MP -2
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fortsättningstråd på Hayabusas tråd om MP.
"Jag satt här i helgen mitt i julstöket och började gå igenom räkningarna, och när jag kom till elräkningen så fick jag en mindre chock för att sedan bli riktigt arg igen! Riktigt arg!
#1:

#3: MP har då verkligen misslyckats totalt måste jag säga. Miljöarbete, tror jag, är ett långsiktigt arbete som måste pågå kontinuerligt och tas med små parallella steg som accepteras av allmänheten. Istället lyckas de skapa ett skällsord av Miljöpartiet.
Jag är mycket bekymrad. Partiet är kidnappat. Detta parti borde ha en viktig funktion med många anhängare. De borde gå till återvinningsstationen.
Nu får vi hoppas att andra partier tar vid där de körde i diket.
#4:
Dagens MP är inget miljöparti för fem öre. Det är en sekt.
Folk är fly förbannade precis överallt på MP. Lynchstämning är bara förnamnet.
Läste/hörde att man ser över möjligheterna till att fälla Bolund och Stenevi för (minns faen inte orden men stor skada mot det svenska folket och företagen mm).
Uttalar mig inget mer om det för jag "kom in mitt i" samt är ingen juridisk expert precis. Men summa summarum är att det kokar precis överallt.
S är ju knappast oskyldiga till det här MP tillåtits göra.
För att svara på din fundering gällande MP och miljötänk så är MP totalt onödiga då alla andra partier har miljö på sina program.
#5: Som du sade, allting har ju skett med sossarnas goda minne. Måste ju betyda att de var/är sugen på makten. Iofs gäller väl det mer eller mindre andra partier också. S hade fått min respekt om de satt sig på tvär så pass så MP hade hoppat av samarbetet.
#6:
Klart som fiskevatten (lol) att S är maktkåta, men det får ju inte va till vilket pris som helst. Finns ju ett samhällskontrakt.
Svensk politik har sen 2010 byggt på icke demokrati genom att utesluta ett demokratiskt valt parti. Dvs man har byggt sina regeringar på vad man inte vill och inte vad man vill.
Är ju bara kolla hur många väljarna i flera partier som blev blåsta när det skapades DÖ och JÖK.
Folkstyrelsen bygger på demokratins grundidé att politiska beslut ska spegla folkets vilja.
😜

För egen del menar jag att de partier som har flest röster och vars totalsumma når över 50% ska bilda regering. Sen får de fan samsas.
#9:
Jag tänkte mest på hur partiledarna blåste sina väljare.
Men visst, köper ditt upplägg helt klart. Minoritetsregeringar verkar inte gå så bra precis.
Sen kan de gott öka riksdagsspärren till 6% samt höja åldern från 18 till 24 för att kunna rösta. MP ville ju sänka till 16 år. Inte svårt att förstå varför.
MP inget vänsterparti, hävdar Stenevi. Tänker de göra Centern sällskap i "den breda mittens rike"?
- Redigerat 2021-12-07 08:59 av [Göstage]
#12:
😁
#4: Jag hoppas verkligen inte att ett annat parti tar vid där MP "körde i diket". MP's politik är helt absurd.
#5 Håller med till 100%. Tyvärr så styr Sossarna, ivrigt understödd av miljöpartisterna i den här kommunen. Och det märks, tro du mig. Stan, som egentligen är väldigt vacker och ett tidigare stort turistmål, är helt död.
#14:
MP med hjälp av S tar död på hela landet. Går liksom inte att blunda för det hur blind man än är.
Alla stora vattenreserver uppåt landet tömde man med berott mod i höstas. Är ju därför massor har frusit norröver. Skall mkt till att vatten i kraftig rörelse fryser men finns det knappt vatten så……
#15: Ja det är en skrämmande utveckling.
#12 Inte ett vänsterparti? Jo, det är ett parti med kraftig slagsida åt vänster.
Chang Frick:
"…unga tjejer med näsring och blått hår."

Ha, det bästa förslag jag någonsin läst.

Är ju allmänt känt nu att Per Bolund försökt förhala beslutet om slutförvaringen enbart för att stänga ned återstående kärnkraftverk.
Så här ser läget ut i världen gällande kärnkraft.

Anledningen till att Per Bolund enligt han själv inte tyckt att slutförvaringen är en säker metod är att han inte vet om kopparförslutningen är tät om 100 000 år.
Vad spelar det för roll när jorden ändå går under om 10 år.
MP under riksdagsspärren i opinionsmätning efter att de lämnat regeringen. Däremot ökar Socialdemokraterna.
- Redigerat 2021-12-09 09:08 av [Göstage]
#22:
Aldrig får man vara nöjd och glad 🙄
Bolund (MP) anklagar socialdemokraterna för svek i miljöpolitiken sedan de själva lämnat regeringen. Svårt att se dem återförenas igen om tio månader i en ny regering, men makthungern är ju stor hos båda partierna...
- Redigerat 2021-12-12 13:53 av [Göstage]
De gör allt för att komma till makten. De kommer att hoppa till sängs med S igen om de vinner valet.
Miljöpartiet valde att hoppa av regeringssamarbetet under stor dramatik.
Nu, tre veckor senare, är språkröret Per Bolund oroad för att partiet hamnat i en svår sits.
– Det är otroligt frustrerande måste jag säga, säger han till SvD om situationen.
https://www.expressen.se/nyheter/bolund-om-mps-nya-lage-otroligt-frustrerande/
#26 Välförtjänt! 😉
#26: Vad trodde han ? Att sossarna skulle dra ett streck över det skedda och välkomna dem tillbaka med öppna armar ? Näh tror inte det.
Däremot så tror jag att sossarna kan "ta dem till nåder igen" om det visar sig att det fattas röster för att de skall få makten även efter valet 2022.
S är nog oerhört nöjda med att slippa MP. Fast deras väljare tar de gärna :)
#29: För MP tror jag tyvärr att deras avhopp från regeringen gynnar dom till valet nästa år.
#28: En stor orsak till att jag inte röstar på sossarna - de tar med MP om det visar sig att S behöver det för att få makten.
MP försöker tränga sig in bland gatans parlament men verkar inte särskilt välkomna där.
