Debatt iFokus

Debatt

Läst 454 ggr
perk
4

Majblomma mot barnfattigdomen.

Här kan man ge ett bidrag för att motverka barnfattigdomen:

https://majblomman.se/butik/produkter/ [https://majblomman.se/butik/produkter/]()

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Fornöga
0

Bra idé! För min del tog det stopp i kassan eftersom jag inte har resurser att betala över nätet, men de flesta har förhoppningsvis resurser att kunna köpa den vägen.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

[Hayabusa-0001]
2

Köper alltid majblommor irl.
Har faktiskt en samling som sträcker sig rätt långt bak i tiden.

[Fredrika00]
2

#0: Bra idé, ska köpa.
Brukar alltid köpa majblommor av barnen som går omkring på våren och säljer. 😊🌼

Fornöga
2

Efter att majblomman under pandemiåren bara kunde köpas digitalt kommer den i år att åter gå att köpa på gator och torg.🌼👍

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Anna Sara Törnquist jobbar som skolsköterska på Kvarnbergsskolan i Karlstad. I sitt arbete ser hon att det finns behov av ekonomisk hjälp i familjer där pengarna inte räcker till. -Jag möter många barn och ser hur många har det. Då känns det bra att kunna tipsa om att majblomman och att det finns pengar att söka, säger hon.
  • Redigerat 2023-01-19 09:59 av Fornöga
Fornöga
2

#4 Årets majblomma har för övrigt Elsa från Karlstad designat.

Årets majblomma! 2023 är designad av 12-åriga Elsa Schymberg från Karlstad som vann Majblommans designtävling
  • Redigerat 2023-01-19 10:44 av Fornöga
Maria
2

Jag både köper och har sålt majblommor.

/Maria

Fornöga
0

Martina har hela serien.

Artikeln skriven under pandemin, då blomman inte kunde köpas "på stan".

Majblomman är ett av våra käraste vårtecken. Tyvärr påverkar coronaviruset även denna tradition och årets försäljning är flyttad till efter sommaren. Men Kvällsstunden vill ge dig en försmak, Jöns Posse hälsade på i Varberg för att se en komplett samling av majblomman.
  • Redigerat 2023-01-19 10:04 av Fornöga
Carmarino
2

Sålde majblommor när jag gick på mellanstadiet. Jag och en kompis sålde tillsammans och lyckades sälja så många att vi fick en majblommenål i emalj för det. Vet inte riktigt var den finns nu, men jag hoppas jag hittar den så småningom.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2

2025 Ett vårtecken: i morgon sker starten för årets majblommeförsäljning.

Källa.

Trots "en ovanligt hektisk uppstartsperiod" blir det säljstart på onsdagen för årets majblommor, uppger organisationen Majblomman i ett pressmeddelande.
Carmarino
1

Köpte ju på nätet förra året, eftersom jag inte såg några försäljare ute på stan. Får se om jag något mail med påminnelse. De har skickat några infomail under året.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10: Det kom en mailpåminnelse, så nu har jag beställt det lilla paketet.

Fornöga
3

#11 Tyvärr riskerar barnen som säljer majblommor på gator och torg att utsättas för rån och andra obehagligheter, vilket det rapporterats om även i år. Det är nog troligt att försäljningen helt kommer att styras över till nätförsäljning snart.

En pojke blev i kväll rånad när han sålde majblommor i Oskarshamn. Ulf Kristersson reagerar starkt på händelsen. ”Det här gör mig riktigt förbannad” skriver sta
Carmarino
2

#12: Sorglig utveckling. Alltför många har inte fått lära sig skillnaden på mitt och ditt.

Fornöga
2

#12 ff Skönt att se stödet Dlovan har fått efter den obehagliga upplevelsen. 👍

12-årige Dlovan blev utsatt för ett rånförsök medan han sålde majblommor i Oskarshamn. Nu – tio dagar senare – har försäljningen ökat stort och Dlovan har till och med fått en närmare hundra år gammal samling av majblommor.
Fornöga
1

Majblomman 2026 presenterad.

Behovet av hjälp från Majblomman bara ökar och det man behöver mest hjälp med är kläder och skor
Carmarino
1

#15: Har de inte haft de färgerna tidigare? Tycker den ser bekant ut.

alva03
1

#16: tydligen inte men tyckte samma
https://majblomman.se/om-oss/blommans-farg-2/

MVH Alva <3

De två 14-åringarna vill att blomman ska förmedla hopp och uppmärksamma vikten av att alla barn ska ha möjlighet till en aktiv och meningsfull fritid. Namnet ”Gladare vardag” speglar just detta – en blomma som ska ge hopp. – Vi tycker det är jätteviktigt att alla barn ska kunna göra något efter skolan, ha kul … Läs mer
Carmarino
1

#17: Nej, den är ju inte ens i närheten av någon av de tidigare, så det måste vara hjärnan som tolkar färgerna som något bekant. 😊

Caeli
2

Den liknar lite en rosa/grön som fanns för en del år sedan tycker jag. Var nog därför jag tyckte den verkade bekant i alla fall.

Måste vara svårt att hitta nya färger och kombinationer.

