Debatt iFokus

Debatt

Etikettmedia
Läst 739 ggr
johan
2025-01-21 09:51
3

Media och Hitler-stämpeln

Lustigt hur det bara är problematiskt när en av dom sträcker ut handen.

IMG_0169.jpeg

IMG_0170.jpeg

IMG_0168.jpeg

Om journalister vill återställa förtroendet för media kan dom sluta med det här tramset och börja bli konsekventa och fokusera på att objektivt rapportera fakta.

Mvh // Johan

• Redigerat 2025-01-22 08:04 av Fornöga
Draken
2025-01-21 09:59
3

Det ärt ju helt idiotiskt. Varför är det okej att Demokraterna höjer högerarmen, men om Republikanarna gör det så blir det stora rubriker.

Känns lite som det fungerar här i Sverige. Om någon från det Blå blocket (främst SD) så blir det ett satans liv, men om någon från det Röda blocket gör samma sak så är det helt okej.

Varför ????

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[solljust]
2025-01-21 10:19
6

#0 Jag håller med dig helt och hållet Johan vill dom återställa förtroendet för media får dom allt skärpa till sig för det här var då det dummaste jag fick inte ens tanken åt det hållet när jag såg det här. Jösses folk måste kunna gestikulera och röra sig utan att bli anklagade för något som inte ens är.

Det här var riktigt illa och alla med sunt förnuft ser att det inte är den rörelsen som Elon Musk gör och hur många av oss sätter inte upp handen i många olika situationer det skulle betyda att många av oss gör den rörelsen när vi istället kanske säger hej till grannen eller tackar någon bilist som stannat så vi kan gå över vägen.

johan
2025-01-21 10:23
2

#2: Speciellt i sammanhanget med talet han höll.

Jag tror på riktigt att medias värsta mardröm är att denna reglering och Elon åstadkommer något objektivt bra.

Något som inte ens dom mest inbitna Trump-hatare kan anse är dåligt utan att själva framstå som kompletta idioter.

Mvh // Johan

Pyttelite
2025-01-21 10:30
7

Eller också klipper man bilder tagna ur sitt sammanhang.

Att hela tiden bortförklara osmakliga tendenser med att andra tidigare gjort det är knappast en sund argumentationsteknik.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
2025-01-21 10:36
3

Bara som en liten försmak till vad som komma skall …

Från Musk chatt med AfD och varför namnet Hitler kommer upp i samband med gårdagens händelse.

He then issued a warning to the German electorate: "People really need to get behind the AfD. Otherwise, things are going to get very much worse in Germany."

Germany's domestic intelligence agency has put the AfD — a party known for hardline stances against immigration and Islam — under surveillance for suspected right-wing extremism, which the party denies. Figures in the party have been accused of using Nazi slogans in speeches and downplaying the Holocaust.

Läs mer här:

https://www.npr.org/2025/01/10/nx-s1-5252473/elon-musk-germany-election-afd-candidate-alice-weidel

With Germany's election in six weeks, Elon Musk was full of praise for his livestream guest on X: Alice Weidel, the far-right Alternative for Germany party's candidate for chancellor.
  • Redigerat 2025-01-21 11:20 av Pyttelite
Pyttelite
2025-01-21 10:52
4

”Ärligt talat, de behöver bättre smutsiga tricks. ’Alla är Hitler’-attacken är sååå tröttsam”, skriver han på plattformen X.

Tyvärr var det inget smutsigt trick - det smutsiga är att han inte står för vilka riktningar han stöttar.

Ytterst ynkligt - man blir snabbt fartblind i maktens korridorer…

Läs om hans ömkande här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/73JRpB/elon-musk-kommenterar-omtalade-gesten-sa-trottsamt

Elon Musk gjorde en udda scen i samband med presidentinstallationen som snabbt möttes av kritik. Nu svarar han kritikerna. ”’Alla är Hitler’-attacken är sååå tr
  • Redigerat 2025-01-21 11:05 av Pyttelite
Maria
2025-01-21 11:26
9

Jag måste medge att jag satte lite i halsen när jag såg det i morse på nyheterna.

Visst har man sett andra höja handen men här var det verkligen med sådan känsla så det kändes annorlunda.

/Maria

Pyttelite
2025-01-21 11:30
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här är säker oxå dirty trix från en avundsjuk publik…

[Undertaker]
2025-01-21 11:36
9

Okej, nu har jag bara sett Elon Musks klipp, så jag vet inte sammanhanget hos övriga.

Men med tanke på att Elon Musk gullat med afd på senaste samt hur han gjorde rörelsen… jag kan bara hålla med #7.

Jag skulle inte acceptera det oavsett politiska värderingar, sedan vet jag inte om det andra uppmärksammats av media och hur. Att media gärna ibland lägger fokus på en sak men inte behandlar liknande situationer på samma vis är tyvärr ingen hemlighet. Men det älskade Elon gjorde här är oavsett medias kompetenser eller bättre sagt brist på sådana inte acceptabelt.

Fornöga
2025-01-21 11:53
4

"Men amerikanska organisationen Antidefamation League, som grundades för att bekämpa antisemitism, menar att Elon Musk knappast heilade. I deras ögon rör det sig snarare om en ”klumpig gest”, skriver de i ett inlägg på X:

”Men vi förstår att människor är på helspänn”, säger de enligt Expressen.

(Organisationen har tidigare varit i konflikt med Musk och kan knappast beskyllas för att löpa hans ärenden, även om de gör sitt uttalande på X.)

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Trump är tillbaka – men alla pratar om Elon Musk. Många har reagerat på rörelsen han gjorde med högerarmen när han talade under presidentinstallationen. CNN bröt livesändningen av Musks tal för att tala om den. '”Alla är Hitler'-attacken är sååå tröttsam”, skriver han själv på X.
  • Redigerat 2025-01-21 11:54 av Fornöga
Pyttelite
2025-01-21 11:54
4

#9: Nej det är inte utan anledning att folk höjer ögonbrynen.

Jag tror knappast att de övriga på bilderna i trådstarten har kört en liknande retorik.

Nej det var inte en olycklig Hitlersalut som Musk gjorde - det var en Helg seger gest.

Här dialogen med Der Spiegel i höstas:

https://www.euronews.com/my-europe/2024/10/22/elon-musk-accuses-german-magazine-of-encouraging-his-and-donald-trumps-assassination

In an article arguing the tech billionaire is a threat to democracy in the US, Der Spiegel drew a parallel between the X owner and Nazi-era media mogul Alfred Hugenberg.
  • Redigerat 2025-01-21 11:54 av Pyttelite
Pyttelite
2025-01-21 11:56
5

#10: Så det dementerar alla uttalanden som Musk gjort i avseende AfD samt vad han skrivit om Nazismen?

Läs gärna i tidigare inlägg t ex #6 , #8.

Vilken otur Musk måste ha att man tolkar hans uttalande så fel - har han gjort en Rebecka månne?

• Redigerat 2025-01-21 12:03 av Pyttelite
Fornöga
2025-01-21 12:05
3

#12 Nej, vem har påstått att det dementerar alla andra uttalanden, men i en debatt är det kanske inte fel att olika åsikter kommer till tals? (Man behöver f.ö. inte stötta en källas åsikt bara för att man citerar den, ibland kanske den kan platsa bara för jämviktens skull.)

Vill man hellre gräla än debattera så är fältet också fritt, som vanligt. 😉

Pyttelite
2025-01-21 12:08
2

#13: Så det är jämvikt att inte ta hänsyn till det tidigare förloppet plus att din källa uttalar sig i ett Musktägt organ.

Hur balanserar det upp jämvikten menar du?

Fornöga
2025-01-21 12:14
3

#14 Om flertalet uttrycker ogillande om trådingressens exempel på ögonblick där det viftats med armar och händer i opassande/oavsiktliga poser så kanske även andra tolkningar av Musks rörelseschema kan få platsa?

Vi har exempel just här på denna plattform på andra som ogillar X men ändå använder sig av den (om än "bara" som återkommande källa). Nog sagt om detta.

(För övrigt är jag nyfiken på vad Wiman bygger rubrikens "Elon Musks höjda högerarm är bara början" på (#0), men tyvärr är den artikeln låst.)

• Redigerat 2025-01-21 12:21 av Fornöga
Pyttelite
2025-01-21 12:20
4

#15: Absolut men trådstarten handlade ju om hur synd det är om Musk och högern och hur misstolkade de är - men då visade man inte händelseförloppet innan.

Tycker du att det är en juste verklighetsbeskrivning?

Ja - jag förstår att ni dyrkar Musk villkorslöst och det är just det som kommer att bli det stora problemet.

Att man inte går till källor eller ser helheten utan som papegojor rabblar det mantra som Trump och just nu Musk för fram.

Skit i källkritiken är bara onödigt och X är väl per definition den bästa källan - inte fylld av propaganda som TikTok?

• Redigerat 2025-01-21 12:21 av Pyttelite
Fornöga
2025-01-21 12:24
5

#15 "Ja - jag förstår att ni dyrkar Musk villkorslöst och det är just det som kommer att bli det stora problemet." Seriöst? Jag kan inte påminna mig ha skrivit något om Musk tidigare på Debatten, varken positivt eller negativt. (Sök gärna!)

Du får nog leta reda på någon annan att gräla med den här gången. Också. 🤷‍♂️

• Redigerat 2025-01-21 12:27 av Fornöga
Pyttelite
2025-01-21 12:27
2

#17: Roligt att höra att du bytt ståndpunkt - jag trodde annars att sajtens mål var att framföra högerideologier - tydligen missat den nya åsiktsförklaringen - ber ödmjukast om ursäkt.

Sedan blir jag frågande till den sista meningen om gräl - är det inte jämvikt som är målet eller är det ny kurs igen?

Fornöga
2025-01-21 12:33
5

#18 Se #17.

Carmarino
2025-01-21 12:36
3

Tror knappast personerna på de övriga bilderna började med att lägga handen på hjärtat innan de sträckte ut armen. Vissa av dem ser mest ut att vinka till någon eller peka på något.

Vad gäller Stephen Colbert så är bilden tagen helt ur sitt sammanhang.
https://www.youtube.com/watch?v=QNhfsKUcP1o

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

“He’s definitely taking it to a higher level,” the latenight host and outspoken antiTrump critic said of Trump’s response to the violence in Charlotte...
  • Redigerat 2025-01-21 12:47 av Carmarino
[Undertaker]
2025-01-21 12:41
7

#20: Ja, även hos Elon kände jag först att det på BILDEN ser ut som en normal hälsning, eller även en tacksam gest (som ibland även används för att lugna publik).
Men sedan när jag trollat fram hela klippet kände jag att den snälla förklaringen inte är trolig, oavsett hur neutralt man försöker se på det hela.

Pyttelite
2025-01-21 12:42
5

#20: Jag tror inte ni hört de senaste medicinska rönen (har inte publicerats på den vetenskapliga sajten X än).

Musk har drabbats av en amerikansk variant av vikingasjukan och har problem med att böja sin högra arm.

Kommer snart på X …

https://nyheter.ki.se/vikingasjukan-kan-bero-pa-genvarianter-arvda-fran-neandertalare

Många män över 60 år i norra Europa drabbas av den så kallade vikingasjukan som innebär att fingrar låser sig i ett böjt läge. Forskare vid bland annat Karolinska Institutet har analyserat data från nästan 8000 drabbade individer och kartlagt genetiska riskfaktorer för sjukdomen. Fynden som publicerats Molecular Biology and Evolution visar att tre av de viktigaste genetiska riskfaktorerna är nedärvda från neandertalare.
Fornöga
2025-01-21 13:49
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns tillfällen då man undrar om det är ledarsidan eller kultursidan man hamnat på…🤔

• Redigerat 2025-01-21 13:50 av Fornöga
Pyttelite
2025-01-21 13:52
4

#23: Så du menar att nazismen inte påverkade kulturen då det begav sig?

Maria
2025-01-21 14:09
9

Oavsett vem som postar klippet på Musk så kan jag inte se annat än att det är en ren hitlerhälsning.
Jag har kollat flera gånger nu och försökt se på det så neutralt jag kan.

/Maria

[anarki]
2025-01-21 14:19
7

Har aldrig och kommer aldrig gilla Mr Musk men det där är ingen hitlerhälsning. Snarare media som vill ha klick för att tjäna pengar.

johan
2025-01-21 14:41
3

Nästan den enda anledningen till att jag tycker det vore roligt att leva i 300 år eller kunnat färdas i tiden, är för att se hur framtiden ser på Elon Musk.

Mitt bet är att han kommer beskrivas oerhört mycket mer positivt än idag.

Och jag är helt säker på att ingen kommer fundera på om han hade nazi-sympatier eller inte.

Mvh // Johan

Pyttelite
2025-01-21 14:43
4

#27: Tyvärr tror jag att du har fel med tanke på de utspel han redan gjort idag men om du tycker som Musk att Hitler var en kommunist - då förstår jag dig.

[solljust]
2025-01-21 14:44
7

Personligen är jag dåligt insatt i Musk mitt fokus har legat på Trump den här tiden men jag har tittat flera gånger på det klippet jag kan omöjligt se den hälsningen och någon om jag som är hel Tysk borde vara oerhört känslig i den här frågan med tanke på Tysklands historia men nej det här det ser jag inte i hans rörelser och gester öht istället ser jag en glad och upprymd man som riktar och delar sin glädje med alla omkring sig.

Nu är det politik och dom besvikna kör med alla medel för att få det här att se ut som något det inte är så går det till jämt det borde vi vid det här laget vara vana vid det är politik där motståndarna och förlorarna gör allt i sin makt för att finna fel och brister när politiker kommer till makten som inte faller dom själva i smaken.

Pyttelite
2025-01-21 14:49
3

#29: Rolig kommentar du har speciellt med tanke på de diskussionerna som Musk har haft med AfDs ledare - och naturligtvis den korrespondens som skedde mellan Der Spiegel och Musk - klart att hälsningen var ett utspel av den amerikanska varianten av Vikingasjukan.

• Redigerat 2025-01-21 14:55 av Pyttelite
Pyttelite
2025-01-21 15:46
3

Klart det inte var en Hitlerhälsning - det vara bara en lampa i taket som var för ljusstark - här måste vi bottna jämviktsdiskussionen - nästan som vi tänker lite woke eller som vi säger på landet ekivok.

Så här gjorde Hitler … en Muskhälsning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hitlerhälsning

• Redigerat 2025-01-21 15:48 av Pyttelite
[solljust]
2025-01-21 16:07
4

#30: Det är alldeles fantastiskt fint att min kommentar roar dig den var inte avsedd att roa någon den är fullt allvarlig jag är från Tyskland båda mina biologiska föräldrar är Tyskar så mitt inlägg är inte ämnat att roa någon det är fullt allvar och vad gäller Elons rörelser det är många av er som uppriktigt kan slänga er i väggen med att det är en Hitlerhälsning jag som Tysk jag vet jag känner igen en Hitlerhälsning när jag ser den.

Jag har undvikit att skriva ordet Hitlerhälsning i tråden för det är ett ord som gör ont i mig och jag använder mig hellre av ord hälsning och rörelser gester med mera men det är väl roligt det med kan jag tro men vi kommer inte förbi att dom gester som Elon Musk gjorde har ingenting med Hitler och den förbannelsen att göra nu får du faktiskt ta och skärpa dig Pytte du om någon är väl insatt men du vill ha bråk och det ställer jag inte upp på jag säger vad jag tycker sen lämnar jag den ena diskussionen efter den andra så med mig kommer man ingen vart jag vet var jag står och det är orubbligt.

Jag kommer inte att föra den här diskussionen vidare med dig men en sak ska du veta och ha klart för dig du omvänder mig inte jag står för min högerpolitik den behövs i den värld vi lever i vi behöver det Högra styret och den som inte inser det är fattigt blind.

Pyttelite
2025-01-21 16:18
5

#32: Du kanske ska läsa på debatten då om du via modersmjölken känner igen en Hitlerhälsning - hur man nu kan göra det.

Jag utgår ifrån att du inte ens var född då - men oavsett så är det en amerikansk mutation av vikingasjukan.

Det vet jag bäst som har svenskfödda föräldrar.

[Undertaker]
2025-01-21 16:34
3

#33: Vad ska jag med österrikiskt påbrå säga…

Pyttelite
2025-01-21 16:37
2

#34: Ja nu gäller det att vara snabb … 🙃

FataMorgana
2025-01-21 17:21
4

Bara för information. Bilden på Kamala Harris från inlägg #0 härstammar härifrån, Vid minut 30 kliver Kamala Harris på scen.

https://youtu.be/GE0jmgGF0yk

Carmarino
2025-01-21 18:05
5

#36: Ja, hon har för vana att gestikulera och peka rätt mycket när hon talar. Så det är inte fråga om någon hitlerhälsning.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

FataMorgana
2025-01-21 18:25
4

#37: Håller med. Jag kunde inte heller upptäcka någon hitlerhälsning, utan det verkar som att någon försöker manipulera igen med bilder tagna ur sitt sammanhang och det tänker jag säger mer om dem som manipulerar än om något annat.

kamera0710
2025-01-21 18:41
4

#0 Hans ord om en regim som släpper alla hämningar kan jag hålla med om, med tanke på de benådade personer som stormade Kapitolium. En av de benådade var dömd till 22 års fängelse. Men enligt Trump var de "gisslan".

https://www.dn.se/varlden/benadade-fangarna-fran-kapitoliumattacken-tas-emot-som-hjaltar/

Utanför ett fängelse i Washington träffar DN överlyckliga föräldrar till några av de dömda för stormningen av Kapitolium som snart släpps ut.
johan
2025-01-21 18:48
2

#37: Det är ingen som tror att Harris är nazist. Inte dom andra heller.

Poängen är ju att det är många som kan fångas med armen ute för att det ser ut så.

Men det är uppenbart olika för olika personer hur det tolkas.

Lite oklart bara hur Musk kan vara allt han anklagas för samtidigt. Men logik är sällan hatarens starka gren.

Mvh // Johan

Pyttelite
2025-01-21 18:57
5

#40: Nej det som är uppenbart är att han sympatiserar och delar åsikter som andra kända politiska ledare också framfört och vid den tiden kallades deras politik inte kommunism även om det gärna vill omskrivas så i nutid.

Crucio
2025-01-21 19:18
12

Men snälla. Har ni kollat på det faktiska klippet av när han gör hälsningen? Såklart kan folk sträcka upp armarna och en ögonblicksbild kan se fel ut, det var också det de flesta av oss trodde var fallet med bilden på Musk. Men om man faktiskt tittar på klippet så gör han en regelrätt Sieg Heil, två gånger. Ingen kan på allvar låtsas att det var något annat.

Att få detta till att media är hycklare, så jävla fånigt. Skärp er och sluta slicka naziströv.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
2025-01-21 19:20
5

#26: Du har med andra ord aldrig sett hur Hitler-hälsningen brukar se ut/göras. Ignorance is bliss.

Sajtvärd på Skrivlust

[Hayabusa-0001]
2025-01-21 19:22
0

.

[anarki]
2025-01-21 19:30
3

#43: Du borde titta på hur en hitlerhälsning ser ut, nazisterna garvar åt Musk det skulle vara en ren förolämpning mot dom att kalla hans arm för en hitlerhälsning.

Pyttelite
2025-01-21 19:32
4

#45: Tror inte de kände sig förolämpade när han diskuterade med AfDs ledare.

Även Musk måste få träna på de korrekta rörelserna - nu vet vi att han kan!

[anarki]
2025-01-21 19:34
1

#46: Dom är väl ett lagligt parti i Tyskland eller har jag fel?

Pyttelite
2025-01-21 19:35
4

#47: Absolut och Hitler var en kommunist - enligt de båda?

[anarki]
2025-01-21 19:38
3

#48: Vad är problemet dom är lagliga i Tyskland eller hur? Du får väl ta upp det med tyskarna om du har problem med det!

Pyttelite
2025-01-21 19:41
4

#49: Det handlar inte om lagligt eller inte utan vilken politik man väljer att stödja.

Många av AfDs representanter är ”fd” nazister.

Diskussionen här handlar inte om legalitet utan om politik och vad man väljer för symboler och framförallt vad man väljer att föra fram som budskap.

Musk är inte en politisk okunnig person eller oxå är det det han är?

[anarki]
2025-01-21 19:45
3

#50: Du verkar verkligen vara sjukligt besatt av AfD, nu var det väl Musk handrörelse som tråden handlar om inte AfD.

Pyttelite
2025-01-21 19:49
4

#51: Nej jag är inte sjukligt besatt av AfD utan refererar till den diskussion som Musk hade direktsänd med AfDs representant då de båda snackade om killen Hitler och andra gemensamma mål och meningar.

Detta blev oxå en snackis ute i byn och det är kanske inte så slumpvis att Elon använde sig av den gest han gjorde - men det gjorde han ju inte eller hur det nu var.

[anarki]
2025-01-21 19:56
1

#52: Hade han en AfDs representant med i podiet där han stod i går? Jag trodde han stod ensam där, men rosa flygande elefanter fanns nog där med.

Besatt av AfD!

Pyttelite
2025-01-21 20:07
3

#53: Jag vet faktiskt inte vilka on line kontakter han hade - vet du?

[anarki]
2025-01-21 20:13
4

#54: Du måste ju veta efter som du säger att han hade direktkontakt med ditt kära AfDs, du söker verkligen konflikt med folk, är det ett sätt att försöka skrämma någon till tystnad eller är det bara ditt sätt att vara har funderat länge på det när man läser dina inlägg?

Har för mig det finns ett ord för det.

Pyttelite
2025-01-21 20:35
4

#55: Nä då jag skrämmer inga till tystnad.

Du har väl kommit till tals både nu och då så det är nog inga problem.

Vet du vad jag har gjort?

Jag har spridit jämvikt i diskussionen precis som övriga här - är det inte ok tycker du?

[anarki]
2025-01-21 20:41
4

#56: Din ton är så tråkig, och du bemöter andra väldigt illa har du någon gång stannat upp och läst dina svar eller tänkt på hur du bemöter folk i trådarna du skriver i, för man vill verkligen inte diskutera med en som beter sig som du gör!

Jag hyllar Fornöga i sitt sätt att skriva och bemöta folk, han ger mycket bra tips.

Pyttelite
2025-01-21 20:55
5

#57: Men det finns väl inget krav att diskutera med mig?

Den stora skillnaden med mina diskussioner och andras är att jag kommer med fakta och inte egentillverkade teorier.

De eller dem som blir upprörda av fakta kan jag bara beklaga.

Om man blir arg eller upprörd så beror det inte på mig utan faktiskt på den som inte kan ta in sakfrågor eller som vi numera säger inte tål att vi jämnar ut diskussionen.

Att du vill gå till personangrepp för stå för dig men det stärker mig för varje gång det sker.❤️

[anarki]
2025-01-21 21:25
7

#58: Gör undersökningen du lär passa in.

Gör vårt narcissist-test för att se om beskrivningarna stämmer in på dig. Lär dig mer om narcissism och när det kan vara ett tecken på personlighetsstörning.
[Hayabusa-0001]
2025-01-21 21:29
1

🤣

Pyttelite
2025-01-21 21:30
5

#59: Ledsen men jag använder inte länkar jag inte ser adressen på men jag är inte en narcissist och jag anklagar inte någon annan för att vara det heller.

Jag håller mig till sakfrågorna och problematiserar dom - det innebär inte att de som tycker annorlunda än jag är fel som personer eller har någon specifik personlighet utan dessa personer tycker just annorlunda förhoppningsvis baserat på den personens insamlade fakta värre än så är det inte.

Vi behöver inte tycka lika men vi behöver inte argumentera med personangrepp men fortsätt gärna men isåfall skriv länkarna explicit.

• Redigerat 2025-01-21 21:35 av Pyttelite
[anarki]
2025-01-21 21:37
4

#61: Allt tyder på att du är en narcissist. du säger dig alltid ha rätt,du blir arg lätt som nu, och när du inte får medhåll startar du en ny tråd där du lägger massa länkar för att visa att du har rätt i det du säger.

Jag tycker bara synd om dig som inte förstår att du behöver hjälp!

[Undertaker]
2025-01-21 21:45
8

Kan vi snälla undvika påhopp och personangrepp? Detta är en debatt tråd, inte en tråd för att dela ut diagnoser. Det är inget argument som bidrar till debatten på något vis att kalla någon narcissist eller annat och är enligt mig både onödigt samt väldigt osmakligt. Har man inga vettiga motargument att komma med så kan man låta bli. Det gäller alla deltagande och även andra former av påhopp.

