Debatt iFokus

Debatt

Etikettsamhället
Läst 1364 ggr
[Göstage]
9

"Hur tystas meningsmotståndare?"

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Trådämnet postas med viss tillägnan och rör sig kring “Samtalet och dess fiender- en bildsatt guide till härskartekniker, retoriska grepp och kommunikation för en samtid präglad av informationskriget" i regi Henrik Jönsson.

[Hayabusa]
4

Som vanligt, Henrik ger en klar & koncis analys.

[Göstage]
4

Ja, och inte minst säger hans exempelkatalog på härskartekniker mycket om vår tid.

Emo
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så bra han är! Han önskar oss att komma med exempel. Då passar jag på att fråga er vilka ord som går att använda ihop med import?

Detta är en bild av när jag för första gången kunde äta banan. De kunde inte importeras under kriget, så det var en "stor" händelse när jag fick min första banan.

Det skrevs en del i tidningarna då om olika varor som äntligen kunde importeras.

Under mitten av förra århundradet blev det problem på grund av brist på arbetskraft och många arbetsvilliga från södra Europa kom hit. Det kallades im''''''ad arbetskraft. Eftersom jag i många år undervisade en hel del av dessa vet jag viken nytta det var för Sverige då.

Precis som det var när våra släktingar emigrerade till Amerika skötte sig inte 100% av dem, men så är det ju överallt. De flesta var arbetsamma och skötsamma.

Nu lider många i vårt land av otrygghet och läser dagligen om att även andra blir utsatta för brott. Vad än undersökningar  visar, får man inte använda vissa ord tillsammans med brottslighet. 🤐

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
3

Nej, brotten är en svensk företeelse, de svarar "Svenne Banan" för  (Fin bild!)

För att travestera Reinfeldt: "Ursvensk är bara kriminaliteten. Resten av utvecklingen har kommit utifrån." 

(Tror att vi kan vara på väg bort från trådämnet nu. 😉)

[Göstage]
1

Peter Hjörne skriver på ledarplats i GP om censurivrarna på Göteborgs Universitet.

"De protesterande akademikerna är på intet sätt ensamma och är en del av ett större fenomen där man i allt högre grad vill censurera det man inte håller med om - en ökad benägenhet att isolera det misshagliga, att försöka förbjuda det man ogillar, att "fula ut", misstänkliggöra och identitetsetikettera åsikter man inte delar."--- 

"Det är illa! För det är endast genom "ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande" och möjligheten att "offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst", som det står i svensk grundlag, som vi kan värna ett fritt, liberalt och öppet samhälle. 

Dessutom borde det vid det vid det här laget stå klart för var och en i Sverige att isolering, förnekelse och beröringsskräck inte är fungerande metoder för att motverka det man ogillar!"

https://www.gp.se/ledare/lyssna-är-bättre-än-dövörat-1.21256465

Relaterade trådar

https://debatt.ifokus.se/discussions/5bb3a2c6ce12c41a710022c1-deplattformering-en-smitta-pa-sociala-medier

https://debatt.ifokus.se/discussions/5bc0c94ece12c40fea002573-vantar-en-brutal-protestkultur-runt-hornet

https://debatt.ifokus.se/discussions/5cbe12b88e0e7462bb012552-sa-forstor-nagra-for-alla-andra-pa-ifokus-2

[Göstage]
0

"Moralismen drivs av en outtalad antidemokratisk grundtanke: den vill inte tala eller argumentera utan söker snarare, genom förbud och förebråelser, förhindra varje samtal”. Så skrev feministen Wendy Brown 2001, vilket Sven Anders Johansson påminner oss om på - Aftonbladet kultur (!).

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Ad5Ooq/att-forsoka-tysta-sd-ar-fel-vag-framat

[Jimmy.L]
1

Det förstår inte dom goda. Bättre att försöka tysta kritikerna än att ta tag i det jobbiga.

[Göstage]
2

Ebba Hermansson, 24, är riksdagens yngsta ledamot och jämställdhetspolitisk talesperson för SD. Hon har under den här tiden hunnit lära sig en del om härskarteknik i toppolitiken.

"– De som har betett sig absolut mest illa mot mig är medelålders kvinnor i maktposition. De har sagt att jag inte vet vad jag pratar om, att jag styrs av män och att jag är en marionett. De har en väldigt nedsättande syn på unga kvinnor som väljer att engagera sig på högerkanten.

Vilka är de här medelålders kvinnorna?

– Jag tänker inte nämna några namn. Men de gånger jag blivit utsatt för härskartekniker i riksdagen har det varit av en socialdemokratisk minister och en annan högt uppsatt socialdemokrat, som har frågat om jag är ny trots att vi träffats många gånger."---

https://www.expressen.se/nyheter/ebba-24-kvinnor-sager-att-jag-styrs-av-mannen/

[Jimmy.L]
2

Ja har man inte dom rätta åsikterna så ska man tryckas ner.

[Jimmy.L]
0

Facebook-gruppen Stå upp för Sveriges grundare har överklagat domen om brott mot lagen om elektroniska anslagstavlor till Högsta domstolen. Eskilstunabon vill bli frikänd och advokaten hävdar att det behövs ett prejudikat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sta-upp-for-sverige-dom-overklagad-till-hogsta-domstolen

Facebook-gruppen Stå upp för Sveriges grundare har överklagat domen om brott mot lagen om elektroniska anslagstavlor till Högsta domstolen. Eskilstunabon vill bli frikänd och advokaten hävdar att det behövs ett prejudikat.
[Göstage]
2

Mattias Lindberg, krönikör i Bulletin, uppmärksammar hur vänstern försöker piska upp förakt och misstro mot oppositionella mot den Rätta Vägens Politik.

Justitieminister Morgan Johansson skriver till exempel på Twitter: “Hittills har det varit SD-linjen som gällt för Ulf Kristersson (M). Det återstår att se om det förändras nu, när alla kan se vad som händer när man ger makten åt extremhögern”.

Annika Strandhäll (S), tidigare socialminister, kallar oppositionen för det blåbruna blocket, där brun anspelar på nazistiska SA-förbands brunskjortor, och varnar sina anhängare: “Vi måste försvara vår demokrati”.

Dessa utspel av ledande socialdemokrater är försök att undergräva legitimiteten hos vårt lands politiska opposition och ett försök att inbilla väljarna att tro att det rödgröna blocket är det enda valbara alternativet för dem som vill behålla det demokratiska systemet. Dessa utspel är oförsvarliga, och de är ett demokratiskt övertramp."

Morgan Johansson försöker på Twitter ge sken av att den svenska politiska oppositionen skulle vara demokratiskt illegitim, och det på grundval av Donald Trumps uppvigling i samband med den våldsamma attacken på kongressen i onsdags. Därmed blir Johansson ett varnande exempel på ledare som försökt piska upp rädsla mot breda åsiktsriktningar i syfte att underminera politisk opposition, skriver Mattias Lindberg. 
[Göstage]
2

Vissa socialdemokratiska potentater har inpräntat att vi, folket, skall inrätta oss efter de regler och förordningar som politiker och myndigheter utfärdat, samtidigt som de personligen smiter förbi.

Samma sak är det när de predikar att polariseringen i samhället är av ondo, parallellt med att de själva underblåser den genom svartmålande och ryktesspridning.

Jimmy Åkesson bemöter nu på Aftonbladet debatt Stefan Löfven och hans partis försök att svartmåla oppositionen i allmänhet och SD i synnerhet genom att antidemokratiförklara dem, nu senast i kölvattnet på händelserna i Washington.

"En demokrati förutsätter att det finns en acceptans för människors åsiktsskillnader. Den förutsätter också frihet nog att tillhöra ett parti och bära en partisymbol utan att tvingas dölja, smyga med eller skämmas över det.

