Vaccinering mot mässling
Fast enligt vaccinmotståndarna är väl detta inget problem utan tecken på hälsa?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
I min hemkommun Södertälje har det också varit aktuellt för några år sedan. Antroposoferna i Järna är ju antivaccin-flummare.
Här finns en dokumentär om Järnafallet.
Från trådstartens länk:
”I Sverige rapporterades elva bekräftade fall av mässling under 2023 och i början av januari 2024 konstaterades ett fall i Göteborg.
Enligt ECDC måste Europa räkna med att mässling fortsätter att öka de närmaste månaderna. Detta eftersom vaccintäckningen generellt är för låg.”
Så här skriver Folkhälsomyndigheten:
Flera länder i Europa varnar för pågående utbrott av mässling. Den som smittas kan bli allvarligt sjuk. Därför är det viktigt med vaccinationsskydd mot mässling vid resor utanför Sverige.
Läs mer här:
Jag är vaccinerad mot mässlingen.
#6: Vuxna som inte har haft sjukdomen eller endast vaccinerat sig med en dos rekommenderas att vaccinera sig, särskilt inför en utlandsresa. Det behövs ingen påfyllnadsdos efter den andra dosen även om det har gått lång tid sedan vaccination.
Jag hade mässlingen som barn, redan innan jag började skolan. Vad jag vet fanns inget vaccin då.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#9 Jag minns inte heller riktigt hur det var (när jag var barn).
Ser, vad jag kan se, ut att vara ett problem i stora delar av världen.
Mässlingen, alltså.
Jag är vaccinerad som barn, och jag fick en påfyllnadsdos för 4 år sedan då det bröt ut inom slutenvården.
Alla barnen är fullvaccinerade, men jag kommer rekommendera dem att ta påfyllnad om det behövs.
- Redigerat 2024-02-25 08:58 av Draken
Såvitt jag vet hade jag en rätt kraftig omgång av mässlingen, så jag bör förhoppningsvis fortfarande vara immun. Var bara några år gammal när jag hade det så jag minns inte säkert. Tur jag överlevde.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2024-02-25 10:52 av Carmarino
Att det här växer igen jag tillhör barnen som hade mässlingen som liten och behövde inte något vaccin för sjukdomen skötte om allt.
Vad är vi rädda för sjukdomar och förtvivlan eller för livet ???
Vi måste leva som vi är här och nu.
Jag är vaccinerad mot mässlingen som liten. Och jag har fått påfyllnad nu för nåt år sedan. Men jag vill minnas att min mor har pratat om att jag har haft en lindrigare släng av den. Har i varje fall haft både Röda hund och Vattkoppor.
Antivaccin-flummet skördar liv.
"En sexårig flicka i Texas blev under våren det första barnet i USA på ett decennium att dö i mässling. Hennes död har blivit en symbol i den växande antivaccinationsrörelsen, som felaktigt hävdar att vaccin är farligare än sjukdomen.
USA:s hälso- och sjukvårdsminister Robert F Kennedy Jr fortsätter samtidigt att sprida dubbla budskap om vaccinet. Ena sekunden säger han att vaccinsprutan skyddar, för att i nästa andetag påstå att mässlingsvaccinet inte har säkerhetstestats (vilket det har) och att skyddet är kortvarigt (stämmer inte).
Flickans föräldrar har bara ställt upp på en intervju, till den antivaccinationsorganisation som tidigare leddes av Robert F Kennedy Jr. De sörjande föräldrarna berättar hur deras ovaccinerade dotter fick feber, utslag, lunginflammation och till slut dog hastigt på sjukhuset. Men sorgen verkar inte ha fört med sig något tvivel eller ånger. Det är Guds vilja, förklarade föräldrarna i intervjun.
Hittills i år har två ovaccinerade barn, utan underliggande sjukdomar, och en ovaccinerad vuxen dött av mässling i USA. Den amerikanska folkhälsomyndigheten CDC har rapporterat 1 088 bekräftade fall av mässling fram till 30 maj. Det gör att 2025 redan har den näst högsta årsnoteringen sedan 2000, då USA förklarade mässlingen eliminerad i landet. Mässling ökar också rejält i Europa, där Rumänien och Frankrike har flest sjukdomsfall. Under det senaste året har 14 européer dött i mässling. Experterna varnar för att vaccinmotståndet ökar risken för nya utbrott av en dödlig sjukdom vi borde ha lämnat bakom oss."
https://www.dn.se/sverige/anna-bratt-flickans-dod-avslojar-faran-med-massling/
Vaccinmotståndare..?
”Endast två svenskar röstade emot lagen - Abir Al-Sahlani och Emma Wiesner från Centerpartiet. Det är beklagligt, skriver Europaparlamentariker Arba Kokalari (M).”
Rekordår för mässling i USA.
https://omni.se/rekordar-for-massling-i-usa-over-2000-drabbade/a/2popE4
Har undrat om det där. Bör man som vuxen vaccinera om sig mot barnsjukdomar? Jag är inte ens säker på att jag fick alla vaccinationer som liten. Och jag hade inga barnsjukdomar utom kanske eventuellt en lätt släng av just mässling. Vattkoppor fick jag som vuxen när grannarna hade vattkoppsparty i trädgården utan att varna oss andra…