#32: Stackar MP? Näää 😁
Miljöpartiet har ett oförtjänt gott rykte bland cykelvännerna, anser Expressens ledarsida.

Twitterkonstaterande.
EU-parlementet hotas av katastrof: Bah Kuhnke kandiderar för posten som ny talman.
I Aftonbladet/Demoskops senaste opinionsmätning har MP övertagit rollen som minsting från L - medan Liberalerna noterar 3,2% får Miljöpartiet nöja sig med 2,8%.
Viktor Barth-Kron i Expressen noterar att MP redan kan tänka sig att tinga på plats i en ny regering efter valet i höst (om de lyckas skrapa ihop erforderliga fyra procenten då, vill säga).
"De gröna har ju hamnat i politikens yttre periferi efter avhoppet från regeringen i november, men på onsdagen lyckades Per Bolund återföra partiet till brännpunkten – bara genom att slå fast att MP vill ha ministerposter igen efter valet.
Bakom plenisalens munskydd kunde man ana hur borgerliga ögon lyste upp, medan de socialdemokratiska fylldes med panik.
Ulf Kristersson, som tidigare hade tänkt ägna valrörelsen åt att jaga socialdemokratiska väljare som ogillar MP, såg genast sin chans och krävde besked. Aha! En röst på Magdalena Andersson är en röst för dyrare el och bensin, mer ansvarslös gränspolitik och en allmän omstöpning av Sverige till ett mörkgrönt Hades. Eller?
Statsministern såg ut att vilja sjunka genom golvet, eller kanske snarare sänka ner Per Bolund genom golvet. Hon förklarade att Socialdemokraterna avser gå till val på egen hand, men att historien har visat att det är dumt att vara kategorisk i regeringsfrågan. Om det inte gäller Sverigedemokraterna, förstås."---
"Det ska vi fira", tycker Håkan Boström i GP om det blir så att MP åker ur riksdagen, oavsett vilka som får bilda regering i höst.
"Såsom opinionsläget ser ut nu är sittande regering favorit att vinna valet, detta även om varken L eller MP skulle klara riksdagsspärren (att MP åker ut men inte L är mycket osannolikt). En tröst för borgerliga väljare är dock att vi alla faktiskt kan slippa Miljöpartiet efter nästa val. Oavsett vem som vinner i september vore det faktiskt värt att fira."
Lorentz Tovatt lämnar politiken efter den här mandatperioden. 😊
Statsvetare har länge förklarat Miljöpartiets svåra opinionsläge med ett kostsamt samarbete med Socialdemokraterna, men ännu har utträdet från regeringen inte gett en skjuts i opinionen – tvärtom har siffrorna sjunkit ytterligare.
I början av januari hamnade Miljöpartiet på 3,4 procent enligt Svensk väljaropinion, en sammanvägning av opinionsmätningar som Kantar Sifo gör för Ekot. Och i senaste Aftonbladet/Demoskop hade siffran rasat till 2,8 procent.
https://www.expressen.se/nyheter/kalldusch-for-mp-efter-sortin-fran-regeringen/
#40 Avhoppen i MP duggar allt tätare: nu har partiets miljöpolitiska talesperson Maria Gardfjell beslutat att hon inte kommer att kandidera till riksdagen ytterligare en period då hon inte känner något förtroende från sitt hemmadistrikt.
- Redigerat 2022-01-18 12:35 av [Göstage]
#36 EU-parlamentet avvärjde katastrofen- Bah Kuhnkes valtal verkar ha fallit platt till marken.
#43: Skönt att hon inte röstades fram.
"Vi borde ha förhandlat först" - bondånger i MP efter uttåget från Rosenbad. 😁
#45: 😁
#45: 😁
En regering bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet. Det är vad Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi helst hade sett, om hon fick välja. Det berättade hon när hon medverkade i SVT:s 30 Minuter.
https://www.svt.se/nyheter/stenevi-vi-vill-se-en-fyrpartsregering
#48 Samtidigt som det förefaller som om hennes parti håller på att riva alla broar till sin gamla partner...🙄
#49: Ja det är lustigt.
#48 ff Per Gudmundson på Bulletin skriver att intervjun knappast gav varken MP eller Stenevi personligen någon vind i seglen inför valrörelsen.
"I avslutningen fick Stenevi välja vilka som skulle ingå i hennes tänkta regering. Hon valde först sig själv och det egna partiet, förstås. Därefter Socialdemokraternas Magdalena Andersson som statsminister, samt i ett svep både Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar och Centerpartiets Annie Lööf.
De fyra partierna tillsammans. Det är vad man får om man röstar på S. Inget annat. Det är en realitet som kommer att plåga Magdalena Andersson ända fram till september.
Stenevi själv är det nog inte många väljare som vet vem det är i morgon heller."
Miljöpartiets språkrör Per Bolund är besviken på Socialdemokraternas politik efter att Miljöpartiet valde att lämna regeringen. Han menar att färdiga förslag läggs på hyllan istället för att läggas fram i riksdagen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bolund-1
#54: Kanske inte alla är lika fanatiska vad gäller miljöfrågorna, har de tänkt på det ?
Visst, att värna om miljön är självklart jätteviktigt, men var skall man dra gränsen ?
Miljöpartiet är det parti som minst antal väljare vill se i en regering, enligt en färsk SIFO-undersökning. Förvånad, någon? 😉
#56: Jag hade övervägt emigrera om fler velat sätt dom i regeringen.
#56 ”MP, det nya SD? Ingen vill ha med dem att göra.”
Läst på nätet.
Beslutet att hoppa av från regeringen kan ha varit ett strategiskt magplask för Miljöpartiet. För tredje månaden i rad hamnar partiet under riksdagsspärren. Illavarslande för partiet är också att allt färre väljare tycker att Miljöpartiet har den bästa politiken i sin kärnfråga – miljö och klimat.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s-avhopp-kan-ha-varit-ett-strategiskt-magplask
#59 Ja, om nu MP hade någon form av strategi så verkar den ha misslyckats. Att efter sju år i regeringen hoppa av och gå ut och kritisera den som vilket oppositionsparti som helst och sedan obekymrat meddela att man siktade på att vara med och bilda en regering med bl.a. Socialdemokraterna igen efter valet ökar knappast partiets trovärdighet.
Nytt ljus på gammal fråga. (Bl.a. inlägg 119 i tråd 1.)
- Redigerat 2022-02-05 07:54 av [Göstage]
Miljöpartiet fortsätter sin nedåtgående trend från sommaren, det visar den månadsvisa sammanvägning av opinionsmätningar som Kantar Sifo gör för Ekot.
https://sverigesradio.se/artikel/miljopartiet-och-liberalerna-under-riksdagssparren
#48 ff Lena Mellin i Aftonbladet om den hårda tonen mellan de forna parhästarna i den tidigare regeringen.
"Vad den nya, frostiga umgängestonen mellan S och MP beror på är oklart. Det kan vara så att det mer än sex gånger så stora Socialdemokraterna behandlat Miljöpartiet med armbågen och nu var skäppan full och mer därtill.
Närmare till hands ligger de grönas usla opinionssiffror. De måste göra något radikalt för att skapa ett respektavstånd till 4-procentsspärren. Till exempel hoppa av regeringen och hoppa på S.
Om det är förklaringen är MP att beklaga. De var ganska ointressanta innan de lämnade regeringen. Och helt ointressanta sedan de gjort det.
Ett resultat av den nya iskylan mellan S och MP är i alla händelser att det rödgröna regeringsalternativet är synnerligen svagt i konturerna. Till skillnad från konkurrenterna på högerflankens."
#48 ff MP vill locka över V-röstare för att rädda sig kvar i riksdagen, och sedan vill de sitta i regering tillsammans med V- "Win win-situation", modell MP?
- Redigerat 2022-02-12 07:34 av [Göstage]
#65: Snacka om kniv i ryggen på bästa vännen.
#65: Gud förbjude.
Men de ville väl inte ens samarbeta med V 😏
Oftast känns väl Miljöpartiet bara löjliga i mina ögon, men nu börjar man nästan behöva ta till medicinska termer för att beskriva dem…
I en intervju i Expressen går Per Bolund till ett nytt hårt angrepp mot Magdalena Andersson (S) och Socialdemokraterna, men man vill ändå sitta i ännu en regering med dem, och vägen dit är tydligen hot.
"Trots besvikelsen och ilskan som nu riktas mot framför allt Socialdemokraterna är man i Miljöpartiet fast beslutna om att föra partiet tillbaka in i en S-ledd regering efter valet.
Att ledande S-företrädare låtit antyda att man hellre ser en regering med Centerpartiet, där MP hålls utanför, tar Bolund lätt på. Partiet ska in i regeringen igen och är redo att fälla Magdalena Andersson i en statsministeromröstning om hon försöker kroka av MP, gör Bolund nu klart.
– Vår linje är väldigt tydlig, och det är att vi röstar emot en regering som inte Miljöpartiet sitter i, säger han.
Partiets fastslagna princip om att rösta nej till regeringar man inte själva ingår i gäller alltså fortfarande, trots att MP valde att släppa fram Magdalena Anderssons enpartiregering i november.
– Det är för att vi sett vilken stor skillnad det gör. Det är skillnad mellan att driva en aktiv miljöpolitik med Miljöpartiet i regeringen och att inte göra det, säger han.
Helst vill Miljöpartiet se en majoritetsregering där även V och C ingår, för att undvika de situationer som S-MP regeringen drabbats av gång på gång – när oppositionen enats och kört över regeringen."---
- Redigerat 2022-02-18 07:37 av [Göstage]
#68 Magda & Co är nog väldigt glada över att slippa MP.
#68: Snyft, stackars MP.
#68 Edit: råkade skriva ett annat namn än Magdalena Andersson, korrigerat nu.
#68 Viktor Barth-Kron kommenterar intervjun med Bolund i en premiumartikel i tidningen:
”Vår linje är väldigt tydlig. Vi röstar emot en regering som inte Miljöpartiet sitter i´, säger språkröret Per Bolund i Expressens partiledarintervju.
Det kan visa sig vara ett av valårets viktigaste besked.
För Socialdemokraterna – som helst låtsas som att MP befinner sig i slutförvar, hundratals meter under marken och för evig tid – är det en mycket obehaglig påminnelse om vad som väntar."---
"All time low" för MP i Svensk väljaropinion, 2,9%.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-04-09 13:51 av Cojimar
"5 skäl att bli tokig på Miljöpartiet" enligt Expressens ledarsida.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#74: Bra och viktig artikel! 👍 Ett par citat:
"Störst skada har partiet gjort inom migrationsområdet. Redan på Göran Perssons tid fick man igenom en olycklig amnesti, men det var under Reinfeldt som MP drev fram Sveriges unikt generösa migrationspolitik – som Riksrevisionen dömde ut som helt konsekvensblind 2017. MP var dessutom delaktig i den arbetskraftsinvandringsreform som öppnade för allsköns fusk och brottslighet.
I den rödgröna regeringen bromsade MP omläggningen av migrationspolitiken under flyktingkrisen 2015, slogs för principlösa ”gymnasieamnestier” och såg till att den nya migrationslagen inte alls blev stram, vad än Magdalena Andersson säger.
Inom rättspolitiken har Miljöpartiet agerat bromskloss.
Miljöpartiet har haft en mycket negativ inverkan på Sverige."
- Redigerat 2022-05-27 11:15 av [Fredrika00]
#74: Att ett så jäkla litet och futtigt parti kan göra så stor skada för landet ..Hur i H….vete har de lyckats ta sig fram med den politik de driver ?
MP har gått ut på Twitter och förklarat att de ska ”göra KAOS” med meningsmotståndare som står i vägen för deras "klimaträttvisa".
"Idag vet alla svenskar vad det innebär att ”göra kaos” med någon. Det innebär att man åsamkar en annan människa kroppsskada, kanske något ännu värre", konstaterar Bitte Assarmo på DGS.
#77 Även Aftonbladets Lena Mellin reagerar på Stenevis kaoshot.
"Märta Stenevi ser alltså ett egenvärde i att skapa kaos. En mycket märklig inställning som gör att man inte kan ta språkröret på allvar. Man kan möjligen ursäkta en tonåring som tycker att extrem turbulens har ett egenvärde. Men inte en vuxen människa som gör anspråk på att leda landet."---
MP förlorar ju mer och mer anseende, hoppas verkligen att de inte når riksdagsspärren vid valet.
#79 Måste kännas extra dystert för MP att de förlorar mest stöd i den yngsta väljarkategorin.
#80: Jo. Det är ju den yngre generationen som skall "ta över rodret" efter oss. Det måste kännas jättejobbigt för dem, men de har nog själv satt sig i den sitsen misstänker jag.
Hoppas att MP är ett minne blott efter 11 september 2022.
Jag är en otrolig miljökämpe men MP har TOTALT spårat ur.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#82: Jag kämpar också för miljön, att vi skall bevara den. Men att gå till ytterligheter som MP har gjort är inte rätt metod.
Bolund (MP) sågar klimataktivisterna: "de gör människor förbannade när de blockerar vägar", säger han i en betalartikel.
Kan vi nu räkna med att Märta Stenevi griper in för att "göra kaos" för alla som står i vägen?

- Redigerat 2022-06-25 15:48 av Cojimar
MP har ju gapat om att det är global uppvärmning pga alla utsläpp och dylikt. Men då ställer jag mig en fråga:
Var det global uppvärmning pga utsläpp redan för 50 år sedan ? Denna midsommar var tydligen den varmaste på 50 år, och är det så …varför började inte klimataktivisterna redan då, för 50 år sedan, att gapa om global uppvärmning ?
””Psykiatriska svårigheter är en stark riskfaktor för att hamna i fängelse, särskilt ADHD. Miljöpartiet vill utöka regionens hembesöksprogram i socioekonomiskt utsatta områden. ”
Stigmatiserande rasifiering 😮
Undra varför inte jag röstar på S. Kan det bero på att MP sitter fast som ett tuggummi under deras fot?
#87 En boja om S fot.
"Sverige har inte råd med Stenevi och Bolund", suckar Expressens ledarsida.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#89 ”Inget barn skulle orka skriva så långt och utopiskt till tomten.
Allt handlar inte om nya och större utgifter för staten. MP vill ha nya lagar. Bland annat en om att ”produkter ska vara enkla och billiga att reparera och uppdatera”.”
"Sluta lipa, MP", skriver Malin Lernfeldt på Smedjan angående språkrörens ömma tår. "Ger man sig in den politiska leken får man leken tåla".
#91 Och den som ser vilka uttalanden språkrören spred omkring sig igår är nog böjd att ge Lernfeldt rätt... 🤔
#92: Ett av uttalandena från MP var att när SD vill "sätta in militär mot våran befolkning, våra vänner och våra barn, då säger vi stopp, säger Bolund."
Que?
(Tror den här valrörelsen börjar urarta, ska bli skönt när den är över.)
#93 Ja, man hade ju kunnat hoppas på ett mer ansvarsfullt uppträdande från partierna, efter kriser som landet gått igenom, är mitt uppe i eller kan komma att möta i en snar framtid. Ibland känns det som om Trump hade kunnat känna sig hemma i sällskapet…
Håller med, det skall bli skönt när valrörelsen är över. Fast risken är väl att vi får förbereda oss på långvariga regeringsförhandlingar och flera prövningar i riksdagen, precis som det var 2018. Så dessvärre kanske käbblet fortsätter året ut…🙄
Medan språkrören fördömmer aktioner som förhindrat ambulanser under utryckning så gullar de gröna i det fördolda med dessa aktivister, skriver Malin Siwe på Expressens ledarsida.
- Redigerat 2022-08-30 08:04 av Fornöga
#95: "Måtte folk bli så arga på MP:s gullande med aktivistligister att det upphör. Annars har MP inte i riksdagen att göra."
Håller helt med! MP är ett destruktivt parti som inte har i riksdagen att göra.
Påminner om #74-75 där Expressen slår fast att Miljöpartiet har haft en mycket negativ inverkan på Sverige. Störst skada har partiet gjort inom migrationspolitiken, rättspolitiken och med arbetskraftsinvandringsreformen, skriver man.
Påminner också om att partiet nyligen försökte hindra Sverige från att få ett effektivt försvar genom Nato-medlemskap! Gunnar Hökmark (M) påpekar att Stenevi (MP) och Dadgostar (V) låter som Putin när de yttrar sig om svenska försvarsfrågor. På vilken sida står de -- Sveriges eller …..?
Ett destruktivt parti!
- Redigerat 2022-08-30 09:48 av [Fredrika00]
#97 Ja, i högsta grad! Dessutom har de lyckats med det otroliga- när klimat- och miljöfrågorna i dubbel bemärkelse är mer brännande än någonsin så skrämmer de bort "vanligt folk" med sin elitism och genom att placera sig som väktare av vänsterburen. Ett "mer normalt miljöparti" hade förmodligen legat på 15% idag, inte dansat på gränsen till att förpassas ur riksdagen.
Edit. Internreferens har korrigerats.
- Redigerat 2022-08-30 10:07 av Fornöga
#95 ff Kristersson hymlar inte med sin åsikt om i vilken fålla aktivisterna hör hemma.
”Märta Stenevi säger att hon ska ”göra kaos” med alla som står i vägen för Miljöpartiets politiska agenda. Nu gör hennes aktivister precis det, genom att klistra fast sig i vägen och stoppa trafiken i Stockholm”, skriver han på Facebook."*---
- Redigerat 2022-08-30 11:05 av Fornöga
#95-99: Ja, Miljöpartiet har blivit ett destruktivt litet parti av fanatiker, smutskastare och aktivister. Från början hade det nog en del seriösa personer som var engagerade för miljö- och klimatfrågor. T ex Isabella Lövin som faktiskt arbetade med frågor om havens framtid. Hon avgick som språkrör 2020, och flera andra har under åren lämnat partiet och är kritiska till vad det har blivit.
2018: "Partiet har begått fyra stora misstag under sin tid i regeringen, skriver det tidigare språkröret Birger Schlaug på DN:s debattsida."
2022, Gunnar Wetterberg: "Kruxet är att Miljöpartiet förblindas av sina ärvda låsningar och saknar förmågan att ompröva och ta till sig nya argument. Partiet spjärnar emot gruvbrytning, det vill begränsa skogsbruket, det motsätter sig de genförändrade grödorna, och MP är kärnkraftens obevekliga motståndare.
Vad värre är: miljöpartisterna resonerar inte ens. De låtsas inte om att det faktiskt finns en avvägning som måste göras. Vilken trovärdighet har partiet då i klimatpolitiken?"
Rubrik: "Jag tror på klimatpolitik -- men inte på Miljöpartiet"
- Redigerat 2022-08-31 18:14 av [Fredrika00]
#100: Fler kritiska röster:
"– Det klart att svensk politik vore bättre utan Miljöpartiet. Det säger jag med respekt för de var tidiga med miljö- och klimatpolitiken, men i dag förstår alla andra partier vikten av den frågan och har mer realistiska lösningar, inte minst mitt eget parti, säger Kristersson.
– Miljöpartiet gör svensk politik dålig. Orimlig energipolitik, dålig landbygdspolitik och en helt orimlig skattepolitik. Så svensk politik hade varit bättre om de åkte ut."
👍
#101 Ja, Sverige skulle må bättre av det. Ett av många skäl: ett riksdagsparti som håller upp ena handen till stopp för aktivisterna och klappar dem på huvudet med den andra har ingen trovärdighet. (#95)
#102: Och det här lär ju knappast förbättra Miljöpartiets trovärdighet:
"Leila Ali Elmi personkryssades in i riksdagen i valet 2018 och har under mandatperioden varit ledamot i arbetsmarknadsutskottet, men också suppleant i skatteutskottet. I valet 2022 står hon på plats sju på Miljöpartiets riksdagslista. Hon sitter även i partiets styrelse.
Som riksdagsledamot har hon ett grundarvode på 71 500 kronor i månaden.
Sedan 2019 har hon haft totalt 17 betalningsförelägganden hos Kronofogden. Ett av fallen gick långt att Kronofogden beslutade om indrivning."
Och hon ska ha ansvar för arbetsmarknadsfrågor och skattefrågor -- dvs Sveriges ekonomi …! 🙄
- Redigerat 2022-09-01 10:44 av [Fredrika00]
Märta Stenevi fortsätter dra lögner, senaste lögnen från henne.
– Kriminaliteten är inte ett invandringsproblem, det är ett fattigdomsproblem.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P4r2nz/stenevi-om-kriminalitet-sd-och-socialdemokraterna
Man har pumpat in miljarder i dessa områden genom åren på skolor, fritidsgårdar och så vidare utan större resultat. Finns otroligt många med dålig ekonomi men inte blir dom kriminella för det.
#104 Nja, problemet är mer komplext än så.
Människor med liten budget blir inte per automatik kriminella. Blir landets pensionärer som lever på marginalen kriminella?
Har ett land som Sverige en hög invandring av människor som har saknar förutsättningar för att etablera sig så blir det en följd, men orsakerna är många.
#104: Hur kommer det sig då att gängkriminaliteten har ökat explosionsartad i samma takt som invandrare har strömmat in i landet ?
MP panikraggar stödröster.
#108: Åk ur ni bara, så vi andra kan ha en liten chans att få ordning på Sverige. 👋
MP var bra när Birger Schlaug var språkrör och när norrlänningen jag inte minns namnet på just nu tillsammans med Maria Wetterstrand. Det var då Göran Persson även kallad HSB ( Han som bestämmer ) var S-ledare och statsminister..
- Redigerat 2022-09-09 18:47 av GikMio
#110 Peter Eriksson tänkte jag på. Hade humor också..
Lite motvilligt får jag nog erkänna att jag tycker att Maria Wetterstrand varit ett av de få språkrören som man skulle kunna kalla politiker. (Vilket inte skall tolkas som jag sympatiserat med henne.)
- Redigerat 2022-09-09 19:01 av Fornöga
#112 Hon tillhörde väl dom politiker som även deltog i diverse program på tv som inte handlade om politik. Hon bör vara runt 50 år idag, och jag har ingen koll vad hon sysslar med idag..
#113 Hon har suttit i diverse paneler inför det här valet. Annars syntes hon i rubrikerna 2019, i samband med jävsanklagelser.
- Redigerat 2022-09-10 12:14 av Fornöga
#108 Inpiskningstaktik i repris från 2018. Expressen skriver:
"Kanske är det så att mejlläckan i sig kan vara ett sätt att påverka väljarna. I alla fall pekades ett liknande utspel i efterhand ut som en av anledningarna till att Miljöpartiet fick stödröster och klarade spärren i valet 2018.
Då var det Aftonbladet som hade tagit del av ett internt miljöpartistiskt PM där det stod svart på vitt: ”Det finns en reell risk att MP hamnar strax under 4-procentsspärren”.
Trots att de flesta opinionsundersökningarna visade att MP var över spärren var oron inom partiet stor."---
"När rösterna väl hade räknats och analyserna var färdigställda visade det sig att omkring var femte röst, cirka 20 procent, av Miljöpartiets röster var taktikröster enligt opinionsinstitutet Novus eftervalsundersökning.
I eftervalsanalysen då misstänkte Torbjörn Sjöström, chef för Novus, att den miljöpartistiska partiledningens rop på hjälp kan ha spelat roll."---
"Mejlet som Per Bolund på fredagen (i år) skickade gick ut till partiets alla medlemmar. Att det skulle läcka kan ha varit en är en reell möjlighet som partilednigen räknat med, menar statsvetaren och historikern Erik Wångmar vid Linnéuniversitetet.
– Ja som mejlet var utformat så andas det desperation och skickades efter Novus sista mätning där de fick 4,5 procent. Men å andra sidan så är det så att om ett parti ligger farligt nära spärren kan de vinna stödröster och om ett parti förefaller vara på stabil mark så finns det en risk att de får färre stödröster."---
#108: Stackars liten 🥺
🤣😈
Miljöpartiets bostadspolitiska talesperson blev utan riksdagsplats i konkurrens med partiets ordförande (ej att förväxla med språkrör).
Vad hade dom förväntat sig efter ha motarbeta landsbygden?
Miljöpartiet åker ut ur 33 kommunfullmäktige och sex regionfullmäktige efter årets val, enligt det preliminära valresultatet. Det visar SVT:s kartläggning. Tappet skapar nu en stor oro inom partiet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-aker-ut-i-flest-kommuner-av-alla
Hanif Balis första krönika i Expressen vållar avsedd (?) [uppbragdhet i Miljöpartiet.
