Debatt iFokus

Debatt

Etikettbrottslighet
Läst 45 ggr
Draken
2

Knivlagen ändras

Den 1 Juli blir det ändringar i knivlagen. Inte en dag för tidligt tycker jag.

https://www.domarbloggen.se/dags-att-lamna-kniven-hemma/

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Att utan någon rimlig anledning ha kniv på sig på allmän plats har varit förbjudet i Sverige sedan slutet av 1980-talet. Den som bryter mot förbudet döms normalt till 30 eller 50 dagsböter, beroende på under vilka omständigheter som kniven innehafts. Detta gäller inte bara den som är medveten om ...
Cojimar
0

#0 Ja, nyheterna talar ju sitt tydliga språk... 😟

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Draken
0

#1: Ja eller hur.

Önskar faktiskt att de ser över alla våra lagar, och funderar på att kanske ändrar fler så det blir hårdare bestraffningar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Niklas
0

Undrar om de undantag som finns sen tidigare kommer att vara kvar. Det nämns det inget om. Jag tänker på exempelvis multiverktyg som många har på sig dagligen.

» Knivar och andra farliga föremål | Polismyndigheten

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lagstiftningen inom det här området behandlar knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa.
Cojimar
0

#3 Ja, när man läser domarbloggens rubrik och innehåll kan man ju undra, men nog vore det underligt om inte befogat innehav undantas så som hittills har gällt?

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Draken
0

#3: Nej det framgick tyvärr inte av artikeln.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis