Skjutningar i Sverige #7
Ny tråd om skjutningarna i Sverige.
- Redigerat 2023-03-31 12:16 av Draken
En skottlossning har ägt rum i ett bostadsområde i Sundsvall – där det pågått en stor insats under natten.
Minst en person har skadats, och tre personer är nu anhållna misstänkta för mordförsök.
– Vi utreder ett grovt våldsbrott där, och vi efterfrågar fortfarande iakttagelser, säger Åsa Mjörndal, polisens presstalesperson.
https://www.expressen.se/nyheter/larm-om-hoga-smallar-i-bostadsomrade-i-sundsvall/
- Redigerat 2022-04-02 13:56 av Draken
18 personer har skjutits till döds i Sverige under årets tre första månader , vilket är tre gånger fler än motsvarande period förra året, enligt polisens statistik.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#2: Det är fruktansvärt. När skall det ta slut 😢
#2 Såg det där och man blir djupt bedrövad att det här aldrig har något slut 😥
Sverige har vart alldeles för naiva i dom här frågorna och borde från början ha tagit i med riktigt hårda järnhänder innan det blev så mycket som det blivit och nu är det istället svårt att komma tillrätta med när det gått så pass långt.
Problemet är att regeringen har valt att blunda för vad som händer i landet. De vill inte se problemen.
Just Skönsberg här om dagen var troligtvis knarkrelaterat, det är inte första gången i just det området.
20 dödade hittills i år- statistiken över dödsskjutningar i Sverige är mycket dyster, och polisens gängexpert befarar att 2022 kan bli det värsta året någonsin. Senast nu i helgen sköts en man till döds i Skarpnäck.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#6: Och då har vi inte ens kommit halvvägs in på det nya året 😢
Lyfter inte regeringen på några stenar längre vad gäller dödsskjutningarna? Expressens ledarsida undrar.
Det är numera normaltillstånd i Sverige 😞
Medan många kriminaljournalister verkar ha tröttnat på utvecklingen och/eller sökt sig till andra jaktmarker orkar Oísin Cantwell på Aftonbladet. uppröras över det eskalerande dödliga våldet i svensk gängmiljö. Han redovisar:
"Nio avlidna under förra månaden. Det är, som kriminologen Manne Gerell i dag påpekade på twitter, den mörkaste april-siffran sedan polisen för sex år sedan började föra statistik över det dödliga skjutvapenvåldet.
Även januari är värst hittills, medan februari och mars är de näst blodigaste sedan mätningarna inleddes.
"27 dödsoffer hittills i år är en fruktansvärd siffra. 2019 dröjde det tills september innan samma nivå nåddes, för att göra en jämförelse.
Ännu en jämförelse: det har hittills i år varit ungefär dubbelt så många mord med automatvapen och revolver som genomsnittet för Sverige under de senaste fem åren.
Jag skulle kunna fortsätta rabbla siffror. Men jag tror att bilden redan är tillräckligt tydlig."---
"27 mord är inte bara en fördubbling. Redan tidigare års siffror placerade Sverige i topp i EU över dödligt skjutvapenvåld."
- Redigerat 2022-05-03 16:51 av Cojimar
27 dödade i skjutningar i gängmiljö under årets första fyra månader är tre gånger fler än under samma period förra året, och enligt Linda H Staaf, chef för underrättelseenheten på polisens nationella operativa avdelning, syns inga tecken på att det dödliga våldet kommer att minska.
- Redigerat 2022-05-04 19:15 av Cojimar
#11 Dödsskjutningarna ökade med 237% under årets första tertial, enligt Fokus. "Vi får vänja oss, så är det bara", kommenterar en välkänd analytiker vid Stockholmspolisen.
#12 Det låter hemskt, men personligen reagerar jag inte mycket längre.
Det passerar förbi i det dagliga mediabruset.
#13 Du har vant dig, med andra ord?
Det är väl ungefär likadant här- jag har slutat att notera varje enskilt fall, numera blir det bara statistikredovisningar (om det inte sker något exceptionellt).
#14 Ja, det har jag. Som exempel: Mina vänner i Tyskland kan ibland höra av sig när det varit någon dödsskjutning (i Sverige), de är en smula upprivna.
Själv kommer jag på mig att tänka: "Nja, vad har nu hänt?".
#15 Ja, vi som sitter på läktaren har ju förmånen att kunna vända oss bort- så länge de inte skjuter vår bänkgranne.
De som befinner sig mitt i elden är väl mer eller mindre krigsskadade:
"Franco Marin Rodriguez är ungdomsledare på TechTensta/Blå Huset norr om Stockholm. Han beskriver hur det dödliga skjutvapenvåldet gjort både honom och andra avtrubbade.
– Det är stor skillnad på när man fick höra om sin första vän eller bekant som gick bort, man behandlar den sorgen på ett helt annat sätt. Det tog väldigt mycket mer känslomässigt", sade han till SVT i augusti förra året.
#16 Sant. Dock har min yngsta dotter haft 3 sprängningar i anslutning till hennes bostad. Förvisso över 6 år, men ändå.
Nu flyttar hon, men det beror inte på sprängningarna i sig.
#17 Våldets vansinne vet inga gränser.🤷♂️
#18 Nä, det är märkligt vad man vänjer sig vid. Galet.
Exempel på sådant som fladdrar förbi numera.
#20 Knappast ”breaking news”. Är kaffet klart snart..?
#21 Ungefär så ja.
Tredje dödsskjutningen i år i Kalmar igår, en skjuten till döds i Eskilstuna i den tredje skjutningen där de tre senaste dagarna. Men betänk då hur det kunde ha varit om inte Morgan hållit den undre världen i ett järngrepp! Ja, ja, det är ironi…
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Or5AgO/en-hittad-skjuten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/annu-en-skottlossning-i-eskilstuna
- Redigerat 2022-05-23 18:45 av Cojimar
#23 Nej, men vem kunde se det komma..?
#25 Har det ens hänt? Sånt händer.
- Redigerat 2022-05-23 19:03 av [Toxin]
Nu har media fått sina kungsord om spridningen av skjutningarna, så då kan det väl betraktas som officiellt…😏
"Leif GW Persson konstaterar att skjutvapenvåldet inte längre är ett storstadsfenomen.
– Det visar att underlaget finns miljövis så att säga, i form av segregerade områden och så vidare."---
#12: Varför i H…vete skall vi behöva vänja oss ? Ta itu med brottsligheten istället. Ge polisen de ressurser som behövs för att man skall kunna bekämpa brottsligheten istället, inte bara tycka att "vi får vänja oss🤬
#28 Tyvärr är det mantrat för dagen. Det finns ju ett antal sådana där standarduttryck i "vi-form"som cirkulerar, som här i kronologisk ordning:
Vi…
…"såg det inte komma."
…"har har varit naiva."
…"skall vända på varje sten."
..."får vänja oss."
(Vilka "vi" är får "vi"väl fundera över…)
- Redigerat 2022-05-26 12:27 av Cojimar
Chef för polisen utredningssektion i Sörmland konstaterade vid en presskonferens under fredagen om skjutningarna i Eskilstuna att de inte är ett lokalt problem i Eskilstuna- vi har en nationell kris:
"– Sverige har tappat greppet om skjutningarna, det ser vi på decennier av misslyckande i samhället. Det är inget specifikt för Eskilstuna, vi ser det på många håll i landet."
- Redigerat 2022-05-28 17:58 av Cojimar
#20 Två personer sköts till döds i det utsatta området Varberga i Örebro igår kväll. Därmed har tre personer skjutits till döds där inom loppet av en dryg vecka.
I Uppsala skottskadades en person igår kväll. Läget där är dock inte livshotande, enligt uppgift.
Samtliga dödsskjutningar i Sverige hittills i år. (I nuläget ej betalspärr.)
"Siffrorna som summerar dödandet är tydliga:
I slutet av maj har 31 människor skjutits ihjäl. Det kan jämföras med 17 döda under årets fem första månader förra året."
- Redigerat 2022-05-30 21:11 av Cojimar
Det är fruktansvärt hur det har blivit i Sverige. Och folk fortsätter att rösta på en regering som inte bryr sig 😞
Fast jag tror Maggan är något bättre än sin föregångare, jag har förstått det som att hon faktiskt ser problemet…..om det nu inte är valpropaganda….
#33 Jag tror att under någon av de stenarna Magda vill vända på kommer hon att hitta Morgan Johansson.
Han skryter om allt man har gjort och gör mot dödsskjutningarna, och nu tycker han att kommunerna skall ta sitt ansvar.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/morgan-johansson-om-skjutningarna-stor-upprordhet/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/morgan-johansson-s-kommunerna-behover-svara-pa-statens-satsningar
https://nyheteridag.se/morgan-johansson-skyller-vapenvaldet-pa-kommunerna/
#34 ff Expressens ledarsida kommenterar: "Sverige förtjänar en justitieminister som inte skyller ifrån sig utan hugger i."
- Redigerat 2022-05-31 16:48 av Cojimar
Är det vid sådana här tillfällen man skall vara tacksam över att vi har en kompetent justitieminister som har järnkoll?
#37 Ny dödsskjutning, tredje för året i Södertälje.
- Redigerat 2022-06-10 09:55 av Cojimar
#38: Vår fullkomligt värdelösa justitieminister Morgan Johansson (S) säger att skjutningarna gör honom upprörd. Det har han sagt förut under sina åtta år som ansvarig minister och inte 17 har det hjälpt!
Här är listan:
"10/1: Jakobsberg
En man hittas skjuten till döds i en bil. Polisen hade tidigare kopplat 27-åringen till det kriminella nätverket Headshotligan med rötter i Tensta och tillsammans med andra i ligan hade han varit misstänkt för ett mord i Jakobsberg 2019. Han friades senare från den anklagelsen.
14/1: Malmö
En man i 40-årsåldern skjuts ihjäl i sin bostad vid Värnhemstorget i Malmö.
18/1: Helsingborg
En man på elsparkcykel öppnar eld och skjuter ihjäl en 40-årig man i en bil. Vid tidpunkten för mordet ställdes en släkting till mannen inför rätta för mordplaner mot en annan gängkriminell i Helsingborg.
22/1: Malmö
I stadsdelen Lindängen hittas en 37-årig småbarnspappa svårt skottskadad och han dör senare av skadorna. Mannen var tidigare dömd för flera brott men polisen uppgav direkt efter mordet att de inte såg någon direkt koppling till stadens gängkonflikter.
25/1: Norsborg
En mamma saknar sin son och reagerar på att en bil står och varvar. När hon går dit hittar hon sonen ihjälskjuten. Norsborg har av polisen klassats som ett utsatt område och har länge haft problem med gängbrottslighet.
28/1: Linköping
En tidigare ledare för Bandidos undergruppering X-team mördas en tidig fredagsmorgon när han var på väg till jobbet.
29/1: Rinkeby
En ung man hittas skottskadad i ett trapphus och han dör senare. Mordet kopplas till en konflikt kring den nya Rinkebygrupperingen Skorpionerna.
4/2: Borås
En 70-årig man skjuter ihjäl en 55-årig man i en lägenhet.
9/2: Fisksätra
En ung man från Örebro hamnar i knivbråk med ungdomar från det lokala kriminella nätverket i Fisksätra centrum – och skjuts ihjäl.
11/2: Kalmar
I ett nytt gängkrig mellan två lokala grupperingar mördas en man på öppen gata. Det är det första av tre mord i Kalmar under 2022.
13/2: Skarpnäck
I södra Stockholm tar en konflikt mellan olika grupperingar ny fart med mordet på en 18-åring i Skarpnäck centrum. Han har länge funnits med i polisens gängkartläggningar, umgåtts med kända kriminella och dömts för grovt vapenbrott.
17/2: Hörby
En butiksägare mördas på öppen gata en sen kväll. Två män på cykel flyr från platsen efter att mannen skjutits med flera skott från nära håll.
22/2: Södertälje
En man som av polisen pekas ut som ledande inom det kriminella Södertäljenätverket skjuts ihjäl när han sitter i en bil som tillhörde en SD-politiker.
26/2: Söderhamn
I en skjutning med flera kända kriminella inblandade mördas en man och skadas en annan. Åklagaren beskriver senare mordet som ”en avrättning”.
4/3: Haninge
En man som sitter i en bil utanför Bandidos klubblokal skjuts ihjäl. Mannen saknar uppenbara kopplingar till det kriminella nätverket.
6/3: Kalmar
På Ängö mördas en man och skjutningen kopplas till den pågående gängkonflikten i Kalmar.
20/3: Lidköping
Linus Bergh, 36, skjuts ihjäl i en mc-lokal i Lidköping. Han hade tidigare varit medlem i Hells Angels men blivit utslängd och då sökt sig till konkurrerande Satudarah.
28/3: Stockholm
Ordningsvakten Fredrik Andersson, 54, mördas när han tränar på Delta Gym i Vasastan i centrala Stockholm. Andersson ingrep när skytten försökte attackera en känd Bandidosman och bakgrunden till det misstänks vara en konflikt mellan mc-gänget och det kriminella Bro-nätverket.
5/4: Norsborg
En 19-årig man som är på väg hem för att äta middag skjuts ihjäl utanför sin bostad. Han var tidigare ostraffad men hade av polisen kopplats till kriminella nätverk i området.
9/4: Södertälje
Mattias Tamer, 21, skjuts till döds när han besöker sin brors grav på en kyrkogård i Södertälje. Brodern, och två morbröder till honom, har tidigare mördats i Södertäljes gängkonflikt.
10/4: Skarpnäck
Ytterligare en ung man mördas i Skarpnäck. Skjutningen äger rum på ett torg i centrum.
13/4: Karlshamn
En 23-årig man hittades skjuten till döds i ett garage. En annan man grips och enligt polisen var båda inblandade kända för mindre allvarlig brottslighet tidigare.
14/4: Tärnaby
En man i 80-årsåldern skjuts ihjäl i sitt hem och en 20 år yngre släkting till honom grips för mordet.
15/4: Vallentuna
En kvinna och hennes barn mördas i en bostad och mannen som misstänks för dådet tog därefter sitt eget liv.
28/4: Göteborg
Skottlossning utbryter på ett gym i stadsdelen Tuve och en man som tränar mördas. Mordoffret var tidigare dömd för grova brott.
20/5: Örebro
Polis larmas till en trafikolycka i stadsdelen Varberga men på plats hittas en mördad man i en bil. Han har blivit skjuten med flera skott och efter mordet flyr två maskerade män på moped. Offret är en företagare som byggt upp ett miljonföretag.
