Gotlands djurfristad - en bluff
Det skulle bli lantbruksdjurens paradis på jorden.
Gotlands djurfristad samlade in hundra tusentals kronor i donationer för att ge dumpade och åldrande individer en ny chans i livet.
Men allt gick fel.
Nu har ägaren fått djurförbud och tjurarna, suggorna och fåren är avlivade.
Flera av djuren avlivas på plats. Grisarna är så gamla och sjuka att de inte orkar resa sig upp.
Arbetet med Fristaden hyllades i medierna. I en artikel i DN från 2016 berättar föreståndarinnan om sitt liv på gården. Hon berättar att hon delar bostadshus med hönsen, som hon betraktar som familjemedlemmar. Samma år belönades föreningen med Djurens rätts utmärkelse Guldråttan för sina insatser för gamla och övergivna lantbruksdjur.
Men bakom kulisserna och de härliga djurbilderna i motljus hopade sig problemen, såväl ekonomiska som praktiska.
– Jag var så manipulerad att jag gjorde som hon sa. Jag hade jobbat så länge och så nära djuren, säger hon.
Men Linnea kom för sent till gården. Djurinspektörerna visste vad de letade efter och hade hittat ”pensionärerna” i tältet.
– De tappade hakan, de blev så jäkla chockade. Fem, sex får kunde inte ställa sig upp. Dem fick man vända och vrida på, som på ett äldreboende. Ett tiotal får inte kunde veckla ut sina framben alls, utan de gick på armbågarna framåt.
Inspektörerna kallade snabbt in en veterinär och beslöt att avliva de sjukaste fåren.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KydG6o/skulle-radda-nodstallda-djur--fick-djurforbud
#0: Jag beundrar dem som driver olika fristäder för hemlösa eller oönskade djur men förutom passionen för djuren måste man ha ett iskallt sinne när det kommer till djurets faktiska livskvalité. Att inte kunna trycka undan sina egna känslor och inse när det är dags för djuret att somna in kan verkligen leda till katastrof och rent djurplågeri. 😥
// Harley
#1: Jo precis här har allt gått snett och ansvarig vetat om det men inget gjort.