Året som gick, och det som kommer
Hur var året som gick, och vad tror du om det som kommer? Här finns plats att berätta och tycka till om stort som smått om tillvaron och samhället.
Rapportredaktionens årskrönika för 2024 kan ses på SVT Play till den 28 juni 2025 för den som vill friska upp minnet.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2024-12-28 09:31 av Fornöga
Henrik Jönsson "gick live" på YouTube och ägnade sig så här på årets sista lördag åt en krönika som jag inte hunnit se och därför i nuläget inte har några åsikter om. Men han brukar jui vara rätt ute- eller hur? 😉 (66 min.)
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#1 Trevligt 👍🏼
TT ger en kalendarisk översikt vad som vi redan vet kommer att hända 2025. Sedan vet vi som vanligt inget om vad framtiden har att erbjuda, såväl positivt som negativt. "Alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet", som det heter i en strof myntad av författaren Stig Johansson, som för övrigt avled tidigare i år.
Vid varje års- och halvårsskifte brukar det tillkomma en del nya lagar, så även nu (även om de verkar vara färre än vanligt). TT källa igen.
#5: Det var några där som jag hade missat.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Till skillnad från många håll i omvärlden har det politiska tillståndet i Sverige varit lugnt det gångna året, skriver Håkan Boström i GP. Detta eftersom Tidöpartierna funnit en nivå att samarbeta på och det till skillnad från tidigare mandatperioder har funnits en tillräcklig majoritet för att få igenom förslagen i riksdagen.
"Tidöregeringen har givit Sverige en politisk stabilitet som landet inte haft sedan Fredrik Reinfeldts första mandatperiod 2006-2010. För första gången på 12 år har Sverige en majoritetsregering som kan vara säker på att få igenom sina förslag i riksdagen", påminner Boström.
#8 Härligt! En stabil regering med kloka, konstruktiva förslag är just vad Sverige behöver efter de hemska rödgröna åren.
Heja Tidö! ⭐⭐⭐⭐