"Tänk på det, Stefan Löven, nästa gång du kallar en Sverigedemokrat för ett nedsättande uttryck enbart för att denne inte råkar dela din eller ditt partis uppfattning."

Jimmie Åkesson: Gång på gång stämplar statsministern oss och våra väljare för att vi ”tycker fel”
  • Redigerat 2021-01-14 07:57 av [Göstage]
[Göstage]
1
  • Redigerat 2021-02-06 19:49 av [Göstage]
[Jimmy.L]
1

#13: Men sådant gör väl bara rasister i SD?

Vänstern visar åter igen deras rätta jag, dom älskar att hota alla som inte delar deras syn.

[Göstage]
1

"Skuggkampanjen" i USA, stilbildare för vissa, skräckexempel för andra.

I amerikanska Time gav nyligen vänsterjournalisten Molly Ball, känd för en biografi över Nancy Pelosi och för sin Trump-kritiska journalistik i Time, en inblick i en dold kampanj, som förts under hela valåret med amerikanska facket AFL-CIO i spetsen. Där visar sig tusentals kampanjarbetare ha sökt påverka röstningen och även sökt ändra regelverken. Man har…
[Jimmy.L]
1

#15: Känns som i Sverige.

[Göstage]
1

Kan man inte komma åt en meningsmotståndare på annat vis så kan man ju alltid kommentera klädvalet (som kvinna till kvinna).

En krönika i Borås Tidning, ägnad Ebba Buschs klädval under partiledardebatten, har väckt stark kritik. I texten beskriver tidningens frilansande konstkrönikör Boel Ulfsdotter klänningen som ”åtsittande” och ”tydligt sexualiserande”.
  • Redigerat 2021-05-05 09:51 av [Göstage]
Emo
2

Boel Ulfsdotter behöver bättre glasögon och några (många) lektioner i vanlig hyfs och hur man uppför sig i anständigt sällskap.

Väl att så många vettiga människor kommenterat skitkrönikan som tidningen smutsat ner sig med.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Göstage]
0

#17 ff Borås Tidning brukar i regel betalbelägga sina artiklar, men den här är faktiskt öppen för läsning (än så länge). Läs gärna och begrunda!

Ebba Busch gör allt oftare sina offentliga framträdanden helt klädd i vitt. Vad betyder det, undrar BT:s krönikör.
[Jimmy.L]
0

#17: Det har gått för långt när man kritiseras för sitt klädval.

kamera0710
0

Ja, det där med hur vissa hänger upp sig på hur andra klär sig är intressant. Citerade detta i en annan tråd för något år sedan:

"Överallt ser vi den, den svenska folkuniformen, likadan på kvinnor och män: T-shirt eller linne. Jeans, gärna fransiga och med hål. Gympaskor, eller som det heter numera: ’sneakers’. Gärna en Fjällrävenryggsäck på ryggen.

Voila! Du anser dig vara fix och färdig att gå ut i det offentliga rummet och visa dig i vilket socialt sammanhang som helst. Du vill visa hur lite du bryr dig om vad andra tycker. Det är din RÄTTIGHET att klä dig slafsigt."

Känner delvis igen mig, jag har exempelvis haft Fjällrävenryggsäck i över 40 år. Kanske är den otrendig, men den är smidig och praktisk, inte minst ute i fågelmarkerna. Det är viktigast för mig.

https://juliacaesar.blog/2019/09/02/ar-ratten-att-kla-oss-som-sopor-den-enda-frihet-vi-bryr-oss-om/

Överallt ser vi den, den svenska folkuniformen, likadan på kvinnor och män: T-shirt eller linne. Jeans, gärna fransiga och med hål. Gympaskor, eller som det heter numera: ”sneakers”. Gärna en Fjällrävenryggsäck på ryggen. Voila! Du anser dig vara fix och färdig att gå ut i det offentliga rummet och visa dig i vilket socialt sammanhang…
kamera0710
0

Det har visst kommit reaktioner från BT:s ledarsida om kulturkrönikan om Ebba Buschs klädsel. Än så länge inte betalvägg.

https://www.bt.se/ledare/murguz-lyssna-pa-vad-kvinnor-har-att-saga-inte-vad-de-har-pa-sig-01e89687/

När ska det kvinnor säger tillmätas större betydelse än hur de ser ut?
[Göstage]
2

#17 ff Chefredaktören säger att han "tycker man måste kunna föra en diskussion om att kläder sänder signaler, även (sic) om det handlar om en kvinna", och att han "finner resonemanget intressant". Han säger även att "i det här fallet tycker jag det fungerade, annars hade jag inte publicerat krönikan." Han har alltså läst krönikan innan publicering, vilket väl säger en del om omdömesförmågan på den kanten...

BT:s chefredaktör Stefan Eklund: ”Man måste kunna föra en diskussion om att kläder sänder signaler”
[Göstage]
2

Adam Cwejman i GP om hur hånfullheter som inte står näthatet efter har letat sig in i krönikor och spalter även hos tidningar med självpåtagen hög svansföring.

"Nooshi Dadgostar skrider mot "brudkammaren arm i arm med Jimmie Åkesson". Ebba Busch följer med som tärna och Ulf Kristersson som best man. Det är så Dagens Nyheters kulturskribent Per Svensson beskriver den pågående regeringskrisen. Om de två sistnämnda följer med in i brudkammaren förtäljer inte texten.Svensson är "konfunderad" över situationen. Många som stannar vid hans märkliga val av bildspråk är sannolikt också konfunderade. Varför ligger äktenskapsmetaforer så nära tillhands när kvinnliga politiker inte agerar "rätt" enligt betraktaren?"---

"När politiker som Ebba Busch agerar misshagligt måste de därför hånas på något vis. Deras politiska vägval förminskas och reduceras till att vara svek mot gruppens intresse. Ulfsdotter förklarade därför att Busch använde sin ställning för att "proklamera den moderna kvinnans reträtt". Lilla gumman vet inte sitt eget bästa!"---

Varningarna om att 1930-talet kommer återupprepas har slitits ut till den milda grad att de därför har börjat ersättas av insinuationer om att det finns något undergivet med kvinnorna som "gifter sig" med Åkesson."---

Sunkiga härskartekniker från motståndarna lär bli allt vanligare ju närmare de borgerliga partierna kommer regeringsmakten. Nooshi Dadgostar skrider mot "brudkammaren
  • Redigerat 2021-06-23 14:37 av [Göstage]
[Göstage]
1

"För ett decennium sedan försökte jag och andra svenskkyrkliga kolleger föra en diskussion om kristendomens och kyrkans identitet. Det utlöste ramaskri från kyrkoledningsnivåerna och bifall från många andra i Vår herres hage", skriver Anika Borg på Axess.

"Fasor som nu väntade Sverige beskrevs målande. Inom Svenska kyrkan formerades en kyrkligt finansierad tankesmedja vid namn Seglora. Seglora smedja definierade sig som en kyrklig vakthund mot det onda och hade kopplingar till den socialdemokratiska Broderskapsrörelsen och 68-vänstern. Kyrkans 68-or och deras lärjungar dök flitigt upp i smedjans opinionsbildande spalter."---

"Toleransen krävde nämligen att jag skulle bejaka att Svenska kyrkan finansierade anställningen av en imam från Muslimska brödraskapet. Jag, och andra, vägrade. Det var det ställningstagandet som var startpunkten för en rad händelser och som gjorde att jag fick upp ögonen för Svenska kyrkans målmedvetna samarbete med islamister. Allt det där är en lång historia – en dag ska jag färdigställa den bok jag påbörjade."---

"Så, nej, kristendomen och islam är inte syskon. Och, nej, som kristen accepterar jag inte Muhammed som profet. Så tänkte jag då och mina svar är desamma idag.

Nuförtiden orkar jag inte längre bry mig om deplattformeringsförsöken. Verkligheten och sanningens olika delar är det enda en skribent, forskare – och människa – till syvende och sist kan ta hänsyn till.

Sverige har förlorat ett decennium av viktig genomlysning av frågor om muslimer, islam och islamism. Vår samhällsutveckling har inte mått bra av att så stora och viktiga fält undantagits från öppen och förbehållslös debatt. Det har varit riktigt dåligt för vårt land att den diskussion förhindrats, som hade kunnat hantera kritik och farhågor på ett allvarligt och konstruktivt sätt."---

För ett decennium sedan försökte jag och andra svenskkyrkliga kolleger föra en diskussion om kristendomens och kyrkans identitet. Det utlöste ramaskri från kyrkoledningsnivåerna och bifall från många andra i Vår herres hage.
  • Redigerat 2021-06-29 10:20 av [Göstage]
Fornöga
3

2025 Henrik Jönsson tar i veckans video på YouTube upp hur ESC blev ett exempel på och en arena för konflikten mellan etablissemanget och folket i Israel-Palestinafrågan.
Länk.

Apropå #5 "…det är endast genom "ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande" och möjligheten att "offentligen uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst", som det står i svensk grundlag, som vi kan värna ett fritt, liberalt och öppet samhälle," som Peter Hjörne uttryckte det 2019. 🤔

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Israels topplacering i Eurovision har satt konflikten mellan etablissemang och folk i blixtbelysning. De traditionella medierna rasar, kräver utredningar och...
Fornöga
3

#0 Henrik Jönsson utgjorde insparkare till denna tråd 2019, och att censuriver från vissa makthavare är ett kärt ämne för honom har vi ju sett ytterligare exempel på i tråden sedan dess. Därför känns hans senaste krönika på YouTube som en naturlig fortsättning på den diskussionen.

Rubriken lyder: "Vänsterns censur - (S) attack på fria medier är antidemokratisk" och brödtexten sammanfattar: "Det sociala mediet X är under attack. Vänsterkrafter har under många år försökt kontrollera, bojkotta eller stoppa plattformen – och nu kräver socialdemokraterna ett “nationellt handslag” för att politiker och medier tillsammans ska överge X permanent.

Är verkligen X ett hot mot demokratin? Var går egentligen gränsen mellan skydd och censur? – och vad händer med ett samhälle när politiker börjar villkora yttrandefriheten?"---

01:46 - Vänsterns censur
12:31 - Nedstängd frihet
17:18 - Satirens historia
21:32 - Avklädd kontroll

Anm. För egen del kollar jag i princip aldrig X, men jag har ju inte undgått att märka att många följer debatter och debattörer där, så jag förmodar att det är en etablerad plattform- på gott och ont.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Det sociala mediet X är under attack. Vänsterkrafter har under många år försökt kontrollera, bojkotta eller stoppa plattformen – och nu kräver socialdemokrat...
  • Redigerat 2026-01-17 08:56 av Fornöga
Fornöga
4

#27 Även Per Gudmundsson tar i form av en gästkrönika på GP:s ledarsida upp Magdalena Anderssons härnadståg mot sociala medier, där hennes eget parti ju försökt skapa sig en egen avfyringsplats.

Socialdemokraterna har en lång historia av att försöka mobilisera väljare genom att skrämmas med nya medier, samtidigt kritiserar de andra partier som uttrycker kritik mot media.
  • Redigerat 2026-01-17 08:51 av Fornöga
Fornöga
5

Som tidigare konstaterats i olika trådar 1 finns det ett hat som tenderar legitimera sig själv. Håkan Bostrom på ledarsidan i GP:

"Det ”goda hatet” är ett utbrett fenomen. Om man ser sig själv som moraliskt överlägsen gäller andra spelregler, då kan man vräka ur sig i stort sett vad som helst. Detta blir snarast vanligare ju längre ut på vänsterkanten man kommer. Vissa människor dras rentav till ”den goda saken” för att få frikort att leva ut sina aggressioner.

När det kommer till attacker mot Sverigedemokraterna stannar det inte alltid vid okvädningsord. Häromdagen vandaliserades partiets valaffischer i Stockholm, och det har skett på flera håll i landet, inklusive Göteborg. Naturligtvis förekommer det även skadegörelse och fysiska hot mot vänsterpolitiker. Men det har ingen som helst legitimitet i offentligheten. Det goda hatet tenderar däremot att relativiseras."

"Det är viktigt att samhället markerar mot alla former av politiskt våld, hot och skadegörelse – och det ska sägas att det varit regeln från officiellt politiskt håll både till höger och vänster. Tidigare statsministern Fredrik Reinfeldts famösa uttalande om att SD-are inte skulle ”vara förvånade” om de utsattes för politiskt våld med tanke på deras retorik tillhör undantagen. Ingen retorik i världen får ursäkta våld och skadegörelse."---

"---även om vi inte kan förvänta oss att alla ska kunna uttrycka sig ordentligt kan vi förvänta oss att de förstår de grundläggande moraliska principer som ligger till grund för lagen. Till dem hör att inte försöka skrämma politiska motståndare till tystnad eller hindra dem från att föra ut sitt budskap på offentlig plats."

https://www.gp.se/ledare/skilj-pa-hat-och-hot-i-politiken.34c932ad-0a28-4fff-9dc1-45f479b3f189

1/
https://debatt.ifokus.se/discussion/1482368/godhet-nej---falskhet

https://debatt.ifokus.se/discussion/1477058/vem-far-saga-vad

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2026-07-17 09:25 av Fornöga
Fornöga
5

#29 I takt med att valaffischer sätts upp vet vi sedan tidigare att en stor del av dem kommer att förstöras och skräpa ner i vardagsmiljön. Vissa fanatiker går längre än till affischnedrivning för att försöka förhindra andra att komma till tals.

Allt fångades på film av en övervakningskamera. Några vänsterpartister i Gävle var ute och knackade dörr i slutet av april i år – när en av dem bestämde sig för att plocka upp valtidningar från Sverigedemokraterna ur två låsta postfack. Nu har SVT tagit del av filmen.
Fornöga
4

Fornöga
3

#31 Socialchef och lokalpolitiker i Göteborg sällar sig till pöbeln.

Källa.

• Redigerat 2026-08-03 17:29 av Fornöga
Pyttelite
3

#32: Hon borde kanske ta en paus i sitt arbete.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fornöga
4

#33 Skulle inte förvåna om hon är hjälte där…🙄

Bra i alla fall att det är polisanmält- bevisläget bör vara gott! Här är exempel på vilka konsekvenserna kan bli.

Med valrörelsen i full gång syns politiska budskap på valaffischer lite varstans just nu. Men på flera håll i landet har affischerna inom bara några timmar utsatts för vandalisering.<br>Något som kan leda till hårda straff för den som står bakom skadegörelsen.
Fornöga
1

Ännu en vandal som borde ha straff att vänta.

Fornöga
5

32cc "En chef inom socialförvaltningen i Göteborg rev ned SD-affischer och kallade det städning. Kommunanställda får tycka vad de vill om partierna men inte sabotera deras demokratiska verksamhet", skriver Adam Cwejman på GP:s ledarsida.

"Det är alltid illa när någon förstör valaffischer. Värre är det att en chef i socialförvaltningen inte bara anser det vara en berömvärd handling att ta ned valaffischer, utan dessutom skryter om det offentligt.

Man kan tycka illa om budskapen eller bara störas av att valaffischerna finns precis överallt under några veckor. Vi får tolerera att partierna vill synas vart fjärde år. Än viktigare är att värdesätta att människor engagerar sig partipolitiskt och deltar i den demokratiska verksamhet som en valrörelse är."