22/5: Kalmar
Våldsspiralen i Kalmar fortsätter med ännu ett mord som kopplas till Norrliden som av polisen tidigare klassats som ett utsatt område. Det är en ung man som skjuts vid en lågstadieskola.
23/5: Eskilstuna
En lång konflikt mellan kriminella grupperingar i staden resulterar i en ny dödsskjutning där en 25-årig man drabbas. Han mördas i ett bostadsområde på eftermiddagen.
29/5: Örebro
På en skolgård i Örebro mördas två unga män sent på kvällen. Skottlossningen äger rum i samma utsatta område, Varberga, där en man mördades i en bil nio dagar tidigare.
7/6: Kristianstad
En man i 30-årsåldern hittas död efter att polis larmats om skottlossning.
10/6: Södertälje
Årets tredje dödsskjutning i Södertälje. Det är en ung man som hittas ihjälskjuten i bostadsområdet Blombacka efter larm om skottlossning under tidig morgon.
Detta är en lista som säger mer än tusen ord om det allvarliga läget med skenande våldsspiraler. Det är konflikter i stad efter stad där polisen tycks ha tappat greppet.
Siffrorna som summerar dödandet är tydliga.
I slutet av maj har 31 människor skjutits ihjäl. Det kan jämföras med 17 döda under årets fem första månader förra året."
Vem tycker att detta är ok? Vem vill ha fyra år till med S-regering?
- Redigerat 2022-06-10 11:21 av [Fredrika00]
#39 Enligt uppgift så fick Morgan motta många ryggdunkningar…
Sedan kan vi ju alltid relativisera med typ:” Det skjuts ännu mer i Ukraina!”
Eller dra något om USA, där det i viss mån är tillåtet att inneha skjutvapen. Det är det inte i Sverige (undantag finns) men vad hjälper det?
Två skjutningar rapporterade från Stockholm igår kväll, varav en fick dödlig utgång.
Två män i tjugoårsåldern har dömts till 14 års fängelse vardera efter att de skjutit en fjortonåring i ryggen i Frösunda (Eskilstuna) förra året och därefter skyllt på varandra. Domen lär garanterat överklagas.
#42 I ryggen? Jösses, va’ fegt.
Dags att stryka Malmö som det där lyckade exemplet på "Sluta skjut", Morgan?
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#44 Fyra döda i skjutningar i Örebro de senaste sjuttio dagarna, den senaste i lördagskväll i Vivalla. Även Örebro deltar i "Sluta skjut"-satsningen.
Totalt för hela riket är siffran 34 döda i skjutningar hittills i år.
- Redigerat 2022-08-02 21:13 av Fornöga
#45: Välkommen till krigszon Sverige ….!
Dödsskjutningarna ligger på rekordnivå, igår kväll var det en dödsskjutning i Vårberg i södra Stockholm. Det bör vara offer nummer 42 hittills i år.
#46 Ja, den tråden känns inte mindre aktuell nu än när den startades…🤔
- Redigerat 2022-08-11 07:06 av Fornöga
#47: Nej, den tråden blir bara mer aktuell eftersom skjutningarna ökar.
Hittills i år har 21 personer skjutits ihjäl enbart i polisregion Stockholm, Det är nästan lika många som under hela förra året, 23 stycken.
Till och med myndighetsmegafoner oroas över utvecklingen.
- Redigerat 2022-08-13 11:08 av Fornöga
#49 Alarmister, hette det väl för inte så länge sedan?
#50 "Ja, det var då min vän…" 🎶
- Redigerat 2022-08-13 11:10 av Fornöga
Kvinna skjuten i magen på spårvagn i Göteborg vid niotiden i morse. Hon har kunnat höras av polis. En utpekad gärningsman har gripits,
#52 Om dådet skedde i spårvagnen så får man säga att det lite väl gränslöst och överskridande.
#53 Verkligen! Ser dock så här långt inte ut att vara gängrelaterat.
- Redigerat 2022-08-19 08:21 av Fornöga
Skottlossning på Emporia (köpcentra) i Malmö.
2 personer skadade och tydligen är en misstänkt förövare gripen (född 2007).
#55ff En av de skjutna, en man, har avlidit av sina skador.
#57 Enligt uppgift var han skjuten med 3 skott i bröstkorgen.
”Sjuksköterskan Yvonne Magnusson gjorde HLR på den skjutne mannen som låg medvetslös med tre skotthål i bröstet utanför butiken Zara på Emporias andra våning.”
#55 ff Sammanfattning: skjutning under öppettid på stor galleria i Malmö igår där en gängledare dödades och en kvinna skadades svårt när ett tjugotal skott avlossades. Ett stort antal kunder och anställda var uppenbarligen i riskzonen. En skytt i 15-årsåldern greps enligt uppgift på plats.
#44 Morgan Johansson har ännu inte gått ut och återigen förklarat hur bra projektet "Sluta skjut" fungerar i Malmö.
- Redigerat 2022-08-20 08:34 av Fornöga
#63 Trenden med väldigt unga förövare till grova brott fortsätter.
Nu är det ett bra tag sedan jag själv var 15 år, men mina egna hyss från den tiden är på en helt annan nivå. Jösses, att gå in på ett välfyllt köpcentra och avrätta en kriminell gängledare. Det är svårt att ta till sig.
#64 Ja, vi får trösta (?) oss med att inte heller de som borde haft anledning till uppmärksamhet på utvecklingen såg det komma.
#65 Allt är en slump.
#66 "Qué será, será
Whatever will be, will be
The future's not ours to see
Qué será, será
What will be, will be"
Jay Livingston / Ray Evans🎶
#67 Nu väntar vi på utlåtande som visar hur låg sannolikhet det är att bli drabbad vid en skjutning i ett köpcentra. Eller överhuvudtaget.
#68 Ja, som den låga sannolikheten att bli träffad av en kula i Malmö när man befinner sig i Stockholm.
#69 De vet väl knappt var Malmö ligger?
#63 Kvinnan som blev skadad på Emporia var en kund som bara råkade passera platsen, enligt polisen.
- Redigerat 2022-08-20 11:04 av Fornöga
#71 ”Grov våldsspiral i Malmö.”
”Stenkula beskriver ett mycket svårt konfliktläge i Malmö och uppger att staden är inne i en grov våldsspiral. Många har förlorat sina anhöriga och allmänheten känner sig påverkad av det ökande våldet.”
Vissa nyheter åldras inte med behag- ändå är den bara tio månader gammal.
(Och Stockholm "kan själv" det vi ju. Ja, kanske inte Morgan Johansson då, men de flesta andra.)
- Redigerat 2022-08-20 13:41 av Fornöga
#72, #73: Vilken stad vill bli som Malmö…?! 😨
Morgan Johansson (S) är en lögnaktig fjant som under 8 års tid har misslyckats grovt på sitt ansvarsområde, med ödesdigra konsekvenser för en massa människor och för landets ekonomi.
- Redigerat 2022-08-20 16:15 av [Fredrika00]
#74 Glöm inte att Magdalena Andersson gjorde hans framtid inom regeringen
till en kabinettsfråga…🙄
- Redigerat 2022-08-20 16:32 av Fornöga
#75: Djupt omdömeslöst var ordet. Man undrar vad han har för hållhake på henne.
