Debatt iFokus

Debatt

Etikettdebatt
Läst 137 ggr
Fornöga
0

Lever vi i en simulerad värld?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild med hjälp av Stable Diffusion Web

Flera erkända amerikanska fysiker och matematiker ser det som sannolikt att vi lever i ett slags dataspel, kan man läsa i NRK. Fri diskussion- hopp och lek! 😉

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Flere anerkjente fysikere og matematikere synes det virker sannsynlig at vi lever i et slags dataspill. Jepp, du leste riktig.
  • Redigerat 2023-12-17 16:03 av Fornöga
Fornöga
0

Mera diskussionsunderlag.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Ny forskning ”ger vetenskapliga bevis som verkar underbygga hypotesen om ett simulerat universum”. Det menar forskaren bakom ”infodynamikens andra huvusats”.
[Hayabusa-0001]
0

Tja, vem vet?

johan
1

Skulle ge en helt dimension till konceptet om religion och en "Skapare" i alla fall.

Mvh // Johan

Fornöga
0

#3 "It´s just programming."😉

Prepare to meet... The Creator.Watch the brand-new trailer for #TheCreator and experience the motion picture event only in theaters September 29.
  • Redigerat 2023-12-17 16:51 av Fornöga
Magi-cat
2

Nä … (min markering i texten)

"Men frågan om vi lever i en simulerad virtuell verklighet är än mer bestickande, vilket jag redan antytt. Om vi lever i en simulerad värld har man ju också att göra med den Store Programmeraren utanför den virtuella verkligheten vilken är ansvarig för alltihop och har möjlighet att gripa in och förändra precis vad som helst. Precis som en gud. Och till och med Olle Häggström erkänner i sin blogg att denna möjlighet får honom att se religionen i ett annat ljus. När f-n blir gammal etc etc. De religiösa fundamentalister som förslösar sin tid på intelligent design kanske borde intressera sig för CTOM?

Mig biter dock inget av detta på. Jag avfärdar CTOM och behöver inte befatta mig med resonemangen kring de virtuella världarna. Mitt budskap är enkelt: både du själv och världen omkring dig existerar. På riktigt."

https://ulfdanielsson.com/varlden-ar-pa-riktigt/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I dagens DN sammanfattar jag mina slutsatser av en diskussion om medvetandet som under våren förts på DNs kultursidor och även på denna blogg. Den uppfattning jag polemiserat mot går ut på att dato…
  • Redigerat 2023-12-17 17:20 av Magi-cat
Fornöga
0

#5 Får erkänna att det här är obanad mark för mig, men jag funderar bara på vad som hänt sedan Danielssons tankar 2016 och de som framför i TS. Sju år kan vara en avsevärd tid inom en teknologi i snabb rörelse.

kamera0710
1

Passar på att göra lite reklam även här för boken "Vi har ingen aning : En guide till det okända universum".

"Vår bild av universum är full av luckor. Inte små luckor som tryggt kan ignoreras, utan enorma, gapande hål som kan ställa allt vi tror oss veta på ända. Faktum är att majoriteten av universum fortfarande är helt okänt.

I denna illustrerade introduktion till kosmos utforskar serietecknaren Jorge Cham och partikelfysikern Daniel Whiteson det okända universum. Med stor kunskap, mycket humor och en och annan ordvits får de oss att förstå hur mycket vi fortfarande inte begriper men vi bjuds också på en grundkurs i allt det som vetenskapen faktiskt klarlagt om kosmos."

Exempel på det ovannämnda är gravitationen, dvs tyngdkraften, som på många sätt är att stort mysterium.

Kan om bokens humor lägga till att jag aldrig gapskrattat så mycket när jag läst en bok om tung naturvetenskap. Det lättar upp väldigt, när man sitter och försöker begripa.

https://www.bokus.com/bok/9789188659255/vi-har-ingen-aning-en-guide-till-det-okanda-universum/

Köp Vi har ingen aning : En guide till det okända universum av Jorge Cham, Daniel Whiteson. Skickas inom 1-3 vardagar. Fri frakt över 159 kr. Välkommen till Bokus bokhandel!
Magi-cat
1

#6 Det handlar nog inte om hur långt teknologin hunnit från ena dagen till den andra (tror Danielsson har rätt bra koll på den :-)) utan principen.

Magi-cat
0

#7 Den verkar intressant, den ska jag läsa!

.

Kan också rekommendera Ulf Danielsson: Världen själv (2020) och
Handbok för medborgare i Universum (2022)

johan
0

Liftarens guide till galaxen tar upp detta ämne bäst. Och ämnet vad meningen med livet är.

Mvh // Johan

[Hayabusa-0001]
1

En sak måste man inse och det är hur oerhört obetydliga vi är i universum.
Samt hur lite vi förstår.