En chef inom socialförvaltningen i Göteborg rev ned SD-affischer och kallade det städning. Kommunanställda får tycka vad de vill om partierna men inte sabotera deras demokratiska verksamhet.
Caeli
5

"När Jimmie Åkesson (SD) gjorde sin bussturné i Västerbotten lyste medierna med sin frånvaro."
"Samtliga medier var däremot på plats när Magdalena Andersson (S) bara dagar senare besökte länet."

"– Vi bedömde inte att det var tillräckligt mycket nyhetsvärde, säger Karin Wiechel, ansvarig utgivare på SVT Västerbotten, om Åkessons besök. Hennes styvson och dotter gör samtidigt raketkarriär inom Socialdemokraterna."

https://www.threads.com/@ramonafransson/post/Db8a9PdjLUq

– Vi bedömde inte att det var tillräckligt mycket nyhetsvärde, säger Karin Wiechel, ansvarig utgivare på SVT Västerbotten, om Åkessons besök. Hennes...
  • Redigerat 2026-08-13 17:28 av Caeli
Fornöga
5

"Vänstern förhindrar systematiskt meningsmotståndare från att uttrycka sig – och detta under förevändningen att man försvarar demokratin", skriver Henrik Jönsson i förtexten till sin veckovideo och fortsätter:

Hur är detta ens möjligt? Hur kan vänstern anse sig försvara ett demokratiskt system som bygger på rätten att yttra sig, samtidigt som de försöker frånta andra just denna rätt?

Och vad händer med ett samhälle där våld och sabotage accepteras – så länge det riktas mot vänsterns meningsmotståndare?"---

Vänstern förhindrar systematiskt meningstmotståndare från att uttrycka sig – och detta under förevändningen att man försvarar demokratin.Hur är detta ens möj...
  • Redigerat 2026-08-22 10:26 av Fornöga
kamera0710
1

Kommer exempelvis Håkan Nesser att kunna skriva om livet bakom murarna, utan att statsmakten ingriper, om Tidö-gänget får som de vill? Tvingas han rentav sluta skriva deckare?

https://omni.se/tido-vill-forbjuda-domda-att-tjana-pengar-pa-musik/a/Bxq8nQ

Tidöpartierna föreslår att dömda personer inte ska kunna tjäna pengar på att skapa kultur om de brott de dömts för. Det skriver alla fyra partierna i en debattartikel i Aftonbladet. De anser att det är en kränkning mot brottsoffer och deras anhöriga att dömda ska tillåtas profitera på sina brott.
kamera0710
1

Fler funderingar kring Tidö-gängets förslag.

"Förslaget att utmäta inkomsterna från brottsdömdas kulturproduktion är nog bara ett desperat utspel i sluttampen på en tuff valrörelse, men om vi för en stund ska unna oss att ta det på allvar så är det på sätt och vis rätt hisnande.

Den tidigare medgrundaren till ”Centrum för rättvisa”, justitieminister Gunnar Strömmer (M), föreslår tillsammans med övriga Tidöpartier på Aftonbladets debattsida att en ny utredning ska titta på hur man ska hindra att ”personer med kriminell bakgrund i vissa fall kunnat bygga karriärer och tjäna stora pengar på att skildra sin egen brottslighet”. De antyder att förslaget framför allt handlar om kulturskapare med gängkopplingar, men nätet verkar ändå kastas brett. Det är faktiskt oklart om det bara är Yasin de tänkt fiska upp, eller om de råkar håva in Allra-grundaren och högerinflueraren Alexander Ernstberger i bifångsten.

Han är ju nämligen också en dömd brottsling, med stora skadeståndskrav mot sig, som skrivit en bok där han rättfärdigar sina kriminella handlingar."

https://www.dn.se/kultur/po-tidholm-strommer-vet-inte-langre-vad-ett-liberalt-samhalle-ar/

Tidö vill stoppa brottsdömda från att tjäna pengar på att skildra sin brottslighet. Ett hisnande förslag som utmanar tryck- och yttrandefriheten.