Almedalsveckan 2022
Almedalsveckan 2022 arrangeras den 3-7 juli och kommer nog med tanke på att det är valår plus att de publika arrangemangen återkommer efter pandemistoppet innebära ett större intresse igen.
Programmet är klart, och det går som vanligt att söka efter arrangemang och se vilka som går att följa på nätet i direktsändning.

Partiernas arrangemang:
Söndag 3 juli
Magdalena Andersson, partiledare Socialdemokraterna, tal klockan 19Måndag 4 juli
Ulf Kristersson, partiledare Moderaterna, tal klockan 11
Nooshi Dadgostar, partiledare Vänsterpartiet, tal klockan 19Tisdag 5 juli
Ebba Busch, partiledare Kristdemokraterna, tal klockan 11
Johan Pehrson, partiledare Liberalerna, tal klockan 19Onsdag 6 juli
Jimmie Åkesson, partiledare Sverigedemokraterna, tal klockan 11
Annie Lööf, partiledare Centerpartiet, tal klockan 19Torsdag 7 juli
Per Bolund, språkrör Miljöpartiet, tal klockan 11
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-08-25 18:52 av Fornöga
Medan vi i Sverige väl kanske är något blasé inför Almedalsveckan så är det danska intresset för deras motsvarighet, Demokratifestivalen i Allinge på Bornholm fortfarande stort. Efter två års pandemiuppehåll kommer nu 60.000 människor resande för att bevista de olika evenemangen.
Militären har förhöjt beredskapen med tanke på vad som pågår i omvärlden. År 2014 simulerade ryssarna en attack mot arrangemanget, något som fortfarande finns i medvetandet.
Polisen sköter säkerheten i övrigt. Att Rasmus Paludan har aviserat sin ankomst hade nog framkallat rysningar hos vilket svensk polisbefäl som helst, men chefpolitiinspektør Jacob Kofod Ipsen fra Bornholms Politi tar det med ro.
"- Vi har haft besøg at Rasmus Paludan til Folkemødet ad flere omgange. Det er forløbet uden problemer. Men vi har en plan og har forberedt os godt på, at han kommer", säger Kofod Ibsen till DR.
Vi får väl se hur det låter om Paludan ämnar sig till Almedalen om några veckor… 🙄
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#1 En rysk korvett kränkte danskt vatten vid Bornholm natten mot fredag.
- Redigerat 2022-06-17 18:09 av Cojimar
#2 För sju år sedan strök ryska bombplan förbi Gotland nära den svenska territorialgränsen. "Enligt DN kan det röra sig om en markering mot Sveriges närmande till militäralliansen Nato", skrev man då. Kommer det att ske något liknande i år?
- Redigerat 2022-06-18 10:13 av Cojimar
Inte minst på grund av att Natoavtalet verkar vara klart att ros i land vore det närmast förvånande om inte ryssarna gör sig påminda i en eller annan form under Almedalsveckan. Överflygningar? Cyberattacker?
Evakueringsstöd- affärsidé från bevakningsföretag till årets Almedalsvecka. Motiverad tjänst eller statusmarkör för den som vill framstå som lite extra viktig?
- Redigerat 2022-06-30 08:48 av Cojimar
Under Almedalsveckan 2022 föll Ing-Marie Wieselgren, psykiatrisamordnare på Sveriges kommuner och regioner, offer för en knivmördare, och nu har det framkommit uppgifter att Annie Lööf var tilltänkt offer för mördaren. Mer om detta i en egen tråd.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)