Debatt iFokus

Debatt

Etikett: ukraina
Läst 96 ggr
Draken
2

Putin har pantsatt det ryska folkets framtid.

"Ytterst är det de ryska eliternas drömmar om att upprätta ett nytt imperium som ligger till grund för kriget i Ukraina. Vad Putin inte räknat med är omfattningen av omvärldens motstånd och det är i ljuset av Rysslands tilltagande svaghet, inte styrka, man bör betrakta hans kärnvapenhot".

https://www.svd.se/putin-har-pantsatt-det-ryska-folkets-framtid

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Ytterst är det de ryska eliternas drömmar om att upprätta ett nytt imperium som ligger till grund för kriget i Ukraina. Vad Putin inte räknat med är omfattningen av omvärldens motstånd och det är i ljuset av Rysslands tilltagande svaghet, inte styrka, man bör betrakta hans kärnvapenhot.
Niklas
3

Pantsatt förutsätter väl att den kan lämnas tillbaka. Det kan jag inte se hur det ska gå till. Dels kommer de att gå mot en framtid i fattigdom och dels kommer de att få betala för den skada de orsakat.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Draken
1

#1: De kommer väl kanske få tillbaka sin framtid den dagen gubben kastar in handduken.
Tror inte han bryr sig så värst mycket om att Ryssland kommer lämnas utfattig och förstört den dagen han inte finns längre. Det drabbar ju inte honom.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Niklas
2

#2: Jag tror det dröjer väldigt länge innan ryssarna har hämtat sig efter det här. Inte ens om kriget tog slut idag skulle det gå snabbt.

Draken
1

#3: Det håller jag med om. Om jag inte missminner mig så har Ryssland slitit med dålig ekonomi redan innan invasionen av Ukraina, det blir knappast bättre efteråt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Niklas
0

#4: Det stämmer. Exempelvis Ukraina hade betydligt bättre ekonomi före Rysslands invasion.

Draken
0

#5: Det är tragisk att en gubbtjyv som Putin skall få härja på och ruinera alla andras liv. Kan inte någon ruinera hans liv istället.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
3

2026

#6 Stig Fredriksson har läst journalisterna Roman Badanins och Michail Rubins bok "Tsaren i egen hög person. Hur Vladimir Putin lurade oss alla", om den ryske despoten. De flesta har väl insett vilken genomusel människa han är, ändå skräms man av vidden av hans ondska- han förefaller vara en Stalins like. Läs hela recensionen på Expressen kultur.

"Hela boken är ett enda brotts- och syndaregister över Putins gärning. Deras detaljerade dokumentation bygger på egna erfarenheter, intervjuer med en lång rad människor i Putins närhet och på ett omfattande arkivmaterial.

Om jag ska välja några lämpliga beteckningar för Putin ur boken skulle det kunna vara lögnare, tjuv, hycklare, kleptoman, mutkolv, skrytmåns, horbock.

Det är med andra ord inte någon särskilt sympatisk person som författarna beskriver. Putin har inte några riktiga övertygelser eller någon ideologi, i stället handlar det om ”personlig vinning, hämndlystnad och kall beräkning”. Putin styrs av ”den omvända moralen”. Han är ”inte mycket för mänskliga känslor”.---

"Putin belönar lojalitet, men de som han kallar förrädare röjs ur vägen med gift eller en kula. Mördarna åtnjuter naturligtvis straffrihet."---

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

I ”Tsaren i egen hög person” skildras Vladimir Putins väg till makten och hans långa brottsregister. Stig Fredrikson imponeras av journalisterna Roman Badanins och Michail Rubins skrämmande redogörelse.
  • Redigerat 2026-05-31 23:41 av Fornöga
Carmarino
0

#7: Inte konstigt att Trump beundrar Putin. Han har den makt som Trump så gärna vill ha.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker