Debatt iFokus

Debatt

Etikett: elpriser
Läst 692 ggr
[Mia-45]
2

Får ni ta del av elstödet?

Den 20/2 kommer detta betalas ut till områderna 3 och 4.

Jag bor i 4 och får ca 1000 kr tillbaka.

Hur är det för dig?

[Hayabusa-0001]
0

Ärligt talat så vet jag inte, jag låter mig överraskas.

Fornöga
0

#1 Samma här. "Man får ta vad man kan få och va´belåten ändå", som Thore Skogman sjöng på sin tid.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

kamera0710
0

Ingen aning faktiskt. Men min högsta månadsräkning var inte på mer än 420 kr, så på mig går det inte någon nöd.

• Redigerat 2023-01-25 18:34 av kamera0710
Scorpio97
0

Ja, vad jag har förstått borde jag få det. Men jag har inte orkat sätta mig in i det så jag är inte säker och har ingen aning om hur mycket det blir. Mina elräkningar är rätt blygsamma så jag tar det som en trevlig överraskning i så fall :)

//Jessie

Caeli
0

Bor också där det varit som dyrast - dvs i "4:an" - så det blir kanske några tusenlappar…?

Carmarino
0

Om jag räknat rätt får jag drygt 1500 kr. Får se om det stämmer.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Fornöga
0

Blir väl till att "pliktskyldigast" bege sig till närmaste Swedbank före den 13 februari för att registrera sitt konto på annan bank (den som har bank-ID kan göra det online). Gör man inte det så får man utbetalningen per avi, med tillhörande avgift om man inte har e-brevlåda (ej att förväxla med mejladress). Gissar att det är lika bra att vänta med det någon vecka- de närmaste dagarna är det nog risk för kö vid disken…

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Försäkringskassan och Svenska kraftnät har fått i uppdrag av regeringen att förbereda för att kunna betala ut stöd till elkunder i Sverige.
  • Redigerat 2023-01-26 08:09 av Fornöga
Carmarino
0

#7: Har som väl var gjort det för flera år sedan, i samband med att jag skulle få min lön överförd till mitt bankkonto.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Caeli
2

"Du som får pension från Pensionsmyndigheten får elstödet till det konto som finns anmält där. Du behöver inte anmäla kontot till Swedbank." enligt länken i #7.

Fornöga
1

#9 Toppen- det besparar mig en bussresa! 👍 (Hade läst tidningsartiklar och Swedbanks hemsida tidigare, så jag skummade bara den länkade sidan.)

• Redigerat 2023-01-26 11:32 av Fornöga
Draken
0

Jag får nog inte det, eftersom jag bor i Norrland. Men det vore önskvärt att få tillbaka lite pengar då min senaste elräkning var på 1200 och nätavgiften på 1700

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lona
0

Jag vet inte ens vilket område jag bor i - men elen ingår i hyran så det rör inte mig ändå. 🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
1

Hittade den här sammanfattningen på hd.se (betalartikel):

Du har rätt till elstöd om du har en anslutning mellan din elanläggning och ditt elnätsföretag (uttagspunkt) i område 3 eller 4 och om du stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Du får inte något stöd om elen ingår i din hyra eller om någon vidarefakturerar dig för den el du använder. Hyr du lägenhet och har eget lägenhetsabonnemang får du stöd. Har du inte eget elabonnemang, utan abonnemanget delas mellan flera lägenheter, får den som står för abonnemanget (BRF eller hyresvärd) stödet.

Stödet baseras på hushållets debiterade elanvändning mellan datumen 1 oktober 2021 till och med sista september 2022. Det spelar ingen roll om man har fast eller bundet elavtal. Har man flera fastigheter med elnätsavtal i område 3 eller 4 så får man stöd för dessa. Stödet betalas ut till den person som stod på elnätsavtalet 17 november 2022 och är satt till 0,79 kr/kWh.

Du kan själv räkna ut vad elstödet blir genom att för område 4 ta din elförbrukning i kWh under oktober 2021–september 2022 gånger 0,79 kronor. För område 3 räknar du på 0,50 kronor.

I januari 2023 gav regeringen besked om att de kraftsamlar för att ta fram ytterligare åtgärder för att lindra hushållens elkostnader. Stödet ska riktas till hushåll i hela Sverige och avser hushållens elkostnader under november och december 2022. Det är alltså ett tillägg till det första elstödet som baseras på kostnader som elkunder haft i område 3 och 4, mellan oktober 2021 och september 2022. (Min fetstil.)

https://www.hd.se/2023-01-27/far-jag-elstod-for-sommarstugan

Information från Svenska Kraftnät:

https://www.svk.se/stod-till-elanvandare/elstod-till-privatpersoner/

Frågorna kring det kommande elstödet är många. Dina pengar-panelens Claudia Wörmann och Ann-Kristine Nilsson reder ut…
kamera0710
0

Fick i går min elräkning för januari. Oväntad låg denna gång, 259 kr. Så om det blir elstöd för mig lär det ju inte bli någon hög summa.

Fornöga
2

En och annan lär nog inte ha problem med att få ihop till dyra elräkningar,
framgår det i Aftonbladet:

"Sedan avregleringen av elmarknaden har lönen till statliga Vattenfalls vd ökat med 779 procent till över 21 miljoner.

Styrelseordförandens arvode har stigit med 1 258 procent.

Personalens löner har höjts i betydligt långsammare takt och för ägarna – svenska folket – har Vattenfall varit en usel affär."---

Sedan avregleringen av elmarknaden har lönen till statliga Vattenfalls vd ökat med 779 procent till över 21 miljoner. St
kamera0710
0

Det är fortsatt oklart när det andra elstödet, för november och december, kommer att betalas ut, skriver TT. Ebba Busch har tidigare sagt att pengarna kommer ”någon gång i vår”.

"– Det är fortfarande förhoppningen, säger Busch till TT och tillägger att regeringen arbetar hårt med flera olika stöd samtidigt."

https://omni.se/fortsatt-oklart-nar-nasta-elprisstod-nar-hushallen/a/wAnGW1

Fornöga
0

Påminnelse från polisen om att bedragare förväntas försöka utnyttja beskeden om elstödet i egna syften.

Både polisen och Försäkringskassan ser en ökad risk för bedrägerier när staten ska betala ut 17 miljarder kronor i elprisstöd på kort tid, rapporterar ...
  • Redigerat 2023-02-20 08:15 av Fornöga
Fornöga
0

Utbetalning av elstödet kommer att ske under perioden 23 februari-10 mars, om man skall gå efter de uppgifter som nu finns.

I stort sett alla utbetalningar av elstödet till hushåll i södra Sverige ska ha lämnat Försäkringskassan några dagar efter den 20 februari, har varit beskedet.
Fornöga
0

Hyresgäster som köper sin el via hyresvärden riskerar att få se sitt elstöd stanna där, visar en undersökning som Hem & Hyra gjort. Det kan beröra ett stort antal abonnenter.

"Först i nästa omgång – oklart när – får företag, exempelvis hyresvärdar, stödpengar. De får sedan bestämma själva om de skickar pengarna vidare till dem som har betalat för sin elförbrukning, alltså hyresgästerna," skriver tidningen.

Tiotusentals hyresgäster som köper sin el via hyresvärden får vänta på det statliga el-stödet. Ofta förgäves, visar Hem & Hyras undersökning.
  • Redigerat 2023-02-23 17:22 av Fornöga
Fornöga
1

Svenska kraftnät kalkylerar med sjunkande elpriser och därmed mindre så kallade flaskhalsavgifter, vilket i så fall innebär att det de närmaste tre åren inte kommer att betalas ut fler elstöd än de redan beslutade till hushåll och företag, skriver TT.

Svenska kraftnät: Räknar inte med mer elstöd
Fornöga
1

Återbetalningen fanns på mitt konto idag.

Carmarino
0

#21: Fick mina pengar igår.

kamera0710
0

Den som fått högst elstöd i södra Sverige fick 773 669 kronor. Det visar siffror från Försäkringskassan som Ekot tagit del av. De tio som fått mest har alla fått över 300 000 kronor.

https://sverigesradio.se/artikel/hen-fick-mest-i-elstod-i-sverige

Den person som fått mest i elstöd i södra Sverige fick 773 669 kronor. Det visar siffror från Försäkringskassan som Ekot tagit del av. De tio som fått ...
Caeli
0

#23: Oj det var mycket pengar.

Är kanske någon som kör sitt företag som enskild firma. Då finns det inte någon tydlig gräns mellan ägare och företag.

Fornöga
1

Den andra utdelningen av elstödet till hushållen sker senast den 9 juni, meddelar FK till TT.

Det andra elstödet till hushållen betalas ut senast den 9 juni, uppger Försäkringskassan för TT. – Det handlar om i cirka fem miljoner hushåll och i runda slängar
Draken
0

Jag tror inte jag kommer få elstöd. Men mina elräkningar har faktiskt inte påverkats nämnvärt. Det var väl i januari som jag fick elräkningen på 1700 och nätavgiften på 2000 (tror jag det var) men utöver det så har mina räkningar legat på en hyffsat normal nivå tycker jag.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Carmarino
1

Om jag räknat rätt så får jag drygt 200 kronor i elstöd nästa gång. Mina elräkningar har inte heller påverkats så mycket faktiskt. Trodde jag skulle få räkningar som var flera hundra kronor högre med det nya rörliga priset, men det har bara rört sig om några tiotals kronor. Mitt fasta elpris förra året var 1,04 kr/kWh och det här året har det varit enligt följande:

januari: 1,22 kr/kWh (totalt 474 kr)
februari: 1,20 kr/kWh (totalt 400 kr)
mars: 1,08 kr/kWh (totalt 419 kr)

Det är ungefär samma som med det fasta priset, förutom januari som var något högre.

[Hayabusa-0001]
0

”"Regeringskansliets påstådda lantbrukare är nu upphittad?" skriver vänstertidningen Arbetets politiska redaktör Daniel Swedin. Han är en av flera hundra kända profiler som gick på ett skämt om att Chang Frick fått 773 669 kronor i utbetalt elstöd från Försäkringskassan. – Det här är fantastiskt roligt. Men den som kollar videoklippen noga ser att det inte kan stämma, säger Chang Frick, grundare av elhandelsbolaget karnkraft.se.”

Se även #23

[Hayabusa-0001]
1
Chang Frick talar ut om elstödet om 773 669 kronor som han aldrig fick från Försäkringskassan.
Carmarino
2

#27: Räknade fel. Får troligtvis hela 272 kronor i elstöd. 😁

Fornöga
2

#25 ff FK påbörjar utbetalning i slutet av denna månad, och den här gången kommer även brukarna i norra Sverige att få del av återbäringen .

Försäkringskassan börjar betala ut elstöd i slutet av maj.
Carmarino
2

#31: Alltid trevligt med lite extra tillskott i kassan.

Fornöga
0

190 spänn i andra vändan- bättre än inget. 🤷‍♂️

[Mia-45]
0

Jag får 260 imorrn. 😃

Carmarino
0

#33: Har inte fått besked än, men om jag har räknat rätt så får jag 272 kronor. Får se om det stämmer.

perk
0

Fick 1929 kronor idag.

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Carmarino
0

Elstödet kom in på kontot igår, och jag hade räknat rätt. Fick 272 kronor.

Scorpio97
0

För mig blev det 175 kronor denna omgång :)

//Jessie

Draken
1

Fick 880 kr idag 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fornöga
2

2024 SD är beredda att plädera för nytt elstöd om nuvarande prisbild består.

Källa.

