Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletdebatt
Läst 115 ggr
Cojimar
1

Vår bästa tid är nu?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Trots pandemi, krig och miljöoro - är vår bästa tid ändå nu? Arkeologen Jonathan Lindström säger i fredagsintervjun på Kvartal (66 min.) att han inte är villig att byta bort dagens tillvaro mot någon tidigare version även om så varit möjligt. Skulle du?

Introtext: "Arkeologen Jonathan Lindström har skrivit en tegelsten om Sveriges historia. Han vill slå sönder dagens fördomar och visa det grundläggande mänskliga – förmågan till anpassning och viljan att lösa problem med teknologiska eller sociala verktyg. Hans bok Sveriges långa historia: människor, makt och gudar under 14 000 år berättar om en ofta grym tillvaro; ungefär var femte person beräknas ha dött genom våld. Av alla perioder som passerat säger Jonathan Lindström att han inte skulle ha velat leva i någon annan tid än den vi har nu."

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Nutiden är den bästa, säger Jonathan Lindström om Sveriges 14 000 år långa historia.
[Toxin]
1

Det ligger en hel del i det, att få ett perspektiv kan vara nyttigt emellanåt.
Som ett annat exempel, hur tog sig livet ut för Wasas besättning?

PS Det finns andra fartyg än Wasa.

Carmarino
2

Varje tid har sina problem, och det var mycket oroligheter förr. Dock saknar jag den trygghet som fanns - i de flesta fall - i vardagen. Man var inte lika rädd för att gå ut ensam och man behövde (oftast) inte låsa dörrarna. Våldet fanns, men inte i samma utsträckning som nu. Åtminstone inte där jag bodde.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Cojimar
0

#2 Instämmer gärna i den iakttagelsen. Men sett i perspektivet 14000 år är kanske det som skett i vår livstid att betrakta som närtid?

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

• Redigerat 2022-05-21 10:07 av Cojimar
[Toxin]
1

#2 & #3 Instämmer, tidsperspektivet spelar givetvis in. Man jämför gärna, men med exakt vad? Tänk bara, hur länge levde människor på vikingatiden?

Cojimar
0

#4 Ja, det är en fråga som förstås inte är lätt att svara på. Å andra sidan skulle vikingarna sannolikt ha det ännu knivigare med att utvärdera vår tid.😊

Cojimar
0

Till rubrikämnet hör kanske även att vår västvärlds innevarande bästa tid har ett bästföredatum- åtminstone enligt många debattörer.

Platon, Patrik Engellau och flera andra kloka debattörer brukar tala om att varje samhällssystem har en utmätt tid. Att hävda att just vår typ av demokrati skulle utgöra ett undantag vore lika förmätet som att utropa ett tusenårsrike, eller påstå att vi äntligen nått fram till ”historiens slut”.  Enligt Engellau lever det nuvarande politikerväldet på…
Carmarino
0

Som släktforskare och historieintresserad så har jag insett att jag absolut inte skulle ha velat leva förr i tiden. Å andra sidan så visste man ju inte om något annat då, så många av de som levde då tyckte väl att det var bra. Inte de allra fattigaste dock.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Toxin]
0

Vad vi vet, så har ingen civilisation överlevt.

Cojimar
0

#7 Kom fram till ungefär samma slutsats i min släktforskning. Fast det fåtal som har förfäder i högreståndsmiljö kanske tycker att det blivit sämre…😉

Cojimar
0

#8 Nej, det är sant. (Och så finns det förstås de som inte vill kalla heller vår tid för "civilisation", men det är nog en annan femma…)

Studying the demise of historic civilisations can tell us about the risk we face today, says collapse expert Luke Kemp. Worryingly, the signs are worsening.
  • Redigerat 2022-05-21 10:35 av Cojimar
Carmarino
0

#9: Möjligtvis männen. Kvinnorna hade det nog inte så kul - om de inte var änkor förstås, för då fick de bestämma själv över sitt liv. 😉

Har en del adel långt bak i släkten, men skulle ändå inte ha velat leva på den tiden. Däremot hade det varit roligt om man hade kunnat resa tillbaka i tiden och titta på "från ovan". Alltså inte delta i livet utan bara iaktta hur släktingarna hade det. 😊

• Redigerat 2022-05-21 10:36 av Carmarino
Cojimar
1

Apropå armageddonvibbar så ser Johan Hakelius i Expressen undergången randas, järtecknet är en trilskande finsk passmaskin.

"Det går alltid åt helvete.

Ibland dröjer det, ibland sker det nästan genast. Ibland går det steg för steg i en långsam nedgång som är nästan omärklig tills det är för sent. Ibland sker det på en eftermiddag. Ibland kan man kravla sig tillbaka ett tag, som De La Rue.

Men åt helvete går det. Alltid.

Det gick åt helvete för Adam och Eva, för Kain och Abel, för Jesus och Paulus, för grekerna och romarriket. För judarna har det gått åt helvete flera gånger om. Det gick åt helvete för Tysk-romerska riket och för Österrike-Ungern. För franska revolutionen, ryska revolutionen och alla andra revolutioner. Det gick åt helvete för Tredje riket och Sovjetunionen, för Kreuger och Lehman Brothers, för Montgomery Clift och Ronnie Peterson, för Janis Joplin och Amy Winehouse. För Tumba Bruk.

Det går, helt enkelt, alltid åt helvete."---

Passmaskinen i Finland har gått sönder. Den som lyssnade på nyheterna i torsdags fick veta det, så det måste väl vara sant. Men det låter som något en pressad polis kommer på i stunden.
Cojimar
0

#11 "Tillbaka till framtiden?" 😊

[Toxin]
1

#12 Inget varar för evigt 😉
Inte ens S…

Carmarino
1

#13: Fast de deltog ju i högsta grad i livet både i framtiden och dåtiden. 😊

[Toxin]
1

Läste igår en artikel om slaget vid Lund 1676, svårt att föreställa sig allt elände.

Cojimar
1

#16 OT: Jag har en bok av Claes Wahlöö & Göran Larsson som heter "Slaget vid Lund- ett mord och icke ett fältslag". Citat från omslaget: "Det mer än sju timmar långa slaget liknade mest en slakt och arméerna förlorade nästan hälften av sina soldater." Ruggigt…

Lona
1

Man kan också vända på det - vad kommer människorna om 100, 500 och 1000 år framåt att tänka om den tid vi lever i nu? Om det ens finns några människor vid det laget eller om vi har lyckats förgöra oss själva… 😏

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cojimar
2

#18 "In the year 2525"? 😉

OK, I can't stand this anymore. I've had enough of your comments. Almost all of them are from baby boomers screaming about why science and technology sucks, ...