Debatt iFokus

Debatt

Etikett: samhället
Läst 116 ggr
[Jimmy.L]
1

Premiär för dokumentären – som delar Ronnebyborna

Tom Alandhs nya dokumentär ”När världen kom till Ronneby” har redan innan den officiella premiären skapat reaktioner bland Ronnebyborna. Vissa anser att den är balanserad och ger en bra bild – andra anser att den är en mer orättvis och dyster skildring av Ronneby.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/ronnebyborna-om-alandhs-nya-dokumentar

Tom Alandhs nya dokumentär ”När världen kom till Ronneby” har redan innan den officiella premiären skapat reaktioner bland Ronnebyborna. Vissa anser att den är balanserad och ger en bra bild – andra anser att den är en mer orättvis och dyster skildring av Ronneby.
[Göstage]
2

Skall bli intressant att se vid tillfälle - Alandh har ju gjort mycket sevärt under årens lopp.

[Hayabusa]
2

Jag gillar i regel Alandhs dokumentärer. Just denna är helt OK, men det framkom inget anmärkningsvärt eller överraskande. Mönstret känns igen, arbetslöshet och bidragsberoende bland invandrade. Bristande kunskaper i svenska osv.
Lars Trägårdh är med och säger som brukligt, en del kloka saker. Men inget som vi inte redan hört.

[Göstage]
1

#2 Behöver tydligen inte göra mig någon brådska att se programmet i förväntan på nyheter.😏

[Göstage]
2
Dokumentärfilmaren Tom Alandh och historieprofessorn Lars Trägårdh är en stjärnduo i SVT-programmet om den lilla staden Ronnebys förvandling.
  • Redigerat 2022-01-14 13:40 av [Göstage]
[Hayabusa]
3

#4 Jag håller med Widar och anser att det är bra att dokumentären gjordes och visades på PS. Men, som jag antydde, så innehåller den för oss som följt debatten med en något bredare syn inget överraskande (eller nytt).
Lars Trägårdh säger en en hel kloka, och självklara, saker men har man lyssnat på honom tidigare så är inte det heller något nytt. Det är inte första gången som Lars är med i debatten, om man säger så.
Personligen tycker jag inte att bilden av Ronneby beskrevs särskilt dystert utan snarare med nykterhet.

[Göstage]
1

Apropå det delade Ronneby: SD vill hyra Brunnsparken för egna valmöten på fredagar i sommar. Därmed konkurrerar de om utrymmet med den fredagsbön som skulle kunna avhållas där. "Trumpfasoner", domderar man nu från sedvanligt håll.

Sverigedemokraternas plan på att stoppa fredagsbönerna i Brunnsparken genom att själva hyra platsen väcker nu stark kritik, både från oppositionen och Islamiska kulturföreningen – som inte ens har planer på att vara i parken.