Moon AppleGrey]
0

#14: Det hoppas jag också.

• Redigerat 2021-01-07 07:58 av [Moon AppleGrey]
Hiddeniten
1

Tur att Trump "gjort bort sig" så våra svenska politeiker kan ryta till via twitter och avleda uppmärksamheten från hur dem själva gjort bort sig i diverse fall, med julshopping/resor/ halvskumma husaffärer
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB5Wop/lofven-angrepp-pa-demokratin

Oroligheterna i USA:s kongress, som stormats av demonstranter som är anhängare till avgående presidenten Donald Trump, får svenska politiker att uttrycka förvåning och sorgsenhet.
[Hayabusa]
1

#16 Löfvén ryter till - jag är arg!

PS Nu föll Eliasson i glömska, väl..?

[Göstage]
1

#16 Mitt i alla dramatik igår kunde jag inte låta bli att le i mjugg när Ann Linde dök upp i sändningen och förklarade att "jag och Sverige har tagit över som ordförande i OSSE" (ja, hon uttryckte det så) och att vi därmed har inflytande rakt in i den amerikanska maktapparaten.

Fick svenska politiker i allmänhet och socialdemokrater i synnerhet råda skulle helst jordgloben visa ett enda land.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Hiddeniten
0

#17 Eliasson?? Vem är det? 🤔😁

[Hayabusa]
0

#18 Ja, jäklar…"Linde tar över".

[Hayabusa]
0

#19 "Carry on, there´s nothing to see…"

[Jimmy.L]
1

#16: Smart av han att försöka flytta fokus från hans julhandeln som bröt mot restriktioner.

[Göstage]
3

Måste erkänna att jag var skeptisk till uppgifterna att Trump inte skulle lämna ifrån sig makten frivilligt, för mig var det bara ett inslag i hans trätande med journalistkåren. Att han skulle hävda valfusk var ju ingen överraskning, men att han näst intill skulle elda upp en pöbel att angripa den amerikanska demokratins själva kärna kom närmast som en chock. Är den mannen verkligen vid sina sinnens fulla bruk? Personer även i hans eget parti vill ju åberopa 25:e författningstillägget för att få honom avlägsnad från presidentposten när det återstår två veckor av hans ämbetsperiod - så illa är det.

"Det 25:e tillägget i USA:s konstitution gör det möjligt för antingen presidenten själv eller vicepresidenten tillsammans med en majoritet av regeringen att besluta att vicepresidenten ska träda in i presidentens ställe för kortare eller längre tid." Källa fplus.

Flera av Donald Trumps närmaste medarbetare uppges säga upp sig efter kaosscenerna i Washington. Tunga republikanska politiker skyller våldet på presidenten. Sent i natt uppgav CNN att det pågår diskussioner i regeringen om att få honom avsatt i förtid.
[Jimmy.L]
1

#23: Ja där sjönk han i mina ögon. Frågan är hur ilsken han är nu efter blivit avstängd från Twitter, kommer han att uppmuntra sina anhängare till fler försök att storma regeringsbyggnader?

[Göstage]
0

#24 Ja, som läget är nu känns (nästan) inget omöjligt…

[Moon AppleGrey]
0

#24: han har blivit avstängd? Det har jag inte hört. Är det i samband med detta?

[Jimmy.L]
1
[Moon AppleGrey]
0

#23: ja, jag känner mig inte speciellt förvånad. Tycker att han gett den här typen av vibbar sedan länge.

#27: ja, där ser man.

[Jimmy.L]
1

#1: Det tog tid innan svensk media rapporterade skjutningen, i live sändningen på YouTube så intervjuades ett ögonvittne med kvinnans blod på händerna.

28:05 in i klippet

• Redigerat 2021-01-07 09:21 av [Jimmy.L]
Marinas Mix
2

Han är väl livrädd för att bli "civilperson" igen, då det väntar en hel del "otrevligheter" för honom i form av åtal och eventuellt fängelse

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Al7Wan/trumps-sista-desperata-forsok-att-hanga-sig-kvar-vid-makten

_

Vad vi ser utspela sig i Washington är president Donald Trumps sista desperata försök att klänga sig kvar vid makten. Han är beredd att göra allt för att slippa risken att hamna i fängelse. Även om det innebär att splittra det republikanska partiet och riskera att starta ett inbördeskrig.
Marinas Mix
2

Han blev inte bara avstängd från twitter, utan även Facebook och Instagram

_

[Moon AppleGrey]
0

#30: som man bäddar får man ligga.

[Göstage]
4

Donald Trump har nu utlovat ett fredligt maktöverlämnande om tretton dagar - kanske blev han själv lite skrämd av konsekvenserna av sitt uppträdande igår?

Fyra personer är döda och flera har skadats efter kravallerna vid Kapitolium i Washington DC. Ett av offren, en kvinna, sköts till döds inne i parlamentsbyggnaden.
[Jimmy.L]
2

#33: Det hoppas jag.

[Göstage]
2

Kabinpersonal på amerikanskt inrikesflyg vill av säkerhetsskäl förbjuda vissa Trumpanhängare att resa med flyget. Detta efter flera incidenter ombord med klientel som reste mot Washington igår.

USA:s största kabinpersonalsfackförbund vill förbjuda Trumpdemonstranter att flyga. Detta på grund av att man anser att de utgör en säkerhetsrisk. Igår (6/1 2021) förekom flera incidenter ombord på flygplan med Trumpanhängare som var på väg till protestmötet i huvudstaden Washington, D. C., där Kapitolium stormades. "The mob mentality behavior that took place on several flights…
  • Redigerat 2021-01-07 12:05 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

#35: Det är nog att gå för långt, flygsäkerheten är viktig men porta människor för åsikter är en farlig utveckling.

[Göstage]
2

#36 På en någorlunda vardaglig människa syns det troligen inte att de är Trumpanhängare, men "rednecks och white trash" som vill ha med sina skyltar ombord kanske går att selektera?

• Redigerat 2021-01-07 12:38 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

Många frågetecken råder kring polisens agerande mot de våldsamma demonstrationerna vid USAs kongresshus.

På sociala medier delas klipp som visar hur poliser släpper in demonstranterna i byggnaden.

– Jag förstår inte varför de inte greps på en gång, säger kongressens tidigare polischef Kim Dine.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8R3eg/fragetecken-kring-polisens-agerande-forstar-inte-hur-det-kunde-handa

Många frågetecken råder kring polisens agerande mot de våldsamma demonstrationerna vid USAs kongresshus. På sociala medier delas klipp som visar hur poliser släpper in demonstranterna i byggnaden. – Jag förstår inte varför de inte greps på en gång, säger kongressens tidigare polischef Kim Dine.
[Göstage]
0

Tyckte att SVT:s USA-korrespondent Fouad Youcefi utsatte sig för stor risk igår när han stod på gatan där demonstranter passerade. En övertänd individ iklädd en bandama i form av en amerikansk flagga verkade farligt nära att gå till handgripligt utfall mot reportern och hans kameraman.

Att demonstranter skulle storma Kapitolium var det nog få som kunde tänka sig och även för Trump-supportrar kom dagens händelseutveckling som en chock. – Även de säger att det här hade de inte väntat sig, säger Fouad Youcefi, SVT:s reporter på plats i Washington DC.
[Göstage]
2

#11ff #38 Fler ifrågasättanden av polisens och säkerhetspersonalens agerande när mobben trängde sig in i capitolium.

Hur kunde Trump-anhängare ta sig hela vägen in i Kapitolium? Efter den våldsamma attacken kommer krav om att se över säkerheten i USA:s politiska hjärta.
  • Redigerat 2021-01-07 13:26 av [Göstage]
[Jimmy.L]
0

#40: Ja det gick för lätt att ta sig in.

[Jimmy.L]
3

#40: Polisen ifrågasätts efter den våldsamma stormningen av Capitolium.

Terrorforskaren Magnus Ranstorp menar att polisstyrkan på plats var underdimensionerad och oförberedd.

– Jag tror att det fanns en inre kärna av demonstranter som visste exakt vad de ville göra, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/skarp-kritik-mot-polisen-efter-stormningen-av-capitolium

Polisen ifrågasätts efter den våldsamma stormningen av Capitolium. Terrorforskaren Magnus Ranstorp menar att polisstyrkan på plats var underdimensionerad och oförberedd. – Jag tror att det fanns en inre kärna av demonstranter som visste exakt vad de ville göra, säger han.
[Göstage]
0

En polisman har avlidit av de skador han ådrog sig vid kapitoliumkravallerna.

En 42-årig polisman har avlidit av de skador han ådrog sig i samband med att Trump-supportrar stormade Kapitolium i Washington DC. Det bekräftar polisen i ett
[Jimmy.L]
2

#43: Tragiskt att människor beter sig så, dom vann inget på detta meningslösa stormning.

Marinas Mix
1

Intressant att läsa om hur polisen agerade vid denna händelse, jämfört med demonstrationer för BLM.
Så här tycker några kändisar:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Al7Baj/hollywoodstjarnorna-rasar-hade-blivit-blodbad-om-de-inte-varit-vita

_

Trumpsupportrar kunde på onsdagen storma kongressbyggnaden i Washington DC. Nu rasar flera Hollywoodstjärnor mot demonstranter, makthavare och polis. ”Det hade blivit ett blivit ett blodbad om de inte varit vita,” twittrar Chris Evans.
[Göstage]
3

För en "medelsvensk" känns den där uppdelning i etnicitet för vilka poliser som gör vad mot vem rätt fjärran, men i USA bidrar det till spänningar. Det är väl i ljuset av det man får se den här nyheten. Och graden av uppmärksamhet i media här hemma om förhållandet varit det motsatta vet vi väl vid det här laget.

När Trumpanhängare stormade Kapitolium i Washington, D. C. den 6 januari sköts en kvinna till döds. Kvinnan, Ashli Babbitt, 35, försökte forcera när en dörr när en polis avlossade det dödande skottet. Hon var en hängiven Trumpanhängare och på sociala medier hyllas hon av vissa som en "martyr" för Trumprörelsen i kampen mot "det stulna…
  • Redigerat 2021-01-08 08:08 av [Göstage]
[Hayabusa]
2

#46 Det är skillnad på folk och folk.

kamera0710
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

[Jimmy.L]
2

#48: Sitter en värre dåre i Ryssland som hotar oss med kärnvapen.

Marinas Mix
0

#48 Du glömde Instagram!

_

[Hayabusa]
0

#48 Nej, det verkar inte så. Åtminstone inte vad det gäller Facebook:

https://www.facebook.com/groups/688430344583422/

President Xi Jinping is China's exceptional leader. In his eight years as General Secretary of the Communist Party of China and seven years as President...
[Göstage]
0

Trump släppte ett klipp på Twitter i natt, svensk tid.

Donald Trump ger upp – erkänner sig besegrad
[Jimmy.L]
1

Jag tycker det amerikanska valet tar mycket plats i svensk media.

[Hayabusa]
1

#53 Ja, jämfört med valet i andra länder som t ex Kina - definitivt. Kanske ses USA som en Region i landet Sverige?

[Göstage]
3

Instämmer om det amerikanska valet, tror inte att utrymmet i media
motsvarar det allmänna intresset. Däremot tycker jag att uppmärksamheten kring Capitoliumattacken var motiverad.

[Jimmy.L]
0

#55: Absolut ska det uppmärksammas.

[Jimmy.L]
1

Varför blandar man in SD och Jimmie Åkesson?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/weRkWG/lojevackande-med-tanken-pa-en-svensk-stormning

2010 såg det ut såhär när SD kom in i riksdagen.