Jag håller väl i flera trådar inte med Pyttelite, men jag tycker ändå vi kan föra diskussioner på en vuxen nivå. Vi behöver inte börja bete oss som flera politiker.
Och visst spårade den från flera håll redan innan narcissist-påhoppen, men nu tycker jag det verkligen korsat en gräns. 😅

Återgå till ämnen, använd fakta och informationer i olika format som bidrar till ämnet. Att spekulera kring tråddeltagares personlighetsdrag eller diagnoser hör nog inte hemma på debatt.

Crucio
2025-01-21 22:37
5

#45: Jag vet inte vad ni får ut av att låtsas att det han gör inte är en Hitler-hälsning.

https://www.reddit.com/r/gifs/comments/1i6par1/elon_musk_vs_hitler_nazi_salute/

Sajtvärd på Skrivlust

Carmarino
2025-01-22 04:35
2

Sökte på Youtube på "fascist salute" för att se hur den ser ut. Samtliga träffar visade Elon Musk, så den måste vara väldigt lik den som han gjorde.

Carmarino
2025-01-22 05:14
4

Ultrahögern och nynazisterna anser tydligen att det var en nazisthälsning.

[anarki]
2025-01-22 06:37
5

#64: Ta en titt på talet han gjorde notera även hans rörelse från det han kliver in på scenen, han är full med adrenalin/glad över att se Trump på presidentpalatsen. Notera att man ofta under sådana här tal i slutet ofta säger "God Bless America" men Musk är just Musk och gör på sitt sätt med sitt sätt genom slag mot hjärtat och håller upp en sne hand.

Amerikaner håller handen mot sitt hjärta under nationalsången, en knuten hand vid seger och detta är en kombination han gör.

Även om ni får det till en hitlerhälsning tänkte ni ställa han inför svensk domstol? Dom bor i USA och går under amerikansk lagar så låt dom avgöra det hela sen anser inte alla det var en hitlerhälsning.Bevisning att det var en hitlerhälsning ligger på dom som säger det och det hade varit till och med svårt att bevisa det i svensk domstol där man hade mest troligt friat han.

[solljust]
2025-01-22 07:48
4

#67: Det är ofattbart att så många inte ser den upprymdhet och glädje han känner hur kan folk vara så blinda men det är så med avund det sticker till tusen då letar man genast fel och medvetet vill förstöra.

Hans tal var alla tiders bra man dras genast med i glädjen han känner och jag kan omöjligt se några felaktiga rörelser tvärtom upprymdhet samt glädje genomsyrar både tal och rörelser.

johan
2025-01-22 07:58
7

#56: Din attityd att (medvetet?) misstolka och säga att folk har sagt saker som inte sagt stup i kvarten är så tröttsam att flera lämnar iFokus. Inkl jag till och från.

Jag uppskattar även mycket av det du skriver, men avskyr din attityd mot mig och andra. Generellt.

Är sugen på att bygga liknande funktion som på andra ställen där man kan bestämma vilka som får och inte får kommentera för att slippa ständig dålig stämning efter fem kommentarer, vilket det så ofta blir. Inte enbart pga dig givetvis.

Nu ska vi se hur detta kan misstolkas till att bli något jag inte skrev.

Mvh // Johan

johan
2025-01-22 08:00
1

Att folk tror att Elon gör nazi-hälsning men snabbt avfärdar dom andra som gör samma gest, beror nog på att dom vet att dom andra inte är nazister men vet mindre om Elon.

Jag vet att Elon inte är nazist. Alla som jobbar med honom vet det.

Mvh // Johan

Fornöga
2025-01-22 08:02
5

Eftersom jag ser att jag fortfarande är medis på sajten gör jag en insats och stänger tråden, åtminstone temporärt, eftersom det blivit en viss överhettning och tenderar att glida över från sak till person. Lämnar över beslutet om fortsättning till admin.

Bra länk

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 2025-01-22 08:03 av Fornöga
Denna kommentar har tagits bort.
Inlägget är låst för nya kommentarer