Lite tråkigt att de tillverkas i Kina och inte på närmare håll, även om de verkar ha koll på produktionen.

Fornöga
2

Här kan man se samtliga majblommor från 1907 till 2025. En och annan omgiv ser det ut att ha blivit under årens lopp.

Broscher, klistermärken och kransar. Här är historien om majblomman och blommorna genom tiderna. Minns du majblommorna från förr?
Fornöga
1

#12 ff Äldre kvinna dömd för misshandel av majblommeförsäljare.

Källa.

En 75-årig kvinna döms för misshandel sedan hon slagit en 9-årig flicka som sålde majblommor på norra Öland.
hemul
2

Jamen de kan vara ganska påträngande! 😂

Kanske inget att skratta åt. Förlåt. Men de kan faktiskt vara det. Träffar på väldigt säljinriktade små barn som följer efter mig och anklagar mig för att strunta i om barn dör och svälter om jag inte köper och liknande.

Vill jag skänka till nåt försöker jag hitta nåt sätt där inte så mycket går bort på vägen. Barnen som säljer får behålla 20 procent. Sen försvinner ytterligare i administration, men jag vet inte hur mycket.

• Redigerat 2026-04-09 19:12 av hemul
Fornöga
1

#22 Det finns bra tips lite tidigare i tråden om hur man kan köpa sina majblommor på annat sätt om man vill stötta verksamheten utan att köpa på gatan.

Kanske har jag haft tur, för jag har inte träffat på några efterhängsna majblommeförsäljare- de jag har råkat ut för har respekterat mitt "nej tack" om jag inte vill köpa.

• Redigerat 2026-04-09 19:19 av Fornöga
Carmarino
2

#22: Det var länge sedan jag såg en majblommeförsäljare, så numera köper jag blommorna på nätet. Skulle jag träffa på någon försäljare säger jag att jag redan har köpt - om jag gjort det. Annars köper jag av dem. Sålde själv majblommor som barn så jag vill gärna stötta dem.

hemul
1

#23 Men jag vill inte köpa någon! Och jag måste ju gå ut ivf även om jag skulle vilja köpa på nätet. De är de som söker upp mig, inte jag som söker upp dem. 😀

Jo jag sålde också som barn. Man var ju tvungen. Vet inte hur det är nu, men då var det bara så.

Carmarino
1

#25: Då får du säga att du redan har köpt om du råkar ut för envisa försäljare.

Vad jag minns var vi inte tvungna att sälja. Vi blev tillfrågade om vi ville.

[Vargnatt]
2

#21 Hemskt att så många råkar ut för elaka vuxna det har vart en del mot dom här barnen så inte undra på att dom minskar ute och nätet mer och mer tar över.

#25 Det är bara att säga nej tack sen gå vidare svårare än så behöver det inte vara och numer ser jag sällan dom ute förr ringde dom på och ville jag inte köpa lät jag bara bli att öppna.

Idag vill jag inte köpa direkt av någon köper blomman på nätet istället man vet aldrig om kriminella ligger bakom med tanke på hur mycket barnen dras in i idag så säkrast är att ta det via nätet på så vis bidrar man till något gott och det här tror jag både barnen och deras vuxna har stor medvetenhet om med tanke på hur mycket det skrivs i media.

Det är trist att nätet mer och mer tar över det här för det är något som många barn tycker är roligt andra inte men dom som tycker tråkigt att det sakta men säkert tas ifrån dom att vara ute med sina blommor.

hemul
1

#26 Kanske otryckte mig oklart. Det är klart jag säger nej. Men de är alltså ibland påstridiga och ger sig inte, följer efter och börjar anklaga mig. Det kanske är olika kultur på olika ställen, men jag kan absolut känna igen det tanten i artikeln beskriver. Dessutom säger hon att hon inte slog dem, men knuffade ut dem efter att de okvädat henne. Ur bostaden, tänker jag då. Vem som ljuger och vem som talar sanning vet man så klart inte, men tantents historia är inte orimlig enligt min erfarenhet av drivna små försäljare här. Alla är inte så, men en del är det.

Fornöga
0

#28 Fast det var ju inte i hennes hem utan utanför en butik, vilket framgår av rubriken. (#21)

hemul
0

OK.

Fornöga
1

En gång i tiden kunde den jägare som skjutit vårens första lärka på Gärdet i Stockholm gå till Kungliga slottet och kassera in en slant. Nu är den traditionen sedan länge avskaffad tack och lov och har ersatts av ett trevligare vårtecken: att drottningen köper årets första majblommor vilket innebär starten för försäljningen av årets majblommor.

Källa.

Försäljningen av Majblomman har startat. Traditionsenligt gjorde Drottning Silvia det första köpet på slottet.
Carmarino
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Årets majblommor är beställda.

Fornöga
1

61000 barn har sålt majblommor för över 124 miljoner i år- nytt rekord, skriver man i ett pressmeddelande.

Barnrättsorganisationen summerar årets insamling till rekordbeloppet 124 miljoner kronor.
  • Redigerat 2026-05-18 09:07 av Fornöga
[Vargnatt]
2

#33: Toppen toppen och så glädjande att höra. Vilken underbar insats av barnen 👍