Donald Trump är otroligt skicklig. Skapar medvetet kaos, scener som hämtade från 1700-talets revolutioner. Sedan drar han sig tillbaka som om inget hänt. Den enda i Sverige som möjligen kan mäta sig med honom är SD-ledaren Jimmie Åkesson.
[Göstage]
2

#57 Ja, det är fånigt, men alls inte oväntat.

[Hayabusa]
3

#57 Det är samma märkliga jämförelser som vi ser med exempelvis svensk Polis. Har en svart man blivit skjuten av Polis i USA så är det som om svensk Polis har en del i ärendet.

[Göstage]
2

Vissa verkar tro att dårarna som ockuperade capitolium är republikanernas samlade väljarkår. I själva verket var det 73,5 miljoner amerikaner som röstade på partiet, många av dem trots Trump, inte tack vare.

[Hayabusa]
4

#60 Precis - samt att samtliga, i Sverige, som står till höger om S supportade händelsen. Ja, t om uppmuntrade den.
Men när Kina spärrar in muslimer i läger eller slår ner på demonstranter i HongKong…då är det inget större väsen.

[Göstage]
2

Lite överraskande (för att komma från det hållet) säger Ekots USA-korrespondent Fernando Arias att , citat, "det kan vara fel att skylla på Trump." Han menar att det finns andra bakomliggande orsaker, som konspirationsteorier, sjudande social oro och annat som projekterats på Trump (och som han nog har spelat på så länge det gynnat honom). Det är alltså Arias analys, själv är jag inte tillräckligt insatt i frågan men tycker dock inte att det går att frånsäga Trump ett stort ansvar för utvecklingen.

I USA diskuteras om vicepresidenten Mike Pence kan avsätta president Donald Trump efter att hans anhängare stormat Kapitolium på onsdagskvällen, eller ...
  • Redigerat 2021-01-08 21:42 av [Göstage]
[Moon AppleGrey]
2

#62: Tycker inte att det spelar någon roll vad Trumps avsikt var med talet som var startskottet till upploppet.
Faktum kvarstår att folk hetsades till att storma byggnaden vilket inte skulle ha hänt om Trump hade haft vett nog att hålla gapet stängd.

[Hayabusa]
2

#63 Donald Trump eller ej, den rörelse som är grunden för händelsen försvinner inte utan vidare. Även om Donald Trump går upp i rök och aldrig mer syns till - vad gör du med resten av människorna? Försvinner problematiken? Polariseringen?
Ska USA kommer till rätta med den situation som råder i landet så krävs det något mer än att Donald Trump försvinner. Dilemmat är djupare än så.

Nej, jag är ingen anhängare av Trump. Nej, jag anser inte att han var en lämplig president. USA behöver en annan President, om Joe Biden är rätt person eller ej, det vet jag inte.

[Moon AppleGrey]
1

#64: det tror inte jag heller, men det var inte det jag menade angående den här händelsen.

Usa har mycket jobb framöver för att få bukt med problemet, då det har legat och pyrt under en längre tid vilket inte kommer att försvinna med en handvändning precis.

[Jimmy.L]
1

Är det frustrationen att jobben minskar i stora delar av USA som vi har sätt? Media har ju rapporterat om många städer där folk blivit arbetslösa främst inom industrin och kol-olja. Det har ju tömt många städer på människor och lett till fattigdom och ökad missbruk.

Trump hade ju en plan att vända ekonomin på hemmaplan medans Biden verkar vara mer för att lägga pengar på annat än jobben?

[Göstage]
2

Roande beskrivning av patrasket som lufsade in i Capitolium av Nina Chrusjtjova, professor i internationella relationer, barnbarnsbarn till ingen mindre än forne Sovjetledaren Nikita Chrusjtjov:

"Upprorsmakarna var inte i närheten av samma disciplin som Lenins bolsjevikiska trupper av beväpnade, revolutionära soldater och sjömän. De flesta var i stället tjockmagade, medelålders "helgkrigare” i röda kepsar. Och lika intresserade av att ta en bra selfie i Kapitoliums rotunda, som av att störta USA:s regering och tillsätta Trump som diktator utan väljarnas stöd. Det var, som en kommentator beskrev det, en ”ölmagekupp”.---

Men ansvaret för upprorsstämningen vilar tungt på Trump och de krafter som omger honom, anser Chrusjtjova.

"Dessa ryggradslösa politiker kommer att få leva med skammen. Och det gäller även varenda journalist på Fox News (och medieföretagets ägare, Rupert Murdoch), som upprepat Trumps lögner. Samma sak med cheferna för sociala medieplattformarna – framför allt Facebooks vd, Mark Zuckerberg – som fungerat som gödselspridare av desinformation och lögner."---

https://bulletin.nu/politik/all/trumpisternas-upplopp-inte-precis-stormningen-av-vinterpalatset

Trumpanhängarna som gick till attack på den amerikanska kongressen hade inte mycket gemensamt med Lenins bolsjeviker. Men det finns ändå likheter mellan Trump och tidigare revolutionärer. Föraktet för institutioner är detsamma, skriver Nina Chrusjtjova, professor i internationella relationer – och barnbarnsbarn till Sovjetledaren Nikita Chrusjtjov. 
[Göstage]
1

Henrik Jönsson ägnar inte oväntat sin senaste krönika åt händelserna i Capitolium i onsdags.

"Trump-tragedin: Våldets bakslag för högern"

"Kapitolium invaderades i onsdags av en protesterande folkmassa, i ett ödesdigert ögonblick för den västerländska demokratins historia. Vilka var upprorsmakarna? Vilka krafter har lett fram till denna situation – och vad riskerar konsekvenserna av detta angrepp bli?"

• 00:00 - Intro
  • 01:40 - Trump-tragedin
  • 04:35 - Konflikten i Kapitolium
  • 07:45 - Polariseringens rötter
  • 11:00 - Våldets kontraproduktivitet
[Göstage]
1

#64 #66 Förmodar att många Trumpanhängare skulle känna igen sig i vårt land.

"På område efter område drabbas människor hårt av pålagor från regeringen – bara för att de bor utanför de stora städerna. Det är allt från höga skatter och nätavgifter till indragen välfärd och service.

*Men på allt fler håll hörs nu högljudda protester mot den förda politiken", skriver den socialdemokratiska debattören Lotta Gröning i inledningen av en premiumartikel i Expressen.

Nu hörs högljudda protester mot den förda politiken som innebär att människor drabbas bara för att de bor utanför de stora städerna, skriver Lotta Gröning.
kamera0710
1

Hade hoppats på fler kommentarer om hur vettigt det är att trängas allt mer i storstäder när pandemin kom. För det är ju där folk lever tätt inpå varandra som smittrisken är störst. Samma sak i husdjursbesättningar där en enda art lever tätt inpå varandra, kommer det då en smitta kan ju allt gå väldigt fort.

Sedan må andra beklaga sig om hur de stackars tätorterna tvingas försörja landets glesare delar.

[Göstage]
0

#70 Den diskussionen kanske hade behövts tidigare. När pandemin väl är kommen är det inte gjort i en handvändning att deurabanisera.

kamera0710
0

#71 Det är knappast någon tvekan om att det kommer fler pandemier, i en värld där allt fler flyttar till storstäderna kan det komma att bli än värre. Men bättre sent än aldrig, vad gäller denna viktiga diskussion.

[Göstage]
1

#72 Rätt många har ju tagit flykten från stan i egna händer - det distansarbetas ju från sommarstugor, husvagnar och fritidsbåtar. Hörde på nyheterna i morse att vissa arbetsgivare anpassar sig till en tillvaro efter corona med mer permanent distansarbete, vilket gör att man kan skaffa mindre lokaler och spara in på hyrkostnaden.

Den långsiktiga samhällsomställningen får nog politiker och stadsplanerare ge sig i kast med. Fast den diskussionen kanske borde ha en egen tråd?

[Hayabusa]
2

#73 "Den långsiktiga samhällsomställningen får nog politiker och stadsplanerare ge sig i kast med. Fast den diskussionen kanske borde ha en egen tråd?"

Svar: Ja

[Hayabusa]
1

#69 Henrik Jönsson beskriver situationen dvs "Polariseringes rötter" (se #68) bra. I Sverige har vi ett liknande läge, om än inte lika uttalad.
Som vanligt så måste man ta itu med problematikens verkliga källa - i annat fall har man inte nått någon långsiktig lösning.
I andra länder, som t ex Kina, spärrar man in "de obekväma" och slår ner alla demonstrationer med brutalt våld. Man tar, i verklig mening, död på protester & avvikande åsikter, helt enkelt.

Codonopsis
0

36 Åsiktsfrihet är en av våra grundläggande demokratiska rättigheter men finns det anledning att begränsa åsiktsfriheten när den dras till sin spets, t.ex. just vad gäller flygsäkerhet och ansvar för passagerarnas liv?

Personalen som tar emot och välkomnar passagerarna upptäcker att i kön står tre män, två med IS symboler på kepsen och en tredje med en bild av Bin Laden på jackans ärm.

Lite längre bak står två män med texten Auschwitz på college tröjan, samma text som fanns hos några av de som tog sig in i Kapitolium.

Vidhåller du din åsikt att alla, oavsett symboler som visar deras sympatier har rätt att äntra planet?

Codonopsis
0

Fattar inte varför texten blir fetad för mig, snälla admin, kan du korrigera detta?

[Moon AppleGrey]
0

#77: du har händelsevis inte använt asterisker? En gör texten kursiv, dubbla fet stil.

[Hayabusa]
0

#76 Antar att du ställde frågan till #36, så ursäkta om jag lägger mig i.
I princip bör de få gå ombord, även om det på flera punkter skulle kännas olustigt. Så länge inget dåligt händer, så…

Men, det verkliga dilemmat som jag ser det är: Ponera att du avvisar dessa individer - kommer de att försvinna? Nej, de finns kvar och sannolikt blir de enbart stärkta i sin tro/övertygelse. Med andra ord, du kan avvisa folk och blocka dem från social media etc men på lång sikt löser det inget.

[Jimmy.L]
0

#76: Läs på om luftsabotage, den person som inte följer besättningens anvisningar har flygbolaget rätt att neka att flyga med dom..

Säkerheten ombord går först och kapten på flyg har rätt att neka passagerare om denna anses vara en fara.

[Jimmy.L]
1

Belägna i huvudstäder, på centrala platser. Parlamentariska byggnader är utmanande skyddsobjekt. ”De ska både fungera som parlament, och samtidigt vara en offentlig byggnad för allmänheten att besöka”, säger Riksdagens säkerhetschef Niklas Åström.

https://www.mitti.se/nyheter/riksdagens-sakerhetschef-efter-kaoset-i-usa/repuah!bbmI@fRmLKfi73pcz4c9Tg/

"Kan inte säga att det aldrig kommer hända här"
[Jimmy.L]
0

Stormningen av den amerikanska kongressen lämnade skräp, kläder och bråte bakom sig.

På bilder från platsen syns också en halsduk som pryds med Skellefteås logotyp.

Nu har Norran sökt svar på varför den svenska accessoaren hamnade mitt i kaoset i USA.

https://www.expressen.se/nyheter/skellefteahalsduk-blev-kvar-efter-upproret/

På bilder från platsen syns också en halsduk med Skellefteås statsmärke, som blivit kvar.
[Göstage]
2

#60 ff Johan Hakelius funderar över hur de-som-vet-mest här hemma skall bära sig åt avprogrammera alla republikanska väljare i USA, eller de med misshagliga partisympatier här hemma.

"De tycks mena att det enda raka är att skära bort vad som i USA, enligt opinionsundersökningen, verkar vara hälften av väljarna, i Sverige kanske en femtedel, tills de skärper sig. Gör man inte det är man en ”nyttig idiot”.

Och visst behöver folkviljan uppfostras. Men hur i all världen ska den här uppfostringen gå till? Ska man beröva folk deras rösträtt? Och hur i all världen ska ett samhälle där så stora grupper utesluts, kunna vara ett samhälle?

Det är alltid, förr eller senare, det förbannade folket som ställer till det. Nu har det gjort det igen. Lösningen? Jag har ingen aning. Men jag är rätt säker på att den inte är att avsätta folket och välja ett nytt.

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/att-avsatta-folket-och-valja-ett-nytt-ar-inte-losningen/

De aktivister som bröt sig in i kongressen var inte representativa för alla amerikaner, men inte så orepresentativa heller.
[Hayabusa]
3

#83 Precis så. Alternativet, som jag tidigare tagit upp, är att agera likt länder som Kina m.fl.

[Jimmy.L]
1

Först stjäl Dominic Pezzola en kravallsköld, sedan slår han sig in i kongressen med den.

Det menar åklagare som nu åtalar Proud boys-medlemmarna Dominic Pezzola och William Pepe för deras medverkan i stormningen den 6 januari.

https://www.expressen.se/nyheter/proud-boys-medlemmar-atalade-for-stormningen/

Först stjäl Dominic Pezzola en kravallsköld, sedan slår han sig in i kongressen med den. Det menar åklagare som nu åtalar Proud boys-medlemmar.
[Göstage]
1

Fotografernas favoritobjekt tycks ha fått ett horn i sidan till Donald.

Han stormade kongressen i horn och djurpäls. Nu vill han vittna mot ex-president Donald Trump. – Min klient känner att han blivit sviken av presidenten, säger hans advokat Albert Watkins.
[Göstage]
1

En ihjälkörd polis och en skjuten bilförare vållade stor polisinsats utanför Capitolium idag (amerikansk tid).

"Mindre än två timmar innan han sköts ihjäl på fredagen publicerade Noah Green flera meddelanden på Instagram, bland annat en video där Nations of Islam-ledaren håller tal och säger: ”USA:s regering är fienden nummer ett för svarta människor”.---

Polismannen Billy Evans dog i fordonsattacken mot USA:s kongress på lördagen. Föraren Noah Green, 25, bar kniv och sköts ihjäl av polis när han klev ur bilen. Nu avslöjas hans förvirrande meddelanden i sociala medier de senaste veckorna.
  • Redigerat 2021-04-03 07:07 av [Göstage]
[Göstage]
0

#87 En stilla undran: varför hade svensk msm så brått att förklara gärningsmannen i Washington som "förvirrad" (liksom gärningsmannen i Vetlanda)?

USA 25-årige Noah Green körde vid lunchtid på långfredagen över polisen Billy Evans utanför Kapitolium i Washington DC. Evans avled och ytterligare en polis fick skador. På den numera stängda Faceb...
  • Redigerat 2021-04-04 08:26 av [Göstage]
[Moon AppleGrey]
0

#88: Är det kanske för att personen i fråga inte var vit? 🤔

[Göstage]
0

#89 Något sorts särintresse verkar påverka bedömningen i detta och liknande fall, det verkar uppenbart vid det här laget.

• Redigerat 2021-04-04 08:34 av [Göstage]
kamera0710
1

"Flera amerikanska medier, som Washington Post och CNN, har publicerat utdrag ur en kommande bok, 'Peril' (risk eller fara), skriven av den legendariska journalisten Bob Woodward och hans kollega Robert Costa. Båda jobbar för Washington Post.

Enligt boken ringde USA:s försvarschef, general Mark Milley, två gånger till sin kinesiska kollega, general Li Zuocheng, under Trumps sista månader vid makten. I de här samtalen, som Trump och hans närmaste Medarbetare inte visste något om, försäkrade han general Li om att USA inte kommer att anfalla Kina.

Det första samtalet ska ha ägt rum den 30 oktober 2020, fyra dagar före det presidentval som Trump förlorade. Då hade amerikanska underrättelseuppgifter gett vid handen att Peking misstänkte att USA förberedde en attack. Delvis beroende på Trumps retorik gentemot Kina.

Milley ska ha gått så långt att han lovade Li att förvarna Kina ifall en amerikansk attack skulle bli aktuell."

"Boken beskriver noggrannt och ur flera perspektiv den rädsla och oro som utbröt bland amerikanska ledare efter stormningen av Kapitolium. Också inom underrättelsetjänsten CIA ska det ha funnits farhågor om en statskupp.

General Milley blev nu riktig orolig över Trumps mentala hälsa och genomförde, enligt 'Peril', en rad möten och åtgärder för att försöka säkerställa att Trump inte kunde försätta USA i totalt kaos.

I boken återges också ett telefonsamtal mellan Milley och representanthusets demokratiska talman Nancy Pelosi. Pelosi var orolig för att Trump fortfarande hade tillgång till USA:s kärnvapenarsenal. Milley ska ha försäkrat Pelosi om att man förberett sig för alla eventualiteter.

– Du vet att han är galen. Han har varit galen länge, sa Pelosi.

– Fru talman, jag håller med dig om allt, ska Milley ha svarat."

https://svenska.yle.fi/a/7-10006007

• Redigerat 2021-09-16 14:43 av kamera0710
kamera0710
0

Ur DN, antar att det är betalvägg.

"Han gör det bara timmar innan offentliga utfrågningar om stormningen startar i kongressen, utfrågningar som sänds i de flesta stora tv-kanaler i USA.

'Den 6 januari var inte bara en protest, det var en del av den största och bästa rörelsen i vår nations historia för att göra USA fantastiskt igen, skriver den förre presidenten på sin egen sociala plattform Truth social, rapporterar AFP."*

https://www.dn.se/varlden/trump-hyllar-stormningen-av-kapitolium/

Donald Trump vägrar erkänna sig besegrad och hyllar ännu en gång de anhängare som deltog i stormningen av Kapitolium i Washington den 6 januari i fjol.
  • Redigerat 2022-06-11 11:16 av kamera0710
Carmarino
1

#92: Ja, och om han inte blir åtalad, och sedan blir vald till president 2024 kommer han att byta ut hela justitiedepartementet till sina egna lajeker, som kommer att se till att alla efterforskningar läggs ner och inga straff kommer att utdelas. Därefter kommer han att göra sig själv till enväldig diktator på livstid.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
1

Ledarkommentar i DN, antar att det är betalvägg.

"Kongresskommitténs slutsatser är glasklara. Stormningen av Kapitolium den 6 januari 2021 var inget spontant massupplopp utan en noggrant planerad attack utförd av milisgrupperna Proud boys och Oathkeepers, antagligen i syfte att skada vicepresidenten Mike Pence och talmannen Nancy Pelosi.

Framför allt – och detta är särskilt viktigt – utgjorde angreppet i sig inget isolerat kuppförsök. Det var den våldsamma kulmen på en två månader lång, ”extremt välkoordinerad” process med målet att för första gången hittills förhindra maktskifte i världens äldsta demokrati.

Bevisen är övertydliga för alla som vill se. Trump utropade sig till segrare på valnatten, pressade valförrättare i avgörande delstater att ”hitta” röster som kunde ändra utgången och tvingade bort underhuggare som vägrade följa order, inklusive justitieministern Bill Barr."

https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-trump-forhoren-i-kongressen-ar-isande-tv/

Bevisen som lades fram på torsdagen sätter den amerikanska demokratins kristillstånd i blixtbelysning. Det är surrealistiskt att bevittna.
Fornöga
1

Har Storbritannien fått "sin egen Capitoliumstormning"?

#3 210106 "Bildgalleri inifrån byggnaden, där Trumpmobben tagit sig in i talmannen Nancy Pelosis kontor och fotograferat sig vid hennes skrivbord, och någon annan är fotograferad sittande i talmansdisken i kongressalen."

220902: "Miljöaktivisterna Extinction Rebellion har tagit sig in i det brittiska underhuset och limmat fast sig vid talarstolen, skriver aktivistnätverket på Twitter.

Bilder visar hur klimataktivisterna har hängt banderoller på fasaden."---

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Miljöaktivisterna Extinction Rebellion har tagit sig in i det brittiska underhuset och limmat fast sig vid talarstolen, skriver aktivistnätverket på Twitter. Bilder visar hur klimataktivisterna har hängt banderoller på fasaden. ”Vi befinner oss i en kris och kan inte fortsätta såhär”, skriver gruppen på Twitter.
  • Redigerat 2022-09-02 14:21 av Fornöga
kamera0710
0

Ledare i DN, antar att det är betalvägg.

"USA befinner sig vid en 'avgörande punkt i historien.' Donald Trump och hans rörelse – i dag i praktiken det Republikanska partiet – hotar demokratin i grunden. 'De bryr sig inte om konstitutionen, rättsstaten eller folkvilja' – tvärtom arbetar de systematiskt för att kapa resultatet i valet om två år.

I sitt stort upplagda linjetal natten till fredag sa Joe Biden inget vi egentligen inte redan vet om den amerikanska demokratins tillstånd. Ändå var det sannolikt det mest ödesmättade som en president har hållit i modern tid.

Där är vi nu. Överbefälhavaren och ledaren för det ena stora partiet anklagar i direktsändning det andra stora partiet för att medvetet försöka förgöra demokratin.

Biden betonade visserligen att han inte räknar in alla republikaner, inte ens majoriteten. Men han var solklar över att 'det Republikanska partiet numera domineras av Trumprörelsen' och att den amerikanska demokratin därmed i praktiken lever på lånad tid om inget görs."

https://www.dn.se/ledare/demokratin-kommer-inte-att-radda-sig-sjalv/

Den amerikanska demokratins kris beror inte på att hälften av väljarna har blivit auktoritära.
Fornöga
2

En oroande faktor i amerikansk politik är att när Trump hotar demokratin så saknas det en stark motkraft- att Biden har rekordlågt förtroende hos det amerikanska folket är knappast ett styrkebesked om tillståndet för demokratin i USA.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Carmarino
3

#97: Förtroendet har stigit den senaste tiden. Den 1 augusti var det 44 procent och troligen är det högre nu. Allteftersom mer och mer kommer fram om Trumps hantering av de konfidentiella presidentdokumenten, och Bidens skarpare tonläge, så stiger också siffrorna.

https://news.gallup.com/poll/329384/presidential-approval-ratings-joe-biden.aspx

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Do you approve or disapprove of the way Joe Biden is handling his job as president?
kamera0710
1

Trumps tisdag blev ett enda haveri. Antar att det är betalvägg.

"Det var den 6 januari 2021 som en rasande folkmassa stormade kongressbyggnaden i USA:s huvudstad Washington. Bara några timmar tidigare hade Demokraterna triumferat i ett omval i Georgia. Baptistpastorn Raphael Warnock var en av segrarna den morgonen, efter att ha vunnit sitt fyllnadsval till senaten.

Firandet kom av sig när Trumps anhängare bröt sig in i kongressbyggnaden i Washington för att stoppa ett fredligt maktskifte. I 23 månader har den före detta presidenten sluppit ta ansvar för attacken på demokratin. Hans partikamrater har skyggat för uppgörelsen, av rädsla för repressalier. Få vågar komma på kant med Trumps hängivna väljarbas.

Nu avlöser bakslagen varandra. Herschel Walkers förlust i den andra omgången i valet till senaten i Georgia bekräftar trenden från mellanårsvalet för fyra veckor sedan: Väljarna ratade Trumps mest profilerade kandidater. Herschel Walker höll inte måttet och hade inte kompetensen, säger väljare som jag pratat med under de senaste dagarna här i Georgia."

"Tisdagen måste beskrivas som ett enda långt haveri för den före detta presidenten. Några timmar innan vallokalerna stängde här i Atlanta kom beskedet att Trumps familjeföretag döms för skattebrott. En jury på Manhattan fann Trump Organization skyldigt på samtliga 17 åtalspunkter. Trump som person har inte åtalats, men åklagarsidan hävdar att den före detta presidenten har sanktionerat skattefifflet.

Nästan samtidigt med domen kom rapporter i amerikanska medier om representanthusets särskilda granskningskommitté runt stormningen av Kapitolium. Gruppen är beredd att rekommendera justitiedepartementet att väcka åtal mot en eller flera personer. Mycket talar för att en sådan person är Donald Trump, som hetsade sina anhängare att ”slåss utav helvete” den där vinterdagen för nästan två år sedan. Rekommendationen skulle främst få symbolisk betydelse. Justitiedepartementet gör sin egen, oberoende utredning.

Georgia var i centrum för Trumplägrets försök att förhindra att Joe Biden blev USA:s president. Det var här som den dåvarande presidenten försökte ”hitta” 11 780 röster. Hans påtryckningar är föremål för en separat rättslig granskning.

Jag skulle kunna skriva att en cirkel sluts och att Trump får ta ansvar för sina handlingar.

Men vem vågar påstå att den före detta presidenten är inne på sista varvet?

Jag får kanske nöja mig med att sätta ord på hans tisdag: Ett enda stort haveri."

https://www.dn.se/varlden/karin-eriksson-trumps-tisdag-blev-ett-enda-langt-haveri/

Fornöga
0

Som opinionsläget är just nu i USA kanske demokraterna skall hoppas att Trump fortsätter att vilja kandidera som president. Ett alternativ med en yngre, från trumpismen fristående republikansk kandidat skulle antagligen bli en svårare konkurrent för den sittande presidenten, om han fullföljer sina planer på att vilja sitta kvar ännu en fyraårsperiod?

Mellanårsvalet i USA gav ingen medvind för Donald Trump. Nu stärks chanserna för rivalen Ron DeSantis att bli republikanernas kandidat i presidentvalet 2024.
kamera0710
0

#100 Ja, Trump kanske är demokraternas bästa valarbetare.

Fornöga
1

#101 Sannolikt. Den interna valstriden kan bli den slutliga förödmjukelsen för Trumplägret.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
kamera0710
0

Det kommer mera, antar att det är betalvägg.

"Så sent som för ett par veckor sedan bjöd Donald Trump in rapparen och antisemiten Kanye West till sitt residens i Mar-a-Lago. West, som i dag kallar sig Ye, hävdar bland annat att Förintelsen inte har ägt rum och att Hitler var en ”ganska bra” person. Vid middagen deltog även Förintelseförnekaren Nick Fuentes.

Nu har Trump åter bjudit in en person med åsikter som går långt utanför demokratins värderingar, konstaterar The Hill. Den här gången Liz Crokin, en tidigare journalist och skvallerskribent som numera står för vad The Hill kallar högerextrema konspirationsteorier.

Middagen ägde rum på tisdagen, också den här gången på Mar-a-Lago, där Crokin tog upp den sedan länge motbevisade konspirationsteori som kommit att kallas pizzagate.

Enligt förespråkarna för pizzagate ska en lång rad välkända demokratiska politiker ha varit inblandade i en pedofilring med centrum på en pizzeria i Washington DC. Bland dem Bill Clinton och Hillary Clinton."

https://www.dn.se/varlden/trump-bjod-annu-en-konspirationsteoretiker-pa-middag/

Den tidigare presidenten Donald Trump har åter bjudit en konspirationsteoretiker på middag.
kamera0710
1

Trump är högst ansvarig för stormningen av Capitolium och borde därför stängas av från alla framtida ämbeten. Detta har 6 januari-kommittén kommit fram till i sin rapport. Men Trump själv kallar utredningen för ”en häxjakt”.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-ilska-efter-6-januari-kommittens-rapport-inte-ett-enda-bevis

Trump är högst ansvarig för våldet och stormningen av Capitolium den 6 januari 2021 och borde därför stängas av från alla framtida ämbeten. Detta är vad den 6 januari-kommittén kommit fram till i sin 845-sidor långa rapport. Den före detta presidenten kallar utredningen för ”en häxjakt”.
Carmarino
1

#104: Klart han gör, men hade det varit en demokrat som gjort samma sak hade han ropat högst av alla på "lock him up".

Draken
1

Hade en demokrat gjort samma sak, så hade det förmodligen inte blivit några rubriker alls.

Lite som det är med de röd/gröna här i Sverige.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Carmarino
2

Det hade det nog. Med tanke på att Trump fortfarande efter sex år är besatt av Hillary Clinton så hade han säkerligen inte accepterat att en demokratisk president hade stulit hemligstämplade dokument.

kamera0710
2

Stewart Rhodes döms till 18 års fängelse för inblandning i stormningen av Kapitolium 2021. Straffet är det längsta som hittills utdömts efter attacken.

https://www.dn.se/varlden/hogerextremist-far-18-ars-fangelse-langsta-straffet-for-kapitoliumstormningen/

Grundaren av den högerextremistiska organisationen Oath Keepers, Stewart Rhodes, döms till 18 års fängelse för inblandning i stormningen av USA:s kongress
[Hayabusa-0001]
2

#108 Det var ju både väntat och bra, men å andra sidan har jag läst att straff inte hjälper 😉

Fornöga
1

Enrique Tarrio, mannen som sägs ha agerat "fältherre" för Proud Boys vid stormningen av Capitolium utan att själv vara på plats- han ledde dem från ett hotellrum på några mils avstånd- har dömts till fängelse i 22 år. Hans ångerfulla uppträdande inför rätten, spelad eller äkta, hade knappast någon verkan. Tre andra frontfigurer i grupperingen har tidigare dömts till fängelsestraff mellan 15 och 18 år.

Källa.

Enrique Tarrio, ex-ledare för högerextrema Proud Boys, döms till 22 års fängelse för sin medverkan i stormningen av Kapitolium. 
  • Redigerat 2023-09-06 09:46 av Fornöga
kamera0710
0
kamera0710
2

I skuggan av Ukraina och Mellanöstern fortsätter rättegången mot Donald Trump. Återstår att se vad som händer utanför rättssalen, med tanke på att många är övertygade om att han har rätt i snacket om valfusk.

"Den amerikanska advokaten Jenna Ellis hade svårt att hålla tillbaka tårarna under tisdagens framträdande i rätten i Georgia.

– Om jag hade vetat då, vad jag vet i dag, hade jag tackat nej till att representera Donald Trump i försöken att ifrågasätta valet, säger hon i ett tv-klipp som publiceras av CNN.

Ellis var en av Trumps jurister i valkampanjen runt valet 2020. I augusti i år åtalades hon ihop med 18 andra personer för försöken att undergräva valresultaten i Georgia. Hon är den fjärde av deltagarna i den påstådda konspirationen som gjort en uppgörelse med åklagare."

"För några dagar sedan kom beskeden att juristerna Sidney Powell och Kenneth Chesebro gör upp med åklagaren. Båda döms till villkorlig dom och böter. De ska också be delstatens invånare om ursäkt och vittna i kommande rättegångar.

De kan bli nyckelpersoner i rättegången.

Powell deltog på pressträffen i november 2020, när Trumps personliga advokat Rudy Giuliani framförde vilda teorier om valfusk, samtidigt som droppar av färg rann ned från hans hårfäste. Hon spred konspirationsteorier om röstmaskinerna från Dominion. Hon var också med i Vita huset den 18 december 2020, när de juridiska rådgivarna kring presidenten grälade om planerna på att undanröja Bidens valseger. Efter mötet gick Trump ut på Twitter och uppmanade anhängarna att komma till Washington, med tillägget att ”det kommer att gå vilt till”.

Chesebro var en av huvudarkitekterna bakom planen att sätta in falska elektorer – alltså personer som skulle utse Trump till vinnare, trots att han förlorade kampen mot Biden i avgörande vågmästarstater som Georgia.

Jenna Ellis, som stod för tisdagens avtal med åklagaren, deltog bland annat i försöken att förmå vicepresidenten Mike Pence att blockera valresultatet.

För Fani Willis, åklagaren i Georgia, är uppgörelserna en triumf.

Över tusen dagar har gått sedan stormningen av Kapitolium, som blev kulmen på försöken att omkullkasta resultatet i presidentvalet 2020. Kongressen har genomfört en riksrätt och tio tv-sända utskottsförhör. Det har förekommit många svepande anklagelser om hoten mot demokratin.

Men det är först nu som försvarsmuren runt Trump rämnar och det beror på att Willis utgår från maffialagar från 70-talet. Hon behandlar medarbetarna runt den tidigare presidenten som medlemmar i en kriminell organisation. Smågangsters erbjuds pakter med åklagarsidan, som har siktet inställt på bossarna i toppen. Avtalen blir viktiga steg mot fällande domar för Trump och potentiella kuppmakare som den tidigare stabschefen Mark Meadows, advokaten Rudy Giuliani och juristen John Eastman."

https://www.dn.se/varlden/karin-eriksson-darfor-ramnar-muren-runt-trump/

Åklagaren i Georgia får medarbetarna att svika Trump – genom att behandla dem som medlemmar i en kriminell organisation.
Fornöga
0

Sorglig årsdag. 😟

kamera0710
0

"Shamanen" har avtjänat sitt straff, nu vill han bli politiker.

"I bar överkropp och pälsmössa med bisonhorn kom den tatuerade så kallade Qanon-shamanen längst av alla den 6 januari 2021.

Rustad med en flaggstång tog sig Chansley in i kammaren och upp på podiet och ledde en nationalistisk predikan mot senatens alla 'tyranner, kommunister och globalister' som vägrade riva upp valresultatet. Han slog sig ned i Mike Pences ordförandestol och klottrade en hälsning till vicepresidenten och alla andra 'förrädare i regeringen' om att rättvisan var nära förestående.

– Det här är vår nation, förkunnade Chansley i en megafon från podiet.

För intrånget i Kapitolium dömdes Jacob Chansley, den mest igenkännliga deltagaren i den största tilldragelsen av inhemskt politiskt våld sedan inbördeskriget, till 41 månader i fängelse.

Han släpptes fri den 25 maj 2023 och är nu återbördad till hemstaden Phoenix under skyddstillsyn."

https://www.dn.se/varlden/shamanen-falldes-for-stormningen-av-kapitolium-nu-vill-han-bli-politiker/

Jacob ”shamanen” Chansley ledde mobben in i Kapitolium den 6 januari 2021. Nu är han ute ur fängelset och kandiderar till kongressen i USA från Arizona.
Carmarino
1

#114: Tyvärr betalartikel.

kamera0710
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så sant.

Carmarino
2

#116: Tyvärr är det alltför många amerikaner som inte vill se det.
Såg ett inslag på YouTube där en journalist intervjuade Trump-supporters och frågade vad de tyckte om att Biden hade gjort vissa saker. Det var bara de att sakerna de räknade upp var sådant som Trump gjort - inte Biden.

Supportrarna sade direkt att det var för att Biden var senil och drog upp en massa andra saker som var fel med honom. När journalisten då sa "ursäkta, jag läste fel; det var inte Biden som gjorde detta utan Trump" då hade samma personer en helt annan syn på saken och de försvarade honom. Trots att det var exakt samma saker som de hade fördömt när de trodde det var Biden som gjorde dem.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.