Hanif Bali: "Miljöpartiets dröm är lika utopisk som enhörningar"
- Redigerat 2022-10-03 07:39 av Fornöga
Johan Westerholm skriver på Ledarsidorna om vad som enligt hans synsätt visar Miljöpartiets mörka historia. "Det finns otaliga spår av Heideggers synsätt på relationen mellan människa och natur i Miljöpartiets partiprogram", skriver Westerholm. Heidegger var nazisternas inofficiella partifilosof.
"Miljöpartiets politik bygger inte på en infantilitet med drömmar om enhörningar1. Långt ifrån. Den bygger, i likhet med det mer extrema Extinction Rebellion på en snabb förintelse av människan för att rädda klimatet. En vanföreställning som går direkt att finna i spåren till Heideggers idévärld. Där partimedlemmar själva gör hänvisningar till honom.
Spåren i Miljöpartiets partiprogram leder på punkt efter punkt direkt till en av de mörkaste perioderna i mänsklighetens historia och ett synsätt med en förbindelselänk som dessutom vitsordas av deras egna tidigare riksdagsledamöter.
Martin Heidegger och hans lärjungar. Med allt vad det för med sig."
1/ "Miljöpartiets dröm är lika utopisk som enhörningar", Hanif Bali i Expressen
Stämmer detta?
#121 Ja, det skrevs en del om detta för några år sedan.
#122 Se där, det missade jag nog i bruset av nyheter och annat.
"Efter den hatstorm jag fått efter att ha uttryckt mitt stöd för @bolund efter att han blivit dödshotad, kan jag bara än mer uttrycka mitt varmaste, starkaste stöd till dig Per. Att värna miljön verkar vara det värsta man kan göra enligt många. Ert hat räddar inte er själva."
Lisa Heino
Utbildningspolitisk utredare och moderator på Lärarförbundet
- Redigerat 2022-10-11 15:35 av kamera0710
Opinionsundersökningar skall man alltid ta med en nypa salt. Men ändå: inget tyder på att larmrapporterna om miljön är särskilt befrämjande för stödet för MP bland väljarna.
För MP’s del gäller det att utforma en politik med en helhetssyn som folk kan acceptera. I annat fall väljer folk att rösta på andra parti.
Vem har lösningarna?
#126 Kanske de gröna ungdomarna? Erik Wahlström, förbundsstyrelseledamot och kandidat till språkrör i Grön Ungdom anser att det är dags för moderpartiet att söka anledningarna till sin tynande existens på nära håll.
"Vi måste våga tala klarspråk – det går riktigt uselt för Miljöpartiet just nu. Trots en snabbt eskalerande miljö- och klimatkris dalar både vårt väljarstöd och förtroende i klimatfrågan.
Ändå saknas en debatt om partiets riktning framåt. Det är dags för förnyelse i Miljöpartiet."---
"Att skylla på externa faktorer duger inte på långa vägar som enda förklaring till det dåliga opinionsläget. "---
- Redigerat 2023-01-21 09:25 av Fornöga
#127 Men moderpartiet vill inte lyssna på det örat, konstaterar Ann-Charlotte Marteus i Expressen.
*"Det finns ingen plats för självömkan i politiken, skrev Centern i sin valanalys. MP har en något annorlunda uppfattning".
"Det är inte mycket till valanalys som Miljöpartiet levererat. Den 18-sidiga skriften påminner mer om en missnöjd insändare, adresserad till Verkligheten."---
Alla är dumma. Tycker MP trumpet. Alla.
#128 Naomi Abramowicz, ledarskribent i GP verkar dela uppfattningen att MP i sin eftervalsanalys förefaller ha låst sin felsökning på andra snarare än hos sig själva.
"Som analys betraktat hade Miljöpartiets valanalys sannolikt blivit underkänd, till och med av den mest generösa läraren, för sin bristande koppling till verkligheten. Men som inblick i en konspirationsteoretisk alternativvärld är den desto bättre."
"Varför är Miljöpartiet så impopulärt?
Trots att klimatet rankas högt av väljare sladdar MP kring riksdagsspärren medan språkrören är fast förankrade i botten av förtroendemätningarna.
Här är en tes: Kan det möjligen bero på partiets osvikliga förmåga att driva förslag som är illa omtyckta utan att lösa några verkliga problem?"---
Det är Patrik Kronqvist i Expressen som undrar.
- Redigerat 2023-03-12 17:47 av Fornöga
Trafikregionrådet (MP) i Stockholm Anton Fenderts skämtande (?) på en privat fest om tågvärdarna har väckt ont blod hos dessa.
- Redigerat 2023-05-19 13:48 av Fornöga
#132 En idiot.
#132 ff ”Om jag jobbar heltid med politik vid 40 är det ett problem,” sa han förra året, Anton Fendert som fyllde 29 i vintras.(Betalartikel.) Det är nog redan ett problem…
Ursäkta, jag blir upprörd.
MP har kidnappat miljöfrågorna och partinamnet och lyckats med det otroliga konststycket att rasera en möjlig stor nationella rörelse det borde varit till att vara ett skämt. "Påsskatt", "battericykelbidrag"….va fan.
Sen har de "språkrör". Vad är det? Kan de inte ta fram en partiledare som står upp och tar fulla ansvaret?
Mycket handlar om förtroende och det har inte jag vad gäller MP. De är extremister och där lägger inte jag rösten.
De måste vara listigare.
#135 Jag tappade förtroendet för dem redan 1988, på Eva Goës tid. Minns hennes svar på en journalists fråga om vad de tillförde politiken. "Vi dansar i korridorerna", var svaret den gången.
Åsa Linderborg skrev en träffande analys i Aftonbladet 2016 efter att ha läst Maggie Strömbergs djupstudie "Vi blev som dom andra".
"Jag har alltid tänkt på Miljöpartiet som en samling idealister som förväxlar radikalism med flum. En medelklassrörelse som under individualismens fria fana medverkat till en rad nyliberala reformer. Maktkåta världsförbättrare som saknar ideologisk kärna och därmed också politisk integritet."---
"Denna borgerliga politik förpackade man i en förment progressiv livsstil. I partiets barndom, skulle en rättskaffens miljöpartist leva så alternativt som möjligt. Högst poäng hade den som isolerade sig i naturen, levde fattigt och helst utan el. Man skulle arbeta minimalt, och därmed bidra minimalt till den skattefinansierade välfärd som även en grönavågare förr eller senare behöver.
Tjernobyl och säldöden bäddade för inträde i riksdagen 1988, till rytmerna av Banankompaniet (miljöpartister tror att alla kan dansa). Väljarbasen bestod redan då av högutbildade, tjänstemän, lärare, journalister, kulturarbetare."---
"Nu gullar alla med MP, och då nämner ändå inte Strömberg journalistkåren. I MP hade de ett parti som vädjade till deras halvt ömmande världssamveten utan att ställa jobbiga krav på progressiv fördelningspolitik."---
"Det är svårt att lita på nån som saknar integritet, och dessutom är så makthungrig. Just därför kan man heller inte bli besviken. Lika svårt är att förstå vilken roll MP ska spela i framtiden, när marknadsliberalismen straffat ut sig för alltid och politiken avkrävs lösningar som MP inte har en susning om. Jag hoppas på en uppföljning, att Maggie Strömberg aldrig slutar bevaka det här partiet."
- Redigerat 2023-05-20 07:17 av Fornöga
När Märta Stenevi (MP) går till hårt angrepp mot regeringen om segregationen hycklar hon, eftersom MP är delaktiga i att situtionen är som den är, skkriver Carolin Dahlman i Expressen.
"På riksnivå lovar Miljöpartiet att vindkraften ska byggas ut, men lokalt är det en annan visa. Nya siffror visar att avslagen ökar i kommuner med MP-styren. "Resultaten höjer en del ögonbryn", säger forskaren Erik Lundin till Tidningen Näringslivet.
Per Bolund avgår som språkrör vid kongressen i november. Han får hemskt gärna ta sin kollega med sig. 😉
#139 I samband med Per Bolunds avskedsbesked har åter frågan föds om det skall vara två språkrör eller en partiledare (Alice Bah Kuhnke verkar vara frälsningen där). Märta Stenevis fortsatta roll har också diskuterats, och hon stärkte nog inte sina aktier genom sitt framträdande i Almedalen.
#140 Carolin Dahlman i Expressen förskräcktes av Märta Stenevis retorik i Almedalen:
"MP-ledaren påstod till exempel bestämt att regeringen var skrämd till tystnad av högerextremismen. Hon såg paralleller mellan vår tid och trettiotalets Tyskland. Sverige var på väg mot en mardröm, sa hon. En sverigedemokratisk dystopi av rasism och egoism. Ulf Kristersson anklagades för att ha beskrivit helt vanliga unga av utländsk härkomst som problem.
I en intervju i TV4 på onsdagen ondgjorde sig Stenevi över hur språkbruket blivit hårdare, men hon voffade ändå själv på.
Hon jämställde formandet av Tidöavtalet med en scen ur Faust, där en man säljer sin själ till djävulen, och menade att Jimmie Åkesson förfört de borgerliga partiledarna. Lite svepande sa hon att rasism och homofobi var modeflugor för populistiska politiker.
Stenevi valde att använda Martin Luther Kings stilistiska ”jag har en dröm”, eftersom svensk politik behöver mer visioner. Men hon smutsade genast ner det fina budskapet med tillägget: ”Så nu kan Twittertroll och högertyckare göra sig beredda vid tangentborden”. Suck."---
Som konstaterats ovan (länken i #140) fick Stenevi tigga publiken om applåder när hon gjorde uppehåll för de ovationer hon tydligen förväntat sig men som uteblev- uppenbarligen inte utan anledning… 🙄
- Redigerat 2023-07-04 10:04 av Fornöga
#141 I hennes värld applåderas det enbart på befallning.
#140 ff Behöver Stenevi MP mer än MP behöver henne? Sanningens ögonblick kan närma sig för språkröret.
- Redigerat 2023-08-19 09:20 av Fornöga
Förre TV-meteorologen och nuvarande EU-parlamentarikern Pär Holmgren sällar sig till den förvånansvärt stora skaran kandidater till den manliga provrörs-, förlåt språkrörsposten, i MP. Holmgren vill kombinera sysslan som språkrör med att fortsätta inom EU, det vill säga verka från Bryssel. Kan man se det som ett utslag av konsten att äta hela stycket och ändå ha det kvar?
- Redigerat 2023-08-23 08:25 av Fornöga
" Tänk om Miljöpartiet valde en vettig kandidat" utbrister Karin Pihl på GP:s ledarsida inför valet av nytt manligt språkrör i partiet.
Den chansen är nog begränsad. Min gissning är att det främst kommer att handla om Märtha Stenevi- kommer hon att försöka bibehålla greppet när hennes veka sidekick nu försvinner, eller får hon själv se sig ute i kylan?
- Redigerat 2023-08-24 08:15 av Fornöga
Miljöpartiets nuvarande toppar och de som aspirerar på att kunna ta plats bland dessa har en sak gemensamt, nämligen känslan om den egna förträffligheten och ofelbarheten. NWT:s ledarsida tycker till:
"I MP verkar påfallande många känna sig som den bäst skickade att bestämma. Något som inte minst syns på partiets politik. Det är kompromisslöst och utan avvägningar. MP har rätt. Punkt. Denna inställning har förvisso också skapat spänningar inom partiet med kritik mot Märta Stenevi för hur hon torgfört sina uppfattningar som språkrör.
Det är just detta sug efter makt i kombination med brist på ödmjukhet som skaver. Politiskt ledarskap med respekt inför sin påverkan och som omfamnar tvivel och kritik blir starkare. Det öppnar dörrar för dialog och en politik som inte kör över människor. Oreflekterad övertygelse om ens egen förträfflighet stänger dessa dörrar och isolerar politikerna från de realiteter vanligt folk står inför. Det är inte bra."
MP:s partistyrelse vill behålla funktionen med två språkrör.
#147 En majoritet kongressombud utsedda av Miljöpartiets lokalavdelningar har i en rådgivande omröstning valt bibehållandet av två språkrör i partiet.
Per Gahrton, tidigare språkrör i MP och välkänd debattör har avlidit i en ålder av 80 år.
