begäran om utdrag ur brottsregistret
Vilket skämt. Sambon sökte jobb och personalavdeln. ville att hon skulle begära ett utdrag ur brottsregistret. Hon gjorde det och det kom ett brev med ett försättsblad där det stod att "om det finns ett till dokument i kuvertet är det brottsregistret".
Sambon kollade med personalavd. om det var ok o öppna kuvertet. (Tidigare sökte jag till pistolklubben och de ville kuvertet skulle lämnas in oöppnat). Personal.avdeln. sade att det var ok att öppna. Efteråt kunde sambon lämna i papperen till personal.avdeln.
Jag mailade p.avdelningen om risken att en person kan kasta registret och bara lämna in försättsbladet. Ja, de visste av det men det fick inte lämnas in oöppnat.
Hur i helsike är detta möjligt att detta får fortgå?
#0: Låter märkligt, den ska ju lämnas in oöppnad till arbetsgivaren.
#1: Hon skyllde på GDPR….begriper inte det. P.avdeln. hade ju kunnat öppna det i närvaro av sambon, se om det fanns ett register, och sen lämnat tillbaka allt.
#0: Vad jag vet, så skall det lämnas in oöppnad.
#2: Låter märkligt, alla andra företag kräver oöppnad register.
Från polisens information till arbetsgivare om registerutdrag:
"Det finns inga krav på att den som ska visa registerutdrag ska lämna utdraget i ett oöppnat kuvert. Den person som registerutdraget gäller har alltså rätt att själv ta del av uppgifterna i utdraget innan du som arbetsgivare får det."
#5: Bra då vet jag.
Då anser jag kraven är fel. Givetvis ska kuvertet lämna oöppnat och det ska vara ett krav. En peddo som söker jobb på förskola kan alltså plocka ur ev. brottsregister ur kuvertet och lämna in försättsbladet…är det rätt?
#7: Jag håller med dig.
#7 ff Instämmer också.
Vem f*n ska man klaga hos?
#10: Politiker, nuvarande regeringen.
Utan att ha satt mig in i ämnet särskilt mycket så gissar jag att problemet är att det är olagligt att öppna andra personers post? Det bör visserligen vara tillåtet med samtycke men är det ett krav för ett jobb går det kanske att hävda att det inte är ett rent samtycke (eller så vill man bara vara på den säkra sidan genom att inte kräva det).
Men såvitt jag har förstått är papprena numrerade, så det står tex 1(2). Får man in ett öppnad kuvert där det står att det ska finnas två papper men det bara finns ett, så borde det ju motsvara att man inte visar upp något utdrag (vilket åtminstone i dom yrken som kräver utdrag enligt lag innebär att man inte får tjänsten, såvitt jag vet) eller som att man visat ett utdrag med brott på.
Så det går nog inte att komma runt det så enkelt som att ta ut det andra pappret :)
//Jessie
Jag vet förresten att det har diskuterats om det ska göras olagligt för arbetsgivare att begära ut utdrag ur belastningsregistret (och vissa andra register). Detta skulle såklart inte gälla för dom verksamheter som idag har krav enligt lag att begära ut det, utan för dom arbetsgivare som varken är förbjudna eller tvingade att göra det. Innan man gjorde det möjligt för privatpersoner att begära ut utdrag från sina brottsregister så var det också en anledning till att man tvekade. Man ville inte att arbetsgivare eller hyresvärdar skulle kräva in det från sökande, och det var alltså inte en tänkt eller önskad konsekvens av att man gav privatpersoner den rätten.
Jag hinner inte leta upp lagförslagen just nu, men dom borde inte vara så svåra att hitta om någon är nyfiken. Ofta går sånna lagförslag även igenom rådande rättsläge ganska bra.
//Jessie
#12: Nej, sidorna är INTE numrerade med sidnr/antal sidor. Försättsbladet är en kopia bara.
#14 Då hade jag fel information, ber om ursäkt för det.
//Jessie
#5: Ok. Det visste jag faktiskt inte. Har alltid lämnat in oöppnad.