Fyra år sedan Drottninggatan
Den sjunde april 2017 klockan 14:53 fick polisen in ett larm om att en lastbil kört in på Drottninggatan i Stockholm. En stund senare konstateras att fem personer har dött och att lastbilens framfart planerats av en 43-årig man som svurit trohet till terrorsekten IS.
Tråden låst 230829. Debatten fortsätter här: https://debatt.ifokus.se/discussion/1449616/drottninggatan-den-7-april-2016
- Redigerat 2023-08-29 07:30 av Fornöga
Döda, men inte glömda.
#1: Vi glömmer aldrig.
Akilov har faktiskt medlidande med en person - sig själv: "När personalen frågar Akilov varför han är så arg blir han aggressiv i tonen och säger då att vissa i personalen är elaka och hatar honom”, står det i utredningen.
#3: Hoppas han aldrig släpps ut igen.
#4: Exakt!
#0: Kommer ihåg det som det vore igår.
En kollega till mig var på väg ner för rulltrappan med sin syster precis då lastbilen brakade igenom. Min kollega klarade sig med lättare skador, men hennes syster blev allvarlig skadat och avled sedan. Min kollega berättade sedan att det var fruktansvärt. Än idag har hon mardrömmar där hon vaknar upp gråtande av rädsla och kallsvettig av skräcken.
- Redigerat 2021-04-07 14:28 av Draken
När lastbilen körde rakt in i Åhléns den 7 april för fyra år sedan satt Bamse paralyserad utanför varuhuset.
Han såg chockade människor springa åt alla håll och fick själv så allvarliga brännskador i attentatet att han nu går med rullator.
https://sverigesradio.se/artikel/bamse-skadades-i-terrordadet-sitter-kvar-utanfor-ahlens
Snart löper tiden ut för att ansöka om ersättning för kränkning i samband med terrorattacken på Drottninggatan 2017.
Nu uppmanar Brottsoffermyndigheten de 25 brottsoffer som inte är identifierade att träda fram.
Den Terrordömde Rakhmat Akilov, som körde på människor med en lastbil längs Drottninggatan den 7 april 2017, får nu ännu en varning från Kriminalvården.
“Akilov har den 27 oktober 2021 rapporterats för misstänkt misskötsamhet gällande våld eller hot mot tjänsteman.” framgår det i ett beslut från Kriminalvården.
Tvi vale! Vilken typ!
#9: Vad tror de ? Att en psykopat (enligt mig) blir "snäll" och skötsam bara för att han blir inlåst ?
- Redigerat 2021-11-16 11:55 av Draken