Debatt iFokus

Debatt

Etikettersamhälletbrottslighetövrigt
Läst 93 ggr
Karmatarerskanise
2023-03-29 04:28
0

Friskvårdsbidrag

Hur ser det ut med friskvårdsbidrag. Är det en summa pengar man kan nyttja för friskvård som gymmedlemskap, fritidsanläggningar och massage, och är märkta pengar som inte får användas för köp av tv, fest, mm?

Det kändes som tvätt lite grann när en person hade lagt pengarna för friskvård i ett konto på en fritidsanläggning, och via fb sedan sålde banbokningar till lägre pris än dom kostar egentligen. Han bokade bana med sitt konto som bidraget låg i, och fick pengar i fickan när andra tränade för bidraget.

Har aldrig haft bidraget så jag har ingen koll på villkor och om man får insättning på sitt lönekonho eller något kort som är begränsat till godkända friskvårdsaktiviteter och bara kan användas som betalning där. Eller företaget man är anställd på kanske faktureras?

Loris M
2023-03-29 06:00
2

Det är absolut inte så det ska gå till. Friskvårdsbidrag är personlig och får inte ges bort. Det får inte och kan inte användas till annat än friskvård.

Man får inga pengar insatta på sitt vanliga konto, utan pengar avsätts från din arbetsgivare till ett särskilt konto som du inte kommer åt på annat sätt än när du ska betala för friskvård. Om jag exempelvis vill köpa 10 drop in pass på gym så säger jag i kassan att jag vill använda friskvårdspengarna och då drar de pengarna från det kontot och belastar min arbetsgivare. Utnyttjar jag inte pengarna så "försvinner" de vid årets slut.

Sen förstår jag inte hur den personen får det att fungera i praktiken, när de som köpt hans bokningar ska träna. Man måste ju alltid på något sätt identifiera sig, genom tagg/bricka när man kommer in så de vet att det är den person som betalat är den som tränar. Ibland gör de även kontroller på gym om de misstänker att det är något skumt.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Karmatarerskanise
2023-03-29 06:45
0

Han både gav bort det och fick Cash i fickan. Om han nu lyckades med det.
Han skrev något om hur köpare fick tillträde in, men minns inte.

Det var ju väldigt många timmar han hade på kontot, så någon borde väl upptäcka att samma namn var i bokningar fast inte samma människa i något pass.

Så jävla fult att försök få ut pengar att znvända till annat. Och idiotiskt att så tydligt visa vad man vill när msn gör annons på fb.

Kan sådant fusk leda till konsekvenser om någon som känner honom säger till jobbet?

Sindri
2023-03-29 06:48
0

Det är upp till arbetsgivaren, men borde absolut göra det. Bara att skicka en länk till denne.

Karmatarerskanise
2023-03-29 06:55
0

Tyvärr han inlägget försvinna när jag tänkte ta dump ifall det var som det såg ut. Vet inte om admin eller han själv tog bort det.

Hoppas han dyker upp igen

[Mia-45]
2023-03-29 08:25
0

Hos min arbetsgivare så får vi kvitton på det vi betalat för friskvård och får det sen med på lönebeskedet.
Glömde tyvärr att visa upp mina kvitton för halva året 2022 så de brann inne. 😣

Draken
2023-03-31 12:21
0

#2: Friskvårdsbidraget är personligt. Och om han arbetsgivare föår reda på hur han har gjort, så kan han nog få problem.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis