Korsordsmakare - utrotningshotat levebröd?
- Redigerat 2021-03-19 05:46 av [Göstage]
Det första korsordet publicerades i New York World 1913, men korsordsliknande konstruktioner är kända sedan är 1000 före vår tideräkning. Det dröjde till 1924 innan Göteborgs-Tidningen blev först med ett svenskt korsord. Då kallades det "ordfläta". Året efter introducerade Svenska Dagbladet benämningen "korsord", vilket ju är en direktöversättning från engelskan.
- Redigerat 2021-03-19 05:46 av [Göstage]
"Rogivande" och "bildande", samtidigt som det motverkar demens- korsordet är ett gott sällskap. "I dag är 3,7 miljoner svenskar intresserade av korsord, vilket gör svenskarna till ett av världens mest korsordslösande folk", kan man läsa i Språktidningen. Inte minst är det som gjort för karantänsittare!
- Redigerat 2021-03-19 06:05 av [Göstage]
Ber att få rekommendera Microsoft Ultimate Word Games
Gratis. Nytt korsord varje dag. Det går att välja några olika språk. Daglig utmaning. flera svårighetsgrader. Även samlingar, så man kan lösa många om man vill. Ju fler man löser. desto fler får man.
Jag försöker lösa den amerikanska versionen varje dag och lär mig mycket.
Nu lägger jag till vilka språk man kan välja. Se bilden.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
- Redigerat 2021-03-19 06:34 av Emo
Melodikryssläsare är ett speciellt släkte, som man vet att man inte får störa på lördagar mellan tio och elva , då de brottas med sin musikaliska ordfläta. När en dagstidning gjorde en förändring i sin publicering av Melodikryssunderlaget för tio år sedan blev det lokal folkstorm:
"Av misstag föll Melodikrysset bort de två första veckorna. Denna musikaliska institution i radion som är så hårt förknippad med dagstidningen. Läsare blev inte bara arga. De var ledsna och förtvivlade.
Vi fick samtidigt ta del av fantastiska och rörande historier. Melodikrysset är inte bara lite underhållning som funnits i radion sedan 1965 mellan kl 10 och 11 på lördagsförmiddagar. För många människor är ordflätan en viktig del av veckorutinen. En del av livet helt enkelt. Precis som dagstidningen.
En läsare berättade att hon löst Melodikrysset i 40 år. En annan kvinna hade tillbringat varje lördag framför radion tillsammans med sin dotter sedan Melodikryssets begynnelse. När krysset bara dök upp i lördagstidningen och inte i tv-tidningen blev det givetvis problem. Två kan inte lösa ett kryss. Katastrofen var ett faktum."---
(Källa NT 120128)
Tidningen fixade förstås problemet, och så löste läsarna lyckligt i alla sina da´r…😉
- Redigerat 2021-03-19 06:41 av [Göstage]
#3 Något säger mig att det är datorgenererat, men OK- tack för tipset!😉
Korsord är trevligt att lösa. 👍
#5 Nu har jag lagt till språken i inlägg #3
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
På nätet finns det gott om olika (digitalskapade) korsord att ge sig i kast med.
1944 använde sig de allierade av korsorden i Daily Telegraph för att sprida hemlig information inför D-day. Vissa av orden har senare fått sin förklaring, medan några faktiskt fortfarande sysselsätter forskare.
2025 #0 ff "Festivaler, dopp i havet och grillning i all ära. Sommarens verkliga huvudrollsinnehavare är korsordet. Korsordsföretagen ökar sin omsättning – men samtidigt blir uppdragen färre för konstruktörerna-" ännu lever en utrotningshotad yrkeskår skriver SVT Kultur.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2025-07-30 09:05 av Fornöga
#10: Läste någonstans, minns inte var, att AI-genererade korsord var mycket tråkigare och opersonliga än de som skapats av människor. Visst kan det vara bra att använda AI till att hitta ord till korsorden, men själva skapandet bör nog även i fortsättningen överlåtas till människor.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det här AI tar över allt jag har inte vart en korsordsläsare i mina dagar nåja några enkla saker men intresset har aldrig funnits men nej Korsorden ska bevaras in i det absolut sista det är inget som AI har att göra med.
Det tar också bort jobb från människor men så ser tiden ut vi människor existerar inte vi är slavar under tekniken vi ska inte finnas det är en enorm tragisk utveckling som vi på riktigt går till mötes.
Jag är ingen korsordslösare av rang, men några stycken per månad kan det bli. Min personliga uppfattning är att AI-genererade korsord så här långt verkar mer "mekaniska" än de där man anar en mänsklig konstruktör bakom. Kan förstås bli bättre med tiden, men till dess hoppas jag att de korsordsmakare av kött och blod som ännu finns kvar håller ut.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)