- Redigerat 2023-09-19 09:34 av Fornöga
"Toxisk toppstyrning" från Stenevi, sägs det från "initierat håll" i MP. Kommer passande inför partidagarna..😉
#150 Gift i Miljöpartiet 😉
MP förslår 14 miljarder mer, än regeringen, i statsbidrag till landets kommuner och regioner.
Finansiering via höjd skatt.
Daniel Helldén är nominerad som valberedningens förslag till manligt språkrör i MP, medan Märta Stenevi föreslås till omval som kvinnligt språkrör. Beslut tas på kongressen den 17-19 november.
#153 "När sågs senast en uslare personkemi än den mellan språkrörskandidaterna Daniel Helldén och Märta Stenevi? Väljer MP den duon väntar maskrosornas krig," tror Expressens ledarsida.
#150 m.fl. "Miljöpartiets partistyrelse har tillsatt en utredning efter larmen om Märta Stenevi, rapporterar Svenska Dagbladet.
I ett internt mejl beskrevs arbetsmiljön kring språkröret som ”ohållbar”.
Uppgifterna om problem har kommit via personer inom kansliet och via medier, enligt partistyrelsens ordförande Marcus Friberg", skriver Expressen.
- Redigerat 2023-10-21 18:02 av Fornöga
Striden om den manliga språkrörsposten rullar vidare.
Adrenalinpåslag i ringhörnorna…🥊
Tycker fortfarande att det ändå är mer respektingivande med att det är flera kandidater som är öppna med att de vill ta över. Har som sagt alltid tyckt att det är så tröttsamt i flera andra partier med klyschorna om "egentligen har jag ju redan ett intressant uppdrag, men om nu partiet vill skulle jag väl kanske möjligen eventuellt kunna tänka mig att ställa upp…"
#157 ”De börjar påminna om hur Liberalerna har hållit på och det är inte riktigt något att sträva efter med tanke på opinionssiffrorna. Det är en kris i det här partiet nu.”
#159 Ja, nog finns det likhetstecken! Liberalernas öppna käbbel om man skulle tillåta ett mycket större parti nåden att ha inflytande på regeringspolitiken var säkert också internt uppslitande. Den striden kan få en fortsättning inför EU-valet.
#158 Men det här är ett parti som inte har råd att göra några misstag, och med en falang som vill att man mer eller mindre skall vara ett renodlat miljöparti och en annan (läs Stenevi) som strävar efter "inflytande i allt" så är det upplagt för slitningar.
"Finns ingen falangstrid i MP", säger Bah Kuhnke. "– Det är en förminskande och lite fördummande bild", säger hon till Aftonbladet. Lill-Märta har talat.
https://nyheteridag.se/plus/hyllade-hamas-nu-hanar-klimatalarmisten-fordomanden-av-terrorgruppen/
OBS! Låst artikel. Möjligen har artikeln inget direkt samröre med MP, men dock miljörörelsen.
Natoanslutningen kan bli en känslig fråga på MP:s kongress, som inleds på fredag.
Daniel Helldén utsedd till nytt manligt språkrör.
#164 Borde det inte vara könsneutrala språkrör?
Inget annat att vänta sig.🙄
#166 Nej, absolut ingen överraskning. De står ju på samma sida som Palestina, Hamas, med flera.
”Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi och artisterna Lisa Nilsson och Jason ”Timbuktu” Diakité är några av de över tiotusen personer som gillat ett Instagram-inlägg av konstnären Stina Wollter där denne upprepar flera antisemitiska påståenden som Wollter tidigare fått kritik för. Efter att SvD sökt Stenevi för frågor om hennes gilla-markering har hon tagit bort den.”
https://nyheteridag.se/stenevi-stottade-konstnarens-antisemitiska-utfall/
MP (Helldén) äntrar sin gamla käpphäst basinkomsten, nu uppbärande AI som skäl.
Nyheter Idag skriver att MP i Malmö har tagit förre moderate lokalpolitikern Mohammad Mohammad som deltog vid samma Palestinakonferens som Jamal El-Haj (S) under sina vingars skydd.
"Till skillnad från Socialdemokraterna så agerade Moderaterna på Mohammeds medverkan på konferensen. Tre dagar efter konferensen fick Mohammed ett samtal från Håkan Fäldt, Moderaternas gruppledare i Malmö kommunfullmäktige, som sade att de fått många samtal från olika håll angående hans deltagande.
– Jag sa att jag inte deltog som representant för partiet. Jag var där helt privat med min familj och satt inte på någon synlig plats utan långt bort från scenen. Jag lyssnade på musik, åt palestinsk mat. Men han sa bara: ”Mohammad, lämna dina politiska uppdrag direkt”. Och tre minuter senare ringde kommunalrådet Helena Nanne också upp med samma uppmaning: ”Mohammad, lämna dina politiska uppdrag.”---
#171 #154 ff Märta Stenevi lämnar språkrörsposten, inte direkt oväntat.
- Redigerat 2024-02-09 12:35 av Fornöga
#172 Flera källor kopplar samman Stenevis beslut med den rapport om arbetsmiljön på partikansliet som nu ligger färdig. Språkröret har ju tidigare sagts sprida dålig stämning i sin omgivning.(#150) Expressen skriver:
"Källor kopplar samman hennes snabba avsked med den arbetsmiljörapport som genomförts. Den skulle hanteras av partistyrelsen i veckan och Stenevi tros ha fått ta del av dess innehåll. En del av rapporten ska bygga på djupintervjuer med personer i Stenevis närhet.
Hur den fortsatta processen kommer att löpa på är ännu oklart. Troligen kommer Miljöpartiet att landa i en extrakongress där ett nytt språkrör utses. Tills dess kommer platsen att vara vakant och Daniel Helldén, partiets manliga språkrör, får vara de grönas ansikte utåt.
Enligt källor är det den ekonomiskpolitiska talespersonen Janine Alm Ericson som är favorit att ta över. Den populära EU-parlamentarikern Alice Bah Kuhnke sägs mena allvar med sitt tidigare besked, att hon inte vill bli språkrör."---
#173 Väntad kritik i rapport om arbetsmiljön i partiet. Ett problem kan redan vara borta.
#174 Usch.