#77 Ja, snart kommer nog standardklyschan med indirekt skuldbeläggande: att hon råkade befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. 🤔
#78: Den klyschan har jag redan sett om händelsen. 🙁
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#78: Var väl LVU- rymmaren som var på fel plats. 🙄
#79 Förvånar inte.
#80 Precis.
#78 ff Bara några dagar innan en shoppande kvinna på besök från Norge skadades allvarligt under en kriminell uppgörelse i Malmö blev en annan kvinna i Göteborg oprovocerat träffad av vad som möjligen var ett vådaskott. Luai Ahmed på Bulletin (ännu ej betalartikel) uppmärksammar rubriksättningen i GP i samband med det.
"När Göteborg-Posten, som publicerar debattartiklar om hur ”formar verklighetsuppfattningar”, skrev om nyheten blev rubriken: ”Spårvagnstrafik läggs om efter ordningsstörning”.
En kvinna blir skjuten av en okänd man en helt vanlig tisdagsmorgon i världens mest feministiska land och stadens främsta tidning rubriksätter det som en ”ordningsstörning”.
Det är inte helt enkelt att förhålla sig till hur rubbat detta är. GP fick mycket kritik, och ändrade till slut rubriken till ”Kvinna skjuten på spårvagn i Göteborg”.
Denna rubriksättning kan se ut som ett litet slarvfel, men egentligen är det en droppe i medias hav av hyckleri. Det är den huvudsakliga anledningen till varför Sverige ser ut som det gör, och varför politiker låter som de gör i dag. Decennier av mörkläggning, lögner och fikonlöv."---
- Redigerat 2022-08-22 09:51 av Fornöga
#82: Mycket bra artikel av Luai Ahmed!
Upprepar:
"En kvinna blir skjuten av en okänd man en helt vanlig tisdagsmorgon i världens mest feministiska land och stadens främsta tidning rubriksätter det som en ”ordningsstörning”."
Välkommen till det nya Sverige a k a Absurdistan. 🤪
- Redigerat 2022-08-22 10:28 av [Fredrika00]
15-årig pojke kontraktsmördar gängkriminell man en fredagseftermiddag på ett köpcentra.
Sån't händer.
#85 Ja, det är förfärligt!
En person i 20-årsåldern sköts ihjäl i Helsingborg i natt. Det nämndes inte ens i riksnyheterna, så numera räknas det tydligen som en icke-nyhet. Åtminstone om det inte sker i Stockholm. 🥱
Edit: Till sjunyheterna hade även riksnyheterna vaknat. Skjutningen var dock inte huvudnyheten, utan nämndes först efter ett inslag om att fabriksarbetare får jobba natt på grund av de skyhöga elpriserna.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-08-25 07:32 av Carmarino
#85 Efter att ha sett inslaget på UG om Uppsalaskjutningen så blir intrycket att det i princip krävs att man grips på bar gärning med vapnet i hand för att man med någorlunda säkerhet skall kunna fällas för en gängskjutning.
Förstod jag saken rätt så har endast 10% av dödsskjutningarna i distriktet lett hela vägen till fällande dom. I det inräknas förvisso de sfall om aldrig ens lett till åtal, men efter att ha hört rådmannen, försvararna respektive utredarna intervjuas så förstår man ju att svensk lag och uttolkningen av den utgör ett oöverstigligt hinder för att man skall kunna fälla gärningsmännen.
Att antalet beställningsmord ökar är ytterligare en komplicerande faktor, eftersom det där saknas anknytning mellan gärningsman och offer. Det enda hotet mot en "hitman" i Sverige är den kriminella rättskipningen genom hämnd (vilket i och för sig kan vara att föredra än att de skall hållas inspärrade ett antal år till kostnad för det allmänna). Eller att det som i fallet med dödsskjutningen på varuhuset i Malmö anlitas en ung oerfaren beställningsmördare. Men beställarna kan nog vara övertygade att han lärt sig den enda fras han behöver kunna i sammanhanget: "inga kommentarer".
Relaterade länkar från i april i år:
Ingen döms vid tre av fyra dödsskjutningar – ”Vad gör det med samhället?”
- Redigerat 2022-08-25 12:05 av Fornöga
#88: "svensk lag och uttolkningen av den utgör ett oöverstigligt hinder för att man skall kunna fälla gärningsmännen."
Ja, problemet ligger ju helt på de styrande politikernas bord. De (S, MP, V) har ju i åtta år inte velat ta tag i detta av rädsla för att bli kallade rasister. Detta eftersom de allra flesta gärningsmännen har utländsk bakgrund. Så vänsterpolitikernas feghet leder till att folk skjuts ihjäl i Sverige…
Även inom poliskåren lägger man skulden på de styrande politikerna, och kräver lagändringar på ett antal punkter. Polisens förslag sammanfaller i stort med de borgerliga partiernas förslag, och publicerades igår i Aftonbladet:
"Avskaffa straffrabatter och utvisa fler.
Det är polisernas favoritförslag mot brottsligheten, enligt en ny undersökning.
– Jag är inte förvånad, säger Lena Nitz, ordförande för Polisförbundet.
"Polisförbundet har beställt en Novus-undersökning där medlemmarna fått svara på vilka politiska förslag som de anser är nödvändiga, och inte nödvändiga, för att trycka tillbaka brottsligheten."
"Längre straff, fler utvisningar
De fyra förslagen som anses viktigast handlar alla om att dömda brottslingar måste bort från gatorna under längre tid än vad som sker i dag.
73 procent av de som svarat vill ta bort ”mängdrabatten”, så att längre straff utdöms vid flerfaldig brottslighet.
66 procent vill avskaffa automatisk frigivning efter två tredjedelar av straffet.
64 procent vill avskaffa ”ungdomsrabatten” för de som fyllt 18 år.
64 procent vill utöka utvisningen av utländska medborgare som döms för brott."
- Redigerat 2022-08-25 12:25 av [Fredrika00]
#89 Rubriksättningen är rätt så hårt vinklad av Aftonbladet. Den som läser flyktigt eller vill åberopa den för egna syften kan peka på att det inte är särskilt viktigt ens för poliserna själva att de blir fler. Kan föreställa mig Morgan Johansson twittra ut budskapet eller vifta med det i någon debatt…
Fredrik Kärrholm, tidigare polis, kriminolog och riksdagskandidat (M) har en debattartikel i samma tidning som citeras i tråden "Kampen mot brottsbekämpningen" (inl. 106 där) tycker att det även behövs fler poliser. Hans åsikter sammanfaller rätt väl med polisernas:
"Sverige behöver en helt ny kriminalpolitik. Vi behöver fler poliser med större befogenheter och rejält skärpta straff.
Syftet är enkelt: Den som sitter inlåst kan inte begå brott och inte heller rekrytera unga till gängkriminaliteten. Det räcker inte med dagens ordning där grova brott ofta bara leder till några få års fängelse.
Vi måste också tala klarspråk om brottslighetens koppling till invandringen. Utlänningar som begår brott ska utvisas. Invandringen måste regleras hårdare och kraven höjas för medborgarskap. Detta är en förutsättning för ett tryggare Sverige för alla.
Härtill krävs mer brottsförebyggande åtgärder utan flum: ökat föräldraansvar och ordning i skolan. I grunden beror brottsligheten på den enskildes moral och värderingar. Vi föds inte onda eller goda, utan barn som växer upp måste lära sig sunda värderingar."---
#90: Mycket bra skrivet av Kärrholm (f.d. polis, nu M-kandidat)! 👍 Visst är det provocerande att höra Andersson i TV förklara att ansvaret för brottsbekämpningen ligger på hela samhället, på regionerna, på kommunerna eller vem som helst utom hennes regering.
Håller med om att Aftonbladet skruvade till rubriken på ett missvisande sätt. Faktum är att en majoritet av de tillfrågade poliserna tycker att det behövs fler poliser! De fick yttra sig om 35 förslag. Här är de förslag där fler än hälften av poliserna instämde:
"Hela listan: Politiska förslag som poliser anser är nödvändiga
1. Gör om ”mängdrabatten” så att längre straff döms ut vid flerfaldig brottslighet: 73 %
2. Avskaffa automatisk frigivning efter två tredjedelar av straffet: 66 %
3. Avskaffa ”ungdomsrabatten” för alla brott för de som är 18 år och äldre: 64 %
4. Utöka utvisningen av utländska medborgare som döms för brott: 64 %
5. Fler poliser: 61 %
6. Inför en straffskärpningstrappa vid återfall i brott: 60 %
7. Stärk samverkan skola, socialtjänst, polis och fritidsverksamheter: 60 %
8. Utöka möjligheterna till hemlig avlyssning och övervakning: 58 %
9. Stärk skyddet för målsäganden och vittnen: 58 %
10. Utöka polisens rätt till preventiva tvångsmedel vid organiserad brottslighet: 53 %.
11. Ny sekretesslagstiftning för underlättad informationsdelning mellan myndigheter: 53 %
#88: De brukar kunna ytterligare en fras: "jag förnekar brott" - eller "jag har inte gjort det, jag var inte ens där". Detta oavsett om de syns på bilderna från övervakningskameror på platsen.
#88 NWT:s ledarredaktion är också uppgivna inför möjligheterna att fälla mördarna inom den kriminella miljön.
" Frågan i fokus är hur domare värderar bevisning. Om det ska krävas enskilda otvetydiga bevis eller om flera så kallade indicier kan vägas samman för att någon ska dömas skyldig. Bortom rimligt tvivel är ribban som behöver kommas över. Men till slut blir kraven på avgörande bevis helt orimligt.
Det som skulle krävas är att brott fastnar på film eller att ett vittne kan peka ut gärningsmän. Men i gängsammanhang är morden ofta planerade och de inblandade helt ovilliga att säga något. Det ställer höga krav på polisen att fastställa tekniska bevis och på domstolen att kunna tolka det forensiska arbetet och bedöma helhetsbilden."---
#55: Det är fruktansvärt. Min näst yngsta dotter är född 2007 🥺😥
Kvinna och barn skottskadade i Eskilstuna. Tydligen på en lekplats.
Nå, sånt händer.
#96: #97: "För mindre än en vecka sedan larmades polisen om två skottlossningar i Eskilstuna. Det är fortfarande oklart om fredagens skjutning kan kopplas till tidigare händelser. För många av de boende innebär skjutningarna stora påfrestningar."
En kvinna som bor nära lekplatsen berättar:
"Det har blivit en vana att ha balkongdörren öppen pga skjutningarna. Jag tänker att nån kanske behöver hjälp. Det har eskalerat väldigt mycket de senaste månaderna. Det skjuts helt vilt och öppet, morgon, kväll eller natt. Det är inte okej, särskilt i områden med så många barn.
Jag känner mig maktlös och frustrerad. Jag känner mig inte trygg ibland när jag går ut."
Sverige idag. 😢
#96-98 När kvinnor och barn blir beskjutna på lekplatser reagerar även vissa socialdemokrater. SvD skriver:
"Eskilstuna har drabbats av en lång rad skjutningar i år. På fredagskvällen skottskadades ett barn och en kvinna vid en lekplats i staden. ”Det måste få ett stopp och det måste få ett stopp nu”, säger kommuntoppen Jimmy Jansson (S) till TT."
Han lyfter fram att personerna som ägnar sig åt den här sortens brottslighet i många fall är kända av både polisen, socialtjänsten och allmänheten. Trots det kan de fortsätta att begå grova brott, vilket Jansson anser skapar potentiella trovärdighetsproblem för staten.
– Den demokratiska staten framstår ju som löjlig när den står så handfallen inför det faktum att man vet vilka dårar det är som håller på och ändå så kommer man inte åt dem, det blir väldigt frustrerande, säger han."
"Moderatledaren Ulf Kristersson anser att staten förlorat kontrollen och att den nuvarande regeringen misslyckats vända våldsutvecklingen.
– Det här är i grunden groteskt, säger Kristersson."
"– En ny regering kommer jaga de här människorna tills alla är inlåsta eller utvisade från landet, kompromisslöst och hänsynslöst. De här gängen ska bort från Sverige."
Basta!
- Redigerat 2022-08-27 15:58 av [Fredrika00]
#99 Jag upplever Jimmy Jansson som en av de rakryggade socialdemokrater som finns i vissa kommuner runt om i landet, sossar av "den gamla typen" (vilket inte har med ålder att göra). Saknar sådana sossar i riksdag och regering.
- Redigerat 2022-08-27 16:05 av Fornöga
I helgen skottskadades en kvinna och ett barn i Eskilstuna, och i Bandhagen träffades även en passerande kvinna när en ordningsvakt blev skjuten. Nyligen blev en annan kvinna skottskadad när hon shoppade där en gängskjutning ägde rum i Malmö.
"Devisen om att oskyldiga inte drabbas av det gängkriminella våldet håller inte längre", menar Michael Tärnfalk som är forskare i socialt arbete vid Uppsala universitet. Nej, det är det väl bara Morgan Johansson som tror idag…
- Redigerat 2022-08-29 09:49 av Fornöga
Statistik skjutningar i Sverige januari t.o.m. augusti 2022 (pdf-tabell): 46 döda i 272 skjutningar under årets första åtta månader.
- Redigerat 2022-09-02 19:09 av Fornöga
”Under den senaste mandatperioden har 570 personer skadats i sammanlagt 1662 skjutningar, vilket placerar Sverige skyhögt över alla andra EU-länder. 227 har dött. ”
#99: Varför måste det gå så långt att barn blir skadade/dödade innan den faktiska regeringen reagerar ?
Hade de reagerat tidigare med hårda åtgärder, så kanske de oskyldiga barn och vuxna som har dödats i skottlossningar de senaste åren, hade varit vid liv idag. Det är fruktansvärt 😥
#100 Tänk om regeringen hade agerat redan där , och vidtagit åtgärder, innan det eskalerade som det har gjort idag.
#101 Har de äntligen börjat öppna ögonen för vad som egentligen händer i Sverige, och vad som har pågått de senaste 8 åren ?
#102 #103 Välkommen till krigszon Sverige.
#103: Det är en otrolig siffra nästan man inte tror det är sant.
Rikspolischefen ser inget som talar för att trenden med ökande antal dödsskjutningar bryts under resten av året, vilket gör att vi med nuvarande takt kommer upp i rekordhöga 60 dödade i år.
#106 En man i 20-årsåldern som sköts till döds i Kristianstad igår kväll blev det 48:e offret för skjutningarna i år. Det betyder att den tidigare högsta helårsnoteringen från 2020 redan överskridits, det årets summa var 47.
- Redigerat 2022-09-23 05:11 av Fornöga
#107: 48e offret i år.
Senaste att bli klippt var en 19 åring i Södertälje i går kväll.
Rubrik efter pressträff fredag eftermiddag: "Polisen: Inga tecken på minskning av skjutvåldet."
#109 Syn för sägen.
#110 Förbluffande klarsynt.
#111 Spanarna har nog tipsat. 😉
#110: Kanske dags att rikta om de ekonomiska ressurserna …!!
28/9 en skjutning i stadsdelen Ronna här i Södertälje. En skottskadad man dök upp på sjukhuset.
30/9 en skjutning i stadsdelen Ronna här i Södertälje. En 19-åring dog.
Är det fler än jag som misstänker att dessa skjutningar är länkade till varandra?
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#114: Är krig inom Södertälje Nätverket dom äldre mot dom yngre.
Ny skjutning ikväll i Ronna.
https://www.expressen.se/nyheter/annu-en-skjutning-i-sodertalje/
Vad vore en dag utan skottlossning?
Ja polisen har ju lite att göra. Hörde helikoptern, börjar bli van vid det ljudet nu
_
#116 Femtio dödade i skottlossningar hittills i år, varav fem i Södertälje.
Nummer 50 då.
#120 Mörka listan. Ej premiumartikel i nuläget.]
#121: Under artikeln finns inslaget "Kommunalrådet efter skjutningen: ”Vi behöver ta krafttag”". Har vi inte hört det en hel del gånger de senaste åren, utan att några krafttag har tagits?
#122 Jo, det klingar alltför välbekant. Högsta polisledningens pressträff på fredag lät ungefär lika intetsägande.
#123: De har inte tid, de har fullt upp med trafikövervakning 😒 (IRONI)
Bara igår var det 8 fartkontroller och 12 Nykterhetskontroller. Inom stadsgränserna här.
Ja visst, det är jätteviktigt att hålla koll på trafiken, jag har absolut inga problem med det. Men när man läser om skjutningar och knivslagsmål i mitt närområde, samtidigt som jag har passerat 4 trafikkontroller (nykterhet och fart)på en sträcka, kan ju jag tycka att man kan omprioritera en del.
- Redigerat 2022-10-02 10:25 av Draken
#124 De lokala polisledningarna "räknar pinnar", det vill säga de förbättrar den totala uppklarandestatistiken genom rapporterade förseelser från trafiken.
- Redigerat 2022-10-02 10:48 av Fornöga
Sverige upprätthåller sin framträdande position som marknad för vapensmugglare.
#125: Det är helt sjukt 😡
#124: I kontrollen tar dom även efterlysta personer, folk som inte ska vara i Sverige, folk som är skyldiga kronofogden, narkotika. Ju fler fordonskontroller ju mer stör man buset.
#128 En anmärkning värd att beakta.
(OT: fast det är vad jag förstår via känningar inga särskilt populära kommenderingar "ute på fältet", och det sprider sig ju snabbt bland klientelet var det pågår kontroller.) Men åter till skjutningarna!
- Redigerat 2022-10-02 11:28 av Fornöga
Landskrona igår kväll: allvarlig skottskada.
”Polisen larmades till Skolgatan i centrala Hässleholm vid 00.50-tiden efter att flera personer hört misstänkt skottlossning i området.
– Det är flera som ringt. Man uppgav att man hört 5–6 skott, säger John Sjöblom.
När polis kom till platsen hittades den skottskadade mannen och fördes till sjukhus. Enligt tidningen Norra Skåne rör det sig om en man i 20-årsåldern.
– Han är träffad i benet och är på operation, säger John Sjöblom vid 03.45-tiden.”
Källa:AB
Vi hör helikoptern.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgGBO3/skottlossning-i-centrum
_
#132 En avliden, en allvarligt skadad.
”– Det här är en väldigt våldsam spiral, säger SVT:s kriminalreporter Diamant Salihu – som också konstaterar att det dödliga våldet i Sverige väcker starka reaktioner bland poliser i andra länder.”
Polisen måste inleda någon form av operation mot gänget i Södertälje. gärna poliskontroll kvällstid och störa gängmedlemmarna med visitation och nära samarbete med kronofogden. Minst ett halvår gärna längre.
#135 Kanske en tur i tidsmaskinen för att inleda förebyggande insatser?
OBS Kan innehålla spår av ironi.
#136: Ja det kan väl inte bli sämre än nu? Pizzakväll med gängen eller kebab.
När man nu från högsta polisledningen säger att "hela Sveriges poliskår kraftsamlar i Södertälje" så satsar man väl i stort sett resten av sitt förtroendekapital för sin del, samtidigt som den lämnande regeringen nu definitivt kastat in handduken på vägen ut. Nästa gång de knackar på så är det för att som opposition kritisera resultatet av sin egen kriminalpolitik.
#138: Jag har sätt en polisbil i Ronna denna vecka så jag har ingen större förtroende för polisen tyvärr.
#139 Nej. det finns nog en rätt stor diskrepans mellan Polisledningens utfästelser på pressträffarna och det faktiska utfallet.
Så rätt. Han uttrycker precis vad jag tänker:
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/polisen-har-inte-koll--pa-sodertaljebarnen/
_
#140: Har de kommit på det alldeles själv ? WOW jag är riktigt imponerad 😒
Skjutningarna i Södertälje kom upp på jobbet i dag, men för oss som jobbar i offentlig förvaltning bedöms det inte finnas några direkta hot.
Har ibland funderat på om jag rentav träffat personer från det så kallade Södertäljenätverket när jag kontrollerar internernas kök på Hall-anstalten.
Procentuellt, baserat på den totala mängden invånare i Södertälje, så är det ju försumbart.
Dvs risken att bli utsatt är så låg att det inte kommer att hända.
Ungdomliga busstreck? Högst troligt.
Analyser som bygger på t ex demografi undanbeds.
Citat från denna artikeln:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JQAXw/boende-i-sodertalje-radda-efter-skjutningarna
"Polischef: ”Finns ökad risk för tredje person”
Mordet i Saltskog är det tredje mordet på en vecka. Förra helgen sköts en 19-årig man på fredagen, ett mord som ska ha varit hämnd på en skjutning veckan innan. Dagen efter sköts en 41-årig till döds med minst två skott.
– Vi ser att det är väldigt motiverade individer. Man är hänsynslös och bryr sig inte om andras liv, man verkar inte heller vara rädd om sitt eget liv, säger Catrine Kimerius Wikström, polisområdeschef på polisområde Stockholm syd."
_
#145 Sånt händer.
Mats Skogkär i Bulletin gör bokslut för epoken Morgan:
"Från det att Polisen i slutet av 2016 började föra samlad statistik över skjutningar och fram till i dag har 268 personer, främst unga män, skjutits ihjäl och över 700 skadats i närmare 2 000 skjutningar. Och gängmorden, som tidigare i stor utsträckning var koncentrerade till landets tre största städer, har spridit sig ut i landet. Till Kristianstad. Kalmar. Landskrona. Helsingborg. Eskilstuna. Linköping. Örebro. I Södertälje, där Socialdemokraterna för övrigt styrt i 30 år, sköts tre personer ihjäl på öppen gata på mindre än en vecka.
Men framför allt: dödssskjutningarna är bara den synliga toppen på ett växande isberg av organiserad kriminalitet som sakta men säkert befäster sin makt och utökar sitt inflytande på snart sagt varje samhällsnivå.
Så ser arvet efter Morgan Johansson ut. Åtta förlorade år. Ingen svensk justitieminister i modern tid har lämnat sitt uppdrag med ett så uselt facit."---
"När Dagens Nyheter för ett par veckor sedan gick igenom samtliga dödsskjutningar i Sverige under året – det var då 48 till antalet – visade det sig att endast fyra klarats upp. Och inte någon av dessa var en gängskjutning. I 44 av 48 dödsskjutningar pågick utredningen fortfarande och i 26 av dessa hade ingen frihetsberövats, misstänkt för att ha begått själva mordet.
Morgan Johansson är nöjd och stolt. Det har han ingen som helst anledning att vara."
Men tack Morgan! Tack för att du försvinner från din ministerpost - låt vara att du inte gör det frivilligt.
- Redigerat 2022-10-11 15:44 av Fornöga
_
En taxichaufför sköts till döds i västra Bergsjöni Göteborg vid 03.30-tiden i natt strax efter att han parkerat sin bil efter passet. Mannen var inte känd för polisen sedan tidigare.
- Redigerat 2022-10-16 08:18 av Fornöga
Dödsskjutning i Bäckby, Västerås i kväll.
Lite skrämmande ändå att reaktionen numera blir "jaha, en till", och sedan inget mer. Förr genererade en skjutning tidningsartiklar i veckor eller till och med månader efteråt. Nu minns man inte en skjutning efter en vecka, för det kommer hela tiden nya.
#152 Ja, det är ju så det har blivit, så även hos oss på Debatt iFokus. Det är inte för inte som vi nu är inne på sjunde tråden om skjutningarna i Sverige här. Den första påbörjades när Debatt i Fokus var färskt i september 2018, och den inleddes så här: *"Det stora antalet skjutningar är något som skiljer Sverige negativt från de flesta andra länder i vår omvärld. Vi som växte upp för ett halvsekel eller mer har svårt att ta till oss den här utvecklingen - hur hamnade vi här?" Frågan kvarstår.
I början skildrades morden relativt utförligt, sedan blev det som att vi i en blandning av resignation och protest bara noterade dödsskjutningarna som hastigast, och nu skall det större skjutningar till, eller summeringar av totalen till för att det skall bli mer än någon rad skriven. Sorgligt, men sant…😟
Även i media går utvecklingen åt det hållet, det blir i högre grad mest lokalpressen som har utförligare rapporter, om det inte rör sig om större skeenden, som i Södertälje.
#153: Jag är född och uppvuxen på 70 och 80 talet. Då fanns det knappt något sådant alls.
Vad har hänt nu ? Det skjuts hejvillt dagligen, fler gånger om dagen. Detta plus allt annat som knivbråk, knarkuppgörelser, gruppvåldtäckter etc.etc.
Det är inget bra Sverige vi lämnar över till våra barn och barnbarn.😔
Nästa anhalt för de dödliga skjutningarna blev Sätra i Gävle.
#155 ”Snart på en plats nära dig.”
- Redigerat 2022-11-06 08:31 av [Hayabusa-0001]
Hoppas man kan få stopp på dessa jäkla skjutningar. Jag hoppas att prio ett för regeringen är att ta itu med alla dödskjutningar.
En man påträffad skjuten till döds i en bil i Gårdsten, nordöstra Göteborg under tisdagsmorgonen.
Ännu en dödsskjutning i Södertälje.
- Redigerat 2022-12-11 13:19 av Fornöga
#160 Sverige, vad hände?
#161 Det pågår en shooutout", som det heter i olika sammanhang.
Veckans videokrönika har Henrik Jönson rubricerat "Våld och vanor -"om dödsskjutningar och anpassning och den föregås av denna introduktion:
"Dödsskjutningarna i Sverige fortsätter att skena, och är nu sex gånger fler än i de övriga nordiska länderna — sammantaget.
Hur påverkas det svenska folket av denna extrema kriminalitetsutveckling? Vilka åtgärder tas för att hantera situationen — och vad händer med ett samhälle som anpassar sig till våldet — i högre grad än bekämpar det?"---
Innehållsförteckning:
00:00 - Intro
01:15 - Våld och vanor
04:17 - Våldsnormalisering
09:58 - Tvingande kontraproduktivitet
18:01 - Outro
- Redigerat 2022-12-17 09:42 av Fornöga
#163 Sverige leder utvecklingen 👍🏼
Dödsskjutningsstatistiken fylls på även under årets sista dagar- 61 nu.🤷♂️
- Redigerat 2022-12-25 19:37 av Fornöga
"Ökningen av dödliga konflikter är historiskt stor", säger Manne Gerell, forskare vid Malmö Universitet till TT.
– Vi har en ökning på 38 procent jämfört med förra året och 30 procent jämfört med det värsta året vi har sett. Det är sällan man ser så här stora förändringar. Även om det är låga tal, från 45 till 62, så är det en väldigt stor ökning."----
#166: Hur kan man kalla det "låga tal"? 😮
#167 Ett tecken på att vi är avtrubbade, kanske? Och än värre- tänk om man om tio år säger: "se på 2022, då var det bara 65 dödsskjutningar"…🤔
#168: Det skulle inte förvåna mig. För 20-30 år sedan kunde ett mord sysselsätta tidningarna i flera månader. Nu försvinner skjutningarna från nyheterna efter ett par dagar.
Nu tillsätts ett råd i alla fall.
#169 Va’ pratar du om..?
Skjutningar?
#171: Ja, jag vet. Det är ju flera dagar sedan någon blev skjuten, så inte så lätt att komma ihåg.
#172 🫣
Två ynglingar – en 14-åring och en 15-åring – står misstänkta för att ha skjutit med automateld mot en pensionärs lägenhet i södra Stockholm onsdag kväll. De misstänkta tonåringarna ska innan skjutningen ha rymt från ett HVB-hem, uppger Expressen.
Enligt Expressens uppgifter var det cirka 25 skott som avlossades och kort därefter kunde två pojkar i tonåren gripas av polisen.
Sprängning i Rågsved…
#165 Även på årets sista dag fylldes statistiken på, och början på nästa år riskerar väl att ta vid där detta år slutat...
- Redigerat 2022-12-31 22:26 av Fornöga
#176 Årets preliminära statistik ger vid handen att 63 personer skjutits till döds 2022, en historiskt hög siffra, vilket till exempel kan jämföras med våra nordiska grannländer som hade sex dödsskjutningar- tillsammans.
SVT summerar skjutningarna i Stockholms län 2022, därav 30 dödsskjutningar (en mer än polisens officiella statistik).
- Redigerat 2023-01-04 10:58 av Fornöga
Årets första offer: två personer har skjutits i Jordbro, en av dem har avlidit, enligt Expressen. Den avlidne har enligt samma källa tidigare förekommit i en utredning om gängmord.
Ny dödsskjutning, den här gången i Huvudsta i Solna kommun.
#181 Och fortsättning följer tyvärr- kanske redan denna helg…🤨
- Redigerat 2023-01-21 09:30 av Fornöga
#182 Jajamen, en liten demo på det?
Vården av skottskadade personer kostar skattebetalarna mångmiljonbelopp årligen. Moderaterna i Stockholm vill nu initiera ett lagförslag som innebär att en person som döms för att ha skjutit någon som kommit att vårdas på sjukhus så skall gärningspersonen utöver att tvingas betala skadestånd till brottsoffret även göra det till regionen, rapporterar SVT Nyheter.
- Redigerat 2023-01-22 16:48 av Fornöga
#184: Det tycker jag låter helt rätt,
En 15-årig yngling sköts ihjäl vid en restaurang i Skogås, Huddinge på lördagskvällen.
- Redigerat 2023-01-28 22:06 av Fornöga
"Utan kriminaltekniska undersökningar går brottslingar som skjuter fria. Men på bara ett och ett halvt år har 7 av 15 anställda i den grupp som gör vapenundersökningar slutat vid Nationellt forensiskt center i Linköping. De vittnar om ett omfattande missnöje med ledningen och Polismyndigheten, som numera styr verksamheten", skriver Lars Åberg på Kvartal.
"Det eskalerande skjutvapenvåldet sätter press på hela rättsstaten, från polisen till domstolarna och kriminalvården. Forensikernas uppgift är att dokumentera och analysera bevismaterialet. Brottsbekämpningen är en kedja med många länkar, och flera nuvarande och tidigare Medarbetare på NFC, som Kvartal har talat med, beskriver åderlåtningen av verksamheten i Linköping som katastrofal.
”Snart finns inte den här kompetensen kvar i Sverige”, menar en i personalgruppen."*---
Dödsskjutning i Söderhamn fredag morgon. Oklara omständigheter ännu[.}(https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/en-person-anhallen-misstankt-for-dodskjutning-i-soderhamn)
Tre personer skjutna utanför en restaurang i Fittja centrum i Botkyrka kommun vid 18-tiden idag. För två av de skadade är läget allvarligt, den tredje är enligt de tidiga rapporterna lindrigare skadad.
#194 Intressant statistik och översikt.
Källa: SVT Nyheter
Med tanke på att vi, enligt vissa, blir alltmer lika USA är det inte så upplyftande med denna läsning:
"Och våldet kan bli värre, om inget görs.
– Folk tror att vi ligger i topp men vi är inte i närheten. I USA åker man in i ett område och pepprar vem som helst. Om Sverige får ”drive by shootings” kanske det blir 200 döda på ett år."
https://www.dn.se/sverige/nar-kommer-skjutningarna-att-ta-slut/
#196 Nu är Sverige trots allt långt ifrån situationen i USA, men utvecklingen här i vårt land känns sisådär.
#196 Ja, den som har som målsättning att bagatellisera situationen i Sverige lär få söka sig utanför Europas gränser för att hitta jämförelseobjekt. Vad blir nästa anhalt- Centralamerika? 🤔
- Redigerat 2023-02-11 09:48 av Fornöga
#198 Jag var inte ute efter att bagatellisera, tvärtom. Om vi blir alltmer lika USA kanske situationen blir värre. Det var min poäng.
#199 Trenden är inte den vi önskar.
Hur bryter vi den? Personligen är jag inte överdrivet optimistisk, men jag önskar att det uppstår någon form av vändning.
#197 Det som närmar oss USA är inte minst vapentillgången. Vi beskärmar oss (med visst fog) över deras liberala vapenlagar, samtidigt som vi har ett konstant vapeninflöde från Balkan, och redan oroar man sig för en liknande situation efter Ukrainakriget (betalartikel.)
Tillspetsat kan man kanske säga att medan även fredliga människor kan beväpna sig i USA så är det enbart de kriminella som "får" göra det här.
- Redigerat 2023-02-11 10:14 av Fornöga
Jag hoppas innerligt att vi aldrig börjar likna USA i deras utbredda syn att det är en mänsklig rättighet att bära vapen. Vapenfetischism, som det brukar kallas.
Nämner även här boken Kåppi pejst. Har nöjt mig med att lyssna på den, men kommer att införskaffa den när den kommer som pocket.
https://www.bokus.com/bok/9789177752837/kappi-pejst-copy-paste-hur-vi-harmar-usa-mer-an-ever/
#202 Delvis är vi redan där, tråkigt nog.
Åtminstone vad det gäller de gängkriminella, de anammar i stor utsträckning livsstilen i USA.
Vi andra? Tja, vem vet hur det ser ut om X antal år?
Googla FGC-9
#202 Återkom i så fall gärna med kommentarer om den i en annan tråd - som rubriken säger handlar det här om skjutningar i Sverige, så jag föreslår att vi härmed avslutar liknelserna med USA i dess olika former.
En man som skadesköts i Trelleborg i fredags har avlidit av sina skador. Personer med kopplingar till den gängkriminella miljön har förhörts, och en person är anhållen för mord.
Dödsskjutning i Tullinge i natt.
#206 Några skjutningar under natten…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skottlossning-i-farsta-1
#126 Gängen smugglar in vapen i delar som skickas med olika försändelser. Påträffar tullen en av delarna riskerar den som eventuellt kan knytas till försändelsen lägre straff än vad det skulle varit fallet om det varit ett komplett vapen.
Välkommen till krigszon Sverige.
Fyra personer har förts till sjukhus efter en skottlossning vid en livsmedelsaffär i Oxie utanför Malmö vid 19-tiden ikväll. Inget är ännu känt om deras tillstånd och det finns inga uppgifter om några gripanden.
#210 En 14-åring bland de skjutna enligt uppgift.
- Redigerat 2023-03-04 00:00 av Fornöga
#210 ff Uppdatering: ingen av de skjutna uppges ha livshotade skador. Samtliga offer är i ålder 14-19 år och "kända av polis", dock inte för grövre brott. Ingen är ännu gripen för dådet.
#212 Välkom to njå swidän
Två skjutningar i Stockholm i natt, en skadeskjuten på Kungsholmen och en man skjuten till döds i Flemingsberg.
- Redigerat 2023-03-07 07:12 av Fornöga
#212: Det är ju bara barnen. Det är fruktansvärt att det har gått såhär långt, var skall det sluta ?
En 17-årig kille påträffades skjuten och svårt skadad i en lägenhet i Sollentuna natten mot torsdag. Tre bröder, alla under 20 år, från en mindre ort i Sydsverige är anhållna för dådet.
#215 Ja, det är en fråga som nog ingen kan svara på idag…🤔
En nybildad förening vill lära allmänheten hur man utför livräddande åtgärder på en skottskadad person.
Trenden med skjutningar mot familjemedlemmar till gängkriminella verkar hålla i sig.
- Redigerat 2023-03-14 13:03 av Fornöga
"Det dödliga våldet ökade under 2022 jämfört med föregående år, visar nya siffror från Brå. Andelen av fallen där skjutvapen använts har ökat, samtidigt som dödligt våld i parrelationer minskar," rapporterar SVT Nyheter.
"Rapporten visar att den totala mängden dödligt våld ökat, och att det skett en ökning i dödligt våld med användning av skjutvapen. Under 2022 användes skjutvapen i 63 av de 116 konstaterade fallen av dödligt våld, en ökning med 14 procentenheter från 2021."---
Tråden lång och seg. Jag låser den nu
Fortsätt diskutera HÄR