Ständiga tågproblem
Hur är det möjligt att ett tåg kan stå utan ström i SJU TIMMAR? **Utan **fungerande toalett, mat och vatten till resenärer mitt i vintern.
Hur kan det ta sju timmar innan ersättningsbussar eller räddningstjänst anländer?
Alltså, vad är felet på Sverige? Jag kan inte tänka mig att det har med ekonomi att göra att Sverige är så dåligt på att hantera katastrofer av olika slag, det måste vara vilja och planering. Något har gått riktigt fel med prioriteringar!
Jag pendlar till jobbet och under de senaste åren har det blivit så mycket sämre. Oavsett väder eller årstid har det blivit mer regel än undantag med inställda eller försenade tåg.
Nu blev det ett fallande träd i det här fallet, men det känns som SJ eller andra operatörer blir alltid lika förvånade och oförberedda oavsett vad det handlar om. En gång hamnade jag i en liknande situation när lokförare missade röd signal. Han fick stanna tåget och vi satt mitt i skogen, mitt i vintern på ett lokalt tåg utan bistro. Vi fick vatten i alla fall men kyligt var det och ändå blev vi "räddade" av ett annat tåg som kom för att hämta oss efter två timmar. Kan inte tänka mig hur det var för dem som åkte det här tåget och väntade så länge.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Det är, väl, en utmaning som pågått under ett antal år nu.
#2: Javisst, det är inget som hänt över en natt utan har pågått under några år, det är min erfarenhet också.
Numera åker jag aldrig till jobbet förrän jag kollat läget i trafiken. För 5-10 år sedan gjorde jag det aldrig.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#3 Det är nog lite olika var i landet man bor, men här i söder är det en situation som pågått ganska länge.
Även biltrafiken är mer intensiv med fler olyckor och stopp som följd.
Infrastrukturministern sammankallar krismöte om tågtrafiken.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-06-10 11:16 av Fornöga