De höga elpriserna bränner hål i hushållens plånböcker i södra Sverige. I förhandlingar med regeringen lovar Sverigedemokraterna att driva på för sänkt elskatt
Carmarino
1

Citat från hd.se:

Den som lagade middagsmat hemma i Luleå under sen onsdagseftermiddag betalade 3 öre per kilowattimme i elspotpris. Den som i samma stund satte potatisgrytan på kokning hemma i Lund betalade fem kronor mer per kilowattimme.

Det är 167 gånger mer.

Om man räknar in alla kringavgifter – elbolagets påslag, elnätsavgift, energiskatt och moms – betalade lundabon sex gånger mer.

Norrbottningen kom undan med ett totalt elpris på 1 krona och 20 öre. Skåningen betalade allt som allt 7 kronor och 43 öre för varje kilowattimme, tillräckligt för 20 minuters matlagning.

https://www.hd.se/2024-12-11/krisen-for-svensk-elektrifiering-ger-ockerpriser-pa-skansk-el/
(Betalspärrad artikel.)

Elpriset var på onsdagen 167 gånger högre än i övre Norrland.
  • Redigerat 2024-12-11 17:20 av Carmarino
Fornöga
1

Karin Pihl på Expressens ledarsida: "När det råder stiltje på kontinenten står vindsnurrorna stilla. Då tvingas tyskarna importera el från Sverige. Och här är det marknadens logik som gäller. Ju lägre utbud, desto högre pris.

De senaste dagarna har skillnaderna i elpris därför varit enorma mellan landets elområden. I Malmö i syd spås spotpriset landa på skandalösa fem kronor per kilowattimme onsdag eftermiddag – före skatt och moms. Priset i Sundsvall vid samma tidpunkt: tre öre. Skåningarna betalar alltså nästan 167 gånger mer.
Det är egentligen bisarrt att det accepteras.

Hade skillnaderna i patientavgifter mellan Region Skåne och Region Västernorrland varit lika stora skulle sjuka skåningar betala 60 000 kronor för ett besök på vårdcentralen. Om prisskillnaderna på mejeriprodukter följt skillnaderna i elpris skulle skåningen pungat ut 2 500 för ett paket filmjölk.

Ingen hade tyckt att det var rimligt. Men när det gäller elpriserna accepteras det. Som om det vore en naturlag."

Därför slår skillnaderna i elpris rekord just nu.
  • Redigerat 2024-12-11 20:44 av Fornöga
Fornöga
2

#41 #42 Ännu en jämförelse: 35 öre för en dusch i Luleå, 24 kronor i Malmö. 🤔

Just nu blåser det inte mycket i Tyskland – vilket gör att södra Sverige får skyhöga elpriser jämfört med norra delen av landet. – Vi bor i ett och samma land, jag förstår inte varför det är så stor skillnad, säger Malmöbon Yasmin Mouafik.
Carmarino
2

Helt horribelt. Undrar om prisskillnaden hade fortsatt vara så orättvis om det istället för Skåne hade varit Stockholm som hade drabbats?

Fornöga
1

"EU:s gemensamma elmarknad skapar stora skevheter på grund av Tysklands ogenomtänkta energipolitik. Det är orimligt att skåningar och göteborgare ska betala priset för det", anser Håkan Boström på GP:s ledarsida.

"De här vinsterna borde komma hushållen till del, speciellt för att kompensera för elprischocker. Därför är det anmärkningsvärt att regeringen inte verkar ha några konkreta lösningar att komma med. Att ständigt påpeka att det var de rödgröna som lade ned kärnkraften i Sydsverige hjälper ingen idag."---

EU:s gemensamma elmarknad skapar stora skevheter på grund av Tysklands ogenomtänkta energipolitik. Det är orimligt att skåningar och göteborgare ska betala priset för det.
[Hayabusa-0001]
1

Sedan är det även så, om jag förstått det korrekt, att nyetableringar nekas pga bristande effekt.

Fornöga
3

2026 Hushållen kommer att kompenseras för de höga elpriserna under den stränga vintern. Man behöver inte ansöka om det, utbetalningen sker per automatik liksom förra gången. Hur mycket man får tillbaka beror förstås på hur mycket el hushållet har konsumerat.

"– Vi går fram med ett stärkt elstöd där ersättning alltså ges till hela landet. De höga elpriserna som har gällt under januari och februari kommer vi att kompensera för, säger Ulf Kristersson (M)", skriver Expressen.

"Kristersson säger att det för en familj i en eluppvärmd villa kommer att handla om mellan 1 000 och 2 000 kronor.

– Detta är alltså utöver det högkostnadsskydd som vi presenterat tidigare, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).

Totalt summerar anslaget upp till 3,4 miljarder kronor. I mitten av juni kommer pengarna betalas ut, enligt Busch. Alla hushåll kommer att få ta del av elstödet och behöver inte ansöka om det."---

Kriget mot Iran har fått energipriserna runtom i världen att rusa. Så även i Sverige. Nu presenterar regeringen åtgärder mot höjda energipriser.
  • Redigerat 2026-03-23 14:34 av Fornöga
Fornöga
1

I romersk mytologi var Aurora morgonrodnadens gudinna och den som varje morgon öppnade himlavalvets luckor och lät solens värmande strålar lysa över mänskligheten.

Hennes namne Aurora i Klippan får nöja sig med två kronor i elstöd.

https://www.sverigesradio.se/artikel/fick-tva-kronor-i-elstod-aurora-maste-vara-rekord

• Redigerat 2026-06-12 18:38 av Fornöga
Carmarino
1

#48: Jag fick i alla fall 91 kronor, så alltid något. 😁

Fornöga
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här har det rasat in 41:- på kontot.

[Vargnatt]
1

Men alltså vad är det här ? två kronor betalar man ens ut det 😲vilket driv med människor vad fult gjort och den summa ni skriver om ovan 91 och 41 det är rena hånet man vet faktiskt inte om man ska skratta gråta eller explodera.

Jag har inte sett mitt ännu kanske blir det en femtioöring eller så och det kallar våran regering elstöd du store ibland vill man ta dom en efter en i öronen och lära dom hyfs och hut för det här är ett hån från nuvarande regering.

Jag klarar mig jag är inte orolig alls för elen men det är själva f att folk inte ska ha råd med elen något som krävs för att kunna leva i dagens samhälle med all den teknik vi har jag anser det vara en skyldighet av politiker och samhället att ska människor med svår ekonomi kunna leva upp till dagens standard på elbruk ska dom förbanne mig också få bidragen så dom faktiskt gör speciellt med den teknik vi har där elen krävs som våra politiker helt står till svars för dom har ställt till det här det har inte den enkla vanliga människan.

Caeli
3

#51: Vad man får i elstöd beror helt och hållet på hur mycket man har betalat in. Har man en låg elförbrukning/elräkning får man en mindre summa tillbaka.

Jag fick strax över tusenlappen och är nöjd. Men jag har också haft elräkningar därefter.

[Vargnatt]
2

#52: Jag tror inte du förstår öht vad jag menar för mig personligen jag skiter i hur höga elräkningarna är jag klarar mig men dom som inte gör där är det ett hån utan dess like och så ska människor inte ha det.

hemul
0

Betalar de ut till dem som inte haft höga räkningar den här gången också? Och till nya ägare som inte ens betalat de räkningar stödet grundar sig på?

Jag fick 116 kr. Frågan är om det inte kostar mer att administrera utbetalningen.

[Vargnatt]
0

#52: Jag måste fråga hänger du med mig här i tankarna och behovet som en del människor har ? det är lätt att säga men verkligheten för människor är något helt annat ? kanske är jag lite sur med dig i frågan men jag är också väldigt allvarlig i frågan hur det här el stödet delas ut det ska inte vara ett hån mot någon människa.